Puhuivat bussipysäkillä nokkaketjun kiristämisestä.

neverever hööd

Onks se joku lävärijuttu?

24

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • määmy

      Tän mä tiiän, tän mä tiiän. Busstop o Marilynin leffa

      • Jes mullilauma:.

        .

        Sen elokuvan nimi olisi pitänyt olla Bussipysäkki ja mullilauma

        .


    • kulman kunti

      Kysees nenärengashommeli tai jotai sin päi

    • Naisilla se jakopää on niiko siellä, mutta ei siellä mittään ketjua ollu, remmi vaan ja startti nappi.

      • Mikä laite?

        Ja sinulla oli töötti mukana?


    • 1969 Opel Kadett:.!1

      .

      "Jollakin on siis hyväkuntoinen 1969 Opel kadetti"

      Har!

      .

    • Ikisinkku M

      No jos bussipysäkillä puhuivat niin ei varmaan mennyt sitten ihan putkeen se kiristäminen.

    • otaksuisin, että

      Rautakaupan tyyppejä

    • pus-kis out.

      Eikö kiristäminen ole laitonta??! lål

      • Ei jos sen tekee joku valtuutettu, kuten minä, tai jätetään tuo viimeinen nyt sanomatta.


    • Harvassa nykyautossa ei enää ole nokkaketjua. Kyse lienee vanhemmasta autosta.
      Esim. vielä 1980 SAAB-autoissa oli nokkaketju kiristettävä ja se vaati tietynlaista lenkkiavainta.

      1969 Opel nokkaketjua en muista, monessa autossa oli automaattinen nokkaketjun kiristäjä. Yhden 1970 luvun Opelin moottorin purun ja kasauksen muistamana siinä oli jo automaattinen kiristin.

      Myös vanhoissa Honda-moottoripyörissä oli nokkaketjun kiristin, minkä pystyi tekemään sylinteriosassa olevan pikkupultin kautta.

      Kyse siis asiasta, mistä taviksen ei tarvitse välittää. Huoltokirjassa kerrotaan, milloin ky. nokkaketju/hihna pitää vaihtaa. Mikäli huoltokirjaa ei ole, soitto auton maahantuuojalle selvittää asian

      • voortin veekutonen:.

        .

        Voortin veekutosessa oli fiiberipyörät jotka saattoi pettää ilman mitään varoitusta

        Voortin veenelosessa varmaan oli kiristettävä ketju

        .


      • No sinähän et mikään turha autonasenaja olekaan. ;-)


      • voortin veekutonen:. kirjoitti:

        .

        Voortin veekutosessa oli fiiberipyörät jotka saattoi pettää ilman mitään varoitusta

        Voortin veenelosessa varmaan oli kiristettävä ketju

        .

        Fordin V4:ssä myös hammasrattailla laitettu jakopää, kuten myös Toyota Crownin 2 lit

        Fordin V4 moottori muistaakseni on myös Saab 96 malleissa


    • hydraulinen kiristin

      Erään saksalaismerkin omistaja joutunut turvautumaan bussikyytiin kun oma auto jakopään laitossa korjaamolla.
      Heh, saattaa tosiaan tavalliselle bussimatkustajalle henkilöauton tekniikasta puhuminen kuulostaa heprealta :D

    • Ei ongelmia :)

      Ajan Warrella

      • JEEESsssSSSs:.!1#%?+

        .

        "Moottorissa seitsemän liikkuvaa osaa"

        "Tähän ei länsiteknologia pystynyt"

        .


      • No hEH:.!1#%?+
        JEEESsssSSSs:.!1#%?+ kirjoitti:

        .

        "Moottorissa seitsemän liikkuvaa osaa"

        "Tähän ei länsiteknologia pystynyt"

        .

        .

        Taisi olla trabantti jossa oli seitsemän osaa, warressa enämpi pyttyjä ja osia

        Har!

        .


      • No hEH:.!1#%?+ kirjoitti:

        .

        Taisi olla trabantti jossa oli seitsemän osaa, warressa enämpi pyttyjä ja osia

        Har!

        .

        Lasketaan

        1. kampiakseli (vauhtipyörä lasketaan pakettiin)
        2. 2 kpl kiertokankea = 3
        3. 2 mäntää = 5
        4. vesipumppu (?) = 6
        5. katkojan kärjet = 7 (se on siinä ja siinä lasketaanko mukaan)


      • ketju se olla pitää
        runontaja kirjoitti:

        Lasketaan

        1. kampiakseli (vauhtipyörä lasketaan pakettiin)
        2. 2 kpl kiertokankea = 3
        3. 2 mäntää = 5
        4. vesipumppu (?) = 6
        5. katkojan kärjet = 7 (se on siinä ja siinä lasketaanko mukaan)

        Kyllähän vaan useissa nykyautoissa ON ketjukäyttöinen nokka-akseli kun välillä oli niitä kuminauhavirityksiä jotka aiheutta ylimääräisiä kustannuksia tiheällä vaihtovälillään. Tosin uusin VW Golf 7.polvi on ottanut taas hammashihnan käyttöön mutta sen vaihtoväli on nyt paljon pidempi kuin vanhoilla hammashihnoilla, vaikkakin esim. mulla oli -90 Mazda 323 1,6 jonka hammashihnan vaihtoväli oli 100.000km ja moottori kun oli vapaastipyörivä niin kone ei tuhoudu vaikka hihna katkeaisikin. Joissain Opeleissa vaihtoväli oli vain 15.000km ja samalla uusittava vesipumppua ym., eräissä ranskalaisissa moottoria pudotettava alaspäin että hihnan saa vaihdettua ym. paskaa.

        Ajokortiton bussimatkustaja tosin saattaa miettiä enemmänkin polkupyörän ketjun kiristämistä... ei muuten ole hydraulisia kiristinmekanismeja niihin :D


      • ketju se olla pitää kirjoitti:

        Kyllähän vaan useissa nykyautoissa ON ketjukäyttöinen nokka-akseli kun välillä oli niitä kuminauhavirityksiä jotka aiheutta ylimääräisiä kustannuksia tiheällä vaihtovälillään. Tosin uusin VW Golf 7.polvi on ottanut taas hammashihnan käyttöön mutta sen vaihtoväli on nyt paljon pidempi kuin vanhoilla hammashihnoilla, vaikkakin esim. mulla oli -90 Mazda 323 1,6 jonka hammashihnan vaihtoväli oli 100.000km ja moottori kun oli vapaastipyörivä niin kone ei tuhoudu vaikka hihna katkeaisikin. Joissain Opeleissa vaihtoväli oli vain 15.000km ja samalla uusittava vesipumppua ym., eräissä ranskalaisissa moottoria pudotettava alaspäin että hihnan saa vaihdettua ym. paskaa.

        Ajokortiton bussimatkustaja tosin saattaa miettiä enemmänkin polkupyörän ketjun kiristämistä... ei muuten ole hydraulisia kiristinmekanismeja niihin :D

        Ei kukaan ostaisi Opelia, missä nokkahihnan vaihtoväli olisi 15 000 km. Tai mistä sen tietää. Pitääkin ostaa Puntoon valmiiksi ja vaihtaa. 10 000 km kaiketi vielä jäljellä vaihtoon


    • Mankissa on nokkaketju. Samoin jossain kiinalaisissa crosseissa/mönkijöissä. Ei ka muissa enää nykypäivänä.

      Tietysti jos vanhojen vehkeiden harrastajia niin sitten eri juttu.

      • Tuohon voi saada vastauksen mp-palstalla


    • ksdfkeojgiero

      henkilö jolla on lävistyksiä ja nenässä ketju, nokkaketju kiristettävä kun alkaa rallattaa puheen aikana...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      57
      1588
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1238
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1054
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      338
      839
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe