Ahdistaa

Olenko kiusattu

Kaikki alkoi viime vuonna. Työpaikalla oltiin huolissaan jaksamisestani. Asiasta pidettiin työkyky keskustelu. Jouduin psykiatrille, joka määräsi uusia lääkkeitä. Seuraavan kerran jouduin puhutteluun kesällä. Nyt olin kuulemma yliaktiivinen ja vaarallinen. Työnjohtaja viittasi kintaalla psykiatrin lausunnolle. Pystyin kumoamaan heidän väitteensä aiheuttamistani vaaratilanteista. Nyt kävin taas keskustelussa. Minun piti toimittaa reseptit lääkärille. Hän sanoi, etteivät ne aiheuta ainakaan työnjohtajani väittämää lääkehumalaa. Joudun pyytämään omalta lääkäriltäni lausunnon työkyvystäni. Omasta mielestäni asia on ylittännyt jo kiusaamisen rajan. Ensimmäisessä palaverissa mukanani ei ollut tukenani ketään. Toisessa luottamusmies, joka olikin työnjohtajan puolella. Nyt mukanani on työsuojeluhenkilö, mutta hänkin on niin nuori, ettei hänellä ole kokemusta tämmöisistä. Pakko oli kirjoittaa tänne, koska viituttaa. Omaiseni ovat ihmetelleet, miten rauhallisesti olen ottannut asian.

8

1450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cvb222

Harmillinen tilanne kannaltasi. Oliko neuvotteluissa työterveyden edustajaa kun kävitte keskustelua sinun työkyvystäsi? Miten työnjohto pitää sinua nyt vaarallisena ja yliaktiivisena? Lääkehumalaa väittää sinulla olevan? Lääkäri sanonut että kaikki ok? Onko sairausloma sitten mahdollinen?

• Olenko kiusattu

Tänään joudun menemään psykiatrille, joka arvioi minun työkunnon.

• Kovasti Tsemppiä!

Ota mukaan täysin puolueeton henkilö. Psykiatrisi esim. voisi olla mukana jos pääsee. Muista pyytää, että palavereista pitää tehdä pöytäkirjat, jonka joko sinä tai tukihenkilösi tarkastaa.
      Nauhurinkäyttö on sallittua, jos olette puolueettomissa tiloissa esim. työterveys ja siellä käsitellään sinun asiaasi.
      Pidä myös itse kirjaa tapahtumista ja keitä paikalla.
      Itse olen huomannut, että luottamusmiehet ja työhyvinvointipäälliköt ovat aina työnantajan puolella. Siksi en suosittele heitä palavereihin tukihenkilöksi.
      Valitettavasti osa työpaikkalääkäreistäkin on työnantahan puolella, joten psykiatrin lausunnoista kopiot!

• olenko kiusattu

Kävin psykiatrin luona. Hän ihmetteli moista lausunto pyyntöä. Kirjoitti sairaslomaa. Olen perillä oikeuksistani. Minun piti ojentaa vähän luottamusmiestä ja kertoa hänen roolinsa tämmöisissä asioissa. Olen käynnyt tutustumassa netissä näihin juttuihin. Minulla on myös hyvät suhteet AY pääkallopaikalle.

• Onnellinen loppu?
        olenko kiusattu kirjoitti:

Kävin psykiatrin luona. Hän ihmetteli moista lausunto pyyntöä. Kirjoitti sairaslomaa. Olen perillä oikeuksistani. Minun piti ojentaa vähän luottamusmiestä ja kertoa hänen roolinsa tämmöisissä asioissa. Olen käynnyt tutustumassa netissä näihin juttuihin. Minulla on myös hyvät suhteet AY pääkallopaikalle.

Toivottavasti sulle on suhteista hyötyä.

• hellu4823

Miksi sulle heti pidettiin työkyky keskustelu? Ketä siellä oli läsnä?
      Työnantajan olisi ensin alkuun pitänyt ohjata sut ihan vain lääkäriin eikä oitis tykyä. Outoa käytöstä työnantajalta.

• saman kokenut

Pidä puolesi. Minulle kävi samoin. Kiusaatekevän esimiehen esimies määräsi minut työterveyslääkärille, joka oli hänen perhetuttu. Työterveyslääkäri ei suostunut edes kuuntelemaan, kun kerroin joutuneeni työpaikkakiusatuksi. Hän piti minua hulluna edes kuulematta minua. Määräsi psykiatrille. Psykiatri totesi, että oireeni sopii olemaan työpaikkakiusaamisesta johtuvia. En ole hullu.

On hyvä muistaa, että työsuojelupäällikkö on työnantajan edustaja. Työsuojeluvaltuutettu on henkilöstön valitsema, mutta puolueeton toimija. Luottamusmiehiksi hakeutuu usein henkilöitä, jotka havittelevat hallinnollista uraa tai ovat itse työpaikkakiusaajia. Siis heistä saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Työterveyshuolto on työnantajan kustantama ja näyttää unohtavan eettiset ja rehellisyyssäännökset silloin kun on pelko, että työnantaja ostaa palvelut toiselta toimijalta, jos et työnantajan edun mukaisia lausuntoja kirjoittele. Siinä ei katsota asiakkaan etua. Liiton lakimieheltä kannattaa kysellä neuvoja, mutta jos kiusaaja kuuluu samaan liittoon, niin liitto usein uskoo kiusaajaa ja varjelee julkisuuskuvaansa (meidän ammattialalla ei kiusaamista esiinny). Lisäksi näin toimiessaan välttää ikävän ja vaikean työnteon, kun ei asioihin puutu.

Voimia sinulle! Älä mene neuvotteluihin yksin. Älä allekirjoita mitään käyttämättä paperia ensin lakimiehellä. Tee muistiinpanot tai nauhoita kaikki kokoukset. Älä hyväksy puutteellisia pöytäkirjoja. Käytännössä kiusattu jää aina yksin.

• hellu4823

Komppaan saman kokenutta.
      Tässä nähdään se, kuinka vaikeaa on saada kiusatulle apua. Ja vaikka olisi kirjoittanut kaikki tapahtumat ylös, on työntekijän sana esimiestä vastaan (jos siis kiusaajana on esimies). Ja jos esimies on narsisti, kuten hyvin usein kiusaajat ovat, hän on jo alun alkaen pohjustanut asemansa niin, että ylemmän johdon on hyvin vaikeaa uskoa esimiestä kiusaajaksi.
      Usein tämä esimies tekee itsestään uhrin, hän on se, joka on joutunut kärsimään jne.
      Mitä tässä siis voi tehdä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      195
      1496
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1258
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      50
      988
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      940
    5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      853
    6. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      840
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      832
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      814
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      810
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      32