alajärven ratsastuskoulu

ratsastaja

Musta tuntuu, että monet on saanu tästä kyseisestä paikasta vähä vääränlaisen kuvan. Tallissa on kaikki perusjutut kunnossa. Karsinat ovat sopivan kokoiset. Tarhatkin ovat kunnossa. Tallilla on nykyään vakituinen opettaja, jolla on koulutukset kohillaan.
Jos jollain on kysyttävää tallin omistajasta tai hevosista niin vastailen tietämykseni mukaan :)

54

9448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinnostunut

      Olisin kiinnostunut kesäleireistä.
      hevosista sen verran haluaisin tietää (jos osaat vastata) että mitä ikäluokkaa ne ovat ja jaksaako ne leireillä tehdä niin montaa tuntia päivässä yhtä innokkaina kuin ekoilla tunneilla?

      • belieberjes

        nuorin hevosista taitaa olla vuonna 2003 syntynyt Mimo ja vanhimman hevosen ikää en edes muista. Mutta periaatteessa tän tallin hevoset ovat aika harmillisen vanhoja. Ja tottakai jaksavat! mutta ihan loppukesän leireillä kunto alkaa painaa vastaan, mutta hyvin meni ainakin viime vuonna :) Ja kyllä tallin henkilökunta sanoo jos hevonen on kulutettu loppuun.


    • 2013 leirillä ollut

      Tommi is best!

      • Anonyymi

        Tallilla on kaikki hyvin mutta siellä on vain vanhoja hevosia vähän huonossa kunnossa ja niinhän yleensä vanhat on huonossa kunnossa ja suurin osa on tarpeeksi nuoria ja virtaisia


    • Tommionparas

      Oon kuullu tuosta talvella laihtumisesta.

      • belieber2

        Joo. Viime talvena asiat olivat hevosilla huonosti, mutta nyt jos menette tallille niin näette kuinka hyvässä kunnossa talli ja hevoset on. kannattaa käydä kurkkaamassa ;)


      • Anonyymi

        ei oo enää mikään ongelma kaikki kunnossa tolla tallilla ja vähän myöhään vastaan mutta heppoja on tullu lisää ja vanhoja laitettu pois. kiva talli ja hepat


    • Leirille menijä

      Olen menossa kaverini kanssa leirille ja haluaisin kuulla mielipiteitä! Rehellisiä sellaisia,joten älä laita mielipidettä jos et oikeasti ole ollut ratsastamassa!!! Olisi mukava saada mielipiteitä myös henkilöiltä jotka ovat olleet sielä leirillä!! Kiitos.

      • belieber2

        Olen käynyt Pekkolassa ratsastamassa 4 vuotta. Opettajat ovat vaihtuneet monet kerrat, hyvistä huonoihin. Nyt tallilla on kaikki hyvin ja uskon, että ens kesän leireistä tulee uskomattomia, koska hevoet on oikeasti hyvässä kunnossa. millaisia mielipiteitä haluisit?


    • Annak

      Moi! Oon tulos kesällä 2014 siskoni kans leirille sinnne ja ajattelin, et voisin kysyy jotain noista hevosista. :) Onko tuolla hevosilla helppo nostaa laukka vai onko sellasii hepoja jotka on tosi vaikee saada laukalle? Entä onko sellasia jotka on vaikee saada laukasta raviin yms sillee että on tosi reipas ja laukkais/ravais tosi nopeesti? :D Entä tarviiko monille raipan? Kiitti jos vastaat! :))

    • PukkiMimo <3

      Joo siellä oli sillon 2012 loppusyksystä 2013 keväälle asti hevoset aika huonossa hapessa... Johtui vissiin huonosta heinäkesästä eikä omistaja suostunu ostamaan muualta lisäheinää, joten päätti sitten että hevosille ei saa tiettyä määrää enempää antaa... Onneksi on kumminkin nyt ilmeisesti tajunnu, että pakko se vaan on rahaa siihen ruokaan niille pistää jos mielii ne saada pitää :) Olin joskus tunnilla illalla silloin 2013 alkuvuodesta ja tykkäsin kovasti hepoista ja opettajasta, oli sopivan rentoa, mutta kumminkin ohjattua :) Vähän hepat ehkä liian laiskoja ja vanhoja, mutta nyt vissiin vanhimpia laitettu pois ja ostetaan uusia tilalle :) Oli myös kivaa kun saatiin illalla tunnin jälkeen auttaa iltatallissa, päästää heppoja sisälle ja ruokkia :) omistaja oli kyllä vähän pelottava :DD ja sillonki se siirsi karsinasta toiseen heiniä kun oli laitettu liikaa vaikka hevoset oli tosi laihoja!! :s mutta muuten tosi kiva paikka, pitäis uudestaan käydä kun tuun sukulaisten luo siinä lähellä käymään! :)

      • Anonyymi

        Ei arto ole pelottava se on hauska jätkä😅😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei arto ole pelottava se on hauska jätkä😅😂

        Mikäs / kukas tää omistaja onkaan?
        Onko saannu tuomioita?


    • ratsastaja78789

      kaikki hevoset nostaa laukan jos vaan ratsastaja vaatii! mutta joillakin laukka nousee helpommin ja toisille huonommin. Ite ottasin kaikille raipan, koska mielestäni raippa kuuluu ratsastajan perusvarusteisiin, muttabjosb hevosista katsoo, raipan tarvii Tommille, Kaulle, Villelle, Nooralle ja Millelle. Ja nyt heinää on tallille todella paljon, eikä tallinomistaja enää puutu ruoan antamiseen :) Ja joo, vanhimpia laitettu pois ja joulun jälkeen tallille ostetaan uusia nuoremia hevosia :)

      • Millefani

        Juu tallille oli tullut kaks uutta asukkii talven aikana, Poju ja Lilli. Jos Millellä menee ihan vaan pienen ravitunnin niin raippa ei ole pakollinen, mutta laukan nostossa se on yleensä tarpeellinen. :)


      • alajärveläinen
        Millefani kirjoitti:

        Juu tallille oli tullut kaks uutta asukkii talven aikana, Poju ja Lilli. Jos Millellä menee ihan vaan pienen ravitunnin niin raippa ei ole pakollinen, mutta laukan nostossa se on yleensä tarpeellinen. :)

        Poju ja Lilli eivät ole Alajärven ratsastuskoulun hevosia, vaan olivat ratsastuksenopettajan ja tallilla vain kesän :)


    • Alajärvionparas<3

      Ratsastaja78789:

      Vai tarvii Millelle ja Villelle raipan ;D ?? Mä oon ollu kaks kertaa siel leirillä. Menin Villellä yhen kerran 2 tai 3kertaa yömaasto ja kaikilla kerroilla herra meni ihanan herkästi ja pohkeelle kuuliaisena koko ajan.
      Millellä menin estetunnin leikkitunnin ja tää kans oli ihanan herkkä ja liikkui kyllä joka askellajiin tosi kuuliaisesti.
      Nooralla joo, mut menin 2013 sillä koko tunnin irti ilman raippaa ja sitä heinähommelia ja poni oli oikein ihana :3
      Silloin en siis osannut mitään. Tosin tän kesän kokemuksen perusteella, onse ihan hyvä olla kyseisellä ponilla raippa

      • Millefani

        Aivan oman kokemuksen pohjalta (ja suurelta semmoiselta) Mille ei ole erityisenkään herkkä, joskus on oikein kunnolla pitänyt antaa pohjetta että menee kunnolla liikkeelle. Ihan kiltti se on (mun lempi poni maailmassa! :33) ja tälleen, mut ei se mitenkään herkkä ole. :)


    • ilmoitus

      Alajärven Ratsastuskoulu on perhe yritys jossa työskentelee vakituinen ulkopuolinen opettaja ja hevosten hoitaja. Toimintaa haittaavasta kirjoittajasta on tehty tutkinta pyyntö.

    • sanon

      Olen hyvinkin samaa mieltä kanssani siellä on hyvät hepat/ponit leiri opetuskin on hyvää talli on kiva ja koitoisat leiri mökitkin ruoka on hyvää ja silleen:)

    • Entykkää

      Yritän kirjottaa nyt asiallisesti tämän.
      Puitteet ovat tallilla ihan hyvät, en voi sanoa vastaan. En ole käynyt sitten Hennan, mutta aina kun menen sinne suurimmalla osasta hevosilla näkyy kylkiluut. Kaverini olivat 11&14 vuotiaita ja heidät pistettiin vastuuseen tallista yhden illan ajaksi, ja heidän piti pitää tuntia tytölle, joka ei saanut mennä ninnillä tai hypätä isoja kun oli joskus niin tehnyt... Eli tuossa näkyy valvontakin tallilla. Niin ja eivät saaneet edes kiitosta. Hevosia revittiin suusta ja annettiin raippaa (yhtäaikaa molempia kapulle annettiin kun kapu ei liikkunut)kun maastoon mentiin. Mulle ei jäänyt kovin hyvä muisto leirikesästäkään. En tykkää, enkä suosittele. Tässä minun mielipide

      • alajärveläinen

        Tällähän hetkellä tallilla ei ole vakituista ratsastuksenopettajaakaan, vaan jotkut tytöt (ei edes täysi-ikäisiä, vaan about 13-15v.) saavat tehdä viikonlopputalleja ja iltatalleja, palkkana vain iltatallista 30min ratsastusta ja viikonlopusta 1h per pvä. Heinäkin on monesti homeessa tallilla, ja joillain hevosilla saattaa olla välillä viikkojakin niin, ettei niitä liikuteta muuta kuin tallin ja tarhan välillä. Itse olen tallilla pyörinyt nyt jo reilu 5 vuotta ja joskus noita viikonloppujakin pitänyt ja en kyllä suosittele. Onhan se joo ihan jees pitää tallia pystyssä viikonlopun ja saada tuntua siihen, miltä tuntuu omistaa talli, mutta kun rupeaa miettimään että talli ei kuitenkaan maksa omasta mielestäni ainakaan kunnon palkkaa ja saa tavallaan ilmaista työvoimaa niin jaah. Suosittelen ennemmin aloittelijoille ym. Järviseudun ratsutoimea ( http://www.jarviseudunratsutoimi.fi/ ) joka toimii myös Alajärvellä. En ole kyseisellä tallilla muuta kuin muutaman kerran käväissyt, mutta uskallan väittää että on silti parempilaatuisempi kuin tämä ARK. Minun mielipiteeni oli tässä.


      • Anonyymi

        Nykyään kaikki kunnossa ja tosi kiva paikka!


    • Hevosparat

      Onneksi asiat ovat paremmin, jos siellä on vielä sama tyyppi pitämässä, hän saisi suksia suohon, eikä ole tainnut kuulla siitä, että eläintä kuuluu kohdella sen arvon mukaisesti!!

    • moiiiiiiiiiiiiiiii

      olen kerran itse käynyt Alajärvellä ratsastamassa, ja menin Millellä. Ei ole mikään erikoisen herkkä tuo poni c:

    • Menossaleirillekesällä

      Moi.
      Tiedän että on vanha keskustelu mut onko siellä muita hevosia kun ne keistä on tiedot sivuilla?

    • Makdkaö

      Ei ole muita hevosia. Vain ne mitkä lukee sivulla

    • hohhoijakkaa

      Olin alajärvellä leirillä pari vuotta sitten. Iso pettymys. Jos olet 9 v. ponityttö joka haluaa vaan matkustella, nii sinne vaan, mutta jos haluu kehittyä ja saada rahoilleen vastinetta niin jättäkää väliin. Hepat vanhoja ja laihoja, opet ja avustajat tosi epämääräsiä ja muutenki iha pimee paikka. Tunneilla ei tehty mitää ja kaikki hepat noin He C tasoisia. Ei hyvä. Haluun kertoo tän siks, ettei kovin moni muu mee samaan lankaan ku mä. Valitkaa suosiolla parempi mesta.

    • murrika

      Suomi 24 perustuu mainoksiin! Vinkki muillekin talleille: Haukkuu ko. tallin viestiketjussa tallia ja kehuu omaansa tai missä itse käy. Suomi 24 antaa kyllä mainosten olla.
      ps. Alajärven Ratsastuskoulun uusilla kotisivuilla on instagram linkki.

    • mennäkövaieikömennä

      Tää on semi vanha keskustelu, mut oon menossa Alajärven ratsastuskoululle 9.-leirille. Tän keskustelun myötä oon alkanut harkita, että meenkö sittenkään. Mun vanhemmat on maksanu vasta varausmaksun, joka on 80e. Sen pystyis vielä peruuttamaan.

    • jeejee1

      oon käynyt kyseisellä tallilla 4 vuotta ratsastamassa ja oon joka kesä ollut leirillä ja pari kertaa avustamassakin. asiat on nykyään paljon paremmin kun sillon muutama vuosi sitten. tallinomistaja on mun mielestä tosi mukava ihminen, ja ei se sielä tallin puolella edes niin usein kesäleireillä ainakaan käy, vaan antaa ohjaajien hoitaa hommat. :) tallilla on kiva opettaja ja leireillä avustamassa on yleensä joitain tyttöjä. eihän sieltä maailman parasta opetusta saa jos sun unelmas on käydä kisoissa ja voittaa palkintoja, mutta niille jotka vaan haluaa puuhailla hevosten parissa voin suositella paikkaa. siellä on aika rento meininki, mutta ei kuitenkaan liian vastuutonta menoa. kaikki hepat on kivoja, jokainen on oma persoona joten paljon kokemuksia saa. voin ymmärtää että kaikki ei tallista tykkää, mutta ite ratsastan ihan vaan harrastusmielessä ja tykkään puuhailla hevosten parissa joten talli on mulle just täydellinen. kesäleirit on aina yhtä kivoja, siellä on tosi monipuolista toimintaa ja kivoja ihmisiä. hepat on joo kyllä harmillisen vanhoja mutta sinne on tullut nyt pari uutta. kannattaa käydä kokeilemassa! :)

      • Leirille.menossa

        Jos näät tän vielä nii onko sulla ig:tä? Haluisin kysyy parii juttuu ku oon tulos sinne leirille 😊


    • KatriK

      Käyn ratsastamassa Alajärven tallilla säännöllisen epäsäännöllisesti, noin joka 2. kk 3-5t/vko. Taustatietona, olen käynyt tallilla jo 15 vuotta sitten säännöllisesti.

      Hevoset voivat erittäin hyvin (saavat heinää ehkä jopa liikaakkn). Omistaja on asiallinen, ollut minun aikanani aina. En tiedä tuosta ylläolevasta asiasta (kommentti ennen minua) enempää, joten en voi ottaa siihen kantaa, mutta mitään tällaista ei ole havaittavissa!! Herää kysymys, miten 40 vuotta salattavia asiakirjoja on julkaistu, mukamas..on syytä epäillä asiakirjojen oikeellisuutta!

      Kiva, siisti talli. Mukavia heppoja, rento meininki. Ei muuta kuin leirille ja ratsastamaan!

      • Anonyymi

        10.6 2020 hevoset järkyttävässä kunnossa. Miten te voitte tukea tätä paikkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10.6 2020 hevoset järkyttävässä kunnossa. Miten te voitte tukea tätä paikkaa

        Mä meen leirille ja oon ollukki jo ja mun mielestä tosi kiva paikka,rentoa joo,mut hepat hoidetaan kunnolla jne. Ja talvella näyttivät laihoilta,mut kesällä olivat ihan hyvässä kunnossa. Ja aika vanhoja pvat suurin osa. Mikä on pikku ponien paino rajat? Mä menin ainaki niillä ihan tunteja mut en sit tiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä meen leirille ja oon ollukki jo ja mun mielestä tosi kiva paikka,rentoa joo,mut hepat hoidetaan kunnolla jne. Ja talvella näyttivät laihoilta,mut kesällä olivat ihan hyvässä kunnossa. Ja aika vanhoja pvat suurin osa. Mikä on pikku ponien paino rajat? Mä menin ainaki niillä ihan tunteja mut en sit tiä

        Millaisia kokemuksia leireistä jantoiminnasta 2020?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä meen leirille ja oon ollukki jo ja mun mielestä tosi kiva paikka,rentoa joo,mut hepat hoidetaan kunnolla jne. Ja talvella näyttivät laihoilta,mut kesällä olivat ihan hyvässä kunnossa. Ja aika vanhoja pvat suurin osa. Mikä on pikku ponien paino rajat? Mä menin ainaki niillä ihan tunteja mut en sit tiä

        Nyt ratsastuskoululla on kunnon opettaja ja unelmien talli tulossa. Höntäremmit käytössä vain 1 ponilla jos ihan ihan pakko on , opetus on tosi hyvää ja hepoilla on uusia varusteita mm. Enemmän loimia kaikille ja ne saavat hyvin ruokaa. Nuorin poni on 2011 joten ei sielä kaikki hirveen vanhoja ole ja jaksavat tehdä töitä. Hyvä talli! Valentinan paino raja on 50kg jatsin 60kg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10.6 2020 hevoset järkyttävässä kunnossa. Miten te voitte tukea tätä paikkaa

        Tällä hetkellä hevoset on todella hyvässä kunnossa. Viime vuonna hevoset pääsi laihtumaan. Kaikki hevoset liikkuu sen mukaan mitä ne jaksavat. Hevoset saa tallilla riittävästi heinää ja ruokaa. Ne saavat monipuolista liikuntaa ja näyttävät voivan hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaisia kokemuksia leireistä jantoiminnasta 2020?

        Olin ensimmäisellä leirillä vuonna 2020, oli aivan super ihana kokemus. Leiri sisältää yö maaston ja uittamisen. Opettaja on toki vaihtunut viime kesästä, mutta itse tykkään paljon enemmän tämän hetkisestä opettajasta. Ja jos yhtään ihmetyttää se tallin omistaja, hän on asiallinen eikä edes käy leirien aikana tallissa. Leireillä on tosi hyvä meininki. Suosittelen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä hevoset on todella hyvässä kunnossa. Viime vuonna hevoset pääsi laihtumaan. Kaikki hevoset liikkuu sen mukaan mitä ne jaksavat. Hevoset saa tallilla riittävästi heinää ja ruokaa. Ne saavat monipuolista liikuntaa ja näyttävät voivan hyvin.

        Se oli vuosi 2015, kun laihtuivat. :))


    • Anonyymi

      Minkä ikäiset täällä voi käydä? Onko vaan lapsille/teineille suunnattua vai voiko aikuinenkin mennä opettelemaan ratsastusta?

      • Anonyymi

        Aikuinenkin voi mennä! Opetus on ns.alkuluokkalaista mutta heppoja löytyy 115-160cm


    • Anonyymi

      Nyt oikeesti ninnin pitää antaa olla rauhassa. Muuten jos ei oo varuillaan ja alkaa ninnii ärsyttää nii se näykkäsee. Alkaa käytävällä laittaessa ns. Hyökkimmään ja luimimaan ja näykkimään. Muuten kyll on pohjimmiltaa kiltti ja ridatessa ihana. Muistakaa et jos se alkaa tekee tota luimimis, hyökkimis juttuu nii napatkaa vähä voikukkaa siit tallin ulkopuolelt. Tie ninnin sydämeen käy vatsan kautta. Kaikkien tuntien jälkeen ninnille kylmäsuojat 15min ja vasta sit tarhaan ja sitt jatsin lähelle ei saa HEVOSEN SELÄSSÄ MENNÄ ELI JOS JATSI ON TUNNILLA SAMAAN AIKAA VAROKAA koska alkaa potkimaan Ja noora saattaa mennä piehtaroimaan kesken tunnin mut pohkeita ja raippaa vaan, samoin vale

      • Anonyymi

        Noora ei piehtaroi ratsastaessa ja vale todella harvoin


    • Anonyymi

      Kyllä piahtaroi. Silloinkin kun leirillä tänä kesänä oltiin niin hyvä että kaveri ehti selästä pois nousta kun noora meni piahtoroimaan

    • Anonyymi

      Koulun julkisella ig tilillä näkyy taas hyvinkin lihaksettomia ja kuivia hevosia (varsinkin se vuonis ja joku rautias, useammassa kuvassa). Ei taida olla hevosten hoito taaskaan kovin hyvällä mallilla.

    • Anonyymi

      Haha et ole tainnut käydä koko tallilla. Kyllä siellä hevoset hoidetaan hyvinki ja lihaksia löytyy ninni ja mille on jo niin vanhoja että ei nillä jättilihaksia tarvii ollakkaa

      • Anonyymi

        Olin tänä kesänä täälä leirillä, en ollu ennen käyny täälä paikassa ja en kyllä toista kertaa mee. Köpiä hakattiin raipalla ku ei suostunu liikkua, huomas että on kipee. Vale huohotti ja yski tunneilla ja karsinat aika pieniä. Osalla hevosista näkyi kylkiluut ja vedet oli likasia, ties millon vaihettu. Leirin jälkeen oon nähny sieltä kuvia ja siinä näkyy ainaki sillä suokilla (en just nyt muista nimeä) kylkiluut sen verran että huhhuh, samoin sillä valkosella hepalla. En nyt tätä paikkaa suosittelis mut jos haluu tollasta toimintaa tukea, niin siitä vaan. Kuuleman mukaan sieltä on tehty ties kuinka monta elsuakin


    • Anonyymi

      Vale huohottaa sen takia kun se käy niin kuumana ja päästää sillä tavoin pikkasen ilmoja pihalle! Jalolla ja marsalla ei kyllä näy kylkiluut koska itekkin olin leirillä tänä kesänä ja niillä hepoilla on kaikki hyvin!

      • Anonyymi

        ookeii, en tällä kyseisellä tallilla käy muuten muutaku sen yhen leirin, ja en tiiä miten sielä on asiat nyt mut toivotaan että sielä on hepoilla kaikki hyvin nyt eikä ne oo yhtä laihoja ku leirin jälkeen tai jos on, niin toivottavasti ne eläinsuojelun työntekijät tekis sille jotain ku ne on kuulemma sielä nyt käyny joku aika sit.


    • Anonyymi

      Ei ees oo pienet karsinat? Ei karsinan ei tarvii olla laukka varane vaa niin iso et pääsee kääntymää ja piehtaroimaa ja pääseehä ne päivittäi tarhaa ja laitsalle. Ainaki meidän leirillä pääsi joka oli tänä vuonna. Myös meidän leirin jälkeen ne pääsi kauemmas ISOLLE LAITSALLE. Ja ihan ite sinne talutettiin nii ei oo kuulotietoa.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1615
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1244
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1072
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      857
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      741
    Aihe