Hiki pilaa vaatteita ja haisee pistävällä

Hikivaivaa

Minulla hikoaa kainalot, kämmenet ja jalat huomattavasti.
Kainalohiki haisee erittäin pistävälle ja voi haista voimakkaasti, vaikka suihkussa käyn vähintään joka toinen päivä, yleensä päivittäin. Deodoranttia käytän myös.
Kainalohiki on myös "polttanut" t-paitoja, kainaloissa on kovettumat ja ne ovat vaalentuneet huomattavasti.
Käsi ja jalkahiki ei ole ongelma, mutta kätellessä vähän awkward kun minulla on lämpimän kosteat kädet.

Mikä tähän auttaisi?
Olen 18v poikanen.

88

10165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se kun pyykkää

      Pojallani, 19v on sama ongelma. Hän sanoo, että juusto ja etikka haisee. Ostin pojalle sellaista pesuainetta, kuin..ai niin, ei saa mainostaa. No, isoissa marketeissa on koko vartalon pesuun tarkoitettua pesunestettä, jossa on maitohappoa. Se estää bakteerikasvua ja hajun muodostusta. Pojan hienhaju laimeni normaaliksi, kannattaa kokeilla. Ei maksa paljoa ja on kotimainen tuote.

      Pojallani tuli myös kainaloihin kellertäviä kovettumia ja kainalot kutisivat ja kirvelivät. Apteekista löytyi dödöä, joka oli hellävaraisempaa, kuin markettien hugobossit sun muut voimakkaasti hajustetut. Huomattiin, että dry stick-muodossa oli parempi kuin roll on, koska roll on-dödöt kuivuu hitaasti. Apteekistakin kannattaa rohkeasti kysyä, heillä piisaa neuvoja. Onnea hankkeeseen.

      • Niin.-

        Puhdista kainalot käsidesillä tarvittaessa..ei hiki haise..vaan bakteerit!


      • Se kun pyykkää
        Niin.- kirjoitti:

        Puhdista kainalot käsidesillä tarvittaessa..ei hiki haise..vaan bakteerit!

        Nimim. "Niin.-" eipä kannata aloittajan käsidesiä laittaa kainaloihin, hänellä on niissä oikein kovettumat. Ne kielivät käyttäjälleen ihan liian vahvoista deodoranteista. Tuo maitohappoa sisältävä pesuliuos vähentäisi bakteerien kasvua eikä kainaloihin tulisi ärtyneitä kohtia eikä kovettumia. Käsidesi on aika tujua tavaraa, tarkoitettu juuri käsille, desinfektioon. Kainaloiden herkille alueille ei liene paras valinta.


      • jaa-a

        Taidat tarkoittaa Lacto line pesunestettä. Itse olen käyttänyt tuota koko
        vartalon pesuun ja on erinomainen muös intiimi hygieniaan.

        Estää bakteerikasvua ja hajunmuodostusta, koska on lievästi hapan.


    • 11+18

      Jos kunnon ainetta haluat, niin apteekissa on todella toimiva tuote, jota laitetaan vain kerran viikossa. Sitä ei tarvi laittaa useammin, sillä et enää hikoile kainaloista. Kysy apteekista, niin he tietävät kyllä mitä ainetta tarkoitat.

      • 11+18

        Lisäys tähän, että kannattaa juoda vettä runsaasti, sillä vähäinen nesteytyskin saa hien haisemaan pahemmalta.


      • jchgkcghk

        Tarkoitat varmaan absolut tor:ia?

        Se on tujua ainetta ja varmasti lakkaa hien valuminen. Minulla tulee kainalot kipeäksi sen jälkeen, joten ei huvita käyttää, mutta on hyvää ja toimivaa ainetta.


      • tickle tickle hahaha
        jchgkcghk kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan absolut tor:ia?

        Se on tujua ainetta ja varmasti lakkaa hien valuminen. Minulla tulee kainalot kipeäksi sen jälkeen, joten ei huvita käyttää, mutta on hyvää ja toimivaa ainetta.

        Absolut Torria pitää käyttää varoen sillä jos kainaloissa on hiventäkään kosteutta tulee valtaisa kutina. Siis vain todella kuiviin kainaloihin.


    • toimi.

      Kristallikiveä kainaloon, kainalokarvat veks ja ruokavalio viljattomaksi. Ei synteettisiä monivitamineja.

      • vanhat konstit

        Toimii kyllä, kristallikivi on suolaa joka tappaa bakteerit.
        Vaikutus kestää 24h, mut kainalot on PESTÄVÄ PÄIVITTÄIN eikä joka toinen päivä.
        Apteekista saa ostaa, jos ei ole pyydä tilaamaan.
        Merisuolaa voi liottaa pesuveteen ja pestä jalat pesuvadissa, ei haise jalkahiki. 0,5 dl merisuolaa ja 5l lämmintä vettä, kun suola on sulanut veteen liota jalkojasi 5-10min suolavedessä ja pese jalkasi siinä. ilman mitään saippuaa tai pesuliuosta! Älä huuhtele jalkojasi enää vedellä, vaan kuivaa puhtaalla pyyhkeellä. Ihon pintaan jää juuri ja juuri pienehkö kerros suolaa, joka tappaa bakteerit ja jalat voivat hiota jonkin verran, mutt eivät haise!
        Puseroista saat hien tekemät tahrat irti kun liotat ämpäriin tai vatiin ruokasoodaa veteen ja pusero tunniksi siihen.
        Pusero pesukoneeseen ja normaali pesuohjelma päälle, se oli siinä puhdas pusero jälleen! Jos on kovin juuttunut tahra: tahra märäksi ja hiero siihen ruokasoodaa niin et se imeytyy kankaan sisälle asti. Juomalasillinen etikka/vesi liuosta liruttelet hiljalleen tahrakohtaan soodan päälle. Kemiallinen reaktio: lika "kiehuuu" kankaasta ylös ja pusero välittömästi pesukoneeseen ja pesuun.


    • hajusteet pois

      Ravinto vaikuttaa, mille hikesi haisee.

      Turhat hajusteet pois.

    • Perusjuttuja

      Ravinto ja nautitun veden määrä tietysti vaikuttaa hien voimakkuuteen, MUTTA tosiasia on se, että se paha haju tulee iholla elävistä bakteereista. Toisin sanottuna kannattaa kohentaa intiimihygieniaa ja vaihtaa mahdollisesti keinokuituiset alusvaatteet puuvillavaatteisiin - ne keinokuiturytkyt saa kyllä siistimmänki miehen löyhkäämään yhdessä päivässä! Ylempänä tulikin vinkkiä niistä pesuaineista.

      Juo siis paljon vettä, peseydy huolellisemmin ja kokeile vaikka ajella kainalosta pahimmat pehkot pois.. lisäksi tosiaan joka päivä puhtaat puuvillakalsarit ja puuvillapaita!

      • puuvillaa - no no

        Minusta taas puuvillakamppeet ovat kaikkein pahimpia haisuleita. Ja jos ne pääsevät hiestä kostumaan, ne kuivuvat todella hitaasti toisin kuin keinokuituiset tai merinovillaiset vaatteet.


    • Lisään tähän

      Joo ja sellaista materiaalia alusvaatteet, että voi pestä kuumassa ja pyykinpesuaineella, jossa ei ole zeoliittia. Se kerääntyy vaatteisiin ja rupeaa haisemaan tunkkaiselta, vähän savelta.

      Noin 60 asteisessa vedessä pestyistä alusvaatteista lähtee hiki tehokkaasti ja kuolleet ihosolut menee huitsin nevadaan. Haalea pyykinpesuvesi vaan vähän huuhtoo, vaikka olisi miten tehokasta pesuainetta.

    • minä kokeilin

      Tunnen ihmisiä, jotka haisee ihan järkylle vaikka pesevät itseään saippualla joka päivä ja vaatteet vaihdetaan ja pestään kunnolla, kun ei se haju edes lähde, jos ei pese kunnolla.

      Joten todellakin ravinto vaikuttaa, mille hikesi haisee.

      Myös lääkkeet voi vaikuttaa hien hajuun.

      Itse pesen itteni vain joka 3 päivä ja vahdan vaatteet. Enkä edes haise pahalle.

      Mutta kannattaa kokeilla.

      • cghjxgfx

        Ravinto ei ole ainoa selittävä tekijä, kuten ei taatusti myöskään iholla elävät bakteerit. Nimittäin tämä on tapahtunut jopa siuhkun jälkeen varmasti puhtaille kainaloille.

        Minulla on sellaiset kainalot että jos esimerkiksi joudun soittamaan sellaisen puhelun jossa pitää olla skarppina, kainaloni eivät haise hielle vaan ihan helkkarin pistävälle "stressihielle."

        En ole huomannut että ravinto olisi vaikuttanut tuohon millään tavalla, vaikka sitä olen vaihtanut huomattavasti terveellisempään suuntaan. Sen lisäksi en tupakoi, enkä juo kuin yhden aamukahvin. Sipuleita käytän sopivasti, joten niitäkään ei tule paljoa. Lihaa tulee syötyä kerran tai kaksi viikossa.

        Tiedän miltä normaali hiki haisee, ja se treenaamisesta tuleva hiki on jopa miellyttävän hajuista tuohon stressihikeen verrattuna joka tuoksuu todella pistävälle ja haisee kauas. Yleensä treenihiki alkaa haista todella pahalle vasta tuntien jälkeen kun bakteereita on syntynyt tarpeeksi paljon.


    • hajuton.

      Ravinto vaikuttaa hienhajuun



      Nyt kun tupakointi on ravintoloissa loppunut ja helle hikoiluttaa, niin on hyvä muistaa, että ravinto vaikuttaa siihen, mille hikesi haisee.

      Esimerkiksi vitamiinipillerit tuovat hikeesi pahan sivuhajun, siksi vitamiinipillerit kannattaa jättää kesällä syömättä. Myös runsas lihan syönti aiheuttaa typpiyhdisteiden erittymistä hikeen, joka tuo siihen epämiellyttävän hajun. Myös meijerituotteet runsaasti nautittuna ummehduttavat hikeä. Muita hajun tuojia ovat mm. valkosipuli, sipuli, mausteet, parsa, brysselinkaali, kahvi, suklaa ja tupakka. Ravintoaineiden vaikutuksen huomaat helpoiten virtsan hajun muutoksista

      Miellyttävämpiä tuoksuja saa taas syömällä ananasta, luumuja, appelsiinia, greippiä, ja mikä parasta, juomalla olutta.

      Ei siis vitamiinipillereitä torstaina ja perjantaina, jos viikonloppuna lähdet baariin.

      Hajujen vaikutus naisiin on useimmiten alitajuista.


      http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm

    • muutama pointti vaa

      Muutama vinkki:

      1) Minusta ei ylipäänsä kannata suihkutella dödöjä joka päivä kainaloon. Siitä seuraa vain se että kainalot eivät koskaan saa kunnolla hengittää ja iho menee siellä ihan "tukkoon", mikä vain pahentaa ongelmaa ja aiheuttaa iho-ongelmia. Etenkin jos on mitään taipumusta allergisuuteen tai ihon kuivumiseen, niin axen tms suihkuttaminen kainaloon ei takuulla tee hyvää pitkällä aikavälillä.

      Dödöä kannattaa laittaa oikeasti vain silloin kun on pakko olla freesinä ja kannattaa ostaa laadukasta mietoa ihoystävällistä dödöä apteekista ja jättää ne kamalat kemikaalit kauppojen hyllylle.

      Ja kun haluaa käyttää jotain tuoksua esim juhlissa, niin sitä varten on sitten partavesi, jota ei tarvita kuin pari tippaa iholle.

      2) Ravinnolla ja nautitulla nesteellä on tosiaan merkitystä hien hajuun, ja tuossa ylempänä kattava infopaketti aiheesta tosiaan. Samoin lääkitys saattaa vaikuttaa.

      3) Pese vaatteet 60 asteessa ja huolehdi siitä, että ne huuhdeltu kunnolla. Moni iho-ongelma johtuu nykypäivänä siitä, että moni pesee vaatteet 40 asteessa, mikä jättää bakteerikannan eloon, eikä hikikään lähde vaatteista kunnolla.

      Osa nykyisistä pesukoneista käyttää vielä varsin säästeliäästi vettä, eikä kone näin huuhdo edes niitä pesuainejäämiä vaatteista täysin pois, mikä johtaa myös iho-oireissiin. Extra huuhtelu alusvaatteisiin erityisesti on paikallaan. Ja pesuainetta ei kannata tosiaan myöskään annostella liikaa.

      • hölmölän direktiivi

        Ja EU käskee nykyisin vielä lisäämään koneisiin 20 asteen pesun !
        Mitähän ne euroedustajat luulee 20 asteen pesuilla pestävän, ei ainakaan hiki tai lika lähde nuin kylmällä vedellä minnekään. Vielä talvisaikaan kun joudutaan rasvaamaan ihoa enemmin rasvat ei lähde vaatteista hailakoilla vesillä.
        On taas ollut eräänlainen käyräkurkku-direktiivi tuokin 20 asteen ohje. Olkaa kansalaistottelemattomia jos halajatte puhtaita vaatteita.


      • dfgdfgdfgdfgdfg
        hölmölän direktiivi kirjoitti:

        Ja EU käskee nykyisin vielä lisäämään koneisiin 20 asteen pesun !
        Mitähän ne euroedustajat luulee 20 asteen pesuilla pestävän, ei ainakaan hiki tai lika lähde nuin kylmällä vedellä minnekään. Vielä talvisaikaan kun joudutaan rasvaamaan ihoa enemmin rasvat ei lähde vaatteista hailakoilla vesillä.
        On taas ollut eräänlainen käyräkurkku-direktiivi tuokin 20 asteen ohje. Olkaa kansalaistottelemattomia jos halajatte puhtaita vaatteita.

        Sitä ei tarkoitettaisikaan perusvaatteille, vaan kylmäpesuun (oli nyt vaan pakko huomauttaa, kun itsellä on pari vaateta jotka vaatii kylmäpesun, ettie mene pilalle).


      • AllergiaOhjelmaPesu
        hölmölän direktiivi kirjoitti:

        Ja EU käskee nykyisin vielä lisäämään koneisiin 20 asteen pesun !
        Mitähän ne euroedustajat luulee 20 asteen pesuilla pestävän, ei ainakaan hiki tai lika lähde nuin kylmällä vedellä minnekään. Vielä talvisaikaan kun joudutaan rasvaamaan ihoa enemmin rasvat ei lähde vaatteista hailakoilla vesillä.
        On taas ollut eräänlainen käyräkurkku-direktiivi tuokin 20 asteen ohje. Olkaa kansalaistottelemattomia jos halajatte puhtaita vaatteita.

        Nk."energiansäästö" bisnes on myös livennyt älyttömyyksiin kaikkine säästölamppuineen ynnä muine matalaenergia hölmöilyineen joita kaupitellaan pääsasiassa hyvätuloisille maksukykyisille jotka oikeasti tuhoavat maapalloa enempi
        kun säästävät sen luonnonvaroja,,tai kerkiivät kierrättämään.
        Tuleehan noin parempi mieli kun pesumasiina pesee ja säästää muttei puhdista?
        Ja joku tahohan vetää hyvät fyrkat välistä kun tulee parempi mieli ostajalle mikä säästää sähköö sekä vettä mutta on kuluttaja mikä ei paljoo pihtaile ees lämpötiloissa?
        Jonkin lainen lisähuuhtelu kyllä ois tarpeen?


    • jarruraita

      Apteekista absolut torr ainetta. Itse kärsin samasta ongelmasta kainaloiden kanssa mutta tuon torrin kanssa ongelmat katoavat. Erittäin kovaa ainetta mutta toimii. Kainalot tulipunaiset laiton jälkeen mutta eipä tule hiki läpi seuraavina viikkoina. Tuon kun uusii muutaman viikon välein niin olen huomannut että vaikutus on miltei pysyvä.

    • kritallikivi

      Hiki ja rasva ei lähde tämänpäivän vähävetisissä koneissa 40 asteessa eli alusvaatteet pestään 60 asteessa.

      ÄLÄ LAITA liikaa pesuainetta ja käytä hajusteetonta. Vähemmän on parempi, kun kuningaskuluttaja teki tutkimuksen.

      Aja kainalokarvat.

      Apteekissa ei ole parempaa dödöä tarjolla, vain ylihintaisia tuotteita. Osta apteekista vain lääkkeet, EI muuta.

      Kristallikivi on oikeesti todella hyvä.

      Tässä 1 tuote

      http://deodoranttikivi.net/esittely.htm

      Kestää ainakin vuoden, vaikka hinta on n. 15€

      Itse ostin ruohonjuuresta.

      • ????

        Mä käytin joskus jotain mineraalidödöä, mut kainalot muuttu tulipunasiks ja niitä pisti ja kirveli paljon. Lopetin dödön käytön ja krivelylakkas parin päivän päästä. Juuri keskustelufoorumeilla ehdotettiin vaihtamaan mineraalidödö toiseen, koska se oli ärsyttänyt monen muunkin ihoa. Se oli tosin normikaupasta ostettu, Garnierin mineraalidödö, eli ehkä ihan sama asia... ?


    • Kainalohikikonkari

      Vahva hienhaju pinttyy myös kainalokarvoihin. Ne kannattaa ajella pois jos niihin on päässyt haju jo tarttumaan. Uudet kasvaa kyllä tilalle.

    • hikari

      Absolut Torr on ainut mikä itelle tehoo, saapi apteekista.

    • Sumpsan Sulttaani

      Potunsyönnistä se paha haju tulee. 65v

      • tgbhyj

        Joopa joo. Jos tuo "65v" tarkoittaa oikeasti sun ikää niin enpä ihmettele yhtään miksi kerrot tuollaisia valheita. Sä olet vielä sitä ikäluokkaa jolle on puhuttu lapsesta asti suoraan sanottuna täyttä paskaa. Sun kannattaa vähän päivittää tietojasi.


    • torr

      kysy apteekista Absolut Torr! ei ole varsinaisesti deodoranttia, vaan sellaista nestettä jota levitetään hikoilevalle alueelle n. kerran viikossa. itse hikoilin ihan vaan paikallakin ollessa, nyt ei kainalot vuoda edes rankassa urheilusuorituksessa! ainetta voi laittaa myös kämmeniin/jalkoihin.. mutta itse olen kokeillut vain kainaloihin. TOIMIII :)

      • Pontsou

        Jep, suosittelen tätä erittäin paljon myös. Tujua tavaraa, mutta parin viikon kuurin jälkeen tulos on tosiaan miltei pysyvä. Saattaa kirvellä laitettaessa, mutta se menee ohi pian. Käytin itse vain kainaloihin, eli en tiedä miten skulaa käsiin tai muualle mutta kysy apteekista. Käytin parin viikon ajan joskus 7vuotta sitten ja ongelma ollut poissa tuon jälkeen.


    • ...

      Lähes joka päivä ei riitä, suihkussa on käytävä joka päivä ja jos on tuollaisia ongelmia, niin kahdesti.

      Mutta keinoihin: mene lähimpään apteekkiin ja osta absolut torr-nimistä valmistetta, käytä ohjeiden mukaan. Sen tueksi "naiset ovat vahvoja" rexonaa marketista. Loppuu tuokin ongelma.

      • ...

        Jahas, vastasin ennen kuin luin ketjun, absolut torrista olikin jo useampi maininta. Mutta tosiaan, toimii.


      • puuma
        ... kirjoitti:

        Jahas, vastasin ennen kuin luin ketjun, absolut torrista olikin jo useampi maininta. Mutta tosiaan, toimii.

        KYLLÄ! Absolut Torres TOIMII !!!


    • qqq

      Itse olen huomannut, että stressi vaikuttaa hienhajuun.
      Normaalisti vaikka hikoan, hiki tuoksuu miellyttävälle omasta mielestä. Stressaantuneena tosi ikävälle.
      Mut joo, neovojahan tuossa jo tulikin.

    • qwertyzxcvn

      - Koska oot 18v (eli hormonitoiminta aktiivisimmillaan) niin tilanne tulee luultavasti ainakin lieventyyn parin vuoden sisällä.

      - Älä käyt tavallista deodoranttia vaan antiperspiranttia. Henkkoht suosittelen Hillfigerin mallia, on ollut tehokkain.

      - Urheile paljon. SIlloin hikoilet useammin, eikä hiki ehdi konsentroitua niin voimakashajuiseksi.

      - Nuokaan eivät varmaan asiaa täysin paranna. Ihotautilääkäri voi joskus auttaa riippuen tilanteen vaikeudesta. Voit joko soittaa paikalliseen terveyskeskukseen ja hakeutua omalle lääkärille (josta mahdollisesti lähete ihotautipolille), tai sitten mennä yksityiseltä puolelta mieluiten suoraan ihotautilääkärille. Oo valmistautunut kertomaan siitä kuinka paha vaiva on, esim. joudutko vaihtaan montakin paitaa päivässä, rajoittaako tilanne sosiaalisia aktiviteetteja jne.

      Tseppiä!

    • helpotusta

      Käy suihkussa kaksi kertaa päivässä. Ei se niin raskasta ole. Ei ole ainakaan järkeä jättää suihkua väliin.

    • urts

      Testi

    • Omakokem

      Absolut torr apteekista tehokkainta,itse pärjään kun laitan bats-merkkistä ainetta, siinäkin on alumiinia, samoin kuin torrissa. Ilm. vain enemmän kuin markettituotteissa, kun en ole millään löytänyt tuotetta jossa EI olisi alumiinia. Vkonloppuna voisi omissa nurkissa olla laittamtta tota alumiinia kroppaansa..

      Ja ehdottomasti sheivaat kainalosta kaikki karvat pois! Se auttaa tooosi paljon pysymään hajutyomana. Kokemusta on!

      • puuma

        Karvat pois ja seuraavana päivänä Absolut Torres-nestettä.Bats'sia olen käyttänyt mutta ei tehonnut.Absotut Torres'ta käyttänyt n.21v. ja olen ollut tyytyväinen!!!!


      • kldlfpjdn

        Absolut torr on todella tehokas. itse käytän sitä ja en pärjäis enää ilman.


    • Kaksi kertaa........

      Puhdista kainalot pari kertaa viikossa Neo Amisept-haavanpuhdistusaineella.

    • 31väm

      ne väriläiskät ja kovettumat paitojen kainalokohdissa johtuu deodorantista, nimenoman rollonista. Ei se hiki niitä pilaa. Nimim. itse huomannut :D
      alusvaatteitten pesu 60 asteessa ja väärinpäin käännettynä.

    • kallon kutistaja

      syöpä

    • knikkeknakkerton

      kaupungin työntekijän hiki on hyvää syöpälääkettä . mutta sitä ei saa mistään.
      nuoret kollit hikoilee sen takia kun ne pelkää, että joutuvat tekemään jotain työtä, esim . roskiksen vienti.
      kaikenkaikkiaan ei haittaa vaikka vähän hikoileekin .sadanvuoden kuluttua ei kukaan enää muista moista asiaa.

    • luksi ehkä kannattaisi kokeilla peseytymistä JOKA päivä. Toinen hyvä keino on pestä vaatteensa, ettei ne ehdi kovettumaan. Tossa iässä kaverit vinoili mullekin, että kannattais laittaa sukat yöksi tärpättiin, ni ei olis aamulla niin kovat jalkaa pantaessa...... Se Absolutr Torr on tehokas. Vaikuttavana ainesosana juuri se sama kuin deodoranteissa, mutta ilma turhia hajunpeittäjiä ja huomattavasti vahvempana soosina. Estää hikoilun jopa useamman päivän ajan. Lue: tukkii hikirauhaset.

    • saaristolaispuaskari

      kainaloihin kannattaa sivellä tervaa ja sitten vielä höyheniä , nämät etellä esitetyt toimenpiteet estävät hien tarttumasta paitaan kainaloiden kohdalta .
      kannattaa myös käyttää verkkopaitaa ,siinä on suht tehokas tuuletus.
      jos eivät nämät toimenpiteet vielä auta, niin voi asentaa jokkut tuulettimet kainaloihin jokkat puhaltavatten viimaa.
      ruokavalioksi suosittelen valkosipulia ja koskenkorvaa ,tai päinvastoin.
      myös tilkkanen anisviinaa rinnuksilla tekee hyvän säväyksen .
      tuoretta kalaa kannattaa onkia vapaa aikana.
      nämät ovat vanhankansan neuvoja jokkat pätevätten aina.

      • lehemä ammuu

        Saariaton irvileuka on sikälis oikiassa notta kala panee haisemaan samoin sipuli. Valkosipulista puhumattakaan.
        Syödään siis vain ruohoa.


    • operaatio hiki

      Tuttavani hikoili aivan valtavasti nuorena ja aina oli pusero märkänä kainaloiden kohdalta. Hiki myös haisi. Hän kävi myöhemmällä iällä, muistaakseni Tampereella, leikkauksessa, jossa jotain tehtiin, en ole kysynyt mitä. Onko jotkut hermopäätteet katkaistu vai jotain muuta. Mutta lopputulos oli enemmän kuin hyvä. Tuttavani vain harmitteli, ettei aiemmin älynnyt lähetä leikkaukseen.

      Sanoi että olisi ottanut vaikka pankista lainaa, ellei rahaa olisi riittänyt. Liika hikoiluhan on myös sosiaalinen haitta. Mutta nuorella miehellä kylläkin hikoilu voi vielä vähän asettua, joten voisi odotella muutaman vuoden, tai ottaa yhteyttä näihin paikkoihin missä operaatioita tehdään.

    • jshdjkahdjka

      Kannattaisi tsekata myös ruokavalio ja verensokeri.
      Olen haistanut että joillakin miehillä on sellainen makeahko hienhaju, ja se voi viitata jonkinlaiseen verensokerin epätasapainotilaan.

    • ei tarvitse kärsiä

      kaikenlaisia ohjeita näyttää olevan tyrkyllä. toisilla auttaa toisilla ei. 18 vuotias tytär kärsii myös kainaloiden liikahikoilusta. kaikki apteekkitavarat koitettiin ja rahaa paloi. halvin ratkaisu löytyi ihotautipolilta, jonne saa lähetteen terveyskeskuksesta. kainaloihin pistettiin botoxia. pieni kärsimys ja erittäin suuri hyöty. auttaa n. puoli vuotta kerrallaan. hien tulo loppui kuin seinään. edes antiperspiranttia ei tarvita. mitään haittavaikutuksia ei ole tullut. 2 kertaa jo pistetty. 3 kerran menossa. maksaa ainoastaan poliklinikkamaksun

    • puuma

      Et ole googlannut tästä aiheesta?Olisit löytänyt keskustelu-pätkän missä vastaan samaan kysymykseen...Apteekit myyvät resepti vapaata Absolut Torres-nimistä "melkein roll'on" nestettä.Alussa käytetään n.1-2 kertaa/kk. Ja aivan varmasti Sinulta loppuvat märän hien aiheuttamat ongelmat.Ei muuta kuin apteekkiin!!

    • hajuton ja vapaa

      Käyttäkää luonnon omia tuotteita, jotka auttavat satavarma!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Nyt otatte itseänne niskasta kiinne ja pesette kainalot sun muut hajuapaikat etikalla aivan luitte aivan oikein ETIKALLA! Jonka jälkeen vielä ruokasoodalla.
      kuivaan ihoon hierotte ette suinkaan hajusteita vaan raakasti sitä ruokasooda aivan ruokasootaa sitä sinne hajuluoliin.

    • Male Miesmann

      Lactasyd-tyyppiset lievästi happamat ihonpesuaneet ihon muuttavat bakteerikoostumusta ja saattavat vähentää hajua merkittävästi.

    • tiplu

      Kainalot täytyy pestä aamulla, yön hiet pois ja sitten suolakiveä. Puuvillaisia vaatteita ja vettä juotavaksi

    • Hikiki on

      Itse kävin 18-vuotiaana Tampereella plastiikkakirurgilla kalliissa kainaloiden hikirauhasten poistossa.Niin uskomattomalta kuin se kuulostaa,hikoilu siirtyi viereisiin kudoksiin ja hikoilu jatkuu entisellään voimakkaassa stressissä tai jännityksessä.Ei ole helppo vaiva,ei...

      • jo.viisi.vuotta.käyttäny

        triple dry - miksei kukaan sitä ole maininnut? saa apteekista ja on tosi hyvä. kestää kyllä kuivua mutta odottelu on sen arvoista. tuo absolut torr on tujumpaa. kokeilisin sitä vasta triple dryn jälkeen (ja se normaali purkki, ei mikään suihke tai stickki).


    • Kainaloinen kananen

      Ajele kainokarvat kokonaan pois. Aamulla suihkun jälkeen kuivalle puhtaalle iholle, siis kainaloihin, roll-on deodoranttia jonka annat kuivua ennekuin laitat paidan päälle. Jos päivällä tai illalla hiki haiskahtaa kainaloista niin pelkkä kainalopesu ja uudet rollonit kehiin. Kysy apteekista dödöä, on tehokkaampaa eikä ärsytä ihoa. Ja sitten vielä...paitaa on vaihdettava päivittäin mutta sen jo tiesitkin ;-)

      • kananen

        Siis kainalokarvat...ei kainokarvat, heh!


    • Hikireiska

      Minäkin hikoilin runsaasti teininä ja 18-vuotiaana, ja herran jestas miten se hiki haisi! Minulla auttoi hajusteeton roll-on antiperspiranttideodorantti kohtuullisen hyvin. Niitä saa ihan marketeista. Sipaisi reippaasti aamulla kainaloihin, ja pitkälle iltapäivään pysyi hajuttomana. Kannattaa kokeilla. Hajustetut dödöt saattavat nimittäin vain pahentaa tilannetta, sillä sekoittuessaan hikeen ja muhiessaan paidan sisällä kainalossa ne saattavat alkaa haista aika pistävälle.

      Ikäkin auttaa osittain. Nyt olen 28, ja hikoilen edelleen runsaasti. Nykyisin käytän kuitenkin dödöä vain harvoin, koska hikeni ei enää haise niin voimakkaalle. Tämä varmaan johtuu luonnollisesta testosteronin vähentymisestä. Lisäksi käyn tietysti joka aamu suihkussa, kesällä usein myös iltaisin. Yksi auttava keino on myös käyttää hengittäviä, tarpeeksi väljiä vaatteita. Tekokuituvaatteet alkavat nimittäin haista törkeältä jo parin kilometrin reippaan kävelyn jälkeen, mutta villa ja puuvilla vain kostuvat, eivätkä kuivuessaankaan ala haista. Älä siis käytä ainakaan ihoa vasten muita kuin villa- tai puuvillavaatteita. Lisäksi, käytä aina vain juuri ja juuri tarpeeksi lämpimiä vaatteita, niin et hikoile niin paljoa. Ei siis toppatakkia nollakeleille, ja takki auki ja pipo pois päästä sisällä.

    • entinenhikikalle

      SUOSITTELEN REXONA PROTECTION vai mikä olikaa . itelläni ei oo mikkää muu tehonnu niin vahvasti. et tuu pettymään. dödö on semmosessa pahvi"laatikossa".
      ja löytyy ihan prismoista ,maxeista,cittarista,s-marketeista

    • karvat pois

      Jos ajaa karvat pois kainaloista, niin ei haise enää samalla tavalla. Olen nainen, mutta lyhetkin karvat kainaloissa aiheuttavat pahaa hajua. Kun karvoja ei ole, niin ei paljon tarvitse deodoranttiakaan. Kyllä mieskin voi ajaa kainalokarvat...hienhaju on inhottavampi ongelma kuin karvattomat kainalot. Karvoissa ne bakteerit muhivat.

    • hyperhidroosi

      Jos kärsit liikahikoilusta, eikä Absolut Torr auta (kuten mulla), mene terveyskeskukseen->lähete neurologille-> botuliinia kainaloihin. Tällä tavoin kunnallisella puolella saat sitä puolen vuoden välein ja maksat pelkän polimaksun. Yksityisellä maksaa noin 280e/kerta, mutta on sairaus, joten saat sen vakuutuksesta takaisin, mikäli sulla on sellainen. Itse käynyt yksityisellä 3-6kk välein jo 8vuotta. Botuliinia laitetaan tosi pieni määrä noin 20 nopeaa pistosta aivan ihon alle. Jotkut pistokset ei edes tunnu, jotkut sattuu, mutta sen minuutin kestää, kun hikoilu loppuu kuin seinään sen jälkeen. Myös käsiin sitä kaiketi laitetaan, mutta siitä en osaa sanoa sen enempää. Leikkausta en suosittele. Kysy jos jäi joku askarruttaa ja googlaa hyperhidroosi!

    • Toimii aina

      huljauta olutta kainaloon peittää hyvin hienhajun

    • Asiallisesti

      Lääkäriin hormonikartoitukseen. Murkuilla monesti kaikkea tuollaista, antavat ohjeet ja hoidon tarvittaessa.

      Turhaan kärsit, tsemppiä!

    • jeer

      melkein päivittäin suihkussa,huh huh,olisko siinä yx syy?

    • mansom2

      Itse olen 27-vuotias mies ja taistellut pistävää hienhajua vastaan melkoisen pitkään. "Oikeiden" dödöjen ja pesuaineiden etsimisen lopetin jo aikoja sitten, kun mikään ei yksinkertaisesti auttanut.

      Sitten aloin etsiä syyllistä ruokavaliosta. Oletin, että vastaus piilee lihansyönnissä tai maitotuotteiden nauttimisessa, tai jossain muussa, mikä saa kehossa pahanhajuiset reaktiot aikaan. Mutta kun ei...

      Sitten ei ollutkaan enää paljoa vaihtoehtoja jäljellä. Rupesin tarkkailemaan omaa päivärytmiäni. Ja pistin merkille, että stressaavina työpäivinä kainaloni haisevat pistävämmältä kuin kevyempinä päivinä. Lomapäivinä kainalot tuoksuivat taas luonnostaan niin hyvältä, että hyvä että raski pestä hikeä pois. :)

      Eli oliko syynä vain hien runsas määrä? Ei, koska silloinhan kainaloiden pitäisi haista pistävältä myös juoksulenkin jälkeen, mutteivät ne haise, vaikka hikeä on erittynyt todella runsaasti. Toisaalta, jokin erittäin stressaava tilanne tuntuu samantien hienhajussa, vaikkei hikeä erittyisi kuin nimeksi. Tilanteen ei tarvitse kestää kuin minuutin pari, ja hetken päästä sen huomaa jo hajussa.

      Eli syyllinen löytyi omalla kohdallani - stressi. Ja stressistä pääsee eroon vain vaihtamalla ympäristöä tai ajatuksiaan. Itse lähdin liikkeelle jälkimmäisestä, ja tulokset ovat olleet merkittäviä.

      • brtbrew

        Minulla on täsmälleen sama vaiva kuin sinulla. Ihan turha ajaa kainalokarvoja, vaihtaa ruokavaliota, käydä suihkussa tai tunkea rexonaa. Ne on jo kokeiltu.

        Kun stressaava tilanne tulee eteen, se on pari minuuttia ja kainalot haisee niin pistävälle että ympäristö huomaa sen varmasti. Vaimokin kysyy joka kerta että "oletko taas stressannut?" Eikä kyseinen haju ole mitään hienhajua, vaan todella nenään pistävää myrkkyä eikä sitä tarvitse olla kainalot märkinä.

        Tuo haju taitaa johtua kortisonin liikaerityksestä?


    • talvisinparempi

      Täällä myös hikoiluttaa ihan hirveästi. Suihkussa päivittäin ja kesällä kaksi kertaa. Tuntuu, että aina on kuuma. Nyt kun on talvi niin on helpompaa. Ennen nautin kesän lämmöstä, mutta nyt kartan auringossa oloa. Kotona kesäisin ikkunat auki sekä parvekkeen ovi myös. Myös hankin muutama vuosi sitten ilmastointilaitteen, jotta kesäisin huoneiston ilma viilenee ja samalla poistaa kosteuden.

      Ei tarvitse kuin hetken kävellä, niin paita on märkä mm. selästä. Kainalot myös märkinä. Hiki ei haise, onneksi. Kesäisin käytän vaan valkoisia puuvilla paitoja, jotta paita ei näyttäisi märältä. Muuten on aina t-paita aluspaitana jos käytän sen päällä värillisiä paitoja.

      Urheilen myös ja hiki tulee melkein heti. Juon paljon vettä tai kivennäisvettä.

    • urts

      Mene lääkärille. Ne on fiksuja ja osaavat neuvoa ja tarvittaessa kirjoittaa jotain rauhoittavaa hikiheikille.

      • Hehheh!

        Taidat olla itse jonkinlaisten rauhoittavien vaikutuksen alaisena. Hehheh! Narkkari...hehheh!


    • defrghjklö

      Niin paljon vastauksia että tämän seuraavan joku on jo voinut kertoa, mutta kerron silti...

      Apteekissa myydään sellaista hikoilunestoa jonka nimi on "Tosi kuiva" (maksaa muistaakseni 10e). Joo, tyhmä nimi mutta tuon niminen se tuote on. Sitten... mene kotiin, ja ENNEN NUKKUMAAN MENOA pese kainalot vaikka Lumenen kasvojenpesuaineella (sellainen sininen purkki mikä maksaa Cittarissa ehkä joku 7e). Kuivata kainalot HYVIN, ja sen jälkeen laita "Tosi kuivaa" kainaloihin ohjeiden mukaan. Mene nukkumaan, mieluiten ilman paitaa siten, että kainalot saisi hieman ilmaa. Tuo aina saattaa kirkellä ja kutittaa hieman (tai riippuu kuinka herkkä on), mutta aamulla kun heräät niin kyllä on kuivaa. Muista laittaa sitä myös kainalon ympärille, sillä itselläni ainakin hiki tulee niistäkin kohdista...

      Tuon toimenpiteen jälkeen on viikon ajan kuivat kainalot. Ennen kuin teet seuraavan setin, niin pidä vaikka vk taukoa... tai laitat sitä sitten kun pitää ne kainalot olla kuivina ja hajuttomina.

      Itsellä tuo toimi ekalla kerralla kymmenien eri muiden kokeilujen jälkeen. Se oli ihme. Jossakin kohtaa teho lakkasi, mutta sain sen takaisin seuraavasti:

      Tee siis samat pesu ja "Tosi kuivan" laittaminen, mutta nyt kuivaa kainalt hiusten kuivaajalla. Kun kuivat, laita toinen kerros "Tosi kuivaa". Sitten on taas viikon ihan kuivaa.

      En tiedä toimiiko tämä kaikilla, mutta itselläni ihan sikahyvin. Oli kesäläkin kivaa kun paita oli ihan kuiva vaikka oli kuuma.

      MUTTA HUOM! LAITA AINETTA VAIN KUN OLET MENOSSA NUKKUMAAN, ELI ANNAT SEN VAIKUTTAA RAUHASSA YÖN YLI KUN ET LIIKU JA POMPI. Muuten ei vaikuta.

      Sellaista...

      Mies 30vee

    • simoniz

      ei se runsas hikoilu ole paha asia kun menee kylppäriin lattiakaivon lähelle seisomaan niin sinne se ylimääräinen kosteus häviää.
      ulkona menee sadevesikaivon tai ojan lähettyville .

    • Varma konsti

      Osta kaupasta pikkuhoususuojia, leikkaa sellanen puoliks ja liimaa paidan sisäpuolelle, kainaloiden kohdalle. Se imee kosteutta, joten paitaan ei pääse syntymään hikilaikkuja.

    • hormoonit hyrrää

      Hormoonit hyrrää vielä tuon ikäisellä kuin aloittaja ja se haju johtuu siitä eikä siihen niinkään auta mitkään hajusteet.
      Melkeimpä neuvoisin menemään lääkärin juttusille että kaikki siltä osin kunnossa.Käsien hikoilu noin muuten viittaa jännittyneisyyteen.

    • epätoivonen

      eukolla se on sellanen vaiva ,että persvako pakkaa hikoilemaan ja haiseekin .
      siksi panenkin aina suuhun sitä.
      tekarit pitää muistaa ens ottaa pois.
      ...... siis siltä eukolta, en mää omiani ota pois.
      auttaisko asiaan jos se pesis joskus sen persiinsä.
      jos joku osais neuvoa ,niin olisin tosi kiitollinen.
      auttakaa hyvät ihmiset ,mulla on keinot vähissä.
      helkkarin pahaa ruokaakin se tekee ja pierii kokoajan.
      miten haetaan lähestymiskieltoa?
      kuka korvaa jos kuolen ?

    • aloita lääkitys

      Hyvin hajanaista kirjoituksesi niin aloita neurolepti lääkitys ni gyl se siitä.Tsemppiä sulle ja oo ihan ittes vaan.

    • ei hikeä

      triple try rollonina kainaloon ja suihkeena jalkoihin!!!!!!!! sitä siis laitetaan illalla. ja sitten aamulla vielä tavallista rexonaa jne suihkeena päälle niin hyvin menee ei edes lenkillä hikiä.

    • entinen haisuli

      Ainakin hajuongelmaan vois auttaa Medex- niminen aine. Sitä saa joistain apteekeista.
      On melko hintavaa mutta sitä kuluu tosi vähän, annostus on pieni. Noin riisinjyvän
      kokoinen nokare levitetään kainaloon. Vähän isompi nokare on tosin helpompi
      levittää. Minun hajuongelmani katosi tällä konstilla. Kostumista se ei tosin poista,
      ehkä hiukan vähentää.

    • 8+12=20

      Kannattaa mennä ihotautilääkärin vastaanotolle eikä arpoa täällä, mikäli liikahikoilusta on vaivaa eikä tavalliset konstit tepsi. Nykyään on hyviä hoitoja vaivaan. Joku ylempänä oli ollut kirurgisessa hoidossa, mutta nykyään on paljon pehmeämpiäkin (ja palautettavissa olevia keinoja, jos tulee sivuvaikutuksia) olemassa.
      Ei 2000-luvulla enää tarvitse turvautua magiaan tai mystiikkaan.

    • pom pom

      Absolut tor apteekista ohjeiden mukaan ja vaivasi on poissa.

    • Apua saanut

      Itellä liikahikoiluun ainut ja todella hyvin tehoava lääke on botox. 10 pistosta per kainalo ja hikoilu loppuu 6-12kk kokonaan. Operaatio maksaa 400-500€ mutta on kyllä sen arvoista. Suosittelen ehdottomasti ottamaan yhteyttä pistoksia tekevään plastiikkakirurgiin tai ihotautilääkäriin.

    • wc.

      peset kädet ja kainalot.

    • ei roll-on dödöä

      Minä kun lopetin kokonaan roll-on pulloissa olevien deodoranttien käytön, ei paitoihin enää tullut kainaloihin niitä kovettumia. Itsellänikin nimittäin aiemmin oli juuri sama ongelma.
      Eli tätä nykyä aina laitan kainaloihin spray-dödöä niin ei mitään kovettumia jää paitaan kainaloihin.

    • 16+8

      Kainalot kannattaa pestä vaikka parin kolmeen kertaan oikein kunnolla saippualla ja huudella välillä, koska bakteerikasvusto lisää vielä hien hajua.

      Apteekista löytyy alumiinisuoloa sisältäviä hikoilua vähentäviä tuotteita esim alumiinikloridin spriiliuos Absolut Torrin.

      Leikkaushoidossa on riskinä, että hikoilu vain siirtyy toiseen paikkaan kehossa.

    • hannele-99 v

      onko sairaudet tutkittu? kilpirauhaskokeet esim?

    • Anonyymi

      Kofeiini pistää joillain ihmisillä hien haisemaan pistävälle. Lopeta kahvi tai vaihda kofeiinittomaan kahviin. Tee samoin. Pari päivää menee ja enää eivät kainalot haise. Tällaisilla henkilöille pienikin kofeiinimäärä aiheuttaa tätä oiretta. Esim. kaakaossa / suklaassa on kofeiinia, eli niitäkää ei suuria määriä.

    • Anonyymi

      Sen verran vielä, että tuo kofeiini aiheuttaa monille ihmisiä oireita. Saattaa olla jopa hyvä, että kofeiini puskee tuolla haisevalla tavalla ulos. Monilla ihmisillä kofeiini jää elimistöön ja aiheuttaa mm. kihtiä eli kiteytynyttä virtsahappoa. Kofeiini varastoituu virtsahappona ja siis kiteytyneessä muodossa rasvakudokseen. Varsinkin aivoihin. Eli aiheuttaako jopa mielenterveysongelmia?

    • Anonyymi

      Lisäksi monilla ihmisillä kana aiheuttaa pistävää hinenhajua. Eli kala esimerkiksi ei aiheuta. Kannattaa kokeilla olla vaikka muutama päivä ilman kanavalmisteita.

      Yleensä jos nautit kanaa, hiki haisee pahimmalta seuraavana päivänä. Eli tosiaan vaatii muutaman päivän ilman kanaa.

      Eli kofeiini ja kana pois, niin ei haise hiki miltään.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe