Ristiriitaisia ohjeita?

säästö-katarri

Aloitan nyt uuden ketjun, kun luin tuota edellistä, että "täytyykö laihduttajalla olla nälkä.."

Olen huomattavasti ylipainoinen (BMI 39)ja yrittänyt monta kertaa pudottaa painoani. Homma tyssää aina siihen, että ns. terveellisellä kalorimäärällä en laihdu ollenkaan, vaan olen ilmeisestikin säästöliekillä. Jos syön 1200-1400 kcal/vrk, painoa tippuu 1.5-2.5 kg/vko. Tämä ei pitkän päälle onnistu, koska mahahaavataipumuksen vuoksi saan nopeasti vatsakatarrin ja nälkä on koko ajan niin kauhea että normaalielämä ei onnistu. En pysty ajattelemaan mitään muuta kuin ruokaa koko ajan ja pohdin kellon ympäri mitä saan syödä seuraavaksi ja sitä seuraavaksi jne. Lisäksi en pysty nukkua tyhjällä mahalla tai jos en saa illalla hiilareita tarpeeksi, eli valvon yötä jolloin päivistä ei sitten tule yhtikäs mitään kun palelen niin että tärisen, olo on kuin kännissä väsymyksestä ja silloin tekee niitä hiilareita sitten mieli entistä enemmän. Huudan ja raivoan perheelle.

Jos nostan kalorit 1700-2000 asti, nuo em. oireet katoavat ja arki sujuu, mutta EN LAIHDU YHTÄÄN. Olen lopen kyllästynyt Kiloklubin ym. systeemien neuvoihin, että minun painoluokassani saisi muka syödä jopa yli 2000 kaloria ja silti laihtuu. Vaan minä olen sitten säästöliekillä eikä paino putoa ollenkaan : ( Olen monen kaverin kanssa ihmetellyt noita lukemia, kun kaikilla tuntuu olevan sama ajatus, että 2000 tai yli kaloreilla ei laihhu, vaikka "asiantuntijat" niin väittää.

Nyt lääkärini sitten suositti minulle ene-dieettiä joka kuitenkin tyrmätään tälläkin palstalla monessa ketjussa, enkä itsekään ole sen kannalla, koska en jaksa käydä töissä ja pyörittää arkea jos valvon yöt nälän takia : (

Ei kai ole muuta tietä kuin yrittää tuolla 1200-1400 kalorilla, vaikka se onkin hirveää. Ruokavalioni on normaali, en ole perso makealle enkä syö ylimääräisiä välipaloja. Hampurilaisia en ole syönyt vuosikausiin ja pizzaakin ehkä kuukauden-parin välein. Minua ärsyttää että ylipainoiset leimataan herkkujen ja roskaruoan syöjiksi, koska näin ei aina ole. Itse olen lihonut aivan normaalilla kotiruoalla ja juusto-metvurstileivät on heikkouteni : ( En myöskään leivo koskaan, enkä osta kaupan leivonnaisia. Eli tältä kannalta terveellisessä ruokavaliossa pysyminen pitkän päälle ei ole ehkä niin vaikeaa kuin ns. herkkuaddiktilla?

Kun laihdutan, ruokavalio on suunnilleen Jutta-dieetin kaltainen, mutta syön ruis/näkkileipää ja omenoita ja kasviksia siihen lisäksi. Vuorokauden kalorimäärä on kuitenkin aivan liian pieni minulle, että vosiin syödä samalla tavalla kuukausia ja saan mahahaavan nopeasti (ollut minulla jo 3 kertaa), enkä kaipaa uusia tähystyksiä. Vaikean selkäsairauden vuoksi minun on hankalaa liikkua, mutta yritän käydä kävelyllä joka päivä. Uiminen kipeyttää selän. Vesijumppa on tarkoitus aloittaa tammikuussa. Minulla on myös refluksitauti. Verensokeri on normaali, kolesteroli hieman koholla. Olen jojoillut kohta 20 vuotta ja kaikki on kokeiltu, edes Reductil ei aikoinaan auttanut ja sehän sittemmin vedettiin markkinoilta. Olen aina laihtunut jos minulla on parisuhde ja lihon jos olen yksin. Vaan miestäkään ei tähän laihtumisen avuksi saa, kun miehet ei katsokaan lihavaa naista..

Olisiko kenelläkään vinkkejä tai vastaava tilanne? Ihmettelen ristiriitaisia ohjeita, että pitääkö syödä 2000 kaloria/ vrk vai olla tiukalla Jutta-dieetillä. Joka puolella varoitellaan, että liian vähillä kaloreilla lähtee vain nesteet ja lihakset, mutta entä jos paino ei todellakaan tipu jos syö järkevällä tavalla eli esim. 1500-2000 kaloria?

18

408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei enää epätoivoinen

http://samisundvik.com/

http://kaisajaakkola.fi/

Vaihtoehtoisia ohjeita. Jos perinteiset neuvot ei toimi, onko mitään hävittävää? Eli kaikki viljatuotteet ja maitotuotteet, einekset, makeutusaineet kokonaan pois ja ruokavalio rakennetaan puhtaiden ruoka-aineiden ympärille. Lihaa, kasviksia, kalaa, kananmunia, kanaa, kalkkunaa, riistaa, hedelmiä, marjoja, öljyjä... Joskus riisiä (treenin jälkeen oääasiassa). Mahdollisimman paljon tavaraa ilman viivakoodia. Sami käyttää myös heraa ja aika paljon eri lisäravinteita, jotka minun mielestäni ei ole välttämättömiä (paitsi ehkä d-vitamiini), jos ei ole lisääntynyttä tarvetta kuten kovaa treeniä mukana. Itse ainakin saan syödä ihan kunnolla, enkä laske kaloreita kuin satunnaisesti ja paino putoaa aika tasaisesti. Ei ole nälkä, paitsi ennen ateriaa, jolloin sitten tietenkin syön. En napostele, vaan jos on nälkä, yritän syödä ihan kunnon aterian.

Mulla on aika paljon lihasmassaa, ja en millään haluaisi luopua kovalla työllä hankituista lihaksista. Siksi mulle sopii tämä, jossa paino putoaa vain rasvasta (keskimäärin 1,5kg/kk), vaikka lähteekin ehkä hitaammin kuin jos laskisin kaloreita. Lisäksi treenaan 4krt/vk salilla ja yleensä joku yksi aerobinen, esim. uinti. Tosin nyt pitää lisätä kalenteriin kuuri kehonhuoltoa, joten aerobinen saa jäädä. Kävelen aika paljon, joka arkiaamu työmatkat n. 30min suuntaansa, usein kaupan kautta.

• Varo säästöliekkiä

Tärkeintä on säännölliset ateriavälit. Syö joka päivä aamiainen, lounas ja päivällinen sekä 2-3 välipalaa. Syö 1500kcal/vrk, älä alle sen. Niukkakaloriset dieetit ja paastot jihtavat aibeenvaihdunnan hidastumiseen, joillakin harvoilla pysyvään.

Lisää ruokavalioon proteiinia. Joka aterialla tulisi olla proteiinia, rasvaa ja hyviä hiilihydraatteja. Aikaisemmin kärsin mahakatarin oireista ja tyhjänä maha alkoi poltella. Söin ennenkin vain n. 2 palaa kokojyväleipää päivässä, mutta jättämällä nekin ja perunat valmisruoat, olen joutunut turvautumaan happosalpaajiin hyvin harvoin. Jätä pois ruokavaliosta nopeat hiilihydraatit. Luovu juusto-meetvurstileivistä.

• treenaaja.

"Jos nostan kalorit 1700-2000 asti, nuo em. oireet katoavat ja arki sujuu, mutta EN LAIHDU YHTÄÄN. "

Et laihdu jos et kuluta tarpeeksi. Eli harrastat liian vähän liikuntaa ja liian kevyttä kuntoilua jotta laihtuisit. Asia on aika yksinkertainen joten perse ylös ja lenkille.

Ateria välit kans kannattaa pitää 3 tunnissa. Syöt pieniä annoksia niin ei nälkä ole ja aamulla pitää syödä aamupala lenkin jälkeen siis.

• treenaaja.

Niitä kaloreita nyt ei kannata edes tarkkaan laskea vaan katso että liikut tarpeeksi. Turhaan stressat ja ei mikää 1400 kalorin kitudietti auta yhtään vaan ainakin se 1700-2000 pitää olla mutta pitää siis kuntoilla kans enemmän.

• säästö-katarri

Teen lhes joka päivä vähintään puolen tunnin ripeän kävelylenkin, välillä reilun tunnnin mittaisen. Minun painollani se on niin tehokas, että kotona joudun riisuutumaan lattialla kun ei jalat enää kanna. Kuten mainitsin, selkäsairaus on niin paha, etten voi kävellä pysähtelemättä (joudun menemään kumaraan kesken kävelyn jos ei ole penkkiä) eikä uiminen tai tanssiminen onnistu, salilla käymisestä puhumattakaan.. Kotona poljen stepperiä aina kun innostun, mutta se vinkuu viimesiään kun siinä on painoraja sata.. Aloitan vesijumpan tammikuussa kun ne ryhmät alkaa. Liikuntaa en pysty tästä lisäämään.

Minulla siis tippuu paino ihan roimasti, jos syön 1200-1400 kcal/ vrk, mutta se on liian vähän - tiedän. Olo ei ole hyvä. Jos syön terveelliset 2000 tällä liikunnalla, paino ei putoa. Lääkäri suositteli ene- dieettiä, mitä ihmettelen, koska täälläkin sanotaan että se laittaa säästöliekille, pahimmassa tapauksessa lopullisesti.

Ateriavälit on 2,5-4 tuntia ja välipalana voi olla esim rasvaton rahkapurkki tai keitetty muna ja raakoja porkkanoita. Kaikki vaaleat, nopeat hiilarit on jätetty pois. Syön täysjyvänäkkäriä tai/ja jälkiuuniruisleipaa 2-4 palaa päivässä ja kasviksista sekä hedelmistä tulleet hiilarit. Muuten dieetti on proteiinipainotteinen (rahka, raejuusto, broilerin filee, luomumunat, saksanpähkinä, pavut jne)

• oma asiasi, mutta..

Jos syöt 1200 - 1400 kcal, painoa tippuu 1,5 - 2,5 kg viikossa. Yksi läskikilo on n. 7000 -9000 kcal. Siispä säästät viikon aikana 10500 - 22500 kcal. Jos syöt siis 2700 - 4614 kcal, et liho etkä laihdu. Näin antamillasi tiedoilla.

Olet liian hätäinen. Kyllä sinä laihdut sillä 2000 kalorillakin. Et tietenkään kuukaudessa etkä kahdessa, mutta vuodessa parissa sinun pitäisi olla normaalipainossa. Kestää aikansa, ennen kun saat kroppasi pelaamaan noiden sekoilujen jälkeen (ylensyönti ja kitukuurit).

Et onnistu, jollet syö kunnolla.

• Varo säästöliekkiä

Kuinka paljon keskimäärin söit kaloreissa, kun et laihduttanut? Minkälainen ruokavaliosi oli? Miten paljon söit perunaa, leipää, riisiä ja pastaa? Olivatko tavallisen ruoan annoksesi normaaleja suurempia? Miten siis lihoit noin lihavaksi? Kerroit välttäneesi leivonnaisia. Miten on juomien laita? Mehuissa, myös täysmehuissa, limsoissa, makeissa kahvijuomissa ja punaisessa maidossa on paljon kaloreita. - Juo lähinnä vain vettä ja sitä 8 lasillista päivässä.

Jos olet syönyt kohtuudella, aineenvaihduntasi ei ole normaali ja kitudieeteillä vahingoittaisit sitä edelleen. Onko sinulla tutkittu kilpirauhasarvoja? Kilpirauhasen vajaatoiminta lihottaa, vaikka söisi vähän. Onko sinulla muita kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia oireita kuten esim. hidas pulssi, alhainen peruslämpö, palelu,kuiva iho, hiusten lähtöä, (naisella) pitkät kuukautisten välit, jatkuvaa väsymystä ja alakuloa? Jos vastaus on myönteinen edes osaan kysymyksistä, siirry sisätaudit/kilpirauhassairaudet palstalle. Monet vajaatoimintaiset kärsivät turhaan oireistaa vuosikausia ennenkuin kilpirauhasarvot ovat viitteiden ulkopuolella ja yleislääkärikin antaa Thyroxin-reseptin. Sillä oireet poistuvat, kun oikea annostus löytyy. Kilpirauhassairautta ei saisi diagnosoida tai hoitaa vain labra-arvoihin tuijottamalla vaan yhdessä oireita lukien. Labrakokeita on otettava vähintään kaksi: T4v ja TSH. Subkliinisessä vaiheessa (arvot vielä viitteissä) asiantunteva endokrinologi voi kirjoittaa Thyroxin-reseptin.

Ruisleipä näkkileipä mukaan lukien ja omenat eivät ole hyvää ruokaa, jos kärsii mahakatarista. Ne ovat luian happamia.

Tässä linkissä on englanniksi asiaa laihduttajan säästöliekistä. Siellä tutkimuksessaj jollekin koehenkilöille kävi niin, että laihdutus kaloreita pudottamalla (1200:aan?) ei laihtumista tapahtunut kolmessa viikossa yhtään ja yksi jopa lihoi. Lauhtumiseen vaikuttaa monia fysiologinen seikka eikä se todellakaan oke yksinkertausta kalorien laskemista. Toisille se vasn on vaikeampaa kuin toisilla ja joillakin liki mahdotonta.
      http://www.metaboliceffect.com/how-to-maintain-weight-loss/

Liikunta tukee laihtumista, mutta 80% laihtumista on ruokavalion varassa.

• ap.

Olen laskenut normaalipäivän kalorit ja ne on noin 2400-2800. Siis silloin kun syön ihan mitä haluan, enkä mieti saati vahdi ruokiani.

Kilppari ja moni muu tutkittiin juuri äsken, sen vuoksi kun trerveydenhoitajakin ihmettelee miksi en laihdu ellen tiputa kaloreita minimiin. Sekä TSH että T4V on normaalit.

Lihoin vajaat 10v sitten uuden epilepsialääkkeen vuoksi yhden syksyn aikana 15 kiloa ja siitä eteen päin lähes 30 kiloa. Lääke aiheutti ahmimista ja vaiukka se lopetettiin, ahmiminen mnei ohi vasta reilun vuoden kuluttua. Sitten sain sydänlihastulehduksen ja olin liikuntakiellossa puoli vuotta. Sitä ennen kunto oli hyvä ja minulla oli penikkatautia ja vaikka mitä rasitusvammaa liiallisen aktiivisuuden vuoksi. Kaikki vaan jotenkin lössähti totaalisestio monen tekijän summana enkä ole enää löytänyt liikunnan iloa. Eikä fysiikka (selkä ja polvivaivat) enää mahdollista rajumpaa liikuntaa. Ensin täytyy saada paino alas.

Olen todellakin lihonut ihan normiruoalla ja lihominen on onneksi pysähtynyt, paino on jopa pudonnut muutaman kilon vuoden aikana vaikka en tarkkailisi syömisiäni. En ole koko aikuisiälläni juonut limsaa tai mehuja. Lopetin ne aluksi hampaiden vuoksi ja sittemmin ymmärsin myös niiden tyhjät kalorit.. Halusin myös opettaa lapsilleni, että janoon juodaan vettä. Juon aamulla vettää tyhjään mahaan 1-1,5 litraa ja päivällä pari lasia. Ruoan kanssa kevytmaitoa.En juo kahvia, energiajuomia enkä käytä alkoholia. Aamuteehen laitan hunajaa tai jos olen "dieetillä", en sitäkään.

En siis nykyisin enää "ahmi" enkä välitä herkuista tai roskaruoasta. Nytkin ihan ällöttää kun söin muutaman suklaakonvehdin, joita pukki toi. Pystyn siis syömään vain 3-6 plaaa suklaata ja lopettamaan siihen. En ahmi koko levyä tai konvehtirasiaa. Olen suolaisen, voin, pihvien, kermaperunoiden perään.. Vaaleaa leipää syön erittäin harvoin, koska se aiheuttaa ilmavaivoja ym. mahajuttuja. Tilanteeni on nyt jämähtänyt tähän, eli en onneksi enää liho, mutta BMI on niin paha että on pakko laihtua terveyden vuoksi. Vielä ei onneksi ole diabetesta tai verenpainetta mutta kohta varmaan tulee jos ei paino tipu : (

• kgh

gk

• neuvojani

ensinnäkin ala punnita kaikki mitä syöt, siis juustotkin. Laske juustojesi kalorit, saatat yllättyä.
        Syöt kunnolla ruokaa eikä sämpylöitä, ne sua lihottaa. Syöt vaan sen 1400 kcal. Kuinka pitkä olet, oletko mies, ikä?Laske kalorrikulutuksesi ilmaiselta kalorilaskuri sivustlta, siis levossa, kun et liiku.Mulla se on noin 1440 olen 162 cm pitkä nainen.
        Itse laihduin,, mutta ei saa laihtua enempä kuin 1 kilo/viikko!! Se on tärkeää. Syöt pienä annoksia tunnin välein, esim. hedelmä, rahkaa, puuro,jugurttia, ateria, banaani, jne. ei ole nälkä! Tai jos on niin älä liiku liikaa.
        Et voi mennä vikaan, tai sitten kalorisi tulevat jostain mikä ei pidä kylläisenä eli suklaa, karkki, limu,mehut jne. Syö vain vähärasvaisia tuotteita, siten voit syödä enemmän materiaalia sinne masuun! Ja pysyt kylläisenä! Esim. marjakeitot, vähäkalorisia.Lopeta mehut ja limut, karkit!

• sdevbgdxfb
        neuvojani kirjoitti:

ensinnäkin ala punnita kaikki mitä syöt, siis juustotkin. Laske juustojesi kalorit, saatat yllättyä.
        Syöt kunnolla ruokaa eikä sämpylöitä, ne sua lihottaa. Syöt vaan sen 1400 kcal. Kuinka pitkä olet, oletko mies, ikä?Laske kalorrikulutuksesi ilmaiselta kalorilaskuri sivustlta, siis levossa, kun et liiku.Mulla se on noin 1440 olen 162 cm pitkä nainen.
        Itse laihduin,, mutta ei saa laihtua enempä kuin 1 kilo/viikko!! Se on tärkeää. Syöt pienä annoksia tunnin välein, esim. hedelmä, rahkaa, puuro,jugurttia, ateria, banaani, jne. ei ole nälkä! Tai jos on niin älä liiku liikaa.
        Et voi mennä vikaan, tai sitten kalorisi tulevat jostain mikä ei pidä kylläisenä eli suklaa, karkki, limu,mehut jne. Syö vain vähärasvaisia tuotteita, siten voit syödä enemmän materiaalia sinne masuun! Ja pysyt kylläisenä! Esim. marjakeitot, vähäkalorisia.Lopeta mehut ja limut, karkit!

luitkohan aloittajan tekstiä lainkaan alusta loppuun?

• ap.
        neuvojani kirjoitti:

En syö juustoja dieetillä! En syö vaaleaa leipää juuri koskaan, vaikka en laihduttaisi. Osaan laskea kalorit ja osaan ne jo lähes ulkoa, niin monta vuotta olen laskenut niitä juurikin niilläö laskureilla, joita esim. Kiloklubissa on...Perusaineenvaihduntani on mukamas yli 2000, siis vaikka en tee mitään muuta kuin makaan. Jos syön sen verran, en laihdu yhtään vaikka käyn joka päivä lenkillä! Tunnin välein syöminen on muielestäni turhaa ja liiallista puputtamista. Johan siinä kertyy jo hurja määrä kaloreita jos syö vaikkapa 100 kcal tunnissa hereilläoloajan..

Olen jo maininnut, että en syö herkkuja vaan vain kotiruokaa. Nuo herkut ja karkit taitaa enemmän olla nuorten tyttöjen ongelma? Kyllä minäkin niitä teininä söin, vaan sitten jäi karkit ja muut kaupan hyllylle kun tuli mitta täyteen.

• Varo säästöliekkiä

Mitä ne sun TSH ja T4v -arvot ovat? Vaikka ne ovat "normaalit" eli viiterajojen sisällä, voi sinulla silti olla subkliininen kilpirauhasen vajaatoiminta, jos sinulla on oireita. Etkä siksi laihdu. Et vastannut kysymykseeni oireista. Jos niitä on ja T4v on 13 tai alle, tai TSH on yli 2, varaa aika yksityiselle endokrinologille. Nimiä löydät kilpirauhaspalstoilta. Tavalliselta terveyskeskus- tai työterveyslääkäriltä et saa apua. He tuijottavat vain arvoja eikä heiltä löydy osaamista subkliiniseen kilpparin vajikseen diagnosointiin ja hoitoon.

Jälkiuunileivät ei sovi sulle, jos sulla on refluksitauti ja mahakatarri. Ainoa leipä, mitä kohtalotoverina suosittelen, mutta vain pieniä määriä, on kokojyvä-kauraleipä.

Pääateriat välipalat 3-4 tunnin välein on sopiva tahti ja määrä. Jos puputtaa päivän kalorit 10:ssä erässä, jää ateriaa kohti niin vähän kaloreita, ettei tule kylläiseksi. Ja hampaat siinä menee jatkuvan happohyökkäyksen takia.

Kun laskit kulutuksesi, otitko huomioon, että omasi voi olla jopa 20% pienempi normaalia hitaamman aineenvaihdunnan takia? Sydänliiton energialaskuri on aika hyvä. Ehkä kulutuksesi onkin siis vain 1700-1900? Jos jaksat elää sinnikkäästi (ehkä pysyvästi) 1500kcal ruokavaliolla, laihdut, mutta hyvin hitaasti. Se on parempi kuin laihduttaa näännytysdieetillä ja menettää lihakset sekä hidastuttaa ennestään hidasta aineenvaihduntaa.

Käy vaa'assa vain kerran kuussa ja seuraa laihtumista myös mittanauhalla, joka on vaakaa luotettavampi mittari.

• ap.

Kiitos perusteellisesta vastauksesta! TSH on 2.67 ja T4v 14. Minulla nimenomaan on ollut vuoden ajan erikoista palelemista, erittäin matala ruumiinlämpö (aina alle 36 ja usein vain 35,2-35,5), mieletöntä väsymystä ja ylipainoon nähden hidas pulssi. Enkä laihdu ilman kitukuuria. Siksi hakeuduin lääkäriin. Toisaalta epäilin, josko vaihdevuodet olisi jo alkamassa ja epämääräiset oireet johtuisi siitä.. Kuten totesit, terveysaseman lääkäri sanoi kilppariarvoja normaaleiksi.

Mistä olet saanut tietosi, että TSH yli 2 olisi jo merkittävä tulos? Labralistan viitearvo on 0,3-4,2, jolloin oma arvoni olisi juuri siinä keskellä. T4v oli aika matala, koska viitearvot 12-22. Voiko minulla kuitenkin olla lievä kilpirauhasen vajaatoiminta? Onko se perinnöllistä? Sisarellani on aina ollut kauheaa palelemista, kesälläkin villapusero ja sormikkaat jos lämpötila alle 15. Ja takki aina päällä kesälläkin, jos ei nyt ihan hellettä ole. Hänen palelemiselleen ei ole löytynyt selitystä. Minulla nämä oireet alkoi vasta vuosi sitten. Siihen asti kuljin talvellakin vähissä vaatteissa kun oli aina kuuma. Nyt sisälläkin villasukat, pitkät housut jalassa. Aiemmin olin aina paljain jaloin ja hameessa ja topissa - kesät talvet!

• 12+10
        ap. kirjoitti:

Kiitos perusteellisesta vastauksesta! TSH on 2.67 ja T4v 14. Minulla nimenomaan on ollut vuoden ajan erikoista palelemista, erittäin matala ruumiinlämpö (aina alle 36 ja usein vain 35,2-35,5), mieletöntä väsymystä ja ylipainoon nähden hidas pulssi. Enkä laihdu ilman kitukuuria. Siksi hakeuduin lääkäriin. Toisaalta epäilin, josko vaihdevuodet olisi jo alkamassa ja epämääräiset oireet johtuisi siitä.. Kuten totesit, terveysaseman lääkäri sanoi kilppariarvoja normaaleiksi.

Mistä olet saanut tietosi, että TSH yli 2 olisi jo merkittävä tulos? Labralistan viitearvo on 0,3-4,2, jolloin oma arvoni olisi juuri siinä keskellä. T4v oli aika matala, koska viitearvot 12-22. Voiko minulla kuitenkin olla lievä kilpirauhasen vajaatoiminta? Onko se perinnöllistä? Sisarellani on aina ollut kauheaa palelemista, kesälläkin villapusero ja sormikkaat jos lämpötila alle 15. Ja takki aina päällä kesälläkin, jos ei nyt ihan hellettä ole. Hänen palelemiselleen ei ole löytynyt selitystä. Minulla nämä oireet alkoi vasta vuosi sitten. Siihen asti kuljin talvellakin vähissä vaatteissa kun oli aina kuuma. Nyt sisälläkin villasukat, pitkät housut jalassa. Aiemmin olin aina paljain jaloin ja hameessa ja topissa - kesät talvet!

Kokeile jättää gluteeni pois ruokavaliosta ja katso mitä tapahtuu. Joskus kilpparin vajaatoiminnan oireet häipyvät ruokavaliomuutoksilla. Pidä lisäksi huoli, että saat tarpeeksi seleeniä, jodia, sinkkiä ja kilpparin toimintaa tukevia vitamiineja (esimerkiksi muutama parapähkinä päivässä riittää seleenin tarpeeseen).

Jos on epämääräisiä oireita, mutta veriarvot on "normaalit", kokeilisin itse (niinkuin teinkin) ensin ruokavalion viilaamista kilpparin toimintaa tukevaan suuntaan ennen kuin lähtisin hakemaan lääkitystä. Tämä siksi, että hormonikorvaushoidoilla (mitä tyroksiinikin on) usein saadaan kehon oma hormonitoiminta hiipumaan ja jos oireet ja vaiva olisikin ollut selätettävissä ihan elämäntapojen muutoksilla, kehon omaan hormonitoimintaan kajotaan tällöin turhaan lääkityksellä.

Ja omat kilppariarvot (oli kaikki oireetkin) oli tuolloin THS 2.7-4.8 (kontrollikerralla aina "normaali") ja T4v 14. Suurin osa oireista pysyy ruokavaliolla kurissa (sumuisuus, väsymys, yhtäkkinen uupumus, korkea kolesteroli, paino ei pudonnut, kuiva iho... kaikki nykyään paremmin) ja paino putoaa, vaikkakin hitaasti. Liian matalat kalorit tekee aineenvaihdunnalle ja kilpirauhaselle hallaa. Jos syön viljoja runsaammin usean päivän putkeen, oireet palaavat pikkuhiljaa.

http://kaisajaakkola.fi/
        Linkin blogin kirjoittajalla on itsellään kilpparin vajaatoiminta. Linkin kirjoituksissa on paljon hyvää tietoa kilppariongelmaisen ruokavaliosta ja treenistä.

• Varo säästöliekkiä
        ap. kirjoitti:

TSH:n normaali viitearvon yläraja Suomessa on tuolla neljän pinnassa, mutta paljon on ollut kirjoituksia, että se pitäisi pudottaa kahteen, ja jossain muualla näin onkin. T4v 14 viiteasteikolla 12-22 on alarajoilla eli lähellä vajaatoimintaa. (TSH:n arvo nousee vajaatoiminnassa ja T4v laskee. ) Sinulla on siis kilpirauhanen hidastumassa ja kilpparilabroja kannattaisi ottaa vähintään puolen vuoden välein. Ja silloin ei riitä pelkkä TSH!

Taipumus kilpirauhassairauksiin on perinnöllistä. Suurimman osan vajaatoiminnasta aiheuttaa kilpirauhasen autoimmuunitulehdus. Jos lähisuvussa on muitakin autoimmuunisairauksia kuten I-tyypin diabetes, astma tai MS-tauti, kertoo se alttiudesta autoimmuunisairauksiin. Kilpparin autoimmuunitulehdus voidaan selvittää kilpirauhasen vasta-ainekokeella TPOAb tai ohutneulabiobsialla. Jos tulehdus todetaan, elinikäinen Thyroxin-lääkitys tulee olemaan välttämätön jossain vaiheessa.

Ene-dieetti on vahingollinen kilpirauhasen vajaatoimintaiselle, sillä se hidastaa rauhasen toimintaa entisestään. Et kertonut pituuttasi etkä painoasi, vain painoindeksin, mutta jos olet hyvin pienikasvuinen (150cm) etkä liiku ollenkaan, kulutuksesi voi olla jopa vain 1600kcal/vrk. Mutta jos olet 165cm/105kg, kulutuksesi voi olla 1812kcal/vrk. Nämä arvot siis, jos et liiku ollenkaan ja lasketaan, että aineenvaihduntasi on maksimin 20% normaalia hitaampi eli pahin mahdollinen skenaario. Sinuna söisin vähintään 1500kcal ja pyrkisin lisäämään liikuntaa sen verran kuin voit.

Katso Sydänliiton laskuri:
        http://www.sydanliitto.fi/energiantarve1

Uuden painoindeksi voit katsoa täältä: http://yle.fi/uutiset/laske_uusi_painoindeksisi_taalta/6476582

Ota lisää selvää kilpirauhasen vajaatoiminnasta esim. Kilpirauhasfoorumin sivustolta: http://www.kilpirauhas.info/foorumi/
        Tietopankkiin pääseminen vaatii rekisteröitymisen (sähköposti ja oikea nimi eivät näy julkisesti), mutta se kannattaa. Voit yllättyä, miten sinulla voi olla jotain ominaisuuksia/oireita, joiden et mitenkään tiennyt liittyvän kilpirauhasen vajaatoimintaan. Oirelistat ja labrakoetulokset kannattaa ottaa mukaan lääkärin vastaanotolle. - Mainitsemistani yleisistä oireista puuttui ummetustaipumus, alhainen hemoglobiini eli anemia ja kohonnut LHD-kolesteroli.

Jos siirryt suomi24:ssa kilpirauhasssairaudet-palstalle, käytä alkuperäistä nimimerkkiä ja laita kirjoitukseen huomautus tai linkki tähän keskusteluun.

• oma asiasi, mutta...

Jutan dieetti on muuten todella tehokas, ja siinä on n. 1500 kcal päivälle. Jos lisäät siihen kourallisen pähkinöitä, se alkaa olemaan aikaslailla hyvä dieetti. Ja jos nälättää vielä syömisen jälkeen, heti perään voi vedellä niitä kasviksia lisäksi. Aivan varmasti alat laihtumaan ihan silmissä.

Toi dieetti on siitä hyvä, ettei tarvitse nähdä nälkää. Vatsa täyttyy ja energisyys lisääntyy. Parissa päivässä jo tulee ihan erilailla kevyt olo.

Olen käyttänyt tuota muutaman kerran kuuriluonteisesti parin kilon tiputtamiseen. Läski lähtee normaalipainoiseltakin, kun punttaa ja liikkuu samalla! Suosittelen kokeilemaan muutaman kuukauden ajan.

• kalorilaskuri

Minulla on vähän sama ongelma, aloitin laihdutuksen syksyllä, sain hyvän ruokarytmin, paljon kasvisruokia, paino putosi... Sitten menin kalorilaskurin sivuille ja hups, söinkin vain 1200kcal, vaikka suositus oli jossain 2000:n paikkeilla. Nyt syön aika tarkkaan kalorilaskurin määrän, mutta paino junnaa paikoillaan. Aion kuitenkin jatkaa vielä tällä tiellä, koitan muuttaa ruokavalioni kalorilaskurin mukaiseksi (tällä hetkellä liikaa rasvaa ja hiilareita).

Minulla on ylipainoa noin 35kg, ja aion taltuttaa sen ruokatapojeni muutoksella. Vaikka sitten hitaammin. Neuvoisin sinuakin syömään ainakin sen 1700kcal/vrk, ja laihtumaan sitten vaikka vähän hitaammin, mutta toivottavasti sitten pysyvämmin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8253
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4541
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4313
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3942
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3430
    6. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3423
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3338
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3113
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2851
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2614
    Aihe