Keski-ikä

Keski-ikä odottaa!

"Keski-ikä on määrittelemätöntä aikaa elämässä, jolloin ihminen ei ole nuori eikä vanha.

Ajanjaksoa on yritetty määrittää useiden yritysten kautta, ja monet näistä päätyvät ihmisen keskimääräisen eliniän kolmanteen neljännekseen. Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 36–59. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Keski-ikä

24

569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HimuriJyystäjä

      Karvainen jaaha.

    • Mies1985 _

      Keski-ikä riippuu myös tavoitteista, kykyprofiilista ja sukupuolesta.

      Kirjailija julkaisee ensimmäisen kirjansa 33-vuotiaana.
      35-vuotiaana yleisurheilija alkaa olla parhaat päivänsä nähnyt, vaikkakin poikkeuksia on erityisesti kestävyyslajeissa ja hitaaseen voimaan perustuvissa lajeissa (voimanosto ja osa voimamieslajeista).
      Erektio on voimakkain alle 20-vuotiaana.
      Monet Hollywoodin miesnäyttelijät tekevät ikimuistoisimmat roolisuorituksensa alle 35-vuotiaana tai sen ikäisenä. Silloin heillä on tarpeeksi uskottavuutta, mutta fysiikka vielä tarpeeksi nuori toimintaleffoihin.
      Näkö on selvästi heikentynyt 45-vuotiaana.
      45-vuotiaana mies on yli-ikäinen luovuttamaan spermaa.
      45-49-vuotias mies voi vielä voittaa naisten maailmanennätykset monissa yleisurheilulajeissa.

      • Hyvä ja mukautuva ajattelumaailma, mielestäni keski-iän määritelmä riippuu juuri tarkasteltavasta ominaisuudesta.


    • jjhh

      Nelikymppinen voi silti olla paljon kovemmassa fyysisessä kunnossa kuin joku kakskymppinen sätkäkonehippi. Kun tämän päivän parikymppiset ovat nelikymppisiä tai vanhempia niin julkinen terveyshuolto romahtaa liiallisen työtaakan alle.

    • 3+2

      "Keski-ikä on määrittelemätöntä aikaa elämässä, jolloin ihminen ei ole nuori eikä vanha."

      joskus 30 minusta nuoruus alkaa olla takana päin ja 50 rupeaa olemaan vanha.

      Tietysti, jos laskee kolmatta neljäsosaa koko elämästä voi saada erilaisia lukuja, varsinkin keskimääräisen eliniän pidetessä.

      • jjhh

        50-60v ei todellakaan ole mikään vanha. Työelämässä useimmilla se aktiivisin ja menestynein ajanjakso.


      • 19+4
        jjhh kirjoitti:

        50-60v ei todellakaan ole mikään vanha. Työelämässä useimmilla se aktiivisin ja menestynein ajanjakso.

        Kyllä ainakin minusta tuntuu 50 jo vanhalta, koska itse olen aika nuori. Omat vanhempani ovat vähän alle 60v.


      • Ihmisen elinkaari
        jjhh kirjoitti:

        50-60v ei todellakaan ole mikään vanha. Työelämässä useimmilla se aktiivisin ja menestynein ajanjakso.

        Onhan ne vanhoja vaikka eivät vielä vanhuksia.

        0-12 lapsi
        13-15 esiteini
        16-19 teini
        20-25 nuori
        26-29 nuori aikuinen
        30-34 aikuinen
        35-39 varhaiskeski-ikäinen
        40-55 keski-ikäinen
        56-65 vanha
        65-75 vanhus
        76 varhaiskuollut


    • niin se on

      Turhaa höpötystä. Koko käsite on täysin turha. Ihminen alkaa vanheta selvästi täytettyään 30v.

      • No ei kyllä mitään vanhene vielä kolmelymppisenä, koska siinä iässä ne kaikkein parhaat nuoruusvuodet ovat vielä edessäpäin!!!


      • parhaat vuodet
        DarkFear kirjoitti:

        No ei kyllä mitään vanhene vielä kolmelymppisenä, koska siinä iässä ne kaikkein parhaat nuoruusvuodet ovat vielä edessäpäin!!!

        Parhaat nuoruusvuodet ovat 18-25 vuotiaana. Joka muuta väittää niin valehtelee.


      • DarkFear kirjoitti:

        No ei kyllä mitään vanhene vielä kolmelymppisenä, koska siinä iässä ne kaikkein parhaat nuoruusvuodet ovat vielä edessäpäin!!!

        Parhaat ehkä, muttei mitkään nuoruusvuodet. Ei, vaikka ihminen miten tuntisi itsensä ikinuoreksi.


      • Sinne meni nuoruus
        DarkFear kirjoitti:

        No ei kyllä mitään vanhene vielä kolmelymppisenä, koska siinä iässä ne kaikkein parhaat nuoruusvuodet ovat vielä edessäpäin!!!

        Valitettavasti DarkFearin nuoruus meni jo pelätessä muiden mielipiteitä. Jäi parhaat nuoruusvuodet elämättä. Nuoruus katosi hiusten myötä. Mikään määrä finaa ei pidä nuoruutta yllä. Ehkä voit vielä elää sen parhaan aikuisuutesi, mutta parhaasta nuoruudesta voit nähdä vain unia.


      • parhaat vuodet kirjoitti:

        Parhaat nuoruusvuodet ovat 18-25 vuotiaana. Joka muuta väittää niin valehtelee.

        Noin nuorena sitä on vaan jotain teini-iän nuoruusvuosia. Ei riitä ikä vielä edes laivaristeilylle, eikä edes kaikkiin baareihin, kun jossain baareissa ikäraja on 24v.

        Joten voi siis hyvin sanoa sen, että ne kaikkein parhaat nuoruusvuodet ovat edessä vasta sitten yli kolmekymppisenä.


      • Sinne meni nuoruus kirjoitti:

        Valitettavasti DarkFearin nuoruus meni jo pelätessä muiden mielipiteitä. Jäi parhaat nuoruusvuodet elämättä. Nuoruus katosi hiusten myötä. Mikään määrä finaa ei pidä nuoruutta yllä. Ehkä voit vielä elää sen parhaan aikuisuutesi, mutta parhaasta nuoruudesta voit nähdä vain unia.

        Ei mun nuoruusvuodet ole mihinkään vielä menneet, koska ne ovat yhä edessäpäin. Kyllä mulla tukkaa päässä vielä on, kun finaa syön ja tulen varmasti syömään sitä jatkossakin, sillä kyllä ne hiukset ovat yksi nuoren miehen tärkeimpiä asioita elämässä.

        Ei toki edes fina pidä nuoruutta ikuisesti yllä, mutta hiukset se kyllä päässä pitää. Tietenkin ikää tulee kaikille lisää, mutta ei sitä nyt vielä kolmekymppisenä mitään ikäloppuja olla, vaan vielä nuoria aikuisia.


      • Nuoruus ei odota!
        DarkFear kirjoitti:

        Noin nuorena sitä on vaan jotain teini-iän nuoruusvuosia. Ei riitä ikä vielä edes laivaristeilylle, eikä edes kaikkiin baareihin, kun jossain baareissa ikäraja on 24v.

        Joten voi siis hyvin sanoa sen, että ne kaikkein parhaat nuoruusvuodet ovat edessä vasta sitten yli kolmekymppisenä.

        24v-ikärajabaarit onkin aikuisten baareja eikä nuorten paikkoja. Joten ihan hyvin voidaan sanoa, että nuoruus on ohi viimeistään 30-vuotiaana.


    • aika mennyt

      Omasta kokemuksesta voin sanoa että kolmekymppisen elämä on ollut aika tylsää ja arkista verrattuna aikaan jota elin n. 16-24 vuotiaana. Nuorena oli elämä jatkuvaa biletystä viikonlopusta toiseen ja joskus vähän arkenakin. Opiskelujen päätyttyä ja työelämään siirtymiseen jälkeen on biletys ja kavereiden tapaaminen jäänyt aika vähälle. Turha yrittää ottaa menetettyjä nuoruusvuosia takaisin, jos on jättänyt nuoruutensa silloin joskus elämättä.

      • Se on ihan siitä kiinni, että miten siihen asiaan itse suhtautuu. Toiset vaan ajattelevat just tolla tavoin, että elämä kolmekymppisenä on jo tylsää ja arkista, eikä siinä iässä voisi muka enää elää niitä nuoruusvuosia.

        Mutta itse vaan suhtaudun tähän asiaan ihan eri tavalla ja mun mielestä yli kolmekymppisenä voi vielä ihan hyvin elää niitä nuoruusvuosia ja eikä se elämä ole mitään tylsää ja arkista, jos ei itse tee siitä sellaista. Kyllä ne nuoruusvuodet sillä kaikkein parhaiten just takaisin saa, kun ottaa ne sitten yli kolmekymppisenä takaisin, että näin se asia vaan on!


      • DarkFear kirjoitti:

        Se on ihan siitä kiinni, että miten siihen asiaan itse suhtautuu. Toiset vaan ajattelevat just tolla tavoin, että elämä kolmekymppisenä on jo tylsää ja arkista, eikä siinä iässä voisi muka enää elää niitä nuoruusvuosia.

        Mutta itse vaan suhtaudun tähän asiaan ihan eri tavalla ja mun mielestä yli kolmekymppisenä voi vielä ihan hyvin elää niitä nuoruusvuosia ja eikä se elämä ole mitään tylsää ja arkista, jos ei itse tee siitä sellaista. Kyllä ne nuoruusvuodet sillä kaikkein parhaiten just takaisin saa, kun ottaa ne sitten yli kolmekymppisenä takaisin, että näin se asia vaan on!

        Olen muuten aika lailla samaa mieltä kanssasi.

        Ihminen tekee itse elämästään juuri sitä, mitä haluaa. Minun elämäni ei ole ollenkaan tylsää, teen juuri niitä juttuja joita haluan.

        Asenne ratkaisee. Monen naamasta näkyy juuri tuo luovuttaminen, että "elämä on ohi". Toivotan heille onnea, jotka elävät tuolla asenteella sitten sen 40-50 -vuotta.

        Kiva tavata DarkFear!


    • Saisko
    • ppppääääåååååååååååå

      Mä muistan kun olin 25v enkä siihen saanut kouluttautumisiani ja ulkomailla hankittuja kokemuksianikin vastaavaa työtä, ja siis ihan hanttihommaa jouduin siihen hakemaan, jonka oletin lähinnä nuorille paremmin olevan. Kyllä sitä siinä kelasin, että miten minä voin sellaiseen työympäristöön sopeutua, ja että minkälainen setämiehen rooli siellä pitäisi ottaa jotta olisi sopiva siellä pyörimään, tämä on jäänyt niin mieleeni. No oli siellä työpaikalla töissä sitten vanhojakin ihmisiä joskin ihan nuortakin väkeä, ja ei se nyt niin hankalaa ollut sinne sopeutua iän puolesta joskin muuten se paikka hankalaksi osoittautui. Mutta kyllä tässäkin tilanteessa siis todella selvästi huomasi sen, että ei enää ollut ainakaan mikään nuori. Sikälikin vähän hunona juttuna tällaista keski-ikäistymistä piti, kun ei ollut mitään naistakaan edes näköpiirissä ja sellainenkin olisi siis pitänyt jostain vielä hakea, ja sitten siinä vielä hanttihommiinkin jotka lähinnä nuorille sopivampia.

      Mutta ainakaan vanhoiksi ei ihmiset nykyään itseään halua mieltää tai sanoa siksikään kun vanhoihin suhtaudutaan yleensä kielteisesti, ja samaan linjaan nuoret aikuiset taasen haluavat olla enemmänkin jotain teinityyppejä. Tämä on sinänsä ihan ymmärrettävää kun kulttuuri ja arvot nyt ovat mitä ne ovat, mutta tähän liittyy myös paljon kielteisiä asioita joista en nyt tähän.

      Sanoisin että keski-ikä alkaa jo jostain 20 iästä ja kestää kutakuinkin siihen asti kuin mitä taloudellaisessakin mielessä olemme aktiivisia ja toimintakykyisiä. Keski-ikä siis kattaa elämästä suurimman osan, ja se on hyvä jakaa ainakin kahteen osaan, nuorempaan keski-ikään, ainakin jo 25 vuotiaasta johonkin 45v, ja vanhempaan keski-ikään siitä ylöspäin niin pitkälle kuin mitä ainakin taloudellisissa kuvioissa aktiivisena pysyy.
      Tämän jälkeen, jos ei kuole, tulee vanhuus, mihin liittyy aina myös hyvin oleellinen, joko fyysinen tai henkinen heikkeneminen ja yleensä molempiakin näistä.

      Mutta en siis missään tapauksessa lähtisi kiivailemaan ketään yksilöä vastaan siksi jos hän haluaa olla tai tulkita itseään mieluummin teini-ikäiseksi kuin mitä nuorta keski-ikää edustavaksi, tai haluaa olla mieluummin keski-ikäinen kuin mitä vanha. Nämä tällaiset asiat nimittäin tulevat myös yksilöön kohdistuvana paineena vallitsevan kulttuurin taholta.

    • en-kerro-kuka

      Olen 55-vuotias, ei ole ellut elämä kummostakaan.

      JOO. nYT IHAN REHELLISTÄ SUORAA PUHETTA AIHEESTA.

      Oon 55-vuotias nainen. Pari pitkää parisuhdetta, lukuisia lyhyitä ja yhden yön juttuja. Olen saanut siis temmeltää. Musa ja kulttuuri on kiinnostaneet, ravintolat, Vanhan kuppila, Tavastia ja Kultsa , Kannas, Elite, Kuu, Botta, ihan kaikki ... varmaan 25 vuotta, nimienvaihdoksilla ja ilman, joa vuosi ja kymmebn toisen perään. Tuli riennot tutuiksi. Ja ihmiset.

      Lapsen sain, hän on fiksu ja melkein aikuinen. Ainut onnistunut juttuni. Naimissa en tietenkään ole ekä ole ollut, en kihloissakaan.
      Itse olen jäänyt ja/tai jättäytynyt rakkausleikeistä yksin. En onnistunut. Nyt 13 vuotta täysin yksin.

      Hyvillä M:n papereilla opistotason öllöhommissa, suoritustason skeidaa, suu hymyssä joka päivä teeskentelen, pienellä palkalla, pienipalkkaisessa, boring .... jösses, et oli pimeitä valintani nuorempana. Itse asiassa, ei valintoja, vaan soljuin vaeltelin tilanteesta toiseen elämäni ajan. Olen varsinainen alisuoriutuja,
      En suunnitellut mitään, elin kuin viimestä päivää, tein töitä, matkustelin, asuin mukavasti, teih kahtaakin duunia välillä, kävin kampaajalla, ostelin kivoja kledjuja, söin ulkona ...

      Nuoruus ja kauneus menivät
      eikä se sisällöksi riitä loputtomiin.

      Yksin jäin. Helsinki on kehäraakkeja täynnä, jotka samassa tilanteessa ja yksin. Hullut vuodet takana. Nyt kaikk tasaisen harmaata ja tylsää. Rillejä väännän nenällen, tähän on tultu, jotta näen kirjoittaa. Että tällaista tänään ...

      Meni tää elämä jotenkin ihan p....

      Onko muita. Tuttua ? Kertokaa 50-55 veet.

      Vanhuutta odottelen. Ovella on jo.
      Kai tää sit nyt täs on / oli .

      OLISI KIVA LUKEA JUTTUJANNE JA ELÄMÄNTARINOITANNE, AIKANi KULUKSI - LAUANTAI-ILLAN HUUMAA.
      ISTUN LATTIALLA JA KIRJOITAN. PITÄIS SIIVOTA MUT EI HUVITA. SYÖN LEHTIKAALIA, KURKKUA JA TOMAATTEJA. INHOAN KOTITÖITÄ JA RUOANLAITTOA.

      NYT ON VAPAATA ENKÄ TEE MITÄÄN, JOS EI HUVITA. MENEN NUKKUMAAN PIAN. NUKKUMINEN SUURIN NAUTINNOISTANI NYKYISIN, HALVAT ON HUVIT. MUKAVUUDENHALU MENEE KAIKEN EDELLE. EI HUVITA MIKÄÄN EIKÄ KUKAAN. EI JAKSA ENÄÄ RIUEKKUA PITKIN POIKIN EIKÄ LIPITTÄÄ VIINIÄ TAI OLUTTA.

      TÄMÄ KIRJOITTAMANI HUVITTAA ITSEÄNI SUURESTI. rtÄÄ ON NIIN PIMEETÄ JA AIVAN TOTTA.

      ASUNI ON AVAIN MAHDOTON - SELLAINEN, JOLLAISESSA EN MENISI AVAAMAAN EN MISSÄÄN TAPAUKSESS OVIKELLOA, JOS SE SOISI.

      KIRJOITETLKAA TOSITARINOITA. TÄMÄ VOI OLLA HAUSKAA.

    • ruutuhousu

      Turhuutta koko olemassa olo...juu.

    • Eimuuta

      Paskan syönti lisääntyy ikääntyessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1014
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      99
      871
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      767
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      75
      652
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      496
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      475
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      472
    10. Tulimme yöllä reissusta kotosalle

      niin heti tämä öinen häiriökäyttäytyminen ilmeni palatessa. Eikö näitä 2-3 alaikästä laittomilla mopoilla rällääjää saa
      Kiuruvesi
      30
      460
    Aihe