Kananmunat

kanamuna

Minkälaisia kananmunia ostat? Niitähän on, vaikka mitä! Onko ruskeat parempia kuin valkoiset? Käytätkö vielä päiväykseltään vanhoja?

43

417

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyöstix

      Ostan vain omega munia. Niitä terveellisimpiä :)

      • OMEGA3

        NE OVAT OMEGA3 MUNIA!


      • miesvm_1967
        OMEGA3 kirjoitti:

        NE OVAT OMEGA3 MUNIA!

        On niissä omega6:tta myös.. eli omegamunia ne on :D


    • Miksi ostaa munia, kun voi ostaa kanoja, jotka munii joka päivä ja saa syödä taatusti tuoreita munia:) Munan väri riippuu kanan rodusta ja sillä värillä ei oo makuun vaikutusta, maku tulee ruuasta, mitä kanat syö.

      Vanhalle munalle en keksi mitään käyttöä.

      • Mitähän naapurit mahtaisivat sanoa, jos alkaisi pitämään kanalaa kerrostalossa?


      • Ratikkakuski kirjoitti:

        Mitähän naapurit mahtaisivat sanoa, jos alkaisi pitämään kanalaa kerrostalossa?

        Ne sanois varmaan, että saataisko me ostaa teiltä munia?


    • Ostan niitä mitkä kanat on munineet minne sattuu, eli vapaan kanan munia. Uskon että hippikanat ei ole stressaantuneita ja siksi munatkin on hyvejä.

      • Ei ne hippikanatkaan näköjään mihin tahansa muni :) Meillä on kanalaan tehty kolme pesää, ja kaikki viisi munii samaan suosikki-pesään.


      • miesvm_1967
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Ei ne hippikanatkaan näköjään mihin tahansa muni :) Meillä on kanalaan tehty kolme pesää, ja kaikki viisi munii samaan suosikki-pesään.

        O-ou! Kaikki munat yhdessä pesässä, ei hyvä juttu :P


      • miesvm_1967 kirjoitti:

        O-ou! Kaikki munat yhdessä pesässä, ei hyvä juttu :P

        On se esim. hautomisen kannalta :) Yks kana jossain vaiheessa, itseasiassa monta kuukautta yritti hautoa niitä munia päivät pitkät. Odotteli tipuja vissiin :/ Mut kun ei kukkoa ole, niin ei niitä olis tullut, vaikka kuinka olis saanut hautoa (ja minä ne kävin ilkeästi vielä kaappaamassa ruokapöytään..)


      • miesvm_1967
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        On se esim. hautomisen kannalta :) Yks kana jossain vaiheessa, itseasiassa monta kuukautta yritti hautoa niitä munia päivät pitkät. Odotteli tipuja vissiin :/ Mut kun ei kukkoa ole, niin ei niitä olis tullut, vaikka kuinka olis saanut hautoa (ja minä ne kävin ilkeästi vielä kaappaamassa ruokapöytään..)

        Yritin vaan varioida vanhaa sanontaa munista yhdessä korissa mutta ilmeisesti puujalkani katkesi ja vitsini kyrvähti totaalisesti :(

        Itekin tulee syötyä paljon kanamunia, en mä niitä kolestrolijuttuja pelkää ja satojen tutkimusten jälkeen on epävarmaa nostaako keltuainen ihmisen kolesterolia ylipäänsä? Joten herkuttelen kananmunilla kunnes toisin todistetaan eli jos vaikka kolestroliarvot nousee, tarviskin käydä mittauttamassa vaihteeksi.

        Koska mulla ei ole veikeitä kanoja niin joudun ostamaan kananmunat kaupasta, yleensä valitsen vain edullisemmasta päästä, sen verran pihi oon kait.

        Kanan muuten saa hiljaiseksi ja rauhoittumaan kun sen kääntää selälleen, tätä tuli kersana kokeiltua useinkin. Aikuisiän tutkimusten myötä olen joutunut toteamaan että se tepsii joihinkin naisiinkin mutta toisiin sillä on päinvastainen vaikutus :D

        Nyt lähden kuitenkin syömään paistettuja silakoita :)


      • Maanantaikpl
        miesvm_1967 kirjoitti:

        Yritin vaan varioida vanhaa sanontaa munista yhdessä korissa mutta ilmeisesti puujalkani katkesi ja vitsini kyrvähti totaalisesti :(

        Itekin tulee syötyä paljon kanamunia, en mä niitä kolestrolijuttuja pelkää ja satojen tutkimusten jälkeen on epävarmaa nostaako keltuainen ihmisen kolesterolia ylipäänsä? Joten herkuttelen kananmunilla kunnes toisin todistetaan eli jos vaikka kolestroliarvot nousee, tarviskin käydä mittauttamassa vaihteeksi.

        Koska mulla ei ole veikeitä kanoja niin joudun ostamaan kananmunat kaupasta, yleensä valitsen vain edullisemmasta päästä, sen verran pihi oon kait.

        Kanan muuten saa hiljaiseksi ja rauhoittumaan kun sen kääntää selälleen, tätä tuli kersana kokeiltua useinkin. Aikuisiän tutkimusten myötä olen joutunut toteamaan että se tepsii joihinkin naisiinkin mutta toisiin sillä on päinvastainen vaikutus :D

        Nyt lähden kuitenkin syömään paistettuja silakoita :)

        "Yritin vaan varioida vanhaa sanontaa munista yhdessä korissa mutta ilmeisesti puujalkani katkesi ja vitsini kyrvähti totaalisesti :( "

        Sitä paitsi vanha viisautesi on ilmeisen vanhentunut. Nykyään kaikki munat tulee säilyttää yhdessä korissa, koska korikustanukset / muna on sillä tavalla pienemmät ja Brysselissä on helpompi seurata ja tietää säilyikö munat kunnossa vai ei.


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Ei ne hippikanatkaan näköjään mihin tahansa muni :) Meillä on kanalaan tehty kolme pesää, ja kaikki viisi munii samaan suosikki-pesään.

        Mä olen ajatellut, että vapaat kanat tarkottaa pikkuruinen kukkamekko päällä ja kangaspanta päässä kukon kanssa vapaan rakkauden merkeissä hengailevia kanoja, jotka munii minne sattuu. Kanafarmari aamuisin etsii munia pitkin maita ja mantuja :>


      • bravo.bravi kirjoitti:

        Mä olen ajatellut, että vapaat kanat tarkottaa pikkuruinen kukkamekko päällä ja kangaspanta päässä kukon kanssa vapaan rakkauden merkeissä hengailevia kanoja, jotka munii minne sattuu. Kanafarmari aamuisin etsii munia pitkin maita ja mantuja :>

        No tuommoisia ne hippikanatkin onkin :) En sit tajunnu.. Mun kanat taitaa olla enemmän sellaisia vanhapiika-hippejä, joille vapaan rakkauden ilot on (vielä?) täysin kokematta, kun ei ole tuota kukkoa..


      • miesvm_1967 kirjoitti:

        Yritin vaan varioida vanhaa sanontaa munista yhdessä korissa mutta ilmeisesti puujalkani katkesi ja vitsini kyrvähti totaalisesti :(

        Itekin tulee syötyä paljon kanamunia, en mä niitä kolestrolijuttuja pelkää ja satojen tutkimusten jälkeen on epävarmaa nostaako keltuainen ihmisen kolesterolia ylipäänsä? Joten herkuttelen kananmunilla kunnes toisin todistetaan eli jos vaikka kolestroliarvot nousee, tarviskin käydä mittauttamassa vaihteeksi.

        Koska mulla ei ole veikeitä kanoja niin joudun ostamaan kananmunat kaupasta, yleensä valitsen vain edullisemmasta päästä, sen verran pihi oon kait.

        Kanan muuten saa hiljaiseksi ja rauhoittumaan kun sen kääntää selälleen, tätä tuli kersana kokeiltua useinkin. Aikuisiän tutkimusten myötä olen joutunut toteamaan että se tepsii joihinkin naisiinkin mutta toisiin sillä on päinvastainen vaikutus :D

        Nyt lähden kuitenkin syömään paistettuja silakoita :)

        Mä syön ainakin pari keitettyä kanamunaa päivässä ja kieltäydyn kolesteroli-testeistä ..
        Jos sä olet puujalkainen, niin minä puusilmäinen nykyään kanojen suhteen, kun mulle kanat on vaan nykyään ihan vaan kanoja ja munat tarkoittaa ihan kananmunia..Sen verta tosikko, tai kana-orientautunut ;) Tai en tajua omaa kanamaisuuttani ;)


    • Ikisinkku M
    • Minkälaisia kananmunia ostat?
      - Ehjiä. Ennen ostamista kurkkaan laatikkoon ja tarkistan viim. myyntipvm.

      Niitähän on, vaikka mitä!
      - No näin on

      Onko ruskeat parempia kuin valkoiset?
      - Ei värillä ole väliä, pitää olla tuoreita

      Käytätkö vielä päiväykseltään vanhoja?
      - En. Roskiskamaa.

    • määmy

      Ehjii ja tuoreit

    • Ostan pelkästään luomumunia. Päiväykset katson, mutta joskus ehtii mennä yli. Ei ole haitannut.

    • Halvimpia. Siihen asti käytetään kun eivät haise.

    • kolesteroliton

      Käytän munista vain valkuaiset. Keltuaiset roskiin!

      • rouva w

        Laitat ravintoarvoltaan hienoa ruokaa roskiin??

        Varmaankin sitten makaronilaatikosta on parasta se vuoka?


      • kolesteroliton
        rouva w kirjoitti:

        Laitat ravintoarvoltaan hienoa ruokaa roskiin??

        Varmaankin sitten makaronilaatikosta on parasta se vuoka?

        Keltuaiset ovat epäterveellisiä


    • En munia!

      Ostan vain munakoisoja.

    • 159159159

      Halvimpia. En ole huomannut, että luomu tai joku onnellisen kanan munat maistuisivat yhtään paremmilta.

    • yx bodari

      Kananmunat nautitaan raakoina.

    • Ei tarvi ostaa, kun omat kanat munii niin, että on ylituotantoa :) Munia annetaan sukulaisille ja kavereille, tuliaisiksi ja viemisiksi, kun vierailevat.
      Välivaiheessa, kun vanhat kanat on menneet "kanojen vanhainkotiin" ja uusia kanoja ei vielä ole, olen ostanut saman kanalan munia kaupasta, mistä olemme kanat ostaneet. Eli se rotu munii ruskeakuorisia munia, vähän paremman makuisia, kuin muut, minun mielestä siis.. Mutta kyllä ne omat viisi munii parhaimmat munat, koska saavat rehun lisäksi viimeisen päälle herkkuja ja ulkoilua ja ruohoa päälle ;)

      Ei pääse munat vanhaksi, eikä ole päiväystä.

      • Ikisinkku M

        Olisikohan tuossa värissä sitten jotain taikaa kun ainakin ne valkoiset mitä itse tulee otettua joskus maistuu ei oikein miltään, pitänee kokeilla.


    • Maanantaikpl

      Ostan vain soikeita kananmunia. Ja niitä munineen kanan pitää olla sellainen, että on ollut tarpeeksi virikkeitä. Vähintään kirjasto, viikottaiset operettinäytökset ja joogatunnit pitää kanoilla olla. Päiväyksiä katson aina kun kana itse sellaisen on munaan signeerannut. Pilaantunut muna näyttää ja haisee pilaantuneelta päiväyksestä riippumatta.

    • MAATUVATKO

      SAAKO KANANMUNANKUORET LAITTAA BIOJÄTTEESEEN?

      • miesvm_1967

        Saa mutta niiden maatuminen kestää hyvin kauan. Jos on biojätettä joka menee possujen ruoaksi tms. niin silloinhan munankuoret ovat oivaa kalkkia possuille. Itse olen toisinaan pistänyt munankuoria myös omaan kompostoriini mutta silloin murskaan kuoret pieniksi, nopeuttaa maatumista.


    • possu-love

      Nelikulmaisia.

    • 3&7

      Ei niissä mitää eroa ole.hinta ratkaisee.

    • Virikehäkkimunia korkeintaan.
      (lattiakanaloissa ne tappavat toisiaan, sillä kanalaumalla on tapana nokia heikointa ja kun ylempiä on tarpeeksi, niin heikoimmalle käy aina kehnosti)
      (Pehkulattioilla on myös helpommin tauteja)

      Ruskeissa munissa on näköjään useammin virheitä (rotuominaisuudet vaikuttavat myös muniin).
      Käytän myös "vanhoja", sillä nehän eivät nykyään yleensä pilaannu (niitä ei enää pestä, vaan ainoastaan harjataan, jolloin säilyvyys on parempi). Vanhat vatkaantuvat vaahdoksi paremmin mutta oikein vanhat alkavat jo kuivaa (siis tilavuus pienenee ja neste on tiiviimpää).

      • poikasen huoltohomma

        Mitä virikettä kanalla on häkissä? Häkkikana seisoo ritilän päällä ja ei voi kuopsuttaa, ei pääse ulos ikinä, eikä saa elää laumassa, joka on kanalle luontaista.


      • poikasen huoltohomma kirjoitti:

        Mitä virikettä kanalla on häkissä? Häkkikana seisoo ritilän päällä ja ei voi kuopsuttaa, ei pääse ulos ikinä, eikä saa elää laumassa, joka on kanalle luontaista.

        On tavallisia häkkejä ja on virikehäkkejä, joissa on jotain lisäjuttuja.
        Kanan luontainen parvikoko on aika pieni. Selvästi alle 20.
        Kaikki sen yli stressaa kanaa, joten valtavat lattiakanalat eivät ole hyviä.

        Lisäksi noissa tuotantoeläimissä on se juttu, että kun systeemi toimii tarpeeksi pitkään niin eläimet jalostuvat itsekseenkin niihin sopiviksi. Siis häkkikana ei välttämättä ole kovinkaan onneton otus.
        Lattiakanalan kana luultavasti on onneton, sillä niitä heikoimpia nokitaan pahasti.

        Nokkiminen on jopa niin yleinen ilmiö, että amerikassa on aikanaan käytetty kanoille värillisiä silmälaseja, jolloin veri ei ole näyttänyt punaiselta (punainen lisää nokkimista). Ja tämä on sitten totta, eli siellä on ollut kanaloissa kanat tyylikkäät aurinkolasit silmillään.
        (se ei kuitenkaan ole täällä selvää, miten niiden tippuminen estettiin)


      • buddy-love kirjoitti:

        On tavallisia häkkejä ja on virikehäkkejä, joissa on jotain lisäjuttuja.
        Kanan luontainen parvikoko on aika pieni. Selvästi alle 20.
        Kaikki sen yli stressaa kanaa, joten valtavat lattiakanalat eivät ole hyviä.

        Lisäksi noissa tuotantoeläimissä on se juttu, että kun systeemi toimii tarpeeksi pitkään niin eläimet jalostuvat itsekseenkin niihin sopiviksi. Siis häkkikana ei välttämättä ole kovinkaan onneton otus.
        Lattiakanalan kana luultavasti on onneton, sillä niitä heikoimpia nokitaan pahasti.

        Nokkiminen on jopa niin yleinen ilmiö, että amerikassa on aikanaan käytetty kanoille värillisiä silmälaseja, jolloin veri ei ole näyttänyt punaiselta (punainen lisää nokkimista). Ja tämä on sitten totta, eli siellä on ollut kanaloissa kanat tyylikkäät aurinkolasit silmillään.
        (se ei kuitenkaan ole täällä selvää, miten niiden tippuminen estettiin)

        Mutta nyt unta.
        Öitä koko parvelle.
        (älkää nokkiko toisianne)


      • poikasen huoltohomma
        buddy-love kirjoitti:

        On tavallisia häkkejä ja on virikehäkkejä, joissa on jotain lisäjuttuja.
        Kanan luontainen parvikoko on aika pieni. Selvästi alle 20.
        Kaikki sen yli stressaa kanaa, joten valtavat lattiakanalat eivät ole hyviä.

        Lisäksi noissa tuotantoeläimissä on se juttu, että kun systeemi toimii tarpeeksi pitkään niin eläimet jalostuvat itsekseenkin niihin sopiviksi. Siis häkkikana ei välttämättä ole kovinkaan onneton otus.
        Lattiakanalan kana luultavasti on onneton, sillä niitä heikoimpia nokitaan pahasti.

        Nokkiminen on jopa niin yleinen ilmiö, että amerikassa on aikanaan käytetty kanoille värillisiä silmälaseja, jolloin veri ei ole näyttänyt punaiselta (punainen lisää nokkimista). Ja tämä on sitten totta, eli siellä on ollut kanaloissa kanat tyylikkäät aurinkolasit silmillään.
        (se ei kuitenkaan ole täällä selvää, miten niiden tippuminen estettiin)

        Meillä on seitsemän kanaa ja ei ole ollut mitään nokkiminongelmia, vaikkei kukkoa olekaan. Sanotaan, että kukko pitää jöötä kanaparvessa ja ehkä ensi keväänä voisi ajatella sävyisää kukkoa joukon jatkoksi.

        Suurkanaloista en tiedä mitään, enkä ole sellaisessa iknä edes käynyt. Suivaannuin vain kaupasta ostettujen munien makuun, joten omat kanat oli hyvä ratkaisu.


      • poikasen huoltohomma kirjoitti:

        Meillä on seitsemän kanaa ja ei ole ollut mitään nokkiminongelmia, vaikkei kukkoa olekaan. Sanotaan, että kukko pitää jöötä kanaparvessa ja ehkä ensi keväänä voisi ajatella sävyisää kukkoa joukon jatkoksi.

        Suurkanaloista en tiedä mitään, enkä ole sellaisessa iknä edes käynyt. Suivaannuin vain kaupasta ostettujen munien makuun, joten omat kanat oli hyvä ratkaisu.

        Kukko aiheuttaa muuten sitä nokkimisongelmaa.. Kun meillä on ollut kukko, on ollut nokkimista pienessäkin porukassa, kun ei, ei mitään nokittelua. Vaikka kukkohan ei tietenkään noki, muita kuin ihmisiä, jos on kiukkuista tyyppiä..


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Kukko aiheuttaa muuten sitä nokkimisongelmaa.. Kun meillä on ollut kukko, on ollut nokkimista pienessäkin porukassa, kun ei, ei mitään nokittelua. Vaikka kukkohan ei tietenkään noki, muita kuin ihmisiä, jos on kiukkuista tyyppiä..

        Tuota kertomaasi pitää miettiä kunnolla. Olisko kaksi kukkoa sitten parempi ratkaisu? Noh.. Ainahan kukot voi laittaa pataan, jos ei homma toimi.


      • yb häips..
        almameedio kirjoitti:

        Tuota kertomaasi pitää miettiä kunnolla. Olisko kaksi kukkoa sitten parempi ratkaisu? Noh.. Ainahan kukot voi laittaa pataan, jos ei homma toimi.

        Kaksi kukkoa saattaa tapella toisensa ja/tai itsensä hengiltä.. Eivät ole ihan älyn jättiläitä muutenkaan.. Ja ne hyökkii harvinaisen usein ihmisten päälle "puolustaessaan" kanoja. Ei toki kaikki. Kukkoa viinissä on paras kukko, näin täällä ;) Mutta tuurilla voi saada oivan kukon.. Ja tipusia


    • Joka kerta moraalinen kamppailu: halvinta mitä saa vai sen kanan, joka eli onnellista elämää siihen saakka kunnes päätyi mäkkärin nugetiksi.

    • Anonyymi

      Flunssa wiuplad viisaus nuha lähtee oikein näin ilman ää pilkkuja seksi, salmonella palautua ajatusta kauppiaan,kierrokset varmat päivät ruskea silmäinen tekee naisten intiimi wc Martat matkoilla lasin viereen on kuumenna lastenkodissa töissä ollut

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2753
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2520
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2111
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1439
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe