Voiko laulaa hyvin jollei hallitse äänenvolyymiä puheessa?

Korvatulpat jesh!

Käytän ahkerasti kirjastoa, joten olen miettinyt seuraavaa asiaa. Usein kirjastoon tulee hyvin kuuluvan alttoäänen omaava nainen (usein hänellä on pavarottimainen ruumiinrakenne), joka pyytää kuuluvalla äänellä kirjastovirkailijaa etsimään itselleen jotakin lauluun liittyvää materiaalia.

Itseäni normaalin puheäänen yli kuuluvat äänet periaatteessa hiljaisessa kirjastotilassa ärsyttävät tavattomasti. Mielestäni ihmisen on oltava sen verran hienotunteinen, että jos hän kysyy henkilökunnalta apua, hän edes alentaa äänenvoimakkuutta ja kohdistaa puheensa henkilölle, jolta pyytää apua.

Eli viimeksi eilen juostessani pakoon puheäänellään kirjaston joka kolkkaan tunkeutuvaa alttonaispavarottia pohdin, voiko sellainen ihminen, joka ei puheessa hallitse äänenkäyttöä (kuten sosiaalisen tilanteen vaatimus) laulaa oikeasti hyvin? Eihän laulun ainoa tarkoitus ole tuottaa mahdollisimman kuuluvaa ääntä. Olettaisin, että tietty sensitiivisyyskin on hyvällä esiintyjällä olennainen ominaisuus. Mielestäni jos ei hallitse käyttäytymistä kirjastossa, niin ei sitä sen paremmin hallitse esiintymisareenallakaan. Olenko väärässä?

Itse olen saanut vain ripauksen esiintymis-/puhekoulutusta näyttelijän koulutuksen saaneelta ihmiseltä (toimin tällöin vapaaehtoisena lukijana). Hän osoitti, miten pitkän matkan päästäkin voi kohdistaa sanansa tietylle ihmiselle - huutamatta. Muistan tämän aina, kun joku kailottaa järkyttävällä volyymilla asioitaan koko maailmalle.

1

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korvatulpat jesh!

      Kunka ollakaan, satuin samaan pieneen musiikkiin liittyvään toimintaan kyseisen ihmisen kanssa. Siinä ei harjoitettu laulun teknistä puolta, joten sain vain aavistuksen tämän ihmisen äänestä. Kehitysviivästymä hänellä on, joka selittää erikoisen käytöksen. Hän pärjäsi silti hienosti nk. normaalien ihmisten parissa. Minulla tuntuu olevan kokolailla samantyyppinen ääni hänen kanssaan. Eli korkeahko mutta hento. Itse puhun silti huomattavasti korkeammalla äänellä. Ilmeisesti hänellä on potentiaali laajempaan äänialaan, mutta tiedä sitten, laulaako hän pelkästä päärekisteristä. Itselläni ainakin korkea puheääni korreloi siihen, etten saa myöskään tuotettua matalia ääniä millään keinoin (lukuunottamatta vuosisadan flunssaa, jolla pääsen f:ään).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe