kultainen nuoruus

Kuules ny pentu, ei sun kannata uhoo tolla sun iälläs, määkin olin kerran nuori ja tein just tollasia jutskia kuin sääkin, toisten harmiks meinaan.
Kummiskin mä muistan sen ajan, kun tytöillä oli sillai ihanasti vedettävät letit eikä kouluissa vielä tuotettu sun laisia tasapaksulla tietopäätteellä varustettuja kännykänkuluttajia. Siitä letinvedosta saattoi muuten joutua seisomaan lopputunnin nurkassa tai joutui raahaamaan kotiin semmoisen vihon, johon täytyi kinuta hallituksen allekirjoitus. Siinä vihossa oli meinaan maininta syystä, miksi meikäläinen oli viikonloppuna kutsuttu koeistumaan joku koulupenkki ihan yksin.

Siellä koulussa mä muuten jouduin muiden luokkalaisten kanssa ihan väkisin tutustumaan kaiken muun lisäksi vielä teatteriinkin. Pahus vieköön, se ei riittänyt. että joulujuhlassa mä
esitin kerran jääkuningasta tai jotain silloista Halla-ahoa. Kaks kertaa meidät hinattiin ihan ihka oikeeseen teatteriin. Eka kerralla sen mettäkylän silloseen ikiomaan monitoimihalliin elikkä nuorisotalolle.Siellä semmonen kiertävä seurue esitti jonkun Kiven Lintu sinisen, jonka lintu vaappui kuin vastatuuleen pyrkivä varis ja rääkkyi kuin vikasointuinen kukkopilli.

Toisella kerralla me päästiin ihan Helsinkiin asti. Mä sain muuten matkaan semmosen pitkän setelin. Se oli varmaan yhtä pitkä kuin faijan naama kun se lykkäs sen setelin mulle. Faija meinaan oli joutunut repimään sen pokasahalla mettästä ja sellaista ei jätkä sahannut yhden päivän mittaan.
No, valtaosa siitä setelistä meni tietysti Klubiaskiin ja Vinettopulloon , jonka yhden Kallen tutuntuttu oli hankkinut ihan meitä varten. Tietenkään ei ilmaseks mutta saatiin kumminkin. Tietysti se maistui joka pojalle siihen asti, että pullo kiersi Jaskalle. Ottihan sekin, mutta kirosi Vineton litkuks. Se oli kuulemma kerran ottanu perskännit sen faijan pirtupullosta. Jaskan faija oli muuten sen mettäkylän hammaslääkäri, niin etten mä yhtään epäile.

Tietysti me ravattiin siellä Hesassa kuin vauhkoutunu porotokka. Alkoi meinaan heti siellä asemalla. Tuijotettiin kattoo niin kuin koko rakennus olis maailman suurin ihme. Open ol ipakko karjua kurkkunsa käheeks jo ennen kuin me hoksattiin edes ne lumilyhtyjättiläiset siinä ulko-oven molemmin puolin. Pari vossikkaa odotteli siinä oven likellä ja pirssejä, joiden kyljissä oli joko roomalainen ykkönen tai kakkonen.
Kansallismuseo ja Ateneumi, molemmissa pari maalausta, joita jäpen oli pakko katellasuu auki, niitä maisemia ei oltu nähty sitten kun viimeks äidin kanssa saunassa.

Mutta se teatterireissu, siitä mun piti sanoman. Jo siinä tuloaulassa meinas tulla ilmanpuute. Naisilla sellaisia pukuja kuin filmeissä ja pitkät imukkeet, kun ne sauhuttelivatkuin Greta Garbo Casablancassa. Jotkut nyrpistivät nokkaansa ja sanoivat partnerilleen jotain, mistä me ei ymmärretty tippaakaan. Onneks, näin jälkeenpäin ajatellen jotain
- jävlä snorungar, di passar ej hit.
Lopulta katsomon ovat avautuivat ja me rynnättiin open perässä sinne permantotuoleille. Nekin, ellen mä väärin muista niin pehmustettuja. Ja se esirippu ,kirkkaan purppuranpunainen hehtaarisametti, mettäkylän vastaava oli kuin kauhtunut vaateriepu sen rinnalla. Ja sitten kun se avautui, et kuule usko.
Siinä oli valtava, pyöree nojaton sohva vai olisko se ollu seslonki. Ja Ansa Ikonen sinisessä aamuasussa lepertelemässä jotakin Taunolle. Kun Ansa sanoi jotain pehmeetä niin miehet alko taputtaa ja Taunon repliikin aikana luokan tytötkin huokailivat, mutta melkein jokaisella heistä taisi koulukirjojen kansia koristaa lehdestä leikatut Tauno Suuren kuvat, massahysteriaa, sano mun sanoneen.

Siitä kappaleesta , se oli muuten Amerikan keisari, mä en muuten paljon muista. Ainoostaan sen, että Taunon loppureppliikin jälkeen naiset kirku ja miehet hakkasivat kämmenensä kipeiks. Kai se sitten oli jotain järkevää, mitä se Tauno siinä sano. Mutta sen mä muistan, että mettäkylän ainoo kukkakauppa olis muuten tyhjentynyt moneen kertaan, jos sen kukat olis kiikutettu sinne lavalle sen esityksen jälkeen.

10

106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä, jouhevasti etenevä kertomus "kultaisesta nuoruudesta." Minullakin oli kouluretki Hesaan. Ei nyt samanlainen ja enpä taitaisi pystyä noin hyvin kertomaani pukemaankaan. En ehdi enenpää, aikani on taas kortilla, niin kummallista kuin se onkin. Hyvää jatkoa, fundsija!

• Toi Kaisaniemenkansis ja Töölön yhteislyska muistu vain mieleen.Hietsussasta hiihdettiin Seurasaareen talvisin.

• Tauno Palon kohtaaminen uimastadionilla oli teinitytönunelma.
        Voi kuinka komea hän oli,vieläkin muistan.

• rituliini_38 kirjoitti:

Tauno Palon kohtaaminen uimastadionilla oli teinitytönunelma.
        Voi kuinka komea hän oli,vieläkin muistan.

Mie taas ihan ihastuin Julie Andrewsiin sen Fair...leidi, mikä se oli se satunäytelmä 1960 luvulla, Niin huikee se oli valkokankaalla nähtynä. Se musiikki jäi mielessä elämään. Joku sais laittaa siitä jotain framille videona.

• capt.cöpenick kirjoitti:

Mie taas ihan ihastuin Julie Andrewsiin sen Fair...leidi, mikä se oli se satunäytelmä 1960 luvulla, Niin huikee se oli valkokankaalla nähtynä. Se musiikki jäi mielessä elämään. Joku sais laittaa siitä jotain framille videona.

Tässä iki-ihanasti laulava Julie Andrews :)

http://www.youtube.com/watch?v=Ep5nIj-ZB8I

• unohin nikkini

• Olinhan jo varhain näytelmiä maalaisseuran kesäjuhlissa nähnyt ja elokuvia samoin siinä maamiesseuran talolla mm. Linnaisten vihren kamarin. Kyllä kammotti pimeällä tulla kotiin sen elokuvan jälkeen.

Mutta ihan oikeassa teatterissa kävimme koululuokkien kanssa. Merimaskun kansakoululaiset 3-6 luokkaan vietiin Turkuun teatteriin, jossa näyteltiin Prinsessa Ruusunen. Selvennykseksi sanon että pieni oli se maaseudun kansakoulu, yksi opettaja näille neljälle luokalle, jotka istuivat kaikki siinä samassa luokkahuoneessa. Siinä kaunokiroitustunnilla oppi samalla tulevan luokan maantiedot ym.
      Voi kuinka suuren vaikutuksen se teatteriretki teki meihin. Aivan satumaiselta tuntui kun se linna peittyi ruusu köynnöksiin. Hienot oli lavasteet ja puvut.
      Siinä ne hovipojat temppuilivat, tekivät siltoja ja hyppelivät.

Niinpä me välitunneilla aloimme kuperkeikkoja ja siltoja tehdä ja pihalla hypätä lautaa pitkän lankun päällä. Siinä sillan teossa olikin harjoittelemista. Enpä kykenisi siihen enää, hyvä että saan kädet etupuolelta maahan polvet suorina. Mutta taakse taivutus niin alas se on silkka mahdottomuus.

Enpä minäkään samaan yllä kerronnallani kuin fundsija.

• ps. tuolla aiemmin jo ihmeteltiin tekstiin tulevia vyllättäviä virheitä. Sen olen itsekin kokenut. Sanaa korjatessa esim, kirjainta lisätessä poistuu viereinen kirjain helposti. On niin kapea väli kohdistimelle, että jos hiukankin väärässä paikassa postaa vierestä kirjaimia.
        vihren po. vihreän.

• ....................

Ei näytellyt Greta Garbo Casablancassa, vaan päätähti oli Ingrid Bergman.

• kiitós oikaisusta, valitettavasti yhdistin tuon pitkän imukkeen ja Gretan virheellisesti. Toinen asia,josta en ole varma,vieläkö 1950-luvun alussa takseissa oli nuo luokkanumerot. Edellisen kerran käydessäni Hesassa taksien ovissa oli tuollaset parikymmentä senttiä korkeat numerot.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      214
      7294
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4702
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      43
      4634
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      75
      3378
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1985
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      30
      1768
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1756
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      41
      1610
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      36
      1527
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1287
    Aihe