Miljoona kilometriä Toyotan hybridillä

HSD -10

Mitäs mieltä olette tästä, arvoisat länkyttäjät ? ;))

Tekniikan Maailma:

"Itävallan pääkaupungissa Wienissä paikallinen taksiyhtiö on ajanut Toyota Priuksella miljoona kilometriä.

Kun ensimmäiset hybridit tulivat myyntiin, kukaan ei epäillyt niiden pientä kulutusta tai vähäisiä päästöjä, mutta kestävyyden suhteen oltiin epäileväisiä. Etenkin akkujen arvioitiin menettävän puhtinsa ajan mittaan. Mutta ainakin Wienissä toimivan taksiyhtiön mielestä epäröintiin ei ole syytä.

Wieniläisen taksiyhtiön nimi on EcoTaxi ja sillä on yli kaksisataa Toyota Priusta päivittäin ajossa. Yksi ensimmäisistä on vuonna 2007 hankittu yksilö, jonka matkamittariin tuli täyteen miljoona kilometriä. Yhtiön edustajan mukaan autossa ei ole ollut mitään vikaa, mikä olisi vaatinut toimenpiteitä normaalin huolto-ohjelman ulkopuolella.

Melkoisesta ajomatkasta huolimatta tuo Toyota Prius ei pääse eläkkeelle, vaan se jatkaa edelleen taivaltaan. EcoTaxin omistajat odottavat auton saavuttavan tulevaisuudessa seuraavan kahden miljoonan kilometrin virstanpylvään."

35

533

Vastaukset

    • Mersuilla ei ole enää mitään sarkaa taksi businekseen!


  • Hieno juttu, mutta haters gonna hate.

    Ihan sama mitä faktaa niille pöytään lyö..

  • Johonkin muuhun merkkiin verrattuna Toyota on ollut määräaikaishuolloissa 33 vuorokautta enemmän. Se on huono homma bisneksen kannalta.

    • Minun autoni käytän Toyotan pikahuollossa. Esim. Priuksen kaikki määräaikaishuollot tehdään odottaessa.

      15tkm huolto kestää noin 1 tunnin ja 30tkm huolto noin 1,5 tuntia.
      Näin ei tarvitse leikki sijaisautojen kanssa. Todella hyvää palvelua!

      En muutenkaan ymmärrä miksi auto pitäisi jättää koko päiväksi tavalliseen määräaikaishuoltoon. Siellä ei vaihdeta kuin öljyt suodatin, isommassa huollossa lisäksi ilmansuodatin, sekä sytytystulpat. Jarrunesteidenvaihto on nopea homma, sehän tehdään koneellisesti.


    • Toyotan luotettavuus perustuu juuri tiheimpiin huoltoihin, mikäli muut merkit huollettaisiin yhtä hyvin niin luotetttavuustilastoissa olsiivat samoissa tojon kanssa.

      Parempi näet huoltaa ennakkoon kuin ryssiä koko auto.


    • Hybridguru kirjoitti:

      Minun autoni käytän Toyotan pikahuollossa. Esim. Priuksen kaikki määräaikaishuollot tehdään odottaessa.

      15tkm huolto kestää noin 1 tunnin ja 30tkm huolto noin 1,5 tuntia.
      Näin ei tarvitse leikki sijaisautojen kanssa. Todella hyvää palvelua!

      En muutenkaan ymmärrä miksi auto pitäisi jättää koko päiväksi tavalliseen määräaikaishuoltoon. Siellä ei vaihdeta kuin öljyt suodatin, isommassa huollossa lisäksi ilmansuodatin, sekä sytytystulpat. Jarrunesteidenvaihto on nopea homma, sehän tehdään koneellisesti.

      Onkos nuo pikahuollot miten kalliita vai ovatko samanhintaisia kuin puolipäivää kestävät huollot?


    • Hybridguru kirjoitti:

      Minun autoni käytän Toyotan pikahuollossa. Esim. Priuksen kaikki määräaikaishuollot tehdään odottaessa.

      15tkm huolto kestää noin 1 tunnin ja 30tkm huolto noin 1,5 tuntia.
      Näin ei tarvitse leikki sijaisautojen kanssa. Todella hyvää palvelua!

      En muutenkaan ymmärrä miksi auto pitäisi jättää koko päiväksi tavalliseen määräaikaishuoltoon. Siellä ei vaihdeta kuin öljyt suodatin, isommassa huollossa lisäksi ilmansuodatin, sekä sytytystulpat. Jarrunesteidenvaihto on nopea homma, sehän tehdään koneellisesti.

      Kyllä kaikkien autojen tehdään odottaessa. Ei odottaminen ole kiellettyä missään.


    • Hybridguru kirjoitti:

      Minun autoni käytän Toyotan pikahuollossa. Esim. Priuksen kaikki määräaikaishuollot tehdään odottaessa.

      15tkm huolto kestää noin 1 tunnin ja 30tkm huolto noin 1,5 tuntia.
      Näin ei tarvitse leikki sijaisautojen kanssa. Todella hyvää palvelua!

      En muutenkaan ymmärrä miksi auto pitäisi jättää koko päiväksi tavalliseen määräaikaishuoltoon. Siellä ei vaihdeta kuin öljyt suodatin, isommassa huollossa lisäksi ilmansuodatin, sekä sytytystulpat. Jarrunesteidenvaihto on nopea homma, sehän tehdään koneellisesti.

      Todellisuudessa tuo 15tkm pikkuhuolto kestää 15-20 minuuttia, riippuu tupakkitauon pituudesta.


  • Entäpä nykyiset mallit, eiköhän japanilainen ole ne keventänyt normaalille tasolleen. Viisastahan se on kun tekee alkupään uutuustekniikat hyvin jotta saadaan niille mainetta ja sitten palataan taas samaan kuraan kuin muutkin.
    Mutta surkeitahan nuo ovat käyttöautoina.

  • Volvoilla ja Mersuilla ajettiin paria miljoonaa kilometriä jo 1980 ja 90-luvuilla. Se että Toyota saavuttaa saman matkan 30 vuotta myöhemmin on tietysti uutinen.

    Hyvää joulua vaan kaikille tasapuolisesti.

    • Se uutinenhan on se että tämä miljoona kilometriä tuli täyteen hybridillä, jokohan kymmenen vuoden päästä tulee miljoona kilometriä Nissan Leafillä.


    • Miljoona kilometriä priuksella säästää pelkästään bensaa yli 50000 (viisikymmentätuhatta) litraa miljoonalla kilometrillä verrattuna 80- ja 90 luvun bensamersuihin. Dieselmersuihin verrattuna vähintään 35000 litraa.
      Kokonaiskustannukset, johon sisällytetään pääomakustannukset, huollot ja vakuutukset sekä polttoainekulut, ovatkin sitten melkein 3 kertaa pienemmät priuksessa verrattuna keskimääräisiin mersuihin.

      Melko merkittävää, ainakin niille jotka ymmärtävät hyötyä pienistä kustannuksista.


    • Hyvää joulua valopää! Mietipä eläkeläisautossasi istuessa asiaa. Lienee vertailun vuoksi järkevämpää kuitenkin miettiä, että milloin eläkeläis-mesenaatin hybridiversio pääsee tuohon 1000000 kilometriin. Huom en omista mersua, enkä Toyotaa.


    • minkähän takia em. autoilla ei ajeta enää miljuunia???


    • remsu kirjoitti:

      minkähän takia em. autoilla ei ajeta enää miljuunia???

      Nettiautossa on useita 90-luvun Mersuja, joilla on ajettu 750.000km

      .


    • C180 Kompressor kirjoitti:

      Nettiautossa on useita 90-luvun Mersuja, joilla on ajettu 750.000km

      .

      Silläkös sinullakin on Mersu kun olet saanut alle tonnilla 750tkm ajetun auton.. Osta hyvä mies jo uusi, ei noilla enää mitään tee.


    • Ei ole pari miljoonaa mikään tavallinen. Ja se yksi 60-luvun pyhimys ja kreikkalainen taksi ei tee noista kahdesta mitenkään erikoisen kestävää. Työvälineen korjaus on itsestään selvää, toisin kuin yksityiskäytössä.


    • hihnakoneella ei kirjoitti:

      Ei ole pari miljoonaa mikään tavallinen. Ja se yksi 60-luvun pyhimys ja kreikkalainen taksi ei tee noista kahdesta mitenkään erikoisen kestävää. Työvälineen korjaus on itsestään selvää, toisin kuin yksityiskäytössä.

      Vastaavasti Toyotat on sellaisia 150000-200000km autoja. Yksi taksi 6-8 krt vuodessa huollettu taksi ei tee siitä erityisen kestävää autoa.


    • BUT BUT.....Enää volvolla ja mesellä


  • Hivenen yläkanttiin nuo lukusi?

    Oma Opelini näyttäisi kuluttavan 12000 litraa miljoonalla kilometrillä. Tuosta nopeasti viidellä kertomalla saadaan Priuksen kulutukseksi 62000l/1Mkm.. Säästöä lienee tullut se 10000l/1Mkm Diesel mersuun nähden ja euroopan polttoainehinnoilla ei juuri eroa euromääräisesti laskettuna.

    • 1000000km / 100km = 10000km

      Priusten keskikulutus noin 5 litraa / 100 km joten
      5 (l/100km) x 10000 (km) = 50000 (litraa / miljoona km).

      Bensamersuilla 80 ja 90 luvuilla yleisesti noin 10 litraa / 100 km. Eli tuplasti joten todellakin miljoonalla kilometrillä säästää noin 50000 (viisikymmentätuhatta) litraa bensaa verrattuna moneen muuhunkin kuin vain bensamersuun.

      Ja tuolla suhteellisen luotettavaa tietoa kulutuksista:
      http://www.spritmonitor.de/en/

      PeraAm omistaa maailman piheimmän ooppelin kun menee vain 1,2 litraa / 100km!
      Tästä voinee vetää johtopäätöksen, että kaikki autot vievät aikanaan 1,2 litraa / 100km sillä vanhan sanonnan mukaan kaikista autoista tulee iän mittaan ooppeleita.

      Ps. Ettei totuus unohtuisi niin kyllähän noita pihejä autoja on ollu ennenkin ja nykyään useitakin, mutta nykyään monilla polttoainepiheillä autoilla on jopa mukavaa ja kaikilla vähintään siedettävää sekä turvallista liikkua.


    • 941hg9t1ngfx6 kirjoitti:

      1000000km / 100km = 10000km

      Priusten keskikulutus noin 5 litraa / 100 km joten
      5 (l/100km) x 10000 (km) = 50000 (litraa / miljoona km).

      Bensamersuilla 80 ja 90 luvuilla yleisesti noin 10 litraa / 100 km. Eli tuplasti joten todellakin miljoonalla kilometrillä säästää noin 50000 (viisikymmentätuhatta) litraa bensaa verrattuna moneen muuhunkin kuin vain bensamersuun.

      Ja tuolla suhteellisen luotettavaa tietoa kulutuksista:
      http://www.spritmonitor.de/en/

      PeraAm omistaa maailman piheimmän ooppelin kun menee vain 1,2 litraa / 100km!
      Tästä voinee vetää johtopäätöksen, että kaikki autot vievät aikanaan 1,2 litraa / 100km sillä vanhan sanonnan mukaan kaikista autoista tulee iän mittaan ooppeleita.

      Ps. Ettei totuus unohtuisi niin kyllähän noita pihejä autoja on ollu ennenkin ja nykyään useitakin, mutta nykyään monilla polttoainepiheillä autoilla on jopa mukavaa ja kaikilla vähintään siedettävää sekä turvallista liikkua.

      EU kulutus 8,6l/100km luokassa 90 luvun bensa mersulla ja 6,7l/100km Dieselillä. Ei taksi mersuun kuitenkaan oteta sitä 500hp konetta vaikka sellainen olikin saatavilla. Ja taksi mersuissa käytetäänkin pääsääntöisesti sitä diesel konetta, jolloin eroksi voidaan laskea tuo 1.7l/100km. Rahallinen säästö voidaan sitten pohtia tuon bensa/diesel hintaeron ja kulutuseron mukaan noiden käyttövuosien ajalta. Ei liene kummoisesti.

      Ja PeraAm todellakin omistaa maailman bensapiheimmän Opelin, keskimäärin 1.2l/100km kuluttavan Amperan. Tosin PeraAm ajelee sillä toki pääsääntöisesti sähköllä.


    • PeraAm kirjoitti:

      EU kulutus 8,6l/100km luokassa 90 luvun bensa mersulla ja 6,7l/100km Dieselillä. Ei taksi mersuun kuitenkaan oteta sitä 500hp konetta vaikka sellainen olikin saatavilla. Ja taksi mersuissa käytetäänkin pääsääntöisesti sitä diesel konetta, jolloin eroksi voidaan laskea tuo 1.7l/100km. Rahallinen säästö voidaan sitten pohtia tuon bensa/diesel hintaeron ja kulutuseron mukaan noiden käyttövuosien ajalta. Ei liene kummoisesti.

      Ja PeraAm todellakin omistaa maailman bensapiheimmän Opelin, keskimäärin 1.2l/100km kuluttavan Amperan. Tosin PeraAm ajelee sillä toki pääsääntöisesti sähköllä.

      Tuo Ampera lienee hyvä hankinta jos pääsee hyödyntämään latausmahdollisuutta koko ajan ja ajaa keskimääräistä selvästi enemmän. Kelpaisi itsellekin samoin kuin ladattava prius. Kuitenkin hankintahinta yhdistettynä omaan keskiluokkaiseen ajomäärään vuodessa tiputtaa nuo vaihtoehdot pois pääomakulujen noustessa suuriksi.

      Kyllä kaikki nuo bensamersut mitä itsellä, tutuilla ja tutun tutuilla on ollut 80 ja 90 luvuilla ovat kuluttaneet 10 litraa / 100km sekalaisessa ajossa niin 100 kuin 300 sarjalaiset. Kolmesatanen 80-luvun diesel mersu vei manuaalivaihteisenakin sen 7,5-8 litraa sataselle matka-ajossa ja 9,5 litraa sekalaisessa ajossa.
      Ilmeisesti sillä 70 heppasella 190 mesellä on päässyt noihin lukemiin.


  • Tuohan on todella hyvä uutinen meille Hybridien omistajille. Ostin juuri uuden Auriksen ja ajan noin 6000km/v. Ensimmäinen miljoona kilometriä tulee ajetuksi 166 vuoden kuluttua, vuonna 2179. Tosin saattaa olla, että en näe tuota vuotta, kun vuosia on jo takana 75.

    • Olisi kannattanut ostaa mielummin se vanha mersu! Tai mikä vain itseä miellyttävä vanha 10-15v auto ja ajella loput ajot sillä. Pääomakulut 1000-3000€ kun taas uudessa 30000€ autossa noin 5 vuodessa vähintään 15000€.
      SIllä 12000-14000€ erotuksella maksaa polttoainekulutuksen 2000€ ja kalliimman ajoneuvoveron yht.500€/5v ja rahaa jää vielä noin 10000€ vaikka lavatansseihin ja viagraan.
      Niin ja uuteen tietysti täyskasko kun vanhaan ei tartte kuin se liikennevakuutus eli vähintään 350€/vuosi joten siitäkin olis tienannut 1750€.

      Joo, voihan se vanha hajota, mutta riski on melko pieni muutaman tonnin autoilla varsinkin kun niitä voi laitta / laitattaa edullisesti (riippuu toki vauriosta). Kokemuksella voi sanoa, että vähän ajavan kannattaa hankkia itseä miellyttävä vanha auto kunhan ei kajoa erikoisuuksiin.


    • ehts745tr5hstr kirjoitti:

      Olisi kannattanut ostaa mielummin se vanha mersu! Tai mikä vain itseä miellyttävä vanha 10-15v auto ja ajella loput ajot sillä. Pääomakulut 1000-3000€ kun taas uudessa 30000€ autossa noin 5 vuodessa vähintään 15000€.
      SIllä 12000-14000€ erotuksella maksaa polttoainekulutuksen 2000€ ja kalliimman ajoneuvoveron yht.500€/5v ja rahaa jää vielä noin 10000€ vaikka lavatansseihin ja viagraan.
      Niin ja uuteen tietysti täyskasko kun vanhaan ei tartte kuin se liikennevakuutus eli vähintään 350€/vuosi joten siitäkin olis tienannut 1750€.

      Joo, voihan se vanha hajota, mutta riski on melko pieni muutaman tonnin autoilla varsinkin kun niitä voi laitta / laitattaa edullisesti (riippuu toki vauriosta). Kokemuksella voi sanoa, että vähän ajavan kannattaa hankkia itseä miellyttävä vanha auto kunhan ei kajoa erikoisuuksiin.

      Kuka haluaa ajaa 10-15 vuotta vanhoilla katiskoilla jos voi ajaa uudella? Olkoon mikä mersu tai mikälie... vanha on aina vanha ja kulahtanut... yök. Sama kun ottaisi itselleen loppuun poljetun kulahtaneen naisen ;)


    • ainauusimielummin kirjoitti:

      Kuka haluaa ajaa 10-15 vuotta vanhoilla katiskoilla jos voi ajaa uudella? Olkoon mikä mersu tai mikälie... vanha on aina vanha ja kulahtanut... yök. Sama kun ottaisi itselleen loppuun poljetun kulahtaneen naisen ;)

      sitten kun olet ollut saman naisen kanssa 15 vuotta.


    • ainauusimielummin kirjoitti:

      Kuka haluaa ajaa 10-15 vuotta vanhoilla katiskoilla jos voi ajaa uudella? Olkoon mikä mersu tai mikälie... vanha on aina vanha ja kulahtanut... yök. Sama kun ottaisi itselleen loppuun poljetun kulahtaneen naisen ;)

      Jaahas, autotuojien lobbarikin sai sitten muutaman rivin veisteltyä uuden auton ilosanomaa.


    • ainauusimielummin kirjoitti:

      Kuka haluaa ajaa 10-15 vuotta vanhoilla katiskoilla jos voi ajaa uudella? Olkoon mikä mersu tai mikälie... vanha on aina vanha ja kulahtanut... yök. Sama kun ottaisi itselleen loppuun poljetun kulahtaneen naisen ;)

      Ei järvi soutamalla kulu!


  • Nyt oli Prius tippunut Ruotsin katsastustilastoissa 3 vuotiaissa epäluotettavimpien joukkoon, miten on mahdollista keskimääräiset kilometrit Priuksella oli olleet silti vain alle 67 tuhatta?

  • Uutisen mukaan on tuolle miljoona-Priukselle tehty Toyotan normaalin huolto-ohjelman mukaiset huollot.

    Ulottuuko Toyotan normaali huolto-ohjelma mijoonaan asti? MItä siihen kuuluu?Moottorin vaihto? Akuston vaihto? MItä muuta pientä laittoa?

    Taksifirma pitää auton sen taloudellisen käyttöiän loppuun. Tässä tapauksessa vaikuttaa kovasti siltä, etä taloudellista käyttöikää on jatkettu Toyotan suosiollisella tuella.

  • Omistan tuollaisen Toyotan enkä iki kuuna päivänä palaisi enää pelkkään polttomootttoriautoon. Onse niiiiin loistava auto ajaa ja omistaa.

    • Jos tykkää sen kamalasta ohjauksesta, täristävästä jousituksesta ja kovasta melusta. Ei taatusti tee mieli ajella kovaa.


  • Jos kori pysyy kasassa, autolla voi ajaa tekniikkaa korjaamalla vaikka loputtomasti. Suomen oloissa se kyllä aika vaikeaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.