isyysvapaasta

rautahaarniska

Mietin jo ensi kesää, vauva syntyy kesäkuussa, jolloin minulla on onneksi kesäloma. Ajattelin pitää isyysvapaan 18 pv siihen päälle. Onko isyysvapaan ajankohta pelkkä ilmoitusasia? Varsinkin jos sen tekee ohjeiden mukaisesti vähintään 2kk ennen ajankohtaa.

Työpaikassani on jo nyt kyselty ensi kesän kesälomien vapaaehtoisia siirtoja syksymmälle, työvoimapulan takia. Olen kuullut että isyysvapaita on yksioikoisesti työnantajan toimesta annettu pitää ainoastaan kesäkauden ulkopuolella. Eli kesän isyysvapaisiin ei ole suostuttu.

En ole vielä viitsinyt kysellä, koska kesään on pitkä aika. Joskus maaliskuun lopulla pitää varmaan laittaa anomusta työnantajalle. Meidän firmassa se on nimenomaan anomus, johon pitää saada leima, nimmari, yms, jotta vapaan saa pitää. Vasta sitten voi lähettää Kelalle sen kelan paperin isyysvapaasta. Pelkään vain että mulle sanotaan että pidä isyysvapaa loka-marraskuussa, ja siirrä mieluummin kesälomasikin vapaaehtoisesti syyskuulle. Ja paina kesäkuumalla hikihatussa töitä, äläkä laiskottele. Se on tämän työpaikan tapa.

Miten on, onko se ilmoitusasia? Vai onko työnantajalla direktio-oikeus? Pitää sen saan, se on aivan varma, mutta entä ajankohta? Onko ajankohta vain toive, ja todellisuus sitten toista. Varsinkin jos on yrityksen tuotannollistaloudelliset raskauttavat syyt kyseessä? Onko työnantajalla pakotusoikeus?

1

266

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konsulentti

Isyysvapaa on ilmoitusasia. Ajankohta on oikeus valita itse, kun noudattaa isyysvapaaseen liittyviä säädöksiä (Työsopimuslaki 4 luku 1 §, 3a §). Palkallisuus, sikäli kuin sitä on, on sovittu oman alan työehtosopimuksessa. Isyysvapaan ilmoittaminen onkin aina syytä tehdä kirjallisesti, joten firman lomake on vain hyvä juttu.

Tilanteessasi voi olla se hankaluus, että työnantaja päättää vuosiloman ajankohda ja se pitää ilmoittaa kuukautta ennen ja sinun taas isyysvapaasi 2 kk ennen, jolloin vuosilomasi ajankohta voi olla muu kuin toivot, mutta isyysvapaan ajan päätät itse. Kannattanee vähän neuvotella esimiehen kanssa.

Lue isyysvapaasta http://d1aq5jbsszuf44.cloudfront.net/materials/Perhevapaaopas_a84b.pdf. Jos olet tullut liittyneeksi ammattiliittoon, niin voit kysellä lisätietoja luottamusieheltä tai liitosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olivia Oras

"Yle MOT:n tietojen mukaan Oras oli joutunut sairaalahoitoon helsinkiläisellä kauneusklinikalla tehdyn rasvaimun yhteyde
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      1474
    2. Sanoppa ihan rohkeasti

Mun huonot puolet! En suutu…
      Ikävä
      125
      959
    3. Koska muru nähdään

Kaksin?
      Ikävä
      47
      931
    4. MOT: Nuoren Olivia Oraksen, 27 surullinen kuolema kauneusoperaatiossa :(

MOT:n tietojen mukaan Oras menetti tajuntansa rasvaimua edeltäneessä puudutuksessa. Hänet kuljetettiin Husiin, ja hän ku
      Maailman menoa
      86
      855
    5. Haluatko että unohdan sinut kokonaan

Siihen suuntaan ollaan menossa, nyt jo. Ja ehkä parempi näin, niin ei kulu energiaa hukkaan mahdottomuuteen. Ja vaikka j
      Ikävä
      57
      757
    6. Pelkäätkö häntä?

👍
      Ikävä
      64
      612
    7. Minä vuonna kaivittusi on syntynyt?

Vastausta tässä kaivataan.
      Ikävä
      42
      611
    8. Olit mulle tärkeä...

😭
      Ikävä
      34
      587
    9. Ylen typerät rinnastukset.

Näin YLE…..Saksassa ei ole äärioikeisto ollut vallassa sitten Hitlerin . YLEn toimittajille tiedoksi . Hitler oli Saksan
      Maailman menoa
      192
      582
    10. 48
      557
    Aihe