Maksatko bensasta?

ei tajua

Jos pääsisit ystävän kyydissä joulun viettoon parin sadan kilsan päähän, tarjoutuisitko maksamaan osan bensoista? Itselle tämä ihan normi käytäntö, mutta ystävälle sitten kai ei.

21

2453

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksaisin.

      Älä ota kyytiin jos ei maksa bensoja. Et ole mikään ilmainen taxi

    • d:o/

      Riippuu tilanteesta, lähinnä siitä onko molemmilla tuloja ja kuka ehdotti. Kysy ensin.

      Tärkein pointti: Älä ihmeessä unohda omaa vastuutasi kysyä ennen matkaa kustannusten jaosta jos kaipaat sellaista.

      Minä voisin tarjota jollekulle tuollaisen matkan vain ja pelkän seuran vuoksi jos kustannus on 15€/2=7,5 euroa. Eli pelkkä "kiitos kyydistä" riittäisi.

      Mutta tiedän että monasti sellainen herättäisi ajatuksen jonkinlaisesta namusedästä tai antaa vääristyneen kuvan, eli silloin on tavallaan hyvä sopia maksu matkasta. Siksi olen joskus ottanut maksun ns. kimppakyydeistä vaikka pelkkä juttuseura oli sitä maksettua rahaa arvokkaampi. Busseissa tai junassa ei jutella vieruskaverin kanssa - matkarauhasta on maksettu.

      Bensaan menee 18,5 euroa jos ei ole raskas kaasujalka, eli onko 9 euroa paljon joululahjasta?

      • aape

        Tämä ystävä on saanut minulta lahjoja, ja apujani muutenkin. Mielestäni on epähienoa olettaa että toinen maksaa matkat, jos yhdessä mennään, ja taloudellinen tilanne molemmilla huono. Matkaa taittui kaikkiaan 280 km.

        Jäi niin huono maku, että katson maksaneeni jo tälle ystävyydelle ihan tarpeeksi omasta pussista. Olen monet kerrat ajanut hänen luokseen turhaan vastavierailuja odotellessa. Kyydinnyt häntä muutenkin vuosien varrella kauppaan ja takaisin, ilman että olisi koskaan ottanut osaa bensoihin. Ja kyse ei ole siitä etteikö hän ymmärtäisi auton kulujen päälle, ei vaan ole kiinnostunut kun ei ole koskaan itse joutunut niitä kustantamaan. Tiedän, omaa tyhmyyttääni kun annan käyttää itseäni hyväksi.

        Tuli vaan todella pas.. olo kun tajusi että toinen on selvästi tässä suhteessa vaan hyötymässä.


      • aape kirjoitti:

        Tämä ystävä on saanut minulta lahjoja, ja apujani muutenkin. Mielestäni on epähienoa olettaa että toinen maksaa matkat, jos yhdessä mennään, ja taloudellinen tilanne molemmilla huono. Matkaa taittui kaikkiaan 280 km.

        Jäi niin huono maku, että katson maksaneeni jo tälle ystävyydelle ihan tarpeeksi omasta pussista. Olen monet kerrat ajanut hänen luokseen turhaan vastavierailuja odotellessa. Kyydinnyt häntä muutenkin vuosien varrella kauppaan ja takaisin, ilman että olisi koskaan ottanut osaa bensoihin. Ja kyse ei ole siitä etteikö hän ymmärtäisi auton kulujen päälle, ei vaan ole kiinnostunut kun ei ole koskaan itse joutunut niitä kustantamaan. Tiedän, omaa tyhmyyttääni kun annan käyttää itseäni hyväksi.

        Tuli vaan todella pas.. olo kun tajusi että toinen on selvästi tässä suhteessa vaan hyötymässä.

        Periaatteessa, jos matka kuitenkin tulee tehtyä omasta halusta lähteä ky. suuntaan, on bensakulut melkein samat. Matkustajan kanssa toki hieman enemmän.

        Sitten, jos toinen pyytää kuskaamaan, vaikka itse ei ole menossa. On hyvä maksaa.

        Vaikuttaa siltä, että kaverisi on itsekeskeinen. Ei maksa bensoja, vaikka pyytää kuskiksi. Ei tule vastavierailulle jne.

        Joskus itsellä ollut tuollaisia kavereita, nyt jo entisiä.


      • runontaja kirjoitti:

        Periaatteessa, jos matka kuitenkin tulee tehtyä omasta halusta lähteä ky. suuntaan, on bensakulut melkein samat. Matkustajan kanssa toki hieman enemmän.

        Sitten, jos toinen pyytää kuskaamaan, vaikka itse ei ole menossa. On hyvä maksaa.

        Vaikuttaa siltä, että kaverisi on itsekeskeinen. Ei maksa bensoja, vaikka pyytää kuskiksi. Ei tule vastavierailulle jne.

        Joskus itsellä ollut tuollaisia kavereita, nyt jo entisiä.

        Ja yhtä tuttua olin kuskannut sinne sun tuonne. Kerran hän vuokrasi kaksi elokuvaa ja totesi hän "Maksat varmaan puolet leffavuokrasta?". Lähdin menemään.
        Seuraavana päivänä minun olisi pitänyt käydä heittämässä hänet leffavuokraamoon ja takasin. En mennyt.
        Hillitön syyllistäminen sen jälkeen.


      • d:o/
        aape kirjoitti:

        Tämä ystävä on saanut minulta lahjoja, ja apujani muutenkin. Mielestäni on epähienoa olettaa että toinen maksaa matkat, jos yhdessä mennään, ja taloudellinen tilanne molemmilla huono. Matkaa taittui kaikkiaan 280 km.

        Jäi niin huono maku, että katson maksaneeni jo tälle ystävyydelle ihan tarpeeksi omasta pussista. Olen monet kerrat ajanut hänen luokseen turhaan vastavierailuja odotellessa. Kyydinnyt häntä muutenkin vuosien varrella kauppaan ja takaisin, ilman että olisi koskaan ottanut osaa bensoihin. Ja kyse ei ole siitä etteikö hän ymmärtäisi auton kulujen päälle, ei vaan ole kiinnostunut kun ei ole koskaan itse joutunut niitä kustantamaan. Tiedän, omaa tyhmyyttääni kun annan käyttää itseäni hyväksi.

        Tuli vaan todella pas.. olo kun tajusi että toinen on selvästi tässä suhteessa vaan hyötymässä.

        => Olen monet kerrat ajanut hänen luokseen turhaan vastavierailuja odotellessa.

        Taisit kyllä tietää jo kysyessäsi oikean vastauksen. Eli kyseessä ei ollut joku kaveri joka ei hoksannut tarjota rahaa.

        Vastavierailuja ei pitäisi laskea. Omat hyvät ihmissuhteeni ovat sellaisia että minun vierailuni 100, toisten kylääntulemiset 1. Suhdeluku on niin huono että jään yksin jos alan laskemaan kenen vuoro on.


      • aape
        d:o/ kirjoitti:

        => Olen monet kerrat ajanut hänen luokseen turhaan vastavierailuja odotellessa.

        Taisit kyllä tietää jo kysyessäsi oikean vastauksen. Eli kyseessä ei ollut joku kaveri joka ei hoksannut tarjota rahaa.

        Vastavierailuja ei pitäisi laskea. Omat hyvät ihmissuhteeni ovat sellaisia että minun vierailuni 100, toisten kylääntulemiset 1. Suhdeluku on niin huono että jään yksin jos alan laskemaan kenen vuoro on.

        Okei. Mutta kyllä ystäväyyssuhde pitäisi olla tasapuolinen. Itse en suostuisi noin yksipuoliseen suhteeseen -tuokin on hyväksikäyttöä tai sitten olet vain tyrkky ja rasittava kun kuljet toisten luona koko ajan antamatta heille mahdollisuutta olla vastavuoroisia.


      • d:o/
        aape kirjoitti:

        Okei. Mutta kyllä ystäväyyssuhde pitäisi olla tasapuolinen. Itse en suostuisi noin yksipuoliseen suhteeseen -tuokin on hyväksikäyttöä tai sitten olet vain tyrkky ja rasittava kun kuljet toisten luona koko ajan antamatta heille mahdollisuutta olla vastavuoroisia.

        => sitten olet vain tyrkky ja rasittava kun kuljet toisten luona

        Mukana testissä ovat olleet ystävät, kaverit ja sukulaiset. Vieläkin on "testejä" menossa vastavuoroisuudesta, mutta en muista montako vuotta niistä on mennyt ;oD

        On ihmisiä jotka eivät ole koskaan käyneet luonani kylässä, mutta olen ollut perheessä kutsuttuna arkunkantajana hautajaisissa.

        Valitettavasti ihmisuhteetkin ovat jonkinlaista kaupankäyntiä, ne eivät ole ikuisia. Parhaat kaverit ja lapsuudenystävätkin katoavat ellei heistä pidä kiinni. Toisaalta se tarkoittaa että kavereista pääsee myös helposti eroon kun vaan antaa ajan kulua ja on jonkun aikaa huonosti tavoitettavissa - "on vähän kiireitä".


    • hilperiinah

      No, mun mielestäni aina pitäis ainakin kysyä, että mitä vois maksaa kyydistä. Tietty mikäli palvelukset ovat molemminpuolisia niin parasta olisi, ettei joka kerta tarttis maksaa kun saa ystävältään palveluksen tai myöskään odoteta heti vastapalvelusta. Olis vaan sellainen molemminpuolinen turvallinen ja hyvä klo siitä, että kumpikaan ei pyri hyötymään tai käyttämään toista hyväkseen.

    • expr3ss

      Kannattaa aina etukäteen ottaa bensaraha puheeksi. Olen itse oppinut tämän kantapään kautta kun joskus kyyditsin kaverini helsingistä kotipaikkakunnalleni melkein 400 kilometrin päähän ilmaiseksi. Kaverini oli vain sitä mieltä että "Kun nyt kerran ollaan samaan suuntaan menossa, niin miksen mä nyt voi sun kyydissä tulla". Pitkin hampain hän kuitenkin suostui tarjoamaan kahvit. On turhauttavaa riidellä tällaisesta asiasta, kun itse maksan ainakin tankillisen verran bensaa helsingin reissusta ja toinen ei suostu minulle tarjoamaan edes sitä maksimissaan 2 euron kahvikupposta. Olen kyllä jatkossa saanut tämän kaverin kanssa sovittua pelisäännöistä, jos hän vielä samaa matkaa kulkee pitkiä matkoja.

      Kaveripiirissäni on muitakin kavereita joiden kanssa tulee pidempiä reissuja tehtyä ja joskus homma toimii siten, että kaveri antaa oman osuutensa bensoista heti lähtiessä tai maksaa sitten velkana myöhemmin. Tai sitten näinkin, että kaveri tarjoaa esim. ruuat jos matkalla pysähdytään syömään.

      Toki voi olla että tämä aloittajan kaveri on tottunut liian helppoon elämään, ettei ole tullut ajatelleeksi miten paljon joku auton ylläpito maksaa toiselle.

    • Pienituloinen 'rikas

      Jos kyydin saava ei ole autoilija, on ymmärrettävää, ettei bensakuluihin osallistuminen tule mieleen. Toiseksi, koska kerran itse olit joka tapauksessa ajamassa ko suuntaan, en ymmärrä tuollaista, että jäät kaivertamaan, kun toinen ei tarjoutunut maksamaan bensoja.

      Mielestäni tässä tapauksessa se, joka teki isomman mokan, olet sinä, joka vatvot päässäsi sitä että toinen sai 'ilmaisen' kyydin sinulta. Onko pyyteetön antaminen sinulle noin vaikeaa? Vielä jouluna.

      Itse en koskaan pyydä, tai ota vastaan bensa- ja kyytirahaa. Saatan ajaa 120 km per suunta. Pidän siitä, että voin 'antaa' toisille jotain. Sinun pohdintasi ja närkästymisesi tuntuu minusta pikkusieluiselta. En koskaan edes laske, mitä olen toisen eteen kuluttanut. Miksi laskisin? Raha on väline, ei itsetarkoitus.

      • KIITOS!ARVOSTAN SINU

        Edellinen vastaaja jatkaa. Luin ap n kirjoituksen hätäisesti. Tosin tämäkin tilanne on tuttu. Olen itse ihminen, joka luonnostaan auttaa toisia. Joskus tympii, kun ei saa kiitollisuutta osakseen, tai pikemminkin apuani pidetään itsestäänselvyytenä. Aikani vihoittelen, sitten taas auttamaan. Olen iloinen, että itse osaan auttaa. Tunnistan kyllä itsessänikin, että joskus en osoita riittävästi arvostusta, kun saan jotain osakseni. Eli yhteisiä vikoja ihmisillä.


      • aape

        Itse tarjoudun AINA maksamaan bensat puoliksi jos suunta yhteinen -siksi en ymmärrä tuota "ystävää". Hän siis itsekin ajaa autoa, muttei ole kertaakaan joutunut maksamaan itse bensasta -hänelle sopiva yhtälö kaiketi..

        Tökeröintä oli kun tämä ystävä kuitenkin seurasi kulutusmittaria autossa herkeämättä ja ääneen? Ja näki ihan itse tankkauksen. Osoittaa vaan minusta täysin välinpitämätöntä asennetta muita kohtaan. No, taidan jättää hänet ja arvon omahyväisyytensä omaan rauhaan tästä edespäin...


    • hfeow

      Paljon riippuu siitä, miten teillä on ollut yleensäkin tapana. Itse en koskaan pyydä bensarahaa, jos olen muutenkin ajamassa johonkin suuntaan, ja ystävä tulee samalla kyydillä. Mutta nämä on niitä juttuja, ettei niihin ole yhtä ja oikeaa vastausta.

      Mikäli et itse pyytänyt bansarahaa, on tilanne aivan yhtä lailla sinun vastuulla. Ei kaverisi ole ajatustenlukija, ja on saattanut olettaa että et halua bensarahaa kun et kerta sitä pyydä. Jos kaverisi kieltäytyisi maksamasta, vaikka pyytäisit, niin silloin hän toimisi todella törkeästi. Nyt korkeintaan ajattelemattomasti, ja sellaiset selvitetään hyvien ystävien kanssa puhumalla. Mutta ette taida olla hyviä ystäviä sitten?

      Monet ovat myös sokeita sille kuinka paljon ovat saaneet apua muilta, ja sitten kun itse auttavat, olettavat että heille pitäisi samantien tulla korvaus. En väitä toki että sinun tilanteessa on näin, mutta kannattaa jättää tunteet syrjemmälle, ja miettiä kuinka paljon ystävä on sinun vuoksesi käyttänyt joko aikaa tai rahaa. Mikäli sinun saldo menee miinuksen puolelle, pitää sinun itse opetella vetämään rajat. Ei kukaan tee sitä sinun puolesta, ja monesti ihmiset eivät edes huomaa tällaisia asioita! Sinun hyväksikäytöstä voi viime kädessä syyttää vain peilikuvaa, jokainen itse määrittää mihin ryhtyy ja mitä itsestään antaa, ellei nyt täysin huijatuksi tule.

      • sokea antaa

        HAH? Entä jos se ystävä kulkee aina samaan suuntaan kun sinä. kulkee vuosia maksutta kauppaan ja kylille? Kyllä tuossa kohtaa jokainen täysijärkinen tajuaa itsekin tarjota jotain kuluista. Muutenhan olisi maksanut jo tuhansia julkisissa.

        Ihme kroisoksia täällä -HÄH.


      • hfeow
        sokea antaa kirjoitti:

        HAH? Entä jos se ystävä kulkee aina samaan suuntaan kun sinä. kulkee vuosia maksutta kauppaan ja kylille? Kyllä tuossa kohtaa jokainen täysijärkinen tajuaa itsekin tarjota jotain kuluista. Muutenhan olisi maksanut jo tuhansia julkisissa.

        Ihme kroisoksia täällä -HÄH.

        No ei minulla kyllä yksikään ole kulkenut vuosia samaa kyytiä jonnekin, ja tässä tarkoitin juurikin noita 200km matkoja vaikkapa kotipaikkakunnalle. En todellakaan soittele kavereille, kun lähden kauppareissulle, että haluavatko tulla samalla kyydillä :D

        Mutta kerran vuoteen saatan ihan hyvin ottaa kyytiin kaverin matkustaessa kotipaikkakunnalle, jos on tulossa samaan aikaan, ja en kysele bensoja koska hommasta ei ole mitään vaivaa minulle. Toki kaveri sitten tarjoaa kahvit matkalla jne.

        Mutta saahan sitä tuonkin kirjoituksen tulkita kukanenkin miten haluaa, vaikka sitten niin että viikottain kuskaisin kavereita varta vasten kauppaan :D Tosin jos joskus sattuu niinkin että kaveri hyppää matkaan kauppaan kyytiin, niin en kyllä siltikään pyytele rahaa. Mutta tämäkin tapahtuu kerta vuoteen varmaan :)

        Kokisin oikeastaan aika noloksikin pyytää bensarahaa about 3km kauppamatkasta, jonka joka tapauksessa olisin tekemässä. Olettaen että näin ei toimita joka päivä. Ja kuka hullu edes jaksaisi siihen lähtä, että varta varten kuskaisi joka paikkaan kaveria.


    • 12345 tarkka markka

      Itse en laske kovin tarkkaan pennosia. Toki en anna ihan hyväksenikään käyttää tms.
      Eli jos itse olen menossa kyllä matkaseura kelpaa, enkä veloita seuralaiselta mitään, toki silloin mennään minun ehdoillani se matka.
      En lähde huvin vuoksi vain kuskaamaan ketään, toki jos kaveri soittaisi ja olisi hätätilanne(auto sammunut tien päälle tms.) silloin asia olisi eri.
      Kahvin tms. Pikku jutun voin maksaa jos toisella ei rahaa mukana/vähissä. Mutten sitäkään jatkuvasti.
      Esimerkkinä yksi tuttu pyysi saada tulostaa minun koneellani yhden jutun, sanoin että nyt en kerkiä. Kone on kiinni ja olin juuri lähdössä perheen kanssa syömään ja kyläilemään. Hänen juttunsa kun ei voinut odottaa iltaan/seuraavaan päivään Eli tehköön sitten muualla.
      Kyllä on paljonkin ihmisiä jotka haluavat vain hyötyä materiaalisesti ja rahallisesti, jos annat sen tapahtuvan.

    • matkaaja tämäkin

      Kyseisellä ystävälläsi tuo taitanee olla normi että aina odotetaan vain muiden hoitavan maksut, vierailut, tarjoamiset.

      Mikäli halusit hänen seuraansa vain seuran vuoksi ja itse olit tekemässä tuon matkan jokatapauksessa, voi katsoa sormien läpi ystäväsi huolimattomuutta jakaa matkakuluja.

      Seuraavalla kerralla kysy aivan suoraan ja rehellisesti että maksatko puolet matkakuluista? Lähde matkaan tyhjällä tankilla ja seuraavan bensa-aseman kohdalla pyydät häneltä sopivaksi katsomasi summan ennenkuin alat tankkaamaan.

      Tuo on hyvin yksinkertaista, suoraviivaista ja reilua kaikkia kohtaan.

    • sitä saa mitä tilaa

      Mulla on myös kaveri (ei niin hyvä enää), joka tuuppasi aina kyytiin kun olin menossa kauppaan. Kysyin häntä itsekin matkaan muutaman kerran kun suuntamme oli sama. Kertaakaan ei tarjoutunut maksamaan bensoista. En olisi tarvinut tilitystä joka kerta, mutta olisi nyt joskus voinut heittää jotain kyysäilystään. Oli ilmeisesti yksi näistä jotka olettaa, että jos nyt olin joka tapauksessa menossa, niin mitä niitä bensoja maksamaan. No, enää en kyysää tätä ollenkaan, kuulemma kulkee nykyään julkisilla -ihan oikein!

      Kuulin tän riipan myös entisiltä kavereilta, että oli aina vailla jotain apua ja maksatti mielellään ulkona syömisensäkin muilla. Eli yritti hyötyä joka suhteessa. Tällaiset ihmiset, ne jää lopulta yksin...

    • Justiina00

      Minulla sattuu myös olemana paljon noita autottomia ystäviä ja itsekkin pystyn juuri ja juuri pitämään kottostani. Aina joutuu vihjaamaan bensa kuluista on se kumma etteivät tajua! helppoo olis maksaa pitkin hampain pitkästäkin matkasta 10€ ei ole vakuutus/vara-osa/vero kuluja. Mullekin yksi ystävä sanoi loukkaantuneena "-niin kyllä kai tässä sitten penkkikin kuluu" ihme marttyyri ja maksoi 5€ 100km matkasta kun tapahtumaan yhdessä mentiin. Mun ei kuulu maksaa "ystän" seurasta minusta silloin on tämä suhde kovin yksipuolista. Tosiaan tämä on yleinen ongelma ja varmasti moni ystävyyssuhde koetuksella. Enkä puhu nyt parista kauppareissusta. Kaikkein fiksuinta on tarjota ruokailu tai bensaraha ilman et kysyy paljonko olen velkaa. kuinka moni nyt sitten kehtaa sanoa todellsia kuluja. mutta tää on tätä tsemppiä ketjun aloittaneelle ja samoilla linjoilla ollaan täysin!

    • Anonyymi

      Kysymys ei ole matkan pituudesta. Jos ihminen on työtön ja itsellä tuloja, kieltäytyisin maksusta. Aina on asiallista oikeasti tarjota kohtuullista korvausta. Valitettavasti on niitä ihmisiä, jotka haluavat säästää toisen kustannuksella. Tällöin itse toistuvassa tilanteessa tulee esiin jo selvä epätasapaino. Usein kysymys röyhkeästä hyväksikäytöstä. Rahattomalle ihmiselle tarjoan kyydin, mutta hyväksikäytöstä olen oppiläksyni oppinut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1898
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1485
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe