Jalustimien säätäminen

Ratsastaja

Jalustimien säätäminen on jäänyt minulle epäselväksi, koska en ole ratsastanut kauaa, ja hevonen on aina mennyt edellisellä tunnilla, ja joku muu on ne säätänyt minulle. Voisiko joku laittaa tähän vaikka ihan kuvalliset ohjeet, miten jalustimet säädetään, maasta- tai selästäkäsin? Kiitän jo etukäteen!

18

4727

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörrinkäinen

Ota jalustimen "pohjasta" kiinni ja vedä jalustinhihna suoraksi. Vedä jalustimen pohja kainalokuoppaasi (ihan kiinni kainaloon) ja kokeile, ylettyvätkö sormenpääsi hihnan yläpäähän, kun oikaiset käsivartesi ja sormesi suoraksi. Siis siihen kohtaan missä hihna on kiinni satulassa. Jos yltävät, jalustimet ovat suunnilleen sopivan pituiset. Jos hihna jää löysälle, se on liian pitkä, ja jos se ei riitä sormenpäistä kainaloon, se on liian lyhyt. Tämä nyrkkisääntä toimii useimmilla, mutta toki esim esteitä varten on laitettava lyhyemmälle. Tai jos on kovin pitkäjalkaista tyyppiä, hihna täytyy jättää pidemmäksi.

Toinen tapa on, että istuu satulassa ja antaa jalkojen roikkua vapaasti. Jos jalustimen pohja on nilkkaluun kohdalla, pituus on sopiva. Esteitä varten voi lyhentää parilla reiällä.

• oletkoaivantyhmä?

Vedä jalustinhihnaa kauemmas satulasta niin että ''lukko'' tulee esiin, sitten mallailet mikä reikä on sulle sopiva. Kierteitä tehdään kieputtamalla remmiä jalustimeen. :)

• mävaakerronyhejutun

Kysy apua?esim....

• Kokenut ridaaja

ookko noi onneton!!! pyydä opeltas apua tai tallitytöltä!!

• MatamiMimmi

Jos nimimerkkisi pitää paikkansa, niin olet kokenut ridaaja. Silloin olisi aika opetella käytöstapoja ja sanoa asiansa ystävällisemmin.
        Ei se viisaus haukkumalla kasva ja tietämätön on viisas kun kysyy.

• Anonyymi

No siis en mäkään aina muista miten ne säädetääm

• Anonyymi
        MatamiMimmi kirjoitti:

Jos nimimerkkisi pitää paikkansa, niin olet kokenut ridaaja. Silloin olisi aika opetella käytöstapoja ja sanoa asiansa ystävällisemmin.
        Ei se viisaus haukkumalla kasva ja tietämätön on viisas kun kysyy.

Onko pakko olla tommonen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko pakko olla tommonen?

Sori, en tarkoittanut sinua, vaan sitä "kokeneen ridaajan" kommenttia!:)

• Jokuoututallilainen

Miten jalustimet voi lyhentää tai pidentää sillon kun on hevosen selässä?
      Oon koittanut kerran mutta ensaanut jalustinta lukettua jotta sitä voisi säätää.

• Kasiro

Jalka pois jalustimesta.Ota jalustinhihnan päällimmäisestä hihnasta kiinni ja vedä lujasti niin että solki tulee esiin. Avaa solki. Laita jalka jalustimeen ja pidä jalka jäykkänä mutta jalkaterä löysänä. Vedä jalustinhihnan päästä niin kauan että jalkateräsi on ylhäällä ja kantapää alhaalla ja kiinnitä solki. Ota jalka taas irti jalustimesta ja vedä jalustinhihnan alimmaisesta remmistä kunnes solki on taas satulanahan alla piilossa.
      Toivottavasti auttoi, on vähän vaikea selittää, pitäisi näyttää.

• Helppaaja

Se remmi, jossa on paljon reikiä irrotetaan sen hihnasta ja vedetään siitä, kunnes näät soljen. Avaa solki ja siirrä sitä ylös (hihna lyhenee) tai alas (hihna pitenee), kumpaa nyt on tarkoitus tehdä. Muista laskea, kuinka monta reikää liikutat solkea! Testaa sen jälkeen jalustinta. Jos tuntuu ja näyttää hyvälle, jalka taas pois jalustimesta, vedä siitä alimmaisesta remmistä niin kaun kunnes solki katoaa siitä reikäremmistä ja sen jälkeen laita se reikäremmi sen omaan pidikkeeseen, se lenkki satulan takaosassa :)! Sama toiselle jalalle, lyhennä/pidennä yhtä monta reikää kuin toistakin jalustinta!

Joskus se reikäinen remmi on tosi jäykkä, kannattaa kokeilla eri vetotekniikoita. Ainakin mun pitää pyytää vielä tallityttö vetämään se :D

• Karo_

Tässä asiassa kannattaa kysyä opelta reilusti apua: "Voisitko kertoa minulle miten jalustimista saa sopivan pituiset?". Jos opettajasi on yhtään reilu, hän neuvoo ystävällisesti. Kaikki ovat olleet joskus aloittelijoita. Opettaja osaisi hyvin näyttää kertoa, miten se tapahtuu. Minulla oli alussa ongelmia vetosolmujen kanssa, en millään muistanut miten se menee. Harjoitus tekee mestarin! Haukkujille voisin kertoa, että tuskimpa olette itsekään alussa niitä osanneet laittaa. Kirjoituksestanne päätellen ette ole kovin iäkkäitä ainakaan, joten järki käteen! Tsemppiä sinulle! :)

• AloittelijaRidaaja

Itekkin oon ratsastanu vasta 3 kertaa,ja tuli viime tunnilla paniikki ku ope sano et kohta voin mennä ilman taluttajaa kun en osaa säätää jalustimia

• Kokenutratsastaja

Jos haluat itse opetella laittamaan selästä käsin tai maasta, suosittelen pyytämään jonkun apuun ensimmäisillä kerroilla. Sen oppii todella nopeasti 😊🌼

• Anonyymi

Jos haluat LYHENTÄÄ jalustimia/jalustinhihnaa kun olet hevosen selässä niin tee näin: 1. Laita jalka satulan sivusta eteenpäin 2. vedä kahdesta päällimäisestä hihnasta alaspäin niin että solki tulee esiin 3. Pidä toisella kädellä kiinni hihnasta joka ei niin sanotusti mene jalustimeen ja toisella kiinni soljesta. 4. Vedä solkes itseäsi päin ja laita se reikään (jos haluat pidentää niin sitten alaspäin 5. vedä taaimmaisesta hihnasta alaspäin niin että solkea ei enää näy. 6. laita jalka jalustimeen. toivottavasti oli jotain apua :D

• Anonyymi

Moi! Tää tulee myöhässä, mutta laitan kuitenkin!:)
      Ensinnäkin, älä välitä noista ilkeitä tyypeistä, jotka aliarvostelevat hieman kokemattoneempia, sillä jokainen, joka ikinen aloittaa jossain vaiheessa. Sillä ei ole väliä minkä ikäisenä nuo hevoshommat aloittaa, sillä kyllä sitä oppii ajan kanssa. Itse aloitin ratsastuksen noin pari vuotta sitten, eli olin silloin 9-v. Eli periaatteessa aloitin aika myöhään, mutta eihän se mitään haittaa! Osaan nyt harjata hevosen ja puhdistaa kaviot, varustaa hevosen itse, puhdistaa tarhoja ja karsinoita, mennä käynti- ja ravitehtäviä, mutta laukkaamista pitää vielä harjoitella. Sekä osaan mennä että harjoitus-, myös kevyttäravia. Samoin loimitus sujuu.😌
      Ilman satulaakin olen pari kertaa ratsastanut ja hyvin meni.
      Kyllä ihminen oppii! :))

Joo eli jalustimien säätö:
      (Itse olen säätänyt aina ensin maasta käsin, ja jos jalustimet eivät ole olleet hyvät, opettaja tmv henkilö on auttanut säätämään ne.)

Katso ihan ensimmäisenä (jalustimien suorittamisen jälkeen) jalustimen sopivuus näin: laita sormesi aivan sinne ylös hihnan päähän, jossa jalustinhihnan solki on. Sitten mittaa itse jalustimenpohja kiinni kainalokuoppaasi. Onko jalustimen pituus kätesi pituinen? Jos on, niin ei muuta kuin katso myös toisen puolen jalustin ja nouse selkään! Katsokaa yhdessä opettajan kanssa vielä selästä ovatko jalustimet sopivat. -Jos eivät, niin lue alapuolella oleva ohje:

Jalustimien pidennys:
      Eli ekaksi otat sen työnnetyn remmin sieltä jalustimesta pois ja pudotat jalustimen alas.
      (Ja teet yllä olevan mittaus jutun)
      Sen jälkeen otat siitä _ylemmän_ puoleisesta hihnasta kiinni ja vedät siihen asti kunnes se solki tulee vastaan. Säädät näkemäsi mukaan jalustimen pidemmäksi laittamalla soljen reikään _alemmas_!
      Sen jälkeen otat siitä _alemman_ puoleisesta hihnasta ja vedät soljen pohjaan/ylös saakka, näin jalustin nousee takaisin ylös. Sitten taas teet sen mittaus jutun. Jos jalustin tuntuu käden mukaan hyvältä, laita vielä siitä jäävä remmi sen satulansiivessä olevan remmiä alta.
      Jalustimien lyhennys:
      Teet kaiken muun samalla tavalla, mutta säätäessä säädät solkea vain _ylöspäin_.

• Anonyymi

Oon sun kanssa samaa mieltä, älä välitä noista. Kaikki on ollut joskus aloittelioita (oon itekki ehkä vielä) enkä osaa itekjkkään laittaa jalustimia mutta kun näitä luin nii tuli pikkasen selvemmäks. Jos pääsen tällä viikjolla ukin kaverin tallille nmii toivottavasti se opettas mulle mite.:)

• Anonyymi

Mä oon ratsastan ut vasta vähän aikaa ja oon men nyt ilman taluttajaa parikertaa mutta kesälomanjälkeen pitäisi osata ratsastaa ilman taluttajaa ja ei oo mitään ha juu liten jalustimet säädetään 😭😭😭😭 voitko joku selittää tarkasti mutta kuitenkin yksinkertasesti liten ne säädetään🙏🙏🙏🙏

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      5935
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3863
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      468
      2719
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1730
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1403
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      156
      1272
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe