Peräkärryn takalaidan poistamisella säästöä?

Peräkärry

Paljon kuultu tarina on peräkärryn takalaidan poistaminen
vähentäisi polttoaineen kulutusta. Onko näin eli pieneneekö ilmanvastus?

Pitkällä matkalla voi vaikuttaa mutta lainmukaisella nopeudella 80km/h ei varmaan
ihan kauheisiin säästöihin päästä?

Entä kärry josta voi irrotta sekä etulaidan että takalaidan, kannattaako ne poistaa
pidemmällä matkalla?

20

2468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sehän on selvä

      Ilman muuta pienentää ilmanvastusta, tuohan on päivänselvää.

      MUTTA jos tavarat pölisee pitkin tietä kun laidat puuttuu, sulaa säästö siihen moninkertaisesti. Ja kuka HULLU nyt tyhjää peräkärriä vetelisi ympäri kyliä.

      • ei mitään laitaa

        Mitään irtonaista kärryssä ei saa kuljettaa, oli siinä perälaita tai ei. Kuorma on aina sidottava niin, ettei se pääse liikkumaan.


      • Käytännön muotovirhe
        ei mitään laitaa kirjoitti:

        Mitään irtonaista kärryssä ei saa kuljettaa, oli siinä perälaita tai ei. Kuorma on aina sidottava niin, ettei se pääse liikkumaan.

        Ei, vaan tuettava.


      • ei riitä tukeminen
        Käytännön muotovirhe kirjoitti:

        Ei, vaan tuettava.

        Kuormaa perävaunu oikein

        Perävaunua vedettäessä yksi tärkeimmistä tekijöistä liikenneturvallisuuden kannalta on vaunun oikea kuormaaminen ja kuorman sitominen. Perävaunu on kuormattava siten, ettei kuorma voi:

        vaarantaa henkilöitä
        pudota tielle
        vahingoittaa omaisuutta
        laahata maata
        pölytä häiritsevästi
        aiheuttaa muuta haittaa

        Käytännössä kaikki kappaletavara on sidottava kiinni ja mahdollisesti pölyävä kuorma on peitettävä.

        Perävaunu on kuormattava siten, ettei kuorma sivusuunnassa ulotu perävaunun laitojen yli. Takaylitystä kuormalla saa olla enintään kaksi metriä. Yli metrin ylitys on merkittävä punaisella tai punakeltaisella merkkilipulla. Pimeän tai hämärän aikaan on käytettävä punaista valaisinta.


      • näin on ...
        ei riitä tukeminen kirjoitti:

        Kuormaa perävaunu oikein

        Perävaunua vedettäessä yksi tärkeimmistä tekijöistä liikenneturvallisuuden kannalta on vaunun oikea kuormaaminen ja kuorman sitominen. Perävaunu on kuormattava siten, ettei kuorma voi:

        vaarantaa henkilöitä
        pudota tielle
        vahingoittaa omaisuutta
        laahata maata
        pölytä häiritsevästi
        aiheuttaa muuta haittaa

        Käytännössä kaikki kappaletavara on sidottava kiinni ja mahdollisesti pölyävä kuorma on peitettävä.

        Perävaunu on kuormattava siten, ettei kuorma sivusuunnassa ulotu perävaunun laitojen yli. Takaylitystä kuormalla saa olla enintään kaksi metriä. Yli metrin ylitys on merkittävä punaisella tai punakeltaisella merkkilipulla. Pimeän tai hämärän aikaan on käytettävä punaista valaisinta.

        Peräkärryn lasti on sidottava kiinni, vaikka käytössä olisikin kuomullinen vaunu. Kuorman sitomisessa käytetään ehjiä kiinnitysvälineitä. Liinojen on kestettävä pituussuunnassa lastin painon verran ja sivusuunnassa puolet siitä.


    • kärrytön

      Terve olet oikeassa,mutta olen kuullut myös että jos jättää koko kärryn pois niin sekin voisi ehkä vähentää kulutusta,vastatkaa aiheeseen myös ne kenellä on asiasta kokemusta.

      • etelän kärri.

        Minä läksin hakemaan villapaaleja 20 km:n päästä työmaalle. Kaupan pihassa huomasin heittäneeni sen peräkärrin rakennustyömaan pihalle. Jouduin hakemaan sen kärrin. Kyllä siinä polttoainetta kyllä kului tuplamäärä.


    • Kyllä se säästää

      Maantieajossa ei litra riitä eroksi, kaksi on lähempänä. Nopeuden nosto nostaa kulutusta huomattavasti, mutta laillisestihan ei saa ajaakaan yli kasikymppiä. Minä irrotan aina perälaudan siksi matkaksi, kun kärry on tyhjä. Sen voi sitoa liinalla kärryn lattialle.

    • Ajelin muutama viikko sitten tyhjän kärryn kanssa maalle hakemaan puita. Kulutus noin 8 l/100 mennessä. Takaisintullessa kärry reunoja myöten täynnä ja puukuorman päällä pressu. Kulutus noin 7,5 l/100.

      Ottaen huomioon, että painoa oli muutama sata kiloa enemmän, on kulutuksen pieneneminen aika huomattavaa.

      Tuosta voi sitten jokainen vetää omat johtopäätöksensä.

      • johtopäätös

        Ainahan se kulutus alamäessä on pienempää kuin ylämäessä.


      • miksi et

        miksi et poistanut kuomua ajoon lähtiessä ???

        Siinä säästäis löpöä moninkertaisesti laitojen poisottamiseen verrattuna.
        Ostaisit kaksi erillistä kuomua, toinen möksälle ja toinen kotio. Polttoaine säästö kyllä maksaa toisen kuomun kustannukset.


      • miksi et kirjoitti:

        miksi et poistanut kuomua ajoon lähtiessä ???

        Siinä säästäis löpöä moninkertaisesti laitojen poisottamiseen verrattuna.
        Ostaisit kaksi erillistä kuomua, toinen möksälle ja toinen kotio. Polttoaine säästö kyllä maksaa toisen kuomun kustannukset.

        Eipä ole kuomullista peräkärryä.


    • I do sciense

      Myytin murtajissa tutkivat kuluttaako lava-auto vähemmän ajettaessa takalaita auki. Tulos oli, että laita auki ajettaessa se kulutti enemmän.
      Perehtyivät sitten syihin hydrovirtausaltaassa, mistä tuo voi johtua. Ja syy löytyi. Takalaita kiinni ajaessa lavalle kehittyi ajoviimasta pyörre, joka toimi laakerin tavoin ohi virtaavaa ilmaa vasten.

      Peräkärry on toki muodoltaan erinlainen, kuin lava-auto. Mutta ilmiö voi toistua ainakin jos ajetaan etulaita paikallaan.

    • kyllä säästää

      Aerodynaamiset ilmiöt pitää ajatella kappaleen muodon kautta. Jos vetelet vaikka töpöperäisellä farmarilla muulia, niin ei takalaiden poistamisesta ole paljoa hyötyä, mutta sentään vähäsen.
      Mutta jos vedät pyöreäkattoisella coupella muulia, niin ero on huoimattava, varsinkin jos veturi on heikkotehoinen. Ääriesimerkkinä oli taannoinen Saab 96. Kun sillä veteli muulia, niin tuntui kuin olisi ollut asuntovaunu perässä, mutta kun poisti etu- ja takalaidan, niin ajeli kuin mitään ei olisi koukussa kiinni. Ero oli siis aivan valtava.
      Olen vedellyt muulia, missä oli laatikkomainen kate ja se otti valtavasti tuulta vastaan ja tuntui vetäessä 1000 kg:n taakalta, mutta nämä nykyiset uudet kananmunanpuolikkaan muotoiset kopat tulevat erittäin sujuvasti perässä. Kyllä polttonesteen kulutukseen tulee huomattavia eroja , tosin tarkkoja mittauksia en ole tehnyt.
      Vertailuna 1000 kg:n asuntovaunu, mikä kahdella eri autolla vetäen nostaa bensavaparin kulutusta n. 5 litraa eli 8 =) 13 ja 9 =) 14

      • farkun mittauksia

        Mulla on farkkuauto ja sillä tulee 1-1.5 l/100 km eroa pelkästä perälaudasta. Etulautaa en laiskuuttani ole koskaan poistanut kun en usko sillä olevan paljoakaan merkitystä.


      • takaspoikka
        farkun mittauksia kirjoitti:

        Mulla on farkkuauto ja sillä tulee 1-1.5 l/100 km eroa pelkästä perälaudasta. Etulautaa en laiskuuttani ole koskaan poistanut kun en usko sillä olevan paljoakaan merkitystä.

        Entä jos ottaisi pelkän etulaidan pois ja jättäisi takimmaisen ikään kuin takaspoileriksi. Silloinhan kärryn perä painuu alespäin ja vetoaisa nostaa vetoauton perää. Kevyempi auton perä pienentää takarenkaiden vierinvastusta ja pienentää siten polttoaineenkulutusta.


      • Ei mene noin
        takaspoikka kirjoitti:

        Entä jos ottaisi pelkän etulaidan pois ja jättäisi takimmaisen ikään kuin takaspoileriksi. Silloinhan kärryn perä painuu alespäin ja vetoaisa nostaa vetoauton perää. Kevyempi auton perä pienentää takarenkaiden vierinvastusta ja pienentää siten polttoaineenkulutusta.

        Pystyssä oleva perälauta on purje jarruttamassa autoa.


    • Niinpä niin

      Myytinmurtajat ohjelmassa käsiteltiin vastaavaa asiaa lava-autossa. Lopulta kävi niin, että perälauta ylhäällä auto kulutti hieman vähemmän kokeiltaessa sitä kahdella vastaavalla autolla. Selitykseksi pienempään kulutukseen annettiin pyörivä ilmavirta lavalle muodostuneen ilmapatjan päällä.

      Peräkärrykin on alhaalla auton takana, alipaineessa. Kenties ajatuksena avoinna olevasta perälaudasta on saada ilmaa takaapäin eteen, vai mitä ajattelitte :) Monet asiat yllättävät todellisessa elämässä.

      Arvelisin säästettävän eniten, kun perälaudan jättää matkasta, kuin ilmavirrasta. Kokemuksesta todenneena, tyhjän peräkärryn kulutus on melko minimaalinen alle 80 km nopeuksilla ja isommilla diesel-autoilla tiedän, ettei vetänyt halunnut hevosestakaan rahaa polttoaineeseen isossa Toyota maastoautossa. Litran kahden kulutukset tyhjästä pikkuperäkärrystä, on huuhaata diesel-autossa, kuten ovat joskus kerrotut 3 - 4 litran polttoaineen kulutukset peräkärryä vetämään kykenevässä autossa.

      Edellinen kirjoitti pelkän perälaudan vaikutukseksi 1 - 1, 5 litraa ja tästä päätellen vaikkapa 3 - 4 litraa tyhjästä peräkärrystä. Lastattuna 500 kg kuormalla ilmeisesti yli 5 litraa karrikoiden asiaa. Vaihtakaa autoa, säästätte eniten.

    • Vaikuttaa kyllä

      Perälaudalla on käsittämättömän suuri vaikutus kulutukseen. Se nostaa helposti 20-30% kulutusta. Olen ajanut sen kanssa ja ilman eli kokemusta on.

      • kulku vaan keveni

        Minäkin ajoin paskaaa ilman perälautaa, ihmeen kevyeltä tuntui loppumatkalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      80
      1926
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1778
    3. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

      Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      362
      1672
    4. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      169
      1453
    5. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      68
      1334
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1330
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      70
      1263
    8. Vihjeketju naisille

      Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      64
      1208
    9. Kuljettajasi oy konkurssi?!

      Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?
      Iisalmi
      14
      1093
    10. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      100
      1087
    Aihe