Eläkeputki ja ansiosidonnainen ?

K.arenssi

Olen 57 v. ja tympiintynyt työhöni. Jos irtisanon itseni, niin tiedän, että tulee ensin 3 kk:n karenssi ennen kuin alan saada ansiosidonnaista. Luin jostakin, että 1956 syntyneillä on mahdollisuus saada ansiosidonnaista 60 v. täytettyään aina 65 v. asti, jos 500 päivää ei ole kulunut ansiosidonnaisen alkamisesta kun täyttää 60 v.
Mutta alkaako 500 päivän laskeminen karenssin jälkeisestä ajasta vai otetaanko karenssiaika siihen mukaan ?
Ja jos sattuisin saamaan välillä huonompipalkkaista työtä, kuin tämänhetkinen, lasketaanko ansiosidonnainen siitä huonommasta, ehkä määräaikaisen työn palkasta vai otetaanko aiempi pitkään jatkuneen vakituisen työn parempi palkka huomioon ?

16

706

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+10

jos itse sanot irti niin voit varautua ihan kaikenlaiseen pompotukseen ja paskahommiin toisin kuin työnantajan irtisanomat.

• 789987

Ei ole mitään pelkoa tuossa iässä vaikka ottaa itse loparit. Ihan rauhassa saa olla, eikä tarvi
        edes työkkärissä tavata kun soittavat sieltä 6-12 kk välein. 500 laskuri alkaa siitä päivästä kun alat saada ansiopäivärahaa.

Ansiopäivärahaa ei määritellä uudelleen ainakaan jos olet lisäpäivillä eikä muutenkaan jos ei työssäooehto täyty eli
        26 viikkoa uusien sääntöjen mukaan.

• Kellä onni on
        789987 kirjoitti:

Ei ole mitään pelkoa tuossa iässä vaikka ottaa itse loparit. Ihan rauhassa saa olla, eikä tarvi
        edes työkkärissä tavata kun soittavat sieltä 6-12 kk välein. 500 laskuri alkaa siitä päivästä kun alat saada ansiopäivärahaa.

Ansiopäivärahaa ei määritellä uudelleen ainakaan jos olet lisäpäivillä eikä muutenkaan jos ei työssäooehto täyty eli
        26 viikkoa uusien sääntöjen mukaan.

On ne kursseille laittaneet vanhempiakin. Nekun kurssinpitäjät saa rahaa niitten järjestämisestä niin imu on kova ja saattaa siksi joutua sellainenkin jolla eläkkeeseen vaikka alle vuosi jäljelle.

• khkf
        Kellä onni on kirjoitti:

On ne kursseille laittaneet vanhempiakin. Nekun kurssinpitäjät saa rahaa niitten järjestämisestä niin imu on kova ja saattaa siksi joutua sellainenkin jolla eläkkeeseen vaikka alle vuosi jäljelle.

Päälle kuuskymppisiäkin on laitettu kursseille.

• niiseo
        khkf kirjoitti:

Päälle kuuskymppisiäkin on laitettu kursseille.

kyllä laitetaan jos kuuluu siihen ryhmään, ettei muuten pääse lisäpäiville, silloin PÄÄSEE jollekin velvoitepaikalle että saa ne puuttuvat päivät että sitten lisäpäiville pääsee, tuo ei ole mitään hyppyyttämistä vaan palvelu asian hoitamiseksi. Jos ei joku nyt tuota tiedä.

• On laittaneet
        niiseo kirjoitti:

kyllä laitetaan jos kuuluu siihen ryhmään, ettei muuten pääse lisäpäiville, silloin PÄÄSEE jollekin velvoitepaikalle että saa ne puuttuvat päivät että sitten lisäpäiville pääsee, tuo ei ole mitään hyppyyttämistä vaan palvelu asian hoitamiseksi. Jos ei joku nyt tuota tiedä.

Ovat laittaneet työttömänä pitkään olleitakin. On sitä aktivointia kiusata sellaisia, menee matkoihin sitten rahat ja talvella melkein eläkeikäiset saa rampata kuuntelemassa mihinkään perehtymätöntä nulikkaa.

• 45+54

ehkä on muttei kuitenkaan niitä jotka on irtisanottu sellaisesta firmasta joka maksaa sen ansiosidonnaisen suuruisen sakon... kyllä nämä saa olla rauhassa.Työkkärin,liiton ja vakuutusyhtiön edustajat kun on paikalla ollut niin eipä joudu mihinkään pompotuksiin, eri juttu muut.

• kilometritehdas

57 vuotias on pakko työllistää 6kk että saa uuden ansiopäivärahan
      joka lasketaan uudesta työstä jos on isompi kuin entinen.
      Jos pienempi niin tulee entisen mukaan.
      Tämä laki on torso siitä ei kukaan puhu mutta se on laissa.
      Eli työvoimatoimisto ei mainitse tästä mitään,pitää ite ottaa selvää

• kaikkinousee

niinii muttakun tänäpäivänä on oltava ikää 60v että saa sen kunnan paikan koska kaikki ikärajat on nousseet...nyt 60v.Ensivuonna jo 61v.

• Nuijalle töitä

Kyllä kaits se vielä on 57 vuotta tuo työllistämisikäraja, ainakin tänä vuonna vielä ollut näin.
      Olipahn taas eilen Tv 1 A studio, isopalkkainen Vartiainen huusi taas, että eläkeikä on nostettava ja ansiosidonnaisen lisäpäivät pois, johan sille joku kuittasi, että tuskin muste ehtinyt kuivua paperissa, kun vaatii taas eläkeikää nostettavksi, tmä mies on sairas.

Vartiainen ja valtioko palkkaavat 60 vuotiaat työttömät palkkatyöhön, jos heitä otetaan ansiosidonnainen pois, vai laitetaanko heidät katuojaan?
      Mistä näitä tyhjäpäitä sikiää.
      Vartianenhan on kehunut, että ottaa työpaikallaan päiväunet työaikana joka päivä ja äijän palkka on liki 9 tonnia/kk.

• Maksettu juttu

vartiainen on maksettu valehtelija,,, valllan marakatti...
        - Ja tähän, puheissa esitettyyn suuntaan suomea ajetaan, - halpatyö-valtioksi, jossa se devalvaatio on se halpatyö. Näin rikkaan väestön edut säilyy. Halpatyö ja köyhät joustaa, jne.

Vartiainen on ollut hyvillä palkoilla liian kauan, on menettänyt otteen maalimasta. Ei ole ollut leipäjonossa itse, Eikä kai oikessa töissä koskaan ? On Moraaliton huutelija.
        Tällaistä väkeä on hallinnossa ja hallinnon marakatteina paljon.

• VVVVV!!!!!!!

Joo Vartiaisen puheet eivät ole tästä maailmasta, ukko lihoo hyväpalkkaisessa duunissaan ja meinaa että vanhoilta ikänsä raataneilta ja työttömiksi potkituilta pitää ottaa korvaukset pois, ku HERRA VARTIAINEN on sitä mieltä.
      Vartaisen palkkaa pitäsi pudottaa 80% ja meinaako tää, V, että kun hän nukkuu päiväuniaan isolla palkalla, niin, työttömät tekevät Vartiaisen töitä sillä aikaa ilmaiseksi, jokainenhan noi osaisi tehdä kun maksetaan olemattomattomasta paskan puhumisesta ruhtinaallista palkkaa.
      Minä aloitin työ 15 vuotiaana, nyt ikää 59 v ja potkittu työttömäksi, työllsitääkö pullamössö Vartiainen minut, näkisi vaan sen niin kysyisin.

• Putkessa

Minulla on ansiosidonnainen 2200e/kk ja olen eläkeputkessa oleva nyt 61 vuotias . Lähtisin mielelläni eläkkeelle 62 v ,mutta ei ole varaa lähteä eläkkeelle sillä eläkkeeni olisi (1396e/kk-verot.) Eli olen eläkeputkessa niin pitkään kuin mahdollista sillä nyt saan "käteen"1660e/kk .Ps minut "potkittiin" töistä heti ! kun olin eläkeputki ikäinen ja siintä on noin 3 vuotta

• eijakssa

Olen 18v ja tympiintynyt työhöni, en jaksaisi enempää kun olen ollut jo 2 kuukautta töissä. Millaisia etuuksia voisin hakea?

• saamapuolella

Voisitko harkita osaaikaeläkettä,tosin pitäs sopia työnantajan kanssa,itse olinkaks viikkoo töissä ja viikon eläkkeellä on niitämuitakin vaihtoehtoja esimerkiksi puolet japuolet,kannattaa käydä omaneläkeyhtiön sivulla tutustumassa.Tuo osaaikaeläke vois auttaa työssäjaksamisessa eikä tarviis killailla työkkärin kanssa.

• eijaxa

Voiko 18v hyväkuntoinen hakea eläkkeelle jos ei jaksa mennö töihin?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2048
    Aihe