Elämäni rakkaus, mutta jokin mättää. Minäkö?

Synkkis

Olen 26-vuotias avoliitossa elävä nainen ja tuntenut nyt reilun viikon verran outoa ahdistusta ja välinpitämättömyyttä parisuhteeni vuoksi. On oikeastaan kohtuutonta sanoa että parisuhde olisi syynä tähän, koska kaikki (negatiivinen) tuntuu olevan MINUN pääni sisällä. Avomieheni on hellä, rakastava, luotettava, uskollinen ja vahva. Hän on monesti sanonut tekeväni puolestani mitä vaan - ja näin on totisesti ollutkin.
Ongelma on nyt siinä, että tunteeni häntä ja ylipäätään elämää kohtaan ovat kaikonneet. Elämänhaluni ei ole kaikonnut ja haluan pitää miehestäni kiinni kynsin hampain, mutta tunnen itseni jotenkin uupuneeksi. Minulla oli kaksi opiskelupaikkaa, mutta jättäydyin toisesta pois. Lisäksi äitini jäi asumaan yksin, kun siskonikin muutti pois kotoa. Toki äidin jaksaminen mietityttää.

Selitys on erittäin ontuva, mutta ongelmana on muutaman viime viikon aikana syntynyt jatkuva painostava tunne, jonka syytä en oikein löydä. Avomiehestäni en halua luopua, ja hän on sanonut että haluaa että minulla on hyvä olla - pitäisikö minun siis haketua terapiaan, kun parisuhteessamme ei ole ongelmaa, vaan minussa ja tunteissani.

6

507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Setä Toivo

      Jos ongelman syytä ei tunnu löytyvän niin kannattaa hakeutua ammattiauttajalle ennenkuin olosi äityy pahemmaksi.

      Syitä voi olla ihan joku kaukana menneisyydessä oleva tapahtuma joka aktivoitu nyt hiljattain sinulla. Ja moni asia on sidoksissa toisiinsa ja yksittäistä tapahtumaa ei varmaan olekaan.

      Mutta hieno juttu, että haet apua etkä ole heti suhdetta rikkomassa.

    • Exhaustio

      Miksi rikkoa suhde jossa ei mitään vikaa?
      Sinulla itsellä on paha olo?
      Asiat joista kerroit, on tietysti stressaavia. Ehkä vaadit itseltäsi liikaa; opiskelut, äidin yksin jääminen, otat paineita herkästi?
      Ehdottomasti suositelen minäkin käyntiä asiantuntijalla selvittelemässä tätä.
      Oravanpyörä alkaa herkästi kiihtyä ja jossain vaiheessa et enää jaksa.
      Itselle kävi niin. Olen ihminen joka ottaa kaikesta paineita kovin herkästi. Kannan vastuuta siitä mikä ei minun vastuualuettani edes oikeastaan ole. Olen perfektionisti. Ehkä sinäkin?
      Lyhyestä virsi kaunis; aikani jaksoin tätä. Kuljin vara-akkujen vara-akuilla, laturia ei löytynyt, ja kun se viimeinenkin voimanpisara oli tiristetty ja puristettu: PANG!
      Jäljellä loppuun palanut rauniokasa. Siiihen nyt sitä liekkiä yritetään uudelleen viritellä. Kyllä jo käytiinkin siinä pisteessä että katselin vahvaa puunoksaa.
      Haluan siis sanoa, että tuo kuulostaa ihan tavalliselta vanhanaikaiselta stressiltä.
      Tartu siihen nyt, niin ei pääse pahemmaksi! Myös parisuhde säilyy, ja vielä tulet olemaan siitä kiitollinen!
      Voimia!

    • Näin tänään...

      Ihanko viikon on ollut huono olo ja heti mietit että suhteessa vika? On minullakin aikoja, kun suhteen eteen ei jaksa nähdä minkäänlaista vaivaa mutten niistä jaksa hötykillä. Mies tekee sen hetken enemmän töitä. Sama toimii päinvastoin. Olen kova stressaamaan ja minulla on paljon stressattavaa. Se heijastuu kaikkeen mitä teen ja kun ahdistun, en puhu. Siis ongelmista. Toki minusta huomaa ettei kaikki ole ok, mutta sulkeudun kuoreen eikä mikään jaksa kiinnostaa. Jossain vaiheessa itse päätän että nyt on pakko päästää mieskin mukaan, kertoa missä mennään. Ja vaikka se vaikeaa onkin, kerron mitä mietin ja mies ymmärtää. Sitten läheisyys voi taas alkaa kun avataan itseään ja päästetään liki. Voiko olla, että parisuhde ei ole syy välinpitämättömään oloosi, vaan esim stressi ja huolet jotka vaan heijastuvat parisuhteeseen? Mutta vaikka parisuhde on väljähtynyt, on viikko aika lyhyt aika hötkyillä suuntaan tai toiseen. Ehkä se on jokin "kriisi" joka sinua suhteessa ahdistaa "onko tuo mies elämäni mies vai vaan ohimenevä vaihe" tms.. Se mitä voit tuossa vaiheessa tehdä, on avata silmäsi ja tarkkailla häntä, yrittää katsoa häntä uusin silmin..

    • Synkkis

      Isot kiitokset asiallisista, kypsistä ja ajatteleviata kommenteistanne. Mukavaa, että jaoitte osan itsestänne kanssani. Huomasin, että oloni helpotti heti kun sain kirjoitettua asiasta ja sain eri näkökulmia asiaan. Toki stressi ja muut paineet vaikuttavat suhteeseemme, näen sen nyt. Äidin yksinäisyys ja oma (tämänhetkinen) työttömyys varmasti kasvattavat murheiden määrää - olen AINA ollut herkkä ja murehtiva luonne. Kiitokset teille vielä.

    • 20+12

      Ja vielä lisää: käytätkö e-pillereitä? Kokeile jättää pois 3-6 kk ajaksi ja jos ette halua juuri nyt vauvaa (voisi olla ihan hyväkin idea iässäsi) niin kondomi (tai kuparikierukka) tilalle. E-pillereiden on ihan oikeasti todettu masennusherkille ihmisille aiheuttavan lievää masennusta. Ahdistustakin, ja tunnetta että se kumppani lähinnä ärsyttää, teki mitä hyvänsä.
      Itse olisin ties missä pöpilässä elleivät ihanat lapseni olisi ankkuroineet naiseuteen ja "tosielämään" niin vankasti. Olet nähnyt vasta hyvin kapean siivun elämän koko kirjosta, sinulle todennäköisesti äitiys toimisi voimauttavana kasvuvoimana. Ja ilahduttaisit omaa äitiäsi suunnaattomasti, kun hän ehtisi nauttia isoäitiydestä ennen elämän ehtoota.
      VELAt ja äitiyttä kammoavat kakslahkeiset, kiva kun jätätte omat mielipiteenne töräyttämättä. Vain äidit tietävät sen mitä vain äidit tietävät, ehkä isätkin jotakin?

    • Synkkis

      En käytä. Joskus pidän ehkäisylaastaria, mutta sekin on nyt ollut muutaman kuukauden pois käytöstä. Luulen, että tunteeni johtui padotusta ahdistuksesa, josta en ollut puhunut kellekään tarkemmin. Täällä saa eri-ikäisten ihmisten näkökulmia, hienoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe