Talvella hölkkääminen

Nainen50v.

Olen uudelleen innostunut lenkkeilemään...
Vuosia sitten hölkkäsin talvilenkkareilla, mutta ovat aika raskaat juosta.
Millä juoksette talvella kun lähdette lenkille ? Ajattelin normi lenkkareita ja ostais niiden päälle EzyShoes turvaverkkoja, onko kenelläkään niistä kokemuksia?

31

1382

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aak3

Moi.

Talvikäyttöön löytyy ihan omat lenkkarit, myös nastallisia. Mulla on salomonin speedcross tossut ensitalveksi. Viimetalvena juoksin tavallisilla lenkkareilla. Kannattaa mennä asiantuntevaan urheilukauppaan, josta löytyy omalle jalalle sopivat kengät.

Mukavia lenkkejä

• contigrip

Samoilla kuin kesällä. Adidakset pitää märällä hyvin ja lumella kohtalaisesti (Continental pohja). Nikeillä menee nurin.

• Mietityttää

Minä ajattelin hankkia nastalliset lenkkarit. Eniten talvijuoksussa ketuttaa nilkkojen kastuminen lumessa ja siksi kylmettyminen.

Tietääkö joku jotain toimivia nilkasuojia lunta vastaan?

• Löytyy!
      • Salomoni kenkeli

• Mietityttää
        Salomoni kenkeli kirjoitti:

Testasin linkin joka vei muihin kenkiin joten suora linkki kengän sivuille sitten:
        http://www.outnorth.fi/fi/salomon/snowcross-cs.php?gclid=CNO7idDc2roCFZR4cAod0ncAww

Sai kehuja testeissä tuosta nilkan suojasta juuripa.

Kiitos linkistä.

Yli 200 euron hinta on kuitenkin aivan liikaa. Täytyy ommella itse toimivat nilkasuojat, jollei kaupoista löydy halpoja. Kun tekee itse, saa suojattua korkeammaltakin lumisohjolta. Maaseudulla kun ei aurata reittejä ihan sitä tahtia kuin kaupungeissa :-)

• Nilkkasuoja...
        Mietityttää kirjoitti:

Kiitos linkistä.

Yli 200 euron hinta on kuitenkin aivan liikaa. Täytyy ommella itse toimivat nilkasuojat, jollei kaupoista löydy halpoja. Kun tekee itse, saa suojattua korkeammaltakin lumisohjolta. Maaseudulla kun ei aurata reittejä ihan sitä tahtia kuin kaupungeissa :-)

Leikkaa paksuista sukistaa pää auki ja nilkkaan.

• Mietityttää
        Nilkkasuoja... kirjoitti:

Leikkaa paksuista sukistaa pää auki ja nilkkaan.

Muuten ihan hyvä, mutta ne sukatkin kastuvat ja jäätävät! Vaatisivat jonkun hiukan paremman eristeen alleen / ylleen. Jesaria? ;-D

Joku vettä hylkivä kangas pintaan, nilkkasuojan varren yllettävä reilusti lenkkarin päälle joka puolelta (kuminauhoilla kiinni kengän pohjan alta?), tarpeeksi korkea varsi.

Noin olen pähkäillyt. Toimisi myös hiihtäessä, vaikka umpihangessa.

• nilkkain
        Mietityttää kirjoitti:

Kiitos linkistä.

Sportiasta saa toimivat nilkkasuojat noin 30e ja voithan aina askarrella itse.

• Budget style
        Mietityttää kirjoitti:

Kiitos linkistä.

Jos ei sotilaslook haittaa, niin esim. täältä saa todella halvalla säärystimiä.http://www.varusteleka.fi/fi/group/saarystimet/1127 Mitään muotishowta näillä ei voiteta, mutta ovat tarpeeseen luotu ja hoitavat tehtävänsä.

• Mietityttää
        Budget style kirjoitti:

Jos ei sotilaslook haittaa, niin esim. täältä saa todella halvalla säärystimiä.http://www.varusteleka.fi/fi/group/saarystimet/1127 Mitään muotishowta näillä ei voiteta, mutta ovat tarpeeseen luotu ja hoitavat tehtävänsä.

Kiitos linkistä! Noihan ovat juuri sellaisia mistä minä pidän, ei liian snobeja ;-)

Ei kannata noilla hinnoilla itse alkaa vääntämään.

• talviuninen karhu

Minä vedän talvella monot jalkaan ja lähden laduille. Syksyllä tulee hyvä hetki hiukan päästää painoa nousemaan, kun se on luontainen reaktio talveen varautumiselle. Kuukauden pari himmailen, lenkkeilen vähemmän ja käyn vaikka uimassa hallilla.
      Keväällä tällaista taukoa ei niinkään tule, joskin pariin viikkoon ei pääse silloinkaan kelirikon takia juoksemaan saatikka hiihtämään.

• Juoksenminäkin

Gaiter merkkiset säärystimet on huippuhyvät! Ei mene enää loskaa kenkiin eikä akillekset vihoittele! :)

• Kanadassa lenkillä

Gaiterit tossujen päälle estämään lumen ja viiman meno nilkkoihin. Nastalenkkareiden sijaan suosittelen nastoittamaan yhdet hyväksi juostut kesälenkkarit (sata kertaa mukavammat jalalle) pääsääntöisesti hyvällä teknisellä sukalla voi juosta talvellakin normaaleilla hengittävillä lenkkareilla. Itse juoksen Asic sen Gel-Nimbus tossuilla, juuri kävin lenkillä -19°c pakkasessa, tiellä oli lumipolanne eikä luistanut yhtään liikaa, kymppi meni eikä palellut jalkojakaan.

• Maratoonari

Itse lenkkeilen vuodessa noin 3000 kilometriä. Talvi ei pysäytä lenkkeilyä. Olen juossut sekä nastotetuilla, nastoittamattomilla ilman liukuesteitä ja nastoittamattomilla verkolla. On himeman makuasia, mikä niistä on paras. Ja hieman sekin vaikuttaa, missä juoksee.

Nastoitetut ovat hyvät, jos varsin usein on jäätä lenkillä tai ainakin kovaa lunta. Nastoittamattomilla olen juossut viime talvet ja ne toimivat oikeastaan kaikilla muilla keleillä paitsi jäällä. Omat talvilenkkarini ovat Asicisin Gore Texit. Kesäkelillä juoksen parilla eri Adiaksen mallilla. Verkko on hyvä jos on pehmeää vastasatanutta lunta. Muissa olosuhteissa niistä ei ole kauheasti apua. (Ainakaan minulle). Lisäksi verkko meni hajalle jo parin kuukauden kätön jälkeen, joten kovin kestäviä ne eivät ole.

Jotkut juoksevat kesälenkkareilla talvellakin. Itselläni kyllä varpaita paleltaa sellaisissa ja pohjan pito on huonompi kuin Gore Texeissä.

• Nastakenkä

Ilman muuta nastalenkkarit. Onhan niillä hintaa, muttei se kaatuminenkaan aina ilmaista ole. Eikä tarvi kokoaikaa jännittää, millon lähtee kenkä alta.
      Parit maratonit juosseena tiedän, ettei sitä juoksemista voi / malta talveksi jättää pois.

Enpä tässä mitään merkkiä mainitse, koska siitä ei minulle makseta.

• ulos ja lenkille

Mä oon juossu talvella lähinnä asicsin goretexeillä ja sitten niillä pääkallokeleillä kyllä laitan icebugin nastakengät jalkaan. Mikään ei ole mahtavampaa kuin juoksu kirpeässä pikkupakkasessa toimivilla vaatteilla/ varusteilla.

• suitse

Hiihtämään vaan. Se on monipuolisin kuntourheilumuoto ja urheilumuoto ja et tarvitse vanhana kävelykeppejä rikottujen polviesi vuoksi kuten ylettömät juoksijat tarvitsevat.

• urts

On talvilaji siinä missä hiihtokin paitsi luistovoiteita ei tarvita.

• sitten kun on lunta

Umpihankijuoksu.

Tarviiko sanoa enempää?

• Mietityttää

Tää on kova laji ;-)

Harrastan itse vain umpihankikävelyä metsissä Nokialaiset jalassa. Juoksemaan en pysty, niin usein on nivusiin saakka lunta.

• juoksemaan1

Tällaisena syksynä, kun tekee talvea ja kesää vuoronperään, ei näillä jäätiköillä pysy pystyssä muilla kuin nastoitetuilla lenkkitossuilla. Itselläni on myös talvikuviolliset lenkkarit, mutta eivät ne pidä vetisellä, kirkkaalla jäällä. Molemmat ovat Asicsit ja toimivat omilla alustoillaan hyvin. Talvikuviolliset lumelle, mutta nastoitetut jäälle. Jo vain on lysti juosta taas, kun noita latujaan ei ole vielä näille lumille.. Ensilumenlatu on käytännössä kova jäälatu..

• dfdfdfd

Ostin eilen Asicsen nastoitetut kengät. En nyt muista mallia mutta sellaiset pinkit ja hinta oli 150 e. Ostin ne vertailematta ja nyt mietin että maksoinkohan liikaa?

• dfdfdfd
        dfdfdfd kirjoitti:

Ostin eilen Asicsen nastoitetut kengät. En nyt muista mallia mutta sellaiset pinkit ja hinta oli 150 e. Ostin ne vertailematta ja nyt mietin että maksoinkohan liikaa?

Vielä jatkoa äskeiseen että kuinkahan monta km suunnilleen kestää piikit juosta? Ajattelin käyttää sekä lumella että jäällä.

• Bugice
        dfdfdfd kirjoitti:

Vielä jatkoa äskeiseen että kuinkahan monta km suunnilleen kestää piikit juosta? Ajattelin käyttää sekä lumella että jäällä.

Icebugeilla, pytho ja animat, mennyt useamman vuoden. Hyvä pito ja juoksumukavuus.

• Pytho
        Bugice kirjoitti:

Icebugeilla, pytho ja animat, mennyt useamman vuoden. Hyvä pito ja juoksumukavuus.

Juu. Ehdottomasti Icebugit talvijuoksuun. Pythot ovat minun suosikit. Ei kulu nastat, ovat varsin kepeät juosta ja nilkkoihin saa ostettua erillisen suojan.

• Joy Stick

Mielestäni nastalenkarit ovat aivan turhat. Normaaleilla lenkkareilla pärjää, kunhan juoksee oikein l. niin, että askelkontakti on nopea ja hieman päkiävoittoinen. Auttaa, jos on hyvä tasapaino ja koordinaatio.

• Eka talvi tulossa

Viime keskiviikko illalla täällä (lounaassa) oli asvaltin pinta niin liukas että melkein joka askeleella sutaisi tyhjää, vaikkei mitään lunta ollut tullut ja nipin napin ilma plussalla. Silloin kun pito puuttuu ei siinä ainakaan auta nopea askelkontakti tai päkiävoittoisuus sutimiseen, joten pitää toivoa että saavat hiekkaa pintaan ennen kuin seuraava vastaava keli tulee....

• n.44

Kokeile isebukia,niinku normi lenkkareilla juoksis.Aiempi malli oli jäykkä ja akilesjänteet tuli kipeeks.Tämä uus malli löysempi ja pitää kuten edellinenki malli.Tietty lumi pöperöllä ei pidä.

• Ukkeli vm:80

Mun jalalle ei icebugit käyny. Siksi ostin Salomonin nastalenkkarit. Pitää jäälläkin tosi hyvin vaikka oli Juoksijalehden testissä huonoin pito. 10 asteen pakkasessakin pärjäsi ielä pelkillä juoksusukilla. Eli ihan lämpöiset kengät.

Eikä ole enää paluuta tavallisiin lenkkareihin talviolosuhteissa.

• Anonyymi

Talvella teivo cup parasta tapolaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi kuoli kolarissa Outokummussa

-toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei
      Outokumpu
      120
      5746
    2. Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa

Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.
      Maailman menoa
      155
      5539
    3. Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon

Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka
      Maailman menoa
      54
      4374
    4. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      90
      3864
    5. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      14
      3855
    6. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      33
      3670
    7. Perussuomalaisiin minä luotan

Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      57
      3418
    8. Anna palautetta kaivatullesi.

Sana on vapaa!
      Ikävä
      226
      2704
    9. Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut

Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan
      Maailman menoa
      1
      2403
    10. HYRYNSALMEN TORILLE KLO 20.00

KAIKKI NUORET JA KAIKKI MUUT MYÖS TÄNÄÄN HYRYNSALMEN TORILLE KLO 20.00!!!!!
      Hyrynsalmi
      26
      1319
    Aihe