Voinko pyytää exältä vuokraa?

epätoivoinen

Tervehdys.
Ongelmani on näinkin yksinkertainen. Olin naimisissa ja tuli ero. Eron jälkeen muutin yhteisestä omistusasunnostani pois ja annoin mieheni jäädä sinne lapseni kanssa. Muutaman viikon kuluttua huomasin, että puoliksi maksamaani asuntoon on muuttanut uusi nainen (laittanut siis kirjansa sinne). Tästä tiedustelin exääni että asuuko siis minun puoliksi omistamassa talossa joku? ja vastaukseksi sain vain Hais** Vi***. Siis, olenko oikeutettu pyytämään vuokraa uudelta avovaimolta joka on muuttanut asuntooni ilman minulle kertomista? Avioero astuu voimaan 4kk päästä jonka jälkeen olen oikeutettu hakemaan mieheltäni kohtuullista vuokraa.. mutta mitäpä tämä asia, että ulkopuolinen muuttaa yhteiseen taloomme josta minä maksan velkaa pois.... saako hän asua siellä ilmaiseksi?

25

2134

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haloooo hei!

Öööö..tottakai voit pyytää vuokraa! Sinähän talonomistajana olet ns.vuokranantaja ja miehesi vuokralainen...eiköhän silloin kuuluisi ilmottaa "alivuokralaisesta" ja koska alivuokralainen maksaa vuokransa vuokralaiselle olet oikeutettu pyytämään sopivaa vuokraa mieheltäsi... Mitä sitten jos käytännössä olette vielä naimisissa?

• :)))))

Et tietenkään voi vuokraa vaatia.
      Uusi frouva pitää varsinaisesti majaa miehen omistamassa asunnon puoliskossa. Tyhmä osoitetoimisto ei vaan ymmärrä moista käsitettä.

Jos osallistut edelleen kiinteistön vesi-ja sähkölaskujen maksuun, yritä vähentää miehen ja muksun käytön yli menevästä osuudesta selvästi laskennallinen osuus.

• exät vaikeita

Mitenköhän tämä asunnon puolisko menee? eli rouvalla ei oo oikeutta pyöriä kahdessa huoneessa neljästä? Eihän kukaan suomessa elä ilmaiseksi! kaikkien on maksettava asumisestaan jotenkin.
        Veikkaisinpa, että kyseessä saattaa olla jopa rikos. Siis jokuhan on käyttänyt sinua hyväkseen? joku on asunut talossasi tietämättäsi?

• Suomen vuokran-

antajat ry:

"Alivuokraus

Alivuokrasuhteella tarkoitetaan vuokrasuhdetta, jossa vain osa huoneistosta luovutetaan toisen käytettäväksi vastiketta vastaan. Vuokralainen saa ottaa hallitsemaan huoneistoon alivuokralaisen ilman vuokranantajan lupaa, mikäli alivuokrauksesta ai aiheudu vuokranantajalle huomattavaa haittaa. Ilman vuokranantajan lupaa huoneiston vuokralainen saa luovuttaa enintään puolet huoneistosta edelleen alivuokralaiselleen. Alivuokrausta ei voida pätevästi kieltää asuinhuoneiston vuokrasopimuksissa. Liikehuoneistojen osalta alivuokraus voidaan sen sijaan vuokrasopimuksessa kieltää.

Alivuokrasuhteessa päävuokralainen toimii vuokranantajana. Päävuokralainen vastaa huoneiston omistajalle alivuokralaisensa tekemisistä, kuten mahdollisista vahingoista. "
        Miten vahingollista oletat miehesi ja avokin huvien (joista mainitset) olevan asunnon kannalta ? :)

• etraaraa
        exät vaikeita kirjoitti:

Mitenköhän tämä asunnon puolisko menee? eli rouvalla ei oo oikeutta pyöriä kahdessa huoneessa neljästä? Eihän kukaan suomessa elä ilmaiseksi! kaikkien on maksettava asumisestaan jotenkin.
        Veikkaisinpa, että kyseessä saattaa olla jopa rikos. Siis jokuhan on käyttänyt sinua hyväkseen? joku on asunut talossasi tietämättäsi?

et saa mitään. on hyvin tavallista, että naiset asuvat ilmaiseksi miehen omistamassa talossa/kiinteistössä.

• Jeps ja
        exät vaikeita kirjoitti:

erityisen vaikeita heti kun nyksä ilmaantuu kuvioihin.
        Silloin alkaa kengät tosissaan hiertää.

• Hulluko olet?

Millainen nainen jättää lapsensa ?

• epätoivoinen

sellainen äiti joka matkustaa niin paljon, ettei voi ottaa lasta mukaan. Mutta miten teen tuon vuokran kanssa? annanko heidän kuluttaa taloan samalla kun minä maksan huvit?

• Harmaa talous?
        epätoivoinen kirjoitti:

sellainen äiti joka matkustaa niin paljon, ettei voi ottaa lasta mukaan. Mutta miten teen tuon vuokran kanssa? annanko heidän kuluttaa taloan samalla kun minä maksan huvit?

Ootko satavarma, että naishenkilö ei osallistu millään tavoin lapsesi hoitamiseen vaikkapa kokkamalla, siivoamalla muksun jälkiä, pyykkäämällä jne, jne :)
        Mikähän on lapsenpiian tuntitaksa?

• epätoivoinen
        Harmaa talous? kirjoitti:

Ootko satavarma, että naishenkilö ei osallistu millään tavoin lapsesi hoitamiseen vaikkapa kokkamalla, siivoamalla muksun jälkiä, pyykkäämällä jne, jne :)
        Mikähän on lapsenpiian tuntitaksa?

Häntä ei olla lapsenpiiaksi tarvittu. Häntä ei olla sellaiseksi palkattu. Mies on pärjänny koti-isänä hyvin, eikä hoitoapua ole koskaan haluttu. Saa hän hoitaa lasta, mutta se ei ole hänen velvollisuutensa. Jos kuitenkin hoitaa hän tekee sen omasta tahdostaan. Kyse on kuitenkin minun osittaisesta talosta ja siitä että ilman minulle mainitsemista sinne on muuttanut uusi henkilö. Kovin on outoa jos minulle ei tästä talon omistaja kerrota. Kyllähän se tieto minullekkin kuuluisi...kuten jonkun mainitsemalle vuokranantajalle kuuluisi.

• mek
        epätoivoinen kirjoitti:

Häntä ei olla lapsenpiiaksi tarvittu. Häntä ei olla sellaiseksi palkattu. Mies on pärjänny koti-isänä hyvin, eikä hoitoapua ole koskaan haluttu. Saa hän hoitaa lasta, mutta se ei ole hänen velvollisuutensa. Jos kuitenkin hoitaa hän tekee sen omasta tahdostaan. Kyse on kuitenkin minun osittaisesta talosta ja siitä että ilman minulle mainitsemista sinne on muuttanut uusi henkilö. Kovin on outoa jos minulle ei tästä talon omistaja kerrota. Kyllähän se tieto minullekkin kuuluisi...kuten jonkun mainitsemalle vuokranantajalle kuuluisi.

Muistay ksi asia eli jos asunto myydään vaikka 10v kulutta niin sinulla on oikeus vaatia hyvitystä omaisuuden kaytöstä ja jos ei muuta niin isompi osa kauppahinnatasta sinulle tai ex lunastaa sinut pois talosta käyvästä hinnasta.

• oikeuksien
        mek kirjoitti:

Muistay ksi asia eli jos asunto myydään vaikka 10v kulutta niin sinulla on oikeus vaatia hyvitystä omaisuuden kaytöstä ja jos ei muuta niin isompi osa kauppahinnatasta sinulle tai ex lunastaa sinut pois talosta käyvästä hinnasta.

lisäks sun ois syytä kirjata saman tien myös velvollisuudet, jotta edellytykset mahdollisille vaateille syntyisivät.

• mek
        oikeuksien kirjoitti:

lisäks sun ois syytä kirjata saman tien myös velvollisuudet, jotta edellytykset mahdollisille vaateille syntyisivät.

Kyllä ne syntyy toisen omaisuuden käytöstä ja kun toinen puoliso on pitkittänyt vaikka ositusta 10 vuotta niin jouttuu maksaaan siitä omaisuuden käytöstä siitä päivästä milloin avioero on astunut voimaan.

• 19+19

Asiaan liittyen, minusta laki avio-oikeudesta pitäisi nykyaikaistaa siten että avio-oikeutta ei ole ellei siitä erikseen sovita. Sillä loppuisivat lain suojaamat ryöstöt, joilla suuria summia menee vastikkeettomaan jakoon.

• nimetön

Miksi et hae ositusta? Ositussopimuksen voi tehdä jo harkinta-aikana, ei tarvitse odottaa 6kk:tta! Sen jälkeen tilanne on paljon selkeämpi ja voit tarvittaessa pyytää vuokraa asunnosta. Isän asumiskuluissa huomioidaan tietysti lapsen asumistarve, oik.ministeriön laskurin mukaan se on yhdestä lapsesta noin 20 % asumiskuluista. Sinun tilanteessasi isä voi ilmeisesti hakea sinulta elatusapua, koska hän on lähihuoltaja. Kannattaisi tehdä paperit lakimiehen kanssa, sinulla on varmaan omia etuja ajettava myös, vai ajattelitko laittaa ikuisen maksupiikin auki? Harvat miehet niin tekevät, joten miksi naistenkaan pitäisi siihen suostua tasa-arvoisessa maassamme.
      http://www.ositussopimus.fi/ositussopimus-ositus-avioerossa.html

• Myy oma puoliskosi ja laita rahat parempaan käyttöön...

• epätoivoinen

Voi kun voisinkin. Exällä ja nykysellä raha-asiat niin solmussa etteivät suostu ostamaan. Tuntuu jotenkin hölmöltä että maksan lainaa siitä että muut voivat olla ilmaiseksi talossani :(

• pöö123
        epätoivoinen kirjoitti:

Voi kun voisinkin. Exällä ja nykysellä raha-asiat niin solmussa etteivät suostu ostamaan. Tuntuu jotenkin hölmöltä että maksan lainaa siitä että muut voivat olla ilmaiseksi talossani :(

Mene nyt ainakin pankkiin ja ota lyhennysvapaata! Ja jos kerran olet asunnon omistaja (edelleen siellä kirjoillakin?) niin ala käyttää asuntoa oman osuutesi edestä.

• epätoivoinen
        pöö123 kirjoitti:

Mene nyt ainakin pankkiin ja ota lyhennysvapaata! Ja jos kerran olet asunnon omistaja (edelleen siellä kirjoillakin?) niin ala käyttää asuntoa oman osuutesi edestä.

Lyhennysvapaat on käytetty aikojasitten. Enempää sitä ei saa. Laitoin kirjani jo uuteen vuokra-asuntooni. Eihän sinne saa mennä ominlupineni ja avainhan multa nypättiin samalla kun ovi pamahti naaman edessä kiinni. Olen siis omistaja jolla ei ole mitään oikeutta omaisuuteensa? Muut kuluttaa sihvaani, autooni ja taloani ja maksan kulut...

• mek
        epätoivoinen kirjoitti:

Lyhennysvapaat on käytetty aikojasitten. Enempää sitä ei saa. Laitoin kirjani jo uuteen vuokra-asuntooni. Eihän sinne saa mennä ominlupineni ja avainhan multa nypättiin samalla kun ovi pamahti naaman edessä kiinni. Olen siis omistaja jolla ei ole mitään oikeutta omaisuuteensa? Muut kuluttaa sihvaani, autooni ja taloani ja maksan kulut...

Jos talo on vain sinun nimissäsi ja avioero on tullut voimaan niin voit myydä sen talon koska vain koska ette ole enää naimisissä ja et tarvitse ex lupaa myyntiin kun olette eronneet.

• huono neuvo
        mek kirjoitti:

Jos talo on vain sinun nimissäsi ja avioero on tullut voimaan niin voit myydä sen talon koska vain koska ette ole enää naimisissä ja et tarvitse ex lupaa myyntiin kun olette eronneet.

Se, että talo on toisen nimissä ei tarkoita, että tämä voisi sen myydä milloin vain - jossei avioehtoa ole... Peruste ositukselle muodostuu silloin kun eron 1-vaihe tulee vireille käräjäoikeudessa eikä se peruste vanhene minnekään lopullisen eron tultua voimaan. Jollei ositusta tehdä, se on pakko tehdä viimeistään siinä vaiheessa, kun kuoleman jälkeen aletaan puuhata perinnönjakoa.

• argzdfscv
        epätoivoinen kirjoitti:

Näin ollen sitten vain myymään asuntoa. Ei ole mikään exän ja hänen nyksänsä "suostumuskysymys", jos sinä päätät, että nyt tehdään ositus. Anna palaa, sääli on sairautta, itsepä ovat raha-asiansa sotkeneet!

• mek
        huono neuvo kirjoitti:

Se, että talo on toisen nimissä ei tarkoita, että tämä voisi sen myydä milloin vain - jossei avioehtoa ole... Peruste ositukselle muodostuu silloin kun eron 1-vaihe tulee vireille käräjäoikeudessa eikä se peruste vanhene minnekään lopullisen eron tultua voimaan. Jollei ositusta tehdä, se on pakko tehdä viimeistään siinä vaiheessa, kun kuoleman jälkeen aletaan puuhata perinnönjakoa.

Kun ero on asututnut voimaan niin se joka omistaa aviopuolisoiden asunnon voi sen myydä kun eivät oel enää naimisissa ja silloin ei tarvitse ex puolison suostumusta ja tasingon joutuu maksamaan asunnon myydessä ja se siitä. Siirräppä ne lainant ex miehellesi niin silloin hän makselee sitä lainaa ja jos ei suostu niin pidäppä tarkka kirjanpito mitä olet lainoista maksanut niin saat omasi pois.

• annaollaa
        argzdfscv kirjoitti:

Näin ollen sitten vain myymään asuntoa. Ei ole mikään exän ja hänen nyksänsä "suostumuskysymys", jos sinä päätät, että nyt tehdään ositus. Anna palaa, sääli on sairautta, itsepä ovat raha-asiansa sotkeneet!

Kannattaa odottaa,kun tilanne heillä paranee. onhan sinullakin oma asuntio, niin anna heidän asua heidän asunnossaan. Mitä siitä vaikka omistatkin puolet, muuta sinne tai anna olla.

• mek

Jos miehesi ei pysty lunastamaan sinua ulos niin ostappa itse se talo tai laittakaa myyntiin niin saat rahasi pois talsota ja se siitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      206
      3858
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2446
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2306
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2223
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      71
      1175
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe