Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Aloittelevan laulamisesta innostuneen ongelmat

Laulua aloitteleva

Heips! Olen koettanut opiskella laulun alkeita, mutta äänialani (eikä muutkaan ominaisuuteni) ei riitä kuoroon (jään sekakuorossa alton ja sopraanon väliin - minulle ei ole sopivia stemmoja) ja klassisen laulun opintoja en arvosta (ooppera on kamalaa kiekumista, ja tavoitteet tuppaavat olemaan sillä suunnalla). Eli olen ajatellut pitää tällä hetkellä tavoitteena kohtuullista karaokelaulutaitoa sekä yhteislaulutaitoa.

Koska olen arka, haluasin harjoitella kappaleita nuottien avulla ennakkoon kotona. Olen aika onneton seuraamaan säestystä, ja en välttämättä tajua sävellajia karaokessa. Eli siis: näkeekö karaokenpitäjä kappaleiden sävellajit jostain? On helpompi transponoida kappaleet siihen sävellajiin, jossa olen ne harjoitellutkin, jos tiedän, missä sävellajissa ne ovat karaokessa. Tähän mennessä menneet pieleen kaikki yritykset sekä korottaa että alentaa sävellajia. Olen onnistuneesti laulanut vain muutaman kappaleen. Ja mieluusti kokeilisin uuttakin.

Toinen asia on mikin käyttö. Olen laulanut vain ilman äänenvahvistusta, joten mikki oudostuttaa minua. Jotenkin laulan mikin kanssa alemmasta rekisteristä kuin ilman, joten en pääse laulamaan yhtä korkealle meneviä lauluja, kuin mitä muilla kursseilla ja kotona olen laulanut. Mitä asialle voi tehdä? En halua laulaa pelkästä rintarekisteristä, vaan laulaa samoin kuin kotonakin.

Kaikki muukin apu aloittelijalle otetaan kiitollisena vastaan!

2

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karaoke gig

      Ei sävellajeista muita merkintöjä ole kuin ainakin joiden ulkomaisten kappaleiden tekijä- plus muiden mahdollisten tietojen yhteydessä laulun alussa. Näihinkään ei kannata erityisemmin luottaa.

      Viisainta on yrittää kuvitella alkuperäislevytyksen säestyksen korkeus mielessään ja/tai päättelemällä esimerkiksi tunnetun laulajan äänialan mukaan ja tehdä siihen sitten itselle sopiva muutos. Koska karaoketaustoja tehdään milloin missäkin ja tekijöiden ammattitaito sekä kappaleiden tuntemus vaihtelevat paljon, mihinkään ei oikeastaan voi luottaa.

      Itse olen laulanut Ray Charlesin kappaletta I Can't Stop Loving You kolmen maanosan karaokebaareissa. Joissakin säestystä pitää laskea kaksi pykälää, joissakin nostaa yhdellä pykälällä ja joissakin on muutoksitta paras. Joka paikassa säestys onneksi muistuttaa Charlesin versiota.

      Karaokesäestys saattaa nimittäin poiketa erittäin paljon alkuperäisen musiikista. Usein nuoret, sinänänsä ammattitaitoiset muusikot eivät ole koskaan kuulleetkaan alkuperäistä esitystä, vaan soittavat kaiken suoraan nuoteista. Tällöin ainakin intro menee lähes automaattisesti pieleen, mikä voi aiheuttaa suuria ongelmia laulajalle.

      Hyvä esimerkki kotimaisesta tapauksesta on Laila Halmeen levyttämä lännenfilmin tunnusmelodia Johnny Guitar suomeksi nimellä Surujen kitara. Karaokeversio ei muistuta pätkääkään Halmeen levytystä 50-luvulta. Se ei tosin haittaa, koska intro on musiikillisesti looginen sen ensimmäistä kertaa kuulevallekin. Omasta mielestäni kappaleen karaokeversio on muuten paljon parempi kuin alkuperäinen! :o)

      Edes esittäjän tunnettuus ja maine ei takaa karaoken laatua. Olen yrittänyt laulaa Elviksen levyttämää Blue Suede Shoesia niin surkean säestyksen mukaan, että hävetti sekä omasta että muusikoiden puolesta. Hyviäkin karaokeversioita siitä toki on.

      Oma lukunsa ovat kappaleet, joiden alkuperäisversioissa ei ole lainkaan introa, vaan laulu alkaa heti ilman mitään lurituksia. Tuo Blue Suede Shoes on yksi esimerkki. Toinen on Elviksen sekin, nimittäin Don't. Tai Jim Reevesin Distant Drums, jossa on introna pelkkä rummutus, ei muita soittimia. Ota siinä sitten selvää sävelkorkeudesta!

      Yleensä näiden karaokeversioihin on lisätty jonkinlainen intro antamaan laulajalle sävelkorkeus ja tempo, mutta millainen? Sitä pitää vain arvailla!

      Sävelkorkeuden hahmottamisen vaikeudesta mikrofoniin laulettaessa en osaa sanoa mitään. En ole koskaan törmännyt ilmiöön, ja itselleni se on täysin vieras.

    • Laulua aloitteleva

      Kiitos oikein paljon asiallisesta ja monipuolisesta vastauksestasi! Valotti paljon kun kerroit, miten taustat tehdään. Eli vain yrittämään, ehkä yrityksen ja erehdyksen kautta, mutta mikäs siinä...

      Hyvää loppusyksyä ja laulamisen riemua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2033
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe