Kanttori

...

38

2688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihme hommaa

      Sodankylän kirkkoneuvosto on puhunut ,ugh. Kirkkoneuvoston jäsenet näkee seurakunnan sivuilta. Ei voi kun ihmetellä.

    • kanatori

      Onneksi en kuulu kirkkoon.

    • Patakorva..

      Jaa onko se tämä Pirjo Hellevirta? Puhelinnumero löytyy sodankylän seurakunnan nettisivuilta, siihen voi vaikka textata kommentteja.

    • ihme hommaa

      Sodankylän kirkkoneuvoston olisi kannattanut tutustua Suomen rikoslakiin 17 luku 10 §. Ainakin laista löytyy kyseiseen tapaukseen täysin sopiva pykälä. Ehkä siitä olis saanu apua jos tuntui ettei tohdita rankaista erottamalla. Tai jospa kirkkoneuvosto haluaakin että seurakunnassa työntekijät saa riehua jos siltä tuntuu ja kaikki ei mene oman mielen mukaisesti.

      • kghjkhj

        www.eroakirkosta.fi ite erosin jo! jos eroaa ennen vuoden vaihdetta ei ensi vuoden kirkollisveroja tarvi maksaa.


    • joo1

      Hävetkää S.kylän ns. uskovaiset.
      Kunnioitusta edesmenneille veteraaneille kuin lapsenlapsillekin.

    • ev.lut

      Ei luulisi sen olevan salassapidettävää tietoa ketä kirkkoneuvoston jäsenistä oli sitä mieltä että kanttori saa jatkaa. Veronmaksajien/äänestäjien tulisi se saada tietää. Asian matonalle lakaseminen ei ole tätä päivää.

    • ei uskovainen

      Ihmiset näkivät tilaisuutensa tulleen erota kirkosta kun tuli tämä"homovouhotus" Väitän että ihmiset haluaa säästää netkin eurot jotka kirkollisveroon menee,harvalla itse asiaan on kantaa,niin se vain on.On kyseenalaista esim.jos joku Sarasvuo tulee saarnaamaan kirkkoon.Kirkon pitää olla paikka jossa nykyajan stressaantuneet ihmiset voivat tulla rauhoittumaan.Kirkko ei ole mikään markkinapaikka eikä paikka missä jokainen voi sooloilla mielensä mukkaan piste

    • Kirkukoon itse!

      Nyt se tiedetään, kuka Sodankylän seurakunnassa määrää kaapin paikan. Mieti itse! Onko se kirkkoherra, kirkkoneuvosto vai peräti KANTTORI!!! Koska asian käsittely ei ollut julkinen, meillä kaikilla on oikeus tehdä oma johtopäätös. Onko tämä nykyaikaa. Ei ihme, jos kirkosta erotaan. Urkuparvella ei osata soittaa alempaa. Virret pittää kirkua, niin korkealta ne säestetään. Ei ihme, jos virren laulu ei kuulu. On se ihme, että tähän ei tule parannusta. Koulussa ainakin osataan laulut säestää alempaa. Koulun joulujuhlassa oli helppo laulaa, kun ei tarvinnut kirkua. Taitaa olla sisäänlämpiävää koko urkupillistön porukka. Ei kaikki ole sopraanoja.

      • 'kisu'

        Kyllä, tapahtuma surullista vähintäinkin! - Mitä 'urkupillistön'- porukkaan tulee, niin yleisesti tiedossa lienee, että Sodankylässä on ihan oikia urkuri joka toki hallitsee transponoinnin ja muutoinkin toimii kulloisenkin tilaisuuden jne. luonteen mukaisesti. -Toivokaamme, että asia lopuksi olisi siunaukseksi seurakunnalle, siis meille kaikille.


      • Anonyymi

        Kaikki kanttorit kiljuvat korkealta. Heitä on opetettu laulamaan niin. He ylenkatsovat tavallista kirkkoväkeä, josta ei irtoa korkeita ääniä. Tollikat laulavat puheäänellä. Kanttorit ovat yleensä sitä mieltä, että kansan pitää käydä laulutunneilla ja harjoitella paljon. Ilmeisesti kirkkoväki menee kirkkoon toteuttamaan kanttorin toiveita.


    • kirkuja

      Näyttää olevan kova tarve saaha "päitä vadille".

      • kirkukoot keskenään

        Kirkkoneuvoston salakähmäisyys tässä eniten raivostuttaa, eikö ole kanttia tuoda esille omaa mielipidettään kellään. En kyllä usko että se on salassapidettävää mitä mieltä itsekukanen on. Ketkä se heidänkin kokouspalkkiot maksaa. Kait seurakuntalaisilla on oikeus tietää ketä kannattee ensikerralla vaaleissa äänestää. Tätä menoa tuskin itse olen äänestyskelpoinen.


      • oikea huoli

        Ei ollenkaan päitä vadille. Olisi vain mukava laulaa virsiä siltä korkeudelta millä keskimäärin seurakunta osaisi laulaa. Nyt yksinkertaisesti säestetään liian korkealta. Seurakunta haluaisi laulaa!! Mutta ei pysty , kun säestetään liian korkealta. Mikä on se syy, että ei säestetä alempaa? Ei ihme, että jumalanpalveluksista väki häviää. Musikaaliset ihmiset haluaisivat laulaa. Nyt pitää vain istua hiljaa. Ei tämä ole ainoastaan Sodankylän seurakunnan ongelma. Tämä on koko evankelisen kirkon ongelma. Virret on nuotinnettu liian korkealle. Luulisi kuitenkin ammatti-ihmisten osaavan transponoida säestykset alemmaksi. Olen aikaisemman kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että Sodankylän kouluissa tämä hallitaan. Ei kai se taiteellisuus ja sointu ole virsissä tärkeintä. Olen ymmärtänyt, että niitä lauletaan niiden sanoman vuoksi, Vai onko se sittenkin vain kanttoreiden yksinpuhelua?


    • laki se olla pitää

      En tiedä toista instituutiota Suomessa, jossa saa tehdä mitä haluaa. Saa tulla työpaikalle häiritsemään toisten työtä, vaikka ei itsellä ole edes työvuoroa. Ja tästä kaikesta selvitään esittämällä anteeksipyyntö.Voiko vapaalla oleva kaupan kassan työntekijä tulla työpaikkansa kassalle ja ottaa asiakkaan tavaroita pois ja todeta, ettei näitä sulle myydä?

      • Ei edes

        Selvitään jopa ilman anteeksipyyntöä.


      • hnnnnn

        Kyllä vapaalla oleva työntekijä voi sijaisensa toimiin puuttua, jos sijainen tekee jotain kiellettyä, kuten vaikkapa myyjän tapauksessa myy vaikkapa alkoholia alaikäisille. Tällöin myyjä voi mennä kassalle ja ottaa asiakkaan tavaroita pois ja todeta, ettei näitä sulle myydä.


    • Tapaus sinänsä...

      ...ei ollut ainutlaatuinen. Jopa kirkossa saa esittää vainajan toivomaa musiikkia omaan siunaustilaisuuteensa!
      Itse olen ollut toteuttamassa hanurilla kahdenkin vainajan toivomuksia eikä siunaamassa ollut pappi niitä kieltänyt. Toiselle vainajalle soitin "Äänisen aallot" ja toiselle "Eldanka järven jää". Molemmat olivat sotaveteraaneja. Lisäksi olen säestänyt kirkossa parikin kertaa kuoroja jotka esittivät "veteraanin iltahuutoa". Kauniinpaa tapaa muistaa poismennyttä sotaveteraania tuskin on!
      Onpa nolo juttu Sodiksen seurakunnalle!

    • kant-toripolliisi

      Minä soitan sulle illalla kaiken sen, mikä syömmessä kaikaa
      Kunhan nousee kuu, taivas tummentuu, kerron senkin mistä nyt on vaiti suu
      Minä soitan sulle illalla, sillä ilta on rakkauden aikaa
      Nyt en kerro, en, nyt mä vaikenen, mutta soitan sulle illalla

      Sata kielikin lauluunsa vienoon vasta puhkee, kun nukkunut on maa
      Hämy illan kun tummentaa tienoon, sydän kaipuunsa ilmi vasta saa

      Minä soitan sulle illalla kaiken sen, mikä syömmessä kaikaa
      Kunhan nousee kuu, taivas tummentuu, kerron senkin mistä nyt on vaiti suu
      Minä soitan sulle illalla, sillä ilta on rakkauden aikaa
      Nyt en kerro, en, nyt mä vaikenen, mutta soitan sulle illalla

      • huippumusiikkia

        Minkä biisin sä sitte soitat? osaatko soittaa maammelaulun ja porilaisten marssin piereskelemällä,elikkä persetrumpetilla.


      • Sickleave
        huippumusiikkia kirjoitti:

        Minkä biisin sä sitte soitat? osaatko soittaa maammelaulun ja porilaisten marssin piereskelemällä,elikkä persetrumpetilla.

        Tää on niin pösilöö porukkaa, ettei edes tajuu perua Sompio-lehden tilausta. Samalla sivulla oli Vuotson kappelista seikkaperäinen selostus ja tämä uutinen siinä muodossa kuin oli.

        Pyydän anteeksi, että olen tilannut.


      • oikeus tietää
        Sickleave kirjoitti:

        Tää on niin pösilöö porukkaa, ettei edes tajuu perua Sompio-lehden tilausta. Samalla sivulla oli Vuotson kappelista seikkaperäinen selostus ja tämä uutinen siinä muodossa kuin oli.

        Pyydän anteeksi, että olen tilannut.

        Kirkkoneuvoston päätös julkista tietoa joten kyllä tämäkin tulisi julkaista, mitä mieltä kirkkoneuvosto ollut päätöstä tehdessään, itse kukanenkin henkilökohtaisesti. Semmosta pensasta ei olekkaan mihin koko sakki saa päänsä piiloon.


    • Kohtuutta myös

      Suosittelen omaisia ottamaan yhteyttä asianajotoimistoon tai oikeusapuun ja ottamaan selvää onko tässä syyllistytty rikokseen kanttorin osalta. Sitten vaan rikosilmoitusta vetämään. Jos tapaus menee tutkintaan poliisilla oikeus salassapidettäviin asiakirjoihin. Kirkkolaista löytyy tietoa ja sieltä rikoslaista.
      On sen verran törkeä tapaus että ei ihan villaisella kannata painaa. Kirkkoneuvosto selkeästi ei ole ottanut vastuuta tapahtumasta.

      • niin ja

        Toivottavasti poliisi ja yleinen syyttäjä ei jatkaisi seurakunnan hys hys - linjaa.


    • Kohtuus kaikessa

      Kertokaa minulle sellainen työpaikka, jossa vapaalla oleva työntekijä tulee työpaikalle ja saa hävittää työvuorossa olevan tarpeellisia työkaluja. Saako esim. apteekin vapaalla oleva farmaseutti tulla apteekkiin ja repiä palvelevalta farmaseutilta asiakkaan lääkereseptit.

      • niiinhfhf

        Joo, jos farmaseutti on tekemässä jotain sääntöjen vastaista, kuten jakelemassa doping-aineita väärennetyillä lääkeresepteillä niitä noutavalle.


    • hoivatkaa

      Nyt kun seurakuntavaalit lähenee niin kannattanee miettiä ketä äänestää, jos äänestää. Kirkkoneuvosto on ollut yksimielinen päätöksestään jolla kanttori sai jatkaa virassaan. Ei edes yhtä eriävää mielipidettä ollut kirjattu.

    • älä tuomitse

      EN äänestä seurakuntavaaleissa en ymmärrä yhden ihmisen jahtaamista vuositolkulla, onko se kristillisyyttä mietippä tätä. Tietääkseni hoitaa työnsä hyvin nykyään.

    • hoivatkaaa

      Olisi kannattanut seurakunnan päättäjien olla järkevämpiä pari vuotta sitten ja laittaa kanttori viralta. Eiköhän uskonrauhan rikkominen olis ollu riittävä peruste, onhan hautajaiset pyhä tilaisuus ja ei sinne tulla huutamaan ja solvaamaan omaisia. Mutta ei kun pää pensaaseen ja hyssytellään eiköhän tämä tästä. Kannattiko ottaa takas hommiin ?

    • muualta

      Onko tässä kysymyksessä seksiongelmia vai...?Niihinhän saa heleposti apua nykymaalmassa jos näin on päässy käymäään.Mie en tunne asiaa enkä ihmistä sen kummemmin,mutta ihiminen on aika yksinkeranen paketti.Kun palikat ei ole kohallaan niin kaikenlaista voi sattua.

    • UteliasUllaaa

      Missäs se oli sen omaisen kirjoitus tästä kanttorin hyökkäyksestä veteraanin hautajaisiin?

    • vanhatvirret

      Kyllä kanttorikin saa sanoa oman mielipiteensä,etenkin kun kirkko maallistuu koko ajan. suomessa on sananvapaus kunnioittakaamme sitä.

      • uskonrauhaaaa

        Toki saa sanoa , mutta saako HUUTAA ja RÄYHÄTÄ. Saatika tulla paikalle työaikansa ulkopuolella. No entisen kirkkoneuvoston mielestä saa tehdä sitäkin.


    • kanttorilasod

      On tämä Sodankylän ja lapin meno sairasta. Eikö täällä saatana ole mitään tolkkua näissä hommissa. Kyllä on vittu porukkaa. Tämänkään vuoksi en halua kuulua kirkkoon. Harmittaa noiden omaisten puolesta. Toivottavasti porukkaa eroaisi mahdollisimman paljon Sodankylän seurakunnasta. Tässä linkki: www.eroakirkosta.fi

    • iskikosensuuri

      Fb- kansalaiskanavalla viriteltiin hieman aiheeseen liittyvää keskustelua, mutta heti näytti ketju katoavan.

    • Vaatimatonmp

      Ei kai sitä viranhaltija saa touhuta ihan miten haluaa. Varsinkaan pilata omaisten surutyötä tai ainutlaatuista hääjuhlaa huutamalla ja räyhäämällä kerta toisensa jälkeen.

    • Anonyymi

      aidshomo

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      461
      3391
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      456
      3324
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      136
      2931
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2262
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2130
    6. 192
      1487
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1377
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1246
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      86
      1242
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1070
    Aihe