Tervetuloa köyhyys

elämä on

nyt sitten erottiin, ostin uuden asunnon läheltä entistä minne jäivät
vaimo lapset.

On muuten kallista sisustaa 3h 80 neliötä tyhjästä!

Nyt kun lasken, kaikki "pakolliset" kulut tulevat viemään nettopalkastani
vähintäin 60%, jää "itselleni", niille hetkille kun olen yksin sellaiset
20-30euroa/päivä.

2014 olen eronnut, velkainen ja pers aukinen keski-ikäinen ukko.
Loppui ulkomaan matkat, loppui shoppailut, ei osteta Pad:ja eikä paljoa
muutakaan kuin pakolliset.

mutta toisaalta, taakse jää huono avioliitto ja ex. jonka kanssa
homma vaan ei toiminut.

Elämä on

57

1353

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meno muuttuu erossa

Jep ja lapsille on syytä myös jotenkin kertoa että elämä ei ihan jatku kuten
      ennen, noin niinku tekemisen ja menemisen kohdalla.

Kahden aikuisten tulot on tietty ihan eri asia kuin yksin olevan,
      monet menot tuplaantuu.

Pääasia että perusinfran saa järjestettyä ja perusruokaa pöytään

• mek

Älä osta kerralla kaikkia vaan yksi huonekalu tulistä tai harvemmin ja voi sen asunnon sisustaa pikkuhiljaa eikä kaikkia kerralla. Sänky ruokapäytä, sopivasti asitoita ja tv ja mahdollisest pikku sohva mistä kattelee ja loput vaikka vuoden sisällä niin hyvä tulee.

• Hiljaa hyvä tulee

Tuo on hyvä vinkki, että älä osta kaikkea kerralla.

Olen itse aikoinaan toiminut näin, kun perustimme kotia. Ostimme asunnon ja siihen vähitellen huonekalut ja kaikki muukin. aluksi oli vain kaksi kahvikuppia ja lautasta, Oli sänky, sitten saimme lahjoituksena sohvan.
      Televisiokin tuli vasta monien kuukausien päästä eli tällä tavoin ostimme käteisellä tavarat, emmekä joutuneet kulutusluottojen vankeuteen.
      Lapsetkin voivat aluksi nukkua vakka lattialla, ei tarvita mitään luxusta, tarvitaan vain välittämistä ja yhdessäoloa.

• Juu elämä on

Tällaisia ap:n kaltaisia viestejä tarvitaan enemmän! Elämä on!

• taloudellisuutta!

Kierrätyskeskuksista ja nettikirppikseltä saat mitä hyvänsä parilla tai muutamalla kympillä. Vaikutat melko uusavuttomalta. Ja toki saat mukaasi huonekalut, jotka olet itse maksanut aikanaan. Vai ostiko vaimo kaiken?

• eronnut

Niinhän se on että ero tulee molemmille kalliiksi. Iselleni jäi lapset ja asuntolaina huonekaluineen miehen lähdettyä naikkosensa matkaan. Mulla ja lapsilla elämä heitti kaiken sekaisin ja ollaan välillä tosi tiukilla. Ruokaa haetaan ruokajonosta ja kaikki muu kirpputoreilta. Pärjätään kuitenkin ja lapsetkin tottuneet siihen että ei matkustella eivätkä saa samaan tapaan kuin ennen. Itse tyydyn kyllä tähän köyhäilyyn mutta lasten puolesta välillä harmittaa kun isänsä vie uutta naistaan jatkuvasti ulkomaille ja ostellee tälle kaikkea kallista ja sitä hehkuttaa joka paikassa mutta lapsie joutuvat tinkimään siitä mihin olivat tottuneet. Vaan elämä on ja sopeuduttava on jokaisen.

• i9ipojöjö

"Nokitan" sanomalla, että eron kanssa samaan aikaan sattunut pitkäaikaistyöttömyys antaa oman "pikantin säväyksensä" elämään... Kun maagiset 500 pv alkaa olla täynnä ja peruspäiväraha häämöttää, ei paljoa naurata.
      No, opinpahan laskemaan joka lantin erikseen - ja nyt, kun olen jälleen töissä, tosin naisvaltaisella alalla = kehnolla palkalla, jokunen lantti jää jopa tilillekin.

• hyvä kiertämään

Olen minäkin ostanut viime aikoina pääosan huonekaluista Pelastusarmeijan tai Fidan alennusmyynneistä siitä huolimatta että olisi ollut ehkä varaa ostaa uutenakin. Minusta on vaan turhaa tuhlausta niin ekologisesti kuin rahallisestikin ostaa uutta kun nykyään saa niin hyvää tavaraa käytettynäkin, vaatteita, astioita ja huonekaluja. Samalla tukee hyvää asiaa.

• Vaihtoehto

Itse vaihdoin eron jälkeen duunia niin, että pystyimme säilyttämään elintasomme.

• ihmetyttää

Totta, että kannattaa käydä tuolla kierrätyskeskuksissa, sillä nykyajan ihmiset kun tahtovat vaihtaa nööpelinsä melkein joka sesongille, saattaa löytyä uutta vastaava ja monesti uutena kalliskin nööpeli, kun se ei enää satu väreihin, niin pois vain.

Tosin taitaa olla noilla keskuksilla jonkinlainen salainen toiminta, että nuo paremmat sinne tulevat kuoritaankin päältä jonnekin muualle.
      Jäin nimittäin ihmettelemään kun sinne laitettuja juuri tällaisiä ronkelin ihmisen tavaroita ei tullutkaan näkösälle, vaan menivät jotain kautta muualle.
      Onko henkilökunnassa oman bisneksen tekijöitä, tarkistakaa ihmeessä.

• joopa joo

Olisko tää taas semmoinen mies joka koko avioliittonsa ajan ihmetteli mihin vaimo laittoi kaikki rahat.

Kun jostain syystä sohvat, lamput, matot, pöydät sun muut ovat vaimon shoppailuja miehen mielestä. Vasta kun itse menee omaa tyhjään poikamiesboksiinsa alkaa huomata että hei, ne tavarat ei siis kävelekään itsekseen taloon. Jos ei vaimo shoppaile eikä äiti kalusta, niin sitten pitää hei mennä ihan itte sinne kauppaan....

• maksumiehenä

ei vaan yleensä se menee niin että joo, vaimo sisustaa ja hankkii kalusteet
        mutta mies maksaa laskut!
        Mut ainakin usein raahattu jonnekin Ikeaan lomakko mukana,
        kun vaimo halusi vähän taas sisustaa.

• joopa joo
        maksumiehenä kirjoitti:

No mulla on aina ollut oma lompakko.

Ja oon siis vaimo, olin ens yhdelle 21 vuotta ja nyt tälle seuraavalle kohta kolme vuotta.

Miestä en viitti ikeaan enkä muihin edes ottaa. Miehille pitäis olla kaupoissa oma miesparkki, mutta harvoissa on.

• miesparkki
        joopa joo kirjoitti:

No mulla on aina ollut oma lompakko.

Ja oon siis vaimo, olin ens yhdelle 21 vuotta ja nyt tälle seuraavalle kohta kolme vuotta.

Miestä en viitti ikeaan enkä muihin edes ottaa. Miehille pitäis olla kaupoissa oma miesparkki, mutta harvoissa on.

jeps, sisustaminen ja Ikeassa pyöriminen on aika harvalle miehelle
        "herkkua" tai mitenkään kiinnostavaa.

Meillä toiminut niin että vaimo kiertelee ja kuluttaa aikaa sisustusjuttuihin,
        tuo sitten laskuja kotiin joita jotenkin jaetaan, yhteiseen viihtyvyisyyteen ne tulee

En tunnu yhtään miestä, jota aidosti kiinnostaisi verhot ja purnukat :))
        kivannäköinen koti toki kiinnostaa

• mek
        maksumiehenä kirjoitti:

Miehenä olen jo nuorena laittanut stopin sisustamiselle ja jos naiseni haluaa sisustaan niin se tapautuu siten että myös itse maksaa sen ja minusta ei saa maksumiesta muuten kun sovitaan asia. En minäkää prätkääni ja sen kuluja maksata muilla vaan itse ne kaikki on maksettava ja se siitä.

• jo eronnu myös

ja varmaan sellainen, ettei tiedä mitä ruoka maksaa koko perheelle, ne ei ollutkaan vaimon omia kuluja..

• Priorisoi menosi

On se köyhyys vaan niin suhteellista. Jos ei 20-30 euroa päivässä riitä yhden ihmisen tarpeisiin, kannattaisi miettiä omia kulutustottumuksiaan. Mihin hemmettiin sinä sitä rahaa syydät? Syötkö päivittäin ravintolassa vai mitä oikein teet?

• pikku korjaus

yksi ihminen? Joka toinen viikko 1 2 lasta on kyseessä.

Ja meneehän sitä rahaa muuhunkin kuin syömiseen,
        unohditko mm. vakuutukset, puhelinliittymät, vaatehankinnat, pesuaineet, bensa
        jne - tama 20-30e päivässä pitäisi siis kattaa kaikki nämä!

• Iso korjaus
        pikku korjaus kirjoitti:

yksi ihminen? Joka toinen viikko 1 2 lasta on kyseessä.

Ja meneehän sitä rahaa muuhunkin kuin syömiseen,
        unohditko mm. vakuutukset, puhelinliittymät, vaatehankinnat, pesuaineet, bensa
        jne - tama 20-30e päivässä pitäisi siis kattaa kaikki nämä!

"Nyt kun lasken, kaikki "pakolliset" kulut tulevat viemään nettopalkastani
        vähintäin 60%, jää "itselleni", niille hetkille kun olen yksin sellaiset
        20-30euroa/päivä."

Miten tuosta vedät johtopäätöksen, että "itsellen"i tarkoittaa 1 2 henkilöä? Vakuutukset, puhelinliittymät, vaatteet jne. ovat ilmeisesti niitä vapaaehtoisia menoja?

• köyhäkö

900 e kuussa on aika paljon ihan itselle. Minulle ei ole ikinä jäänyt niin paljon omaan käyttöön sen jälkeen kun lapsia hankittiin ja tuskin tulee jäämään koskaan..aina tulee jotain muuta pakollista.

• elämä on

pikku hiljaa sisustaminen ei ihan onnistu, kun on pakko laittaa pystyyn
      uusi infra jo lasten vuoksi, joka toinen viikko minulla niin täytyy sängyt,
      koulupöytää jne hankkia, sekä lakanoita,pyyheitä, jne perusjuttuja.

Kun on tyhjässä kämpässä niin sitä tajuaa kuinka paljon kaikkia
      pikkujuttuja tarvii, mm. lamppuja kattoon, mattoja, verhot,
      hitsit, ex.vaimo hoiti aina kaiken sisustamisen, mä oon ihan uuno
      jossain huonekaluliikkeessä...millaisia ne verhot nyt pitäisi olla?

Helposti menee 3.000 - 4.000 perusjuttuihin! Eikä edes riitä
      Pesukone, sänky ja ruokapöytä jotain niin pari tonnia meni jo!

Nooh. Elämä tosiaan on

• kyllä se siitä

Läksyt voi tehdä keittiön pöydänkin ääressä ja sieltä entisestä asumuksesta varmaan jotain verhoa joutaa matkaan. Kaikkea EI tarvitse olla, esimerkiksi sitä "kahdentoista lautasen vierastarjoiluastiastoa". Kirppareilta saa siistejäkin kaappeja, pöytiä ja hyllyjä ja niitä verhoja. Sohvia (no ehkä nahkainen) ja patjoja ei, yök. Lähdet kasaamaan mieleistäsi siistiä poikamiesboxia eikä kopiota entisestä kodistasi. Katsele vaikka netistä ideoita ja listaa ne niin tiedät mitä haet, ettet osta summamutikassa mitä sattuu.

Ensi kesänä mettään marjoja ja sieniä keräämään. Perusruokaa, eikä mitään eineksiä, jotka maksaa maltaita ja ovat vielä kaikenkukkuraksi kammottavan makusia yleensä ja rasvaisia. Opettele ostamaan tarjouksista, se ei tarkoita välttämätttä köyhyyksissään ostamista, vaan järkevyyttä.

nimim. eronnut ja osa-aikaisessa työssä oleva pienipalkkainen nainen

• kyllä se siitä
        kyllä se siitä kirjoitti:

Läksyt voi tehdä keittiön pöydänkin ääressä ja sieltä entisestä asumuksesta varmaan jotain verhoa joutaa matkaan. Kaikkea EI tarvitse olla, esimerkiksi sitä "kahdentoista lautasen vierastarjoiluastiastoa". Kirppareilta saa siistejäkin kaappeja, pöytiä ja hyllyjä ja niitä verhoja. Sohvia (no ehkä nahkainen) ja patjoja ei, yök. Lähdet kasaamaan mieleistäsi siistiä poikamiesboxia eikä kopiota entisestä kodistasi. Katsele vaikka netistä ideoita ja listaa ne niin tiedät mitä haet, ettet osta summamutikassa mitä sattuu.

Ensi kesänä mettään marjoja ja sieniä keräämään. Perusruokaa, eikä mitään eineksiä, jotka maksaa maltaita ja ovat vielä kaikenkukkuraksi kammottavan makusia yleensä ja rasvaisia. Opettele ostamaan tarjouksista, se ei tarkoita välttämätttä köyhyyksissään ostamista, vaan järkevyyttä.

jatkan ....mutta luulen, että et sinä niin köyhä ole, etkä tule olemaan, että tässä ketjussa annettuja ohjeita ikinä tarvitsisit noudattaa. En usko, että oikeasta pennin venyttämisestä sinulla on mitään käsitystä, kunhan "kitiset lämpimiksesi".
        Mutta kaikkea hyvää kuitenkin elämääsi. :)

• -------

Eikö entisestä kodista voinut ottaa pari lakanaa, pyyhettä, astiaa ym mukaan? Taitaa olla vain periaatekysymys, kaikki on ostettava uutena?

• elämä on just sellai

Eikä ole!
        Pesukone, kuivausrumpu, kaksi parvisänkyä ja runkopatjasänky 140,- Torista!
        Ikeasta kattolamppuja 2,90 kpl...lakanoita 1,90 jne

• Läpihuutojuttu
        kyllä se siitä kirjoitti:

Miten onnistut arjessa? Tein urani suhteen myönnytyksiä lasten myötä. Mies vahtaa töllöä tuntikaudet, mitä nyt huutaa välillä minulle ja lapsille. Tänään pakenin huutamista rappuun, jotta mies lopettaisi. Olen määräaikaisessa osa-aikatyössä, meillä on avioehto, koska miehellä oli jonkin verran omaisuutta. En jaksa tätä riitelyä, mutta ei ole varaa erota. Pelkään menettäväni lapset. Muuta minulla ei juuri sitten olekaan -missään mielessä. No, todennäköisesti mies hakee eroa jossakin vaiheessa. Kaupungin vuokra-asuntojonossa olen varmuuden vuoksi. Ja tälle miehelle annoin parhaat vuoteni ja synnytin lapset.

• ps12

Mä erosin 2010, en ottanut ex kodista mitään muuta mukaani kuin omat vaatteet jotakin lasten vaatteita ja tavaroita. myin oman osuuteni asunnosta exääle, en halunnut omaa kämppää, lähdin vuokralle. Mun tuloilla ei yksin paljon kämppää maksella, enkä sitäpaitsi edes halua olla pankin kanssa naimisissa enää hetkeen.. MENI pitkälti yli 20000€ kun sisustin kolme huonetta. Mä en halunnut huonekaluja ostaa käytettynä koska idea oli et mun tuloilla ei paljoa ostella ihan heti uusia, halusin kestävät kamat jotta ei tartte vuoden päästä olla uusia hankkimassa. 20-25000 tosiaan meni, tyhjästä lähin. Astiaston otin mukaani ja rippilahjaksi saadut kihvelit, mummon taulut ja vaatteeni... En ensinäkään halunnut et exä olis joka välissä sanomassa mun tavaroista et ne on muuten hänen myös.. Kuukaudessa ei paljoa jää käteen, ei todellakaan paljoa, mut ei se haittaa.. Ne on niitä valintoja mitä meidän jokaisen on vaan tehtävä.. oletko huonossa suhteessa vaan taloudellisista syistä, vai otatko riskin ja lähdet.. Mä otin enkä takasin menis vaikka koko maailman rahat maksettas =)

• mielikuvitusta kehii

Miksi menet niihin huonekalukauppoihin, kun hyvää tavaraa saa kierrätyskeskuksista muutamalla kympillä. Hain muutamalla satasella huonekalut kaksioon Matinkylän kierrätyskeskuksesta Espoossa. Kierrätyskeskuksia on varmaan ympäri maan. Tässä esimerkkejä reilun vuoden takaisista hinnoista. Kolmen istuttava vuodesohva 50 €, sohvapöytä 20 €, kirjahylly 40 €, lipasto eteiseen 20 €, keittötuoleja 17 € kappale. Huutonetistä voi löytyä edullisesti pesukone, astianpesukone etc. Kirpputoreilta löytyy edullisesti astioita, verhoja etc.

En ymmärrä eronneita ihmisiä jotka ostavat tuhansien eurojen luotolla huonekalut ja sitten valittavat kun rahat eivät riitä, kun piti hankkia uudet kalusteet tyhjään kotiin.,

Kun rahatilanne helpottaa voi kierrätyskeskuksen huonekalujen tilalla ostaa uudet.

• Jeps.

Itselle tulee mieleen, että nä on näitä ihmisiä, jotka ovat tottuneet siihen "helppoon elämään" parisuhteessa ollessaan. Kahden rahat kun riittää pidemmälle kuin yhden, kun laskutkin menee puoliksi. On vaan menty kauppaan ja ostettu sitä, mikä silmää miellyttää, mutta mitään käsitystä siitä ei ole, mikä on kohtuuhintaista ja milloin mennään sinne kalliin puolelle.
        Pitäis opetella vertailemaan hintoja ja pohtia sitä, milloin laatu ja hinta kohtaa. Pelkästä pinnasta on turha maksaa. Tuo tosin vaatii sitä aikaa ja keskittymistä.

Tuntuu välillä myös, että ihmiset ei vaan ole tottuneet huomioimaan niitä pakollisia menoja ja laskuja etukäteen. Sitten ollaan hölmistyneitä, kun se lasku tipahtaa luukusta ja siihen pitäisi löytyä rahat, vaikka sama lasku tulisi kerran kuussa. Ensin pitäisi huomioida KAIKKI välttämättömät menot laskuineen kaikkineen ja vasta sitten katsoa mitä jää käteen.

Ja kaikkea ei tosiaankaan tarvitse hankkia heti. Sen sohvaryhmän voi hankkia myöhemminkin kun rahaa siihen löytyy. Sohvattomuuteen ei ole kukaan kuollut. Kyllähän sitä nukkuukin vaikka patjalla tai retkisängyllä jonkun aikaa, jos sänkyä ei saa just siihen hätään hankittua. Jopa lapset. Läksyjen tekokin hoituu ihan pöydällä kuin pöydällä, jos tiukkaa tekee. ;)

Vois oikeastaan olla ihan hyväkin, että lapset näkee, että joskus voi olla se rahakin kiven alla. Saattaa kuulua valitusta ja väninää, jos ovat tottuneet siihen että tavaraa löytyy, mutta oppimisen arvoinen kokemus on tuokin. Eiks jeh?

• rajansa kaikella

ps 12 ,noin tein minäkin ja vaikka ei ole paljoa rahaa, elämä on parempaa, kun ei tarvii pelätä koko aikaa toisen raivareita, milloin mistäkin..

• lonely rider

Täällä nainen, joka on koko elämänsä joutunut pärjäämään omilla tuloillaan. Ei ole olleet miehet mitään maksamassa tai jakamassa.

Haaveilen siitä, että elämääni tulee edes lyhyt jakso, jolloin minulla on kumppani, jonka kanssa voi puolittaa asumis- ym kustannukset. On se sitten varmaan helppoa tämä elämä. En oikein osaa edes kuvitella huoletonta päivää.

Mutta aloittajalle. Nykyään tavaroita saa aivan pilkkahintaan monista paikoista. Esim. huutonet, tori.fi, kierrätyskeskukset ovat pullollaan aivan uusiakin tavaroita, vaatteita yms. Esim. ostin UFF:ltä hameen muutamalla eurolla. Siinä oli vielä kaupan hintalappukin mukana. Vierailin äsken myös kierrätyskeskuksessa. Siis valtava halli täynnä huonekaluja, vaatteita, astioita, kirjoja jne. Tosi viihtyisä paikka kaiken lisäksi. Aivan kuin tavaratalossa olisi kierrellyt.

• ----

Älä luule, että miehen kanssa on elämä helppoa :D!

Itse eronneena tiedän miehen vievän rahaa enemmän kuin tuovan :).

• lonely rider
        ---- kirjoitti:

Älä luule, että miehen kanssa on elämä helppoa :D!

Itse eronneena tiedän miehen vievän rahaa enemmän kuin tuovan :).

Sinäkin olet valinnut huonosti. Kyllä hyviä miehiä on, mutta jostain syystä en ole heitä kohdannut. Hyvä parisuhde on elämän turvasatama.

• visionX
        lonely rider kirjoitti:

Sinäkin olet valinnut huonosti. Kyllä hyviä miehiä on, mutta jostain syystä en ole heitä kohdannut. Hyvä parisuhde on elämän turvasatama.

"Sinäkin olet valinnut huonosti. "

Ai kun mies on vain vienyt rahaa ;)?

Tuosta vaan tuli mieleen, ettei se aina ihan noinkaan mene. Ex-mieheni oli varsinainen bisnesmies, rahanahne kuin mikä. Rahaa myös jonkin verran tienasi bisneksillään, ei tietenkään mitenkään rutosti. Sitten tuli lama, kaikki meni, vain velat jäi. Niitä maksettiin kaikki vuodet, kun lapset olivat pieniä. Elämä oli köyhää ja ikävää. Emme olisi pärjänneet ilman sukulaisten apua. Jotenkin elättelin toivetta, että kun velat on maksettu, niin parisuhde ja perhe-elämä ryhtyy kukoistamaan. Niin vain ei käynyt. Ex masentui, eristäytyi, muuttui erakoksi, jolla oli ihan oma maailmansa. Puhui itsekseen ja aina vain lupasi osallistua kaikkeen, sitten kun on aikaa. Aina vain enenevässä määrin ex ryhtyi "tienaamaan" sukulaisillani, käyttäytymään aina vain oudommin ja lapsiakin kohtaan ilkeästi. Silti hän esitti perheen kuningasta, sitä joka määrää. Ei ottanut kuuleviin korviin, kun kehotin monesti hakeutumaan hoitoon ja terapiaan. Erosin lopulta. Mietin erotessani monta kertaa, kiinnittäisinkö mieheen mitään huomiota, jos tapaisin hänet vasta nyt (=silloin). En tosiaan, paitsi negatiivisessa mielessä. Kadulla vaihtaisin puolta ja ehkä ihmettelisin mikä kummajainen tuo on. Eli ihmiset muuttuvat elon tiellä. Se mitä on valinnut esim. 10-20v sitten, ei välttämättä ollenkaan ole sellaista enää tänään. Joskus ihmiset muuttuvat jopa täydelliseksi vastakohdakseen. Huvittaa myös toisinaan, kun täällä kirjoitetaan, ettei saa astua avioon hätiköiden. Pitää ensin oppia tuntemaan toinen. Siinäkin tulee vain tuo sama pulma: ihmiset muuttuvat ja todennäköisesti vastakohdikseen vasta pidemmän ajan kuluessa.

• Ikea valmispaketti

Business idea;

Kaikille eroaville jotka siis lähtevät sieltä ex kodista tyhjin käsin.
      "Ikea eronneen paketti" - voisi olla eri tasoisia;

1) kulta - sisältää kaiken, lattiasta kattoon, täydellinen sisustus valmiina
      täydellinen "avaimet käteen" paketti, saunakin odottaa lämpöisenä
      2) hopea - riisutumpi versio, jos jotain tulee mukana esim. sohva/tv voi jättää pois
      jos haluaa hieman myös itse osallistua tai tuoda mukanaan jotain
      3) pronssi - sis vain ihan pakolliset
      köyhän miehen versio, millä pääsee alkuun vaikka vuokra-asunnossa

paketteja olisi esim. 1 aikuinen 2 lasta - setti.
      Myös paketti onko kyse 2h / 3h / 4h asunto mikä pitää sisustaa.
      Sisältää konsultointikeskustelun esim värimaailmasta ja mieltymyksistä.

Pakettiin kuuluu siis paikoilleen vienti, asennukset ja koonti.
      Lisäksi rahoitus, vain 299€/ kk hinnalla koko kodin tarvikkeet Ikeasta

Asiakkaiksi ainakin eronneita miehiä, jotka eivät osaa eivätkä kykene,
      halua pyöriä huonekalu kaupoissa mutta tarvitsee kaiken.

Oisko idea? :)

• ....

Ideaa olisi. Itsekin olen miettinyt, että kaupoilla voisi olla "uuden kodin perustamispaketteja". Niitä voisi tosiaan olla kaikensorttisille perheille, sekä köyhille että rikkaille.

• siili1

Ostaisin mielelläni käytettyjä huonekaluja, mutta miten kortiton yksinäinen nainen hoitaa kuljetuksen? En tunne ketään sellaista, joka tulisi auttamaan. Jos maksan noudosta jollekin muuttofirmalle, saan samalla hinnalla uuden. Ei sitä niin vain heitetä sohvaa tai pesukonetta olalle ja tuoda bussilla. Sitä on pakko turvautua kauppoihin, jotka tarjoavat kotiinkuljetuksen.

• bbvbvbz

Hyvin usein kirppiksiltä saa ostettua kuljetuksenkin. Myös esim. huutonetissä tai tori.fi:ssä on joskus tämä mahdollisuus.

Ylipäänsä kuljetus on maksaa aina, teki sen niin tai näin. Itse olen sen verran pienikokoinen, etten jaksa pesukonetta, sohvaa yms kuljettaa edes kaverin kanssa.

• 8+6

Ainakin kierrätyskeskuksista kannattaa kysyä kotiinkuljetuksesta. Monilla se palvelu toimii jokusen kympin maksua vastaan.

• rankkaa on joskus

Niin, minäkin naisena elätän yksin lapsiani. Ja koska minulla ei yksinhuoltajana ole asiaa tavallisille miesmarkkinoille, niin otin työttömän aviomiehen ja nyt elätän myös häntä. Lisäksi meille on tulossa lapsi, joten kohta elätän viittä ihmistä yksin. Menojen laskeminen on minulle jatkuvaa arkea. Mieheni ei sitä ymmärrä, mutta minun on pakko koko ajan budjetoida. Saatan budjetoida ihan yksinkertaisiakin menoja kuten pyyhkeiden tai lakanoiden ostamisen tai tuolin korjauksen tms vaikka vuoden päähän. Yleensä budjetoin joka kuulle myön jonkun oman "itsekkään" menon esim kosmetiikkaa tai jonkin kivan esineen tai keittiötavaran tms. kotiin, että jaksaisin henkisesti.

• ....

Aika mielenkiintoinen tuo toteamuksesi, että yksinhuoltajana sinulle ei ole ollut asiaa tavallisille miesmarkkinoille. Ilmeisesti tarkoitat tavallisilla miesmarkkinoilla työssäkäyvää miestä, ehkä myös miestä, jolla ei ole ennestään huollettavia.

Olet kyllä aivan turhaa rajannut mielessäsi mahdollisuuksiasi. Ei yksinhuoltajuus vähennä arvoasi kumppanina.

Tottahan kuitenkin välität kumppanistasi. Työttömyys ei tietenkään tee miehestäsi yhtään huonompaa ja työttömyys on kuitenkin asia, joka useimmiten päättyy joskus.

• edellinen k
        .... kirjoitti:

Aika mielenkiintoinen tuo toteamuksesi, että yksinhuoltajana sinulle ei ole ollut asiaa tavallisille miesmarkkinoille. Ilmeisesti tarkoitat tavallisilla miesmarkkinoilla työssäkäyvää miestä, ehkä myös miestä, jolla ei ole ennestään huollettavia.

Olet kyllä aivan turhaa rajannut mielessäsi mahdollisuuksiasi. Ei yksinhuoltajuus vähennä arvoasi kumppanina.

Tottahan kuitenkin välität kumppanistasi. Työttömyys ei tietenkään tee miehestäsi yhtään huonompaa ja työttömyys on kuitenkin asia, joka useimmiten päättyy joskus.

Rakastan miestäni tietysti. Mutta tilanne luo aika lailla painolastia suhteeseen...miehellä on stressiä siitä, että ei ole paljonkaan omaa rahaa eikä voi tehdä mitään "kivaa" kun rahat on tiukalla...minä koen stressiä siitä, että joudun tekemään liikaa töitä. Mies ei saa olla Mies, minä en saa olla nainen vaan joudun olemaan perheen mies ( nainen joka hoitaa kodin koska mieheni ei sitä tee). Työttömyys ei tee miehestä huonompaa, vaan elämästämme raskaamman. Hänen tunteensa ailahtelevat ja avioeron mahdollisuus on hänen puheissaan arkea.

• ....
        edellinen k kirjoitti:

Rakastan miestäni tietysti. Mutta tilanne luo aika lailla painolastia suhteeseen...miehellä on stressiä siitä, että ei ole paljonkaan omaa rahaa eikä voi tehdä mitään "kivaa" kun rahat on tiukalla...minä koen stressiä siitä, että joudun tekemään liikaa töitä. Mies ei saa olla Mies, minä en saa olla nainen vaan joudun olemaan perheen mies ( nainen joka hoitaa kodin koska mieheni ei sitä tee). Työttömyys ei tee miehestä huonompaa, vaan elämästämme raskaamman. Hänen tunteensa ailahtelevat ja avioeron mahdollisuus on hänen puheissaan arkea.

Ok, ymmärrän. Toivottavasti miehesi työllistyy lähitulevaisuudessa. Hyvää vuotta 2014!

• ..............
        edellinen k kirjoitti:

Sori, mutta teidän tulevaisuus ei vaikuta kovin auvoiselta. Olet raskaana, paiskit töitä. Mies ei tee edes kotitöitä, vaikka on työtön! Lisäksi puhuu avioerosta. Ou nou.

• Tuulimylly

hei vaan,erot ovat AINA henkisesti erittain raskaita kokemuksia.Pesa eron jalkeen alkaa todella itsensa henkinen kasaaminen ja sina menee todella aikaa.ala musta maalaa lasten aitia koskaan lapsillenne,nimittain se kostautuu lasten kehityshairiona.erittain hyva asia etta lasten molemmat kodit ovat lahekkain.Jo mita tahan maalliseen materiaal tulee niin sangyt ovat kai ne tarkeimmat.eikohan ne muksut voi laksyja ensin tehda sangyssakin jne.toivattavasti loydat jonkun naispuolisen,laita vaikka rappukaytavaan ilmoitus etta haet verho yms, kaytannon ongelmissa apua.Voit kaupan ilmoitustaululle jattaa ilmoituksen jne.Tassa maailmassa on paljon auttavaisia ihmisia.Pitaa vain uskaltaa ja kehtaakin apua pyytaa.Elaman onni kooostuu arkeen ja mitaan ei kukaan ylakertaan mukaansa voi ottaa kun se hetki tulee.voimia uuden elamaasi kokoamiseen.Tsemppia2014.

• Ketju

Jos eronnut mielii pitää lapsiaan edes joskus luonaan, puhumattakaan siitä, että tapaamiset pyörisivät säännöllisesti, ei kämpän pikkuhiljaa sisustaminen oikein onnistu. Lasten takia pitää olla sängyt, ruokapöydät, astiat ja petivaatteet heti, eikä hetken päästä.

• visionX

Vielä tärkeämpää erotessa on tai olisi, että lähivanhemmalla, jonka luona lapset asuvat 100% on kotitalous kunnossa, huonekaluineen, astioineen, liinavaatteineen heti. Itselläni lähivanhempana ei ollut näin. Ex vohki kaiken itselleen, piti jopa lasten sängyt, polkupyörät ja... ihan kaiken.

• 18+8

Tuleeko sossu tarkastamaan, että on kolmet sängyt ostettu Iskusta kalleimman jälkeen? Epäilen. Ihan hyvässä kodissa saattaa esim. olla patjat lattialla ja koulutehtävien teko ruokapöydän ääressä tms. Asiallisia pöytiä saa hintaan n. 20 e/kpl vaikka kuinka kierrätyspaikoista, ja edullisin sänky n. 100 e kotiinkuljetuksena osina netti-A:sta.
        Mieluummin toivoisin, että etäisällä on siistiä, ei pitsalaatikoita ja kaljatölkkejä pitkin kämppää. Ja että iskällä on aikaa ja rakkautta pienille. Se ratkaisee, ei materia. Lapsi ei oikeasti tarvitse uusinta suurinta TV:tä ja huippu-kodinelektroniikkaa, terveellisempää ilman mielestäni.
        Jos lapset ovat viikonloppuja isällä, silloin ei ole edes läksynlukua (ainakaan meidän lasten kouluissa).

• aini.
        18+8 kirjoitti:

Tuleeko sossu tarkastamaan, että on kolmet sängyt ostettu Iskusta kalleimman jälkeen? Epäilen. Ihan hyvässä kodissa saattaa esim. olla patjat lattialla ja koulutehtävien teko ruokapöydän ääressä tms. Asiallisia pöytiä saa hintaan n. 20 e/kpl vaikka kuinka kierrätyspaikoista, ja edullisin sänky n. 100 e kotiinkuljetuksena osina netti-A:sta.
        Mieluummin toivoisin, että etäisällä on siistiä, ei pitsalaatikoita ja kaljatölkkejä pitkin kämppää. Ja että iskällä on aikaa ja rakkautta pienille. Se ratkaisee, ei materia. Lapsi ei oikeasti tarvitse uusinta suurinta TV:tä ja huippu-kodinelektroniikkaa, terveellisempää ilman mielestäni.
        Jos lapset ovat viikonloppuja isällä, silloin ei ole edes läksynlukua (ainakaan meidän lasten kouluissa).

"Ja että iskällä on aikaa ja rakkautta pienille. Se ratkaisee, ei materia."

Monelle iskälle vaan merkitsee materia jopa lapsia enemmän....

" Lapsi ei oikeasti tarvitse uusinta suurinta TV:tä ja huippu-kodinelektroniikkaa, terveellisempää ilman mielestäni."

Juu, mutta kodinelektroniikka on juuri se mitä iskä lapsilleen ensimmäisenä hankkii. Näin voi itse touhuta omiaan, kun lapset pelaavat pleikalla, räpläävät ipodiensa kanssa ym. ovat aina kuullokkeet korvilla.

• jgjfjf

nimimerkille "rankkaa on joskus". Miten voit ajatella itsestäsi noin? Vaikka olet yksinhuoltaja, ei se sinun ihmisarvoasi laske.

Itse olen eronnut vuosia sitten ja yhteishuoltajuus ja olen ollu suhteessa komean, työssäkäyvän, urheilevan, lapsettoman miehen kanssa joka olisi varmaan saanut kenet tahansa. No meidän suhteemme kaatui sitten erinäisiin asioihin. Tällä hetkellä olen pikkuhiljaa tutustumassa mieheen (lapsia ei esitellä kuin vasta kun todella tutustuttu) joka on korkeasti koulutettu, kivannäköinen, hänellä myös lapset edellisestä liitosta, työssäkäyvä ja fiksu.

Olen itse työssäkäyvä, fiksu nainen joten miksi minun pitäisi ottaa joku työtön juoppo siksi että lasten isä otti ja lähti toisen naisen takia?

Itseään pitää arvostaa ja elää sellaista elämää missä itse on onnellinen :)

• 29 v rouvana

Juuri noin se meni, itsellä erosta pari vuotta. 300 m2 muuttui yksiöön, perhetutut unohtivat, perhefarmari muuttui pieneen kauppakassiin, kaupasta ei onneksi tarvii paljoa ostaakaan. Mitä tuli tilalle? Iltaisin hyvää seuraa (minä itse), rauhallista elämää. Uusia harrastuksia: sienestys ja harrastus, leipominen (pakko ruokamenojen hillitsemiseksi, vanhojen huonekalujen tuunaus, pakon edessä sekin. Hyvästä elämästä kallis hinta.

• en ole katkera mutta

Pienituloinen keski-ikäinen akka muutti 70 neliön vuokrakolmioon parin lapsen kanssa...arvaa mihin rahat on menneet....
      onneksi kirpputorilta ja kierrätyskeskuksesta sai tavaraa...
      sohva 15,- pesukone 40,- ruokapöytä ja tuolit 25,- jne
      Ikeasta astioita muutamalla eurolla...
      Saa sitä halvemmallakin ihan hyvää tavaraa...

Mies ei suostunut antamaan mitään mukaan kun en talon kuluihin ole osallistunut (hoidin lapsia kotona ja sen jälkeen tein töitä osa-aikaisena että pystyn hoitamaan lapset ja kodin miehen tehdessä urtaa) ja isommat hankinnatkin on hänen hankkimiaan...
      en jaksanut tapella vaan sinne jäi kaikki vaatteita lukuunottamatta :-(

Mutta ap.tä lainatakseni...
      sinne jäi ex ja toimimaton suhdekin...

• mek

Jos olitte avioliitossa ja ei ole virallisia papereita osituksesta niin sitten kun ex mies kuolee ja ositus tekemäättä ja sen takia tulee ongelmia ja paljon. Ei sinun tapella tartte vaan sovelletaan avioliitolakia eli kummankin omaisuus lasketaan ja vähennetään velat ja se kummalle jää enemmän nettovaralllisuuta menee puoliksi ja se siitä. Oikeusaputoimistosta saa ilmaista apua tämänkaltaisiin ongelmiin.

• kyllkaikkmenn

Erossa selviytyjät punnitaan, mutta on se muillekin mahdollisuus miettiä mikä elämässä on oikeesti tärkeetä.

Ei ne erolapset varsinkaan kuulkaa kaipaa ku molempien vanhempien ehdotonta ja välitöntä rakkautta, että saavat toipua erosta ilman tuskaa toisen menettämisen pelosta.

Mä olen ainakin eron jälkeen löytäny kirppikset ja huuto.netit sun muut

• haloo1

"Ei ne erolapset varsinkaan kuulkaa kaipaa ku molempien vanhempien ehdotonta ja välitöntä rakkautta"

Erolapsia on joka lähtöön. Miten lapsi voisi eron jälkeenkään kaivata toisen vanhempansa rakkautta, jos vanhempi ei ole sitä liittonsa aikanakaan lapselle suonut?

• ei ikinä kulissia

Juuri näin tunnen minäkin, kuin rouvana 29v. Ei lopulta rahalla ole merkitystä kun saa oman itsensä takaisin!

• mek

Saithan sinä puolet siitä yhteisen asunnon nettohinnasta ja se siitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7918
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3792
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1220
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1023
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      800
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe