Asumiskuluina otetaan huomioon:
lämmitys, sähkö, vesi, kiinteistövero, jätehuoltomaksu, kotivakuutus, nuohous, ruohonleikkurin bensat, polttopuut, IV-kojeen suodattimet
Lasketaanpa siis jälleen kerran asuinkulut OK-talossa Loordilla:
-Lämmitys, kaukolämpö sen perusmaksu: 1100 eur/v. (lämpökulu 850 eur, perusmaksu 250 eur)
-Sähkö 500 eur / v. perusmaksuineen, siirtoineen ja veroineen
-Vesi 250 eur/v.
-Kiinteistövero 440 eur/v.
-Jätemaksu 140 eur/v.
-Kotivakuutus 400 eur/v.
-Nuohous 30 eur/v.
-Ruohonleikkurin bensat 10 eur/v.
-IV-kojeen suodattimet 40 eur/vuosi (2 krt/v. vaihdettuna 20 eur/vaihto)
-Polttopuut 160 eur/v. (3 irtokuutiota kuivia koivuhalkoja)
Yhteensä 3070 eur/vuosi = 255,83 eur/kk
Ok-talo on järkevä ja edullinen asumismuoto siis.
Tuossa ei ole mitenkään pihistelty siis sähkön, lämmön tai veden kanssa.
Ok-talon asuinkulut n. 250 eur/kk
64
1774
Vastaukset
- näin meillä.
Meillä kassulla sisältyy lämmitys, jätehuolto, kiinteistöhuollon työt (myös iv-suodattimet) vuokraan. Samoin laajakaista. Neliövuokra 11 euroa. Vesi kulutuksen mukaan. Sähköön menee pari kymppiä kuussa.
Klapeja ja bensaa ei mene. Eikä meillä tarvi nuohota. Vakuutus noin 90 euroa vuosi.- Ok-Loordi
Onhan tuossa melkein kymmenkertainen hintaero per neliö asuinkuluissa. Siis toki vuokra sisältää yleensä muut kulut paitsi sähkö ja vesi (ja useimmiten netti ei sisälly vuokraan).
Ok-talo 220 neliötä kokonaisala ja asuinkulut n. 255 eur/kk = n. 1,16 eur/neliö/kk.
Asuinala 171 neliötä eli 1,49 eur/neliö/kk.
Itsekin vuokraan tosin 21 neliöistä yksiötä 358 eurolla kuukaudessa eli siinä on vuokra 17,05 eur/neliö/kk, siihen päälle vesi, sähkö ja netti. Mutta parilla kympillä kuussa per neliö saa vuokrattua asunnon kaikkine kuluineen. Itse otan vuokratuoton omaan käyttööni tuosta, käteen verojen jälkeen jäävä osuus kattaa omat asuinkuluni kätevästi.
Tosin maksoihan se sijoitusyksiökin jotain, mutta arvo nousee ja jatkuvaa vuokratuottoa tulee. - Huh-huh!!
Kuten palstalla on moneen kertaan käyty läpi, niin viihtyisä perheasunto on noin 200 neliön kokoinen (2 aikuista 2 lasta). Eli meidän tapauksessa ei olisi puhettakaan, että vuokrattaisiin tuon kokoinen talo 11 eurolla neliöltä.
- varma fakta
Huh-huh!! kirjoitti:
Kuten palstalla on moneen kertaan käyty läpi, niin viihtyisä perheasunto on noin 200 neliön kokoinen (2 aikuista 2 lasta). Eli meidän tapauksessa ei olisi puhettakaan, että vuokrattaisiin tuon kokoinen talo 11 eurolla neliöltä.
Isommassa luukussa neliövuokra on reilusti halvempi kuin pikkuyksiössä. Yksiöiden vuokrat voi olla parikin kymppiä neliöltä, samassa talossa joku lestaluukku 100 neliötä alle 8 euroa neliöltä.
- Näin se vain on
Ok-Loordi kirjoitti:
Onhan tuossa melkein kymmenkertainen hintaero per neliö asuinkuluissa. Siis toki vuokra sisältää yleensä muut kulut paitsi sähkö ja vesi (ja useimmiten netti ei sisälly vuokraan).
Ok-talo 220 neliötä kokonaisala ja asuinkulut n. 255 eur/kk = n. 1,16 eur/neliö/kk.
Asuinala 171 neliötä eli 1,49 eur/neliö/kk.
Itsekin vuokraan tosin 21 neliöistä yksiötä 358 eurolla kuukaudessa eli siinä on vuokra 17,05 eur/neliö/kk, siihen päälle vesi, sähkö ja netti. Mutta parilla kympillä kuussa per neliö saa vuokrattua asunnon kaikkine kuluineen. Itse otan vuokratuoton omaan käyttööni tuosta, käteen verojen jälkeen jäävä osuus kattaa omat asuinkuluni kätevästi.
Tosin maksoihan se sijoitusyksiökin jotain, mutta arvo nousee ja jatkuvaa vuokratuottoa tulee."Onhan tuossa melkein kymmenkertainen hintaero per neliö asuinkuluissa. Siis toki vuokra sisältää yleensä muut kulut paitsi sähkö ja vesi (ja useimmiten netti ei sisälly vuokraan).
Ok-talo 220 neliötä kokonaisala ja asuinkulut n. 255 eur/kk = n. 1,16 eur/neliö/kk."
Hohhjoijaa, ei se todellakaan noin mene. Pitää laskea asunnon arvo, siihen sijoitetun pääoman menetetty tuotto. Helpointa se on siten että laskee paljonko asunnosta saisi vuokraa. Jos esim. Loordi menettää vuokratuloja 2000 euroa kuussa pitää tämä laskea asumismenoihin. Silloin asumismenot neliötä kohti on lähellä kymmentä euroa eikä yhtä euroa. - Ok-Loordi
Näin se vain on kirjoitti:
"Onhan tuossa melkein kymmenkertainen hintaero per neliö asuinkuluissa. Siis toki vuokra sisältää yleensä muut kulut paitsi sähkö ja vesi (ja useimmiten netti ei sisälly vuokraan).
Ok-talo 220 neliötä kokonaisala ja asuinkulut n. 255 eur/kk = n. 1,16 eur/neliö/kk."
Hohhjoijaa, ei se todellakaan noin mene. Pitää laskea asunnon arvo, siihen sijoitetun pääoman menetetty tuotto. Helpointa se on siten että laskee paljonko asunnosta saisi vuokraa. Jos esim. Loordi menettää vuokratuloja 2000 euroa kuussa pitää tämä laskea asumismenoihin. Silloin asumismenot neliötä kohti on lähellä kymmentä euroa eikä yhtä euroa.Pitää sen vuokra-asunnonkin kohdalla laskea menetetty pääoman tuotto samalla lailla, kun sitä vuokraa menee esim. 2000 euroa kuukaudessa sen sijaan että sen sijoittaisi jatkuvana säästönä kuukausittain esim. ETF:iin verrattuna että asuu itse jossain ja se raha menee vuokraan. Siis jos ei asuisi missään niin sen vuokrarahan voisi sijoittaa samalla lailla kuin jos ei asuisi missään niin siihen omaan asuntoon sijoitetun rahan voi sijoittaa (joko kertasijoituksena tai kuukausittain oman talon myynnistä saadun rahan pikkuhiljaa toistuvasti sijoittaen). Siis asumalla itse vuokra-asunnossaan menettää vuokraan menevän rahan jonka voisi sijoittaa kun omassa talossaan menettää rahan jonka voisi sijoittaa kun ei taloaan myy vaan käyttää sitä itse.
Siis asumalla itse menettää asunnosta saatavan taloudellisen hyödyn.
Vuokra-asuntoon sijoittamalla vuokralla voisi tienata eri tavoin siis: Asumalla itse vuokra-asunnossaan menettää jälleenvuokraustuoton, eli voisi jälleenvuokrata sen asuntonsa jos siinä ei itse asuisi ja saisi itselleen vuokratuottoa, ok-talossa asumalla itse menettää vuokratuoton, vuokra-asunnossa jälleenvuokraustuoton, ei siinä sen isompaa eroa ole, jälleenvuokratulosta menee pääomavero siinä missä vuokratuotostakin.
- kauppiksen käynyt
Jos haluaa hyvän ja halvan, tarvitaan kaksi kohdetta. Se koskee kaikkia tuotteita ja palveluita, ok-talo ei ole tässä mikään poikkeus.
- Että semmosta
Entäs sitten, kun se talo on teknisen käyttöikänsä päässä?
Korjauksiin menee 150 tonnia.
Ja sitten kun se vielä sijaitsee jossain työttömyyttä täynnä olevassa muuttotappiokunnassa, kukaan ei sitä halua ostaa.
OK-talo Salossa tai Kouvolassa on vähän eri asia kuin OK-talo Helsingissä ja Espoossa. Loordilla tuskin on Espoon hintoihin varaa, vaan asuu jossain Nummi-Pusulassa.- Ok-Loordi
Sehän se erikoisinta tuossa onkin että vaikka talo on vanha jo niin sen reaalihinta on silti vain noussut. Esim. kun itse olin hankkimassa taloa niin vertailin 30 vuotta vanhoja 1980-luvun kohteita ja 4 vuotta vanhoja 1005 valmistuneita kohteita vuonna 2009. Uusi maksoi 300 tuhatta, vanha 220 tuhatta ja sen vanhan reaalihinta on inflaatio huomioiden ollut v. 1985 n. 120.000 euroa. Kun sen uuden vaihtoehtona on vanha niinn kun uusi on kalliimpi rakentaa niin se nostaa vanhankin hintaa.
Siis kun talo on 40 vuotta vanha myyn sen voitolla ja ostan uuden tilalle, toki se uusi saattaa maksaa silloin jo 500.000, vanhasta saa 400.000, ja se vanha on aikoinaan maksanut sen 300.000.
Kerrostaloissa vasta kalliiksi tuleekin kun tehdään putkiremontti ja julkisivuremontti, maksaa yli puolet uuden asunnon hinnasta nuo jo. Putkiremontti maksaa kerrostaloasuntoon esim. 1000 euroa neliö ja 80 neliöiseen asuntoon se on 80.000 euroa. Ok-taloon se maksaa n. 10.000 euroa. Parveke ja julkisivuremontti esim. 500 euroa / neliö vielä eli 40.000 euroa 80 neliön läävään ja ok-taloon saa julkisivuremontin n. 5.000 eurolla.
Minä ainakin asun omaa taloani ja sen arvo vain kasvaa. Asuinkulut 250 eur/kk (suunnilleen) ja 10 vuodessa arvonnousu ainakin 50.000 euroa, eli inflaatio vähän päälle. Nyt arvo on noussut n. 40.000 euroa viimeisen 4 v. aikana, tosin pihan laittoon meni siitä n. 20.000 euroa eli nettovoitto n. 20.000 euroa 4 vuodessa. Mutta nyt ajat ovatkin olleet huonot taloudessa, siksi arvonnousu on vähän ollut tavanomaista hitaampaa. - assssssssssssss
Ok-Loordi kirjoitti:
Sehän se erikoisinta tuossa onkin että vaikka talo on vanha jo niin sen reaalihinta on silti vain noussut. Esim. kun itse olin hankkimassa taloa niin vertailin 30 vuotta vanhoja 1980-luvun kohteita ja 4 vuotta vanhoja 1005 valmistuneita kohteita vuonna 2009. Uusi maksoi 300 tuhatta, vanha 220 tuhatta ja sen vanhan reaalihinta on inflaatio huomioiden ollut v. 1985 n. 120.000 euroa. Kun sen uuden vaihtoehtona on vanha niinn kun uusi on kalliimpi rakentaa niin se nostaa vanhankin hintaa.
Siis kun talo on 40 vuotta vanha myyn sen voitolla ja ostan uuden tilalle, toki se uusi saattaa maksaa silloin jo 500.000, vanhasta saa 400.000, ja se vanha on aikoinaan maksanut sen 300.000.
Kerrostaloissa vasta kalliiksi tuleekin kun tehdään putkiremontti ja julkisivuremontti, maksaa yli puolet uuden asunnon hinnasta nuo jo. Putkiremontti maksaa kerrostaloasuntoon esim. 1000 euroa neliö ja 80 neliöiseen asuntoon se on 80.000 euroa. Ok-taloon se maksaa n. 10.000 euroa. Parveke ja julkisivuremontti esim. 500 euroa / neliö vielä eli 40.000 euroa 80 neliön läävään ja ok-taloon saa julkisivuremontin n. 5.000 eurolla.
Minä ainakin asun omaa taloani ja sen arvo vain kasvaa. Asuinkulut 250 eur/kk (suunnilleen) ja 10 vuodessa arvonnousu ainakin 50.000 euroa, eli inflaatio vähän päälle. Nyt arvo on noussut n. 40.000 euroa viimeisen 4 v. aikana, tosin pihan laittoon meni siitä n. 20.000 euroa eli nettovoitto n. 20.000 euroa 4 vuodessa. Mutta nyt ajat ovatkin olleet huonot taloudessa, siksi arvonnousu on vähän ollut tavanomaista hitaampaa.Muistelen kyllä että 4-5 v. sitten Helsingissä 81 m2 kerrostalokolmion julkisivuremontti. 3h k, parveke aika iso, tosin syvyys vain n. 1,3 m.
Parvekkeen ehostus, talon päätyseinien eristys, elementtisaumojen hiekkapuhallus täyttö, ehkä joku maalaus seinille. Ikkunoiden vaihto, parvekeoven vaihto.
Lasku 18.000 €.
Putkiremontti on ehkä 700 €/m2, jos ei uusita mitään muuta siinä ohessa(usein uusitaan).
- Noita-whizz
Toivon että Ok-loordiin iskee raju maksasyöpä niin tyhmää juttua pukkaa sieltä !
- 12+2
No toi Loordihan on niitä kakkospuolen miehiä(hompeli), kirjoitellut täällä levottomia juttujaan jo pitkään, selkeästi avohoidossa, jäänyt kiinni lukuisista valheistaan ja juttunsa aina yhtä typeriä, tosin tää sama hemmo käyttää montaa muutakin nimeä ja asuu palstalla 24/7. Johtava lääkäri heh, heh....
- +20
aika opitimistista....
400-500€/kk lienee lähempänän totuutta. En ole jaksanut laskea. ....kun ei tarvi kenellekään valintojani perustella. - Epätäydellistä
Sellaisia tuloksia tulee kuin laskija haluaa. Remontit ovat unohtuneet ja kaikkein suurin kuluerä tästä laskelmasta puuttuu kokonaan. Siis pääomakulut. Talossa on kiinni puoli miljoonaa, jolla summalla huonompikin sijoittaja saisi helposti parikymmentä tuhatta vuosituloa.
Onhan autollakin ajaminen halpaa, jos pelkät bensat maksaa."Siis pääomakulut."
Pitäähän se vuokraajankin maksaa vaikkapa 1500 € minunlaisestani talosta, ja joka kuukausi, ei sitä rahaa voi sijoittaa muu henkilö kuin vuokra-isäntä.
Omassa kun asun, niin pääomakulut(siis koron) lasken mukaan kyllä asumiskuluihin. Lyhennys on säästöä, tai sitten sijoittamista jos se halutaan näin nähdä arvon noustessa.
Itse katson sen säästö-osuudeksi.
"Talossa on kiinni puoli miljoonaa, jolla summalla huonompikin sijoittaja saisi helposti parikymmentä tuhatta vuosituloa."
Ja josta tuo 20tuhatta menee helposti vuokriin. Mitä järkeä siinä on, riskikin suurempi kuin kotinsa omistamisen riski arvonlaskuna?- Epätäydellistä
laupias60 kirjoitti:
"Siis pääomakulut."
Pitäähän se vuokraajankin maksaa vaikkapa 1500 € minunlaisestani talosta, ja joka kuukausi, ei sitä rahaa voi sijoittaa muu henkilö kuin vuokra-isäntä.
Omassa kun asun, niin pääomakulut(siis koron) lasken mukaan kyllä asumiskuluihin. Lyhennys on säästöä, tai sitten sijoittamista jos se halutaan näin nähdä arvon noustessa.
"Talossa on kiinni puoli miljoonaa, jolla summalla huonompikin sijoittaja saisi helposti parikymmentä tuhatta vuosituloa."
Ja josta tuo 20tuhatta menee helposti vuokriin. Mitä järkeä siinä on, riskikin suurempi kuin kotinsa omistamisen riski arvonlaskuna?En minä väitäkään, että ok-talon vuokraaminen on halvempaa kuin omistaminen. Väitän vain, että ok-talossa asuminen on paljon kalliimpaa kuin aloittajan laskelmassa.
Ehkä tämä ajatus on tullut mieleen siitä, että minulla ei ole omistusasunnossa kiinni kaikki rahat vaan niitä on sijoitettuna muuallakin. Pääomatulot riittävät hyvin kattamaan kaikki asumismenot. Voisin tietysti myydä osakkeeni ja ostaa koko rahalla komean talon, mutta siihenpä ne osinkotulot sitten loppuisivatkin. Pitäisi ehkä jopa mennä töihin. - Näin se vain on
laupias60 kirjoitti:
"Siis pääomakulut."
Ja josta tuo 20tuhatta menee helposti vuokriin. Mitä järkeä siinä on, riskikin suurempi kuin kotinsa omistamisen riski arvonlaskuna?"Pitäähän se vuokraajankin maksaa vaikkapa 1500 € minunlaisestani talosta, ja joka kuukausi, ei sitä rahaa voi sijoittaa muu henkilö kuin vuokra-isäntä."
Juuri näin, tuon summan menetät koska et asuntoa vuokraa. Koska vuokratulo on pääomatuloa josta pitää maksaa pääomavero ei omassa asuminen ole vuokralla asumista kuin 30% halvempaa. Jos taasen on halpa kaupungin vuokra-asunto ei kannata omaa ostaa vaikka saisi suuren perinnön ja varaa olisi. Epätäydellistä kirjoitti:
En minä väitäkään, että ok-talon vuokraaminen on halvempaa kuin omistaminen. Väitän vain, että ok-talossa asuminen on paljon kalliimpaa kuin aloittajan laskelmassa.
Ehkä tämä ajatus on tullut mieleen siitä, että minulla ei ole omistusasunnossa kiinni kaikki rahat vaan niitä on sijoitettuna muuallakin. Pääomatulot riittävät hyvin kattamaan kaikki asumismenot. Voisin tietysti myydä osakkeeni ja ostaa koko rahalla komean talon, mutta siihenpä ne osinkotulot sitten loppuisivatkin. Pitäisi ehkä jopa mennä töihin."Voisin tietysti myydä osakkeeni ja ostaa koko rahalla komean talon, mutta siihenpä ne osinkotulot sitten loppuisivatkin. Pitäisi ehkä jopa mennä töihin. "
No ei tietenkään järkeä, jos olet jo omassa.
Ja jos osakkeilla osaa pelata, onhan ne todennäköisesti paremmintuottavia kuin sijoitusasunnot?
Hyvä ettei tarvitse töitä tehdä, mutta se on vaihtoehtona kuitenkin.
"Tuossa ei ole mitenkään pihistelty siis sähkön, lämmön tai veden kanssa."
Eikö sähkönkään?
Onko aurinkopaneleita olemassa?- Mökkiläinen62
Jätesumma vaikutti pieneltä verrattuna sähköön. Tosin meillä lämmitetäänkin osin sähköllä, joten asiat on eri tavalla. Mutt absoluuttisestikin jätekulut oli pienet.
- ei niin köyhä
Hyvä että vähävaraisillekin on keksitty joku asumismuoto. Sitä en ymmärrä, miksi sitä pitää ääneen julistaa. Sama kuin menisi Vapaamuurarikerhon eteen paukuttelemaan henkseleitä ja kehumaan, kun löysi Trabantiinsa hyvät renkaat kierrätyskeskuksesta.
Muista säästää vettä paskomalla kauppareissulla yleisessä vessassa, tai siellä pururadan varressa, kuten joku aika sitten kehuit... - olet rimanalittaja
Armeijan ylilääkäri Ok-Loordi kirjoittelee täällä talonsa kustannuksia, vessareissujaan ja homojuttujaan, kovin uskottavaa, kyseinen Loordi on potilas ei lääkäri ja Lukihan asian todistanut, Loordi on kallion Hilda-Rane, kummallisia juttuja sepittävä perverssi, asuu vuokralla kalliossa pienessä miniyksiössä.
:D Kovin uskottavia tämä johtajalääkärin jutut, tekis vaan joksus töitään ja lopettais valehtelemisen, mutta nickiä on kova vaihtamaan. - okt-suurmufti
Hieman kyllä epäilyttää veden ja sähkön osuus.
Ymmärtääkseni nelihenkisen perheen vesimaksut ovat halvimmillaankin 50 kuussa. Ja sekin on vähän. Vesi- ja jätevesikuutio ei oikein missään ole yhteishinnaltaan alle viittä euroa, joten kymmenen kuution kk- kulutus tekee jo 50 euroa. Päälle tulee perusmaksu. Meillä tosin on oma kaivo, joten ei paljoa paina uima-altaan täytöt, eikä muukaan veden kulutus. Minulla on käynyt hyvä säkä, sillä puolen kilometrin päässä menee päärata ja sen toisella puolella olevaan runkolinjaan ei ole haluttu tehdä alitusta. Tällä puolen on vain parikymmentä taloa, joten taajama ja liittymispakko on puolen kilometrin päässä. Todellinen vapaus on asua taajaman palvelujen tuntumassa, mutta vapaana taajaman rasitteista.
Sähkölaskukin kuulostaa halvalta. Elektroniikkaa on nykyisin paljon ja vaikka se on energia-pihiä, maksaa se silti. Tosin niin se maksaa asumismuodosta riippumatta. Okt:ssä tietysti on enemmän tilaa elektroniikalle.
Sanoisin silti, että asumiskustannukset 225 neliössäni ovat selkeästi pienemmät kuin esim sadan neliön kerrostalokämpässä, jossa vastike on helposti 400 euroa.- halpaa on.
Oulussa nousee ensi vuonna 3,50 euroon kuutiolta.
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/vesimaksu-nousee-oulussa-18-senttia/648662/
- hmmm...
No meidän perhe aika tuoreita ok-asukkaita. Vaihdettiin rivari 215m2 2000-luvulla rakennettuun talon sähkölämmityksellä LTO-järjestelmällä. Hivenen yrittänyt perehtyä ok-asumiseen ja kustannuksiin.
-Lämmitys, kaukolämpö sen perusmaksu: 1100 eur/v. (lämpökulu 850 eur, perusmaksu 250 eur)
(kuullostaa halvalta kun olen ymmärtänyt ettei sähkö ja kaukolämmityskustannuksen hinta ero tänäpäivänä niin suuri. Ottaen huomioon huollot ja lämmönvaihtimen vaihdot noin 2000 euroa.)
-Sähkö 500 eur / v. perusmaksuineen, siirtoineen ja veroineen
(Saattaa onnistuakin jos ei paljon laitteita käytä ja on puusauna sekä lapset muuttaneet, meidän viimeinen lasku sisälsi arvioinin nykyisen kulutuksen mukaan noin 2300 euroa/vuosi sis. käyttösähkön. Kunhan eristän tai vaihdan autotallin oven niin senkin lämmitys halpenee)
-Vesi 250 eur/v.
( Eli ei ole lapsia kotona ja vaimo antaa kukkamaioden ja muitten istutuksien kuivua kesällä)
-Kiinteistövero 440 eur/v.
(Riippuu kiinteistön arvosta, meillä korkeampi).
-Jätemaksu 140 eur/v.
(Meillä samaa luokkaa)
-Kotivakuutus 400 eur/v.
(Eipä taida sinulla olla kiinteistön täysarvovakuutus koska meillä yli 800 euroa)
-Nuohous 30 eur/v.
(ehkä pimeesti maksettuna. Meilläpäin 60-80 euroa/kerta laillisesti)
-Ruohonleikkurin bensat 10 eur/v.
(samaa luokkaa)
-IV-kojeen suodattimet 40 eur/vuosi (2 krt/v. vaihdettuna 20 eur/vaihto)
'(En tiedä koska varasuodattimia oli nippu jätettynä)
-Polttopuut 160 eur/v. (3 irtokuutiota kuivia koivuhalkoja)
(Melko halpaa koska täällä 60-90 euroa heittokuutio seka klapeja. Pelkkää koivuklapeja ja 2000 asteen kuumuudella tulee sinulle viellä kallis korjauskulu)
Yhteensä 3070 eur/vuosi = 255,83 eur/kk
( lopulliset asuinkustannukset/kk näet vasta 5 vuoden kuluttua kun kaikki todelliset kulut tullut esille.)
Ok-talo on järkevä ja edullinen asumismuoto siis.
(tuplaa nyt kk-kulusi. Itse olen realisti vaikka ok-asukas olenkin)
Tuossa ei ole mitenkään pihistelty siis sähkön, lämmön tai veden kanssa.
(hieman on kyllä pihistelty. Pesulla olet kuitenkin käynnyt)- Joskus isäntä
Kilpailutapa tuo kiinteistön täysarvovakuutus. Meilläkin nimittäin on reilu 400 euroa vuodessa, vaikka talo on huomattavasti huokeampi kuin loordilla. Nuohous oli viimeksi 38 euroa, mutta sillä ei kokonaiskustannuksissa ole väliä. Sekapuuklapeja ostan n.40 euroa per pinokuutio.
Meillä menee sähkölämmitteisessä ( LTO varaava takka) kaikkinensa noin 420 euroa kuukaudessa. Mukana on netti, joka kustantaa 40 euroa kuukaudessa. Valokaapelia ei ole.
- Ok-Loordi
Kaukolämpö 4,5 senttiä kWh perusmaksu, sähkö kaikkine siirtoineen yms. n. 12 senttiä kWh perusmaksu (perusmaksu vähän pienempi), eli vain n. kolmanneksen maksaa kaukolämpö sähköön nähden vaikka sähkön kilpailuttaisikin aggressiivisesti. Toki kaukolämmön hinta riippuu paljon paikkakunnastakin, jos paikkakunnalla on teollisuutta ja lämpöä tuottavia uusia ekologisia laitoksia niin niiden hukkalämpö siis menee kaukolämmöksi, esim. jätteiden poltto, teollisuuden hukkalämmöt yms. niin kaukolämpö on halpaa.
Kaukolämpölaitteisto on ollut huoltovapaa ja lämmönvaihtimen ikä on n. 35-40 vuotta.
Vesi on paikkakunnalla halpaa ja lapsia on 1 kpl. Saattaa olla että vesilasku nousee tuonne 300 euron pintaan, riippuu kesästä, tarvitseeko kastella miten ulkona.
Kotivakuutus on täysarvovakuutus, se on muutamien etujen takia hieman tavallista halvempi.
Nuohous on paikkakunnalla yhden varaavan takan osalta n. 30 euroa ollut. Ihan laillisesti.
Voi sitä koivua poltaa maltillisestikin, koivusta saa parhaan lämmöntuoton, totta. Kyllä hyvän takan pitää kestää koivua polttaa pelkästäänkin. Halvalla sain puut kun vähän vertailin hintoja, huom. tuo hinta sisälsi kotiinkuljetuksenkin. Maajussi toi. Käsin pilkottua kuivaa ylivuotista koivuklapia.
Sauna ei ole puusauna, vaan sähkösauna, Se lämpiää 1-2 krt/vko.
Sähköön ei mene tuon enempää kun primesähkö jatkuvassa kilpailutuksessa ja käyttö normaalia, ei tuhlaavaa ja kaikki lamput energialamppuja ja tekniikka uutta esim. LED-tv:t jne.
4 vuotta nyt asunut ja tuo 250 eur/kk on aika tarkkaan kustannukset asumisesta, tosin vesikulu varmaan vähän noususuuntainen ja ehkä sähkökin nyt kun tullut yksi asukas lisää.
Mutta yli 300 eur/kk ei mene uudehkossa talossa joka lämpiää kaukolämmöllä tai maalämmöllä 3 asukkaalla 171 neliötä / 220 neliötä talon koko. Sanotaan että 270-280 eur/kk on aika realistinen ilman erityispihistelyjä.
Toki vanhassa 80-luvun suorasähkölämmitteisessä talossa saa menemään pelkkään lämmitykseen sen 3000 euroa vuodessa tai enemmänkin ja kokonaiskuluiksi voi tulla vaikka 500 eur/kk kun vanhaa tekniikkaa, vanha elektroniikka ja vanhat hehkulapmput pihavaloissa ja kesällä sisällä ja vanha jääkaappi, vanha pakastin, vanha pesukone, vanha hella, vanha energiasyöppö tv ja tietokone jne. Jopa vanhat vessanpöntöt ja vanhat vesihanat tuhlaavat vettä enemmän kuin uudet.
Kerrostalossa taas maksetaan porukalla kaikki ja vastike isossa perheasunnossa on samaa 500 eur/kk luokkaa kuin vanhassa kasari-ok-talossa asuinkulut. Ja kerrostalossa sähkö ja vesi päälle eli n. 600 eur/kk esim. nelihenkisellä perheellä. Eli puolet vähemmän jopa kokonaisneliöt ja kaksi kertaa kalliimpaa silti asuminen. - Ok-Loordi
Loordilla on vähäiset menot, koska Loordi säästää vettä, kun käy pihalla heittämässä vettä ja isompi hätä hoituu usein kauppareissulla ja noissa kaupan wc-tiloissa tapaa usein mielenkiintoisia ihmisiä.
Nuohous on halpaa Loordilla, koska nuohoojan kanssa nuohotaan välillä muutakin kuin hormia, tiedätte varmaan, röörit puhtaaksi, auts ja tällä nuohoojalla on iso makkara.- Ok-Loordi
Tuo edellä olikin taas "vale-Loordi".
Ohessa oikeaa tietoa nuohouksesta:
http://www.nuohoojat.fi/vihjeita ja vinkkeja/nuohooja tulossa-mita se tarkoittaa/
Nuohousmaksun suuruus perustuu tulisijojen ja savuhormien määrään. Tavanomaisten toimenpiteiden hinta on noin 30 - 60 euroa. Laskutus perustuu alueen pelastuslaitoksen vahvistamaan nuohoustaksaan.
Nuohousvastuu on kiinteistön omistajalla
Nuohouksen järjestäminen kuuluu pelastuslain mukaan alueellisille pelastuslaitoksille. Ne voivat huolehtia siitä itse, tai hankkia tarvittavat nuohouspalvelut yksityisiltä palvelujen tuottajilta. Pelastuslaitokset voivat sallia myös sen, että rakennuksen omistajat tai haltijat sopivat nuohouksesta yksityisten palvelujen tuottajien kanssa.
Kiinteistön tulisijojen ja hormien nuohoamisvastuu on lain mukaan kuitenkin yksiselitteisesti kiinteistön omistajalla. Hänen tulee huolehtia siitä, että nuohoaminen on käytännössä mahdollista.
Jos nuohousta ei jostakin syystä ole hoidettu, alueen pelastusviranomainen voi määrätä kiinteistön omistajalle uhkasakon nuohouksen laiminlyönnistä. Varsinkin loma-asuntojen omistajia on usein vaikea tavoittaa. Myös uusien asuinalueiden pientalojen omistajien tavoittaminen voi tuottaa ongelmia, jos tieto ei kulje rakennusviranomaisilta nuohoojille.
Talon omistaja tai haltija saa ennen nuohousta sitä koskevan ilmoituksen. Se edellyttää, että joku on nuohouksen aikana paikalla huolehtimassa, että nuohooja voi tehdä työnsä.
Käytössä oleva kiinteällä polttoaineella, useammilla polttoaineilla tai raskasöljyllä toimiva tulisija hormeineen on nuohottava vuoden välein. Suuluukuttoman tulisijan (avotakka) tulipesää ei nuohota, ellei siitä erikseen sovita.
Kiinteistön omistajan tai haltijan on huolehdittava siitä, että tulisija voidaan nuohota esteettä. Sen lisäksi on huolehdittava siitä, että savuhormille on esteetön ja turvallinen pääsy. Se tarkoittaa turvallisia ja kiinteästi asennettuja tikkaita ja tarvittaessa kattosiltoja ja nuohoustelineitä. Erityisesti talviaikaan on varmistauduttava siitä, että kattotikkaat ovat kunnossa. Rakennuksessa tai sen välittömässä läheisyydessä on oltava paloturvallisessa paikassa palamisjätettä varten palamaton astia. Tarkoituksenmukaisin tuhka-astia on esimerkiksi peltinen kannellinen säiliö.
- Påggepoiga
Takan polttaminen kielletään vuoden kuluttua.
Heheheheheheheheeheheheheheheheheheheheehheheheheheheheheheheheheheheheheheheehhe!
Mitä siihen sanoo talidomi-loordi ?
Jollet usko niin osta tekopenis ja työnnä se persiisees. - ok-TALO-loordi
ei noilla lukemilla
lämmitys puilla n. 1200€
sähkö 1300kWh n. 1300€
vesi jätevesi n.200m3 n. 300€
kiinteistövero 780€
jätemaksu n.25 kertaa vuodessa 150€
joku ekomaksu 50€ saattaa kuulua vuokra asujillekin.
kotivakuutus 1000€
nuohous 50€
ruohonleikkurin bensat ehkä n. 100€
iv koneeseen suodattimet 40€
polttopuut 10€
tiemaksut 100€
kaikkea pikkusälää joka yleensä unohtuu laskea (pientä talon huoltoa hiekoitushiekkaa puutarhan laittoa. yms yms. n.1000€)
eli kyllä se 500€/kk on ihan realistinen hinta minun mielestä.
en vaihtaisi pois.- Ok-Loordi
Korjauskuluja ja remonttikuluja tai talon perusparannusta kuten pihan uusimista tai lisäistutusten laittoa ei makseta hoitovastikkeessa kerrostalossakaan vaan ne maksetaan korjausvastikkeessa. Kun kerrostaloon tulee esim. putkiremontti niin sen joutuu maksamaan korjausvastikkeessa tai kertasummanakin voi maksaa pois. Eli ei ole juokseva asuinkulu.
Nyt vertailtiin juoksevia asuinkuluja ok-talossa ja kerrostalossa. Kerrostalossa ne ovat vastike sähkö vesi. Esim. nettiä, maksu-tv:tä yms. en laske asuinkuluiksi. Ok-talon asuinkulut ovat ne mitä aloituksessa kerroin.
Ok-talon remonttikulut tai pihanlaittokulut eivät ole juoksevia asuinkuluja. Kerrostalossakin on erikseen asuinkulut ja korjauskulut.
Kerrostaloasunnon voi myydä ennen putkiremonttia toki. Niin voi ok-talonkin myydä ennen remonttia.
Putket uudessa ok-talossa kestävät 50 vuotta, ehkä pidempäänkin. Lisäksi ok-talon putkiremontti maksaa vain kymmenesosan neliötä kohden verrattuna kerrostaloon.
pikkusälän laskeminen kuten talon huolto ja korjaaminen / remontti ja puutarhan laitto eivät ole asuinkuluja vaan parannus / korjauskuluja. Kun on pihan laittanut ok-talossa niin ei sitä jatkuvasti tarvitse istutuksai lisätä. Eihän kerrostalossakaan jatkuvasti tehdä yhtiön pihalle jotain uutta. Jos haluaa harrastaa ok-talossa jotain kasvimaan laittoa tai muuta niin se ei ole asuinkulu. Hiekoitushiekkaa en ole koskaan laittanut, ei ole tarvinnut. Ei sekään hiekka paljon maksaisi jos laittaisi ja saahan hiekkaa ilmaiseksikin maastosta / metsästä tarvittaessa.
Kotivakuutus 1000 euroa on todella kallis. 500 eurollakin saa jostain yhtiöistä, kannattaa kilpailuttaa. Kannattaa myös vähän katsoa onko siinä vakuutuksessa turhiakin korvaustasoja ja hintoja. Talolle täysarvovakuutus, mutta esim. irtaimistolle, kokoelmille jne jne voi olla "turhia" ja nekorvausten omavastuut yms. voi säätää myös, jos talo palaa niin ei ole väliä onko omavastuu 500 eur vai 1500 eur, jos korvataan 300.000 euron talo, mutta vakuutuksen hintaan se omavastuu vaikuttaa
Tiemaksuja ei Loordilla ole. Ruohonleikkurin tankki on litran ja sen kun tankkaa 6-7 kertaa kesässä niin noin kymppi menee. Satasta ei saa menemään ruohonleikkuriin mitenkään ellei ole golfkenttää hoidettavana.
250 eurolla saa juoksevat kulut ok-talossa hoidettua jos lämmitykseen menee n. 1000 euroa vuodessa ja sähköön n. 500 euroa vuodessa. Jos sähköä ei käytä lämmitykseen niin ei sitä nykyaikaisella tekniikalla pitäisi mennä juuri yli 5000 kWh vuodessa ok-talossa sen enempi kuin kerrostalossakaan, eihän eroa ole kuin ulkovalaistuksessa kulutuksen suhteen useimmiten.
- Normi lotraaja
Vedenkulutus alakanttiin. Keskimääräinen kulutus on 0,155kuutio / päivä / henkilö.
4 henkee, 4.5e kuutio = noin 1000euroa vuodessa.- Ok-Loordi
Jaa meinaat että meillä kolmehenkisessä perheessä menisi vettä melkein 500 litraa vuorokaudessa? Minä tarkastelin äsken vanhoja vesilaskuja ja silloin kun oli vielä kaksi asukasta niin vuosikulutus oli 47 kuutiota, nyt toki kolmella on enemmän.
47000 litraa vuodessa on 128,8 litraa päivässä ja siis asukasta kohden 64,4 litraa päivässä. Vesi maksaa (vesi jätevesi) Loordilla 3,45 eur / kuutio, tosin siihen on tulossa korotus kuulemma.
Tuosta laskien 47 kuutiota x 3,45 eur/kuutio = 162,5 eur/vuosi. Tekee kuukautta kohden 13,51 euroa. Eli kun hintaa vähän korotetaan ja kulutus on kolmannen asukkaan myötä noussut niin nyt se on arviolta n. 250 eur/vuosi.
Mutta jos haluaa lotrata tuhannella eurolla vuodessa vettä niin voi niinkin tehdä. - nainen
Ok-Loordi kirjoitti:
Jaa meinaat että meillä kolmehenkisessä perheessä menisi vettä melkein 500 litraa vuorokaudessa? Minä tarkastelin äsken vanhoja vesilaskuja ja silloin kun oli vielä kaksi asukasta niin vuosikulutus oli 47 kuutiota, nyt toki kolmella on enemmän.
47000 litraa vuodessa on 128,8 litraa päivässä ja siis asukasta kohden 64,4 litraa päivässä. Vesi maksaa (vesi jätevesi) Loordilla 3,45 eur / kuutio, tosin siihen on tulossa korotus kuulemma.
Tuosta laskien 47 kuutiota x 3,45 eur/kuutio = 162,5 eur/vuosi. Tekee kuukautta kohden 13,51 euroa. Eli kun hintaa vähän korotetaan ja kulutus on kolmannen asukkaan myötä noussut niin nyt se on arviolta n. 250 eur/vuosi.
Mutta jos haluaa lotrata tuhannella eurolla vuodessa vettä niin voi niinkin tehdä.eine ole litroissa
- Jep
Kilpailutin kiinteistön täysarvovakuutuksen.
IF:n hinta: 680€
Tapiolan hinta: 254€
Sama sopimus, samat ehdot.
Vain idiootti maksaa liikaa. - ok-talollinen
En kyllä ihan usko melkein tuplakokoiselle talolle noita lukemia. Itsellä 130 neliöinen talo ja 5-henkinen perhe. Vähän yli vuosi on asuttu, joten hiukan vielä hakusessa nämä ynnäilyt:
- Lämmitysöljyä menee n. 700 litraa vuodessa (lämmitän suurimman osan vuotta kattilan sähkövastuksilla, kylmimmän ajan öljyllä) ~750 €.
-Käyttö- ja lämmityssähkö 12000 kWh (mukana myös 50 neliöisen autotalli-varaston peruslämpö) on ~1600 €/vuosi (tuulisähkösopimus).
-Muutama motti polttopuita maksaa sen mitä noiden raijaamiseen äiteen mettästä menee klapisirkkelin viemä sähkö, joka on jo mukana käyttösähkössä, sanotaan nyt vaikka 100 €/vuosi.
-Kiinteistövero muistaakseni jotain 370 €/vuosi.
-Vesi ja jätevesi 100 kuutiota (kastelu- ja autonpesuvedet otan omasta kaivosta) á 4 €/kuutio tekee 400 €/vuosi
-Jätehuolto tais olla jotain vitosen kerta ja tyhjennys 26 kertaa vuodessa tekee 130 €/vuosi
-Ruohonleikkurissa palaa muutama litra kesässä ja öljytkin tulee vuosittain vaihdettua, sanotaan vaikka 30 €/vuosi.
-Poltinhuolto kerran kahteen vuoteen (tolla kulutuksella sekin vähän turhankin tiheä huoltoväli, mutta pysyypähän laitteet kunnossa) 130 €/kerta on 65 €/vuosi.
-Moottorisahan ja trimmerin käyttöön meni viime kesänä varmaan pari litraa pienmoottoribensiiniä, 3 €/vuosi.
-IV-koneen suodattimet 30 €/vuosi (jotain 15 euroa suodatinpaketti emännälle hlökuntahinnalla maksaa)
-Lasketaan nyt kaikenlaiselle pikkutilpehöörille ja asioille, mitä ei tullut tähän muistettua, mitä vuoden mittaan tulee osteltua vaikka 1000 €/vuosi (tästä kyllä iso osa on työkaluja, joilla on muutenkin käyttöä).
-Vakuutuksiin taitaa mennä joku 350 €/vuosi.
-Noiden kahden piipun hormien nuohoamiseen tais mennä joku 43 €/vuosi.
Nelisensataa euroa kuukaudessa saan noilla hinnaksi ja mielestäni meillä on lukemat jo suht pienet.
Puukiukaan hankinta on suunnitelmissa (hormi löytyy jo). Sillä lähtisi varmaan ainakin 1000 kWh vuodessa sähkönkulutusta pois. Valaistuksesta lähtee pikku hiljaa, kun vaihtuu ledeihin sitä mukaa kun lamppuja poksahtelee. Käyttösähköllä yritän lämmittää siis koko ajan vähemmän. Puun kulutus lisääntyy lähes samassa suhteessa. Sellaisista tiloista, jotka takoilla hyvin lämpiävät, olen säätänyt termostaatit niin, että lämpötila tippuu hieman alle 21 asteen takan jäähtyessä, jonka itse koen hieman liian viileäksi sisäilmaksi ja tulee takkaan laitettua tulet.
Lämmitysjärjestelmälle tekis mieli jotain kehittää, mutta noilla lukemilla en oikein mitään investointia ole saanut kannattavaksi. Takaisinmaksuajaksi tulee aina laskelmissa enemmän kuin laitteiden oletettava käyttöikä.
Pääomaa tässä hiukan toistakymmentävuotiaassa omatonttisessa talossa on kiinni 260 k€ ja sijainti on Tampereen kupeessa koko ajan vauhdilla kasvavalla alueella. Tuhansia kerrosneliöitä uusia asuntoja on juuri valmistunut tai valmistumassa pelkästään puolen kilometrin säteellä.
1000 euroa kuukaudessa menee lainanlyhennykseen korkoihin ja toi 400 euroa päälle muita kuluja, että ei kyllä oikein halvemmallakaan 5-henkistä perhettä missään järkevänkokoisissa tiloissa asuta. Varsinkin kun ei 5 h k asuntoja nykyään oikein meinaa olla vuokralle tarjolla. Vertailuna katoin vuokraovi.com:sta, että tässä aika vastaavalla sijainnilla tammikussa valmistuvasta rivarista 87-neliöinen vuokranelikko 1050 €/kk, joka siis vielä olisi liian pieni, kun ei olisi edes kaikille lapsille omia huoneita. Käyttösähköä menisi kuitenkin tuossakin meillä joku 8000 kWh/vuosi, vesimaksuihin 100 €/kuukausi ja autokatospaikkoihin kahdelle autolle 50 €/kk, ja kotivakuutus pitäisi vuokrallakin olla, tosin ilman kiinteistön vakuutusta, kuitenkin näistä tulee äkkiä yksi 300 euroa kuukaudessa vielä tuon vuokran päälle, jolloin summa olisikin jo melkein sama, ja tässä meillä kuitenkin isoin kuluerä kuukaudessa on lainan LYHENNYSTÄ. Toki yksi 50000 € laitettiin jo pohjille edellisen myynnistä saatua omaa pääomaa tähän muuttaessa. Sillähän olisi jo vähän liian pienestä asunnosta parin vuoden vuokrat kuitannut.- llkm
"En kyllä ihan usko melkein tuplakokoiselle talolle noita lukemia"
Talon sijainti vaikuttaa paljon lämmityskustannuksiin. Asun saaristomerellä, joten täällä on suomen lämpöisintä. Selvästi kylmepää on muutama kilometri rannikolta sisämaahan. 200 eur/kk keskimäärin maksaa suurperheeltä tämän velattoman matalenergitalon asumien. Jäteastian tyhjennys 4 viikon välein riittää.Lämmityskausi on lokakuu-toukokuu pikkulämmöllä, paitsi pakkaskausi on joulukuu-maaliskuu, silloin enemmän lämpöä tarvitaan. Hyvin eritelty, ja samanlainen lopputulema kuin Laupiaan laskelmissa:
Vuokra ei kannata, koska menetät lyhennys-osuuden vuokra-isännälle.
Teidän tapauksessa vielä ahtaammassa asunnossakin.
Asumiskulut (sähkö, vesi) saa nousta vielä paljonkin, niin silti oma on kannattavampi, tokihan ne nousee myös vuokralla.- Ok-Loordi
No, jos ei ole lainaa niin sitä ei tarvitse maksaa eikä tietenkään korkojakaan. Jos lainaa on niin se korko on asuinkulu, lyhennys ei.
Tuota tonnia pikkutilpehööriin ei lasketa asuinkuluksi sitäkään. Työkalujen osto ei ole asuinkulu sen enempää kuin vaikka imurin tai tietokoneen ostaminenkaan. Remonttikulut ovat kulut nekin erikseen (myös kerrostaloissa), nyt oli kyse jatkuvista, juoksevista asuinkuluista jotka menevät vaikka ei remonttia teekään.
Sähkölämmitys ja öljylämmitys on kallista. Talon ikäkin vaikuttaa lämmityskuluihin, uusi matalaenergiatalo eristein ja koneellisella hallitulla ilmanvaihdolla lämmön talteenotolla on halvan kaukolämmön kaupungissa halpaa lämmitystä, eli n. 1000 euroa vuodessa kaukolämpöön 171 neliöisessä talossa.
Kun sähköä ei käytetä lämmitykseen vaan vain elektroniikkaan ja valaistukseen niin sitä ei mene ok-talossa sen enempää kuin kerrostalossakaan (vain pihavalaistus omasta sähköstä on ero kerrostaloon siis).
500 eurolla vuodessa saa tarpeeksi prime-sähköä jos sähköä ei käytä lämmitykseen. Katso vaikka energialaskureista paljonko menee ok-talossa sähköä jos ei sitä lämmitykseen käytetä ollenkaan, tulee tyypillisesti n. 5000 kWh vuodessa kulutusarvioksi.
Veden hinta vaihtelee, sen kulutus vaihtelee jne.
250 eur/kk saan juokseviksi kuluiksi 3 hengen taloudessa 171 / 220 neliöinen talo. kun on edullinen kaukolämpö ja 2005 valmistunut talo. - puhu pukille
Ok-Loordi kirjoitti:
No, jos ei ole lainaa niin sitä ei tarvitse maksaa eikä tietenkään korkojakaan. Jos lainaa on niin se korko on asuinkulu, lyhennys ei.
Tuota tonnia pikkutilpehööriin ei lasketa asuinkuluksi sitäkään. Työkalujen osto ei ole asuinkulu sen enempää kuin vaikka imurin tai tietokoneen ostaminenkaan. Remonttikulut ovat kulut nekin erikseen (myös kerrostaloissa), nyt oli kyse jatkuvista, juoksevista asuinkuluista jotka menevät vaikka ei remonttia teekään.
Sähkölämmitys ja öljylämmitys on kallista. Talon ikäkin vaikuttaa lämmityskuluihin, uusi matalaenergiatalo eristein ja koneellisella hallitulla ilmanvaihdolla lämmön talteenotolla on halvan kaukolämmön kaupungissa halpaa lämmitystä, eli n. 1000 euroa vuodessa kaukolämpöön 171 neliöisessä talossa.
Kun sähköä ei käytetä lämmitykseen vaan vain elektroniikkaan ja valaistukseen niin sitä ei mene ok-talossa sen enempää kuin kerrostalossakaan (vain pihavalaistus omasta sähköstä on ero kerrostaloon siis).
500 eurolla vuodessa saa tarpeeksi prime-sähköä jos sähköä ei käytä lämmitykseen. Katso vaikka energialaskureista paljonko menee ok-talossa sähköä jos ei sitä lämmitykseen käytetä ollenkaan, tulee tyypillisesti n. 5000 kWh vuodessa kulutusarvioksi.
250 eur/kk saan juokseviksi kuluiksi 3 hengen taloudessa 171 / 220 neliöinen talo. kun on edullinen kaukolämpö ja 2005 valmistunut talo.Missään Etelä-Suomen kaupungissa ei ole noin halpaa kaukolämpöä eli energia vain 47 €/MWh alvillisena. Aika pieni täytyy sen tilaustehonkin (virtaama) olla jotta 250 euron perusmaksulla per vuosi pärjää.
- ok-talollinen
Ok-Loordi kirjoitti:
250 eur/kk saan juokseviksi kuluiksi 3 hengen taloudessa 171 / 220 neliöinen talo. kun on edullinen kaukolämpö ja 2005 valmistunut talo."Tuota tonnia pikkutilpehööriin ei lasketa asuinkuluksi sitäkään. Työkalujen osto ei ole asuinkulu sen enempää kuin vaikka imurin tai tietokoneen ostaminenkaan. Remonttikulut ovat kulut nekin erikseen (myös kerrostaloissa), nyt oli kyse jatkuvista, juoksevista asuinkuluista jotka menevät vaikka ei remonttia teekään."
Kyllä sitä jatkuvaa pikkuremppaa ja kunnossapitoa aika paljon sisältyy kerrostalo-osakkeen vastikkeeseen (saati sitten vuokraan). Omakotitalossa kun ne tulee pitkälti tehtyä itse, täytyy niihin myös hankkia työkalut ja tarvikkeet. Jos ei keskimäärin tuota tonnia vuodessa mene, niin aika heikoilla kantimilla on talon kunnossapito. Melkoinen menoerä oli jo ekana vuonna, kun piti ihan vaan kaikkenlaista kynnysmattoa, rappurallia, lumikolaa, pyörätelinettä sun muuta hommata, jotka kerrostalossa oli taloyhtiön puolesta. Meille on sentään rouvan työn puolesta (töissä rautakaupassa) tullut vaikka kuinka kaikenlaista työkalua ilmaiseksi ruuvauskärjistä ruohonleikkuriin, kun tuote-esittelijät lahjovat kauppaamaan edustamiaan merkkejä.
"Sähkölämmitys ja öljylämmitys on kallista. Talon ikäkin vaikuttaa lämmityskuluihin, uusi matalaenergiatalo eristein ja koneellisella hallitulla ilmanvaihdolla lämmön talteenotolla on halvan kaukolämmön kaupungissa halpaa lämmitystä, eli n. 1000 euroa vuodessa kaukolämpöön 171 neliöisessä talossa."
Persaukiselle on kaikki kallista. Mulla menee lämmityssähköön ja -öljyyn vuodessa alle 1300 euroa ja polttopuihin ehkä se satanen. 1400 eurosta vuodessa on paha lähteä isoja säästöjä hakemaan eli investointien, joilla säästöä haetaan, pitää olla pieniä. Kaukolämpöä ei tällä alueella ole saataville, mutta vaikka olisi, en todellakaan näillä kuluilla alkaisi investoimaan.
Muutaman satasen puukiuas näyttäytyy hyvinkin kannattavana investointina. Maksaa itsensä mun lähes ilmaisilla puilla takaisin muutamassa vuodessa ja kiukaan kestoikä varmasti toistakymmentä vuotta. Pannuhuoneesta voisi putkia hieman eristää, kun kaikki kattilalta lähtevät putket on paljaina ja talon päädyssä sijaitsevan, suoraan ulos tuulettuvan pannuhuoneen lämpötila sen mukainen. Muutaman euron Bilteman vaahtomuoveilla varmaan saisi aika paljon pienennettyä lämpöhukkaa. En vain vielä ole viitsinyt laittaa, kun ihan mielenkiinnosta haluan nähdä, paljonko niillä oikeasti säästää. Nyt kun alkaa olla jotain vertailudataa, voisi ne hommatakin.
"Kun sähköä ei käytetä lämmitykseen vaan vain elektroniikkaan ja valaistukseen niin sitä ei mene ok-talossa sen enempää kuin kerrostalossakaan (vain pihavalaistus omasta sähköstä on ero kerrostaloon siis)."
Ainoa vaan, että iso osa talotekniikasta, kuten esim. kiertovesipumppu ja se hallittu koneellinen ilmanvaihto, joka toki omasta talostanikin löytyy, kuluttaa sähköä. Kyllä vähintään 1000 kWh pitäisi vuodessa tuohon mennä, tai sitten on ilmanvaihto aivan liian pienellä. Kerrostalossa harvemmin on asuntokohtaisia ilmanvaihtokoneita, joista sähkölasku lankeaisi asukkaalle.
Omakotitalo on ylivoimaisesti edullisin asumismuoto, kun ei ala omalle työlleen ynnäilemään hintaa (mitä en itse ainakaan tee, palkkatöitä teen niin paljon kuin niitä on tarjolla ja vapaa-aikanani puuhailen ihan mielelläni oman talon parissa). Ei asumisen hinnasta nyt silti liian ruusuista kuvaa tarvitse yrittää antaa. Vaikka olisi kuinka matalaenergiaa ja passiivia, vaatii se kunnossapito, joka osakkeessa sisältyy vastikkeeseen, aina oman työn lisäksi myös rahallisia investointeja. Kyllä se kerrostalon huoltoyhtiö joutuu vastikkeeseen kuuluviin töihin ne samat työkalut hankkimaan kuin mitä ok-talollinen tarvitsee. Miksi toisessa se kuuluisi asumiskuluihin ja toisessa ei? - D md dmzdmå
ok-talollinen kirjoitti:
"Tuota tonnia pikkutilpehööriin ei lasketa asuinkuluksi sitäkään. Työkalujen osto ei ole asuinkulu sen enempää kuin vaikka imurin tai tietokoneen ostaminenkaan. Remonttikulut ovat kulut nekin erikseen (myös kerrostaloissa), nyt oli kyse jatkuvista, juoksevista asuinkuluista jotka menevät vaikka ei remonttia teekään."
Kyllä sitä jatkuvaa pikkuremppaa ja kunnossapitoa aika paljon sisältyy kerrostalo-osakkeen vastikkeeseen (saati sitten vuokraan). Omakotitalossa kun ne tulee pitkälti tehtyä itse, täytyy niihin myös hankkia työkalut ja tarvikkeet. Jos ei keskimäärin tuota tonnia vuodessa mene, niin aika heikoilla kantimilla on talon kunnossapito. Melkoinen menoerä oli jo ekana vuonna, kun piti ihan vaan kaikkenlaista kynnysmattoa, rappurallia, lumikolaa, pyörätelinettä sun muuta hommata, jotka kerrostalossa oli taloyhtiön puolesta. Meille on sentään rouvan työn puolesta (töissä rautakaupassa) tullut vaikka kuinka kaikenlaista työkalua ilmaiseksi ruuvauskärjistä ruohonleikkuriin, kun tuote-esittelijät lahjovat kauppaamaan edustamiaan merkkejä.
"Sähkölämmitys ja öljylämmitys on kallista. Talon ikäkin vaikuttaa lämmityskuluihin, uusi matalaenergiatalo eristein ja koneellisella hallitulla ilmanvaihdolla lämmön talteenotolla on halvan kaukolämmön kaupungissa halpaa lämmitystä, eli n. 1000 euroa vuodessa kaukolämpöön 171 neliöisessä talossa."
Persaukiselle on kaikki kallista. Mulla menee lämmityssähköön ja -öljyyn vuodessa alle 1300 euroa ja polttopuihin ehkä se satanen. 1400 eurosta vuodessa on paha lähteä isoja säästöjä hakemaan eli investointien, joilla säästöä haetaan, pitää olla pieniä. Kaukolämpöä ei tällä alueella ole saataville, mutta vaikka olisi, en todellakaan näillä kuluilla alkaisi investoimaan.
Muutaman satasen puukiuas näyttäytyy hyvinkin kannattavana investointina. Maksaa itsensä mun lähes ilmaisilla puilla takaisin muutamassa vuodessa ja kiukaan kestoikä varmasti toistakymmentä vuotta. Pannuhuoneesta voisi putkia hieman eristää, kun kaikki kattilalta lähtevät putket on paljaina ja talon päädyssä sijaitsevan, suoraan ulos tuulettuvan pannuhuoneen lämpötila sen mukainen. Muutaman euron Bilteman vaahtomuoveilla varmaan saisi aika paljon pienennettyä lämpöhukkaa. En vain vielä ole viitsinyt laittaa, kun ihan mielenkiinnosta haluan nähdä, paljonko niillä oikeasti säästää. Nyt kun alkaa olla jotain vertailudataa, voisi ne hommatakin.
"Kun sähköä ei käytetä lämmitykseen vaan vain elektroniikkaan ja valaistukseen niin sitä ei mene ok-talossa sen enempää kuin kerrostalossakaan (vain pihavalaistus omasta sähköstä on ero kerrostaloon siis)."
Ainoa vaan, että iso osa talotekniikasta, kuten esim. kiertovesipumppu ja se hallittu koneellinen ilmanvaihto, joka toki omasta talostanikin löytyy, kuluttaa sähköä. Kyllä vähintään 1000 kWh pitäisi vuodessa tuohon mennä, tai sitten on ilmanvaihto aivan liian pienellä. Kerrostalossa harvemmin on asuntokohtaisia ilmanvaihtokoneita, joista sähkölasku lankeaisi asukkaalle.
Omakotitalo on ylivoimaisesti edullisin asumismuoto, kun ei ala omalle työlleen ynnäilemään hintaa (mitä en itse ainakaan tee, palkkatöitä teen niin paljon kuin niitä on tarjolla ja vapaa-aikanani puuhailen ihan mielelläni oman talon parissa). Ei asumisen hinnasta nyt silti liian ruusuista kuvaa tarvitse yrittää antaa. Vaikka olisi kuinka matalaenergiaa ja passiivia, vaatii se kunnossapito, joka osakkeessa sisältyy vastikkeeseen, aina oman työn lisäksi myös rahallisia investointeja. Kyllä se kerrostalon huoltoyhtiö joutuu vastikkeeseen kuuluviin töihin ne samat työkalut hankkimaan kuin mitä ok-talollinen tarvitsee. Miksi toisessa se kuuluisi asumiskuluihin ja toisessa ei?Kerrostalon vastikkeeseen ei tosiaan kuulu pikkukorjauksia tai huoltoja. Esim nykyään kaikista huoltoyhtiön käynneistä tulee melkein lasku, ainoastaan lumityöt tms kuuluu sopimushintaan kaikki muut erikseen. Lisäksi maksat isännöitsijästä, hallituksesta jne. Mitään näitä ei tarvitse oktssä maksaa. Ja sen rappurallin, lumikolan ja pyörätelineenkin muuten maksat vastikkeessasi. Lisäksi maksat naapurin vesivahingoista oman osuutesi, kuin myös typeristä ruusupuskista b-talon takana jne. Lisäksi maksat vastikkeessasi putkimiehen ja huoltomiehen työkaluista jne.
On suuri illuusio tuo että vain okt:ssä maksat lumitöistä, pihavälineistä, jatkuvista huolloista. Täytyypä seuraavaksi rakentaa kerrostalo kokonaan itselle, ei kuluja lainkaan ja pysyy itsekseen kunnossa! - näin se on
ok-talollinen kirjoitti:
"Tuota tonnia pikkutilpehööriin ei lasketa asuinkuluksi sitäkään. Työkalujen osto ei ole asuinkulu sen enempää kuin vaikka imurin tai tietokoneen ostaminenkaan. Remonttikulut ovat kulut nekin erikseen (myös kerrostaloissa), nyt oli kyse jatkuvista, juoksevista asuinkuluista jotka menevät vaikka ei remonttia teekään."
Omakotitalo on ylivoimaisesti edullisin asumismuoto, kun ei ala omalle työlleen ynnäilemään hintaa (mitä en itse ainakaan tee, palkkatöitä teen niin paljon kuin niitä on tarjolla ja vapaa-aikanani puuhailen ihan mielelläni oman talon parissa). Ei asumisen hinnasta nyt silti liian ruusuista kuvaa tarvitse yrittää antaa. Vaikka olisi kuinka matalaenergiaa ja passiivia, vaatii se kunnossapito, joka osakkeessa sisältyy vastikkeeseen, aina oman työn lisäksi myös rahallisia investointeja. Kyllä se kerrostalon huoltoyhtiö joutuu vastikkeeseen kuuluviin töihin ne samat työkalut hankkimaan kuin mitä ok-talollinen tarvitsee. Miksi toisessa se kuuluisi asumiskuluihin ja toisessa ei?Ilmaisia puita ei ole olemassa. Satasella saa aika vähän puita ostettua. Jos poltat jostain saamaasi puuta saisit siitä myydessä kuitenkin esim. 65€ irtokuutio. Nyt jos et myy niitä niin menetät tuon rahan. Jos poltat itse myynnin sijaan esim. 20 mottia puita menetät 1300€ rahaa. Eli sen verran menee "ilmaisilla" puilla lämmitykseen.
- ok-talollinen
näin se on kirjoitti:
Ilmaisia puita ei ole olemassa. Satasella saa aika vähän puita ostettua. Jos poltat jostain saamaasi puuta saisit siitä myydessä kuitenkin esim. 65€ irtokuutio. Nyt jos et myy niitä niin menetät tuon rahan. Jos poltat itse myynnin sijaan esim. 20 mottia puita menetät 1300€ rahaa. Eli sen verran menee "ilmaisilla" puilla lämmitykseen.
Meinaatko oikeasti, että joku tulee tosta kotipihasta itse hakemaan puut ja maksaa vielä 65 euroa motilta? Kyllä tommonen 65 euroa/motti on pihaan tuodun puun hinta ja silloin pitää taas investoida sellaiseen kalustoon, jolla sen saa vietyä. Silloin taas pitäisi olla kalustolle muutakin käyttöä tai vaihtoehtoisesti homma olla niin isoa, että 20 mottia pitäisi myydä vähintäänkin viikossa. Siihen taas tarvitsisi hieman järeämpää kalustoa pilkkomiseenkin ja erilailla tilaa puun kuivattamiseen, kun eihän kukaan ainakaan vielä märästä puusta tuollaista hintaa maksa.
Silloin tällöin käyn äitin metsässä (josta btw. muuten itse joskus perin puolet ja harvennuksilla metsän arvo kasvaa) tekemässä pientä metsänhoidollista harvennusta ja kuskaan faijan pakettiautolla peräkärryllä muutaman motin puuta kotipihaani ja pilkon omiin tarpeisiin. Aivan turha kuvitella, että lähellekään samaan rahaan saisin sen puun tuosta pihasta jollekin myytyä kuin mitä puun polttaminen omissa takoissa säästää muussa lämmityksessä. - ok-talollinen
D md dmzdmå kirjoitti:
Kerrostalon vastikkeeseen ei tosiaan kuulu pikkukorjauksia tai huoltoja. Esim nykyään kaikista huoltoyhtiön käynneistä tulee melkein lasku, ainoastaan lumityöt tms kuuluu sopimushintaan kaikki muut erikseen. Lisäksi maksat isännöitsijästä, hallituksesta jne. Mitään näitä ei tarvitse oktssä maksaa. Ja sen rappurallin, lumikolan ja pyörätelineenkin muuten maksat vastikkeessasi. Lisäksi maksat naapurin vesivahingoista oman osuutesi, kuin myös typeristä ruusupuskista b-talon takana jne. Lisäksi maksat vastikkeessasi putkimiehen ja huoltomiehen työkaluista jne.
On suuri illuusio tuo että vain okt:ssä maksat lumitöistä, pihavälineistä, jatkuvista huolloista. Täytyypä seuraavaksi rakentaa kerrostalo kokonaan itselle, ei kuluja lainkaan ja pysyy itsekseen kunnossa!Tuleehan niistä huoltoyhtiön erillisistä korjaus- ja huoltokäynneistä erillinen lasku TALOYHTIÖLLE, ei osakkaalle. Ja taloyhtiö taas maksaa sen laskun hoitovastikkeena perimistään rahoista. Ei yhden asunnon rikkinäisen patteritermostaatin vaihtoon, vuotavan vesihanan tai wc-istuimen korjaamiseen yms. pikkuremppoihin mitään ylimääräisiä vastikkeita kerätä, vaan kyllä hoitovastike mitoitetaan niin, että se kattaa tuollaiset pikkukorjaukset. Meinaatko ihan oikeasti, että kun asunto-osakeyhtiössä maksat tällaisetkin korjaukset vastikkeessasi, ei kuluja vertaillessa omakotitalossa vastaavista pienistä korjauksista ja huolloista syntyviä kuluja tarvitsisi lainkaan huomioida asumiskuluina? Toki osakas saa laskun omalle vastuulleen kuuluvista korjauksista ja huolloista, mutta osakkeessa silloin on jo käytännössä kysessä osakkaan oma huolimattomuus tai laiminlyönti.
Kun maksoin sen rappurallin, pyörätelineen ja lumenpoiston vastikkeessa taloyhtiössä, niin miten perustelet, että omakotitalossa asuessani näistä syntyvät kulut eivät vertailussa enää olekaan asumiskuluja? Toki kulut pitää jyvittää esim. työkalujen kestoiän mukaiselle ajalle, mutta kyllä tässä melkoisesti on ensimmäisen vuoden aikana jo syntynyt sitä jyvitettävää.
Itselläni oli kerrostalokolmio 9 vuotta ja kyllä tuolla tehtiin ilman ylimääräisiä vastikkeita esim. lukkojen uusiminen, patteriventtiilien vaihto termostaattisiin, lämmönvaihtimen uusiminen, ilmanvaihdon nuohous ja jopa taloyhtiön saunojen täysi remontti (sen verran oli talkoohenkeä, että vesieristyksiä, sähkö- ja putkitöitä ym. kriittisiä työvaiheita lukuunottamatta tehtiin pitkälle talkoilla ja kaksi saunaa, joista toinen vielä melkoisen suuri, pesu- ja pukuhuoneineen kustansi muistaakseni n. 30000 € vesieristyksistä alkaen uusittuna). Vastike pidettiin tarkoituksella hieman korkeana, että ei tarvinnut joka pikkuhommaa varten olla ylimääräistä yhtiökokousta koolle kutsumassa. ASOY:ssä ei tilikauden voitto ole mikään ongelma, kun sen voi asuintalovarauksilla siirtää tuleville vuosille ilman että yhtiön tarvitsee maksaa tuloksestaan veroa ja näin "liikaa" perittyä vastiketta pystyy säästämään tulevien vuosien remontteihin. Yhden 7-kerroksisen talon 49 asunnon yhtiö oli tuossa kyseessä. Ei se vastike silti mikään älytön ollut ja toki isompaan miljoonaremonttiin, kun julkisivut, katto ja ikkunat uusittiin, otettiin jo yhtiövelkakin, mutta enhän tällaisia remontteja juokseviin asumiskuluihin nyt ollut laskemassa ok-talon tapauksessakaan. ok-talollinen kirjoitti:
Meinaatko oikeasti, että joku tulee tosta kotipihasta itse hakemaan puut ja maksaa vielä 65 euroa motilta? Kyllä tommonen 65 euroa/motti on pihaan tuodun puun hinta ja silloin pitää taas investoida sellaiseen kalustoon, jolla sen saa vietyä. Silloin taas pitäisi olla kalustolle muutakin käyttöä tai vaihtoehtoisesti homma olla niin isoa, että 20 mottia pitäisi myydä vähintäänkin viikossa. Siihen taas tarvitsisi hieman järeämpää kalustoa pilkkomiseenkin ja erilailla tilaa puun kuivattamiseen, kun eihän kukaan ainakaan vielä märästä puusta tuollaista hintaa maksa.
Silloin tällöin käyn äitin metsässä (josta btw. muuten itse joskus perin puolet ja harvennuksilla metsän arvo kasvaa) tekemässä pientä metsänhoidollista harvennusta ja kuskaan faijan pakettiautolla peräkärryllä muutaman motin puuta kotipihaani ja pilkon omiin tarpeisiin. Aivan turha kuvitella, että lähellekään samaan rahaan saisin sen puun tuosta pihasta jollekin myytyä kuin mitä puun polttaminen omissa takoissa säästää muussa lämmityksessä.Nojoo, tuo laskentatapa, jota tuhnu esitti on nyt aivan väärä.
Samahan se on laskea sitten netissä roikuttu aika, jolloin ei voi tehdä tuottavaa työtä ja lisätä tämä menetys asuinkuluihin?
24/7 palstalla, niin menettää vuodessa 150.000€ nettona, ja lisäksi koska vuokralla, niin 30.000€ lisää :)- ok-talollinen
näin se on kirjoitti:
Ilmaisia puita ei ole olemassa. Satasella saa aika vähän puita ostettua. Jos poltat jostain saamaasi puuta saisit siitä myydessä kuitenkin esim. 65€ irtokuutio. Nyt jos et myy niitä niin menetät tuon rahan. Jos poltat itse myynnin sijaan esim. 20 mottia puita menetät 1300€ rahaa. Eli sen verran menee "ilmaisilla" puilla lämmitykseen.
Niin ja voihan tätä toisinkinpäin laskea:
Koivua olen tähän mennessä lähinnä kotiin tuonut ja takoissa poltellut. 100 litraa öljyä, 900 kWh sähköä ja pinomotti koivua on aikalailla sama asia hyötysuhteet huomioituna. 100 litraa öljyä maksaa jotain 110 euroa, samoin 900 kWh sähköä. Pinomotti koivua itse tehtynä maksaa mulle rahallisesti ehkä 20 euroa.
Öljy ja sähkö ovat saman hintaisia keskenään ja pinomotti koivua säästää näitä yhteensä 110 eurolla. Kun se pinomotti maksoi sen 20 euroa, on nettosäästö 90 euroa. Pinomotti metsästä tulisijoihin vie "työaikaa" mulla ehkä yhteensä 3 tuntia. Verottomaksi tuntipalkaksi omalle työlle jää siis 30 €/h! ok-talollinen kirjoitti:
Niin ja voihan tätä toisinkinpäin laskea:
Koivua olen tähän mennessä lähinnä kotiin tuonut ja takoissa poltellut. 100 litraa öljyä, 900 kWh sähköä ja pinomotti koivua on aikalailla sama asia hyötysuhteet huomioituna. 100 litraa öljyä maksaa jotain 110 euroa, samoin 900 kWh sähköä. Pinomotti koivua itse tehtynä maksaa mulle rahallisesti ehkä 20 euroa.
Öljy ja sähkö ovat saman hintaisia keskenään ja pinomotti koivua säästää näitä yhteensä 110 eurolla. Kun se pinomotti maksoi sen 20 euroa, on nettosäästö 90 euroa. Pinomotti metsästä tulisijoihin vie "työaikaa" mulla ehkä yhteensä 3 tuntia. Verottomaksi tuntipalkaksi omalle työlle jää siis 30 €/h!"Verottomaksi tuntipalkaksi omalle työlle jää siis 30 €/h! "
Ja tuon säästön siis oikeasti VOI vaikka sijoittaa, jolloin siitä kasvaa suurempi.
Tämä näin tuhnulogiikalla ajateltuna: Ostat oikeaan aikaan talvivaaraa noilla 3tunnin nettotuotoilla, niin vuodenpäästä se voi olla satakertainen ja näinollen 3tonnin tuntipalkka omassa asumalla ja puita polttelemalla!
Itse en haluaisi ajatella noin monisyisesti, vaan yksinkertaisesti pienenä rahallisena säästönä että kerranpäivään lämmität sen takan ja lataat panoksen (siis ne puut takkaan) ja meneehän siinä n. 1.5-2h tätä "vartioidessakin" josta ei tuntipalkkaa saa mutta voihan siinä tehdä samalla kyllä töitäkin vaikkapa etänä tai ihan harrastaa jotain. Vaikkapa täällä palstalla.
Nyt on kaffetunti ohi, palaillaan.
- loortille
Pienet asumiskulut on ihan ok silloin kun ei ole varaa maksaa enempää.
- lumiakka
Vähän olet alakanttiin laskenut nuo hinnat. Itse harrastan samaa, mutta viimeisen vuoden aikana kaikki hinnat ovat kohonneet tuosta tasosta, että tiukkaa tekee meillä päästä alle 300 euron. Asun Meri-Lapissa ja vanhassa, mutta rempatussa ok-talossa, jossa satakunta neliötä.
- hieno homma
sullahan riittäisi oma asumistukesi hyvin noihin mielikuvitus-OK:n kuluihin.
- Kaikki maksaa
Kyllä tuo kaukolämpö on jossain tosi halpaa. Etelä-suomalaisessa pikkukaupungissa jo perusmaksut ovat liki 600€ vuodessa, ja energiakin yli 70€ MWh, eli "normaalilla" 25MWh kulutuksella 1750€ vuodessa, yhteensä 2350€ eli pyöristettynä 200€/kk. Tässä siis lämmitys ja lämmin vesi - lisäksi vesimaksut, (jätevesi juomavesi), kiinteistöverot, valaistus, jääkaapit, pakastimet, saunankiukaan sähkönkulutus ym, yli 5000kW/vuosi. Ja tietysti sähköyhtiö veloittaa myös mittareista ja muita perusmaksuja.
Lämmönvaihtimen keski-ikä no max 25 vuotta, - mahdollisesti huollettava muutamien vuosien välein.
Asuinpaikkaunta vaikuttaa suuresti kaikkiin kustannuksiin, tässä vähän lisätietoa "vähän kalliimmalta seudulta"Kaukolämpö 70€/MWH ja sähkö n. 110€/Mwh
500€/kk lienee aika lähellä, sähköllä vesi lämmitys.- Ok-Loordi
Mitä huoltoa se lämmönvaihdin muka kaipaa? Huoltovapaa ollut tähän asti ja kestää ainakin 30 vuotta.
Tarkistin kaukolämmön hinnan, se on 45€ MWh alv ja perusmaksu 20€/kk alv. Kulutus 18 MWH vuodessa.
Siis 55,8 € MWh ja 1004€ lämpöön perusmaksu 298€ tekee 108,50€ / kk
Ei paha sekään 171 neliöiselle talolle. Ja huom. huippukylmiä talvia ollut ja takkaa poltettu vain vähän. Uuden talon hyvä energiataloudellisuus auttaa. - lvi-gubbe
Lämmönvaihdin ei ole huollettava laite, jos siis tarkoitat juuri sitä alumiinilevyistä tehtyä pakettia. Toki siinä vaihdinpaketissa on muitakin osia kuin se levyvaihdin. Kuluvia osia on venttiilien tiivisteet, venttiilien säätömoottorit, anturit, kiertovesipumput ja paisunta-astia. Jos taas se siirrinpakka alkaa vuotamaan, se menee vaihtoon. Sille ei voi tehdä mitään muuta, se on kertakäyttöinen.
- hmmm...
lvi-gubbe kirjoitti:
Lämmönvaihdin ei ole huollettava laite, jos siis tarkoitat juuri sitä alumiinilevyistä tehtyä pakettia. Toki siinä vaihdinpaketissa on muitakin osia kuin se levyvaihdin. Kuluvia osia on venttiilien tiivisteet, venttiilien säätömoottorit, anturit, kiertovesipumput ja paisunta-astia. Jos taas se siirrinpakka alkaa vuotamaan, se menee vaihtoon. Sille ei voi tehdä mitään muuta, se on kertakäyttöinen.
Satun myymään mm. myös lämmönvaihtimia. Pieniä ja suuria esim. voimalaitoksille. Levylämmönvaihtimet ovat alumiinia tai terästä sekä rosteria. Ne on kulutustavaraa joiden elinkaarta voi jonkun verran pidentää huollolla. Niihin tulee korroossio ja kattilakiveä. Eli kalkkikertymää jolloin menevät tukkoon. Putkilämmönvaihtimet huoltoystävällisempiä mutta osa levylämppäreistä hitsattuja ja kertakäyttö tuotteita. Toki voi happohuuhtelulla niitä fiksata. Niiden hinta koosta riippuen ok-taloon 500-2000 euroa. Muut mekaaniset osat kuten tiivisteet, venttiilit ja pumput lisäksi huollettava.
hmmm... kirjoitti:
Satun myymään mm. myös lämmönvaihtimia. Pieniä ja suuria esim. voimalaitoksille. Levylämmönvaihtimet ovat alumiinia tai terästä sekä rosteria. Ne on kulutustavaraa joiden elinkaarta voi jonkun verran pidentää huollolla. Niihin tulee korroossio ja kattilakiveä. Eli kalkkikertymää jolloin menevät tukkoon. Putkilämmönvaihtimet huoltoystävällisempiä mutta osa levylämppäreistä hitsattuja ja kertakäyttö tuotteita. Toki voi happohuuhtelulla niitä fiksata. Niiden hinta koosta riippuen ok-taloon 500-2000 euroa. Muut mekaaniset osat kuten tiivisteet, venttiilit ja pumput lisäksi huollettava.
Remonttikuluun tuo on laskettava, 2000€ 10vuoden välein onko lähellä?
Miten usein vesivaraaja pitää uusia keskimäärin?
Hyvä näihin kuluihin on varautua jo etukäteen, varsinkin jos elää palkalla, normaalipalkalla. (onneksi ei ole lämmönvaihdinta ;)- nainen
laupias60 kirjoitti:
Hyvä näihin kuluihin on varautua jo etukäteen, varsinkin jos elää palkalla, normaalipalkalla. (onneksi ei ole lämmönvaihdinta ;) - Ok-Loordi
laupias60 kirjoitti:
Hyvä näihin kuluihin on varautua jo etukäteen, varsinkin jos elää palkalla, normaalipalkalla. (onneksi ei ole lämmönvaihdinta ;)Ei ole lähellä. Koko lämmönsiirtolaitteisto kaikkine osineen on (lähes) huoltovapaa.
Kaukolämpö otetaan vastaan lämmönjakokeskuksessa, jossa on lämmityksen ja käyttöveden lämmönsiirtimet ja mahdollisesti myös ilmanvaihdon lämmönsiirrin, säätölaitteet, kiertovesipumput, paisunta- ja varoituslaitteet, lämpö- ja painemittarit sekä sulkuventtiilit. Pientalojen lämpökeskus on kompakti, tehdasvalmisteinen kokonaisuus.
Kaukolämpölaitteiston tilantarve on pieni, koska lämpökattiloita, piippuja ja polttoainevarastoja ei tarvita.
Vaivaton käyttö
Kaukolämmöllä kannattaa hoitaa kaikki lämmitys, mukaan lukien märkätilojen lattialämmitys ja ilmanvaihdon jälkilämmitys sekä lämmin käyttövesi. Lämmönjakojärjestelmänä voidaan käyttää esimerkiksi vesikiertoistalattialämmitystä.
Kaukolämmitys on vaivatonta eikä järjestelmää tarvitse juurikaan huoltaa. Useimmat kaukolämpöyritykset lähettävät asiakkailleen kulutuksen seurantaraportteja, ja niitä saattaa olla mahdollista tarkastella myös internetin kautta.
Kaukolämpölaitteita ei tarvitse huoltaa, mutta laitteiston toimintaa on silti hyvä seurata aika ajoin. Jos energiankulutus muuttuu tai lämpöä ei tule normaalisti niin laitteiston voi tarkastuttaa. Tarkastus maksaa n. 125 - 200 euroa.
Laitteiston kokonaisikä on n. 25 - 30 vuotta ja uusiminen maksaa n. 2000 euroa tuo vaihdin ja toki saattaa kiertovesipumppu hajota vaikka 15 vuodessa, uusi maksaa 89 - 180 eur riippuen kuinka laadukkaan pumpun haluaa. Toki kalliimpi Grundfos kestääkin sitten sen 20-25 vuotta.
Anturist, säätömoottorit yms. toki kuluvat ja hajoavat joskus, maksavat ne toki jotain.
Mutta jos lasketaan vaikka 3000 euroa ja 25 vuotta niin ei siitä tule kuin 120 eur/v. = 10 eur/kk.
Tosin talon voi myydä esim. 20 v. ikäisenä (voitolla) ja jättää kaukolämpölaitteiston uusimisen seuraavalle asukkaalle ja itse ostaa / rakennuttaa uuden talon taas.
Ihan edullista jos kaukolämmöllä lämmitys 1300 eur/v. ja suoralla sähköllä sama energia siirtoineen yms. maksuineen on n. 3000 eur/v.
Hyvä vertailutaulukko hinnoista ja huoltokuluista yms on esim.
http://www.lahtienergia.fi/lammitys/kaukolaempoe/kaukolaempoe-saeaestaeae-rahaa-ja-luontoa
Tuossa kaukolämmön huoltokustannus alle tuon itse arvioimani, eli 3000 eur 30 vuodessa.
Tuossa on muuten ainoa taulukko mistä olen löytänyt myös kokonaiskustannukset 30 vuodelle:
Kokonaiskustannus,
käyttöaika 30 vuotta, €
kaukolämpö: 51636 eur
maalämpö: 56430 eur
suora sähkö: 75633 eur
öljy: 93500 eur
eli kaukolämpö on jopa maalämpöäkin edullisempi kokonaiskustannuksiltaan.
- ojiooihyiohy
alöitaja unohtaa pensat kun hakee ne halot sekä ei kympillä saa 98 pensaa kesän leikkuuksiin ja ruohonleikkurin öljynvaihto unohtui 5,5 e
- Ok-Loordi
Halot tulee kotiin toimitettuna tuohon hintaan.
Leikkaan sen verran harvoin nurmikkoa että n. 7 litraa 98E:tä riittää koko kesäksi.
Ruohonleikkurin öljyt vaihdankin vain joka toinen vuosi, Motonetistä öljy tuon n. 5 eur eli 2,50 eur/vuosi. - onneksi olkoon
Ok-Loordi kirjoitti:
Halot tulee kotiin toimitettuna tuohon hintaan.
Leikkaan sen verran harvoin nurmikkoa että n. 7 litraa 98E:tä riittää koko kesäksi.
Ruohonleikkurin öljyt vaihdankin vain joka toinen vuosi, Motonetistä öljy tuon n. 5 eur eli 2,50 eur/vuosi.Loordin tontille ei sada ollenkaan lunta, ei tarvitse lunta luoda eikä aurailla. Vai aukeaako talon ulko-ovi suoraan Kallion kadulle.
- Loordin jouluvinkki
Rakennahan sinne pihan perälle ihan oma riukula elikkä puucee. Säästyypi vettä ja rahaa ja saat hyvää lannotetta sille yhdelle piharuusupensaalle, jonka juurella käyt kusella ja johon aina kännissä kaadut.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231730
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161442Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329992- 61990
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen90874- 66841
- 1770
- 46751
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9681Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62668