Kyykkypainot naisilla??

13+16

Olenko mä vain niin heikko vai miksi 2 x 10 kg painotkin ( tanko n.20kg) tuntuu tosi painavalta?? Olen kyllä ihan newbie salilla eikä pitäisi vertailla muihin ja tiedän että joillain voi olla tekniikka hakusessa muttamutta... Teen siis 8-12 toistoa 3 sarjaa. Kokeilin lisätä vähän painoa, mutta kyllä se 30kg levypainoja yhteensä tuntuu jo pelottavalta! Vai pitäisikö olla vain rohkeampi ja tehdä vähemmän toistoja? Millä painoilla te muut leidit teette normikyykkyjä?? Miehetkin saa esittää mielipiteitä :D Niin tosiaan painan about 52kg, eikös sitä "pitäisi" pystyä nostamaan yli oman painon verran?

20

18168

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyykkyssä

Trolli?

Yli oma paino jalkaprässissä on normijuttuja mutta harva kyykkää oman painonsa vapaalla tangolla. Jalat kyllä mutta ei välttis selkä. Ainakaan pitkiä sarjoja.
      Harva kyllä tekeekään vapaalla tangolla kyykkyjä.

• reitevä

Selkä- ja polviturvallinen hack-kyykky.

Syvyys on puolikyykky tai hieman syvempi.
        Selän liikkumavara hyvin rajallinen. Ei pysty murjomaan.

Kannattaa kokeilla muutaman kerran lyhyehköjä sarjoja.

Myös etukyykky on selälle turvallinen tekee sen mihin syvyyteen tahansa.
        Joillakin on vaikeuksia tangon pitämisessä edessä olevilla olkapäillä.
        Toisilla pyrkii selkä pyöristymään syvemmissä kyykyissä mutta siinä se jippo onkin. Tanko tippuu tai painon täytyy olla pienehkö.
        Tehkää!

• ap.
        reitevä kirjoitti:

Selkä- ja polviturvallinen hack-kyykky.

Syvyys on puolikyykky tai hieman syvempi.
        Selän liikkumavara hyvin rajallinen. Ei pysty murjomaan.

Kannattaa kokeilla muutaman kerran lyhyehköjä sarjoja.

Myös etukyykky on selälle turvallinen tekee sen mihin syvyyteen tahansa.
        Joillakin on vaikeuksia tangon pitämisessä edessä olevilla olkapäillä.
        Toisilla pyrkii selkä pyöristymään syvemmissä kyykyissä mutta siinä se jippo onkin. Tanko tippuu tai painon täytyy olla pienehkö.
        Tehkää!

No se siinä muuten onkin, että tanko ei tunnu pysyvän hartioiden päällä (ei tosiaan mene olkapäille??, mä lepuutan tankoa epäkkäiden päällä tai siinä heti niskan alapuolella) enkä pidä pehmustetta, koska häiritsee vain ja tuntuu, että koko tanko luiskahtaa pois. Ja siis nimenomaan se tangon ja painojen pitäminen päällä tuottaa vaikeuksia (sattuu,liian painava..), vaikka itse jaloilla ei ole mitään ongelmaa.

Tuota hack-laitetta voisi kyllä opetella käyttämään. Olen sitä kokeillut pari kertaa, mutta ainakin mun salilla se on jotenkin ihan älytön, mittasuhteet varmaan jollekin isoille äijille. Tuntui meinaan siinäkin jotenkin ärsyttävästi hartioissa ja olin "liian pieni" siihen..

• reitevä
        ap. kirjoitti:

No se siinä muuten onkin, että tanko ei tunnu pysyvän hartioiden päällä (ei tosiaan mene olkapäille??, mä lepuutan tankoa epäkkäiden päällä tai siinä heti niskan alapuolella) enkä pidä pehmustetta, koska häiritsee vain ja tuntuu, että koko tanko luiskahtaa pois. Ja siis nimenomaan se tangon ja painojen pitäminen päällä tuottaa vaikeuksia (sattuu,liian painava..), vaikka itse jaloilla ei ole mitään ongelmaa.

Tuota hack-laitetta voisi kyllä opetella käyttämään. Olen sitä kokeillut pari kertaa, mutta ainakin mun salilla se on jotenkin ihan älytön, mittasuhteet varmaan jollekin isoille äijille. Tuntui meinaan siinäkin jotenkin ärsyttävästi hartioissa ja olin "liian pieni" siihen..

Hack-laite?! Minä tarkoitan normaalitangolla tehtyä hack:a!

= tanko säärien takapuolella. Kyykistyen ote tangosta normaalileveydellä ja nousu ylös suoralle selälle tangon melkein hipoessa pohkeita ja takareittä.

Takakyykyssä sinulla näyttää olevan oikea tuntuma tankoon.

• tttttttttgggggtttttt

Kuulostaa kyllä täysin normaalilta ja jopa keskimääräistä vahvemmalta. Itselleni on kyykky ollut aina raskasta ja penkkaan enemmän kuin kyykkään. Toki aloitin kyykkäämisen myöhemmin, koska ei ollut kotona kyykkytelinettä, joten pääsin aloittamaan sen vasta salilla.

• El Trenador

Riippuu polvikulmista!

Eräs treenattavani, 17v tyttö, otti syväkyykystä lyhyitä sarjoja 60kg:lla, puolikyykystä 70kg:lla ja ponnistyskulmilta täysillä päkiöille saattaen 2 - 3:n toistoja 80kg:lla.
      Tyttö kilpaili pikamatkoilla ja pittudessa joten keskikroppakin oli kunnossa eikä häntä voi suoraan verrata tavalliseen salikävijään mutta on kuitenki joku kiinnekohta.
      Ja tyttöhän oli nuori.

S. K. (tyttönimi) voitti hallissa tyttöjen Suomen mestaruuden tuloksella 578cm (tai 572cm).

Ps. Hoikka, pitkäraajainen, pituus 170cm, paino 50kg.

• ap.

No kyllä saa olla aika paljonkin plusplus 50kg se tyttö, jos kerran on noin pitkä urheilija ja vieläpä noin paljon jaksaa nostaa. Jäätävät lihakset:)
        Mutta tosiaan, ei ollut mikään "trolli", koska olen lueskellut ja kuullut että monillakin perustreenaajilla (naisilla) nousee helposti se 40-50kg kyykyssä. En sitten tiedä minkälaisia tankoja ja polvikulmia vai onko jopa liioittelua. Siksi epätoivoisena täällä kyselenkin :D

• ecc__

Se että paino tuntuu raskaalta ei tarkoita ettet jaksaisi nostaa sitä. Kyllä mulakin tuntuu 60kg jo raskaalta vaikka teen 130 kilolla sarjoja

• ggw2y62

Minkähänlaisia toistoja teet sillä 130 kilolla jos 60kg tuntuu raskaalta?

• ecc__
        ggw2y62 kirjoitti:

Minkähänlaisia toistoja teet sillä 130 kilolla jos 60kg tuntuu raskaalta?

4-6 toistoa menee tuolla painolla päivästä riippuen

• g3ztout
        ecc__ kirjoitti:

4-6 toistoa menee tuolla painolla päivästä riippuen

Varmaan 10cm liikeradalla? Itse käytän sarjapainona tällä hetkellä myös 130kg eikä tuo 60kg tunnu miltään.

• ecc__
        g3ztout kirjoitti:

Varmaan 10cm liikeradalla? Itse käytän sarjapainona tällä hetkellä myös 130kg eikä tuo 60kg tunnu miltään.

Reidet vaakatasoon lattiaan nähden. Syvemmälle en taida edes taipua, miten niin?

• gf359'
        ecc__ kirjoitti:

Reidet vaakatasoon lattiaan nähden. Syvemmälle en taida edes taipua, miten niin?

Niin miten 60kg voi tuntua raskaalta?

• ecc__
        gf359' kirjoitti:

Niin miten 60kg voi tuntua raskaalta?

Teen lämmittelysarjojen toistot tosi hitaasti ja stopilla alhaalla.

• gg56ttt
        ecc__ kirjoitti:

Teen lämmittelysarjojen toistot tosi hitaasti ja stopilla alhaalla.

Kyllähän kehonpaino-kyykytkin tuntuu raskaalta jos lihasta rasittaa tarpeeksi. Tuskin sulla tuo 60kg tuntuu yhtään raskaalta kun otat sen vain harteille ja kyykkäät vaikka 10-toistoa.

• ecc__

Niin ja olen mies (juupajuu 16v) :D Nii ei tarvi ihmetellä

• Jos olet aivan aloittelija, ei tosiaan kannata verrata niitä painoja pidemmän aikaa treenanneisiin. Alussa on tärkeää oppia tekniikka kunnolla, ettei riko itseään myöhemmin isojen painojen kanssa.

Kun tekniikka on hallussa, tärkeintä on treenata kovaa. Kannattaa kokeilla myös lyhyempiä sarjoja.

• El Trenador

Salihavaintoja. Monet miehet ja vielä useammat naiset eivät koskaan keskity kunnolla suoritukseen eivätkä "purista" tehoa ulos joten se jää myös saavuttammatta.

Nillä jotka rutistavat niin se tapahtuu pitkien sarjojen lopputoistoissa. Erittäin harvoin submaksimaaalisen alueen ylärajoilla, saatikka maksimissa.

Sitten joku aikuinen, terve heppu valittaa, ettei 7:n treenivuoden jälkeen mene penkissä se maaginen 100kg vaikka sen tavoittavat useimmat järkevästi treenaavat vuodessa ja loputkin kahdessa vuodessa.
        Jos se on tärkeää.

Tuohon ohjelman toteuttamisen "hengettömyyteen" sortuu mini kilpaurheilijakin.
        Olen nähnyt jopa kansallista kärkeä tavoittelevien heittäjien suorittavan, sinänsä hyvän punttiohjelman "lepsusti" jolloin teho jää puolinaiseksi.

Mielestäni taviksetkin voisivat keskittyä tekemiseensä ja lähellä maksimia ja varsinkin kokeillessaan maksimia, käydä mentaalisesti läpi onnistunut suoritus.

• Nainen 58 kg

Ahaa.

Olen ajatellut, että kyykkytulokseni on heikko, kun saan takakyykyllä 70 kg. Jotenkin huojentavaa kuulla, että muillekin kyykky on raskas liike ;-). Sitä on jotenkin erittäin epämiellyttävää treenata. Ilmeisesti minulla on tekniikassakin vielä paljon kehitettävää, olenhan tehnyt kyykkyä vasta 4 kk ajan.

Tällä hetkellä treenaan 5 x 5 52,5 kg:lla, ja nostan painoa sen minkä pystyn (yleensä näin alkuun parin viikon välein 2,5 kg, hidastuu varmasti ihan kohta).

Crossfit-salilla naisetkin nostavat ihan hurjia painoja, eivät toki kaikki (vielä ;-)), mutta sieltä haen motivaatioita omiin treeneihini.

• tahrapuhro

Noo en liiemmin ole katellut naisten kyykkyä muuten kuin pyynnöstä, joten kovin kattavaa tarjontaa fitness osaston treeneistä ei ole tarjota. Abaut 50-55 kiloiset nuorehkot fitnessnaiset joilla jonkin verran taustaa ovat tehneet 10-12 sarjoja 30 kilosta tuonne 50 kiloon atg kyykkyä vapailla painoilla. Pari on kyykännyt loivilla kulmilla ja painot siellä 80 kilon kulmilla.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4681
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2638
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2493
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2445
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1827
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1641
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1335
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82