Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mitä tehdä yhteisen omistusasunnon suhteen??

omg111

Olen ollut avoliitossa mieheni kanssa melkein viisi vuotta. En vain jaksa enää ja aion erota.. Suuri huoleni on seuraava: Meillä on yhteinen asunoto. Hän omistaa siitä tietyn osan ja minä tietyn. Nyt jos lähden, hommaan oman vuokra-asunnon muualla. Voiko mies vaatia, ettei melko uutta taloa laitetakaan myyntiin heti. Esim. odotellaan kesään. Hän asuisi siinä yksin, maksaisin vuokran muualle ja hän esim. vaatisi multa osuuttani sähköstä yms. Toki haluaisin päästä mahdollisimman äkkiä eroon talosta, mutta tiedän, että se tulee olemaan haastavaa. Hän tulee varmasti esittämään kaiken mahdollisen mistä voisin olla hänelle velkaa (olemme jakaneet menot) jne. Yleensäkin tehdä tästä vaikea. Haluan niin lähteä, mutta pelkään, että tää taloudellinen puoli tulee olemaan vaikeeta ja roikun vaan sen takia.. Mistä voi hakea apua? Mihin mulla on oikeus? Tarkoitan siis, että voinko vaatia talon myymistä heti? Pitääkö mun maksaa esim. välittäjän kulut, koska aloite tulee multa? Pliis! Help

2

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OikeuksiaSinullakin

      Voit vaatia käräjäoikeudelta yhteisomistuksen purkua. Tulee kalliiksi molemmille, joten jos toisella osapuolella on järki päässä pääsette sopimukseen. Jos toinen osapuoli asuu yksin yhteisesti omistetussa talossa/asunnossa toinen osapuoli voi vaatia häneltä käypää vuokraa omasta osuudestaan. Sähkö ja vesi ovat yleisesti ottaen hyödykkeitä jotka jokainen maksaa omasta pussistaan joten sinun ei tarvitse toisen osapuolen laskuja maksella.

      Tilanne ei parane vetkuttelemalla joten lyö vain kortit pöytään heti ja katso tulevan exäsi käsi.

    • Toinen jo kertoikin yhteisomistuksen purusta. Tällöin käräjäoikeus määrää uskotun miehen huolehtimaan omistajien puolesta talon myymisestä ja kauppahinnan jakamisesta. Kulut menevät päältä eli jakautuvat teille omistuksenne suhteessa.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1958/19580180

      Kun talo on "melko uusi", kysymykseen voi tulla luovutusvoittovero sen myymisestä. Oletteko asuneet siinä kaksi vuotta (jolloin veroa ei seuraa)? Jos ette, ehkä kannattaisi tuo aika täyteen sinnitellä.

      Jos teette välitystoimeksiannon (yksin sitä ei voi tehdä), vastaatte välittäjän palkkiosta omistuksenne suhteessa.

      Jos muutoin ette pääse omaisuutenne jakamisesta (erottelusta) sopimukseen, voit vaatia, että jakamisesta päättämään määrätään pesänjakaja.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110026

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1466
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe