kesätöihin ruotsiin

kati

Tietääkö kukaan mistä muualta, kuin nordjobbin kautta voisi saada kesätöitä Ruotsista? Olen myös kiinnostunut Ruotsissa järjestettävistä kielikursseista eli jos jollakin on kokemuksia niin haluaisin tietää, että mikä järjestö järjestää, kuinka pitkiä ja minkä laatuisia.

2

1568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyttö86

Moi! oon aikeissa hankkia kesätöitä göteborgista. olisitko halukas lähtee mukaan?

• fijr_86

Olin itse tänä kesänä Göteborgissa töissä Nordjobb-ohjelman kautta. Nordjobb on siinä suhteessa hyvä, että asunto ja opastus uuteen kaupunkiin tulee sitä kautta eikä tarvi murehtia sitten itse niistä. Nordjobbin vapaa-ajan ohjelma sisältää myös paljon kaikkee kivaa eri asioista kiinnostuneille - kulttuuria ja kokemuksia.
      Negatiivinen asia on se, että kielitaito pitää olla suhteellisen vahva jo valmiiksi (soitot työnantajalle, Nordjobb-toimistolle ja vuokranantajalle). Tämä ei varmaan ole ongelma haettaessa Tukholmaan, jossa puhutaan suhteellisen neutraalia kieltä. Göteborgissa ja Malmössa sitä vastoin puhutaan murteita. Eikä 8000 hakijan joukosta tänä vuonna ainakaan ollut helppo karsiutua niiden 500 päässeen joukkoon.
      Omatoiminen hakeminen voi myös olla hyvä idea, vaikka vaatiikin paljon työtä. Työministeriön sivuilta ulkomaat-osastolta löytyy usein paljon työpaikkoja Ruotsista. Osa järjestää asunnon, osa ei ja sitten on myös sellaisia jotka vaatii koulutuksen. Mutta luulisin, että lähivuosina itsenäinen hakeminen ei ole ongelma. Ruotsissa tarvitaan suomenkielisiä paljon johtuen suuresta suomalaisesta vähemmistöstä. Esimerkiksi sairaalat ja vanhainkodit tulevat tarjoamaan paljon töitä suomen- ja ruotsin kielet hallitseville. Ruotsissa asuvat alkuperältään suomalaiset alkavat hiljalleen kärsiä vanhusten taudeista, kuten dementiasta ja unohtavat silloin usein ruotsin kielen.
      Jos tuntee jonkin ruotsinsuomalaisen perheen niin heiltä kannattaa kysyä töitä, koska silloin pääsee luultavasti hyviin töihin! Paikan valinta riippuu paljolti omista tavoitteista. Jos haluaa suomalaiseen työympäristöön niin suosittelen kysymään Volvo Sweden AB:sta suoraan. Siellä on aivan hillittömän paljon suomenkielisiä! Tehtaat sijaitsevat Göteborgissa ja Boråsissa. Paljon suomalaisia on tietysti myös Tukholmassa ja Norrköpingissä.
      Kielitaidon kannalta tärkeintä on saada kontakti ruotsalaisiin. Minulle se järjestyi automaattisesti koska kämppis oli ruotsalainen. Aluksi oli vaikeeta ymmärtää hänen puhettaan, mutta myöhemmin totuin ja opin jopa itse puhumaan göteborskaa :)
      Jos haluaa todella syviä ihmissuhteita niin suurkaupungit eivät ole oikea paikka! Ollessani pienemmillä paikkakunnilla ihmiset olivat todella kiinnostuneita minusta... kutsuttiin kahville naapuriin ja ihmiset olivat todella sydämellisiä! :) Kesä päättyi haikeasti. Uusia tuttavuuksia ja ihania ihmisiä oli vaikea sinne hylätä. Ensi vuonna aionkin suunnata vähän pienempiin ympäristöihin, joissa uusien ihmissuhteiden rakentaminen on helpompaa. :) Mutta en kadu hetkeäkään suurkaupungin sykkeessä. Oli hienoa kokea sekin puoli ja ensimmäinen itsenäinen elämänkausi :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3306
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe