Treeniohjelma mielipiteitä

Salinoviisi

Olen käynyt salilla pari kuukautta ilman ohjelmaa. Liikkeitä olen tehnyt koko kropalle joka kerta vähän sen mukaan mikä laite on ollut vapaana.

Nyt kaverini teki minulle yksijakoisen ohjelman joka näyttää seuraavalta:

Treeni A
kyykky
Vinopenkki kp
kulmasoutu
pystypunnerrus
hauiskääntö

Treeni B
maastaveto
leuat
penkki
pystysoutu
ranskalainenpunnerrus

Treeni päivät joka toinen päivä. Esim. Ma A, Ke B, Pe A, Su B jne...
Aika vähän liikkeitä mielestäni? Mielipiteitä liikkeistä? Onko hyvä ohjelma?

24

555

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7-kybää

Ei ei ei ja ei.Käytä 85% ajasta laitteisiin, esim. Lähentäjäloitontaja,ojentajakone ja hauislaite.Loput 15% ajasta käytä vapaisiinpainoihin ja tässäkin on jo 10% liikaa....

• spaceri

Ihan hyvä ohjelma. Riittävän monipuolinen.
      Olen kuitenkin taipuvainen ajattelemaan etteivät liikkeet tai ohjelmat ole hyviä tai huonoja sinänsä, kaikki riippuu siitä miten niihin asennoituu ja miten liikkeet tekee.
      Onko kehonhallinta ja itseohjaus sillä tasolla, että pystyt tekemään nuo liikkeet?

• El Trenador

Aivan hyvä liikkeellelähtö mutta vatsa puuttuu täysin.
      Sitä kolmelle päivälle ja eri liikkeitä eikä pelkkää istumaan nousua tai rutistuksia!

Viikon sisällä ja viikkojen kesken kannattaa vaihdella toistomääriä ja vastaavasti painoja ja toteuttaa lyhyemmät, raskaampien painojen sarjat maksimiteholla.

Raaka rinnalleveto tai tempaus olisi hyvä lisä.
      Osan pystypunnerrussarjoista voisi tehdä yhdistelmänä siten, että samassa sarjassa on ensin punnerrukset, sitten vauhtipunnerrukset ja viimeeksi yksi tai muutama raaka työntö.

Ohjelmointikaverisi saisi katsoa suoritustapasi.
      Kehno toteutus mitätöi hyvänkin ohjelman.

• vapailla toimii

Vatsoja ei tarvita, kun tehdään vapailla painoilla. Mm. leuanvedot, mavet ja kyykyt kehittävät keskivartaloakin. Toki niitä voi tehdä, jos haluaa ja aikaa ja energiaa riittää. En tee koskaan erikseen vatsatreeniä, ja vahvat vatsalihakset näkyvät silti selvästi.

• El Trenador
        vapailla toimii kirjoitti:

Vatsoja ei tarvita, kun tehdään vapailla painoilla. Mm. leuanvedot, mavet ja kyykyt kehittävät keskivartaloakin. Toki niitä voi tehdä, jos haluaa ja aikaa ja energiaa riittää. En tee koskaan erikseen vatsatreeniä, ja vahvat vatsalihakset näkyvät silti selvästi.

Mave ja kyykky vaativat vahvan keskikropan joka rakentuu riittävään kuntoon vain omilla harjoitteillaan.
        Jos halutaan tehoa ja voimaa eikä pelkästään estetiikkaa!

• vapailla toimii
        El Trenador kirjoitti:

Mave ja kyykky vaativat vahvan keskikropan joka rakentuu riittävään kuntoon vain omilla harjoitteillaan.
        Jos halutaan tehoa ja voimaa eikä pelkästään estetiikkaa!

Leukoja menee yli 10 (15?), lisäpainolla 1 max 20 kg. Kyykky heikko 70 kg, mave 100 kg, penkki 60 kg. Kunto nousee kyllä koko ajan. Oma paino 58 kg, ikä yli 40 v., nainen.

Olet siis sitä mieltä, että pitäisi tehdä erikseen keskikroppatreeniä, jotta tulokset paranisivat? Teen sitten, kun tulokset eivät enää nouse ;-).

• El Trenador
        vapailla toimii kirjoitti:

Leukoja menee yli 10 (15?), lisäpainolla 1 max 20 kg. Kyykky heikko 70 kg, mave 100 kg, penkki 60 kg. Kunto nousee kyllä koko ajan. Oma paino 58 kg, ikä yli 40 v., nainen.

Olet siis sitä mieltä, että pitäisi tehdä erikseen keskikroppatreeniä, jotta tulokset paranisivat? Teen sitten, kun tulokset eivät enää nouse ;-).

Kunhan näkis ja kuulis kolinan!

• Big (.)(.) rocks
        El Trenador kirjoitti:

Kunhan näkis ja kuulis kolinan!

Ei kannata inttää sittä mitä ei saa tehdä, mitä ei kannata tehdä, mitä kannattaa tehdä eikä siitä mitä pitää ehdottomasti tehdä. Me jokainen katsomme asioita omista lähtokohdistamme ja tavoittteistamme.

Esim. joku voi sanoa että hauiksia ei tarvitse treenata, sillä niille tulee tarpeeksi treeniä leuanvedoissa yms. liikkeissä, mutta jos nyt vaan tarvitsee haboihin voimaa ja kokoa niin ei niiden erillisestä treenistä mitään haittaa ole, ja jos esim. harrastaa esim. kädenvääntöä, direct arm training on vähintäänkin suotavaa. (itse en edes muista milloin olen haboja viimeksi treenannut pl. leuanvedot)

• Big (.)(.) rocks

Hyvä kirjoitus, mutta yhdestä kohdasta olen erimieltä. En ikinä suosittelisi kenelekään raakaa rinnallevetoa. Se on hyvä liike ja sillä saa taatusti tuloksia, mutta itselläni on todella negatiivisia kokemuksia sen harjoittelusta.

Rinnallevedossa ajoitus ja tekniikka ovat tärkeitä. Ja satojen/tuhansien oikein tehtyjen toistojen myötä se alkaa onnistumaan, mutta aikoinaan tekemäni raa'at rinnallevedot kummittelivat tekniikassani vielä pitkään. Useasti olen isoja painoja rinnalle vetäessäni epäonnistunut levytangon alle menossa, koska jostain selkäytimen ja aivolisäkkeen välistä on juuri väärällä hetkellä putkahtanut joku raa'assa rinnallevedossa opittu asia.

Tämä on mielipiteeni, mutta aloittelijan pitäisi ensin hallita etukyykky sekä maastaveto ja alkaa sitten harjoittelemaan rinnallevetoa. Mutta vain ja ainoastaan oikein tehtynä. IMHO

• El Trenador
        Big (.)(.) rocks kirjoitti:

Hyvä kirjoitus, mutta yhdestä kohdasta olen erimieltä. En ikinä suosittelisi kenelekään raakaa rinnallevetoa. Se on hyvä liike ja sillä saa taatusti tuloksia, mutta itselläni on todella negatiivisia kokemuksia sen harjoittelusta.

Rinnallevedossa ajoitus ja tekniikka ovat tärkeitä. Ja satojen/tuhansien oikein tehtyjen toistojen myötä se alkaa onnistumaan, mutta aikoinaan tekemäni raa'at rinnallevedot kummittelivat tekniikassani vielä pitkään. Useasti olen isoja painoja rinnalle vetäessäni epäonnistunut levytangon alle menossa, koska jostain selkäytimen ja aivolisäkkeen välistä on juuri väärällä hetkellä putkahtanut joku raa'assa rinnallevedossa opittu asia.

Tämä on mielipiteeni, mutta aloittelijan pitäisi ensin hallita etukyykky sekä maastaveto ja alkaa sitten harjoittelemaan rinnallevetoa. Mutta vain ja ainoastaan oikein tehtynä. IMHO

Olen täsmälleen päinvastaista mieltä.
        Rinnalleveto on aivan ensimmäisiä opeteltavia puntin perusharjoitteita helpompien etu- ja takakyykkyjen ja raaan tempauksen ohella.
        Lisänä vielä kyykkyvala.

Rinnallevedossa on koordinatio tärkeä. Jos kehon hallinta on kateissa niin on korkea aika opetella sitä.

• Big (.)(.) rocks
        El Trenador kirjoitti:

Olen täsmälleen päinvastaista mieltä.
        Rinnalleveto on aivan ensimmäisiä opeteltavia puntin perusharjoitteita helpompien etu- ja takakyykkyjen ja raaan tempauksen ohella.
        Lisänä vielä kyykkyvala.

Rinnallevedossa on koordinatio tärkeä. Jos kehon hallinta on kateissa niin on korkea aika opetella sitä.

"Harjoitus tekee mestarin" (tai realistin), siksi on parempi opetella oikeita asioita oikein, mitä vääriä asioita oikein. Mutta tämä on vain mielipiteeni ja se on muodostunut siitä mistä suunnasta ja lähtökohdista itse katson asiaa.

• Mielestäni tuo on oikein hyvä perusohjelma. Itse tosin tekisin tuon vain kolme kertaa viikossa, ja lisäisin siihen vatsalihasliikkeet ainakin kahteen treenii, samoin pohkeet. Ja kuten tuossa ylempänä jo kerrottiinkin, kannattaa vaihdella sarjapituuksia.

• 7-kybää

Läheks reffeille? ;)

• --..--

Jaloille on vain yksi liike? Pelkkä kyykky ei riitä.
      Jos sulla on mahdollisuus treenata noin monta kertaa viikossa niin miksi edes harkitset tekeväsi 1 jakoisella treeniä?
      Vaihda nyt ihmeessä edes 2 jakoiseen tai jopa 3 jakoiseen.

• Eipä se liikkeiden määrä kerro paljoa, kun sarjamääriä ei ole kerrottu. Eims. 5 sarjaa kyykkyjä tai mavea on varmasti tarpeeksi yhteen treeniin, etenkin kun treenaa joka toinen päivä, eikä näin ollen voi rasittaa lihaksia aivan loppuun asti.

• Big (.)(.) rocks

Ihan hyvältä ohjelmalta vaikuttaa ja uskon että tuolla pitäisi tulla tuloksia. Itse tekisin noiden lisäksi myös muutaman kerran viikossa oikeaa rinnalle vetoa. Osan kyykkytreeneistä tekisin etukyykkynä ja toisinaan ennen kyykkyä tai maatavetoa tekisin hyppykyykkyä levytangolla aktivoimaan koko kehoa. Ennen hyppykyykkyjen tekoa tosin tarkistaisin oikean suoritustekniikan vähintään muutamasta eri lähteestä ja pyytäisin jotakuta katsomaan että se menee oikein.

• vapaamies,.

Muuten hyvä, mutta miksi ei samantien noita hartialiikkeitä ole sijoitettu samalle päivälle? Ihan hyvin olisi voinut olla jalka/rinta/kädet ja sitten selkä/hartiat? Voisit tehdä myös niin, että tasapenkki ja siihen vinot vipunostot.

Niin ja mitä tuohon konejuttuun tulee, tee ihmeessä vapailla painoilla. Parempaa liikerataa, enemmän lihaksia käytössä, tasapainoisemmat tulokset. Etkä myöskään huijaa itseäsi tyyliin "vedän prässistä 250kg hirveä mörssäri" vaikka todellisuudessa kyykky ei onnistu millään.

Vatsa kannattaa ottaa myös mukaan, vaikkakin kyykyt ja mave vatsaa treenaavatkin. Tee vaikka painolevyn kanssa kyljille/suorille. Leg raise on myös hyvä, joskin tuo on lantion lihaksille enemmän.

Tarkastele exrx.net liikkeitä ja tutustu oikeaoppisiin liikeratoihin ja ohjeisiin, kuuntele kroppaasi, venyttele säännöllisesti. Pidä setit 4x joista yksi on lämmittely. Toistot 5-8, maksimissaan kymmenen. Tuosta yli alkaa olla turhaa nesteen pumppausta, eikä vahvuus niinkään harjoitu.

• 7+5

olipa harvinaisen paskoja neuvoja.

• Joku vaan

Itse olen treenannut 6 salilla, ikää 25 vuotta. Olen vaihdellut treeniohjelmia, treenitapoja, joskus liikkeittäkin, sarjojen määrää, toistojen määrää, jne.

Alkuun kokeilin tuota Arnoldin kultaista kuusikkoa, jossa oli penkki, jalkakyykky, leuanvedot, pystypunnerrus, hauikset ja vatsat. Sarjoja 3-4 ja toistoja se 10. Itselläni ei tuloksia tuolla ohjelmalla tullut.

Olen tehnyt myöskin Starting Strenghtiä, kolme treeniä per viikko ja aina kolmea liikettä. Maastaveto, kyykky, penkki, pystypunnerrus, leuanveto. 5x5, 3x5, 1x5, liikkeestä riippuen. Tuloksia ei tullut tälläkään ohjelmalla, siis MYÖSKÄÄN tällä ohjelmalla.

Penkkipunnerrusmaksi siis 6:n vuoden treenin jälkeen 75 kiloa!!!! Mutta kun vain ei ole saanut yksinkertaisesti enempää, niin se vain on mennyt. Ei vain yksinkertaisesti saa. Tuossa aloittajan treenissä on selkeästi esim. itselleni liikaa liikkeitä, tällä hetkellä teen ihan perusliikkeitä vapailla painoilla, maastavetoa, jalkakyykkyä, pystypunnerrusta, penkkipunnerrusta, kulmasoutua, leuanvetoa, jne. 3 treeniä per viikko, aina noita liikkeitä sopivasti jaettuna.

Jos alkaisin vielä jotain hauiksia tekemään, niin koko hommasta ei tulisi yhtään mitään. Joskus saattaa olla sen ensimmäisen liikkeen jälkeen niin loppu, että niistä lopuista kahdesta tai kolmesta liikkeestä vain enää tule mitään. Olen vaihdellut muutaman kuukauden välein toistomääriä ja sarjamääriä.

Joskus olen tehnyt kympin sarjoja, joskus 8 sarjoja, joskus 5:n, jne. Mutta ei vain yksinkertaisesti voimatasot kasva eikä lihaskaan.

Syön 2-3 lämmintä ateriaa päivässä, proteiinipatukoita, palautusjuomaa, jne. Suurin menoerä ovat ravinto ja ruoka. Mutta mikään vain ei tunnu auttavan.

Olen treenannut samalla salilla niin voimailijoiden, nyrkkeilijöiden, vapaaottelijoiden, jne. kanssa. Mutta hekään eivät vain ymmärrä, mikä kiikastaa treenissä, ruokailussa, levossa, palautumisessa, jne. En minäkään ymmärrä.

6:n vuoden aikana pitäisi kyllä TAVOITTEELLISELLA TREENILLÄ saada jotain aikaan. Mutta ei ole niin vain käynyt. Moni treenaa salilla ihan huvikseen ja kiskoo silti ja siitä huolimatta kovempia rautoja kuin minä, joka kuitenkin olen koko ajan 6:n vuoden aikana treenannut tavoitteelisesti joka ikinen kerta. Paino ei nouse, lihasmassa ei kasva, voimatasot eivät kasva, jne.

Eli ne treenipainomaksimit vain tulevat aina vastaan niin nopeasti. Niitä vain en yksinkertaisesti saa nostettua enempää ylös. Periaatteessa ne eivät ole 6:n vuoden aikana nousseet oikeastaan yhtään, joskus joudun hakemaan sitä vauhtia alempaa, mutta sitten pudotan taas vaikkapa penkkipunnerruspainot 50:een ja sitten se taas pysähtyy sinne 70:n kilon tietämille.

Sama jalkakyykyssä. Kun sitten saan painot vaikka sinne 80:een, niin sitten pitää taas hakea alempaa vauhtia. Sitten se taas pysähtyy sinne samaan 80:een.

• Joku vaan

Itse kun kuitenkin haluaisin ihan yhtä lailla sitä lihasmassaa ja niitä voimatasoja nostettua. Joku aina kysyykin, että no miksen käy sitten salilla. No olenhan minä vittu saatana jumalauta käynyt jo yli 6 vuotta salilla, mutta tuloksia vain ei näy.

Olen paljon lukenut ja perehtynyt lasten ja nuorten urheiluvalmennukseen, jossa on tullut paljon hyviä pointteja esille. Yksi on juuri se, että jos jollakin on vaikka jo luontaisesti heikkorakenteinen ja siroluinen kroppa, niin se kroppa ei ota sitä arsykettä edes kunnolla vastaan. Kaikki, jotka aloittavat tuon treenaamisen, niin ovat yleensä minuakin paljon rotevampia, vahvarakenteisempia, jne. Senhän takia siellä salilla totta kai käydään, jotta vahvistuttaisiin, mutta on jo pitkän aikaa tullut ihan oikeasti mieleen se, että olisiko tuossa paljonkin perää? Kun elimistö, kroppa, lihaksisto ja luusto ovat niin heikossa kunnossa, niin ne eivät sitä treeniärsykettä edes ota kunnolla vastaan.

Jos syö kuin hevonen, treenaa 3 kertaa viikossa RASKAITA PERUSLIIKKEITÄ, niin kyllä jo pelkällä hupimielellä saa niitä tuloksia aikaiseksi. Mutta itse en saa. Itse en ole koskaan saanut. Esim. olen lapsesta asti kärsinyt siitä, että vartaloni on ERITTÄIN SIRO. Itse en ole koskaan tavannut miestä, jolla olisi niin pienet sormet ja sirot kämmenet kuin minulla on. Siis en ole ihan oikeasti tavannut. Jos ette usko, niin älkää usko. Mutta en ole vain sellaista miestä tavannut.

Kun itseäni katsoo ja vertaa muihin miehiin, niin ei niin siroja ja heikkorakenteisia miehiä edes näy juuri missään kuin mitä itse olen. Aina on minua sanottu hennoksi ja siroksi. Mutta sitten kun tuosta treenistäkään ei tunnu olevan yhtään mitään apua. Sitä vain on niin siro ja heikkorakenteinen.

"Niin ja mitä tuohon konejuttuun tulee, tee ihmeessä vapailla painoilla. Parempaa liikerataa, enemmän lihaksia käytössä, tasapainoisemmat tulokset. Etkä myöskään huijaa itseäsi tyyliin "vedän prässistä 250kg hirveä mörssäri" vaikka todellisuudessa kyykky ei onnistu millään."

Juuri tätä olen alusta asti aina tehnytkin. Jos olen joitakin laitteita joskus tehnyt, niin sitten ylätaljaa tai sitten olen hakenut jalkaprässillä hieman erilaista vaikutusta jalkoihin, mutta sitten taas pienen kokeilun jälkeen vaihtanut heti jalkakyykkyyn. Mutta sitten kun noita koneita käyttävät treenaajat ovat monta kertaluokkaa minua isompia ja vahvempia, niin itse en ole ikinä mitään noista isoista ja raskaista perusliikkeistä hyötynyt.

"Eipä se liikkeiden määrä kerro paljoa, kun sarjamääriä ei ole kerrottu. Eims. 5 sarjaa kyykkyjä tai mavea on varmasti tarpeeksi yhteen treeniin, etenkin kun treenaa joka toinen päivä, eikä näin ollen voi rasittaa lihaksia aivan loppuun asti."

Tuota, itse olen saattanut tehdä vain vaikka yhtenä päivänä jalkakyykkyä 5 sarjaa, eikä puhettakaan, että jaksaisi tehdä enempää. 5x5, niin tuosta en ainakaan minä noin vain selviä. Eli kyllä aivan hyvin voi sillä yhdelläkin treenikerralla polttaa itsensä loppuun. Olen joskus treenannut ma-to-su ja tuo kaksi välipäivää eivät ole olleet mitenkään riittäviä, vaikka olen tehnyt vain kolmea liikettä.

• ssooppii
        Joku vaan kirjoitti:

Itse kun kuitenkin haluaisin ihan yhtä lailla sitä lihasmassaa ja niitä voimatasoja nostettua. Joku aina kysyykin, että no miksen käy sitten salilla. No olenhan minä vittu saatana jumalauta käynyt jo yli 6 vuotta salilla, mutta tuloksia vain ei näy.

Olen paljon lukenut ja perehtynyt lasten ja nuorten urheiluvalmennukseen, jossa on tullut paljon hyviä pointteja esille. Yksi on juuri se, että jos jollakin on vaikka jo luontaisesti heikkorakenteinen ja siroluinen kroppa, niin se kroppa ei ota sitä arsykettä edes kunnolla vastaan. Kaikki, jotka aloittavat tuon treenaamisen, niin ovat yleensä minuakin paljon rotevampia, vahvarakenteisempia, jne. Senhän takia siellä salilla totta kai käydään, jotta vahvistuttaisiin, mutta on jo pitkän aikaa tullut ihan oikeasti mieleen se, että olisiko tuossa paljonkin perää? Kun elimistö, kroppa, lihaksisto ja luusto ovat niin heikossa kunnossa, niin ne eivät sitä treeniärsykettä edes ota kunnolla vastaan.

Jos syö kuin hevonen, treenaa 3 kertaa viikossa RASKAITA PERUSLIIKKEITÄ, niin kyllä jo pelkällä hupimielellä saa niitä tuloksia aikaiseksi. Mutta itse en saa. Itse en ole koskaan saanut. Esim. olen lapsesta asti kärsinyt siitä, että vartaloni on ERITTÄIN SIRO. Itse en ole koskaan tavannut miestä, jolla olisi niin pienet sormet ja sirot kämmenet kuin minulla on. Siis en ole ihan oikeasti tavannut. Jos ette usko, niin älkää usko. Mutta en ole vain sellaista miestä tavannut.

Kun itseäni katsoo ja vertaa muihin miehiin, niin ei niin siroja ja heikkorakenteisia miehiä edes näy juuri missään kuin mitä itse olen. Aina on minua sanottu hennoksi ja siroksi. Mutta sitten kun tuosta treenistäkään ei tunnu olevan yhtään mitään apua. Sitä vain on niin siro ja heikkorakenteinen.

"Niin ja mitä tuohon konejuttuun tulee, tee ihmeessä vapailla painoilla. Parempaa liikerataa, enemmän lihaksia käytössä, tasapainoisemmat tulokset. Etkä myöskään huijaa itseäsi tyyliin "vedän prässistä 250kg hirveä mörssäri" vaikka todellisuudessa kyykky ei onnistu millään."

Juuri tätä olen alusta asti aina tehnytkin. Jos olen joitakin laitteita joskus tehnyt, niin sitten ylätaljaa tai sitten olen hakenut jalkaprässillä hieman erilaista vaikutusta jalkoihin, mutta sitten taas pienen kokeilun jälkeen vaihtanut heti jalkakyykkyyn. Mutta sitten kun noita koneita käyttävät treenaajat ovat monta kertaluokkaa minua isompia ja vahvempia, niin itse en ole ikinä mitään noista isoista ja raskaista perusliikkeistä hyötynyt.

"Eipä se liikkeiden määrä kerro paljoa, kun sarjamääriä ei ole kerrottu. Eims. 5 sarjaa kyykkyjä tai mavea on varmasti tarpeeksi yhteen treeniin, etenkin kun treenaa joka toinen päivä, eikä näin ollen voi rasittaa lihaksia aivan loppuun asti."

Tuota, itse olen saattanut tehdä vain vaikka yhtenä päivänä jalkakyykkyä 5 sarjaa, eikä puhettakaan, että jaksaisi tehdä enempää. 5x5, niin tuosta en ainakaan minä noin vain selviä. Eli kyllä aivan hyvin voi sillä yhdelläkin treenikerralla polttaa itsensä loppuun. Olen joskus treenannut ma-to-su ja tuo kaksi välipäivää eivät ole olleet mitenkään riittäviä, vaikka olen tehnyt vain kolmea liikettä.

Kuulostaa vähän hormonaaliselta ongelmalta. Et vain ole tehty aineksista, joista voima syntyy. Testosteroni.
        Ehkä pitäisi vain hyväksyä että voimailu ei ole sinua varten. Yleensä näille sivuille kirjoittavat ovat neliskanttisia paksuniskoja: "hei, ei nouse penkistä kuin 100kg, missä vika?"
        Jos hankkiutuisit sellaisten harrastusten pariin, joissa voisit hyödyntää sirouttasi. Tanssi esim.
        Joku pallopeli ehkä.
        Juoksu.
        Kun tekstiäsi lukee, niin syntyy kuva että lyöt päätäsi seinään. Et varmaan koskaan pysty nostamaan sellaisia painoja, että se tekisi meihin kyrmyniskoihin vaikutuksen.
        Jotenkin tuota itsehahmotusta kannattaisi muuttaa. Kirkastaa minäkuvaa.
        Katso mitä voit tehdä, ei sitä mitä et voi tehdä.

• Joku vaan

Olen pelannut futista ties kuinka kauan, mutta siellä on sitten taas ihan omanlaiset ongelmat. Kun ei ole koordinaatiokykyä, ei kunnon tasapainoa, ei reaktionopeutta, ei mitään teknisiä taitojakaan.

Eli futis on se laji ollut ja sitten tuo salitreeni päälle. Mutta tuossa futiksessa on aina ollut se sama, mitä tuossa salitreenissäkin, ei vain sovi itselle.

Juoksukunnosta ei kannata hirveästi edes puhua, yleensä ei jaksa edes normitreenejä juosta. Eli kunto on lopulta todella heikko. Joskus tuli lenkkiäkin heitettyä, mutta ei vain ensinnäkin kunto tahtonut nousta ja toisekseen, ei vain jaksanut. Ei sillä ole siis väliä kuinka paljon treenaan tai kuinka paljon olen treenaamatta. Sillä vain ei ole elimistölle ja kropalle vaikutusta.

Vaikka on kuinka treenannut, niin on huomannut, ettei edes hapenottokyky ole kehittynyt. Hengästyy aina treenatessa todella aikaisin. Kun huonompikuntoiset vielä jatkavat, niin itse ei vain yksinkertaisesti jaksa.

Itse siis olen aina ollut sirorakenteinen ja tiedän kyllä tasan tarkkaan, mistä se johtuu: Testosteronin puutteesta. Sen verran olen lasten, nuorten ja aikuisten urheiluvalmentamiseen paneutunut, että osaan kyllä itsekkin analysoida omia tuloksiani ja sitä, minkälainen olen ruumiinrakenteeltani.

Itselläni on mm. niin pienet kämmenet ja sormet, että monilla naisillakin on isommat. Tämä on siis ihan oikeasti totta, siis aivan totta. Jos ette usko, niin ette usko. Itselläni vain on niin pienet ja sirot kämmenet, että hävettää.

Olen myös aina kärsinyt sirorakenteisuudesta ja heikkorakenteisuudesta. Aineevaihdunta, luusto, elimistö, keuhkojen toiminta, lihaksisto, ne ovat aina olleet itselläni SYNNYNNÄISESTI heikkoja. Testosteronin tuotanto on aina ollut itselläni heikkoa ja murrosiässä varmasti esiintyi pahojakin puutostiloja, joihin ei välttämättä edes osattu puuttua.

Kun katselee ihan 15-vuotiaita poikiakin, niin aivan samalla tasolla olen monesti kaikessa, fyysisestä rakenteesta lähtien. Syynä tähän on siis tuo hormonaalinen kehityshäiriö. Harmi vain, kun sitä ei voi enää perua, sitä voi ehkä korkeintaan viivyttää.

Mietityttää vain, että kun kolmenkympin jälkeen alkaa ihmisillä tapahtua elimistössä kaikenlaista heikentymistä, 40-vuotiaana vielä radikaalimmin. Luusto heikkenee, kudokset eivät uusiudu enää niin hyvin, lihaksistoa vähenee, eikä sitä saa treenillä enää kasvatettua niin paljon, palautuminen heikkenee, jne.

Kun nyt sitten vaikka treenaankin, niin mitään tuollaisia vaikutuksia ei ole tullut, mitä pitäisi liikunnasta tulla. Aina kun sanotaan, että pitäisi liikkua ja harrastaa kaikenlaista, niin vanhempana on terveyskin paljon parempi. No, jos mitään tuollaisia vaikutuksia ei ole tähänkään mennessä tullut ja myöhemmin alkavat ne luontaiset rapistumiset, niin minkähänlaisessa kunnossa olen sitten vaikka 40-vuotiaana? Testosteronin tuotantokin alkaa heiketä jo varsin vaihaisessa vaiheessa, jolloin lähes olematon tuotanto heikkenee vielä entisestään.

Saatan silloin olla täysin kuihtunut, kun jo valmiiksi heikko keho ja elimistö on alkanut heikentyä ja rapistua vielä entisestään.

• Anonyymi

Huono treeni ku ei auta nussimiseen

• Anonyymi

Toisessa treenissä jaloille ei mitään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      267
      9496
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      300
      6676
    3. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      68
      1621
    4. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1391
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      92
      1235
    6. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1151
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1038
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      40
      852
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      23
      746
    10. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      312
      741
    Aihe