Au pairina Brysselissä?

kultakutri

Olisko täällä ketään, joka on tällä hetkellä Brysselissä au pairina tai on ollut siellä aikaisemmin? Mitä piditte kaupungista? Osasitteko ranskaa tai saksaa kaupunkiin mennessänne?

Minulla on mahdollisuus tulla ensi tammikuusta alkaen Brysseliin au pairiks suomalaiseen perheeseen, mutta nyt mietin, olisiko kaupunki oikea valinta minulle. Ranskaa en ole koskaan opiskellut, eikä englannin osaaminenkaan ole vahvaa. Lapsista sen sijaan on paljon kokemusta, ja suomalaisessa perheessä ei onneksi kielimuuria ole.. :)

Ja niin, sekin kiinnostais, että kuinka suurelta kaupungilta Brysseli on tuntunut? Onko siellä teidän mielestänne turvallista liikkua?

2

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sarppiskarkkis

      Itse oon asunut Brysselissä neljä vuotta ja käyn siellä edelleen aika tiheästi kun isä asuu siellä.
      Itse sanoisin että jos ei ranskaa osaa niin kyllä englantia ainakin sujuvasti pitäis osata. Tosin jos on suomalainen perhe niin eihän siinä sit mitään. Ainahan sitä ranskaa oppii sit paikan päällä:)

      Kaupunki mun mielestä on tosi kiva, eihän mikää erityisen siisti ole mutta kaupunki kun kaupunki. Kyllä se suomen kaupungit voittaa. Junilla pääsee helposti kaikkialle, itse meen aina hollannissa käymään ja ei oo mitenkää kallistakaan.
      Turvallisesta nyt en tiiä mitä sanoa, sehän on euroopan kaupunki ja paljon epäturvallisempi kuin suomen kaupungit mutta pitää tietää missä liikkua ja milloin. Ei se niin kummiskaan oo, että joka kerta kun astut kotoo ulos niin joku kidnappais.
      Pitää unohtaa suomalainen epäkohteliasuus kun sinne menee ja hymyillä aina vastaantulevalle mummolle ja sanoo sit päivää ja iltaakin vielä:)

    • miiruska

      Itse olin au pairina brysselissä vuoden verran ja tykkäsin todella paljon! Bryssel toisinaan sai aikaan mulle viha-rakkaussuhteen mutta lähinnä sen keskeneräisyyden ja harmauden vuoksi. Ei mitään suurempaa syytä siis. Tosin se taisi tuntua vain siellä ollessa sillä nyt sinne on ihan hirveä ikävä. Junalla pääsee mutkattomasti Belgian muihin kaupunkeihin joihin suosittelen ehdottomasti tekemään reissuja, ihan erilaisia kuin Bryssel :)

      En osannut ranskaa enkä varsinkaan saksaa lähtiessäni. En kyllä voi sanoa että osaan nytkään mutta sen voin kyllä sanoa että englannilla pärjää :) Kaikki eivät vain välttämättä osaa/ymmärrä/halua puhua englantia mutta tilanteista selviää kyllä. Ja niinkuin jo sanottu niin kyllä siellä sitä ranskaa oppii, ei paniikkia sen suhteen.

      Aluksi musta tuntui että en tule ikinä oppimaan niitä bussireittejä, trami- saati metrolinjoista puhumattakaan.. mutta yllättävän nopeasti ne oikeasti oppii!! Kaupunkiin pääsee siis sisälle nopeasti eikä tunnu isolta yhtään,Belgiahan on pinta-alaltaan hyvin pieni maa :)

      Itse koin paikan turvalliseksi enkä ole kuullut muiltakaan mitään tarinoita mitä olisi tapahtunut. Ainoastaan Brussels Nord-alue (Gare du nord/noordstadion) on hämärää aluetta ja siellä oloa/kulkua kannattaa välttää varsinkin iltaisin. Jostain kuulin että ilta 9 jälkeen ei suositella sinne menoa. Oma kokemus sieltä on juuri sellainen että kodittomat sekä humalaiset riitelivät/tappelivat ja niitä siellä pyöriikin paljon.

      Ehdottomasti suosittelen Brysseliin lähtöä, onnea au pair vuoteen :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      333
      3125
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2315
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      88
      1696
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      200
      1642
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      70
      1424
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1313
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1073
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      162
      964
    Aihe