Sairaslomatodistus

poik

Työterveyshuoltoa ei ole, kysymys on simppeli:
Riittääkö sairaanhoitajan kirjoittama sairasloma-lappu vai voiko pomo vaatia lääkärin kirjoittamaa lappua?

8

3630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pomotin

      Pomo voi aina vaatia lääkärintodistuksen varsinkin, jos hän epäilee, että työntekijä yrittää huijata. Todistamisesta kannattaa kysyä pomolta viimeistään silloin, kun ilmoittautuu sairaaksi. Jos teillä on paljon työntekijöitä, niin teiltä voi löytyä ihan säännöt siitä, miten sairaudesta ilmoitetaan ja milloin voi olla poissa pelkällä omalla ilmoituksella ja milloin vaaditaan terveydenhoitaja todistus tai lääkärintodistus.

      Työehtosopimuksestakin voi löytyä määräyksiä sairauden todistamisesta. Ainakin kaupan alalla on siitä pykälä.

    • poik

      Kun asiasta ei olla erikseen mainittu, olin pari päivää FLUNSSAN takia pois ja nyt pomo keksi että se sairaslomatodistus ei kelpaa kun sen on kirjoittanut sairaanhoitaja.

      • 10+3

        Miksi sairaanhoitajan todistus ei kelvannut? Ilmoititko sairastumisesta pomolle heti kun sairastuit? Millä välineellä ilmoitit? Sanoiko pomo silloin, että pitää hommata lääkärintodistus? Mitä teidän alan työehtosopimus sanoo? Minkälainen vakiintunut käytäntö teillä on työkyvyttömyyden todistamisessa ja onko siitä olemassa kirjallinen ohje? Mieti näihin vastaus ja jos olet liittynyt liittoon ja jos teillä on luottamusmies, niin pyydä luottamusmiestä selvittämään asiaa.

        Lukemista http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074221561/Hoitajan todistus sairauslomasta ei vielakaan kelpaa kaikille tyonantajille


      • Just!

        Tuttavalleni pomonsa sanoi, että "joku kaverisi on varmaan kirjoittanut sairauslapun"! Pomoilla ilmeisesti on oikeus epäillä työntekijäänsä siitäkin, jos LÄÄKÄRI ei ole täsmällisen oikein ja tarkkaan täyttänyt sairauspoissaololappua!!! Työntekijän syyhän se on: työntekijä on kiero ja epäluotettava ja kaverillaan kirjoituttanut saikkulapun! Ja sitten työnantaja vielä sanoo muistavansa tämän"! Loukkaa jo tuon työntekijän kavereitakin tuollainen pomon käytös!!! Valelääkäriksikö epäili työntekijänsä kavereita? Menisi huumorin piikkiin, jos äänensävy olisi ollut asiallinen ...


    • väsynyt minä

      Hei,

      jos pomolle ei kelpaa sairaanhoitajan tai terveyskeskuksen kirjoittama todistus, pomo on velvollinen lisäämään lakisääteiseen työterveyteen myös sairastamista koskevan osion. Eli sanot pomolle että menet sitten työterveyteen lääkärille ja firma maksaa.

    • tinomop

      Työterveyshuolto on ihan lakisääteinen, joten se PITÄÄ olla!
      TTH ei kuitenkaan tarkoita ilmaista terveydenhuoltoa, lääkäriä tms. TTH:n voi järjestää terveyskeskuksessa. Sen ei tarvitse olla yks.lääkäriasema tms.

      • väsynyt minä

        työterveyshuolto on lakisääteinen, se on totta mutta se lakisääteinen kattaa vain terveystarkastukset sekä työtapaturmat. työnantaja voi ottaa sen lisäksi kattamaan sairaskäynnit - se ei ole pakollinen.


      • tinomop
        väsynyt minä kirjoitti:

        työterveyshuolto on lakisääteinen, se on totta mutta se lakisääteinen kattaa vain terveystarkastukset sekä työtapaturmat. työnantaja voi ottaa sen lisäksi kattamaan sairaskäynnit - se ei ole pakollinen.

        Finlex:
        ####
        4 §
        Työterveyshuollon järjestäminen

        Työnantajan on kustannuksellaan järjestettävä työterveyshuolto työstä ja työolosuhteista johtuvien terveysvaarojen ja -haittojen ehkäisemiseksi ja torjumiseksi sekä työntekijöiden turvallisuuden, työkyvyn ja terveyden suojelemiseksi ja edistämiseksi.

        Työterveyshuolto tulee järjestää ja toteuttaa siinä laajuudessa kuin työstä, työjärjestelyistä, henkilöstöstä, työpaikan olosuhteista ja niiden muutoksista johtuva tarve edellyttää, siten kuin tässä laissa säädetään. ###

        Missään ei velvoiteta järjestämään maksutonta terveyspalvelua tai lääkäriä työntekijälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 123
      3069
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      88
      2813
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2208
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      21
      1776
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe