Tämä on myös toisella palstalla, mutta haluaisin kaikenlaisia mielipiteitä.
Minulla on ennestään teknisen alan DI-tutkinto ja työkokemustakin alalta "lapsesta asti". Ikää on vähän yli 30, valmistuin 26 vuotiaana ja olen tehnyt oman alani töitä koko ikäni ja johtavassa asemassa valmistumisesta saakka.
Nyt tämä ala kertakaikkiaan kyllästyttää ja myös arvonikin ovat muuttuneet vuosien saatossa pehmeämpään suuntaan. Töitä minulle kyllä tällä alalla riittäisi.
Miltä näyttää työnantajan silmissä noin 36 vuotias (arvioni, kun valmistuisin) vastavalmistut teknisen alan humanistiksi vaihtanut työnhakija? Onkohan mitään mahdollisuuksia, kun työkokemusta kyseiseltä alalta ei ole ollenkaan vaikka muutoin työkokemusta on vaativistakin töistä todella paljon. Toisaalta en usko, että harkitsemallani alalla on kenelläkään muullakaan vastavalmistuneella juurikaan kokemusta. Kumpi siis voittaa, 25 vuotias vastavalmistunut ilman kokemusta "oikeasta elämästä" (suuttukaa vaan ;) ) vai 36 vuotias vastavalmistunut, joka on "edellisessä elämässä" toiminut johtavassa asemassa täysin eri alalla.
Ei ole helppoja päätöksiä.
Alan vaihto ja työllistyminen
10
585
Vastaukset
- Thinker61
Työkokemusta kannattaa hommata ainakin jonkun verran jo opiskelujen kestäessä. Jos minkäänlaista työkokemusta uudesta alasta ei ole, et ole työnhalkijana kovinkaan uskottava. Jos aiempi tausta on hyvä (kuten sinulla) vähäinenkin työkokemus uudesta alasta antaa tarvittavaa uskottavuutta.
- pölvästit_junnaa
Ensimmäinen opiskelun periaate on nykyisin valmistua nopeasti. Tämä tarkoittaa sitä, että työkokemusta ei pysty hankkimaan tai opinnot venähtävät. Opintojen venähtäminen näyttää pahalta. Työkokemuksen puuttuminen näyttää pahalta. Oisko meillä jotenkin urpo työnantaja? Ainakin ilmapiiri on todella kieroutunutta kun voidaan olla palkkaamatta ihmisiä töihin: Paperit kourassa töitä hakevan palkkaamisen pitäisi olla pakollista. Liitot määrittää aloituspalkan juuri tätä varten.
- aina ei natsaa
Ei kannata irtisanoutua, ennen kun on se uusi työpaikka katsottuna.
Faktaa nykyaikana.- motivaatiota on
Eihän se kannattaisi, mutta tämän työn kanssa ei ole mahdollista opiskella yhtä aikaa. Eli irtisanoutuminen olisi ainoa vaihtoehto.
- z x c v
motivaatiota on kirjoitti:
Eihän se kannattaisi, mutta tämän työn kanssa ei ole mahdollista opiskella yhtä aikaa. Eli irtisanoutuminen olisi ainoa vaihtoehto.
Minä tein tuon virheen. Älä sinä tee sitä, ellet ole täysin varma, että se kannattaa. Ja sittenkin kannattaa miettiä. Ajat ovat todella surkeat.
- Naisvaikuttaja
IT-alalla ainakin rekrytoinnissa tehtäviin halutaan ihmisiä, joilla on itsellä kokemusta alalta. Se voisi olla mahdollista jopa ilman koulutusta ja sinulla johtavassa asemassa olleena on rekrytointikokemusta saattanut kertyäkin. Taustasi perusteella voisit päästä hyvinkin nopeasti rekrytointipäälliköksi tai jopa henkilöstöpäälliköksi.
Mikään ei tosiaan ole varmaa, mutta olen itse nähnyt entisiä ohjelmoijia/ IT-asiantuntijoita teknillisellä koulutuksella, jotka toimivat nykyään HR managerin tehtävissä IT-alalla, toki on parivuotinen erikoiskoulutus ollut, mutta näitäkin on usein mahdollista suorittaa työn ohessa.
Jos uratavoitteesi ei ole vielä selvä, niin miettisin tällaista vaihtoehtoa, johon voi päästä lyhyemmalläkin erikoistumiskoulutuksella, ennemmin kuin 6 v. maisteriksi.
Jos taas haluat selkeästi eri tehtäviin, esim. ympäristöasiantuntijaksi, niin sitten toki koulun penkki odottaa. - nelson candela
"olen tehnyt oman alani töitä koko ikäni ja johtavassa asemassa valmistumisesta saakka."
Siis kumpi, olet tehnyt töitä vai olet johtavassa asemassa?- lähihoitaja
Mikä tuossa on vaikea käsittää? Töitä koko elämä ja johtavassa asemassa valmistumisesta saakka. Työntekoa se on varmaan sekin.
Aloittajalle sanoisin, että koskaan ei ole liian myöhäistä mutta mitä aikaisemmin sen muutoksen tekee, sitä parempi.
Minä vaihdoin insinööristä lähihoitajaksi. Opiskeluaika oli tiukkaa, mutta pankin kanssa pystyi aina neuvottelemaan lainan lyhennyksistä ja olinpa ollut sen verran säästeliäs, että sen pari vuotta elin säästöillä kun oikein tarkkaan suunnittelin tulot ja varsinki menot.
Palkka tippui puolella, mutta nyt voin sanoa olevani omalla alallani ja onnellinen työssäni. Kumpa olisin vain huomannut asian 15 vuotta aikaisemmin ennen kuin poltin itseni loppuun.
- Haans.
MUISTAKAA "alanvaihtajat", pitää huolta LOMA-eduistanne.
Alanvaihdossa ne yleensä polttavat VANHAN LOMAKERTYMÄN.
Pitäkää siis huolta eduistanne, sillä usein tuo työkokemus nimeomaan nollataan alanvaidossa ja lomakertymät alkavat alusta. Ja siis odottelua riittää jälleen teoriassa 15 vuotta mutta näinä aikoina taitaa "alanvaihto" senkin haaveen jälleen romuttaa....- BÖLLIS_
Ai mitkä lomaedut
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606144- 1003172
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252456- 212118
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3511772Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271646
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691541Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231384