Kuinka oppisin tekemään sanoituksia?

New sanaseppo

Haluaisin kovasti tehdä laulunsanotuksia vaikka ihan vain pöytälaatikkoon, mutta se vain tuntuu aluksi erittäin vaikealta, ensinnäkin keksiä se aihe ja saada ne riimit rimmaamaan sillain, että se kuullostaisi edes jokseenkin järkevältä? Myös keskittyminen sen sanoituksen tekemiseen voi olla vaikeaa. Olen kyllä kirjoitellut kaikkea muuta, ja kirjallinen ulosanti on kyllä ihan hyvä, mutta haluaisin vielä alkaa tekemään laulunsanoituksia, ja uskon kyllä että se mahdollista voisi olla. Miten siis tätä taitoa voisi harjaannuttaa? Ei varmaan muuten kuin alkaa treenaamaan, vai onko näin, että jos ei sitä taitoa ole syntymälahjana saanut, niin sitten sitä ei ole ollenkaan, ja sanoituksien tekeminen ei onnistu vaikka kuinka treenaisikin? Onko siis kenelläkään tähän mitään hyviä neuvoja, ja miten te jotka sanoituksia teette, tai olette tehneet, niin miten harjaannuitte siihen?

6

572

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joululaulutehty

Lapsuuden joulut

Muistanko joulut kaikki lapsuuden,
      navetan lehmät, kelpo hevosen,
      muistanko heinän tuoksun kesäisen,
      keskellä talvipäivän tummuvan.

Hämärä päivä talven keskellä,
      saapuva ilta vie lapsuuteen,
      tuvassa tuoksu, joulun tunnelma,
      kuusessa tähti, loiste kynttiläin.

Lahjoja saavat lapset iloiset,
      odottavat iltaa jouluaaton,
      toisiko pukki paljon meillekin,
      ollaanko oltu kyllin kiltisti?

Lapsena joulu täyttää mielemme,
      pienestä syntyy onni riemuineen,
      iloita jospa saa lahjoista,
      loistaa onnea lasten silmistä.

Vielä muistanko joulut lapsuuden,
      iloisen mielen, kodin rauhallisen?
      Jo lähti pukki kontteineen,
      lasten mielestä vieras ihmeellinen.

Sanoituksia voi tehdä ihan vapaasti, mutta säveltäjälle helpointa, jos tavujen määrä samassa samassa kohtaa säkeistöissä, tai joka toinen säkeistö!

• Sanoitus
    • harrastelijana

Tekstit ja musiikki sitten on Teostolla! Eli sinne rekisteröidään tehdyt sanoitukset ja sävellykset yleensä 50/50 -periaate tai muu jako!

• hämäränrajamailla

Jos sanoitukset antaa kustantajalle on jako 50/50 tuottojen suhteen. Muuten täysi 100, jos on itse oma kustannustoimija.

Sanoittaja omistaa sanoitukset 100%.

Säveltäjä omistaa sävellyksensä 100%.

Sanat (sinä) sävelet (minä), jako on 30/70.

Sovittaja saa tarvittaessa säveltäjän osuudesta.

• tietoo
        hämäränrajamailla kirjoitti:

Jos sanoitukset antaa kustantajalle on jako 50/50 tuottojen suhteen. Muuten täysi 100, jos on itse oma kustannustoimija.

Sanoittaja omistaa sanoitukset 100%.

Säveltäjä omistaa sävellyksensä 100%.

Sanat (sinä) sävelet (minä), jako on 30/70.

Sovittaja saa tarvittaessa säveltäjän osuudesta.

Eli siis jos minulla on vain sanoituksia, mutta ei minkäännäköistä säveltä niihin, niin voinko silti "myydä" ne teostolle? Mihin kannattaisi tarjotella pelkkiä sanoituksia?

• Et voi olla huono

Kuuntele suomalaisia iskelmiä niin huomaat että ei siihen sanoittamiseen paljon älyä tarvita. Viimeiset sanat kun rimmaa, niin kaikki muu on yhdentekevää. Samanlaista pa*kaa suoltaa suurin osa suomalaisista rokkibändeistäkin. Oikeastaan voisi sanoa että Juicen lisäksi en ole muutamaa vahinkoa (siis biisiä, ei edes bändiä) lukuunottamatta yhtään tolkullista, tai edes humoristista suomirokkia sanoitusten osalta kuullut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikuiset kaipaajat

Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      116
      3675
    2. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      71
      3091
    3. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      26
      2694
    4. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      75
      2432
    5. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      18
      2383
    6. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      31
      2309
    7. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      6
      2207
    8. En tiedä ymmärrätkö

Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2141
    9. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      26
      2032
    10. Kerro kaivattusi etunimi

Naisille
      Ikävä
      90
      1970
    Aihe