-10kg laihdutus!+kamua tarvitaan!:)

Laihduttaja!:)

Hei!:)
Onko tilanne tuttu: Aloitat innolla laihdutuksen! ...sitten parin päivän päästä "ei jaksa" hiilikset ja siihen se sitten töppää ?!
No, minulle on..:/
Joten aloitan -10kg laihdutus "haasteen". Haastetta siinä kyllä onkin!
Täsä on mittani: n.162cm ja kauheat 69-70kg. Tavoite paino on siis 60kiloa! Lyhyt olen, mutta läskiä löytyy... Aika paljonkin, Ja niistä sijan nyt hankkiutua eroon!
Elikkä laihdutus kavereita tänne!
Tsempataan toisia ja vinkkejä!;)
---> KOHTI TERVEENPÄÄ ELÄMÄÄ ! ;)

41

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kympin likka
    • mies21v

      Itse olen 173cm/67kg mies. Tavoitepainoni on 50-52 Kyllähän sen vois khait kevyen ruumiinrakenteen vuoksi.

      • Laske, laske

        Hei eikös miehelle tuo ole ideaali paino jo BMI:nkin mukaan? 50kg menee jo alipainon puolelle ja sillon näyttää kuihtuneelta eikä jaksa mitään. BMI:si menisi tuolloin 16,7 eli merkitävä alipaino rajalle ja se on nyt 22.4 eli normaali (67kg) . Ei naurata :(


    • mies21v

      olen painanut noin 50kg, pari vuotta sitten, itse pidän sitä painoa juuri oikeana, ei niihin painoindekseihin kannata luottaa liikaa.

      • tylsä olet

        Sama tyyppi trollaa, samoilla argumenteilla. aika väsynyttä.


      • -8kg
        tylsä olet kirjoitti:

        Sama tyyppi trollaa, samoilla argumenteilla. aika väsynyttä.

        Minä olisin kiinnostunut.. Omat mitat 164/62 ja kirjoittelenkin tonne yhteen toiseen ketjuun. Syyskuun alussa paino oli vielä kamalat 67 kiloa. Enää ei ole tavoitteena tiputtaa ihan kymmentä kiloa, mutta 7-8kg. Huolitko mua siis mukaan?!:)


    • Aloittaja!:)

      -8kg : tottakai!:) kiva kun tulit;)
      Onko sinulla jotain laihdutuspillereitä, joita aijot käyttää vai ihan normaalisti tiputtaen pianoa..?:)

      • -8kg

        En käytä mitään pillereitä, vaan laihdutan syömällä vähemmän ja liikkumalla enemmän. Missä ajassa haluaisit tiputtaa tuon 10kg? Itse haluaisin jouluna painaa 56kg, aikas kova tahti olis. Jostan kaipaisin lisää motivaatiota: viime viikko meni läskiksi ja nyt tuntuu vaikealta päästä ruotuun. Mitäs sanoisit siitä, että huomisaamuna punnitaan itsemme ja mitataan muut mitat ja pari kertaa viikossa tultais päivitgämään niitä ja motivoitais toisiamme samalla?


    • -8kg

      Mä nyt tuun kirjaamaan mitat ylös, joita tulen päivittämään.

      Vasen reisi leveimmäst kohtaa: 58cm
      Oikea reisi leveimmästä kohtaa: 59cm
      Pohkeet: 38cm
      Vyötärö kapeimmasta kohtaa: 72cm
      Sentti navan alapuolelta: 86cm
      Rinta ilman rintsikoita: 94cm
      Pituus: 164cm
      Paino: 62,4kg

      Pääsin jo kerran painoon 61,4 mutta viime viikko meni läskiksi. Painaessani 64,6kg, vyötärönympärys oli 78cm. Paljon on siitä lähtenyt senttejä verrattuna pieneen painonpudotukseen.

    • mies21v

      Hei, itselläni jo tämä 66kg on liikaa ja olen kuitenkin 173cm mies. Sellainen 60kg olis khyl hyvä. Oletko nainen vai mies? :)

    • -8kg

      Mies21v, en jaksa provosoitua kirjoituksistasi. Kukaan aikuinen mies ei näytä terveeltä 60-kiloisena, varsinkaan jos pituutta on yli 170cm.

      Skippaan siis sun viestit yli, sillä olet selvä trolli. Aloittajalta odottelen innolla viestejä!!

    • Simbsalabim

      Ai, hassulta kuulostaa, mutta miksi sitten ammatti- nyrkkeilijätkin (miehet) painavat monet sen 60kg :)

    • -8kg

      Simba, kisapaino voi olla sen 60kg mutta totuus on n. 10 kiloa enemmän. Kai ymmärrät sen? :D

    • katy80

      Mä lähtisin kans mielelläni mukaan jos vielä mahtuu... :) Mä haluisin hiukan yli 10kg pois.... mitat nyt 163cm/75kg..... 60kg munki tavoitepaino....
      kovasti oon yrittäny painoa tiputtaa mut liian usein tulee repsahdettua...... Kiva olisi täällä toisiamme tsempata.. :)

    • Haihduttaja!:)

      Heippa! Anteeksi en ole ehtinyt päivittää tänne mittään..:/ ja minullakin meni tämä viikko aivan läskiksi!:( noo nyt tormistutaan ja intoa lisää!:) ja tottakai tänne mahtuu ja saa tulla kirjoittelemaan katy80 ! Toivoisin että saisin sen -10kg jouluun mennessä!
      Tsemppiä ja intoa laihdukseen!
      :)
      Aloittaja

    • möyry

      Helouu! I could join!

      Olen 178 cm pitkä nainen, kiloja sen 62. Olen siis normipainon sisällä juu, mutta haluaisin siihen 57 kiloon. Noin vuosi sitten nimittäin painoin tuon verran, mutta sitten iski masennus ja tuli 5 kiloa lisää... Ei paha, tiedän, mutta nämä ylimääräiset lölleröt jotka "eivät sovi minulle" haluaisin veks :) Toivottavasti jo jouluksi, tai ainakin uudeksi vuodeksi!

      Tsemppiä teillekin!

    • -5kg

      Hei!

      Täällä olis kans yks, joka lähtis mielellään mukaan.
      Olen nuorinainen ja pituutta löytyy 156cm. Paino on 66,x. Ajattelin huomenna käydä puntarilla ottamassa aloituspainon. Itsellä ei ole tavoite -10kg jouluksi, mutta voisin yrittää saada ainakin -5kg. Sekin tuntuu jouluun mennessä isolta tavoitteelta ainakin itsellä. Lyhyessä ajassa paino on lähtenyt sellaset 2-3kg. Mutta toivottavasti pysyvästi.

    • -5kg

      Hyvää huomenta!

      Kävin 7 jälkeen puntarilla, ja se näytti aloituspainoksi niinkin kivoja lukemia kuin 65,8kg. Oli tosi mukava lukema. En edes muista koska olisin nähnyt noin "pienen" lukeman vaalla. Tuosta sitten yritetään saada se -5kg jouluun mennessä. 156cm normaalipaino olisi bmi mukaan 60,7kg. Että normaalipainoa kohti mennään. :))

      Mutta nyt töihin, ja iltapäivällä luvassa jotain liikunnallista.

    • -5kg

      Täällä mennään aikalailla samoissa lukemissa, kuin maanantaina.
      Vaikka eihän tässä ole mennyt vasta kun muutama päivä. Hyvin
      ehtii tiputtaa painoa, ennen maanantaita. Sitä vaan tuppaa olla
      kärsimätön. Tänään ainakin tunti jotain liikunnallista. :)

    • -5kg

      Aamupaino oli 65,4kg. Eli viikon aikana lähtenyt -400g. Ei se paljolta kuulosta, mutta viime viikkoisen herkuttelun jälkeen on oltava tyytyväinen. Söin herkkuja 4päivänä. Ups... Tällä viikolla herkkuja vain perjantaina. Tavoite on, että paino olisi ensi viikolla 64 kilon puolella. :) Hyvää alkavaa viikkoa!

    • Aloittaja!:)

      Heippa! Minullahan oli alko paino 70 nyt se on jo 68! Tai ainakin oli...:/ herkkuja tuli syötyä. Noo nyt TAAS ryhdistytään ja eteenpäin!;)
      Hyvää joulun odotusta terveisin aloittaja! :)

    • Fleshy

      Tuun mukaan yrittään -12kg
      PItuus: 168cm
      Paino: 64kg
      Ikä: 21v.

      Olen ollut tuossa 52 kilossa ennenkin ja mun ruumiinrakenteelle se on paras. Ja BMI on normaalin puolella silloin, ettei kyllä ole mistään anorektisesta kyse.
      Paino karkas käsistä (tai siis syöminen) jotenkin salakavalasti.

    • -5kg

      Aamupaino oli alle 65kg! Mahtava olo. En edes muista koska oisin näin vähän painanut. :)

      • Kastanja

        Aloitan tänään "kahden päivän" dietin Tessa Ja Glenn Cooperin kirjan mukaan. Se on hiilareita vähentävä dietti. Kirja on vuodelta 1991. Tavoitteena on -10kg. Lähtöpaino 70.9kg pituus 164.


      • Kastanja
        Kastanja kirjoitti:

        Aloitan tänään "kahden päivän" dietin Tessa Ja Glenn Cooperin kirjan mukaan. Se on hiilareita vähentävä dietti. Kirja on vuodelta 1991. Tavoitteena on -10kg. Lähtöpaino 70.9kg pituus 164.

        Nesteitä lähtenyt. Aamupaino 69kg. Jee toimii yhtähyvin kuin 15 v sitten. Silloin laihdutin 75stä 63:een. 11v pysyi pois kunnes sairastuin enkä voinut liikkua.


    • -5kg

      Se on taas maanantai ja punnituksen aika. Paino on 64,8kg.
      Eli viikossa tippunut -600g. Olen tyytyväinen. Ensi viikolla olisi ihana nähdä
      puntarissa 63,9, mutta se taitaa jäädä haaveeksi. No tavoitteena on kuitenkin
      painaa alle 64, 5.
      Tällä viikolla on se aika kuukaudesta, enkä osaa sanoa miten se vaikuttaa painon laskuun.. Toivottavasti edes vähän tippuisi..

      Nyt lähen aamulenkille...:)

      Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

    • lumienkeli

      Heippa!

      Täällä olis yks repsahtelija mukana!
      Alotuspaino 78 kg.
      Pituus 169 cm.
      10 kg ois kiva saada sulamaan, mutta täysin yksin tunnun aina sortuvan läskiksi lyömiseen, joten tuki olisi tarpeen.
      Hyvin kuulostaa muilla lähteneen käyntiin. :-)
      Mielenlujuutta ja aamulla lenkille!
      Ps. Tulen sitten välillä kertomaan miten menee. Toivotaan ettei reisille tällä kertaa. :-D

    • koala

      määkin liityn mukaan nyyt näin myöhässä! mut sama -10kg tavoitteena (jonka painoin alkuvuodesta) nyt oon päässyt oikeen olan takaa repsahtamaan ja on aika päästä takas ryhtiin! pituutta 171 ja painoa 65 tällä hetkellä. tavoitteena siis tuo 55 jonka verran aiemmin painoin. siihen olin hyvin tyytyväinen ja itsetunto oli hyvä, nyt painon noustua oon tosi epävarma itsestäni.. :( tsemppiä teillekki! tuun päivittelemään tänne miten lähtee sujumaan!

      millainen on teijän perus laihdutuspäivän ruokavalio? laittakaas listoja tuleen.. tarvisin vinkkejä ja inspistä :)

    • Youngmummeli

      Mulla alkupaino oli 71,5kg. Nyt 68,3kg aamulla. Pidän aina kaksi tiukkaa päivää ja sitten välipäivän keskiviikkona. Torstai ja perjantai tiukkoja lauantai ja sunnuntai välipäiviä. Sopii mulle. Olen herkutteluun taipuvainen 53 vuotias mummo, siksi välipäiivät, jolloin on sallittu pari mielitekoa, ovat keino jolla jaksan pysyä dietillä. Esimerkki tiukasta päivästä:

      aamupala: yksi pala reissumiestä(ylä tai alapuoli) päälle edamjuustoa 15g, pyöräytys mikrossa, niin että juusto sulaa. Päällä pari siivua kalkkunaleikettä j, kurkkua ja tomaattia. Kahvia steviamakeutusaineella, vettä lasi.

      välipala skyrin proteiinipommia notkeutettumaidolla 1,5dl, marjoja 1 dl, vettä 2dl

      lounas kasviskeittoa 2,5dl, raejuustoa 1dl, vettä 2dl

      välipala: maitokahvi (1dl rasvatontamaitoa, 1dl vahvaa kahvia) makeutettu stevialla, vettä 2dl

      päivällinen: höyryssä kypsennettyjä kasviksia (porkkana, kukkakaali, parsakaali) 250g, kalkkunaa 170g, maustettu aromisuolalla, vihreää salaattia, 1tl salaatinkastiketta. vettä 2dl, teetä

      iltapala: vähärasvaista jogurttia 1,dl sekaan 172dl rahkaa. pieni mandariini, vettä, teetä

      Paljonkohan tässä tulee kaloreita? Välipäivinä lisään lounaaseen ja päivälliseen pienen perunan, pastaa, tai riisiä ja nautin pullakahvit! Toinen mieliteko on esim suklaapala kahvikupposen kera.

      Mitä sanotte asiantuntijat? Laihtuuko tällä?

      • Youngmummeli

        Jäi kertomatta pituus. Seon 165. Ja toinen kysymys: Onko tämä vaarallinen dieetti???


    • syksyn.sateeseen

      Voisin myös ilmoittautua.

      Ikää muutamaa viikkoa vaille 33-v., nainen. Pituus 174cm, paino 90kg.

      Taustatietona mainittakoon, että sain 2007 hypotyreoosidiagnoosin. Tytärtäni aloin odottamaan 2005, jolloin painoin 52kg. Parissa vuodessa painoni tuplaantui, vaikka elintavoissa ei mikään muuttunut, paitsi että jätin alkoholin kokonaan pois ja lopetin tupakoinnin.
      Pahimmillaan olen painanut 103kg.
      Tuon hypotyreoosin (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi aineenvaihdunta on aika mitättömällä tasolla, ummetus vaivaa sekä ärtyneen paksusuolen oireisto täyttyy suurelta osin, sitä ei vain ole diagnosoitu. Tämä siis osaltaan heikentää painonpudotusta.

      Tällä hetkellä aktiivista liikuntaharrastusta varjostaa ikävä noidankehä: olen elokuusta 2012 kärsinyt kroonisesta niskajumista (jännitysniska). Olen käynyt hierojalla, fysioterapiassa ja kiropraktikolla vaivani kanssa, syönyt purkkisotalla särkkäreitä ja relaksantteja. Ei mikään auta eikä ole kovin usein varaa käydä hoidoissa.
      Tämä lihasjumi oireilee jatkuvalla huimauksella, jonka takia olen joutunut välillä jäämään sairaslomalle (hoitoala), ja tämä huimaus pakottaa "kävelemään seiniä pitkin" pahimmillaan. Välillä jalat notkahtaa, kuin astuisi kuoppaan, ihan tasaisella lattiallakin liikkuessa.
      Samoin välillä tuntuu tosissaan, että taju lähtee (näin on käynyt kovan stressin takia joitain vuosia aiemmin, sain epileptisiä tajuttomuuskouristuskohtauksia aika tiuhaan, mutta aivosähkökäyrässä ei ollut poikkeavuuksia, joten puolisen vuotta Trileptalia syötyäni lääkitys jätettiin turhana pois), mutta tämän tunteen on saanut pois keskittymällä hengittämiseen ja niskakramppien laukaisemiseen.

      Tämän huimauksen ja tajunnanhämärtymisen (liekö ihan oikea termi?) myötä liikkuminen on jäänyt aika vähälle. Ensinnäkin liikkuminen on tuskaista, kun joutuu koko ajan katsomaan, minne jalkansa laittaa, kun maa tuntuu katoavan alta, toiseksi pelkään kuollakseni noita tajuttomuuskohtauksia. Liikkuminen välillä lisää näitä oloja, välillä tuntuu hyvällekin.

      Vaan jos tällaisen ryhmän kautta saisi kuitenkin kipinän tuohon kadonneeseen ulkoiluun. :)
      Tavoite on päästä jonnekin 70 kilon seudulle, mutta jos sillä kympillä lähdetään liikeelle.

      • lumienkeli

        Heippa! Viikon jälkeen painoa on lähtenyt 1kg. Eli aamupaino on 77 kg.
        Pyrinkin hitaaseen pudottamiseen terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla, koska ihmedieetit eivät minuun tehoa.
        Ostin hula-vanteen ja sen pyörittäminen on ollut hauskaa ja hiki virrannut. :-D
        Syksyn.sateeseen kirjoittajalle tsemppiä kovasti. Luin viestisi ja paljon on tekijöitä jotka hankaloittavat varmasti painonpudotusta, mutta ei ole mahdotonta. Pienillä teoilla saa jo paljon aikaan. Liikunnankin voi aloittaa tunnustelemalla itseä mukavilla ja rauhallisilla happihyppelyillä. Tärkeintä on että liikunnasta jää hyvä olo. Kotona voi myös jumpata vaikka television ääressä mainostauon tai tanssia radiosta kuuluvan hyvän biisin tahtiin.
        Kun itse olen toiminut noin niin tulee huomaamatta pistettyä kehoa toimintaan. :-D
        Raikasta joulunodotusta! Pitäkää mieli virkeänä.


    • Nutraaja

      Hei, täällä mattimyöhäinen.

      Aloitin nutraamisen tänään. Tavoitteena on sinnitellä kolme viikkoa Nutrilett-tuotteilla ja sitten jatkaa osittain korvaamalla osa aterioista. Painoa on 85 kiloa ja 10 kiloa pitäisi tiputtaa. Pituutta minulla on 174 cm ja ikää 32 vuotta.

      Huomenna ajattelin mennä pitkästä aikaa tanssitunnille. Viime kerrasta onkin aikaa.

      • Youngmummeli

        Sinnittelen edelleen dietillä, vaikka ei tässä kauheaa sinnittelyä ole tarvinnut. Miten meneekin niin helposti nyt? Paino oli tänään aamulla 67,7kg. Pituutta on 165. Toivoisin pääseväni 63kg:een ennen joulua. Sitten kun selviäisi joulusta niin ettei kovin nousis. Joku kaipaili tietoa miten syödään että laihtuis.
        Tässä mun tämä päivä:
        Aamulla ruisleipä, päälle juustoa ja kaksi siivua kalkkunaleikettä. Kahvia.
        Välipala: Skyrr proteiinirahka jogurtti yhteensä 2dl marjoja 1dl. Vettä
        Lounas tonnikalasalaattia, maitokahvi(1dl rasvatonta maitoa, kahvia ja makeutusaine)
        Välipala:maitokahvi
        Päivällinen: lihakeittoa1dl rasvatonta raejuustoa, maitokahvi
        Iltapala: rahkaa ja marjoja.


    • minäkin mukaan!

      Minäkin voisin lähteä mukaan!

      Lihoin masennuslääkkeen takia 20kg vuodessa ja nyt olen päättänyt pudottaa ainakin sen 10kg. Lopetin lääkkeen muutama kuukausi sitten.

      Olen: nainen, 170cm ja 80.2kg.

      Tavoitteena pudottaa -10kg ensi kesään mennessä (6kk).

      Olen laihduttanut nyt 4 päivää "aktiivisesti" (siis miettinyt tosissaan mitä pistän suuhun, juonut vettä paljon ja alkanut liikkumaan enemmän). Ajattelin pudottaa painoa juomalla paljon vettä (kolme litraa päivässä), jättämällä herkut vain yhdelle päivälle viikossa ja vähentämällä viljan syömisen minimiin. Lisää kasviksia ja hedelmiä myös ruokavalioon. En ala nälkäkuurille tai dietille, koska se ei minulta onnistu ja repsahtaisin varmasti.

      Mulla on koira joten lenkkeilen jo ennestään joka päivä (välillä lyhempiä lenkkejä ja välillä taas pitkiä). Sen lisäksi ratsastan n. 3 kertaa viikossa mutta tällä hetkellä se on puskaratsastelua enkä hikoile ihan joka kerta. Lisään liikuntaa niin että teen joka päivä ennen aamiaista lyhyen koiran pissityslenkin ja rasvanpolttoharjoituksen (http://www.youtube.com/watch?v=X1TuhAn6C-g). Ja iltapäivällä jonkin muun harjoituksen Youtubesta (sieltä löytyy sikana hyviä ja innostavia!).

      Mitkä on muuten teidän heikkoja kohtia laihduttamisessa?

      Mulla on se, etten oikein kestä näläntunnetta, ahmin joskus "tiedostamatta" ja olen hirmuinen sokerihiiri. Näitä pitää kehittää jotta en repsahtelisi hirveästi.

      • huhuu:)

        Onko kaikki jo luovuttaneet?


      • minäkin mukaan!

        Voi masennus. Ekan viikon jälkeinen punnitus ja painan tasan saman verran kuin alussa. Pistää kyllä mielen matalaksi kun en ole mitään muuta koko viikkona tehnyt kuin laihduttanut (kuntoillut monta kertaa päivässä, jätin leivän ja viljat ja herkut, juon vettä hirveästi, nään vähän nälkääkin...). Nyt pitäs saada motivaatio takaisin ettei tuu luovutettua...


    • -5kg

      Täällä ei olla luovutettu vaikka paino onkin noussut. Maanantaina puntarille. Jos saisi edes vähän nesteitä pois.

    • -5kg

      Paino oli maanantai aamuna 64,5kg. Yllätyin positiivisesti, koska paino on ollut korkeampikin. Jouluksi jos saisin 63kg puolelle, niin olisin tyytyväinen. Vuosi sitten juhlin joulua yli 5 kiloa painavempana. Nyt kovat tsempit, ja toivottavasti paino tippuu. :)

    • äippä88

      täällä olisi kanssa yksi joka haluaa painoa pudottaa sen ainakin 10kg :)
      Pituutta on 164 ja painoa 81,2, osa on raskaukiloja. Tavoite olisi sinne päälle 70.
      Ikää 25.vuotta

    • 20.v Joulumässyttäjä

      Mulla olis tavotteena laihduttaa joku 10 kg, oon nyt 62 kg ja pituutta joku 161...Sanokaa mistä revitte sitä motivaatiota ja puhtia näin joulun aikaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3757
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      96
      3407
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2468
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1555
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      85
      1427
    Aihe