Virheellisesti maksettu korotettu kulukorvaus: takaisinperintä?

hurlukki

Olen typo-koulutuksessa ja saan kulukorvausta. Koska aloittaessani koulutuksen asuin kauempana, sain kulukorvauksen aluksi korotettuna. Nyt olen muuttanut lähemmäs ja ilmoittanut uuden osoitteen työkkäriin, mutta yhä vain kulukorvaus tulee korotettuna vaikken enää olisi siihen oikeutettu. Miten on? Peritäänkö tuo ylimäärä takaisin? Olen pannut sen joka tapauksessa sivuun. Jos peritään, niin milloin ja miten? Pitäisikö minun ottaa vielä yhteyttä jonnekin että alkaisivat maksaa oikeaa 9 euroa?

3

314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä maksa

Ja se uusi osoite on siellä työkkärin tiedoissa nyt? Voit tarkistaa sen työkkärin verkkoasioinnissa. Kannttaa tallentaa sieltä ne tiedot ettei työkkäri yritä kieroilla jotain ja väittää ette ole ilmoittanut uutta osoitetta.
      Jos noin on, niin työkkäri on tuossa töpännyt. Saa nähdä kysyvätkö sinulta lupaa korjata asian, hallintolain mukaan pitäisi kysyä. Minä en lupaa antaisi, eikä mikään laki sinuakaan velvoita lupaa antamaan.

Sitten tekevät takaisinperintäpäätöksen. Takaisinperintäpäätöksestä voit sitten valittaa muutkosenhakulautakuntaan ja kun se hylkää valituksesi ehkä noin vuonna 2015, niin sen jälkeen voit valittaa vielä vakuutusoikeuteen joka antaa päätöksen joksus vuonna 2016 tai 2017. Ennen lainvoimaista päätöstä ei saa perintää aloittaa ja korkoa ei tuo perittävä raha kasva.

Noissa valituksissa kannattaa vedota siihen että työkkäri on töpännyt ja todisteeksi voi laittaa nuo juuri koipioimasi työkkärin tiedot oikeaksi todistettuna jäljennöksenä, pelkkä maininta valitusasiakirjassa ei riitä. Voit myös vedota maksukyvyttömyyteesi, kopiot tiliotteista mukaan. Jos, ja kun todisteita on, niin vakuutusoikeus voi alentaa perittävää määrää tai jopa tuomita ettei takaisin perintää tehdä ollenkaan.

Jos perittävä jää, niin Kela alkaa periä sitä sitten tuon valitusrumban jälkeen. Sittenkin voit saada vielä maksuaikaa.

• älä maksa

PS Älä vaan missään tapauksessa kerro tuosta asiasta mitään ainakaan työkärissä tai Kelalla. Voi olla että eivät huomaa koko asiaa. Mikään laki ei velvoita sinua oikaisemaan viranomaisen virhettä ja tavallaa tekemään hänen töitänsä.

• hurlukki

Kiitos vastauksesta. Noita ylimääriä siis uskaltaisi alkaa käyttääkin? Takaisinperinnät vain ärsyttävät ihan suunnattomasti, mutta toivottavasti oma taloudellinen tilannekin paranee tulevaisuudessa sen verran ettei mahdollinen takaisinperintä pistäisi koko elämää sekaisin.

Ilmoitin uuden osoitteen työkkäriin vajaa kuukausi muuton jälkeen, kun en tiennyt että te-toimisto ei automaattisesti uutta osoitetta saa. Tuona aikana koulutuksessa oli taukoa, joten jos te-toimisto olisi heti korjannut kulukorvauksen määrän osoitteenmuutoksen tehtyäni, olisin saanut ylimäärää muistaakseni viideltä päivältä. Nyt aikaa on mennyt jo melkein 2kk eikä kulukorvaus ole muuttunut miksikään.

Tallensin omat tiedot verkkopalvelusta tuolloin 23.10. viestisi takia, mutta os.muutoksen tein tosiaan jo syyskuussa. Todennäköisestihän palvelun ylläpitäjä näkee, milloin muutoksia niihin on tehty? Eli te-toimisto oikeasti voisi selvittää, milloin olen tehnyt osoittenmuutoksen ja kuinka monelta päivältä olen saanut oman ilmoitukseni viivästymisen takia kulukorvausta liikaa, jos asia joskus nousee esille. No, pitää kai vain olla itse ihan hissukseen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1179
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1038
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      833
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      811
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      754
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    Aihe