Miten oppia uimaan?

Räpiköijä

Uimakoulussa oppii alkeet ja pysymään pinnalla 2-3 metriä, mutta missä sen jälkeen kehittää taitoaan? Tuntuu että uimahalleissa vain jää muiden jalkoihin ja on radan tukkona!

14

10134

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapsa

      Viikonloppukurssi tulossa tammikuussa, kysy tarkempia tietoja myöhemmin syksyllä opistolta. Tarkempi ohjelma vielä auki, kesto kuitenkin pe-illasta su-iltapäivään.
      Tapsa

    • Esko

      On väärin luulla, että ihminen uppoaa vedessä. Jos seisot vedessä pystyssä liikkumattomana, uppoat sen verran, että veden pinta on otsan tienoilla. Kokeile sitä! Kun potkaiset jalallasi eteenpäin nousee pää veden pinnan yläpuolelle. Samoin, jos heilautat käsiäsi sivulle päin nouset vedessä ylöspäin. Älä polje suoraan alaspäin, vaan potkaise eteenpäin. Kättä heilautetaan kämmenpuoli alaspäin edestakaisin. Näin pysyt pinnalla paikoillasi ollessa. Se ei ole raskasta, ja lapsetkin sen oppii.
      Aikuiset käyttää kelluntavöitä, mutta ilman vyötä se homma on hauskempaa.

      • Ei-Phelps

        Kokeilin viikonloppuna tuota vedessä seisomista. Omasta mielestäni painuin syvemmälle kuin otsaan asti. Voiko kelluvuudessa olla eroja? Myöskään kämmenellä heiluttelu kertomallasi tyylillä ei pitänyt pinnalla, ainakan kerralla en sitä oppinut!!


      • Esko
        Ei-Phelps kirjoitti:

        Kokeilin viikonloppuna tuota vedessä seisomista. Omasta mielestäni painuin syvemmälle kuin otsaan asti. Voiko kelluvuudessa olla eroja? Myöskään kämmenellä heiluttelu kertomallasi tyylillä ei pitänyt pinnalla, ainakan kerralla en sitä oppinut!!

        Kelluvuudessa voi olla eroja. Hyvin lihavat näyttävät kelluvan aivan mitään tekemättä. Tätä kokeillessa pitää tietysti käyttää uimalaseja. Ei muuten mitään näe. Varmaan voit huomata, ettei syvälle sukeltaminenkaan ole helppoa, nosto on niin voimakasta. Kaikki jäävät pinnalle kellumaan, kun on ilmaa keuhkoissa.
        Ihminen painaa veden sisään uponneena vain n. 0.5 kiloa. Tämän verran nostoa saa helposti aikaan käsillä ja jaloilla.
        Lapsetkin ovat oppineet tämän, mutta tekniikan oppiminen voi aikuisista tuntua vaikealta. Suurin syy lienee veden pelko.
        Kun vedessä kellumisen on oppinut, sitten se on yhtä helppoa kuin käveleminen.
        Itse asiassa voi astua altaan reunalta veteen ja alkaa kävelemään veden sisällä.
        Tämä homma on niin hauskaa, että se pitäisi kaikkien opetella. Pääasia on, ettet polje vettä alaspäin, vaan heilautat jalkaa eteenpäin ja käsiä sivusuunnassa. Avoin kämmen alaspäin aiheuttaa huomattavan nostovoiman. Vesi muuttuu kuin kovemmaksi aineeksi, kun liike on nopeampaa.
        Fysiikan fakta on, että veden vastus kasvaa nopeuden neliössä. Siksi hyvin nopeat liikkeet vedessä ovat aivan mahdottomia. Tästä syystä vesi on hyvä elementti tehdä voimistelua. Samasta syystä vesi myös kantaa kovasti, jos liikkeet ovat hieman nopeampia.


      • Ei-Phelps
        Esko kirjoitti:

        Kelluvuudessa voi olla eroja. Hyvin lihavat näyttävät kelluvan aivan mitään tekemättä. Tätä kokeillessa pitää tietysti käyttää uimalaseja. Ei muuten mitään näe. Varmaan voit huomata, ettei syvälle sukeltaminenkaan ole helppoa, nosto on niin voimakasta. Kaikki jäävät pinnalle kellumaan, kun on ilmaa keuhkoissa.
        Ihminen painaa veden sisään uponneena vain n. 0.5 kiloa. Tämän verran nostoa saa helposti aikaan käsillä ja jaloilla.
        Lapsetkin ovat oppineet tämän, mutta tekniikan oppiminen voi aikuisista tuntua vaikealta. Suurin syy lienee veden pelko.
        Kun vedessä kellumisen on oppinut, sitten se on yhtä helppoa kuin käveleminen.
        Itse asiassa voi astua altaan reunalta veteen ja alkaa kävelemään veden sisällä.
        Tämä homma on niin hauskaa, että se pitäisi kaikkien opetella. Pääasia on, ettet polje vettä alaspäin, vaan heilautat jalkaa eteenpäin ja käsiä sivusuunnassa. Avoin kämmen alaspäin aiheuttaa huomattavan nostovoiman. Vesi muuttuu kuin kovemmaksi aineeksi, kun liike on nopeampaa.
        Fysiikan fakta on, että veden vastus kasvaa nopeuden neliössä. Siksi hyvin nopeat liikkeet vedessä ovat aivan mahdottomia. Tästä syystä vesi on hyvä elementti tehdä voimistelua. Samasta syystä vesi myös kantaa kovasti, jos liikkeet ovat hieman nopeampia.

        Valitettavasti vaan tuntuu että olen kai hieman huonosti kelluvaa lajia :) kun en oikein kertomallasi tavoilla pysy pinnalla. Todennäköisesti se on harjoituksen puutetta joten täytynee treenata....


      • Esko
        Ei-Phelps kirjoitti:

        Valitettavasti vaan tuntuu että olen kai hieman huonosti kelluvaa lajia :) kun en oikein kertomallasi tavoilla pysy pinnalla. Todennäköisesti se on harjoituksen puutetta joten täytynee treenata....

        Täytyy sanoa, ettei se minullekaan ollut helppo oppia. Mutta kun sen oppii, se on yhtä helppoa kuin kävely. Aluksi en tiennyt, onko se mahdollista, mutta halusin kokeilla. Olin silloin jo hyvä uimari, siksi voin tehdä mitä tahansa vedessä.
        Tänään näin erään nuoren naisen polkevan paikoillaan kädet selän takana. Jalat teki aika mestarillisen näköistä liikettä alaspäin. Ehkä sellaista opetetaan vesipalloilijoille.
        Harrastelija voi kuitenkin tehdä mitä tahansa liikkeitä. Korostan tätä, että liikkeet ei ole mitään määrättyjä, vaan voi liikkua ihan miten tahansa. Vedessä on täysi vapaus ja se on liikkumista painottomassa tilassa, niinkuin avaruusmiehetkin.

        Hengityksen oppiminen on tietysti se tärkein asia.
        Kun liikkuu vedessä ylös-alas liikkeessä, välillä on nenä veden alla, ja hengitys pitää sovittaa liikkeen tahtiin. Paina kasvot veteen, kun haluat levätä. Siitä sitten kun potkaisee, saa kasvot ylemmksi ja voi ottaa ilmaa. Hengitys muuttuu sitten tiedottomaksi, se on automaattista.


    • datalohi

      ui rauhallisempana aikana ja käy 3 viikossa uimassa. Kyllä sinä opit uimaan kun riittävän monta kertaa jaksat toistaa uintitekniikkaa niin pakostakin oppii . Aikaa menee 30 min - 50 minuuttiin.

      • Kakku

        Keuhkoissa olevan ilman määrällä on uskoakseni suuri merkitys aloittelijalle. Senhän huomaa, kun seisoo varpaillaan niin syvässä vedessä, että nenä yltää pinnalle. Kun vetää keuhkot täyteen ilmaa, nousee ylöspäin ja kun puhaltaa keuhkot tyhjäksi, laskeutuu taas alaspäin.
        Matalassa päädyssä kannattaa myös harjoitella liukua potkaisemalla vauhtia seinästä.


      • Melkeinaloittelija

        Kuinka kauan luulet, että tälläisen melkein aloittelijan (5 metrin uimari) pitäisi harjoitella jotta saavuttaisi virallisen uimataidon( 200 metriä)? (Perustiedot: Keski-ikää lähestyvä ja normaali kunto)
        Vai voiko olla että se jää saavuttamatta? :)


      • Ei-Phelps
        Kakku kirjoitti:

        Keuhkoissa olevan ilman määrällä on uskoakseni suuri merkitys aloittelijalle. Senhän huomaa, kun seisoo varpaillaan niin syvässä vedessä, että nenä yltää pinnalle. Kun vetää keuhkot täyteen ilmaa, nousee ylöspäin ja kun puhaltaa keuhkot tyhjäksi, laskeutuu taas alaspäin.
        Matalassa päädyssä kannattaa myös harjoitella liukua potkaisemalla vauhtia seinästä.

        Omalla kohdalla taitaa huonon hengityksen lisäksi uinnista myös liuku puuttua :) Varsinkin rintauinnissa pitäisi saada se liukuvaihe potkun jälkeen, mutta tuntuu että siinä vaiheessa vain pysyy paikallaa ja ainoa liike tapahtuu käsivedon aikana....:)


      • kuntoilija
        Melkeinaloittelija kirjoitti:

        Kuinka kauan luulet, että tälläisen melkein aloittelijan (5 metrin uimari) pitäisi harjoitella jotta saavuttaisi virallisen uimataidon( 200 metriä)? (Perustiedot: Keski-ikää lähestyvä ja normaali kunto)
        Vai voiko olla että se jää saavuttamatta? :)

        Olen aina ollut huono uimari (yli 45 vuotta). Enkä uskonut oppivani kunnolla uimaan.

        Kunnes sitten kehittelin oman rintauintitekniikkani sellaiseksi, että matka taittuu ja uimista ei malttaisi lopettaa ollenkaan.

        Virheeni oli ennen se, etä pyrin pitämään liikaa päätä pinnan yläpuolella samman aikaan kun jalat tulivat perässä aika syvällä. Sitten opettelin uimaan siten että liu'uin kasvot vedessä mahd. pitkään ja yhdistin siihen sitten samalla rintauinnin käsitekniikan eli homma menee jotenkin niin, että vedän käsillä pään ollessa siten että kasvot ovat kohti pohjaa. Joka toisella vedolla vedon loppuvaiheessa muutan käsiliikettä loppuvaiheessa siten että painan käsillä pohjan suuntaan, joka aiheuttaa pään kohoamisen ja samalla kun pää tulee esiin sisäänhengitys. Uloshengitys veteen toisen vedon loppuvaiheessa/aikana. Jalkojen käyttöä olen pyrkinyt kehittelemään oikeaan suuntaan, mutta siinä on vielä varmasti hiomista.

        Ei tiedä miltä näyttää, mutta matka taittuu ja hyvältä tuntuu. Eikä ole jälkeenpäin mikään paikka kipeänä.

        Harjoittele riittävästi, kuten joku aiemmin jo sanoikin. Varmasti opit. Voimaa alkaa tulla hartioihin niin siitä se läntee.
        Hyvää talvea!


      • Ei-Phelps
        kuntoilija kirjoitti:

        Olen aina ollut huono uimari (yli 45 vuotta). Enkä uskonut oppivani kunnolla uimaan.

        Kunnes sitten kehittelin oman rintauintitekniikkani sellaiseksi, että matka taittuu ja uimista ei malttaisi lopettaa ollenkaan.

        Virheeni oli ennen se, etä pyrin pitämään liikaa päätä pinnan yläpuolella samman aikaan kun jalat tulivat perässä aika syvällä. Sitten opettelin uimaan siten että liu'uin kasvot vedessä mahd. pitkään ja yhdistin siihen sitten samalla rintauinnin käsitekniikan eli homma menee jotenkin niin, että vedän käsillä pään ollessa siten että kasvot ovat kohti pohjaa. Joka toisella vedolla vedon loppuvaiheessa muutan käsiliikettä loppuvaiheessa siten että painan käsillä pohjan suuntaan, joka aiheuttaa pään kohoamisen ja samalla kun pää tulee esiin sisäänhengitys. Uloshengitys veteen toisen vedon loppuvaiheessa/aikana. Jalkojen käyttöä olen pyrkinyt kehittelemään oikeaan suuntaan, mutta siinä on vielä varmasti hiomista.

        Ei tiedä miltä näyttää, mutta matka taittuu ja hyvältä tuntuu. Eikä ole jälkeenpäin mikään paikka kipeänä.

        Harjoittele riittävästi, kuten joku aiemmin jo sanoikin. Varmasti opit. Voimaa alkaa tulla hartioihin niin siitä se läntee.
        Hyvää talvea!

        Sen olen huomannut minäkin että uinti on paljon kevyempää pää vedessä. Vielä vaan on tuo hengitystekniikka sen verran huono että pään pitäminen veden alla ja siis hengityksen pidättäminen saa aikaan hengästymisen -> väsymisen. Harjoituksen puutetta. Tuo joka toisella kerralla hengittäminen kuulostaa mielenkiintoiselta tekniikalta.


    • lol123456123

      en kinä opi uimaa vaikka olenkin tyhmä niin en edes opi uimaan vaikka oon lapsi 8 vuotias nii een ikiä opi ps xdxd

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe