Mitä tehdä yhteisen omistusasunnon suhteen??

omg111

Olen ollut avoliitossa mieheni kanssa melkein viisi vuotta. En vain jaksa enää ja aion erota.. Suuri huoleni on seuraava: Meillä on yhteinen asunoto. Hän omistaa siitä tietyn osan ja minä tietyn. Nyt jos lähden, hommaan oman vuokra-asunnon muualla. Voiko mies vaatia, ettei melko uutta taloa laitetakaan myyntiin heti. Esim. odotellaan kesään. Hän asuisi siinä yksin, maksaisin vuokran muualle ja hän esim. vaatisi multa osuuttani sähköstä yms. Toki haluaisin päästä mahdollisimman äkkiä eroon talosta, mutta tiedän, että se tulee olemaan haastavaa. Hän tulee varmasti esittämään kaiken mahdollisen mistä voisin olla hänelle velkaa (olemme jakaneet menot) jne. Yleensäkin tehdä tästä vaikea. Haluan niin lähteä, mutta pelkään, että tää taloudellinen puoli tulee olemaan vaikeeta ja roikun vaan sen takia.. Mistä voi hakea apua? Mihin mulla on oikeus? Tarkoitan siis, että voinko vaatia talon myymistä heti? Pitääkö mun maksaa esim. välittäjän kulut, koska aloite tulee multa? Pliis! Help

2

373

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OikeuksiaSinullakin

Voit vaatia käräjäoikeudelta yhteisomistuksen purkua. Tulee kalliiksi molemmille, joten jos toisella osapuolella on järki päässä pääsette sopimukseen. Jos toinen osapuoli asuu yksin yhteisesti omistetussa talossa/asunnossa toinen osapuoli voi vaatia häneltä käypää vuokraa omasta osuudestaan. Sähkö ja vesi ovat yleisesti ottaen hyödykkeitä jotka jokainen maksaa omasta pussistaan joten sinun ei tarvitse toisen osapuolen laskuja maksella.

Tilanne ei parane vetkuttelemalla joten lyö vain kortit pöytään heti ja katso tulevan exäsi käsi.

• Toinen jo kertoikin yhteisomistuksen purusta. Tällöin käräjäoikeus määrää uskotun miehen huolehtimaan omistajien puolesta talon myymisestä ja kauppahinnan jakamisesta. Kulut menevät päältä eli jakautuvat teille omistuksenne suhteessa.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1958/19580180

Kun talo on "melko uusi", kysymykseen voi tulla luovutusvoittovero sen myymisestä. Oletteko asuneet siinä kaksi vuotta (jolloin veroa ei seuraa)? Jos ette, ehkä kannattaisi tuo aika täyteen sinnitellä.

Jos teette välitystoimeksiannon (yksin sitä ei voi tehdä), vastaatte välittäjän palkkiosta omistuksenne suhteessa.

Jos muutoin ette pääse omaisuutenne jakamisesta (erottelusta) sopimukseen, voit vaatia, että jakamisesta päättämään määrätään pesänjakaja.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110026

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      239
      10372
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      126
      6851
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      48
      6474
    4. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      82
      5129
    5. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4710
    6. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      3994
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3354
    8. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      25
      3278
    9. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      28
      3245
    10. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      26
      3063
    Aihe