Useampikin tapaus tullut eteen että muka rekrytoidaan, mutta kyseessä onkin vain hakijoiden kalastelu ja työpaikkaa ei sillä hetkellä olekkaan.
Olen hakenut useita työpaikkoja; oman alani ulkopuolelta ja omalta alaltani. Ja joutunut pettymään karvaasti innostuttuani kun olen huomannut ettei mikään olekkaan pitänyt paikkaansa mitä hakuilmoituksessa tai rekrytoimistossa on kerrottu. Tässä pari esimerkkiä viime ajoilta.
Kävin haastattelussa eräässä rekrytoimistossa. Siinä haussa en päässyt eteenpäin mutta rekrytoimisto otti myöhemmin yhteyttä kertoen että heille oli tullut hakuun paikka joka voisi olla minulle sopiva. Kävin rekrytoimistossa juttelemassa ja pääsinkin hyvin pian haastatteluun yritykseen ja hyvin meni. Olin todella innoissani ja mielestäni myös vahvoilla. Olivat kasvattamassa organisaatiota ja hakivat kahta uutta joukkoonsa. Ilmoittivat että päätös tulee 2 viikon päästä. Aika meni ja olin yhteydessä rekryfirmaan josta kerrottiin että päätökset ovat viivästyneet. Muutaman päivän päästä rekryfirmasta soitettiin että yrityksessä olikin päätetty olla nyt palkkaamatta ketään kuitenkaan.
Hain paikkaa omalta alaltani jossa vaadittiin juuri sitä erikoisosaamista mikä minulla oli ja ilmoitettiin myös että haussa edetään nopeasti ja toivotaan että uusi henkilä pystyy aloittamaan mahdollisimman pian. Tämä oli myös rekrytoimiston kautta. Tein hakemuksen ja voin viikon päästä siitä menin haastatteluun rekryfirmaan jossa painotettiin juuri sitä erikoisosaamista ja ammattitaitoa. Soittivat suosittelijatkin läpi ja samaa olivat kyselleet, juuri osaamistani tässä tehtävässä joista minulla on 10 v kokemus. Pääsin sitten firmaankin haastatteluun jossa yllätys olikin suuri. Sielä kerrottiin että heillä ei ole mikään kiire uuden palkkaamisessa koska kaikki työt jotka edeltäjältä oli jäänyt oli saatu jaettua. Kertoivat myös että ammattitaitoa ja osaamista tärkeämpää on löytää tiimiä täydentämään oikeanlainen tyyppi. Mikään kiire heillä tosiaan ei ollut uutta palkata sillä kertoivat että "rekrytoinnissa edetään ehkä lähiviikkojen aikana jos omat kalenterit antaa myöden".
Viimeisimmästä en ole kuullut takaisin vielä, voihan olla että työn saankin. Mutta kyllä sieläkin tuli fiilis että ihan katselevat vain millaisia tyyppejä olisi tarjolla. Rekrytoimiston ilmoitus oli kyllä todella harhaanjohtava painottaen vahvaa osaamista vastaavista tehtävistä ja etsivänsä ihmistä joka myös pystyy aloittamaan nopeasti. Yritys antoi taas ymmärtää täysin muuta; mitään kiirettä ei ole, ei edes sellaista tarvettaa että raivaisivat tilaa omista kalentereistaan rekrytoinnille ja osaamista ja alan tuntemusta tärkeämpää on että on "sopiva ja kiva tyyppi".
Tuntuu todella ikävältä että vaikka firmassa tuntuu olevan vain kalastelu agensalla niin annetaan ymmärtää että ovat ihan tosissaan etsimässä ihmistä. Hakijoilla menee kuitenkin aikaa paljon siihen että tehdään hakemusta ja käydään parissakin haastattelussa. Kokemustahan siitä saa ja onhan se mahdollista että tärppääkin. Mutta joku roti olisi hyvä olla kuitenkin ja kunnioitus myös hakijaa kohtaan että kerrottaisiin heillekkin se asian todellinen laita. Itse ainakin suhtaudun jokaiseen hakuun ja haastatteluun tosissani ja valmistaudun hyvin. Olen ollut puolisen vuotta työttömänä ja todellakin haluan takaisin sorvin ääreen ihan tosissani. Työnantajilla tuntuu olevan ihan toinen asenne asiaan "kattellaan vähän mitä on tarjolla vaikka nyt ei ketään edes tarvita." Todella kurjaa.
En lannistu kuitenkaan - onnea kaikille muillekkin työnhakuun, kyllä se paikka löytyy vielä joka tekee kaikki nämä turhat haut vain hassuiksi muistoiksi!
Työnantajat huijaa rekrytoinneissa
17
477
Vastaukset
- Rekryt eivät palkkaa
Rekryfirmat ovat paskoja rekrytoijia. Heidän ammattotaitonsa saattaa olla niin ja näin ja työllistyminen on hankalaa niiden kautta. Olenkin alkanut välttää rekryfirmoja jos työtä haen.
- koira jo 2v
Näin se menee, kuten aloittaja kertoo. itselläni on muutama hyvin samantapainen kokemus.
Monet frimat vain feikkimainostaa itseään, mutta todellisuudessa ei ole tarvetta palkata ketään.
Halutaan vaan tarkistaa mahdolliset hakija ja potentiaali, kenties firman markkinointiosasto on takana ja testaa firman julkisuuskuvaa.
Ja kyllä, työnhakija ei juuri ole koiraa kummallisempi. Eli rakkeja riittää ja niitä saa juoksuttaa miten tykkää. - alkuperäinenvuodatta
Työnhakija tuntuu olevan vailla mitään oikeuksia kyllä tuola rekrymarkkinoilla. Työttömällä on velvollisuuksena hakea töitä mutta rekrytoivilla tahoilla ei ole mitään velvollisuutta heitä kohtaan. Työnhakijan pitää olla aina valmiina silittämään kauluspaita ja lähtemään omalla kustannuksellaan haastatteluun vain kuullakseen että mitään työpaikkaa ei edes ole olemassa tässä vaiheessa vaan työnantaja vaan katselee ympärilleen.
Miksi ei voisi ihan lain puitteissa määrätä että työnhakuilmoituksissa täytyy antaa todenmukainen kuva työpaikasta, tarpeesta ja haettavan henkilön vaatimuksista?
Omasta mielestäni ei ole esim ollenkaan sama asia että haetaan ilmoituksen mukaan ihmistä jonka halutaan aloittavan mahdollisimman pian mutta todellisuudessa tilanne on kuitenkin se että rekrytointi ei edes ole ihan ajankohtainen vaan halutaan kartoittaa vaikka seuraavat puoli vuotta millaista hakijaa markkinoilla on. Tuo on ihan suoraa huijaamista. Tai jos aikaisemmalla kokemuksella ei ole niin merkitystä niin eikö silloin pitäisi kirjoittaa ilmoitukseen että "aikaisempi kokemus ei ole välttämätöntä vaan koulutamme tehtävään ja ensisijaisena vaatimuksena on sopivuus tiimiin" kuin se että ilmoituksessa on listattu hirveä määrä erityisosaamisvaatimuksia millä kuitenkaan ei loppupeleissä ole mitään painoarvoa?- hehehe3
Eläpä muuta virka. Ne kattovat ekana, että ootko kunnollinen huoliteltu ja minkälainen perhetausta mahd. on. Nipistelevät joka kohdan kääntelevät ja pyörittelevät. Ehkä se kriteeri on kokoomuksen jäsenkirja tms. Ehkä vain nauttivat, kun saavat uunotettua porukkaa.
Voihan olla jos heti näkevät ovelta, että on riittävän köyhä, niin ei se meidän dynaamisten joukkoon sovi. =) - tai toisin
hehehe3 kirjoitti:
Eläpä muuta virka. Ne kattovat ekana, että ootko kunnollinen huoliteltu ja minkälainen perhetausta mahd. on. Nipistelevät joka kohdan kääntelevät ja pyörittelevät. Ehkä se kriteeri on kokoomuksen jäsenkirja tms. Ehkä vain nauttivat, kun saavat uunotettua porukkaa.
Voihan olla jos heti näkevät ovelta, että on riittävän köyhä, niin ei se meidän dynaamisten joukkoon sovi. =)Asia voi olla noin tai sitten toisinpäin. Voi olla liian huoliteltu tai liian fiksu eikä sen takia sovi työyhteisöön kun muut ovat sellasia epäsiistejä räkänokkia, joilla ei ole edes koulutusta. Liian huoliteltu, liian koulutettu tai liian fiksu ei sovi siitäkään syystä, että hän huomaa kyllä jos palkasta puuttuu jotain tai tönantaja käyttäytyy epäasiallisesti tai laittomasti, jos tehdään pimeää bisnestä, kaksoislaskutuksia yms. Itselleni on käynyt monesti, että jos on ollut jakku (olen siis nainen) on katsottu kieroon ja halveksivasti sanottu, että et kai sä tuollaisella lähde työhaastatteluun kun työnantaja etsii jus sellasta, joka ei varmasti ole mikään hienohelma. Kato kun olisi pitänyt olla päällä epäsiistit, likaiset farkut ja huppari tai t-paita. Sitten on ihan suoraan sanottu, että oot liian fiksu tänne. Sitten kun on tarkoituksella kirjoittanut tosi karvalakkiCV:n, niin ovat tietysti pyytäneet haastatteluun kun ovat pitäneet minua todella yksinkertaisena ja yrittäneet allekirjoituttaa työsopimusta, mikä on monestakin kohtaa laiton. Työpaikasta riippuen pitäisi olla joko tausta keskustalainen, vihreä, punainen tai sininen, tietyillä maantieteellisillä alueilla vahvasti ääriuskovainen.
- Jassååå
"lähtemään omalla kustannuksellaan haastatteluun"
Minun nuoruudessani työpaikkahaastattellumatkosita sai tehdä yritykseen matkalaskun. Poislähtiessä annettiin kysymättä matkalaskukaavake, jonka sai täytellä ja lähettää postissa tai täytellä ja jättää infotiskille. Monessa haastattelussa ei tosin 80-luvulla tarvinnut käydä, sillä nuori diplomi-insinööri oli kysyttyä tavaraa ja töitä löytyi helposti ja juuri omalta alalta. Yhdessäkään rekryfirmassa en käynyt, ainoastaan muutamassa yrityksessä.
Käytäntö on sitten ilmeisesti muuttunut? Nyt päälle viisikymmpisenä asialla ei taida olla suurta merkitystä, sillä yhteenkään haastatteluun en monen kuukauden aktiivisen yrittämisen tuloksena ole päässyt.
- Spede Messen
Työntantajan tiedot rekrytointitilanteessa voivat olla mitä vaan. Haastattelussa noudatetaan lakia.
Käytännössä pienemmässä paikkakunnassa puhutaan firman yleisten periaatteiden mukaan mutta lopulta juorut ratkaisevat. Ja sukulaisia palkataan. - 17+19
Työpaikkailmoitukset ovat usein sellaisia mainoksia, jolloin ei edes ole tarkoitus palkata ketään.
- 2+4
Tuo on varmasti ihan totta. Myös kilpailijalle halutaan viestittää että hyvin meillä menee - vaviskaa kilpailijat - kun rykästään ilmoitus jossa haetaan kiireellä vahvistusta kasvavaan joukkoon.
Jasssååå kirjoitti ylempänä että ennen sai tehdä matkalaskun yritykselle jonne meni haastatteluun. Empä moisesta ole ikinä kuullutkaan :D
Eihän nuo matkustannukset kovin isoja ole itselläni olleet. Asun pk-seudulla ja seutulipun joudun ostamaan sillä usein työpaikat ja rekryfirmat ovat Helsingissä. Mutta tulee kulua usein se 18 eur verran (yksi suunta kun maksaa 4.50e) kun käyt ensin rekryfirmassa haastattelussa ja sitten sielä työpaikassa. On sekin ihan hukkaan heitettyä rahaa kun huomaa tai saa kuulla ettei mitään paikkaa edes oikeasti auki ole vaan ainostaan yritys katselee millaista hakijaa tarjolla on. Näitä turhia reissuja kun tekee useamman kuukaudessa niin kertyyhän siitä.
Aikaa tietty menee myös ihan turhaan - vaikka onhan työttömällä aikaa :D Naisena kun pitää meikata kunnolla ja laittaa tukka, silittää businessvaatteet, matkustaa haastatteluun ja kotiin niin vierähtäähän siinä minimissään se kolmisen tuntia. Eikä se ajankäyttökään haittaa - mutta kyllähän se mieltä latistaa kun toteat että "jaa, vai sellaista kalastelua...." - Jasssååå
2+4 kirjoitti:
Tuo on varmasti ihan totta. Myös kilpailijalle halutaan viestittää että hyvin meillä menee - vaviskaa kilpailijat - kun rykästään ilmoitus jossa haetaan kiireellä vahvistusta kasvavaan joukkoon.
Jasssååå kirjoitti ylempänä että ennen sai tehdä matkalaskun yritykselle jonne meni haastatteluun. Empä moisesta ole ikinä kuullutkaan :D
Eihän nuo matkustannukset kovin isoja ole itselläni olleet. Asun pk-seudulla ja seutulipun joudun ostamaan sillä usein työpaikat ja rekryfirmat ovat Helsingissä. Mutta tulee kulua usein se 18 eur verran (yksi suunta kun maksaa 4.50e) kun käyt ensin rekryfirmassa haastattelussa ja sitten sielä työpaikassa. On sekin ihan hukkaan heitettyä rahaa kun huomaa tai saa kuulla ettei mitään paikkaa edes oikeasti auki ole vaan ainostaan yritys katselee millaista hakijaa tarjolla on. Näitä turhia reissuja kun tekee useamman kuukaudessa niin kertyyhän siitä.
Aikaa tietty menee myös ihan turhaan - vaikka onhan työttömällä aikaa :D Naisena kun pitää meikata kunnolla ja laittaa tukka, silittää businessvaatteet, matkustaa haastatteluun ja kotiin niin vierähtäähän siinä minimissään se kolmisen tuntia. Eikä se ajankäyttökään haittaa - mutta kyllähän se mieltä latistaa kun toteat että "jaa, vai sellaista kalastelua...."No olihan ne reissut pidempiä, yleensä satoja kilometrejä. Eipä niitä muulla tehty kuin autolla. Nykään työkkärin kautta mainostettiin mahdollisuudesta saada jonkinlainen korvaus, mutta ei varmaankaan noista paikallisbussien matkoista taida päästä yli omavastuurajan.
- Pahasti Hukassa
Rekryissä on ns. sellaisia valitsijoita, jotka eivät jaksaneet omassa työssään. Siis välttämättä ei heillä ole mitään alan koulutusta.
Varsinkin hoitoalan valitsijat on siirtyneet omista, raskaista töistä pois.
Luvataan, että ilmoitetaan ja sitä ei kuitenkaan tapahdu. Valinnoista ei ilmoiteta ja kuka on valittu. Kysyttäessä valintaa ei osata perustella tai mitkä oli valintakriteerit kyseiseen työtehtävään.
Hienoja ilmoituksia, muta totuus on ihan toista työareenalla eli valehdellaan.
Luvataan hauissa ummet ja lammet, mutta vaikka käyt rekryssä valitsija onkin joku toinen tai vastaavaa.
Ei osata vastata kyselyihin ja ei tiedetä yksiköistä mitää, johtaminen ontuvaa useassa yksikössä ja henkilöstöstä suurin osa keikkalaisia. - Huijjataan
Samanlaista se on Torniossa,luvataan huippupalkkaa,mutta kun yrittää sitten töihin,niin kerrotaan,että vielä ei ole oikeen alkanut töitä tulemaan ja niin edelleen?.?
Mainnostetaan,että ei tarvitse kokemusta koulutetaan ammattiin ja mahdollisuus edetä yrityksessä yms.. Höpön löpön - Pitkäaikaistyötön
" Kävin rekrytoimistossa juttelemassa ja pääsinkin hyvin pian haastatteluun yritykseen ja hyvin meni. Olin todella innoissani ja mielestäni myös vahvoilla. Olivat kasvattamassa organisaatiota ja hakivat kahta uutta joukkoonsa. Ilmoittivat että päätös tulee 2 viikon päästä. Aika meni ja olin yhteydessä rekryfirmaan josta kerrottiin että päätökset ovat viivästyneet. Muutaman päivän päästä rekryfirmasta soitettiin että yrityksessä olikin päätetty olla nyt palkkaamatta ketään kuitenkaan."
Minulla on hyvin samanlainen kokemus runsaan vuoden takaa. Tuo taitaa olla aika yleistä? - kolauksiakokenut
Joo, todella yleistä on.... Hain töihin yhteen firmaan viime keväänä. Rekrytoimisto teki ensin videohaastattelun ja sitten tapasin yrityksen edustajan ja rekryfirman haastattelussa. Tämän jälkeen laitoin rekryfirmaan vielä asiakasreferensessejä ym ja sain palautetta olen hyvin vahvoilla paikkaan ja olivat hyvin vakuuttuneita minusta ja osaamisestani.
Meni viikko. Meni toinen. Laitoin meiliä rekryfirmaan että mikähän tilanne. Ei vastausta. Meni viikko lisää, laitoin uuden meilin, ei vastausta. Kyllästyin odottamiseen ja soitin firmaan suoraan henkilölle joka haastatteli. Oli ihan vaikeana sielä puhelimessa, pahoitteli kyllä että en ole vastausta saanut mutta nyt päättivätkin etteivät ketään palkkaa ja ehkä miettivät asiaa sitten kesän jälkeen uudelleen. - alkuperäinen
Kirjoitin tuon aloituksen ja toinen esimerkkitapauksista mistä kirjoitin on edennyt! Eli tämä:
"Hain paikkaa omalta alaltani jossa vaadittiin juuri sitä erikoisosaamista mikä minulla oli ja ilmoitettiin myös että haussa edetään nopeasti ja toivotaan että uusi henkilä pystyy aloittamaan mahdollisimman pian. Tämä oli myös rekrytoimiston kautta. Tein hakemuksen ja voin viikon päästä siitä menin haastatteluun rekryfirmaan jossa painotettiin juuri sitä erikoisosaamista ja ammattitaitoa. Soittivat suosittelijatkin läpi ja samaa olivat kyselleet, juuri osaamistani tässä tehtävässä joista minulla on 10 v kokemus. Pääsin sitten firmaankin haastatteluun jossa yllätys olikin suuri. Sielä kerrottiin että heillä ei ole mikään kiire uuden palkkaamisessa koska kaikki työt jotka edeltäjältä oli jäänyt oli saatu jaettua. Kertoivat myös että ammattitaitoa ja osaamista tärkeämpää on löytää tiimiä täydentämään oikeanlainen tyyppi. Mikään kiire heillä tosiaan ei ollut uutta palkata sillä kertoivat että "rekrytoinnissa edetään ehkä lähiviikkojen aikana jos omat kalenterit antaa myöden". "
Eli tosiaan olin yhteydessä rekryfirmaan ja kyselin että mikä tilanne. Vastaus pudotti penkiltä! (positiivista tietty että edes vastasivat).
Vielä ei kuulemma ihan lopullisia ratkaisuja ole tullut. MUTTA minun kohdallani kuulemma on epätodennäköistä että työn saan koska olen kuulemma ylipätevä tietyiltä osin.
WTF!
Rekryilmoituksessa painotettiin vankkaa osaamista ja ammattitaitoa.
Haastattelussa sanottiin että ammattitaito ja kokemus on ihan jees, mutta tärkeämpää on kuitenkin että on tiimiin sopiva.
Ja haastattelun jälkeen että olen ylipätevä tietyiltä osin.
Siis millainenhan nyt tähän olisi pitänyt olla? Oikeasti? Olisin osannut työn tehdä liian hyvin? Ilmeisesti siis todellisuudessa haettiin henkilöä, joka on vaan kiva, myötäilee muita eikä häikäise millään osa-alueella vaan on ns "tiimin junnu". Liika osaaminen koettiin ehkä uhkaksi muille tiimin jäsenille?
Jälleen uusi kokemus työnhaun iloisessa maailmassa :)- mnkjh
Tuo alleviivaa nykyistä kaksinaismoralistista rekrymaailmaa. Aina halutaan kaikista pätevin 25-vuotias tohtori, jolla on kymmenen vuoden kokemus juuri kyseisestä yrityksen räätälöimästä tuotteesta ja palkkapyyntö 1000e/kk. Mikään muu ei käy.
Kuitenkin sitten lopulta palkataan joku, koska hän on kivan oloinen. - tuttu juttu
Tuo on ihan normaalia. Itseni on myös monesti torpattu sen takia, että olen ylipätevä, kokemusta on ja aion lisää myös kouluttautua. Kun olen tarkastellut minkälaisia henkilöitä sitten vastaavissa tehtävissä toimii näissä yrityksissä, olen huomannut, että he, joilla ei ole minkäänlaista tutkintoa. Ovat edenneet talon sisällä, mutta koskaan ei ole mitään tutkintoja tai sitten tutkinto on suoritettu kun ollaan oltu 20 vuotta ensin talossa..
Joku rekryhenkilö totesikin, että mielummin palkataan heitä, joilla ei ole tutkintoja, koska he ovat innostuneempia (lue halvempia) ja taas ylipäteviä jo kouluttautuneita ei kiinnosta kun työ ei tarjoa haasteita tai aikovat kuitenkin hakea muualta töihin (ajatellaan, että eivät sitoudu). Jossain työpaikoissa myös se, että on liian innokas tai liian aktiivinen, johtaa siihen, että ei palkata, näin olen lähimmäisiltäni kuullut. Jos taas työporukka koostuu laiskanoloisista töistä luistajista (joilla ei ole tutkintoja), et sovi joukkoon jos olet liian ahkera, tehokas ja innostunut. Olet siis kummajainen ja friikki siinä tapauksessa=)
Tuttavan tuttavani, joka oli rektytoimassa myös totesi tuttavalleni, että jos hakijalla oli liian hyviä arvosanoja todistuksissa, niin eivät ota häntä. Täytyyhän siinä tyypissä jotain "vikaa" olla, kun on niin hyvät arvosanat.
Liika osaaminen katsotaan myös uhkaksi, todellakin. Varsinkin näinä aikoina, ihmiset pelkäävät oman työpaikkansa puolesta. Olen myös huomannut, että kun esittää haastattelussa tyhmempää kuin onkaan ja laatii hieman yksinkertaisen ansioluettelon ja oikein simppelin hakemuksen, niin pääsee helpommin töihin. Mitä tyhmempi ja halvempi työntekijä, sitä parempi. Eipähän pääse valittamaan epäkohdista ja soveltuu hitaasti ja laiskanpuoleisesti toimivien työkavereiden joukkoon. Sellainen henkilö, joka ei erotu massasta liikaa, myötäilee eikä missään nimessä ole ketään muita, varsinkaan esimiehiä parempi, sellainen on hyvä työntekijä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2474639Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii773086- 472473
- 281813
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 811470
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851295PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69958
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894