Eikö hevosen omistajilla ole enää mitään vastuuta? Tunnen perheen, jossa on huomattavan liikapainoinen, muutenkin iso tyttö. Tytölle ostettiin hevonen, koska häntä "ei huvittanut käydä tunneilla". Mietin vain, että millainen hevosen omistaja myy eläimensä ihmiselle, joka on selvästikin ihan liian painava ratsastamaan (ainakaan tuon tyyppisellä hevosella, onhan niitä kai jotain jättiläisrotuja ja hyvin vankkoja hevosia, mutta tässä ei kyseessä ole sellainen hevonen).
Lähelläni olevassa ratsastuskoulussa on painoraja ratsastajalle 90 kg. Hevosenomistajat voisivat myös yrittää vähän käyttää aivojaan, jos ostaja on reilu satakiloinen lyyli, jonka painonnousu taitaa vielä olla ihan alkuasteella.
Tuntuu ihan hullulta, että ratsastuskoulut suojelevat tuntihevosiaan (se tietysti onkin ihan oikein), mutta yksityiset hevosenomistajat eivät välitä pätkääkään, millaisen lihavuoren alle hevonen nääntyy.
Minulla ei ole mitään lihavia ihmisiä vastaan, PAITSI jos he rääkkäävät eläimiä. Liian painava ratsastaja on hevoselle ihan oikea terveysriski: hevosen selkä kärsii ja voi jopa vahingoittua.
Hankkikaa kokoonne sopiva hevonen, tai jättäkää laji, kunnes paino on pudotettu johonkin kohtuullisiin lukemiin. Jos olette aidosti eläinrakkaita, niin ymmärrätte!
Ja hevosenomistajat: ette VOI olla niin itsekkäitä, että pelkän rahan vuoksi myytte elävän olennon tuollaisiin oloihin!
Älkää myykö lihavalle hevosta!
40
1852
Vastaukset
- lihava eläinystävä
Hei..minä olen lihava eikä mieleenikään tulisi ratsastaa ennen kuin olen saanut tarpeeksi massaa pois. Ei se hevosen selkä ihan mitä tahansa kestä. Siihen asti tyydyn vain kärryajeluun tai katsomaan. Ikävää etteivät ihmiset ajattele sen vertaa.
- Läski-Leena
Minäkin olen lihava ja ilmeisesti sellainen ajattelematon ihminen. Tosin painoni on nipin napin kaksinumeroinen. Minä aloin ratsastaan laihtuakseni ja olenkin jo onnistunut jonkin verran.
Ratsastuskoulun opettaja valitsi minulle vahvan hevosen joten eiköhän hän tiedä mitä hevonen kestää. - hevonen1
Ratsastus ei ole laihdutuslaji. Kyllä Leena on ajattelematon ihminen, joslähemmän satakiloisena lähtee hytkymään hevosen selkään.
Ratsastuksessa pitäisi aina ajatella hevosen parasa, eikä sitä mikä on itselle kivaa. Laihdutukseen on huomattavasti tehokkaampia urheilulajeja ja ruokavalio on tietysti laihdutuksen tärkein asia.
Vasta kun paino on inhimillinen, kannattaa sinne hevosen selkään mennän.- Puska-Jaana
Olen Leenan kanssa samaa mieltä: Ratsastus on nimenomaan rankkaa liikuntaa ja sopii siis laihdutuslajiksi. Jos kerran ratsastuksen opettaja on hyväksynyt Leenan vahvaksi tietämänsä hevosen selkään niin eiköhän se ole ok! Ei kai hän olisi päästänyt liian painavaa hevostaan rikkomaan, ammatti-ihminen!
Ei kaikki lihavat hytky selässä enempää kuin laihatkaan vaan osaavat istua tiiviisti ja tasapainoisesti.
Esim kävely ei kaikille sovi, ei minullekkaan vaikka ylipainoa on 5 kg. - pomi1
Puska-Jaana kirjoitti:
Olen Leenan kanssa samaa mieltä: Ratsastus on nimenomaan rankkaa liikuntaa ja sopii siis laihdutuslajiksi. Jos kerran ratsastuksen opettaja on hyväksynyt Leenan vahvaksi tietämänsä hevosen selkään niin eiköhän se ole ok! Ei kai hän olisi päästänyt liian painavaa hevostaan rikkomaan, ammatti-ihminen!
Ei kaikki lihavat hytky selässä enempää kuin laihatkaan vaan osaavat istua tiiviisti ja tasapainoisesti.
Esim kävely ei kaikille sovi, ei minullekkaan vaikka ylipainoa on 5 kg.Ratsastuskouluissa on vähän se ongelma, että oppilaita ei haluta karkottaa. Jos kiellettäisiin oppilasta ratsatsmaasta painon takia, asia lähtee nopeasti leviämään. Kuten jokainen tietää, juorut taas kasvavat levitessään ja äkkiä tallilla onkin huono maine.
Eli usein ratssastuskouluissa yritetään vaan sietää lihavia ihmisiä ja yritetään järjestää heille ne isoimmat hevoset, jotka kärsivät painosta vähiten.
Läskiä ei pysty hallitsemaan. Jos on reilusti ylipainoinen, hytkyy väkisinkin enemmän ta vähemmän, koska sitä ei voi millään estää. Toki toiset istuu paremmin kuin toiset.
Toki laihakin voi pomppia selässä, mutta kumman veikkaat haitallisemmaksi: 100kg pomppii vai 40kg pomppii?
Liikuntalajeja on muitakin kuin kävely. Esimerkiksi vaikkapa uinti, pyöräily, erilaiset pelit ...
Laihdutus tosin ei lähde liikunnasta, vaan ruokavaliosta. Vaikka liikkuisi kunika paljon, ei laihdu jos syö liikaa. Toisaalta jo syö oikein, voi laihtua vaikka ei liikkuisi lainkaan. - punk's not dead
Puska-Jaana kirjoitti:
Esim kävely ei kaikille sovi, ei minullekkaan vaikka ylipainoa on 5 kg.Pelkkä ratsastushan ei yleensä laihuta ellei sitten OIKEASTI ratsasta ja työskentele niillä lihaksilla!! Itse aloitin ratsastuksen jo 5-vuotiaana. Lohtusyömisen takia nousi paino lähelle 100kg. Lopetin ratsastuksen puoleksi vuodeksi masennuksen takia. Paino nousi. Aloin käymään uudestaan tallilla ja löysin innostuksen ratsastukseen ja hevosiin uudestaan. Tallitöillä tuli laihduttua n. 10kg ja hevosen selkään nousin taas uudestaan :) ratsastuksen ja hevosten avulla olen laihtunut ja painan nykyään 73kg, vielä 10kg normaalipanooni. Hevoset ovat loistava motivaatio laihdutukseen.
- Tossutäti
EnTä jos on lihava ja tykkää ratsasastaa?"!!11 Minä ainakaan en ikinä voisi luopua rakkaasta harrastuksestani painon takia...!!!
- eitajua
tjohoooo... Onhan niitä lihavia hevosimisiä.. Tällä logiikalla; "Älkää myykö shettiksiä aikuisille?!!!!" :D
Ihmiset on joutavia näissä painorajoissa... Hevonen on ihan pirun vahva elukka, ja sillä voi esim. harrastaa ajoa.. Ja turha koittaa ettei hevonen jaksa vetää läskiä ihmistä :D
- ---
Tässä nyt puhutaan ratsastuksesta ja ratsuhevosista. Onhan koko keskustelualueenkin nimi "ratsastus".
Yleensä hevosen omistajat myöskin haluavat hevosellaan ratsastaa (kun puhutaan ratsuhevosista). Toki jos tietää ettei ratsasta, ymmärtää varmasti ettei tämä keskustelu koske häntä.
Kärryillä hevonen jaksaa vetää painavampaakin lastia. - Hessu
Hassujako olette? Kyllä keskiverto suokki kantaa helposti 100 kg. Jopa ylikin. Jonkin arabin selkään ei painavaa voi päästääkkään, mutta suokki!
Ja hatunnosto Leenalle, hänhän sanoi saaneensa jo muutaman kilon pois joten hevosen kuorma kevenee. Vinkiksi Leenalle: Joka 10 kg:n jälkeen varaa tunti lisää viikossa. - pikkupullukka
Olen samaa mieltä Hessun kanssa. Hatunnosto Leenalle!
Ja Pomi1:lle toteaisin, että asialliset ratsastuskoulut kyllä pitävät hyvinkin tarkasti kiinni hevosten terveydestä myös ratsastajan painon suhteen. Pakkohan niiden on, tai hevoset menevät rikki eivätkä enää tuota rahaa. Ratsastuskoulujen toiminta on kiinni siitä että hevoset pysyvät työkykyisinä, joten ei siellä taatusti ihan ketä tahansa satulaan päästetä. Keskikokoinen, normaalikuntoinen suokki kantaa helposti 100kg, ja vasta sen jälkeen aletaan katsella paljonko sen selkään voi päästää.
Ja mitä ihmisen laihtumiseen tulee, niin se ruokavalio ei todellakaan välttämättä liity laihtumiseen mitenkään, vaan se on kiinni ihmistyypistä. Minä lihon helposti vaikka söisin pelkkää vihreää salaattia ja hedelmiä, enkä pysty harrastamaan mitään pelaamista, kävelyä tai pyöräilyä nivelrikon takia (seuraus onnettomuudesta). Uiminenkaan ei sovi minulle, koska en kestä uimahallien kylmää vettä, ja jos jossain kylpylässä onkin tarpeeksi lämmin allas, se on poikkeuksetta liian pieni uimiseen.
Huomautan myös, että ihmisillä voi olla sairauksia jotka aiheuttavat lihomista riippumatta siitä mitä hän syö tai paljonko ja miten liikkuu. Ratsastus on kuitenkin täysipainoista liikuntaa ja sopii usein niillekin jotka eivät muuten voi liikuntaa harrastaa. Ja jos sen avulla voi laihtua, niin sehän on vain hyvä asia. Minullekin se on ainoa liikuntamuoto joka minulle sopii, ja ainoa keino pitää painoni edes jossain määrin hallinnassa. - Ratsastavamies
Moi! Olen mies pituuteni on 183cm ja painoni 103kg. Harrastan ratsastamista hevosella ratsastuskoulussa. En ole kokenut tai kukaan ei ole kokenut ongelmaa asian kanssa. Valitettavasti en voi ratsastaa poneilla, vaikka mieli tekisi.
Niin on minulla mahaa, mutta penkistä nostan 110kg.
Joten painoa on jossain muuallakin kun hyllyvässä läskissä. - Ratsastaja
No meenkää vaikka jollekki shire-kasvattajalle ratsastaa, pullukat! ja ratsastus ei oo mikää laihdutuslaji et nenä kohti kuntosalia! Lihavana ette varmaa tuski kunnolla hallitte hevosta!
- laiha-nina
Kyllä lihavatkin osaavat hallita hevostaan yhtä lailla kun tikutkin!!!
- ----
Hevoselle se on ihan sama, onko se paino läskiä vai lihasta. 100kg on 100kg, koostui se mistä tahansa.
Toki se on hieman parempi, jos isompi osa on lihasta, koska lihas pysyy paremmin kasassa, ei hylly joka suuntaan.
Luuletko oikeati että kaikki kehtaava sanoa päin naamaa että olet liian lihava ratsastamaan? Ei taatusti. Usein ratsastuskouluissa käy liian isoja ihmisiä ja sitä vain yritetään kestää valitsemalla isompia hevosia ja korjaamalla satuloita useammin. - Ratsastavamies
:D varmaan olen enemmän ollut kuntosaleilla kun te kukkakeppi tytöt. Ja hevonen jaksaa ja pystyy kantamaan minua ja muita saman kokoisia ihmisiä. Nuorempana hyppäsin rataa 90-100 cm ja maastoesteitä. En en enää hyppää... Ihan vaan perusratsastusta sileällä ja maastoilut.
- ----
Mitä merkitystä sillä on, käytkö kuntosaleilla? 100kg on 100kg aina. Ratsastus on elämänvalinta kysymys, se ei ol bodarien laji.
On eri asia että hevonen jaksaa kantaa, kuin että se jaksaa kantaa kunnolla ja pysyy samalla terveenä ja satula ehjänä.
Ei sed hevonen taatusti alle lyhisty, mutta onko se terveenä vielä vuoden tai kahden päästä? - ++++
---- kirjoitti:
Mitä merkitystä sillä on, käytkö kuntosaleilla? 100kg on 100kg aina. Ratsastus on elämänvalinta kysymys, se ei ol bodarien laji.
On eri asia että hevonen jaksaa kantaa, kuin että se jaksaa kantaa kunnolla ja pysyy samalla terveenä ja satula ehjänä.
Ei sed hevonen taatusti alle lyhisty, mutta onko se terveenä vielä vuoden tai kahden päästä?Massa on aina sama onko se 100 kiloa = 100 kiloa vai 1 kilo = 1 kilo.
Mutta ero siinä tulee siinä millaista se massa on, onko se hyllyvää pomppivaa ja hevosen liikkeitä vastaan menevää jopa.
Vai massaa joka ei pompi ja hyllyä vaan jopa myötää hevosen liikkeitä. - Ukko-Nooa
---- kirjoitti:
Ei sed hevonen taatusti alle lyhisty, mutta onko se terveenä vielä vuoden tai kahden päästä?100 kiloinen ei ole bodari. :D
Ja miksi ihminen joka käy salilla ja ei ole bodari. Ei voisi olla hevosihminen myös? Tai siis ratsastaja ihminen? Miten se tulee ilmi tuo elämänvalinta? Nykyään ratsastaminen on tekstiili urheilua pahimmasta päästä... Se ratsastaja ja se ratsu varustetaan kaikella mahdollisella ja mahdottomalla bling bling! Sitten se hevonen vaikka olisi oma asuu täysihoitopaikalla tallilla ja ratsastaja käy kun jaksaa.... Mutta onhan valmennukset missä käydään ja sitten kisat. VOI vitsi mitä elämänvalintaa... - hei1
Ukko-Nooa kirjoitti:
100 kiloinen ei ole bodari. :D
Ja miksi ihminen joka käy salilla ja ei ole bodari. Ei voisi olla hevosihminen myös? Tai siis ratsastaja ihminen? Miten se tulee ilmi tuo elämänvalinta? Nykyään ratsastaminen on tekstiili urheilua pahimmasta päästä... Se ratsastaja ja se ratsu varustetaan kaikella mahdollisella ja mahdottomalla bling bling! Sitten se hevonen vaikka olisi oma asuu täysihoitopaikalla tallilla ja ratsastaja käy kun jaksaa.... Mutta onhan valmennukset missä käydään ja sitten kisat. VOI vitsi mitä elämänvalintaa...100kg on varsin suuri paino myös miehelle. Jos 183cm mies painaa tuon verran, hän on joko
- selkeästi ylipainoinen
- lievösti ylipainoinen ja keskivertoa lihaksikkaampi
- todella lihaksikas
Jokaisen tulee tymmärtää, että kaikkea ei voi tehdä. Ne omat valinnat rajoittavat elämää.
Esimerkiksi sinä olet valinnut olla isokokoinen (joko todella lihaksikas tai lihava). Tällöin et voi tehdä samoja asioita kuin joku hoikempi, kaikki hevoset ei esimerkiksi jaksa sinua kantaa tai et vaikkapa mahdu johonkin huvipuistolaitteeseen tai pienlentokoneeseen.
Toisaalta jos olet kovin lihaksikas, olet vahvempi ja kenties paremman näköinen kuin joku hintelän hontelo ratsastajamies tai lentokoneen pilotti.
Hevosia voi kyllä harrastaa muutenkin kuin ratsastamalla. Esim. ajaminen on hyvä valinta.
Se, miten hevosta pitää, ei nyt liittynyt tähän keskusteluun mitenkään. Tässä keskusteltiin ratsastajien painosta. - Hirvee läski.
hei1 kirjoitti:
100kg on varsin suuri paino myös miehelle. Jos 183cm mies painaa tuon verran, hän on joko
- selkeästi ylipainoinen
- lievösti ylipainoinen ja keskivertoa lihaksikkaampi
- todella lihaksikas
Jokaisen tulee tymmärtää, että kaikkea ei voi tehdä. Ne omat valinnat rajoittavat elämää.
Esimerkiksi sinä olet valinnut olla isokokoinen (joko todella lihaksikas tai lihava). Tällöin et voi tehdä samoja asioita kuin joku hoikempi, kaikki hevoset ei esimerkiksi jaksa sinua kantaa tai et vaikkapa mahdu johonkin huvipuistolaitteeseen tai pienlentokoneeseen.
Toisaalta jos olet kovin lihaksikas, olet vahvempi ja kenties paremman näköinen kuin joku hintelän hontelo ratsastajamies tai lentokoneen pilotti.
Hevosia voi kyllä harrastaa muutenkin kuin ratsastamalla. Esim. ajaminen on hyvä valinta.
Se, miten hevosta pitää, ei nyt liittynyt tähän keskusteluun mitenkään. Tässä keskusteltiin ratsastajien painosta.Bmi laskuri kertoo seuraavaa: Painoindeksi on: 29,9 Lievä lihavuus. Normaalipainon ylärajaan (alle 83,7 kg) päästäksesi tulisi laihduttaa 16,3 kg. Jotenkin en pidä tuota bmi laskuria tai koko kyseistä järjestelmää realistisena.
Aktiivi ratsastusvuosina paino oli 90-95 kg. ,silloin meni rataesteet sekä maastoesteet. Tottakai järki pitää olla mukana ja olla rasittamatta hevosta turhaan. Ei esteitä tai muutakaan toimintaa missä paino aiheuttaa enemmän rasitusta hevosella.
Olen ollut pienlentokoneessa ja painoin silloin 110kg. emme tippuneet. Possujunaan en päässyt huvipuistossa. Se ärsyttää nyt.
Jännä huomata jos nainen painaa 100kg ja ratsastaa se ei haittaa ketään. Mutta jos mies painaa saman verran ja ratsastaa! Hevoset menee rikki!
Mutta kaikesta huolimatta toivotan sinulle hyviä ratsastuksia ja antoisaa hevosvuotta 2014 ! - ----
Hirvee läski. kirjoitti:
Bmi laskuri kertoo seuraavaa: Painoindeksi on: 29,9 Lievä lihavuus. Normaalipainon ylärajaan (alle 83,7 kg) päästäksesi tulisi laihduttaa 16,3 kg. Jotenkin en pidä tuota bmi laskuria tai koko kyseistä järjestelmää realistisena.
Aktiivi ratsastusvuosina paino oli 90-95 kg. ,silloin meni rataesteet sekä maastoesteet. Tottakai järki pitää olla mukana ja olla rasittamatta hevosta turhaan. Ei esteitä tai muutakaan toimintaa missä paino aiheuttaa enemmän rasitusta hevosella.
Olen ollut pienlentokoneessa ja painoin silloin 110kg. emme tippuneet. Possujunaan en päässyt huvipuistossa. Se ärsyttää nyt.
Jännä huomata jos nainen painaa 100kg ja ratsastaa se ei haittaa ketään. Mutta jos mies painaa saman verran ja ratsastaa! Hevoset menee rikki!
Mutta kaikesta huolimatta toivotan sinulle hyviä ratsastuksia ja antoisaa hevosvuotta 2014 !29,9 on painoindeksinä on aika hurja paino. Siinä saa olla jo tosi paljon lihasta, jotta voisi lihaksen takia syytää korkeaa painoindeksiä.
En minä tippumista ajatellut, vaan sitä että pienkoneeseen voi olla paha mahtua. Samoin esim. huvipuistolaitteisiin.
Kyllä se todella haittaa, jos 100kg nainen ratsastaa. Se on yleensä vielä pahempi, kuin 100kg mies, koska naisella tuollainen paino on vielä reilumpi ylipaino kuin miehellä (vielä enemmän hyllyvää...). - Pökäle ulos..
---- kirjoitti:
29,9 on painoindeksinä on aika hurja paino. Siinä saa olla jo tosi paljon lihasta, jotta voisi lihaksen takia syytää korkeaa painoindeksiä.
En minä tippumista ajatellut, vaan sitä että pienkoneeseen voi olla paha mahtua. Samoin esim. huvipuistolaitteisiin.
Kyllä se todella haittaa, jos 100kg nainen ratsastaa. Se on yleensä vielä pahempi, kuin 100kg mies, koska naisella tuollainen paino on vielä reilumpi ylipaino kuin miehellä (vielä enemmän hyllyvää...).Miten se on hurja? Miten pienkoneeseen on vaikea mahtua tai huvipuistolaitteisiin? Hyvänen aika!? Normaali ihminen. Ei kaikkea suunnitella ja kehitellä teidän keijukaisten takia. Ei edes hevosia... No kun kunhan vaihdevuodet alkaa niin kilot karttuu teinityttönen :)
- Normipaino-Madde
---- kirjoitti:
29,9 on painoindeksinä on aika hurja paino. Siinä saa olla jo tosi paljon lihasta, jotta voisi lihaksen takia syytää korkeaa painoindeksiä.
Kyllä se todella haittaa, jos 100kg nainen ratsastaa. Se on yleensä vielä pahempi, kuin 100kg mies, koska naisella tuollainen paino on vielä reilumpi ylipaino kuin miehellä (vielä enemmän hyllyvää...).Siihen ei kauheasti lihasta vaadita, että painoindeksi nousee. Eihän painoindeksin nousuun tarvita paljoa "läskikudostakaan".
Ja sivuhuomautuksena: mielestäni juuri lihavammat naiset kohtaavat saman verran ellei jopa enemmän kritiikkiä kuin miehet ratsastuksessa – koska todella moni ratsastuskoulu on nais-/tyttövaltainen, alkavat puheet kiertää nopeasti ja juoruilu alkaa.
Ja hevonen jaksaa kyllä kantaa sen 100 kg, jos sen ominaisuudet otetaan huomioon. Rakenne ja selän pituus on ehkä suurimmat tekijät sekä se, miten hevonen käyttäytyy ratsastettaessa: jos se liikkuu tarmokkaasti ja innolla eteenpäin, sitä tuskin haittaa ihmisen ylipaino. Myös liikunnan rasittavuus, kesto ja säännöllisyys tulee ottaa huomioon.
Ja henkilölle ylempänä, joka kirjoitti ratsastuksen olevan elämäntapa eikä mikään "bodarien laji": ei harrastuksesta tarvitse tehdä elämäntapaa. Hevostella voi ihan oman mielen iloksi – kevyesti nimenomaan harrastusmielessä. Esimerkiksi itse harrastan ratsastusta, koripalloa ja lenkkeilyä, eikä mikään niistä ole yltänyt elämäntavan tasolle. Kilometriviestin lopuksi totean, että ratsastus on todellakin hyvä ja urheilullinen laji! :)
- Hoikka ratsastaja
Kyllä suokki kestää sen 100kg. Ja ratsastuskouluissa huolehdiaan siitä ettei millenkään shetulle laiteta mitään 100kg painavaa ratsastajaa. Ja todenäköisesti kaikki ylipainoiset ratsastavan suomenhevosilla, shireillä, tinkereillä ja niillä jotka jaksavat kantaa semmoista 100kg painavaa läskiä.
- Ei liity ylipainoon
Lihavuudella tai ylipainolla itsessään ei ole asian kanssa juurikaan tekemistä; normaalipainoinenkin ihminen voi olla liian iso esimerkiksi pienelle ponille!
- Läski-Leena
Ratsastus on hyvää liikuntaa, minun painoni on pudonnut jo 10 kg / 5 kk:ssa lähtöpainosta. Eli 2 kg kuussa! Omasta mielestäni hyvin.
Ruokavaliolla olen ollut jo alusta asti mutta se ei riittänyt. Moitteista huolimatta aion jatkaa ratsastusta, samaa mieltä on ihana ratsastusopettajani joka kannustaa minua jatkamaan. Palkkioksi ekasta kympista sain lahjaksi ilmaisen tunnin.
Kiitos teille jotka kannustitte minua ettekä lytänneet yrityksiäni.
Aion siis olla edelleen se ajattelematon Läski-Leena.- Normipaino-Madde
Jes, anna mennä!
Upeaa, että ratsastuksenopettajasi on mukana jutussa. Kannustaa varmasti jatkamaan. Tsemppiä!
Sinähän hupenet pian olemattomiin, Leena!
Onnea! Pärjäät hienosti!- HII HAA
Hevonen on musta kuin syksyinen yö, tallissa kuivia kauroja syö.
- ANTAKAA HEVOSELLE HEINIÄ! Muuten se rouskuttelee tallin seiniä.
- Lopeta jo rouskutus! Sillä nythän on yö. - Kasiro
Hienoa Leena! Niin sitä pitää, jatka samaan malliin, Hyvin tehty!
- ...
Itse olen ylipainoinen ja käyn ratsastamassa kaksi kertaa viikossa. Hyppään esteitä ja olen muutenkin saanut hyvin painoa pois. Hevonen on todella vahva eläin ja se kantaa jopa yli 30% omasta painostaan ja vetää vielä enemmän. Eli siis jos sinne selkään kerran pari viikossa joku 100-110 kiloinen menee, niin tuskin se maailmanloppu on. Ratsastuskoulun opettajat jakavat hevoset myös massan mukaan, jolloin jokainen voi ratsastaa ihan huoletta.
Se on tietenkin eri asia jos sairaalloisesti ylipainoiselle lapselle ostetaan herkkärakenteinen hevonen, jolloin selkä- ja jalkavammat ovat hyvin todennäköisiä. Omistajien siis pitäisi tietää tämä asia jo ennen kuin hevosensa myyntiin laittavat. - tikkuratsija
Kyllä isolla suokilla voi painavatkin mennä mutta en pysty katsomaan kun ylipainoinen iso ihminen menee heiveröisellä ponilla tai hevosella...eläinrääkkäystä!!!!
Läskeiltä ponit pois!!!! - Läski-Leena
Tallilla jossa käyn ei taatusti liian painavia ponien selkään päästetäkkään. Mutta en ole koskaan kuullu että sellaiset ponia pyytäisikään.
Lihavillakin on aivot. - Läski - Leena
Haa! Löysinpäs tämän vanhan keskustelun!
Läski- Leena on onnessaan!
Vuoden olen ollut ratsastus - ruokavaliokuurilla ja nyt on enää 5 kg normaalipainoon! Joidenkin lyttäämisistä huolimatta ja toisten kannustuksesta innostuneena olen jaksanut pitää kuurini. Jokaisen 10 kg:n jälkeen ratsastuksen opettajani lahjoitti ilmaisen tunnin ja Hessun ehdotuksesta innostuneena varasin joka 10 kg:n jälkeen lisätunnin / viikossa.
Nyt ratsastan 4 kertaa / viikko. Vautsi! Minulla on onneton matikkapää, mutta tuolla laskutoimituksella saan tulokseksi, että olet saanut pudotettua ainakin sen 40kg. Onneksi olkoon! Noin suuri painonpudotus noin lyhyessä ajassa on oikeasti jo saavutus! Hatunnosto myös opettajallesi, joka myös jaksaa kannustaa sinua.
Anna mennä, Leena! Olet enää askeleen päässä tavoitteestasi!- mörrinkäinen
Upea suoritus, Leena, todellakin! Sinähän olet suunnilleen puolittanut painosi vuodessa! Monet sitä yrittävät, mutta vain harvat onnistuvat. Onneksi olkoon! Muistathan palkita itsesi kunnolla, kun saavutat tavoitteesi? :)
- Läski-Leena
Kyllä, Mörrinkäinen! Tavoitteni on nyt saavutettu ja menen ostamaan itselleni kauniin uimapuvun ja menen kylpylään nauttimaan ja laiskottelemaan. Joudun ostamaan kokouikkarin koska nahkani ei ole sopeutunut uuteen olemukseeni ja roikkuu ylläni. Lääkärin mukaan kannattaa odottaa vuoden verran ennenkuin sille tekee mitään, se saattaa lutviutua vielä itsestään ajan kanssa.
Mutta hyvä näinkin!!!
- Kasiro
Loistavaa Leena! Onnittelut minultakin, en usko että itse pystyisin samaan. Ähäkutti mollaajat!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 898226
- 916342
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon586233Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344821- 443284
- 503265
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo572892- 442819
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per482770- 492750