Kuinka pitkälle miehen ryyppäämistä pitää katsoa?

Kyllästynyt

Mieheni tissuttelee melkein joka ilta, yleensä 2 isoa lonkeroa. Joskus mies juo lisäksi salassa jotain vahvempaa.

Onko naukkailua katseltava? Onko epäreilua että koen ärsytystä miehen joka iltaista lonkerotökkiä ja piilojuopottelua kohtaan?

Kurjaa kun kaappien kulmat pullollaan miehen tyhjiä lonkero- ja siideritölkkejä, viinipulloja ja pikkuisia viinapulloja, joskus pari keittiötasollakin kun eivät mahdu kaappiin. Silloin en kehtaa kutsua ketään kylään.

Aika harvoin onneksi nykyään (kerran-pari kahdessa kuukaudessa) mies läträä kavereiden kanssa viinan kanssa niin että hän on yleensä se joka on eniten kännissä, siis sammuu.

Lähes poikkeuksetta mies kömpii kotiin vasta seuraavana aamuna, joskus vasta iltapäivällä vanhalta viinalta haisten ja ääni viskibassona koristen kotiin, kertoo nukkuvaneensa yön kavereiden sohvalla. On turha soitella perään, ei vastaa ennen kotiutumista. Ja päivä menee potemiseen.

Muutaman kerran mies on rymistellyt yllättäen kotiin aamu neljältä ja sammunut eteisen lattialle, sohvalle tai vessaan, jossa ensin oksensi monta kertaa niin että kylppäri raikui.

Hävettää ison miehen puolesta, ikää kuitenkin jo lähemmäs 40!

Mies on mukavaa seuraa selvin päin, mutta lapsellinen viinanläträys osana arkea meinaa ylittää oman sietokyvyn. Omille vanhemmille ja anopillekaan ei saa kertoa totuutta, eivät tiedä missä mennään.

On käynyt mielessä että erilaisiakin miehiä on. Sellaisia jotka viettää iltansa ja vapaa-aikansa muulla tavoin, harrastavatkin jotain.

En haluaisi erota vaan muutoksen alkoholin käyttöön ja perhe-elämästämme erilaista. Mies sanoo että johtuu elämän vaikeista jutuista, suhdekiemuroista, tms mistä milloinkin. Ehkä tekosyitä juomiselle.

Mies sanoo että juominen on typerää ja lapsellista, ja että voi lopettaa koska tanhansa. Mutta ei sitten vaan tee sitä. Välillä hetkeksi raitistuu kunnes pikku hiljaa ujuttaa viinat takaisin osaksi arkea. Yritin ehdottaa että hakisi apua tai tukea, mutta ei kuulemma ole kyse riippuvuudesta. Ehkei myönnä totuutta itselleen.

En mitään symbioosia halua, vaan että kaksi aikuista, itsenäistä, VASTUULLISTA ihmistä keskenään jakavat yhteisen elämän ja tekevät siinä sivussa omiakin juttuja mutta järkevyyden rajoissa ja toiset huomioiden. Ja mielestäni alkoholin käyttöä tulee rajoittaa jos se haittaa toista osapuolta tai lapsia. Olenko ihan metsässä näissä ajatuksissa?

Löytyykö Suomesta edes miestä, jonka kanssa voi tällaisen avioliiton solmia?

Vai onko kaikki suomalaismiehet pohjimmiltaan elämässään ryytyviä itsensä säälijöitä, jotka eivät viitsi tehdä mitään elämänsä parantamiseksi?

Kun sehän on tasan itsestä kiinni miten elämän järjestää, mitä tekee ja miten asioihin suhtautuu. Täällähän on tarkoitus nauttia elämästä!

Moni kiva asia jää meillä tekemättä, koska rahaa menee miehen alkoholiin, baariin, ym. ja miehen aika ja energia viinan naukkailuun ja pään selvittämiseen.

Olen toivonut kännäysinnon lopahtamista nyt viisitoista vuotta. Kohtako se "aikuistuminen" suhteessa viinaan tapahtuu vai kajasteleeko viinapullo miehen unelmien ykkösenä vielä eläkeiässäkin? Onko turha jäädä odottelemaan?

Aikuistuuko tämän tyyppiset miehet koskaan?

286

11957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 70 / 65

      Aikuistuu tai kuolee. Siinäpä ne vaihtoehdot taitavat olla.
      4-kymppisellä saattaa olle edessään vielä lukuisia kännäysvuosia-
      Et kuitenkaan mainitse sitä mikä on "melkein joka ilta"?

      Nuoruuteni hyvät kaverini kuolivat yksi toisensa jälkeen etuajassa. Varhaisimmat onnettomuuksissa vesillä. Viimeiset sisäkalujen pettämiseen.

      En tiedä muista mutta aloitettuani itse päivittäisen tissuttelun 57-vuotisena alkoi maailma harmaantumaan.
      En häiriköinyt, en rymistellyt yötä myöten enkä juossut baareissa mutta kokonaiskulutus alkoi nousemaan huolestuttavaksi.
      Alle 6-kymppisenä huolestuin mieskuntoni heikkenemisestä sekä tulevien vuosien laadusta ja määrästä.

      Jospa sinunkin miehesi oma-aloitteisesti asettaa asiat uudelleen tärkeysjärjestykseen.
      Kanssakäymisen intensitetti ja laatu sekä elämän sisältö.
      Luulisi jokaisen miehen asettavan oman viriliteettinsä listan kärkipäähän!

      Vaimoni ei kertaakaan moitiskellut tissutteluani. Eipä kyllä osallistunutkaan.

      • 2b-smart

        Ylipäätänsä alkoholin nautiskelijan kanssa ei ole viisasta seurustella tai pitää edes seuraa sellaisen kanssa. En tiedä nyt sitten sun tapauksessa, kun olet jo ollut hänen kanssaan niin kauan? se on sinun päätettävissä mitä teet, mut kannattaa olla kovana sen suhteen, että sun pitäis lopettaa alkoholin käytön jotta asiat lähtis menemään oikeaan suuntaan.


      • resfdsfds
        2b-smart kirjoitti:

        Ylipäätänsä alkoholin nautiskelijan kanssa ei ole viisasta seurustella tai pitää edes seuraa sellaisen kanssa. En tiedä nyt sitten sun tapauksessa, kun olet jo ollut hänen kanssaan niin kauan? se on sinun päätettävissä mitä teet, mut kannattaa olla kovana sen suhteen, että sun pitäis lopettaa alkoholin käytön jotta asiat lähtis menemään oikeaan suuntaan.

        Älä sekoita alkoholin nautiskelijoita ja alkoholiriippuvaisia keskenään.


      • 70 / 65
        2b-smart kirjoitti:

        Ylipäätänsä alkoholin nautiskelijan kanssa ei ole viisasta seurustella tai pitää edes seuraa sellaisen kanssa. En tiedä nyt sitten sun tapauksessa, kun olet jo ollut hänen kanssaan niin kauan? se on sinun päätettävissä mitä teet, mut kannattaa olla kovana sen suhteen, että sun pitäis lopettaa alkoholin käytön jotta asiat lähtis menemään oikeaan suuntaan.

        Oliko tarkoitettu minulle?

        Jos on, niin pidin sanomattakin selvänä, että tein rytminmuutoksen juuri ennen 60-vuotispäivääni.
        Kuusi totista treeniä viikossa niin siihen ei mahdu kaljoittelupäiviä!
        Illan kohtuullinenkin dokaaminen pilaa seuraavan päivän treenit ja viikon viimeisen treenipäivän illalla dokaaminen mitätöi sen harkan hyödyn.

        Sosiaalisia a-jaksoja on muutama vuodessa. Nyt seuraava näyttää alkavan 02.05. mutta sen jälkeisinä viikkoina pyrin käymään salilla pari kertaa viikossa = 4 alkoholitonta päivää.
        Olen tämän sortin fanaatikko vaikka olen kohtuullisessa sovussa a:n kanssa.

        Vaikka en ole lopettanut niin mielestäni asiat ovat menneet hiivatin hyvin viimeiset 10-vuotta.

        Ps. Kaikesta huolimatta vaimoni seurusteli minun kanssani kosteinakin vuosina.

        Anteeksi epäselvä ilmaisuni! Tulkintasi on hyvä esimerkki oman näkemyksen "läpilyönnistä".


      • mies 28v
        resfdsfds kirjoitti:

        Älä sekoita alkoholin nautiskelijoita ja alkoholiriippuvaisia keskenään.

        Niin, ensinnäkin tuo on alkoholisimia jolla halutaan upottaa elämän murheet eikä haluta kohdata niitä.Se on sitten taas miehestä itsestään kiinni haluaako selvittää ja kohdata ne kipeät asiat elämässä, mitä varten juo, vai juoko loppuelämänsä.


      • ghöhöhöö

        viina o hyvää


      • pahaakka
        2b-smart kirjoitti:

        Ylipäätänsä alkoholin nautiskelijan kanssa ei ole viisasta seurustella tai pitää edes seuraa sellaisen kanssa. En tiedä nyt sitten sun tapauksessa, kun olet jo ollut hänen kanssaan niin kauan? se on sinun päätettävissä mitä teet, mut kannattaa olla kovana sen suhteen, että sun pitäis lopettaa alkoholin käytön jotta asiat lähtis menemään oikeaan suuntaan.

        Saattaa olla alkoholissa jo kovasti kiinni miehesi. Silti aina tällainen paha akka jotain voi tehdä.... naputtaminen ei auta mutta minä ainakin olen piilojuomisen katselemisesta päässyt. 1. Tee juomisesta näkyvää! Mää keräilin kaikki pullot vaikka olohuoneen pöydälle ja kyseltäessä ylimalkaan: heielä ota niitä mää keksin niille just jotain paikkaa kun niitä alkaa olla joka paikassa. (ja täysin iloisella äänensävyllä)... 2. kerää tyhjät tölkit/pullot ja osta palautusrahoilla jotain hienoo! (itse ostin järjettömän kokoisen pallogrillin ja kehuskelin että palautuspulloilla ostin ;) ) 3. Muistuta että laittaa pullot kylmään tai "paikalleen" . OMA HÄPEÄ toimii, ei se häpeä mitä sinä koet.

        Mulla on nykyisin "normaaliraitis" mies. Joka itsekin huomaa jos alkaa mennä liikaa.


      • Glögiä ... hik .. !
        70 / 65 kirjoitti:

        Oliko tarkoitettu minulle?

        Jos on, niin pidin sanomattakin selvänä, että tein rytminmuutoksen juuri ennen 60-vuotispäivääni.
        Kuusi totista treeniä viikossa niin siihen ei mahdu kaljoittelupäiviä!
        Illan kohtuullinenkin dokaaminen pilaa seuraavan päivän treenit ja viikon viimeisen treenipäivän illalla dokaaminen mitätöi sen harkan hyödyn.

        Sosiaalisia a-jaksoja on muutama vuodessa. Nyt seuraava näyttää alkavan 02.05. mutta sen jälkeisinä viikkoina pyrin käymään salilla pari kertaa viikossa = 4 alkoholitonta päivää.
        Olen tämän sortin fanaatikko vaikka olen kohtuullisessa sovussa a:n kanssa.

        Vaikka en ole lopettanut niin mielestäni asiat ovat menneet hiivatin hyvin viimeiset 10-vuotta.

        Ps. Kaikesta huolimatta vaimoni seurusteli minun kanssani kosteinakin vuosina.

        Anteeksi epäselvä ilmaisuni! Tulkintasi on hyvä esimerkki oman näkemyksen "läpilyönnistä".

        Eli olet entinen alkoholisti ja nykyinen treeniholisti ...


      • kokenut pirun

      • nähnyt
        ghöhöhöö kirjoitti:

        viina o hyvää

        Ei kannata tuhlata elämäänsä katsomalla toisen juoppottelua. On varmaan jo niin koukussa ettei pääse irti, kunnes sairastuu. Useimmat kuolevat haimasyöpään tai munuaiset pettää, sitten olet hoitajana lopun aikaa. Valitse edes sinä.


      • 70 / 65
        Glögiä ... hik .. ! kirjoitti:

        Eli olet entinen alkoholisti ja nykyinen treeniholisti ...

        Pidän itseäni lähinnä terveysholistina joka nauttii kaikista elämän iloista ml. alkoholi siinä määrin, että se kestää nautinnon puolella.

        Kuntoilu on ollut jo vuosia ehtona lääkkeettömälle elämälle.

        Kuntoiluun tulee välillä viikon, kahden taukoja ja myös useamman viikon "laiskempia" jaksoja jolloin tasapainoilen viihteen ja kuntoilun kesken.

        Oikeastaan vaimoni on puolestani treeniholisti.
        Hän arvostaa tätä elämäntapaani ja jos olen kotioloissa treenaamatta niin kolmantena päivänä hän kysyy milloin on aikomukseni mennä salille.

        Ilmeiseti hänestä on, jostakin syystä, mukavampi elää tälläisen hyväkuntoisen, melkein raittiin miehen kanssa.


      • sen viereltä nähnyt
        resfdsfds kirjoitti:

        Älä sekoita alkoholin nautiskelijoita ja alkoholiriippuvaisia keskenään.

        "Älä sekoita alkoholin nautiskelijoita ja alkoholiriippuvaisia keskenään"

        Hah. Useimmiten ovat samaa sakkia. Ensin mainitut vain elävät kiellossa ongelmansa suhteen, ja suuttuvat, kun joku lausuu tosiasiat.


      • nasu11
        pahaakka kirjoitti:

        Saattaa olla alkoholissa jo kovasti kiinni miehesi. Silti aina tällainen paha akka jotain voi tehdä.... naputtaminen ei auta mutta minä ainakin olen piilojuomisen katselemisesta päässyt. 1. Tee juomisesta näkyvää! Mää keräilin kaikki pullot vaikka olohuoneen pöydälle ja kyseltäessä ylimalkaan: heielä ota niitä mää keksin niille just jotain paikkaa kun niitä alkaa olla joka paikassa. (ja täysin iloisella äänensävyllä)... 2. kerää tyhjät tölkit/pullot ja osta palautusrahoilla jotain hienoo! (itse ostin järjettömän kokoisen pallogrillin ja kehuskelin että palautuspulloilla ostin ;) ) 3. Muistuta että laittaa pullot kylmään tai "paikalleen" . OMA HÄPEÄ toimii, ei se häpeä mitä sinä koet.

        Mulla on nykyisin "normaaliraitis" mies. Joka itsekin huomaa jos alkaa mennä liikaa.

        Sori mutta mää ymmärrän ton palkintona. Tai ironiana.


    • kiltti mies.

      Tuo juoppo miehes e lopeta juomista ja sulle ei varmaan kelpaa mies joka ei jois useinkaan. Turha siis valittaa mitään kun sinä sen kanssa seurustelet ja siedät sen viinan juontia. Kaikki nuo juopot on samanlaisia et ne lupailee yhtä ja toista mutta se viina kittaaminen aina vaan jatkuu.

      "On käynyt mielessä että erilaisiakin miehiä on. Sellaisia jotka viettää iltansa ja vapaa-aikansa muulla tavoin, harrastavatkin jotain. "

      Tosiaan on mutta harvalle naiselle kelpaa mies joka käy vaikka salilla päivisin kuten minä.

      • 70 / 65

        Kelpaako kuntoileva mies? Ihmettelen jos joku nainen suhtautuisi ko. harrastukseen kielteisesti! En voi ymmärtää syytä vieroksuvaan asenteeseen!

        Minusta on luonnollista, että vaimoni pitää hyvänä ja välillisesti kannustaa saliharrastustani. 5 - 6 kertaa / viikko.

        Eikohän naistenkin mielestä ole miellyttävämpää asua sellaisen miehen kanssa joka huolehtii itsestään, kunnosta ja terveydestä.
        Sen reunaehtonahan on raittius tai hyvin vähäinen alkoholin käyttö ja terveellinen ravinto.


      • että näin meillä
        70 / 65 kirjoitti:

        Kelpaako kuntoileva mies? Ihmettelen jos joku nainen suhtautuisi ko. harrastukseen kielteisesti! En voi ymmärtää syytä vieroksuvaan asenteeseen!

        Minusta on luonnollista, että vaimoni pitää hyvänä ja välillisesti kannustaa saliharrastustani. 5 - 6 kertaa / viikko.

        Eikohän naistenkin mielestä ole miellyttävämpää asua sellaisen miehen kanssa joka huolehtii itsestään, kunnosta ja terveydestä.
        Sen reunaehtonahan on raittius tai hyvin vähäinen alkoholin käyttö ja terveellinen ravinto.

        --Sen reunaehtonahan on raittius tai hyvin vähäinen alkoholin käyttö ja terveellinen ravinto. --

        Mun vaimo häipyi kun lopetin ryyppäämisen ja aloin kuntoilemaan, elämästä tuli kuulemma tylsää kun ei käytykkään baareissa.


      • 70 / 65
        että näin meillä kirjoitti:

        --Sen reunaehtonahan on raittius tai hyvin vähäinen alkoholin käyttö ja terveellinen ravinto. --

        Mun vaimo häipyi kun lopetin ryyppäämisen ja aloin kuntoilemaan, elämästä tuli kuulemma tylsää kun ei käytykkään baareissa.

        Vaimo pysyi ja piti muutosta myönteisenä.

        Emme olleet "baari-ihmisiä". Se puoli elämässä oli tullut täyteen jo aktiivi-iässä töiden vuoksi.
        Vaimo lopetti vähäisenkin alkoholin käytön 52-vuotisena. Ei hurahtanut uskoon vaan muista syistä.
        60 vaiheessa alkoi liikunta- / alkoholisuhtella olemaan huomattavaa vaikutusta mieskuntooni. Tein valinnan.

        Olisvatkohan nuo tekijät vaikuttaneet suhteemme jatkuvuuteen?


      • dfsgfdfddf

        hiljaa


      • niin meilläkin
        että näin meillä kirjoitti:

        --Sen reunaehtonahan on raittius tai hyvin vähäinen alkoholin käyttö ja terveellinen ravinto. --

        Mun vaimo häipyi kun lopetin ryyppäämisen ja aloin kuntoilemaan, elämästä tuli kuulemma tylsää kun ei käytykkään baareissa.

        Vaimo narisi mun dokaamisesta. Aloitin kuntoilun, laihdutin 20 kg, vähensin dokaamista radikaalisti ja rupesin muutenkin huolehtimaan itsestäni ja ulkonäöstäni. Lopputuloksena oli että vaimo ilmoitti haluavansa eron, kun olemme kuulemma "kasvaneet erilleen".


      • 70 / 65
        niin meilläkin kirjoitti:

        Vaimo narisi mun dokaamisesta. Aloitin kuntoilun, laihdutin 20 kg, vähensin dokaamista radikaalisti ja rupesin muutenkin huolehtimaan itsestäni ja ulkonäöstäni. Lopputuloksena oli että vaimo ilmoitti haluavansa eron, kun olemme kuulemma "kasvaneet erilleen".

        Onkohan tuossa koko totuus?

        Onko mahdollisesti elämäntapa- ja muodonmuutokseesi liittynyt uusien sosiaalisten (naispuoleisten) syntyminen?
        Muuten en ymmärrä tuota!

        En odota vastausta koska mielipidettäni on vaikea muuttaa.


      • Sinä et kelpaisi edes jätesäkissä, koska et osaa kirjoittaa!!

        Mut ALOITTAJALLE sanoisin, että koska noin kauan olet jaksanut niin ennen mitään isoa eropäätöstä ainakaan, niin puhukaa asiasta ihan kunnolla. Hänellä voi vielä olla mahdollisuus kuitenkin vähentää, koska toi on vielä mielestäni tapa enemmän kuin riippuvuus, koska ilmeisesti missään "änkyrässä" hän ei jatkuvasti ole? Mut hyvin liki lienee se, että kohta ei pääse irti omin avuin, ja sen jälkeenhän se on totaalikieltäyminen.

        Jos nyt muuttaa lonkun vaikka kahviksi, limuksi, vedeksi etc. ja esim vain vkl tissuttaa niin en ITSE näkisi ongelmaa, jos ei ole väkivaltainen sun muuta. Mut sun elämä ja sun ratkaisu, kaikkea hyvää joka tapauksessa =)


      • selvä se
        70 / 65 kirjoitti:

        Kelpaako kuntoileva mies? Ihmettelen jos joku nainen suhtautuisi ko. harrastukseen kielteisesti! En voi ymmärtää syytä vieroksuvaan asenteeseen!

        Minusta on luonnollista, että vaimoni pitää hyvänä ja välillisesti kannustaa saliharrastustani. 5 - 6 kertaa / viikko.

        Eikohän naistenkin mielestä ole miellyttävämpää asua sellaisen miehen kanssa joka huolehtii itsestään, kunnosta ja terveydestä.
        Sen reunaehtonahan on raittius tai hyvin vähäinen alkoholin käyttö ja terveellinen ravinto.

        Tuollaiset juopot kelpaa kyllä naisille koska ovat jänniä. Turha valittaa mitään kun sinä senkanssa asut ja seurustelet. Et varmaan eikä moni muukaan nainen kelpuuta miestä joka juo kerran kuuss tai vähemmän.


      • 1.5 ryyppyä per ilta
        70 / 65 kirjoitti:

        Onkohan tuossa koko totuus?

        Onko mahdollisesti elämäntapa- ja muodonmuutokseesi liittynyt uusien sosiaalisten (naispuoleisten) syntyminen?
        Muuten en ymmärrä tuota!

        En odota vastausta koska mielipidettäni on vaikea muuttaa.

        Saattoi olla kyseessä kirjoittajalla perhetilanteen tasapainon muutos. Aiemmin mies oli viinaan menevänä heikompi mutta raitistuttuaan hänen asemansa nousi. Nainen oli mennyt yksiin sen heikomman ja ryypiskelevän kanssa ja uusi raitis ei enää ollutkaan mieluinen.

        Mies lakkasi olemasta naiselle korjausprojekti. Hän ei enää ollut kelvollinen tekosyy naiselle olla itse tekemättä omaan elämäänsä tarvittavia muutoksia. Syyt erolle saattoivat olla olemassa jo vuosikausia mutta vasta miehen ryhdistäytyminen sai naisen itsensä ryhdistäytymään. Raitista miestä ei voi suhteeseen liittyvissä asioissa hämätä samalla lailla kuin sellaista, joka yleensä on kännissä. Raitis mies näkee ja kuulee.

        Tuon saman tarinan olen kuullut muualtakin eli ei ole mikään yksittäistapaus. Se ei saisi siltikään olla este ryyppäämisen lopettamiselle, sillä liiallinen viinan käyttö tappaa tehokkaammin kuin raitistumisesta aiheutunut ero.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9905949

        Alkoholipalstalla näistä on keskusteltu paljon: http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3650


      • juoppo & huoripukki
        selvä se kirjoitti:

        Tuollaiset juopot kelpaa kyllä naisille koska ovat jänniä. Turha valittaa mitään kun sinä senkanssa asut ja seurustelet. Et varmaan eikä moni muukaan nainen kelpuuta miestä joka juo kerran kuuss tai vähemmän.

        Alkoholi se minustakin miehen teki, sen mahdollistama letkeän renttumainen käytös avasi tien naismaailmaan. Ovi oli lukossa kunnes löysin avaimen, kunnes löysin viinan. Sillä tiellä ollaan edelleenkin. Jos pullo on, juodaan, jos nainen on, otetaan. Alkoholi on myös hyvä keino manipuloida naisia. Itse kuitenkin kestää enemmän ja tolkku säilyy, vaikka nainen olisi jo ihan hurlumhei.


      • nähnyt
        70 / 65 kirjoitti:

        Kelpaako kuntoileva mies? Ihmettelen jos joku nainen suhtautuisi ko. harrastukseen kielteisesti! En voi ymmärtää syytä vieroksuvaan asenteeseen!

        Minusta on luonnollista, että vaimoni pitää hyvänä ja välillisesti kannustaa saliharrastustani. 5 - 6 kertaa / viikko.

        Eikohän naistenkin mielestä ole miellyttävämpää asua sellaisen miehen kanssa joka huolehtii itsestään, kunnosta ja terveydestä.
        Sen reunaehtonahan on raittius tai hyvin vähäinen alkoholin käyttö ja terveellinen ravinto.

        Minä pidin mieheni kuntoilusta ja otin osaa itsekkin. Olihan se paljon ihanempaa tuntea hyväkuntoinen mies lähellään joka uhkui voimaa.


      • leijona2
        niin meilläkin kirjoitti:

        Vaimo narisi mun dokaamisesta. Aloitin kuntoilun, laihdutin 20 kg, vähensin dokaamista radikaalisti ja rupesin muutenkin huolehtimaan itsestäni ja ulkonäöstäni. Lopputuloksena oli että vaimo ilmoitti haluavansa eron, kun olemme kuulemma "kasvaneet erilleen".

        Oletko vapaa?


    • mies salilta.

      "Eikohän naistenkin mielestä ole miellyttävämpää asua sellaisen miehen kanssa joka huolehtii itsestään, kunnosta ja terveydestä."

      Lueppa tuo aloitus niin ei ole näköjään

    • Aatteleppa Ite

      "Onko turha jäädä odottelemaan?
      Aikuistuuko tämän tyyppiset miehet koskaan? "

      15-vuotta oot ootellu?

      Aattelikko itte aikuistua koskaan?

      • kanssasisar 60+

        Meijän äijä vetää joka ilta vähintään kuusi kaljaa. Eli tota rataa joka v-n ilta. Ei hoida hampaitaan ei käy suihkussa. Ruuasta tinkii muttei viinasta. Eli on itsekäs alkoholisti.
        Ei ole yhteisiä lapsia, muttemme harrasta enää seksiäkään. Mä en taho !

        Olen ajatellut jättää juopon nyt keväällä, ei se tosta enää muuksi muutu. Lapsenomaisuus ärsyttää. On juonu aivot pihalle. Positiivisinta asiassa on että tunnustaa riippuvaisuutensa viinasta, tai siis kaljasta kun elimistö ei enää salli vahvempaa litkua.
        Muttei halua lopettaa, vähentääkään.

        Ei se sun ukkos siitä enää raitistu ellei hurahda uskoon tms. Sitten tosin voi olla yhtä rasittava kun loilottaa uskovien alkkisten kanssa niitten arkkiveisuja.
        Itse päätät mitä teet. Mutta älä ainakaan tee lapsia sen kanssa. Olisit käytännössä yksinhuoltaja. Plus juoppo vaivoinasi.

        Ei tarvi huutaa. Sano sille rauhallisesti että ellet kykene täysraittiuteen tiemme eroavat. Ja pidä mitä sanot.


      • kanssasisar 60+ kirjoitti:

        Meijän äijä vetää joka ilta vähintään kuusi kaljaa. Eli tota rataa joka v-n ilta. Ei hoida hampaitaan ei käy suihkussa. Ruuasta tinkii muttei viinasta. Eli on itsekäs alkoholisti.
        Ei ole yhteisiä lapsia, muttemme harrasta enää seksiäkään. Mä en taho !

        Olen ajatellut jättää juopon nyt keväällä, ei se tosta enää muuksi muutu. Lapsenomaisuus ärsyttää. On juonu aivot pihalle. Positiivisinta asiassa on että tunnustaa riippuvaisuutensa viinasta, tai siis kaljasta kun elimistö ei enää salli vahvempaa litkua.
        Muttei halua lopettaa, vähentääkään.

        Ei se sun ukkos siitä enää raitistu ellei hurahda uskoon tms. Sitten tosin voi olla yhtä rasittava kun loilottaa uskovien alkkisten kanssa niitten arkkiveisuja.
        Itse päätät mitä teet. Mutta älä ainakaan tee lapsia sen kanssa. Olisit käytännössä yksinhuoltaja. Plus juoppo vaivoinasi.

        Ei tarvi huutaa. Sano sille rauhallisesti että ellet kykene täysraittiuteen tiemme eroavat. Ja pidä mitä sanot.

        Miksi odottaa kevääsen? Alkoholistin kanssa eläminen on yhtä helvettiä ja juominen ei lopu toisen takia vaan itsensä jos loppuu. Ajattelin vaan jos olet jo lähtö päätöksen tehnyt miksi kiduttaa itseään pityempään?


      • Päätön päätös.
        tangtang kirjoitti:

        Miksi odottaa kevääsen? Alkoholistin kanssa eläminen on yhtä helvettiä ja juominen ei lopu toisen takia vaan itsensä jos loppuu. Ajattelin vaan jos olet jo lähtö päätöksen tehnyt miksi kiduttaa itseään pityempään?

        Kato pakko hänen on odottaa kevättä. Kun ei ole asuntoa tarkenee muuttaa telttaan asumaan :)


      • pohjan akkapaha
        Päätön päätös. kirjoitti:

        Kato pakko hänen on odottaa kevättä. Kun ei ole asuntoa tarkenee muuttaa telttaan asumaan :)

        Väärin, sinä päätön tapaus! Yhteinen velka saadaan maksettua siiheks ja sitte nostan kytkintä. Ja mun elämä ei ole täyttä helvettiä, koska itse sanelen miten mennään nytkin. Koska olen vahva, aion olla yksin loppuelämäni en tarvi kakslahkeista. jarrunahan ratilaisen rattaassa tuo vaan on. Se taas tarviiko se mua ei enää kiinnosta.


      • :?)
        pohjan akkapaha kirjoitti:

        Väärin, sinä päätön tapaus! Yhteinen velka saadaan maksettua siiheks ja sitte nostan kytkintä. Ja mun elämä ei ole täyttä helvettiä, koska itse sanelen miten mennään nytkin. Koska olen vahva, aion olla yksin loppuelämäni en tarvi kakslahkeista. jarrunahan ratilaisen rattaassa tuo vaan on. Se taas tarviiko se mua ei enää kiinnosta.

        Odotetaan vaan kevääseen siitä se meille aurinkoinen kesä tulee.
        Jos on vuoden katsonut miehen juomista niin menee toinenkin laita rahaa sukanvarteen.
        Elä omaa elämääsi ja ole mahdollisimman vähän miehen vaikutuspiirissä.
        Ulkoilu , käsityöt yms on hyvää ajankulua ja ystävät :)
        Jos et kotia voi pyytää niin puhelin ja netti on keksitty.


    • oma valintasi

      "Onko naukkailua katseltava? Onko epäreilua että koen ärsytystä miehen joka iltaista lonkerotökkiä ja piilojuopottelua kohtaan?"

      "Mies on mukavaa seuraa selvin päin, mutta lapsellinen viinanläträys osana arkea meinaa ylittää oman sietokyvyn."

      Itse vedät rajasi mitä siedät, sitä ei kukaan ulkopuolinen päätä

    • hengenveto

      Olen nainen ja tissuttelin kotona kymmenkunta vuotta. Mieheni osallistui viikonloppuisin lasin kilistelyyn, mutta arkena hän ei ottanut pisaraakaan.

      Mieheni yritti olla hienotunteinen tissutteluani kohtaan, mutta aika ajoin hän huomautti kasvavista määristä. Se "hyvä" minun tissuttelussani oli, etten koskaan juonut itseäni känniin enkä ravannut baareissa.

      Lopulta aloin masentua ja niin alkoi miehenikin. Hänellä alkoi olla suunnaton huoli minusta ja terveydestäni ylipäätään, mielenterveydestäni puhumattakaan.
      Hän kuitenkin aina sanoi, ettei hän halua minua alkoholin takia jättää, mutta että hän ei keksi oikein mitään muutakaan vaihtoehtoa enää, koska alkoholista alkoi tulla minulle liian tärkeää rajoittaen yhteisiä menoja paikkoihin joissa en voinut tissutella.

      Hän ei kuitenkaan kiristänyt minua erolla, hän vain ilmoitti, että hän on voimaton ja surullinen.

      Hänen rakkautensa ja kärsivällisyytensä ymmärtää minun henkilökohtaisia syitäni juoda saivat minut avaamaan silmäni todellisuudelle. Ymmärsin lopulta, etten saa omia ongelmiani pois juomalla.

      Lopetin juomisen kokonaan. Eikä minulla enää niitä henkilökohtaisia ongelmia enää ollutkaan! Ne olivat vain vaivihkaa tekeytyneet vuosien saatossa ja nimenomaan juomisen seurauksena. Tämän kun ymmärsin, niin elämä alkoi maistumaan.

      Raitistuttuani hän koki myös omalla kohdallaan sen, ettei juurikaan halua enää juoda. Hän juo todella harvoin ja senkin vähän yleensä jossain poikien mökki&makkara-keikalla.

      Onneksi hänen kärsivällisyytensä riitti. Olen niin onnellinen siitä, ettei avioliittomme ajautunut karille juomiseni takia.

      Riittääkö sinun kärsivällisyytesi ja rakkautesi? Se sinun pitää punnita itse. Kyllä sinä tiedät jos/ kun raja tulee vastaan.

      • oma elämä

        Olipa mahtava kertomus, hengenveto.
        Olen seukannut miehen kanssa joka naukkailee päivittäin, viikonloppusin kunnon kännit alkaa useasti jo torstaina jatkuen maanantaihin, Tiistaista lähtein ajokunnossa.
        . Hän on halunnut saada minutkin kilistelemään kanssaan. Alussa viikonloppuisin viihteily oli mielestäni kivaa ja romanttista. (En ole aikasemmin maistellut juuri ollenkaan). Aikapian huomasin kuitenkin, että viikonloppuisin kilistelyt ei ole minun juttu. Aloin puhumaan miehelle, että hänkin voisi vähentää sillä aloin pelätä omankin elämäni puolesta. Sillä vaikka päätin, että meillä ei oteta enää niin kuitenkin kun hän aloitti saunajuomista ja toi sitten viinipöntön pöydälle niin minusta ei enää ollut panemaan vastaan. Join hänen kanssaan. Olen syksystä asti yrittänyt päästä irti alkoholista ja myöskin hänestä.
        Oltiin erossa muutama viikko, itse olin täysin raitis kokoajan. Kun mies sitten halusi tulla takas, punnitsin mielessänii hyvät ja huonot asiat ja tein selväksi, että meillä ei juoda enää edes saunajuomia. Hän lupasi, löi jopa vetoa, että ei juo.
        Se kesti kaks viikkoa.
        Tuli Joulu, toiveeni osallistumisesta eri tapahtumiin kariutuivat koska hän oli humalassa kokoajan. Lupasi kyllä että UUden vuoden lupaus pitää Elämäntaparemontti alkaa vuoden vaihteesta. Uskoin taas. Juhlin kanssaan Uutta Vuotta. Petyin jälleen kerran. Viimeviikonloppuna paloi pinna. Käskin koota tavaransa ja häipyä. Vielä lähtiessään laittoin minulle snapbilasiin Whiskyä. Kaadoin sen viemäriin.
        Ollut poissa monta päivää mutta ilmestyi aamulla kukkien kanssa kanssa luullen, että kaikki hyvin. Hän jutteli tekemistämme suunnitelmista aivankuin mitään ei olisi tapahtunut.
        Istuin ja kuuntelin hetken miettein, että mitä tässä pitää nyt tehdä. Nousin pystyyn ja sanoin, että NYT ei enää käy, Hän saa lähteä, en jatka tätä enää.
        Hän lähti. Toivottavasti pysyn nyt päätöksessäni, enkä ala punnitseen hyviä ja huonja puolia kun sillä puntarilla jää huonot puolet nollaan.

        Minulla ei riitä rakkaus hänen tukemiseen ja ymmärtämiseen koska hän ei ymmärrä minua. Jos jatkaisin hänen kanssaan niin olisin kohta täysi alkkis itsekin.


      • tippa tappaa
        oma elämä kirjoitti:

        Olipa mahtava kertomus, hengenveto.
        Olen seukannut miehen kanssa joka naukkailee päivittäin, viikonloppusin kunnon kännit alkaa useasti jo torstaina jatkuen maanantaihin, Tiistaista lähtein ajokunnossa.
        . Hän on halunnut saada minutkin kilistelemään kanssaan. Alussa viikonloppuisin viihteily oli mielestäni kivaa ja romanttista. (En ole aikasemmin maistellut juuri ollenkaan). Aikapian huomasin kuitenkin, että viikonloppuisin kilistelyt ei ole minun juttu. Aloin puhumaan miehelle, että hänkin voisi vähentää sillä aloin pelätä omankin elämäni puolesta. Sillä vaikka päätin, että meillä ei oteta enää niin kuitenkin kun hän aloitti saunajuomista ja toi sitten viinipöntön pöydälle niin minusta ei enää ollut panemaan vastaan. Join hänen kanssaan. Olen syksystä asti yrittänyt päästä irti alkoholista ja myöskin hänestä.
        Oltiin erossa muutama viikko, itse olin täysin raitis kokoajan. Kun mies sitten halusi tulla takas, punnitsin mielessänii hyvät ja huonot asiat ja tein selväksi, että meillä ei juoda enää edes saunajuomia. Hän lupasi, löi jopa vetoa, että ei juo.
        Se kesti kaks viikkoa.
        Tuli Joulu, toiveeni osallistumisesta eri tapahtumiin kariutuivat koska hän oli humalassa kokoajan. Lupasi kyllä että UUden vuoden lupaus pitää Elämäntaparemontti alkaa vuoden vaihteesta. Uskoin taas. Juhlin kanssaan Uutta Vuotta. Petyin jälleen kerran. Viimeviikonloppuna paloi pinna. Käskin koota tavaransa ja häipyä. Vielä lähtiessään laittoin minulle snapbilasiin Whiskyä. Kaadoin sen viemäriin.
        Ollut poissa monta päivää mutta ilmestyi aamulla kukkien kanssa kanssa luullen, että kaikki hyvin. Hän jutteli tekemistämme suunnitelmista aivankuin mitään ei olisi tapahtunut.
        Istuin ja kuuntelin hetken miettein, että mitä tässä pitää nyt tehdä. Nousin pystyyn ja sanoin, että NYT ei enää käy, Hän saa lähteä, en jatka tätä enää.
        Hän lähti. Toivottavasti pysyn nyt päätöksessäni, enkä ala punnitseen hyviä ja huonja puolia kun sillä puntarilla jää huonot puolet nollaan.

        Minulla ei riitä rakkaus hänen tukemiseen ja ymmärtämiseen koska hän ei ymmärrä minua. Jos jatkaisin hänen kanssaan niin olisin kohta täysi alkkis itsekin.

        Ei tuollaisen kanssa kannata elämää ja perhettä,esim lapsia suunnitella.
        Täysi raittius antaisi mahdollisuuden.
        Miten työt hoidetaan jos juo paljon?


      • oma elämä
        tippa tappaa kirjoitti:

        Ei tuollaisen kanssa kannata elämää ja perhettä,esim lapsia suunnitella.
        Täysi raittius antaisi mahdollisuuden.
        Miten työt hoidetaan jos juo paljon?

        Työttömyys on kaiken pahan alku ja juuri.


      • 70 / 65
        oma elämä kirjoitti:

        Työttömyys on kaiken pahan alku ja juuri.

        Ei välttämättä ole!

        Työttömyys antaa mahdollisuuden oman kunnon hoitamiseen.
        On aikaa harrastaa keräilytaloutta, suunnitella ja toteuttaa yksinkertaista, edullista ja terveellistä ruuan valmistusta.
        Se antaa mahdollisuuden kaikkien arkisten askareiden tekemiseen ja tekemisen jakauman kriittiseen tarkasteluun.
        Työttömyys jättää aikaa ja energiaa prheen ja puolison kanssa harrastamiseen.

        Työttömyys koetaan uhkana mutta itse asiassa se on arvaamattoman suuri mahdollisuus.
        Tuleepahan elämän perusarvot tarkastelluksi uudessa valossa!


      • on se paha...toisille
        70 / 65 kirjoitti:

        Ei välttämättä ole!

        Työttömyys antaa mahdollisuuden oman kunnon hoitamiseen.
        On aikaa harrastaa keräilytaloutta, suunnitella ja toteuttaa yksinkertaista, edullista ja terveellistä ruuan valmistusta.
        Se antaa mahdollisuuden kaikkien arkisten askareiden tekemiseen ja tekemisen jakauman kriittiseen tarkasteluun.
        Työttömyys jättää aikaa ja energiaa prheen ja puolison kanssa harrastamiseen.

        Työttömyys koetaan uhkana mutta itse asiassa se on arvaamattoman suuri mahdollisuus.
        Tuleepahan elämän perusarvot tarkastelluksi uudessa valossa!

        a ongelmaiselle jää liikaa aikaa olla rakkaansa, viinan, kanssa


      • 70 / 65
        on se paha...toisille kirjoitti:

        a ongelmaiselle jää liikaa aikaa olla rakkaansa, viinan, kanssa

        Kokeilin sitäkin mutta ei tuntunut houkuttelevalta eikä järkevältä pitempään.
        Tulevien päivien laatu alkoi mietityttämään.

        Tunnen kyllä tapauksia tuttavapiirissänikin.


      • oma elämä kirjoitti:

        Olipa mahtava kertomus, hengenveto.
        Olen seukannut miehen kanssa joka naukkailee päivittäin, viikonloppusin kunnon kännit alkaa useasti jo torstaina jatkuen maanantaihin, Tiistaista lähtein ajokunnossa.
        . Hän on halunnut saada minutkin kilistelemään kanssaan. Alussa viikonloppuisin viihteily oli mielestäni kivaa ja romanttista. (En ole aikasemmin maistellut juuri ollenkaan). Aikapian huomasin kuitenkin, että viikonloppuisin kilistelyt ei ole minun juttu. Aloin puhumaan miehelle, että hänkin voisi vähentää sillä aloin pelätä omankin elämäni puolesta. Sillä vaikka päätin, että meillä ei oteta enää niin kuitenkin kun hän aloitti saunajuomista ja toi sitten viinipöntön pöydälle niin minusta ei enää ollut panemaan vastaan. Join hänen kanssaan. Olen syksystä asti yrittänyt päästä irti alkoholista ja myöskin hänestä.
        Oltiin erossa muutama viikko, itse olin täysin raitis kokoajan. Kun mies sitten halusi tulla takas, punnitsin mielessänii hyvät ja huonot asiat ja tein selväksi, että meillä ei juoda enää edes saunajuomia. Hän lupasi, löi jopa vetoa, että ei juo.
        Se kesti kaks viikkoa.
        Tuli Joulu, toiveeni osallistumisesta eri tapahtumiin kariutuivat koska hän oli humalassa kokoajan. Lupasi kyllä että UUden vuoden lupaus pitää Elämäntaparemontti alkaa vuoden vaihteesta. Uskoin taas. Juhlin kanssaan Uutta Vuotta. Petyin jälleen kerran. Viimeviikonloppuna paloi pinna. Käskin koota tavaransa ja häipyä. Vielä lähtiessään laittoin minulle snapbilasiin Whiskyä. Kaadoin sen viemäriin.
        Ollut poissa monta päivää mutta ilmestyi aamulla kukkien kanssa kanssa luullen, että kaikki hyvin. Hän jutteli tekemistämme suunnitelmista aivankuin mitään ei olisi tapahtunut.
        Istuin ja kuuntelin hetken miettein, että mitä tässä pitää nyt tehdä. Nousin pystyyn ja sanoin, että NYT ei enää käy, Hän saa lähteä, en jatka tätä enää.
        Hän lähti. Toivottavasti pysyn nyt päätöksessäni, enkä ala punnitseen hyviä ja huonja puolia kun sillä puntarilla jää huonot puolet nollaan.

        Minulla ei riitä rakkaus hänen tukemiseen ja ymmärtämiseen koska hän ei ymmärrä minua. Jos jatkaisin hänen kanssaan niin olisin kohta täysi alkkis itsekin.

        Uusi elämä:
        Itse katsoin tuollaista elämää 10-vuotta , uskoin ja luotin, kuinka monesti läksin ja vähän ajan päästä palasin takaisin. Syksyllä otin viimein elämäni omiin käsiin ja aloin elää itsekseni. Olen pitänyt yhteyttä häneen, mutta huomannut kuinka alas hän pikkuhiljaa vajoaa säälittää, mutta itse hän on tiensä valinnut.


      • oma elämä kirjoitti:

        Olipa mahtava kertomus, hengenveto.
        Olen seukannut miehen kanssa joka naukkailee päivittäin, viikonloppusin kunnon kännit alkaa useasti jo torstaina jatkuen maanantaihin, Tiistaista lähtein ajokunnossa.
        . Hän on halunnut saada minutkin kilistelemään kanssaan. Alussa viikonloppuisin viihteily oli mielestäni kivaa ja romanttista. (En ole aikasemmin maistellut juuri ollenkaan). Aikapian huomasin kuitenkin, että viikonloppuisin kilistelyt ei ole minun juttu. Aloin puhumaan miehelle, että hänkin voisi vähentää sillä aloin pelätä omankin elämäni puolesta. Sillä vaikka päätin, että meillä ei oteta enää niin kuitenkin kun hän aloitti saunajuomista ja toi sitten viinipöntön pöydälle niin minusta ei enää ollut panemaan vastaan. Join hänen kanssaan. Olen syksystä asti yrittänyt päästä irti alkoholista ja myöskin hänestä.
        Oltiin erossa muutama viikko, itse olin täysin raitis kokoajan. Kun mies sitten halusi tulla takas, punnitsin mielessänii hyvät ja huonot asiat ja tein selväksi, että meillä ei juoda enää edes saunajuomia. Hän lupasi, löi jopa vetoa, että ei juo.
        Se kesti kaks viikkoa.
        Tuli Joulu, toiveeni osallistumisesta eri tapahtumiin kariutuivat koska hän oli humalassa kokoajan. Lupasi kyllä että UUden vuoden lupaus pitää Elämäntaparemontti alkaa vuoden vaihteesta. Uskoin taas. Juhlin kanssaan Uutta Vuotta. Petyin jälleen kerran. Viimeviikonloppuna paloi pinna. Käskin koota tavaransa ja häipyä. Vielä lähtiessään laittoin minulle snapbilasiin Whiskyä. Kaadoin sen viemäriin.
        Ollut poissa monta päivää mutta ilmestyi aamulla kukkien kanssa kanssa luullen, että kaikki hyvin. Hän jutteli tekemistämme suunnitelmista aivankuin mitään ei olisi tapahtunut.
        Istuin ja kuuntelin hetken miettein, että mitä tässä pitää nyt tehdä. Nousin pystyyn ja sanoin, että NYT ei enää käy, Hän saa lähteä, en jatka tätä enää.
        Hän lähti. Toivottavasti pysyn nyt päätöksessäni, enkä ala punnitseen hyviä ja huonja puolia kun sillä puntarilla jää huonot puolet nollaan.

        Minulla ei riitä rakkaus hänen tukemiseen ja ymmärtämiseen koska hän ei ymmärrä minua. Jos jatkaisin hänen kanssaan niin olisin kohta täysi alkkis itsekin.

        Voimia sulle päätöksen kanssa, niin mun olet huomannut ei juominen lopu. Eikä se lopu ennen kun mies sitä itse haluaa todella. Juomista ei lopeteta toisen takia, voi olla kauankin ilman mutta valitettavan usein se alkaa taas. Itse olen elänyt alkoholisti äidin kanssa lapsuuden se pettymysten määrä oli suuri,


      • kiltti mies.
        70 / 65 kirjoitti:

        Ei välttämättä ole!

        Työttömyys antaa mahdollisuuden oman kunnon hoitamiseen.
        On aikaa harrastaa keräilytaloutta, suunnitella ja toteuttaa yksinkertaista, edullista ja terveellistä ruuan valmistusta.
        Se antaa mahdollisuuden kaikkien arkisten askareiden tekemiseen ja tekemisen jakauman kriittiseen tarkasteluun.
        Työttömyys jättää aikaa ja energiaa prheen ja puolison kanssa harrastamiseen.

        Työttömyys koetaan uhkana mutta itse asiassa se on arvaamattoman suuri mahdollisuus.
        Tuleepahan elämän perusarvot tarkastelluksi uudessa valossa!

        Nimenomaan. Olen työtön ja olen käynyt salilla yli 2.5 vuotta 4-6 kertaa viikossa. Sitä ennen pelasin salibändyä vuosia. Olen juonut alkoholia kerran viimeisen 3 kk aikana ja vielä olen ainakin 1-2 kk juomatta.

        Ystäviä minulla eiole eikä oikein läheisiäkään ja rakkautta en ole saanut yli 10 vuoteen ja sosiaaline elämäni on täysin nolla. Minun pitäsi siis olla paha juoppo jo elämän tilanteen takia mutta enole sortunut juomaan. Naiset rakastuu vaan juoppohin eikä kunnon miehiin.


      • Älä huoli!
        kiltti mies. kirjoitti:

        Nimenomaan. Olen työtön ja olen käynyt salilla yli 2.5 vuotta 4-6 kertaa viikossa. Sitä ennen pelasin salibändyä vuosia. Olen juonut alkoholia kerran viimeisen 3 kk aikana ja vielä olen ainakin 1-2 kk juomatta.

        Ystäviä minulla eiole eikä oikein läheisiäkään ja rakkautta en ole saanut yli 10 vuoteen ja sosiaaline elämäni on täysin nolla. Minun pitäsi siis olla paha juoppo jo elämän tilanteen takia mutta enole sortunut juomaan. Naiset rakastuu vaan juoppohin eikä kunnon miehiin.

        I love you!


      • Lääke konjakki
        oma elämä kirjoitti:

        Olipa mahtava kertomus, hengenveto.
        Olen seukannut miehen kanssa joka naukkailee päivittäin, viikonloppusin kunnon kännit alkaa useasti jo torstaina jatkuen maanantaihin, Tiistaista lähtein ajokunnossa.
        . Hän on halunnut saada minutkin kilistelemään kanssaan. Alussa viikonloppuisin viihteily oli mielestäni kivaa ja romanttista. (En ole aikasemmin maistellut juuri ollenkaan). Aikapian huomasin kuitenkin, että viikonloppuisin kilistelyt ei ole minun juttu. Aloin puhumaan miehelle, että hänkin voisi vähentää sillä aloin pelätä omankin elämäni puolesta. Sillä vaikka päätin, että meillä ei oteta enää niin kuitenkin kun hän aloitti saunajuomista ja toi sitten viinipöntön pöydälle niin minusta ei enää ollut panemaan vastaan. Join hänen kanssaan. Olen syksystä asti yrittänyt päästä irti alkoholista ja myöskin hänestä.
        Oltiin erossa muutama viikko, itse olin täysin raitis kokoajan. Kun mies sitten halusi tulla takas, punnitsin mielessänii hyvät ja huonot asiat ja tein selväksi, että meillä ei juoda enää edes saunajuomia. Hän lupasi, löi jopa vetoa, että ei juo.
        Se kesti kaks viikkoa.
        Tuli Joulu, toiveeni osallistumisesta eri tapahtumiin kariutuivat koska hän oli humalassa kokoajan. Lupasi kyllä että UUden vuoden lupaus pitää Elämäntaparemontti alkaa vuoden vaihteesta. Uskoin taas. Juhlin kanssaan Uutta Vuotta. Petyin jälleen kerran. Viimeviikonloppuna paloi pinna. Käskin koota tavaransa ja häipyä. Vielä lähtiessään laittoin minulle snapbilasiin Whiskyä. Kaadoin sen viemäriin.
        Ollut poissa monta päivää mutta ilmestyi aamulla kukkien kanssa kanssa luullen, että kaikki hyvin. Hän jutteli tekemistämme suunnitelmista aivankuin mitään ei olisi tapahtunut.
        Istuin ja kuuntelin hetken miettein, että mitä tässä pitää nyt tehdä. Nousin pystyyn ja sanoin, että NYT ei enää käy, Hän saa lähteä, en jatka tätä enää.
        Hän lähti. Toivottavasti pysyn nyt päätöksessäni, enkä ala punnitseen hyviä ja huonja puolia kun sillä puntarilla jää huonot puolet nollaan.

        Minulla ei riitä rakkaus hänen tukemiseen ja ymmärtämiseen koska hän ei ymmärrä minua. Jos jatkaisin hänen kanssaan niin olisin kohta täysi alkkis itsekin.

        Jep, pakottamalla ja uhkailulla kaikki raitistuu...


      • surkea mies
        kiltti mies. kirjoitti:

        Nimenomaan. Olen työtön ja olen käynyt salilla yli 2.5 vuotta 4-6 kertaa viikossa. Sitä ennen pelasin salibändyä vuosia. Olen juonut alkoholia kerran viimeisen 3 kk aikana ja vielä olen ainakin 1-2 kk juomatta.

        Ystäviä minulla eiole eikä oikein läheisiäkään ja rakkautta en ole saanut yli 10 vuoteen ja sosiaaline elämäni on täysin nolla. Minun pitäsi siis olla paha juoppo jo elämän tilanteen takia mutta enole sortunut juomaan. Naiset rakastuu vaan juoppohin eikä kunnon miehiin.

        Otan osaa kurjaan elämääsi. Olen urheillut koko ikäni ja nuorena kun muut vetivät röökiä ja menivat kaljalle jonnekkin niin minä menin pelamaan jalkapalloa. Naiset ei minusta koskaan kiinnostuneet vaan menivät niiden kaljaa juovien mukaan. Itse harrastin vaikka mitä. En minä absolutisti ole mutta en kyllä käy baareissa nykyään enkä juo kun ehkä kesällä vasta. Ei tällänen pääse edes treffeille koskaan jos ei juo.


      • nainen.....
        kiltti mies. kirjoitti:

        Nimenomaan. Olen työtön ja olen käynyt salilla yli 2.5 vuotta 4-6 kertaa viikossa. Sitä ennen pelasin salibändyä vuosia. Olen juonut alkoholia kerran viimeisen 3 kk aikana ja vielä olen ainakin 1-2 kk juomatta.

        Ystäviä minulla eiole eikä oikein läheisiäkään ja rakkautta en ole saanut yli 10 vuoteen ja sosiaaline elämäni on täysin nolla. Minun pitäsi siis olla paha juoppo jo elämän tilanteen takia mutta enole sortunut juomaan. Naiset rakastuu vaan juoppohin eikä kunnon miehiin.

        naiset naiset naiset naiset vali vali vali nyyh nyyh nyyh..........................

        katso kiltti mies peiliin ja ryhdistäydy


      • yes2
        surkea mies kirjoitti:

        Otan osaa kurjaan elämääsi. Olen urheillut koko ikäni ja nuorena kun muut vetivät röökiä ja menivat kaljalle jonnekkin niin minä menin pelamaan jalkapalloa. Naiset ei minusta koskaan kiinnostuneet vaan menivät niiden kaljaa juovien mukaan. Itse harrastin vaikka mitä. En minä absolutisti ole mutta en kyllä käy baareissa nykyään enkä juo kun ehkä kesällä vasta. Ei tällänen pääse edes treffeille koskaan jos ei juo.

        Hei surkea mies. Oletko vapaaa? Kinnostaisiko treffit?


    • Nainen...

      Kuinka pitkälle miehen ryyppäämistä pitää katsoa? No tasan niin kauan kun jaksat sitä. Ei ole mitään universaalia "nyt saa luovuttaa juopon suhteen"-rajapyykkiä. Sitten kun itse koet, ettet jaksa enää, niin sitten lähdet.

    • rfb
    • kiltti mies.

      Saisin vvarmaan naisen heti jos naukkailisin alkoholia joka päivä. Ei millään pahalla mutta sinä sen kanssa asut kai joten ihan itse päätät kuinka kauan sitä katsot. Minä en kattelis päivääkään koska alkoholisti ei muutu.

    • Ei laisinkaan

      Ei muuta kuin isket nyrkin pöytään ja sanelet vaihtoehdot: elämä sinun kanssasi tai elämä kuningas alkoholin kanssa. Miksi sun pitäisi pilata elämäsi, jos joku muu tahtoo tehdä niin.

      • dfssgfdfsgsdsgds

        valitsisin kyllä kuningas alkoholin, ja ottaisin holistin kumppanikseni :)


    • Liikaa vai ei

      Meillä ei tissuttele ihan joka ilta, mutta useampana päivänä viikossa kuitenkin ja aina varmaan enemmän kuin sen kaksi tölkkiä. Väkevääkin voi mennä puoli pulloa, joskus viikollakin. En muista koska olisi ollut lauantai, että ei olisi ottanut yhtään. Töihin aina pääsee, eikä ole krapulaa. Tosin saatan joutua kuskiksi. Mutta ei juo päiväseltään ja kerran muistaakseni on vain juonut sunnuntaina. Tai kesälomalla kyllä voi juoda mikä päivä vaan. Uutta Vuotta, Vappua, Juhannusta ei koskaan vietä selvinpäin tai edes vähän ottaneena, kunnon kännit pitää ottaa.

      Juo iloon ja juo jos ottaa päähän. Ei käy juuri baarissa, mutta jos käy niin konttauskunnossa tulee takaisin.

      Join itsekin ennen, tosin harvemmin viikolla ja asia ei ollut niin ongelma, mutta nyt kun en juuri itse juo se häritsee. Ja siksikin kun tulee heposti riitaa ja mies sanoo ilkeitä asioita juovuksissa. Mies suuttuu, jos otan juomisen puheeksi. Hänen mielestään olen vai nipottaja eikä hän juo liikaa.

      Lähipiirissä on muitakin miehiä joille alkoholi maistuu samalla tavalla. Joten eipä kai tuo harvinaista sitten ole. Mutta onko ihan normaalia ja hyväksyttävää?
      Tunne pari alkoholistia ja heihin verrattuna miehen juominen on kyllä pientä.

      • miksi Jeppes juo?

        Eiköhän se määrä tule päättää siinä parisuhteessa, siis mikä on vielä normaalia voi olla toiselle täysin epänormaalia.
        Nämä asiat tulisi kyllä näkyä jo tutustumisvaiheessa vai tuleeko se alkomörkö vasta myöhemmin esiin?


      • miksi Jeppes juo? kirjoitti:

        Eiköhän se määrä tule päättää siinä parisuhteessa, siis mikä on vielä normaalia voi olla toiselle täysin epänormaalia.
        Nämä asiat tulisi kyllä näkyä jo tutustumisvaiheessa vai tuleeko se alkomörkö vasta myöhemmin esiin?

        Miksi Jeppe juo?
        Tiedän omasta kokemusestani mitä on olla tissuttelijan kanssa?
        Olen nyt yksin eikä Alkoon ole asiaa ollut kun suhde päättyi.
        Kirjoitan rekatulla ja yhteystietoni ovat julkiset.


      • vahvat kahleet

        Juomari on viinan orja. Kahleet ovat tosi vahvat ja niitä itse saatana pitelee.


      • evamaria70
        miksi Jeppes juo? kirjoitti:

        Eiköhän se määrä tule päättää siinä parisuhteessa, siis mikä on vielä normaalia voi olla toiselle täysin epänormaalia.
        Nämä asiat tulisi kyllä näkyä jo tutustumisvaiheessa vai tuleeko se alkomörkö vasta myöhemmin esiin?

        "miksi Jeppes juo?"kirjoitit että nämä asiat tulisi kyllä näkyä jo tutustumisvaiheessa..miettisitkö hieman tarkemmin?elämä muuttuu ja ihminen myös.tiedätkö millainen olet esim.10vuoden päästä?tuskin sillä voit vain arvella ja ennustaa,et muuta.en minäkään nähnyt parikymppisenä alkoholisoituvani keski-ikäisenä.onneksi raitistuin ja sitäkin pidän ihmeenä.AP,ei sun tarvitse hyväksyä yhtään mitään jos sille tuntuu,oli asia sitten mikä vain.


      • Kyllä sinun miehesi on alkoholisti.


      • Elämänmeno
        miksi Jeppes juo? kirjoitti:

        Eiköhän se määrä tule päättää siinä parisuhteessa, siis mikä on vielä normaalia voi olla toiselle täysin epänormaalia.
        Nämä asiat tulisi kyllä näkyä jo tutustumisvaiheessa vai tuleeko se alkomörkö vasta myöhemmin esiin?

        Olen ollut 11 vuotta naimisissa, enimmäkseen onnellisesti. Perustimme perheen hyvin nopeasti, käytännössä tuntematta toisiamme, mutta intuitioon ja rakkauden huumaan luottaen. Töiden vuoksi olemme asuneet pitkiäkin aikoja eri maissa, joten suhteemme on perustunut vahvalle luottamukselle.

        Alusta lähtien palkkani on ollut perheen pääasiallinen tulonlähde. Jo muutaman vuoden ajan mieheni on ollut työttömänä, joskaan ei toimettomana. Hartiapankkirakentaminen ja ison tontin raivaaminen ja ylläpito ovat pitäneet mieheni täystyöllistettyinä, jopa uupumisen rajamaille.

        Mieheni on ollut pitkään ns. olutharrastaja, mutta ei siis ryyppymiehiä millään muotoa. Pari vuotta sitten hän opetteli itse valmistamaan siideriä ja kuohuviiniä sekä panemaan oluttakin. Pikkuhiljaa alkoholin kulutus on hänellä kääntynyt selvään nousuun ja oluesta on tullut pääasiallinen ruokajuoma ja muutoinkin sohvapöydälle on joka ilta ilmaantunut yksi tai kaksi olutta.

        En ole lisääntyneestä alkoholinkulutuksesta naputtanut, kun olen kuvitellut sen olevan hyvin hallinnassa ja lähinnä harrastus. Paljon enemmän minua on ärsyttänyt tupakointi, josta mies ei ole päässyt eroon pyynnöistäni huolimatta. Mies on kuitenkin antanut vaikutelman että tupakkaa menee enää 1-2 savuketta päivässä, usein ei sitäkään.

        Kuukausi sitten kaikki kuitenkin muuttui, kun mieheni loukkaantui tapaturmaisesti ja sai kaatumisen/putoamisen seurauksena vakavat aivovammat. Onnettomuus oli järkytys jo sinällään, mutta tapahtuneen sulattelua ei ole ainakaan yhtään helpottanut se valtava tyhjien tölkkien ja pullojen määrä mikä talostamme ja sen liepeiltä on löytynyt. Taskusta löytyneet kassakuitit paljastivat myös tupakankulutuksen todellisen tason (4 askia 5:ssä päivässä).

        Pystyn kyllä ymmärtämään mieheni käytöstä: oman työn ja taloudellisen riippumattomuuden menetys, uupuminen talonrakentamiseen, taloushuolet, omien sosiaalisten suhteiden vähyys, viidenkympin kriisi - ja varmaan myös osaltaan alemmuuskompleksi minun suhteen (olen korkeastikoulutettu ja hyvätuloinen, kun hän puolestaan on koulunsakeskeyttänyt ja hajanaisen työhistorian omaava). - Vaikeampaa on elää sen tiedon kanssa että joulun aikana paljastui mieheni viritelleen verkkoja ennen onnettomuuden sattumista satunnaisen seksiseuran löytämiseksi - eikä siinäkään vielä kaikki, mutta niistä muista "salaisuuksista" en puhu kuin psykiatrille, jonka apuun olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni joutunut turvautumaan.

        Harmittelen nyt etten huomannut ajoissa viitteitä siitä että alkoholi (masennus?)
        alkoi viedä miestä. Hän on ollut kaksinaamainen ja esittänyt yhtä edessäni ja viettänyt täysin toisenlaista elämää selkäni takana. - Olen siis hyvin hämmentynyt siitä millaisen miehen kanssa olen ollut naimisissa viimeiset 11 vuotta ja miten jatkaa elämää tästä eteenpäin. Sairasta miestä en kuitenkaan jätä, vaan pidän huolen siitä että hän kuntoutuu niin hyvin kuin mahdollista. Nyt hänen vointinsa ei kuitenkaan ole sellainen että voisimme näistä asioista keskustella.

        Elämä osaa siis joskus todella yllättää.


      • THÄJ
        Elämänmeno kirjoitti:

        Olen ollut 11 vuotta naimisissa, enimmäkseen onnellisesti. Perustimme perheen hyvin nopeasti, käytännössä tuntematta toisiamme, mutta intuitioon ja rakkauden huumaan luottaen. Töiden vuoksi olemme asuneet pitkiäkin aikoja eri maissa, joten suhteemme on perustunut vahvalle luottamukselle.

        Alusta lähtien palkkani on ollut perheen pääasiallinen tulonlähde. Jo muutaman vuoden ajan mieheni on ollut työttömänä, joskaan ei toimettomana. Hartiapankkirakentaminen ja ison tontin raivaaminen ja ylläpito ovat pitäneet mieheni täystyöllistettyinä, jopa uupumisen rajamaille.

        Mieheni on ollut pitkään ns. olutharrastaja, mutta ei siis ryyppymiehiä millään muotoa. Pari vuotta sitten hän opetteli itse valmistamaan siideriä ja kuohuviiniä sekä panemaan oluttakin. Pikkuhiljaa alkoholin kulutus on hänellä kääntynyt selvään nousuun ja oluesta on tullut pääasiallinen ruokajuoma ja muutoinkin sohvapöydälle on joka ilta ilmaantunut yksi tai kaksi olutta.

        En ole lisääntyneestä alkoholinkulutuksesta naputtanut, kun olen kuvitellut sen olevan hyvin hallinnassa ja lähinnä harrastus. Paljon enemmän minua on ärsyttänyt tupakointi, josta mies ei ole päässyt eroon pyynnöistäni huolimatta. Mies on kuitenkin antanut vaikutelman että tupakkaa menee enää 1-2 savuketta päivässä, usein ei sitäkään.

        Kuukausi sitten kaikki kuitenkin muuttui, kun mieheni loukkaantui tapaturmaisesti ja sai kaatumisen/putoamisen seurauksena vakavat aivovammat. Onnettomuus oli järkytys jo sinällään, mutta tapahtuneen sulattelua ei ole ainakaan yhtään helpottanut se valtava tyhjien tölkkien ja pullojen määrä mikä talostamme ja sen liepeiltä on löytynyt. Taskusta löytyneet kassakuitit paljastivat myös tupakankulutuksen todellisen tason (4 askia 5:ssä päivässä).

        Pystyn kyllä ymmärtämään mieheni käytöstä: oman työn ja taloudellisen riippumattomuuden menetys, uupuminen talonrakentamiseen, taloushuolet, omien sosiaalisten suhteiden vähyys, viidenkympin kriisi - ja varmaan myös osaltaan alemmuuskompleksi minun suhteen (olen korkeastikoulutettu ja hyvätuloinen, kun hän puolestaan on koulunsakeskeyttänyt ja hajanaisen työhistorian omaava). - Vaikeampaa on elää sen tiedon kanssa että joulun aikana paljastui mieheni viritelleen verkkoja ennen onnettomuuden sattumista satunnaisen seksiseuran löytämiseksi - eikä siinäkään vielä kaikki, mutta niistä muista "salaisuuksista" en puhu kuin psykiatrille, jonka apuun olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni joutunut turvautumaan.

        Harmittelen nyt etten huomannut ajoissa viitteitä siitä että alkoholi (masennus?)
        alkoi viedä miestä. Hän on ollut kaksinaamainen ja esittänyt yhtä edessäni ja viettänyt täysin toisenlaista elämää selkäni takana. - Olen siis hyvin hämmentynyt siitä millaisen miehen kanssa olen ollut naimisissa viimeiset 11 vuotta ja miten jatkaa elämää tästä eteenpäin. Sairasta miestä en kuitenkaan jätä, vaan pidän huolen siitä että hän kuntoutuu niin hyvin kuin mahdollista. Nyt hänen vointinsa ei kuitenkaan ole sellainen että voisimme näistä asioista keskustella.

        Elämä osaa siis joskus todella yllättää.

        "Paljon enemmän minua on ärsyttänyt tupakointi, josta mies ei ole päässyt eroon pyynnöistäni huolimatta."

        Ei lopettanut tupakointia vaikka sinä nimen omaan pyysit? Ihmeellinen mies. Aloittiko tupakoinnin ja juomisen vasta naimisiin mentyänne vai otitko tupakoivan ja juovan miehen ja ajattelit, että lopettaahan tuo kun sinä sitä pyydät?


    • Aikuistunut

      Onko lähes joka ilta 2-3 krt/vko vai enemmän? Kuinka monta päivää viikossa on juomatta?

      Valitettavasti löytyy paljon miestäsi vanhempiakin miehiä, jotka ottaa samalla tavalla. Joten iän karttuminen ei välttämättä ole pelastus.

      Itse kyllä aikuistuin, mutta inhosin oikeastaan aina itseäni juovuksissa. Muisti meni ym. oli aina morkkis. Nyt olen oppinut rajaamaan juomisen max. 3 alkoholiannokseen. Yleensä kyllä menee vai 1/2 - 1. Ja sekin harvoin, ei välttämättä edes kerran kuussa. Toiset taas voi nauraa itselleen ja on jotenkin hienoa, jos on kaatuillut kännissä ja mokaillut. En ymmärrä miten aikuiset ja perheelliset ihmisetkin voi olla siinä kunnossa. Kyllähän noita näkee esim. pikkujouluissa. Kai joskus voi käydä "vahinko", mutta toisille se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

    • meitsi.

      Ihan oma asiasi kauanko kattelet sitä.

      • oma elämä

        Toisilla on niin helppo sanoa, että "oma asiasi kauanko kattelet" Tai onhan se niinkin, mutta kun vaakakupissa painaa lapset ja lastenlapset, yhteiset suunnitelmat, omaisuus ja yhteiset tutut. Ero ei ole koskaan helppo.

        Minä nyt olen vain seukannut miehen kanssa. En ole suostunut muuttaan yhteen hänen kanssaan juuri hänen alkoholiongelamansa vuoksi. Olen halunnut säilyttää oman elämän vaikka mies onkin suurimmaksi osaksi ollut luonani. Nyt on kuitenkin viikko siitä kun käskin hänen lähteä, että en enää jaksa kattoa juomistaan. Arvostan omaa elämääni niinpaljon, että en halua antaa hänelle valtaa pilata sitä.
        Hän tuli äsken hakemaan tavaritaan. Kädet täristen pakkasi vaatteitaan. Tuli valtava sääli häntä kohtaan. Menin toiseen huoneeseen, että ei tarvi katsoa. Hän esitti toivomuksen yhteisitä hiihtomatkoista joita olemme suunnitelleet. Sanoin, että en enää usko niihin.
        Juuri nuo yhteiset suunnitelmat, tutut, yhteiset kokemukset, joita viiden vuoden aikana kertynyt melkoisesti, tekevät tästäkin erosta vaikean.
        Hän ei pystynyt pakkaamaan kaikkea vaan aikoi tulla uudestaan joku toinen päivä.
        Tuli huono omatunto, Aivankuin hänen hyvinvointinsa olisi minun vastuulla.


      • SAUNATAKKI
        oma elämä kirjoitti:

        Toisilla on niin helppo sanoa, että "oma asiasi kauanko kattelet" Tai onhan se niinkin, mutta kun vaakakupissa painaa lapset ja lastenlapset, yhteiset suunnitelmat, omaisuus ja yhteiset tutut. Ero ei ole koskaan helppo.

        Minä nyt olen vain seukannut miehen kanssa. En ole suostunut muuttaan yhteen hänen kanssaan juuri hänen alkoholiongelamansa vuoksi. Olen halunnut säilyttää oman elämän vaikka mies onkin suurimmaksi osaksi ollut luonani. Nyt on kuitenkin viikko siitä kun käskin hänen lähteä, että en enää jaksa kattoa juomistaan. Arvostan omaa elämääni niinpaljon, että en halua antaa hänelle valtaa pilata sitä.
        Hän tuli äsken hakemaan tavaritaan. Kädet täristen pakkasi vaatteitaan. Tuli valtava sääli häntä kohtaan. Menin toiseen huoneeseen, että ei tarvi katsoa. Hän esitti toivomuksen yhteisitä hiihtomatkoista joita olemme suunnitelleet. Sanoin, että en enää usko niihin.
        Juuri nuo yhteiset suunnitelmat, tutut, yhteiset kokemukset, joita viiden vuoden aikana kertynyt melkoisesti, tekevät tästäkin erosta vaikean.
        Hän ei pystynyt pakkaamaan kaikkea vaan aikoi tulla uudestaan joku toinen päivä.
        Tuli huono omatunto, Aivankuin hänen hyvinvointinsa olisi minun vastuulla.

        "Vaakakupissa lapset ja lapsenlapset, omaisuus jne....". Kuule, tuo on vihonviimeinen ohjeistus. Siinä elämässä kärsii ennenkaikkea lapset, joiden ei pidä elää sellaista elämää. Nuo on täysin p***puhetta. Ero virheille, omaisuus puoliksi ja kakarat itselle. Luuletko, että juoppo saa lapset? Ei todellakaan. Omaisuudella (rahalla) ei ole mitään väliä ja lapsille pitää hankkia kunnon elämä. Sinun "ohjeistus" on syvältä, mutta sinun kirjoituksestasi käy täysin selväksi se, että olet itsekin sairastunut alkoholismiin.


    • Olin aiemmin kuten miehesi, mutta pahempi. 3-4 vuotta ihan kamalaa elämää, joka minusta ja etenkin vaimostani oli ihan suolesta.

      Ei sinun pitäisi katsella tuota kuin sen ajan, mitä muutokseen menee eli noin kuukauden. 15 vuoden tavan kitkemiseen tarvitaan vähän töitä ja mikä tärkeintä, juomisen tilalle on saatava jotain muuta. Esimerkiksi liikunta tai muu vastaaava harrastus ja näihin liittyvä ajattelu, että juominen pilaa harrastuksen on aika tehokas tapa.

      Yksi iso asia on kommunikaatio ja sen muodot. Kun nainen kokee sanovansa tarpeeksi selvästi niin ihan oikeasti, mies ei välttämättä ymmärrä sitä oikein tajutakseen tilanteen vakavuuden. Tuo nyt on vain yksi juttu koko sopassa, mutta minulle kävi myös noin.

      • ei rapise

        Yksi iso asia on myös huomata kumpi on rakkaampi se puoliso vai juominen.
        Jos ei lopeta juomista on tehnyt tietoisen valinnan. Turhilla lupauksilla voi pyyhkäistä p....n.


      • yksi turha kyynel
        ei rapise kirjoitti:

        Yksi iso asia on myös huomata kumpi on rakkaampi se puoliso vai juominen.
        Jos ei lopeta juomista on tehnyt tietoisen valinnan. Turhilla lupauksilla voi pyyhkäistä p....n.

        Tuossa olikin jokin juju, alkoholisoituva tai alkoholisoitunut ihminen EI pysty riippuvuutensa takia VALINTOIHIN, sillä tavalla kuin ei-alkoholiriippuvainen. Pullo vs. emäntä kallistuu aina pullo... pullo vs. alkoholiton luontoretki on taas muotoa örvellystä viinan kanssa "kalassa", tms.
        Vasta kun alkoholiriippuvainen tajuaa ITSE tarttevansa juuri siihen RIIPPUVUUTEENSA apua, ja hakee sitä, voi ruveta myöhemmin ilmenemään ihan oikeita valintoja hänen elämässään.
        Tuo on se totuus, mitä läheiset eivät ole valmiita näkemään, vaikka näkevät.

        Itse tein valinnan. En ole kaljankillittäjän palikkana, kun "tarvitsisi", minulla on koti josta asumiseni maksan, töitä on, on harrastuksiakin vähin, ja minulla on oikeus elämään josta saan töihin voimia. eikä sille -holistille kuulu pätkääkään, mitä teen tai olen tekemättä vapaalla. Seurasin tilannetta yli 2 v. Kaikki puhumisyritykseni asiasta on mitätöinyt. Mikään ole mielestään vialla, vaikka arkisin menee joku halpa viinipullo, ja olutta 6-10 tölkkiä tai pulloa.
        Joskus on niin huonossa kunnossa että selviä kramppeja, jne. on, samalla voi raivota ihan ilman syytä.

        Perusteiltaan elämänsä näyttäisi olevan hyvin. Ei työtä ja työhuolia. Aikaa, mutta eihalua tehdä muuta kuin pakollisimmat riman ali- tyylillä, ja juominen.
        Ei juuri muita sosiaalisia kontakteja, kuin lähisukulaisensa ja minä.
        Ei käy ns. ihmisten ilmoilla oikein missään, esim. normaaleissa tapahtumissa- aluksi vältin takiaan itse niitä, mutta hokasin että niinhän se elämäni menee hukkaan, jos uskon, että EHKÄ seur. kerralla tulee johonkin konserttiin, tai elokuvaa katsomaan, tai vapaaehtoistyökeikalle, tai mitä ikinä. Ei noin tapahdu.

        Aloittaja. Lähde itsesi takia liitosta, joka ei toimi. Kyllä pärjäät. Kun aikaa menee, joko miehesi tulee luoksesi raitistuneena tai ei, ei voi tietää.


    • oma elämä

      Perheenisä, mikä sai sinut raitistumaan? Uhkasiko vaimo erolla, vai löysitkö omasta aloitteesta uusia harrastuksia?
      MIesystäväni lupaa ja lupaa mutta lupauksista ei koskaan kehkeydy mitään kestävää.
      Olen moneen kertaan katkaissut välini hänen kanssaan, mutta välirikko ei ole kestänyt muutamaa viikkoa pitempään. Hetken hän on juomatta mutta kun alkaa tunteen olonsa kotoisaksi palaa vanhoihin uomiinsa.
      Tällä kertaa en aio antaa enää periksi nyt päätökseni pitää vaikka sitten pitäisi hakea apua.
      Olen itse päättänyt lähteä mukaan eri harrastuksiin saadakseni muuta ajateltavaa.Yritän täytää hänen jälkeensä jääneen tyhjyyden työllä ja uusilla asioilla.
      Hän soittelee päivittäin tehden tikusta asiaa. Vastaan ylimalkaisesti koska en halua edes puhua kanssaan. Miten saisin hänet ymmärtämään asiat.
      Että hänen pitää hakea apua, sekä että tahdon olla rauhassa..

    • Minäkin soittelen vaimolleni päivittäin - yli 12 vuotta jo - tehdäkseni tikusta asiaa. Siksi että soitan kun haluan kuulla hänen äänensä juuri sillä hetkellä, täysin ajattelematta, että onko siinä mitään pragmaattista järkeä tehdä niin.

      Vaimoni ei koskaan ymmärrettävästi uhannut erolla vaan hän valitsi helpomman tien olla uskoton reilun vuoden, ostaa salassa oma asunto johon lähteä ja tällä kusetuksella satuttaa minua enemmän kuin millään muulla tapaa olisi mahdollista. Että sillain.

      Raitistuin siksi, että sain sykäyksen laittaa elämäni asiat tärkeysjärjestykseen. Pysäytin kaiken ja totesin, olen todella monessa menestyvä ja lahjakas ihminen, urheilijan poika ja urheilija itsekin enkä mikään kaljasieppo. Minulla oli lapsuudesta jääneitä erittäin rankkoja asioita, joiden en tajunnut aiheuttavan ongelmia ennen kuin hain apua. Prosessin alussa halusin liki väkisin lopettaa alkoholin käytön, mutta ammattilainen totesi sanoi että älä murehdi, tissuttelusi loppuu kyllä ja sinä huomaat kyllä kun on sen aika. Kun se päivä tuli, se loppui kerralla. Toki käytän alkoholia jälleen nykyään… eli 5-10% siitä mitä ennen. Raittiuden ei tarvitse olla uskonto.

      En todellakaan ollut onnellinen alkoholin kanssa, se ei tuonut mitään vaan pelkästään vei. Tilanne on pomminvarmasti sama kaikkien kohdalla, oli juominen sitten päivittäistä pikku tissuttelua tai sitten sitä tissuttelua joka ajan kanssa hiipii 50 annokseen viikossa ilman että itse ajattelet sen olevan muuta kuin tissuttelua. Tissuttelu miehellä on todella helposti 3 isoa bisseä 7 päivänä viikossa eli 30 annosta viikossa (!!). Tuossa vaiheessa et edes ymmärrä, kuinka syvällä suosa olet. Sitten on vielä näitä räkäkännääjiä, jotka juovat pullon kirkasta ja korin kaljaa molempina viikonlopun iltoina.

      Olen kahden lapsen isä ja se juuri sitä minun kuuluu heille olla eikä mikään viimeisillä voimillaan rähisevä ihmisraunio. Minun oli helppo katsoa peiliin ja miettiä millainen olin ennen ollut ja millainen olin siinä tilanteessa... olihan se raju shokki. Minä en tarvinnut mitään uutta tai ihmeellistä tissuttelun tilalle... minun piti vain palata entiseen eli alkaa syömään terveellisesti, alkaa urheilemaan, syömään ongelmat tieltäni eikä vain väistää niitä... eikä oikeasti mennyt kauaa, niin raju muutos oli käsillä. Vaimoni sanoi, ettei ikipäivänä olisi uskonut sen olevan mahdollista.

      "Alkoholiriippuvuus" ei mielestäni ole mikään kemiallinen riippuvuus kuten nikotiinin tai huumeiden aiheuttama likimain orjuus aineeseen vaan se on lähinnä typerä tapa ja itse alkoholin aiheuttaman stressin kanssa pelaamista. Kun otat, niin olet seuraavana päivänä vähän stressiä velkaa johon sitten taas otat vähän rentouttavaa hallitaksesi sitä. Samassa prosessissa henkinen kantti murenee hissukseen eli alkoholi vie henkisiä voimia ja masentaa todella helposti. Sitä ei välttämättä huomaa ennen kuin sen kanssa toilailun lopettaa.

      Kenenkään juominen ei ole toisen vastuulla. Mutta, koskaan ei saisi sanoa ”ei koskaan” ja heittää kirvestä kaivoon. Useasti siellä sen masentuneen, passivoituneen ja löyhkäävän olennon sisällä on se poika johon aikanaan rakastuit ja hän itse kaipaa vanhaa itseään yhtä kuin sinäkin.

      Valitettavasti usein on niin, että liian paljon asioita menee pilalle ja arjen toivottomuus syö liikaa hyvää tieltään, että siihen hyvään vielä uskottaisiin. Muuttumisen alkusysäyksen saamiseen vaaditaan usein tarpeeksi suuri menetys, pelko menetyksestä tai kuten itselläni, hyvä tunnemuisti millä palata niihin hyviin aikoihin ja kysyä itseltään, että miksei huominen voisi olla kuten raikas aamu 5 vuotta sitten? Kannattaa lopettaa huomisen syyttäminen siitä, mitä menneisyydessä on tapahtunut ja antaa sille huomiselle oikea mahdollisuus.

      Tänään menen tyttöjen kanssa luistelemaan ruokittuani heidät ensiksi... Ennen olisin tullut kotiin, avannut kaljan ja ollut koneella tissuttelemassa lopun iltaa. Kun kuvittelee itsensä sen pienen tytön asemaan, niin on aika selvää että nykyinen tapa on ainoa tapa elää.

    • Femina vm -48

      Eipä nuo määrät vaikuta kovin uhkaavilta mutta nuo kännäyspiikit ovat varmaan epämiellyttäviä.

      Minun mieheni hämäsi käsitteillä.
      Yksi olut oli 1l hänen itse valmistamaansa, ilmeisen vahvaa uuteolutta, ja yksi drinkki oli 2dl lasillinen kahteelleen tislattua pontikkaa.
      Normaali annos 2 2.

      Pontikan keitto jäi kun mieheni pääsi edustusviinojen pariin sisältäen myös kotiin tuodut.
      Tämän edun loputtua hän ei enää viitsinyt käynnistää tuotantoa ja nautintamäärät vähenivät huomattavasti.

      Vastoin pahoja pelkojani eläköityminen raitisti mieheni.

    • Eloonjäänyt

      Aikuistumisesta ei ole kysymys. Miehesi on alkoholisoitunut, Kertomasi perusteella on kyse jo vakavasta sairaudeksi edenneestä riippuvuudesta. On sanottu että alkoholismi edetessään syrjäyttää äidinvaistonkin. On vaarana että vanhuuseläkepäiviä ei enää tule.
      Alkoholisti usein sanoo vuosia, että voin lopettaa juomisen koska vain, mutta sitä koskavain hetkeä ei koskaan tule.
      "ei saa kertoa totuutta, eivät tiedä missä mennään. " Älä salaile miehesi ongelmaa lähipiiriltä. Teet vain karhunpalveluksen kun toimit mahdollistajana.
      Siinä vaiheessa kun hallitsemattomasta juopottelusta alkaa tulemaan alkoholistille itselleen kaikenlaista harmia, voi raitistuminen alkaa tuntua hänestä varteenotettavalta vaihtoehdolta. Siinä olet täysin oikeassa että alkoholin käyttöä tulee rajoittaa jos se haittaa toista osapuolta tai lapsia. Kunpa kaikki ymmärtäisivät sen ajoissa.
      Alla olevasta linkistä voi löytyä apua.

      http://www.al-anon.fi

      Voimia Sinulle.

    • terve12

      Hei, nyt vähän järkeä tähän touhuun. Jos 2 tuoppia päivässä on sinulle liikaa katseltavaa niin sinun kannattaa katsoa peiliin. Tuollainen määrä ei:
      a. tee oikeastaan mitään
      b. on ihan normaalin rajojen sisäpuolella

      katsoppas, yksi iso lasillinen viiniä on sama määrä alkoholia.

      Helkkarin absolutistit.

      • SAUNATAKKI

        Hei "terve12"... Näinhän se menee ettei se pari tuoppia hallaa tee. Omin silmin nähneenä "pari" tuoppia ilta oli valhetta, pullo jemmassa siellä, pullo täällä. Hyvin harva pystyy juomaan vuosia sen pari tuoppia ehtoo, yleensä juopon mielisanontoja on "otin pari tuoppia", niinhän me kaikki sanotaa kun lähetään pubiin "ottamaan pari kaljaa".. Todellisuus on ainakin 10 parin sijaan. Et ole varmaan koskaan omin silmin nähnyt tai elänyt alkoholistin kanssa, koska kirjoittelet palturia


    • tavis mies

      Miehesi on hieman viinaan menevä. Keskustele asiasta avoimesti hänen kanssaan ja kerro mikä tässä kaikessa ärsyttää. Viikolla juominen olisi hyvä saada kuriin ja vaikka vallan nolliin. Lisäksi pyydä häntä roudaamaan tölkkit ja muut pois niin ei tarvi katselle niitä nurkissa pyörimistä. Rahaa niistäkin saa.

    • Oyutta

      Terve. Tuleeko hän noista kahdesta lonkerosta edes humalaan? Jos ei, niin en näe tässä mitään ongelmaa!

      • Voi olla ongelma

        Niin onko se tosiaan vaan kaksi lonkeroa (ja minkä kokoista ja vahvuista?). Itse olen pienikokoinen nainen ja en tule ainakaan yhdestä humalaan, en taida juuri tulla edes kahdesta vaikka juon harvoin... Kuinka usein se "joskus" on mitä mies juo salaa piilopullostaan vahvempaa? Humaltuuko mies joka kerta eli useita kertoja viikossa?

        Mulle olisi ihan ok, jos mies jois vaan sen 2, mutta kun menee 4-6 tai 2-3 olutta ja vielä 1/2 pulloa konjakkia, viskiä tai kirkasta. Ei kyllä joka kerta sitä vahvempaa, mutta ainakin kerran viikossa. Mies työssä missä asiakkaat antaa usein pullon kiitoksena.

        Kaikki tämä tietysti riippuu ap:sta itsestään. Ei kukaan ulkopuolinen voi sanoa, että on ok ottaa 2 lonkeroa tai niin ja niin paljon. Itse vedät rajat mitä siedät. Joidenkin mielestä yksi saunaolut tai lasillinen viiniä ruoan kanssa on ryyppäämistä, eikä katso sitä hyvällä.


      • Oyutta
        Voi olla ongelma kirjoitti:

        Niin onko se tosiaan vaan kaksi lonkeroa (ja minkä kokoista ja vahvuista?). Itse olen pienikokoinen nainen ja en tule ainakaan yhdestä humalaan, en taida juuri tulla edes kahdesta vaikka juon harvoin... Kuinka usein se "joskus" on mitä mies juo salaa piilopullostaan vahvempaa? Humaltuuko mies joka kerta eli useita kertoja viikossa?

        Mulle olisi ihan ok, jos mies jois vaan sen 2, mutta kun menee 4-6 tai 2-3 olutta ja vielä 1/2 pulloa konjakkia, viskiä tai kirkasta. Ei kyllä joka kerta sitä vahvempaa, mutta ainakin kerran viikossa. Mies työssä missä asiakkaat antaa usein pullon kiitoksena.

        Kaikki tämä tietysti riippuu ap:sta itsestään. Ei kukaan ulkopuolinen voi sanoa, että on ok ottaa 2 lonkeroa tai niin ja niin paljon. Itse vedät rajat mitä siedät. Joidenkin mielestä yksi saunaolut tai lasillinen viiniä ruoan kanssa on ryyppäämistä, eikä katso sitä hyvällä.

        Jos juomisesta ei tule humalaan, niin en näe asiassa mitään ongelmaa. Tuolla logiikallahan ei mehuakaan saisi enää juoda!!!

        Viskit, konjakit ja viinat (päivittäin) ovat ihan eri juttu! Ne menevät överiksi, siinä olen samaa mieltä. Toki, jos niitä otetaan vain kielenkärjen kostukkeeksi eli n. 4cl / päivä (esim. yöpöytähömssynä juuri ennen nukkumaankäyntiä), niin silloin vielä ehkä menettelee.


    • ukemi

      Olen keski-ikäinen mies, ja ollut samassa tilanteessa itse. Meno oli aika hurjaa ja ihmettelen että vaimo pysyi eikä nostanut kytkintä. Tasaannuin vasta kun saimme ensimmäisen lapsen. Syynä oma mielipiteeni ettei alkoholi sovi lapsiperheen elämään. Lopetin siis käytännössä kokonaan koska en juo lasten nähden.

      Jos teillä on yhteisiä lapsia ja meno on tuollaista niin huonolta näyttää. Kokemusta siis on. Irti pääseminen vaatii hirmuisen määrän tahdon voimaa eikä sitä kaikilta valitettavasti löydy.

      Melkeinpä ainoa keino on löytää harrastus, joka on vielä kiinnostavampi kuin alkoholin kittaaminen. Melkein kaikki harrastukset tulvat pitkän päälle halvemmaksi kuin kantaa rahat Alkoon.

      Harrastuksia... harrastuksia.. se on melkein aioa keino. Esimerkiksi purjehduksessa menee koko kesä hienosti kunhan ei vietä aikaa vierasvenesatamissa tuopin ääressä. Talvisin on aikuiselle vaikeampi löytää mielekästä tekemistä etenkin jos mielenkiinto on vähissä muuhun kuin juomiin. Mies pitää ehkä taluttaa erilaisiin juttuihin kunnes löytyy mukavaa tekemistä. Aloittakaa kimpassa vaikka Aikido ...

    • huhhuh1

      Mies juo kerran kuukaudessa tai kahdessa kavereitten kanssa ja se on liikaa? Huhhuh. Jos akka valittais, että ite kävisin kerran kuussa tai kahen kuukauden välein poikien kanssa ulkona, niin lähtis akka vaihtoon. Piste. Jos itse olet absolutisti(?), niin hae kirkosta itelles mies.
      Miehes juo "lähes" päivittäin lonkeron tai kaks? Eihän tästä edes humallu normaali iso mies ja on vielä ajokunnossakin. Tuleeko mies töistä kotiin ja ottaa yhen? Voi kamalaa! Maailma kaatuu ja tarttis kellot pysäyttää, että toi sun maailman kamalin ongelmas saadaan maailmanrauhan edelle.
      Oot siinä ihan oikeessa, että jos jokin asia häiritsee toista parisuhteessa, niin sille pitäis tehdä jotain. Mut vähän perspektiiviä. Maailman kamalin tuo vai?
      Ei sullakaan vakavia ongelmia ole.

      Itseäni on naiset "pakottaneet" ryhtymään täysin absolutistiksi, lopettaa tupakoinnin, ryhtymään vegaaniksi, muuttaa autolla ajotapaani, että väistäisin kaikki pikkulinnutkin oman henkeni uhalla, lopettaa kaikkien eläintuotteiden käyttämisen, lihomaan ja laihtumaan, ottavan tatuointeja, määräämään miten pukeudun, miten teen ruokaa, miten viikkaan vaatteet, ynnä miljoona muuta saatanan tärkeetä seikkaa. Kaikkia koittanut ja yrittänyt miellyttää.
      No ei noissa asioissa muutu, jos ei itse halua. Kompromisseihin pystyy niin, että molemmat tyytyväisiä.
      Tiedän oman arvoni ja jos tällaisena en kelpaa jollekin, niin sen häviö.
      Yksikään nainen ei ole ikinä tehnyt mitään mitä itse olen pyytänyt, että mua häiritsee. Sillon kyllä tullut kommenttia, että mää vaan oon tämmönen.
      Jotain saatanan rajaa naisten vaatimuksiin.
      Mitä itse olet valmis muuttamaan, että miehes ei ottais sitä yhtä lonkeroa lähes päivittäin? Valitat keskustelupalstalla "paskaa elämääs". Niinpä. Katso peiliin.

      • Jos puolustat

        ryyppäämistä ja alkoholin käyttöö noin agressiivisesti, taidat itsekin olla jo riippuvainen. ei normaalisti asiaan suhtautuvan ihmisen suusta pitäisi lähteä noin räikeetä polemiikkia, kuhan sanon. turhaa uhoa, katso peiliin


      • puf

        alfa-uros, perussuomalainen jöllikkä, naiset oikeasti tykkää tommosista eniten


      • Kikkelis kokkelis
        puf kirjoitti:

        alfa-uros, perussuomalainen jöllikkä, naiset oikeasti tykkää tommosista eniten

        Siinäpä sait naiset peukuttamaan alaspäin, mutta kun se ongelma on se, ettei naiset tunne edes itseään, vaikka rautalangasta vääntäis. Perusjannu joka ei dokaa ei sitten kiinnosta pätkääkään, kun ei ole riittävän jännittävä (Huom!! ailahteleva mulkku), vaan on tylsä.

        P.S
        Pystyisin olemaan alfa, mutten ole kiinnostunut pelleilystä.


    • elämä on.

      Ensimmäinen kunnon haimatulehdus tuppaa olemaan aika hyvä stoppari, jos aiemmin ei viisastu. Mikäli tarvii enää miettiä sen jälkeen tapojen muuttamista..

      • Pennit jonoon...

        Ei voi kärsivällisyyden puutteesta moittia kun on jo 15 sietänyt alkoholikysymyksiä. Ei sulla ole kuin kaksi vaihtoehtoa lähdet suoraan tai lyöt äijälle ukaasit että jompikumpi lähtee.
        Todennäköisesti valitsee viinan.

        Jos olet kolmenneljänkympin välissä niin vielä on aikaa katsella muutakin elämää. Ei kannata odotella kauaa että tulee isäntä järkiinsä. Kyllä nuo tarinat juomisista ja niiden syistä kuulostaa niin tutuilta. Se on koukussa.


    • Pidä se

      Sika !

    • kaj651

      Ei tuu koskaan aikuiseksi juominen pahenee vuosi keralla?Jos joka päivä täytyy juoda on yleensä joku typerä selitys.

    • Faktaa.

      Aloittajan mies on alkoholisti, koska ei pysty olemaan ilman alkoholia edes kuukautta. Usein alkoholistien mielestä kiva tapahtuma, tai kavereiden kanssa ottaminen ei ole alkoholismia, mutta itsensä palkitseminen alkoholilla kertoo, että ihminen on täysin riippuvainen alkoholista ja tässä tapauksessa alkoholin käyttö häiritsee jo puolisoakin. Alkoholin käyttö ei ole lapsellisuutta, vaan se on sairaus joka harvoin paranee ilman ammattiauttajien apua. T. Absolutisti.

    • kaatokännäri

      Asiasta vähän poiketen meillä on niinpäin, että vaimoni juo oikein kunnolla ja minä en.

      • TOSIrealisti Kokkola

        Luulis naisen katsovan suopeammin olutlasi kädessä olevaa miestä kuin jatkuvasti terassilla laukkaavaa ketjupolttajaa, joka haisee paskalle ja ties mille, yök. Tupakka jos mikä tappaa nuorena, ja naama on harmaa ja ryppyinen jo 4-kymppisenä.
        Jos nainen nalkuttaa kaikesta ja hokee vuosikymmeniä, että anna perseeni olla ja että mikään ei ole kuvottavampaa kuin naiminen, niin mitä mies tekee. Rupeaa ryyppäämään.
        Joten menkää naiset itseenne - katsokaa peiliin.


    • Arkkunauloja

      Kyllä varmasti tissuttelee, meillä jo lähes 70v ja aina vaan olut maistuu .

    • Mummo Helsingistä

      Tuttu juttu, ei ole kyse aikuistumisesta vaan on koukussa alkoholiin. Sitä löytyy kaikissa ikäpolvissa. Irtautuminen onnistuu vain omalla rautaisella tahdolla ja kun useimmiten sanovat, ettei ole riippuvaisuutta niin se on vain heikon ihmisen harhaa. Kännissä ovat maailman herroja ja velat tuntuu saatavilta. Siitä ei paranna kumppanin uhkailut, ei rakkaus, ei huolenpito, kaikki on turhaa yrittämistä. Älä osallistu tuollaiseen elämään vaan irtaudu ja hae parempaa. Yksinkin voi olla ihan kivaa!! Raakaa puhetta mutta olen käynyt itse läpi samat ongelmat useaan kertaan. Nyt en enää katso kenenkään alennustilaa vaan elän itselleni omilla ehdoillani!
      Näitä samanlaisia viina veikkoja riitttää liian paljon jos vain joku huolii !

    • dizado

      Suoraan kun sanotaan, eivät muutu, sinä vain tuhoat oman elämäsi siinä samalla. Elämä menee niin pian ohi, siitä pitää sinunkin saada nauttia.

    • RockyMountainOyster

      "Ja mielestäni alkoholin käyttöä tulee rajoittaa jos se haittaa toista osapuolta tai lapsia."

      Tässä onkin ratkaisu. Tiedätkö onko sinussa jokin piirre joka haittaa miestäsi? Ehdota että luovut siitä asteittain jos vastavuoroisesti miehesi vähentää alkoholinkäyttöä. Yksipuoleisesti tylyttämällä et saa aikaan kuin lisää harmia. Yhdessä keskustelemalla siitä selviää.

      • I have been there

        Tuskinpa neuvo tepsii. Alkoholistin mielestä kumppanissa on aina vika. Ja jos jostakin haittaavasti piirteestä kumppani pystyy luopumaan, niin kyllähän alkoholisti heti kohta uuden keksii. Alkoholiongelman kanssa vaan useimmiten joutuu "nostamaan kädet pystyyn", vaikka olisi valmis tsemppaamaan muiden elämässä vastaan tulevien ongelmia kanssa.


      • vahva riippuvuus

        Kuinka lapsellinen ajatus, että naisen mahdollisen "vian" tähden mies juo.
        Juominen johtuu yksinkertaisesti viinan vahvasta vahvasta siteestä. Yleensä ihminen on heikko ja riippuvuudet hallitsevat häntä. Ainut syy on vahva riippuvuus alkoholiin.


    • elämänkoulu

      Ensimmäisen maailman ongelmat...

    • vekkuli2

      Olen yli 60v ja Nähnyt Liianki Monta tapausta "Tissuttelioista" Ja Olen ikäväkyllä Huomannut Että Tissuttelu ON Alkoholismin Esiaste,,,,moni On sanonu et enminä Ryyppää, minä Tissuttelen, Ja hyvinki pian olenhuomannut että se samainen "kaveri" On Täys Alkoholisti, menettänyt Työnsä,Perheensä ja jopa Asuntonsa,,,
      Eli Tissuttelu on Ihansama kuin Juopottelu Eli ALKOHOLISMIA !!!!

    • juopon muija

      Miehesi on pahasti alkoholisoitunut ja riippuvainen viinasta. Tiedän kokemuksesta,koska olen aviossa vastaavanlaisen miehen kanssa.
      Tiedän,että ei tule muuttumaan. Itsellään täytyy olla tahtoa ja vahvuutta,että pystyisi muuttamaan elämäntapansa. Aina etsii syytä juomiseen muualta,mutta tarvitsisi vaan katsoa peiliin,niin sieltä se näkyisi!

    • vastauss.......

      kyllä on miehiä jotka ei juo alkoholia ollenkaan tai juo tosi harvoin. Ite seurustelun aikana olin 2 vuotta juomatta. aloin juomaan kun nainen petti. nainen ei välttämättä ois pettänyt mua jos oisin juonut suhteen aikana... Niin täällä nyt on töissäkäyvä savuton ja suht alkoton mies joka juo viinipullon kuukaudessa. ei muuta alkoholia. Oon vapaa koska naiset pitää mua tylsänä. naiset ennemmin ottavat toisen miehen joka dokaa kokoaika kuin sellaisen joka ei dokaa. jos eteläsuomessa on naisia joille kelpaa savuton ja alkoton mies ni ilmotelkaa sit.

      • ytfgfgdgdfgfd

        Ei syynä ole se, että et juo. Jotkut vain alkavat hemmetin tylsäksi kun lopettavat juomisen. Asenteesta se on kiinni miten elämään suhtautuu. Aivan samoja asioita voit tehdä selvinpäin kuin humalassakin eikä elämän tai ihmisen tarvitse muuttua tylsäksi kun juomisen lopettaa.

        Ei juomisessa mitään pahaa ole, mutta jos se selvästi on ongelmallista niin silloin se on parempi jättää.


      • Höpön

        En kyllä usko tuota, ehkä vika on jossain muussa, mutta tietysti se on helpompi laittaa syyksi, että en kelpaa naisille kun en juo enkä polta. Koitas piruuttas alkaa juomaan ja polttaan ja kato alkaako olemaan naisia. Onko naiset tosiaan sanonut syyksi, että sä et kiinnosta, koska et juo tai polta? Varsinkin tuo polttaminen tuntuu hassulta, että miten muka on tylsä, jos ei polta. Alkoholihan voi vaikutaa käytökseen, mutta miten polttaminen (jos ei nyt "pilveä" tarkoiteta?). Tai jos tylsällä tarkoitetaan, että pidät jatkuvasti luentoa tupakoinnin ja alkoholin vaaroista naiselle, niin sitten ymmärrän...

        Mitenkähän ne jotkut raittiit miehet on onnistuneet saamaan naisen?


      • raitis pitää olla
        ytfgfgdgdfgfd kirjoitti:

        Ei syynä ole se, että et juo. Jotkut vain alkavat hemmetin tylsäksi kun lopettavat juomisen. Asenteesta se on kiinni miten elämään suhtautuu. Aivan samoja asioita voit tehdä selvinpäin kuin humalassakin eikä elämän tai ihmisen tarvitse muuttua tylsäksi kun juomisen lopettaa.

        Ei juomisessa mitään pahaa ole, mutta jos se selvästi on ongelmallista niin silloin se on parempi jättää.

        Jos nainen tupakoi ja käyttää alkoholia, niin tietenkään raitis mies ei ole sopivaa seuraa. Tässä tapauksessa sinun tulee etsiä raitis nainen.


    • moi.läheltä katsonut kotona nuoruusvuosina saman jutun.ei faijalla se loppunut kun malmille hautaan.ja mitä kaveripiirissä on päivittäistä keskarin vetoa,niin se on niillä jatkunut 20-30v jo nyt.eikä tahdin hiljentäminen ole näköpiirissä.eiköhän se mene niin ettei lopu jos ei lopeta apsolutistiksi.se että on hetken dokaamatta ja ottaa yhden illan ei tule toimimaan.ei sitä kamaa sanota turhaan kuningas alkohooliksi.minä muutin pojan kanssa kaksin 95.se oli 5v sillon.ja joka toinen viikonloppu oli äitisä luona.sillon baari kutsu.onneksi tiedostin missä menen.vähensin käynnit pikkuhiljaa.sitten enään kesällä terassilla kavereita tapaamassa,kävellen kotiin ja kaiken muistaen seuraavanakin aamuna.nyt käynyt parina viimevuonna vain juhannuksena kavereita kattomassa.loppuu sekin kun ne sellasessa kunnossa(sisus kalut),ettei tartte kun nähdä pullo niin jurrissa.mulla on ollut kolme valkkari pulloa jääkaapissa 50v päiviltä ja ne oli marraskuussa 2010.että kyllä meinaan korkata kun seuralainen osuu kohdalle.eli sitä yritän kauttarantain sanoa,että sen on itte lopetettava pahimpien kavereiden kanssa tapailu,sellaset tilalle mitkä vie muihin harrastuksiin kun baariin.ja sellaset kaverit on katoavainen luonnonvara.ei voi muuta kun toivottaa asioiden selkeytyvän oikeeseen suuntaan.

    • pettersson

      Anna miehes vähän rillailla.

    • ripalelle

      voi riippuvuus!
      juokaa, käyttäkää, polttakaa ja vetäkää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      se pitää mitta vetää täyteen jotta voi jotain lopettaa. jotku vaan kuolee ennen ku tulee mitta täyteen. sisältä se lähtee

      T: joku joka tietää miten se menee kokemuksen rinta äänellä!!!

    • Parhaimman vaimo

      Voi sellaisen liiton solmia. Oma mieheni ei juo pisaraakaan alkoholia ikinä. Enkä ole minäkään juonut enää yhdessäolomme aikana, yli kymmeneen vuoteen. Kun molemmilla on samanlaiset arvot ja periaatteet, elämä on mutkatonta.

    • Suosittelen

      Tommy Helstenin kirjan "Virtahepo olohuoneessa" lukemista ensin itse ja sitten myös kumppanin. Se on hyvä pohja terapiaan lähtemiselle. Juomisen myötä on tapana, että myös muut ongelmat kasaantuvat (raha-asioiden hoito, ihmissuhdevaikeudet, salailu, valehtelu ym.)

    • O.L.AW

      Minä kyllä ihmettelen, että missä sinä aiheen aloittaja näet ongelman? Miehellä on oikeus ottaa, vaikka isommatkin kännit, jos haluaa. Mies tulee aina olemaan naisen yläpuolella, eikä siinä kannata alkaa rutisemaan. Lähde kävelemään, jos et jaksa enää. Mies jää kyllä teidän asuntoonne asumaan.

    • belmondo222232333322

      JUURI AIKUISTUMINEN ILMENEE TISSUTTELUNA!

    • valitettava totuus

      Olet siis mustasukkainen alkoholille. Ja kaiken lisäksi vielä katkera.

      Kaikki olisi silloin hyvin kun mies eläisi juuri niin kuin SINÄ haluat.

      Ymmärrätkö missä on ongelma?

    • saksan dunari.

      Kummallista porukkaa. Olin Saksassa töissä viime kesän ja siellä esim. olut kuuluu ruokatarvikkeisiin. Olutta juodaan niin lounaalla kuin päivälliselläkin.
      Saksalainen juo vähintäänkin sen 6 olutta päivässä ruokailujen lomassa ja siellä se on ihan normaalia. Täällä sitä vastoin kukkahattutädit saarnaavat oluen haitoista minkä ehtivät. Liika on aina liikaa mutta ei muutama bisse päivässä ruoan kanssa ole niin paha asia.

      • ei pidä

        paikkaansa, yleistät...


    • oma elämä

      Hyviä kommentteja teillä.
      Omasta tapauksestasi kerroin jo tuolla aiemmni. Ei alkoholisti tuo heti esille ongelmaansa tavattuaan uuden ihmisen.
      Minua varoitettiin, mutta en uskonut. "Exänsä kertoi hänen olevan kiltti, hyväntahtoinen, autavainen, oikeudenmukainen perus hyvä isä mutta alkoholi on pilannut hänet ja kun juo niin hänen persoonallisuutensa muuttuu, eikä hän ole kiltti ".Eräs ystävättäreni kertoi saman.
      Enhän minä uskonu.
      Alku oli huumaa, en moittinut alkoholin käyttöään koska hän osasi tehdä niistä tilanteista romanttisia. Hyvää ruokaa, mahtava kokkikin kaiken lisäksi, viiniä.
      Kuitenkin.
      Päässäni soivat varotuskellota saivat minut pysymään päätöksessäni, että yhteen en muuta.
      Tänään olen onnellinen tuosta päätöksestä, ei tarvitse riidellä omaisuudesta. Eikä hän edes ole sellainen joka riitelisi. Hän olisi mahtava mies kunhan ei joisi niinpaljon.
      Sanonta, että "viina viisaankin villitsee", pitää hänessä täysin paikkansa.

    • elv3

      Anna 3 vaihtoehtoa: a) juominen kertakaikkiaan lopetetaan b) osoite lähimpään AA- kerhoon c) avioero vireille

    • tittalas

      Eivät ne koskaan lopeta vaikka lupaavat. Minä olen odottanut jo 30 vuotta ko ihmettä mutta aina vaan hullummaksi menee. Onneksi minulla on omat harrastukset jotka kantavat kestämään. Hänen harrastuksensa on viina joka menee aina kaiken edelle, minuakaan hän ei kuulema kestä selvin päin.
      En ole itsekään mikään "herranterttu" mutten taastusti ole tässä iässä enää kaikkea paskaa niskaani.
      Kokemuksesta voin sanoa ettei juoppo tapojaan paranna vaikka lupailee miten!!

    • SAUNATAKKI

      Turhaan kyselet "aikuistuuko". Kolmessa ensimmäisessä lauseessasi kirjoitit selvällä suomenkielellä. Minä vastaan, että ei muutu. Pari-kolme kaljaa/ilta salaa juodut väkevämmät. Herra on hyvässä matkassa rappioalkoholistiksi. Tilanteenne ei muutu, päinvastoin. Lisäksi tulevat valehtelu (ellei tee sitä jo), puolustelu juomiselle, syyt miksi juo ja se syy olet Sinä, turpiin, laskut maksamatta jne... Älä tee sitä virhettä, että alat salailemaan miehesi juomista ja puolustelemaan vaan nosta kissa pöydälle. Jos mies ei mene hoitoon, avioero vireille. Asia ei muutu ellei mies halua muuttua. Alkoholisti on alkoholisti. Älä tuhlaa elämääsi sen takia, koska aikasi menee hukkaan sen kanssa. Sinä ja kaikki muut sairastutte alkoholismiin vaikka ette ottaisi tippaakaan. Usko pois, minä tiedän kovalla kokemuksella mistä kirjoitan.

    • Jonne77

      Lopeta se nalkuttaminen niin ei tarvitse paeta siihen pulloon ja toivoa ennenaikaista kuolemaa.

    • Alkoholisti vai ei

      Kai sitä alkoholistejakin on erilaisia. Vaikket joutuisi parantelemaan krapulaa ja käynnistelemään aamua ryypyllä eikä ole monen päivän kunnon ryyppyputkia (että juodaan aamusta iltaan) niin kai sitä voi olla alkoholisti? Vai? Missä raja menee? Montako krt/vko pitää ottaa ja paljonko?

      Itse tunnen muutamia "kunnon alkoholisteja", jotka saattaa ottaa päiväkausia ja alkaa juoda vaikka neljältä aamulla. Harvoin osaavat ottaa vain yhden saunaoluen tai lasillisen viiniä ruoan kanssa. Saattavat kyllä olla kuukaudenkin juomatta (onhan alkoholisteja, jotka pystyy olemaan vuosiakin juomatta, mutta yleensä pitää sitten olla tosiaan ihan kokonaan juomatta). Mutta toisaalta, eikö juuri silloin ole alkoholiongelma, jos on pidettävä tipattomia kuukausia? Ja yksi tuttu on jo sillä tasolla, että voisi sanoa jo "deekuksi" ja "rantojen mieheksi". Joten en osaa ajatella alkoholistiksi esim. ihmistä joka juo 2-4 krt viikko 2-4 alkoholiannosta.

      Mutta oli miehesi alkoholisti tai ei niin onhan se ongelma, jos se juominen häiritsee sinua.

      • SAUNATAKKI

        Alkoholisti on alkoholisti, johan sen kertoo se, että pitää joka ilta ottaa enemmän tai vähemmän. Normaali-ihmisen ei tarvitse juoda jokapäivä. Et ole koskaan elänyt juopon kanssa, sinä vain "tunnet kunnon alkoholisteja". Jos eläisit, huomaisit kaiken muun sonnan lisäksi sen, että kuinka alkoholistin psyyke muuttuu. Se on aika paha juttu. Se sinun tuntemasi ihminen on muuttunut täysin erilaiseksi. Elät jatkuvassa pelossa "mitähän sitten tapahtuu" jne.. Sinäkin voit alkaa miettimään tuota asiaa laajakatseisemmin ja toivon todella ettei sinun kohdallesi osu "omaa" juoppoa.


      • Jos on halua niin AA

        "Kai sitä alkoholistejakin on erilaisia." ei ole on, vain nykyisiä ja entisiä alkoholisteja - mitään muuta alkoholisteja ei ole olemassa.
        Jos juominen on päivittäistä ja johtaa aika ajoin sammumiseen - hän ei hallitse alkoholia vaan on alkoholisti - siitä ei pääse mihinkään.


      • Alkoholisti vai ei
        SAUNATAKKI kirjoitti:

        Alkoholisti on alkoholisti, johan sen kertoo se, että pitää joka ilta ottaa enemmän tai vähemmän. Normaali-ihmisen ei tarvitse juoda jokapäivä. Et ole koskaan elänyt juopon kanssa, sinä vain "tunnet kunnon alkoholisteja". Jos eläisit, huomaisit kaiken muun sonnan lisäksi sen, että kuinka alkoholistin psyyke muuttuu. Se on aika paha juttu. Se sinun tuntemasi ihminen on muuttunut täysin erilaiseksi. Elät jatkuvassa pelossa "mitähän sitten tapahtuu" jne.. Sinäkin voit alkaa miettimään tuota asiaa laajakatseisemmin ja toivon todella ettei sinun kohdallesi osu "omaa" juoppoa.

        Kyllä olen asunutkin alkoholistin kanssa (tästä tosin yli 20 v aikaa). Kolmenkin. Kaksi lakkasi juomasta, toisen olen nähnyt konttaavan joskus jossain ojanpohjalla kuset housussa. Mutta nyt en ole nähnyt vuoteen, en tiedä onko hengissä. En nyt kertonut kuinka läheisesti "tunnen" nämä alkoholistit. Eivät ole mitään "hyvän päivän tuttuja" tai naapureita tms. vaan läheisempiä/tutumpia ihmisiä.

        Alkoholistihan voi olla vaikka ei joisi joka päivä. Enemmän kai se riippuu suhteesta siihen alkoliin kuin määristä tai kerroista. Mutta silti jos juo kaksi lonkeroa niin muuttuuko psyyke kauheasti? Eihän siitä tule edes humalaan?


    • raikuli3

      Hei !
      Minun piti vähentää juomista kun rupesi sydän hakkaamaan viimeistään krapulassa ja sittemmin jo yksittäisistä paukuista. Tässä on mielestäni vaihtoehto haluaako elää vai ryypätä kuoliaaaksi. Minusta pikkasen raittiimpi elämä on tärkeämpi kuin ei mitään elämää. Viinan myrkyllisyyttä ei heti huomaa, mutta ajan oloon terveys menee !

    • mies on alkoholisti. myönnä se ennen kuin on liian myöhästä. jätä se ja ala kattoo uutta.
      olen mies ja voin sanoa kokemuksenkautta :)
      älä ihmees jää sitä kattoo se vaan pahenee jos ei oikeesti osaa jättää viinaa.

    • Juoppon elämää nähny

      Tiedän miehen joka ryyppäsi, mutta hoiti aina työnsä. Vaimo nalkutti ystävilleen mennen tullen miehensä ryyppäämisestä. Miehellä oli selkärankaa mennä AA kerhoon ja lopettaa juominen. Nyt vaimo litkii viinaa ja pyytää jopa miehensä avamaan itselleen viinapulloja. Juopon elämän tyylistä huomaa aina helposti, että vikaa on jotenkin tuon ryyppämisen takia. Odotan nyt vaimon huomaavan juopottelunsa ja menevän saamaan apua. Alkkoholistit ovat usein kovin akressiivisia ja sanovat hyvinkin loukkaasti toisille ihmisille .

    • kokemusta on jaettav

      Hei!

      Olen ollut juuri samassa tilanteessa kuin miehesi, ja valitettavasti omalla kohdallani ja useiden kohtalokavereideni joita tapasin 50 ikävuoden jälkeen päideklinikalla kuntoutuksessa, yleensä homma vain laajenee ja vakavoituu.

      Miehesi päivittäinen alkoholimäärä on juopon evp. näkökulmastani vielä pikkuriikkinen, mutta kohdallani se paisui, todelliseksi ongelmaksi.

      Monet lääkärit ja A-klinikan väki yleensä ovat kysyneet miten oikein pystyin "sulkea korkin". Ainut vastaus on omien korvien välissä tehty päätös. Mitkään uhkailut eivät vaikuta, ei vakavatkaan sairastelut, tapaturmat, tms.

      Eli yksinkertaisesti AITO muutos miehesi korvien välissä on mielestäni ainut , johon voit vaikuttaa. Ja vaikeutta lisää se, että vaikutus on tehtävä perustellusti ja sievästi, ilman että miehesi uho kasvaa.

    • Liiotteletko?

      "Moni kiva asia jää meillä tekemättä, koska rahaa menee miehen alkoholiin, baariin, ym. ja miehen aika ja energia viinan naukkailuun ja pään selvittämiseen."

      Jos mies juo itsensä konttauskuntoon 1-2 krt kuussa ja potee seuraavan päivän krapulaa niin kuusta menee silloin 2-4 pv hukkaan? Eli ei kai sen takia jää kaikki kivat asiat tekemättä? Jos ottaa 2 lonkeroa voi tehdä vielä paljon asioita?

      • Liianna

        Ihmisillä on taipumusta tehdä kärpäsestä se härkänen.. Varsinkin jos taustalla on alkoholisti ollut perheessä lapsena tai ollut ns.tosijuopon kanssa aiemmin.

        Oman äitini kohdalla se hänen alkoholismi piilevänä teki hänestä pirullisen raivopään kun isäni otti sen YHDEN saunakaljan pari kertaa viikossa.. Myöhemmin isä sitten lopetti senkin koska meille tuli poliisit monesti kotihälytyksenä ÄIDIN raivokohtausten vuoksi. Oli siinä ihmetystä kerrakseen.. :D Sittenpä kun isä ei juonut sitä yhtäkään aloitti äiti. Aamusta iltaan ja vkonloput "bailasi yksin", vieraita miehiä jne.. Jatkaa samaa rataa isän kuoltuakin. Luonnollisesti tappeli perinnöt itselleen eikä meidän lasten tarvinnut vaivata päätämme mitä tekisi ylimääräisellä.. Äiti juo isän elämäntyön. Juokoot.

        Jos ihminen ottaa pari muutaman kerran vkossa ja joskus vetää ne kännit, niin onko tuo nyt oikeasti niin kamala asia? Siitä toki pitää keskustella aloittajan, kun häntä se tuntuu häiritsevän.. Käydä vaikka kysymässä psykologilla onko nyt päässyt liioittelun makuun ja ettei leimaa täysin miestään alkoholistiksi tämän palstan kiihkoilijoiden takia.

        En itse siedä tupakkaa. Mutta en nyt kiihkoile savukkeen nähdessäni. :)
        Saatan olla kuukausia "tipatta" mutta halutessani avaan viinipullon ja juon sen mieheni kanssa puoliksi illan mittaan tai otan pari saunasiideriä pari kertaa vkossa. Hui kamalaa! Olen minäkin siis juoppo näiden alkokiihkoilijoiden mukaan varmasti.

        Nalkutus toisen juomisesta voi myös pahentaa sitä. Moni mies kuulemani mukaan myös turruttaa itseään liikaa alkoholilla mikäli avioliitossa ei se läheisyyspuoli vaimon kanssa enää pelaa. Noidankehä..
        Ehkä sitä voisi jotkut miettiä tekiskö se oma mies muuta mielummin kuin naukkailis jos vain olisi mahdollisuus? Kuinkas jos jonain aamuna vinkkaat vähäsen että jättäis nyt sen naukun ja lämmitellään muuten illalla? ;)


    • kokenut entinen akka

      minä odotin juomisen lopettamista 27 vuotta sitten tuli mitta täyteen ja erottiin sen jälkeen ex mieheni sairastui vakavaan sydäntautiin joten juominen väheni kummasti mutta yhteiselämän kannalta liian myöhään,hänen kannalta parempi myöhään kun ei milloinkaan

    • Raitis holisti

      Turha on jäädä odottelemaan, niin kauan kuin katselet miehesi tissuttelua ja juomistakin, niin kauan olet mahdollistaja hänen juomiselleen. Yleensä teidän laisissanne perheissä on se alkoholisti ja toinen, joka mahdollistaa juomisen. Paasaaminen vian pahentaa tilannetta, mutta, kun lähdet vaan suhteesta pois, niin sinun osaltasi tilanne paranee, Miehesi sitten viisastuu tai ei- yleensä ei. Minä en aikoinani viisastunut ennekuin vaimoni jätti minut ja jouduin katuojaan. Sieltä sitten vuosien päästä raitistuin ja nyt ollut jo kymmeniä vuosia raittiina. Vaimonikin otti minut muutaman taittiin vuoden jälkeen takaisin ja sanoi, että olen aivan eri mies. Kokemuksesta voin sanoa, että miehesi juo parhaillaan itseään hengiltä. Et periaatteessa voi asialle mitään muuta kuin itsellesi voit. Tee se!

    • Tänään en ota

      Kannattaisi keskustella vakavasti jutusta . Tyypillinen alkava alkkis . Ei mulla oo ongelmaa ,voin lopettaa milloin vaan mutta ei kuitenkan tee sitä.
      Ota kynää ja paperia laske siihen kahden lonkeron hinta päivässä kerro se 30,llä ja näytä summa äijällesi ja sano .Tällaisen summan viet yheisistä rahoista kuukaudessa voit vielä laskea summan mitä se on vuodessa . Väitän että puhutaan suuresta summasta joka on pois perheen taloudesta.
      Puolisoni näytti minulle aikoinaan saman jutun . Ei mennyt jakeluun koska halua juomisen lopettamiselle ei ollut .
      Seuraavaksi hän ehdotti ,että kirjoita itse lapulle mitä olet juonnut kun tulet sieltä kapakasta ja laske juomat rahana. Itse kusetus sen kuin paheni ,joskus kun palasin kotiin sunnuntaina liksa juotuna perjantaina alkaneen juomaputken jälkeen , kirjoittelin lapuille kaksi kaljaa . Kertoo jäbästä joka on menettänyt kontrollikykynsä täysin ja tuho on lähellä , niin kuin olikin . Lopulta jouduin hulluuteni vuoksi hoitoon ja kohtasin kaltaisiani ihmisiä jotka olivat raitistuneet päiväkerrallaan raittiina ohjelman avulla . Raitistuin ja olen edellenn raittina yli 30v sama puoliso rinnalla asiat kunnossa . Voimia sinulle .

    • hymyä huuleen

      Tälläiset miehet nimenomaan ovat eurooppalaisia aikuisia miehiä, jotka haluavat nauttia ehdestä elämästä ja älykkäinä ymmärtävät sen päättyvän joskus. Eli ei muuta kuin mukaan vaan nauttimaan.

    • Ennen tissutellut

      Minulla loppui tissuttelu, kun pääsin akasta eroon. Senjälkeen tajusin missä se vika oli ollut. Se akan vittumainen luonne söi miestä niin, että pienessä hönössä maailma tuntui paremmalta paikalta.

      Nyt ei ole tarvinnut tissutella yli kahdeksaan vuoteen.

    • käly

      Tuolla maantiellä tulee vastaan "perheen isiä" jotka tissuttelevat, kun pääsevät kotia töistään.

      Tissutteluun KEKSII aina monta hyvää syytä, tällä yhellä on/oli EN KESTÄ PERHE-ELÄMÄÄ.
      Aamulla töihin, illalla pullo kossua- aamulla töihin.

      Jokainen vallitkoon omansa, mutta...... niin siinähän se MUTTA......................

    • smj1337

      smj on paras

    • Ikuinen kakkonen

      Ei varmastikaan ole kyse aikuistumisesta, vaan viinan himosta. Olen elänyt yli 40v aviliitossa jossa olen jäänyt toiseksi Alkolle ! Ei ainakaan kannata tuudittaa itseään siihen uskoon että alkoholin käyttö vähenee. Se on niin pirullinen juoma kun se vielä muuttaa ihmisen persoonaa. Mutta jos kaksi lonkku pulloa illassa riittää niin se ei ole paljon, meillä meni pari kolme viinipulloa ja olutta, joka ei ole alkoholia????? Vain janoo sitä juotiin, näin minulle kerottiin. Näköjään se on sinulle ongelma kun joudut jännittämään sitä joka ilta. Silloin kun alkaa se salassa naukkailu silloin pitäis hälytyskellojen soida. Olen useasti miettinyt olisiko minun pitänyt suhtautua myönteisesti mieheni ryyppäämiseen ? Olisiko hän sitten lopettanut ? Olisinko tehnyt sitä ja sitä toisin? Ei se pitää lähteä siitä ihmisestä itsestään, halu lopettaa.

    • En mä paljon juo

      Mitä on "tissuttelu"? Mulla on kavereita, joilla "tissuttelua" on muutama keppana päivän aikana ja vielä 5 lonkeroa. Toinen "tissuttelija" ottaa 10 keppanaa päivässä ja muutaman viinapaukun. Tuttu nainen "tissuttelee" 1-2 pulloo valkkaria päivässä ja viikonloppuna pullo Kossua ja tietysti lisäks valkkaria. Se on vaan "tissuttelua" ainakin heidän mielestään. Me vaan vähän "tissutellaan". No 3 tuttua makaa haudassa, kun "tissuttelu" vei hengen.

    • yksin onnellinen

      Itse katselin tuollaista menoa kaksi vuotta. Sitä ennen seurustelimme 2 vuotta, jolloin tiesin, että mies ottaa "joskus", mutta tilanne repesi käsiin, kun muutimme yhteen ja juomisesta tuli lähes jokapäiväistä.

      Jos miehesi on ryypännyt 15 vuotta, niin ei hän sitä tee, ellei itse päätä pistää korkkia kiinni. Selvä alkoholiongelmahan hänellä on, mutta ei vain myönnä sitä itselleen. Jos joku asia ahdistaa, niin alkoholi ei niitä ratkaise, vaan terapia. Alkoholi ei ratkaise minkäänlaista ongelmaa.

      Ehdotan, että joko jatkat samaa rataa kuin nytkin tai sitten alat elää omaa elämääsi suhteessa eli ota erillinen pankkitili, jolloin mies voi käyttää omat rahansa juomiseen, mutta sinä voit matkustella ja harrastaa kuten itse haluat. Älä myöskään salaile miehen juomista, koska HÄNEN häpeänsä se on, ei sinun. Voit myös katsoa, että miten mies reagoi, jos ehdotat hänelle eroamista tai ainakin erikseen muuttamista määräajaksi.

      Minä tosiaan katsoin miehen dokaamista pari vuotta, jonka jälkeen sain tarpeekseni ja erosin. Mies ei varmaan tänä päivänäkään tajua, että miksi erosin hänestä, koska kuulemma "miehellä on oikeus raskaan työpäivän jälkeen vähän rentoutua". Äijä rentoutukoon haluamallaan tavalla ihan rauhassa, kunhan minun ei tarvitse sitä menoa katsella. Eron jälkeen olen toipunut pettymyksestä ja jatkan elämääni ilman miestä. Nautin kuitenkin elämästä, kun ei tarvitse hävetä ketään, ei tarvitse siivota miehen oksennuksia ja säästörahat voin laittaa matkusteluun, harrastuksiin ja itseni hemmotteluun.

      • auringon tyttö

        No juu, asia , siis sana alko on tuttua jo vuodesta 1970, siilä mienheni alkoi tissutella melkein heti naimisiin mentyämme. Aina on syy, jos on huolia, pitää juoda, jos menee hyvin, pitää juoda. Lisäksi lapsuutta on myös helppo syyttää. Mieson hoitanut valtion virkansa moitteettomasti ., jäänyt eläkkeelle ja juonti on aina ollut vapaapäivinä ja yleensä kotona. Mutta rasitus seon silti ja rahanmeno suuri. Nyt kun ukko jo lähellä 70 vuotta menee pari viikoa ilman viiniä, mutta eivieläkään myönnä että olisi alkoholisti. Perheen takia en ole ottanut eroa ja toisekseen, kaikki olisi mennyt puoliksi, joutuisin vuokraasuntoon ehkä jne... no tällästä täällä..


    • Halpaa viinaa

      No jos on Tallinnasta lasti haettu niin eihän sitä malta olla naukkailematta. Ihan normaalia iltapuuhaa.

    • Otan osaa sinun murheeseesi. Tiedän tämän tunteen. Mutta niin kauan kun olet hiljaa siitä ,mahdollistat miehesi ryyppäämisen. Sinun on pantava piste sille. A. puhut hänelle selvinpäin. Vaikka ei antaisi puhua puhut kuitenkin. Sano ,että muutat lasten kanssa muualle,jos ei mene hoitoon / vieroitukseen. Älä salaile muilta sitä. hän kyllä suuttuu ,mutta saat tukea muualta paremmin. Suosittelen Minnesota hoitoa, Sieltä paraneminen yli 90 % Hän toden näköisesti suuttuu ,mutta ole luja. jos hän ei halua menettää perhettään, hän suostuu jossain vaiheessa . Asumus ero ei ole kaiken loppu välttämättä,mutta ole luja ja pistä miehesi seinää vasten. Et tarvitse kestää tuollaista käytöstä. Toivon sinulle kaikkea hyvää.

    • Hei

      Ei aikuistu. Ja älä välitä viesteistä joissa sinua arvostellaan täällä negatiivisesti.
      Itse katselin lähemmäs 20 vuotta juuri tuollaista tissuttelua. Kävimme monet keskustelut, tuli lupauksia ja yrityksiä. Mutta, alkoholisti ei koskaan muutu ellei itse sitä halua. Sinulla on vaihtoehtona jäädä suhteeseen ja toivoa, että mies joskus oikeasti haluaa itse muuttua, ja myös tekee sen. Tai ota oma elämäsi haltuusi, lähde tuosta liitosta ja tee itsellesi uusi parempi elämä. Minä tein tuon viimeksi mainitun, viimeinkin 4 vuotta sitten. Ja olen siitä onnellinen, sain itselleni mahdollisuuden hyvään elämään. Se ei ole ihan helppoa, mutta suosittelen.

      Kaikkea hyvää sinulle, minkä ratkaisun ikinä teetkin. Äläkä anna tietämättömien ahdasmielisten ihmisten masentaa sinua ala-arvoisilla kommenteillaan.

    • juopon exä

      Sinun miehesi on alkoholisti. Viina on hänen tärkein ja ainutkin rakkautensa ja se menee kaiken muun edelle. Hänestä ei tule kohtuukäyttäjää koskaan. Parempi kun alat elämään omaa elämääsi ilman tätä miestä. Eri asia tietysti, jos hän lopettaa alkoholin käytön kokonaan loppuelämäksi. Mutta näitä pyristelyitä ei kannata kovin kauaa katsoa. Jälkikäteen vain kadut, kun et aiemmin jättänyt miestäsi.

    • elämää kokenut

      On turha jäädä odottelemaan!!
      Näin sanoo kuusikymmentäkahdeksan vuotias rva.
      Sinulla vielää elämää edessä, nauti siitä, sillä tuossa tapauksessa
      juominen ei lopu, ellei sairastu taikka kuole.

    • kokemuksia3

      Kannattaa tutustua al-anoniin sieltä löytyy apua,
      miehellesi ainut mahdollisuus on täysraittius, mikään vähentäminen tai tauko ei muuta asiaa miksikään

      alkoholisti voi elää hyvin ja normaalisti kun hän hoitaa sairauttaan eli olemalla täysin juomatta

    • nyt onnellinen

      olen ollut 9 vuotta aviossa alkoholistin kanssa jossa vieraita naisia paljo ja väkivaltaa ,yritin puhumalla selvitä ,mutta olin toista poikaa laitoksella tekemässä niin kaula oli syöty ,en sanonut mitään mutta sillä hetkellä päätin että otan eron ,poika oli 1 v ja toinen4v kun salaa hommasin asunnon ja karkasin ,,,,,tuli rukoilemaan takasin ,en enää ottanutvaan erossa tavarat ja pojat jäi mulle ,nyt kun pojat aikuisia olen kertonen aviostamme ,,vanhimmalla pojalla viileät välit isäänsä mutta nuorempi on hyvää pataa ,isänsä kaa ,en kadu aviotamme enkä lapsiani ,,,,,,,onneksi älysin nuorena lähteä ,,älkää naiset etsikö syytä itsestänne vaan miehessä se vika on ,,,,,,,,,,,,,,,

    • Aikuistukaa

      Naiset on tyhmiä !
      Eka halutaan yhteiseloa ja sitten yritetään muuttaa toista ihmistä erilaiseksi kuin on.
      Hei haloo pikkutytöt ihminen on se mikä on ja muuttu vain jos itse haluaa,

      Aikuistukaa jo tytöt naisiksi, niin maailmassa ois vähemmän eroja sekä äpäriä.

      • SAUNATAKKI

        "Aikuistukaa". Oletko nuori pojankoltiainen? Kyllä sinun ihan oikeiasti kannattaa lukea tosissasi näiden "tyttyöjen" kirjoittelut. Sinä ET TIEDÄ mitä on elää alkoholistin kanssa. Alkoholistilla on yksi ainoa rakkaus ja se on viina. Sen eteen alkoholisti on valmis tekemään mitä tahansa, myymään vaikka lapsensa. Toivottavasti saat "oman" alkoholistin joskus, niin eiköhän se asenne muutu. Ainahan ei tarvitsisi mennä perse edellä puuhun, mutta sinun tapauksessasi se tekisi sinulle ehdottoman hyvää. Ehkä oppisit jotain


    • mineks12

      muutakuin pellolle tollanen luuseri.oma ukko ottaa kanssa aina kun vapaalleen pääsee mut ei kuitenkaan päivittäin nykyään.tein nimittäin niin kovan että jos jokailta lipitteöet kaljaan iin minä ja kersa lähetään.ja se on vieläkin voimassa.mä oon kans kyllästynyt ukkooni,vappapäivätkin menee tietokoneella ja oluttölkkien avaamiseen.perheen kanssa ei tee
      mitään.nukkuinkin puolivuotta erihuoneessa just ton kaljotteljen takia.eipä kukaan haisevaa ukkoa haluu viereensä.pitäsköhän meidän molempien laittaa tollaset luuserit pihalle??:) :)

    • holistin vaimokki

      yhdyn edellisiin, omasta elämästäni menetin 10 vuotta, kun katselin alkoholistin meininkiä.
      Onneksi mies sairastui niin vakavasti, että älysi lopettaa kokonaan juomisen, niinettä sairastua piti ennenkuin älysi...
      nyt on 10 vuotta ollut raitista elämää ja oikeastaan parasta mitä koskaan...
      Täysraittius kannattaa!

      • panelia1

        Mitä on vakava sairaus?


    • tosi on

      Kokemuksesta voin sanoa että ei lopeta se on jo tapa hänelle ja olet 15v sen jo hyväksynyt niin samana jatkuu tee valintasi.

    • Tissukaljalle

      Ikävää jos miehesi tissuttelee niin että se häiritsee sinua. Mutta ns. tissuttelu on normaalia lähes kaikissa maissa. Sydämen asialla -sarjassa tissutellaan koko ajan pubissa, myös poliisit tissuttelevat. Irlantilaiset vetävät viskiä naamariinsa minkä ehtivät ja ranskalaiset ja espanjalaiset naukkailevat viiniä vähän väliä. Saksalaiset ja tsekkiläiset mättävät olutta naamariinsa tuoppikaupalla. Martti Lutherkin veti väkevää olutta useita litroja päivässä.

      Mutta kolikolla on kääntöpuoli. Jossakin vaiheessa tissuttelu voi muuttua alkoholismiksi. Juodaan aamusta, työt jäävät, on jatkuvaa juomista ilman selviä hetkiä. Ollakseni rehellinen mielestäni 2 isoa lokeroa illassa ei kuullosta siltä että olisi syytä jättää mies ellei hän ole muuten pa**kapää. Raitiskin voi olla täysi mulpero ja hakata vaimoansa. Alkoholin käyttö ei tee kenestäkään huonompaa ihmistä eikä raittius tee kenestäkään parempaa ihmistä. Hitlerkin oli raivoraitis, ja silti hyvin vaarallinen mies.

    • nimimerekki

      on se perkele ku talvisoan voittanu mies ei saa ees rauhassa ryypätä! -valtion virallinen kanta

    • pilvi1

      polttakee PILVEE jättäkee myrkyt pois!!!

      • eiooo

        Polttaisinkin, jos tietäisin mistä sitä saa....


      • pilvi1
        eiooo kirjoitti:

        Polttaisinkin, jos tietäisin mistä sitä saa....

        ei muutaku siementä purkkiin!


    • vaihda ukkoa!

      Ei ne aikuistu joten JÄTÄ SE SIKA!

      P.s Soita kun oot jättänyt, täällä on raitis ja liikkuva sporttimies.

    • Siunausta teille

      Rukoile miehesi puolesta ja siunaa häntä. Kehu häntä, että näet hänessä jotakin uutta. Ensin se mies ei ymmärrä, mitä uutta hänessä näet, toista tätä joka päivä. Kun tarpeeksi usein kehut häntä, hän alkaa ryhdistäytymään ja katsomaan itseään peiliin, että helkkari, täytyyhän tässä jotakin tehdä. Haukku ei saa muuta aikaan kuin miehen vetäytymään itsesääliin piiloon ja lisää juomaan.

    • Mä olen tässä pitkään odotellu taas et muija oppis juomaan sen pari ettei aina tarvis vetää koomat kun menee baarin .Treenailen 6 kertaa viikos ja juon sillon tällöin kunnon kännit mut viikollakin vois ( välillä ) ?! ottaa treenin jälkeen vaikka 2-3 isoa sittenkun mennään ottamaan ne kuuluisat pari niin muija rupee vinkuu et voitais ottaa vielä muutamat mä lähden kotiin ja muija jää ottamaa ne pari ja tulee sit joskus kun kerkee ja ihmettelee kun laihduttelee kovasti mut mitään tuloksia ei tule ( seuravana päivänä syödään krapulaan ) olenkin sanonu et tuskinpa kilot baarisa lähtee et kyl meitä on joka lähtöön naisisa & miehissä

    • pöh

      Tilanne tulee vain pahenemaan.

    • varovaisuutta
      • antonio toinen

        mina halu soitta Pekka heti!


    • Tähän se johtaa

      Aloittaja kysyy, aikuistuvatko tämän tyyppiset miehet koskaan.
      Vastaan, ettei aikuistu. Minua aikanaan lohduteltiin, että kyllä se tuosta vielä...

      Vuosia miehen juomisen yksi nautinto oli, että hän näki minun kiusaantuvan ja suuttuvan. Hänestä oli hauskaa juoda salaa ja kieltää sitten ehdottomasti juominen, vaikka ei pystyssä pysynyt. "Näytä pullo, jos kerran väität, että juon", hän uhosi.

      Olin maksanut koko elämisemme, kasvattanut lapset ja suoriutunut asuntolainoista, sillä aikaa, kun mies harrasti bisnestä palkkatyönsä ohessa. Ymmärsin lopulta, että hänen sijoituksensa ja tuulentupansa oli vain minun hämäämistäni. Hän pani palkkansa menemään kapakoissa ja auton ylläpidossa - siitä ei nippeliäkään pitänyt puuttuman.

      Sitten päätin, että en kiinnitä juomiseen enää mitään huomiota. Minä otin sen asenteen, että minulla on normaalit kaksi lasta, jotka kasvavat ja varttuvat, ja tämä yksi, joka ei koskaan ole muuksi muuttuva.
      Sanoin sen hänelle: Minä tai Koskenkorva. Sanoin, että valinta on myös minun. Minun ei ole pakko kilpailla pullon kanssa. Hän pärski ivallisesti.

      Sen jälkeen hän on saanut juopotella kaikessa rauhassa. Lapset ovat poissa kotoa ja mies hiippailee ulkona halkopinolla tai saunan eteisessä, talvisin sisätiloissa siellä täällä. Jokaisen piilopullon sijainnin tiedän, mutta iloitkoon hän siitä, että voi minua petkuttaa. Minullakin on iloni, kun kuuntelen mitä varten hänen on sittenkin vielä mentävä kauppaan, vaikka juuri siellä käytiin. (Ostettiin myös mäyräkoira, sillä oluthan ei ole alkoholia, mutta minä en maksa sitä.) Ihmeen paljon verukkeita on keksittävä, mutta viinakauppaanhan mennään minun tietämättäni, siksi selityksiä pitää olla.

      Nyt elellään rauhallisesti eläkepäiviä, kumpikin omalla puolellaan huushollia. Kaupat käydään, ruuat syödään yhdessä, ja tv on auki iltaisin, ja sitä katson niin kauan, kunnes mies sammuu nojatuoliin. Sitten menen tietokoneelle ja katson Areenaa.
      Koskaan en kysy mitään. Maksan kaikki laskut, joita taloon tulee, ja sitä en salaa keneltäkään. Kyllä sen tietää niin lapset kuin naapuritkin, ja jos jotain tärkeää pitää päättää, niin minuun ollaan yhteyksissä, koska minä tiedän, mihin on mahdollisuuksia ja miten asiat hoidetaan.

      Miehelle on nykyisin kaikkein läheisen 2 dl Koskenkorva-pikkupullo, joita hänellä on 3-4 tyynynsä alla.

      Odota vain. Ja tiedoksi tissuttelijoille, että tämä on edessä. Kimpaantuvampi vaimo olisi heittänyt miehen ulos, mutta ero olisi vienyt puolet omaisuudesta, josta kuitenkin minä olen suurimman osan maksanut.

    • Suuri nauraja

      Viinanjuojat ja tissuttelijat ovat ihan jees. Vit-tuako kaikesta pitää aina tehdä niin suurta ongelmaa saa-tana... :-D :-D :-D

      • Koffin 3

        Kaikki juopot on samanlaisia. Ei ne lopeta vaikka nainen jättää. Niille se on elämäntapa ketkä juo.

        Juominen on taitolaji ja itse osaan sen taidon erittäin hyvin. Juon kohtuudella, en juo joka viikko, en ikinä sammu, fillarilla kotiin baarista joten en ole liikaa kännissä, en riitele kännissä eikä mun luonne muutu humalassa.


    • Nuori89

      On toll ongelma sen heti huomaa, koska ei tavallinen mies vedä joka päivä. Koska itsekkin tunnistan tossa itseni, vaikka alkuun en edes ajatellut että mitään ongelmaa on, vaikka sen 2-4 ottaisi illalla. Mutta sitten koin "valaistumisen" siten että minulle sanottiin, "Koitappa olla viikko ilman, niin tuntui siltä että pää tässä räjähtää." Kiitoksia vaan tyttöystävälle siitä että nykyään osaan olla ottamatta. Haluun olla hauska itseni murun seuras :) ......... Jaksamista :) PS= Entinen nuori alkoholisti.

    • vedetsilmissä

      Ei saisi nauraa vakavalle asialle, mutta tuo kirjoituksesi ensimmäinen puolisko miehen ryyppyreissujen kuvauksineen oli kyllä uskomattoman hauskaa verbaliikkaa!

    • Mies maalta

      Eivät aikuistu - sinulla kävi kurjaa tuuri ei voi muuta sanoa.
      Jos mies ymmärrä olla mies, kannattaa vaihtaa - en voi muuta sanoa.
      Kenenkään ei pidä juoda päivittäin - eikä koskaan niin paljon, että sammuu. En ymmärrä näitä reppanoita - en vaan ymmärrä.

    • Älä valita

      No,eipä ole paljon, jos ottaa yhden tai kaksi olutta illalla. Mun mies hei ottaa n.8-18 joka ilta, määrä riippuu rahallisesta jutusta. Mun mielestä toi ei ole kovinkaan paha, siis määrällisesti sun miehesi juopottelu. Mieti, mun mies hakee joka aamu ainakin sen 10 tölkkiä joita tissuttelee aamupäivästä yömyöhään.

      • Suhteutus

        Tai kun menee koko laatikollinen eli 24 tölkkiä ja vatsa paisuu tynnyrin kokoiseksi.


    • alko

      Tässä on asian ydin "Mies sanoo että johtuu elämän vaikeista jutuista, suhdekiemuroista, tms mistä milloinkin." Sinuna istuttaisin miehen alas, kun on selvinpäin ja kyselisin noista "ongelmista": ovatko todellisia ja voi niille tehdä mitään. Juomisella ei mikään selviä. Exäni olisi ehdottomasti tarvinnut terapiaa ja ammattiapua ongelmiensa selvittämiseen, mutta kielsi koko alkoholiongelmansakin ja syytti kaikesta muita.

      Elin tissuttelevan miehen kanssa vähän vajaa 2 vuotta. MIehellä oli ongelmia ja aluksi olinkin sitä mieltä, että tissuttelu on ok. Sitten vähitellen tajusin, että ongelmien syy onkin juuri tissuttelu.

      Pienessä hönössä on mukava olla ja ei tarvitse vaivata päätään sillä, että oikeasti käsittelisi ongelmiaan. Siksi ongelmat eivät koskaan katoa, vaan niitä vain kasaantuu lisää. Meillä oli kivaa, kun mies oli selvinpäin ja siksi en heti pistänytkään suhdetta poikki. Mies oli välillä pari kk lähes ilman alkoholia, mutta ratkesi sitten taas. Mies yritti saada minuakin juomaan joka ilta. Kieltäydyin. Hän rupesi kutsumaan minua tylsäksi jne.

      Lopulta ongelmat eskaloituivat ja mies jäi työttömäksi. Rupesi tissuttelemaan keskellä päivääkin työn haun sijaan. Seksiä meillä ei ollut ollut enää pitkään aikaan, koska en halunnut miestä enää fyysisesti. Ei voi haluta, kun kunnioitus on mennyt. Autoin miestä saamaan uuden työn toiselta paikkakunnalta ja pistin hänet pihalle kämpästäni. Törmäsin häneen muutamaan otteeseen myöhemmin ja hän ei ollut millään tavalla parantanut tapojaan. Menettänyt sen uudenkin työn.

    • seliseliseli

      Tissuttelu ei lopu juttelemalla , siitä tulee kaappijuoppo ennenpitkää . Jos todella haluat muutoksen etkä ikuisia virsiä &selittelyjä annat yhden vaihtoehdon , joko tai . Edellyttäen että hän tietää sinun selviävän elämään omillasi !

    • älä jää yksin

      Alkoholistien läheisille on apua saatavana. Al-Anon ryhmissä et ole yksin.
      Jakamalla ja toisten kokemuksia kuuntelemalla saat voimaa omaan elämääsi.
      Opimme päästämään irti juovasta läheisestä ja alamme tervehtyä itse omaan
      elämään..... päästämään irti alkoholistista.
      Al-anon ryhmiä on useita...... netistä löytyy osoitteita ja Auttavasta Puhelimesta.
      Meitä on paljon..... myös alkoholistien aikuiset lapset ovat läheisiä jotka kanta-
      vat kotiolojen salaisuuksia aikuisina pitkään.......
      Al- Anon ei ole uskonnollinen, vaan hengellinen maailmanlaajuinen ohjelma jonka
      avulla toivumme elämään hyvää arvokasta elämää. Korkein voima, mikä se
      kellekin on, mainitaan kirjallisuudessamme. Myös Jumala, joka on henkilökoh-
      tainen yli uskontojen kaikkialla maailmassa mainitaan toipumisohjelmassaamme.
      Tervetuloa mukaan.....kannattaa kokeilla. Jäsenmaksuja ei ole, emmekä ota ulkopuolisia avustuksia.........

    • Taas s24 provo

      Voi v ittu miten katkeraa lässytystä. Hyvä provo.

    • suomalainen tyttö

      Tähän se johtaa nimimerkin kirjoitus oli ja mielestäni tosi hyvä.
      Hän on osannut viisaana naisena ymmärtää, että ero ei ole aina ratkaisu, vaan rakkaus toista ihmistä kohtaan saa hänet elämään omaa elämää.

      Usein sanotaan, että jätä se.Ei ole helppoa lähteä. Avioero on aina kuolema. Olen kokenut tämän, ei heitä voi auttaa, jos eivät itse halua.

      Aloin ja ottaa nuorena ja otan vieläkin ja voin olla ottamatta.Tein monta virhettä, mutta sitten vanhemman miehen rakkaus, uusi elämä, lapset saivat järkiinsä.

      Nyt jo ikänaisena voin ottaa iltapäivällä viikonloppuisin drinkit, laittaa ruokaa ja heti kun maistankin, se loppuu. Nykymaailma on liian paljon kieltoja täynnä. Älä polta, älä juo, älä syö, älä nai, älä mitä......

      • TOSIrealisti Kokkola

        Aivan turhaan kitisette ja selitätte. Lukekaa yltä kirjoitukseni. Siinä on kaikki lyhyesti. Tuliko selväksi? Tulihan! Hyvä. Kiitos.


    • mitä sanoa

      Ei aikuistu, kun sitä kysyit. Alkoholisti jatkaa touhujansa niin pitkään kun suvaitaan. Alkoholisti on röhkeä manipuloija joka hyväksikäyttää muiden pitkämielisyyttä. Alkoholisti sairastuttaa läheisensä.

      Ilmoitat että hänen tapansa käyttää alkoholia häiritsee sinua ja ettet voi katsella sitä pidempään. Ehdotat että vähentää ja harventaa käyttökertoja niin ettei ryhdy kuitenkaan salassa juomaan. Jos juo kyseessä on alkoholisti joka ei edes halua hakea apua. Sellaiseen alkoholistiin täytyy katkaista välit jos haluaa itse elää.

    • Kitchen girlAnalFist

      On katsottava jos meinaat samankaton alla elää! Back to kitchen!

    • kokemusta

      Pitää ottaa niin että takahampaatkin kastuu.Mitä enemmän sen parempi niin muutoskin mahdollinen mutta epätodennäkoinen .Ensin löydyttävä pohja mitä alemmas ei halua enään mennä.

    • Kyllästynyt

      Eikö nuo parista lonkerosta/kaljasta tai viinilasillisesta itkevät inisiät koskaan lopeta!?? ....Hommatkaa itsellenne apua tai liittykää helluntai seurakuntaan, mutta lopettakaa turhasta marinat. Eikö teillä ole todellisia ongelmia ollenkaan?? T. Kyllästynyt

      • Ei mulla oo ongelmaa

        Juoppo juo päivittäin. Elimistö huutaa alkoholia. Juoppo vähättelee juomistaan.


    • tissuttelia

      Onko naisen tissuttelua kateltava loputtomiin?

    • Mielestäni liioittelet vähän.

    • Absolutistivodka

      HUMALATILAT ON IHMISEN ELÄMÄN PARASTA AIKAA ! !

    • sinkku.

      Mitä tuohon nyt voipi sanoa. Ei parisuhde voi olla kovin hyvä jos mies juo lähes joka päivä. On kai sitä elämässä muutakin kun kaljan juominen. Itse viettäisin naisen kanssa mieluiten aikaa lenkkeillen, ruokaa tehden , elokuvia katsellen, hiihtämälla ja muuten vaan kainalossa. Voi sitä baarissakin joskus käydä mutta joka päivä en tosiaan ottais alkoholia.

      Se vaan on näis suomalaisissa naisissa vika että tällänen mies ei kelpaa kun harvoille ja sellasia naisia on mahdoton löytää kun ne sitten haluu et mies on hel.vetin komea tai rikas.

      • 1.5 ryyppyä per ilta

    • fgdgfdgfdgd

      Yleensä alkoholia käytetään suomessa omahoito lääkkeenä, eli miehelläsi ei ole kaikki okei

      • TOSIrealisti Kokkola

        Lukekaa yllä olevat kommenttini. Siinä kaikki, siis ensimmäisessä...
        Turhaan meuhkaatte ja jossittelette...


    • vali tetta vasti

      Ei tämän tyyppinen mies aikuistu, menee ennenaikaiseen hautaan. Hänen vuokseen ei ole syytä jättää omaa elämää elämättä. Olen nähnyt tämän nyt niin monta kertaa omassa perheessäni ja sanonpa vain, että ei kannata vaivautua.

    • Entinen alkkis

      Nykyisin raittiina, entisenä alkoholistina voin sanoa, että miehesi jatkaa samaa rataa tai raitistuu kokonaan. Kohtuukäyttäjää hänestä ei tule ikinä.

      Mutta raitistuminen vaatii hänen omaa päätöstään. Sinun sanomisilla ei ole
      mitään painoarvoa; en minäkään uskonut muiden ohjeistuksia, kunnes itse tajusin oman tilanteeni ja hakeuduin hoitoon.

      Hanki hänelle hoitopaikka ja kunnalta/kaupungilta maksusitoumus valmiiksi siltä varalta, että hän jonakin päivänä tajuaa oman tilanteensa.

      Sillä aikaa hankkiudu miehestä eroon. Palaa hänen luokseen, jos häntä rakastat siten, jos ja kun hän on raitistunut.

      Älä ihmeessä pilaa omaa, ainutlaatuista elämääsi alkoholistin kanssa!

      Tsemppiä :-)

    • olen neljäkymppinen

      Naisen kanssa melkein sama ongelma, tosin hän ei edes myönnä juomistaan! Itse treenaan ja pidän itsestä huolta, mutta tuo paisuva siiderikeiju ei oikein miellytä enään. Katsoo itseään peilistä ja uskoo olevansa kunnossa jne.
      Minun kerran kuukaudessa kavereiden kanssa oluella käynti on ongelma, mutta naisen päivittäinen viinipullo on kohtuu (eurooppalaista) käyttöä... Sitten sellainen humalainen suu yrittää saada suudelmaa ja seksiä.... -> käyn vieraissa, kun ei enään jaksa

    • Neuvon kysymättä

      Koko sydämestäni toivon, että miehesi raitistuu. Ja sinulle suunnattoman paljon jaksamista tilanteen keskellä!! Tuntuu kuin omaa tekstiäni lukisin. Asuin alkoholin suurkuluttajan kanssa 10v. Nyt 3v myöhemmin olen naimisissa aikuisen miehen kanssa, joka pitää huolta terveydestään ja asioistaan, eikä minun tarvitse olla huolissani ja vihainen.

      Toivottavasti annat anteeksi suorapuheisuuteni, mutta harvoin, hyvin harvoin suurkuluttaja ryhtyy normaalikäyttäjäksi. Yritin jättää exän monta kertaa, mutta ihan vilpittömästi uskoin kaikki raitistumislupaukset. Uskoin, koska tahdoin uskoa.

      Minut pelasti se, että ex halusi itse erota. Toisinaan käy niin, että alkoholistin puoliso kantaa syyllisyyttä, mikäli jättää miehensä. Silti, kun olin muuttanut omaan asuntoon ja olo oli suunnattoman vapautunut, tunsin pahaa omaatuntoa etten tahtonut olla hänen kanssaan juuri tekemisissä. Monet itkut itkin toivoen, että hän saisi asiansa järjestykseen. Kyseessä ei ollut rakkaus, vaan riippuvuussuhde.

      Olen pahoillani töksäyttäessäni nyt ajattelemani suoraa. Eli; sinä fiksu, älykäs, herkkä, upea, lahjakas nainen! Älä enää odota aikuisen Peter Panin raitistumista, vaan pelasta itsesi tuosta kuviosta!

      • Miksi mies juo?

        Hyvään provoon normi vastaus: jätä se jätkä ja sillä elämä paranee.


    • Ruplahymy66

      Hei!

      Miehelläsi on alkoholionelma, vaikka hän ei sitä myönnäkkään!
      Kannattaisi sun miehen hakea ammattiapua vaikka työterveydesta, koska yksin tilanteen korjaaminen on hankalaa.
      Puhun oman kokemuksen pohjalta!

      • Se alkoholin

        juominen ei ole syy vaan seuraus. Taustalla on usein tunne-elämän häiriö johon tarvitaan jatkuvaa tissuttelua. Mitään ei tapahdu ennen kuin juominen loppuu ja henkilö alkaa läpikäydä asioita. Jos hän vain itse haluaa ja siihen sitoutuu. Usein toipumiseen kuluu vuosia ja sama on muiden perheen jäsenten kohdalla. Valitettavan usein tämä juomismalli/käyttäytyminen menee myös seuraavalle sukupolvelle. Itse on koettu perhepiirissä niin viinat kuin huumeetkin.


    • AikaPoikaLaulaa

      Joskus pitää tyhjentää kaikki paska pois. Ei tosin saisi tapahtua liian usein. Parempi tulla kotiin vasta silloin, kun ei haise viinalle eikä käsi tärise. Toinen vaihtoehto on opetella purkamaan mielipaha muulla tavalla, mikä voi olla pitkä oppimisprosessi. Nelikymppisenä pitäisi kyllä tapahtua järkiintymistä ja sen seurauksena jätkäporukan hajaantumista pois kortinpeluu- ja läträysringistä. Tekosyitä juomiselle tosin aina löytyy, sillä aina on jonkun harrasteporukan kauden avajaiset tai lopettajaiset...

    • Kusitislarikuukunen

      Avot, minä poka lasajutan kovan kännin ehtoon päälle tovin tuostakin ja vähät välitän eukon länkytyksestä!

      Haluatteko muuten kuulla ammattilaisen vinkin miten juomisasioita piilotellaan?

      Ostan kaupasta harva se ilta 12-packin kaljaa. Ennen ostosten kyökkiin tuomista käyn autotallissa sahaamassa mäyräkoiran puoliksi: toisen puolikkaan työnnän jääkaappiin sahattu puoli seinää vasten, ja toisen juon salaa vajassa. Siellä muka puutöitä teen tai siivoan.
      Sitten kun illan päätteeksi "otetaan vain neljä tai viis kaljaa", niin todellisuudessa alla vähintään kymmenen! Eikä akka arvaa juonesta tuon taivaallista!

      • Miinuksen antaja

        Siltä varalta Kusitislarikuukunen että kirjoituksesi ei ollut vitsi, sanon että älä j....lauta salaa eukoltasi juomista. Siis miksi salaat juomista noilla nikseillä, jos et välitä sen sanomisista? Minä olen vanha juoppo ja piilottelin exältä pulloja niin monella tavalla että niistä kirjottaisi oppikirjan. Lopputulos: nälkä lähtee syömällä ja akka juomalla. Herää kysymys, oliko väärti.


    • nuppi skutsista

      Kestä se kuin mies, sanois äijä jos ämmä dogais jatkuvasti.

      Että koita friidu handlata gubbes elämä.

      hah hah, snadisti koominen muija.

    • 111119

      Kauvan olet katsonut Juoppo ukkoa!.Lähte nopeasti ja muuta paikka kuntaa!!

    • tämän ketjunn

      perusteella voidaan siis sanoa, että alkoholistit ovat lapsellisia????? xDDDDD
      Mikä helvetin logiikka tuossa oikein piilee, kertokaa se mulle??!!!
      "Ei se aikuistu blaablaablaa..."
      Ei prkele!!!!

    • 70 / 65

      Naiset kyllästyvät ja hermostuvat miestensä juomiseen? Tuohon käsitykseen tulee väkisinkin ketjun kommenteista.

      Meillä ei tuosta ollut tietoakaan. Vaimoni ei sanonut moitteen sanaa päivittäisestä dokaamisestani joka ei aiheuttanut mitään varsinaista häiriötä.
      Join juomiseni seurassa tuttavien kanssa tai kotona. Talouteen sillä ei ollut vähäisintäkään vaikutusta.

      Kuten olen ylempänä maininnut aloin 60:n tuntumassa itse huolestumaan elämän harmaudesta ja kiinnostamattomuudesta.
      Terveyteni kehitys ja jo sen hetkiset vauriot ( verenpaine ) ja ennen kaikkea havaintoni mieskuntoni heikkenemisestä, saivat minut uusiin ratkaisuihin.

      Ihmettelen, että ovatko muut ukot niin kovaa tavaraa, ettei juopottelu ainakin, jos ei vie halua, niin veisi edes kalun? Minulla tuo alkoi olemaan varteen otettava uhka.

      Nyt, 10-vuotta myöhemmin, olen havainnut, että satunnaisina maistelujaksoinani ovat laadut laimentuneet ja määrät vähentyneet.
      Uhkaava ikääntymisen ilmiö? Ei maistu entiseen malliin edes laiskottelukausina.

    • Sunmiehes

      JÄKÄ JÄKÄ VALI VALI OTA VIINAA HANI HANI!!!!!

    • Yks 40-kymppinen

      Otin muutaman kaljan viikonloppuisin silloin tällöin. Välillä meni viikonloppuja ettei tullut otettua mitään. Baarissa tuli käytyä muutama kerta vuodessa, pääasiassa kesällä.

      Muija rupes valittamaan näistä parista oluesta viikonloppuna. Päätin hänen pyynnöstään lopettaa kokonaan ja olin parivuotta täysin ilman alkoholia.

      Sitten päätin, ettei tämä ole mun juttu. Pistin muijan pihalle.

      Kävin seuraavana viikonloppuna pitkästäaikaa ravintolassa, jossa tutustuinkin entistä muijaa noin 10 vuotta nuorempaan naiseen. Hänen kanssaan olemme nyt käyneet muutaman kerran vuodessa ulkona syömässä ja otteneet joskus muutaman. Saunakaljakin menee taas silloin tällöin ja uusi vaimo ottaa joskus siiderin. Kumpikaan ei valita, kun valittamista ei ole. Olemme kumpikin hyvin tyytyväisiä tilanteeseen.

      Ex. muija asuu nykyään kaupungin vuokratalossa yksinään ja ottaa kuulemma kuppia.

      • vaihtamalla paranee

        Mulle tuo sama tapahtui, mutta vasta kun olin 5-kymppinen ja sain sydärin.
        Ymmärsin jälkeenpäin, että sydäri johtui huonosta parisuhteesta, väärästä naisesta minulle.

        Ex-vaimo laittoi eron vireille, mutta vuoden jälkeen 2-osaa jättäessäni ehdotti että palattaisiin yhteen. Ei ollut enää optio, olin löytänyt 4-kymppisen hehkeän, mukavan ja hauskan naisen rinnalleni.

        Elämä hymyilee :D


    • mallas-kalle

      2 isoa lonkeroa illassa nyt ei vielä ole mitään alkoholismia. Eikä siitä mene edes känniin jos joka päivä tissuttelee. Oikeastaan tuota ei voi sanoa edes tissutteluksi saati juomiseksi. Se tuskin aiheuttaa mitään haittavaikutuksia pitkälläkään aikavälillä. Mikä siinä pännii? Käske sen viedä ne tyhjät tölkit kauppaan useammin.

      Mutta tuollaiset usein tapahtuvat ryyppyreissut yleensä jää normaaleilla ihmisillä pois jossain vaiheessa aikuistumista. Tai ainakin yleensä opitaan ottamaan kohtuudella siten, että pääsee omin jaloin kotiin. Ja sammuilut ja oksentelut kertoo kyllä alkoholiongelmasta.

    • harmillinen tapa

      Harmillinen tapa tuollainen muutaman lonkeron,siiderin,kaljan juominen mutta en kylläkään vielä minään holistina pidä.
      Kyllähän tuosta riidan aikaiseksi saa jos sikseen tulee kun toista jo ärsyttää.Entäpäs ärsyttääkö ketään karkkien ja suklaan syöminen joka ilta huh kauheeta möyssäämistä.

    • no huhuh

      Jos juo alle 10 annosta per ilta ,niin on "mini tissuttelija" 10-15 per ilta on semi kännäilijä ja jos vetää litran viinaa päiväs nii on alkoholisti.

    • ongelmaa,ongelmaa

      Selkeetä riippuvuuttahan tuo miehelläsi on. En ala toistamaan, mutta ylhäällä vastauksissa on jo kaikki oleellinen apu.

      Se on pirun salakavalaa tuo alkomahooli. Vielä vuosi sitten pidin itseäni ihan normaalina "bilettäjänä". Viihteelle kun lähdettiin, vedettiin pää täyteen mutta muutoin olin ilman. Enpä olisi silloin uskonut, että vuoden päästä juon yksikseen harva se päivä. En känniin asti mutta 1-3 ainakin ja siihen lisäksi vielä ne bileillat kavereiden kanssa. On tämä ajatusmaailmaakin muuttanut oudolla tavalla;nykyään hämmästelen jo sitä jos on yksi päivä mennyt ilman juomista ja kahta kovemmin tekee mieli ottaa senkin edestä. Surullista, varsinkin kun tiedostaa ongelman itse muttei osaa/pysty tekemään mitään asian eteen.

    • Veritaaaaas

      Tuosta kaikkien miehien syyttelystäsi AP tajuaa nopeasti syyn dokaamiseen.

      Selvästikin olet ärsyttävä pikkuasioista nipisevä femakko joka syyttää ongelmistaan muita. Ei taida fiksuuskaan rasittaa painolla hartioita. Ja mies ryyppää koska ei pussit tyhjene.

      Nyt sitä peiliä käteen.

      Ei sinänsä että alkoholistia kannattaa paapoa, jos sellainen nurkissa on.

      Rivien välistähän voi myös lukea että uskot sen ulkomaan hidalgon olevan niin ihana, että ei kelpaa tavan suomiukko. Et uskaltanut lähteä sinne ulkomaille sen tumman giggiksen perään ja syyttelet miestäsi. Et edes ole uskaltanut jutella asiaa halki ja olet viisitoistavuotta ollut ratkomatta pulmaa. Eli peilissä se oman elämän ohjaaja on, ja ongelmanaiheuttajakin!

    • tissutteliamies

      Mikkään ei o niin mukavaa ku kaljan juonti.

    • Onko liikaa

      Otan silloin kun otan. Saatan olla ottamatta vuodenkin,mutta aina vähintään 4-5kk mutta kun otan niin otan 3 päivää ja vaikka vaimo tuurijuopoksi silloin kutsuukin niin enemmän on hyviä kuin huonoja päiviä vuodessa.

    • :?)

      Olen sitä mieltä , joka juo joka päivä ei siitä raitistu , ellei itse tajua tehdä sille jotain.
      Yleensä ne miehet kuvittelee ,että viikonloppu ja hauskanpito ei onnistu ilman viinaa.
      Iloitaan ja puhutaan päättömiä ja nauretaan omille jutuille ei edes tajuta , kuinka tyhmältä se ympärillä olevista kuulostaa.
      Paha sairaus on alkoholismi ja siihen liittyvät pelot.
      Ilman alkoholia he eivät pysty elämään.
      Taistelu heidän pitää itse käydä , jotta pystyvät palaamaan normaali elämään.
      Ei pelkästään miehiä on myös tällaisia naisia .

    • Juon minkä juon

      Niinpä, sellaisiksi te naiset olette meidät tehneet, ei sitä täällä kylmässä pohjolassa jaksa olla "pepe" joka odottaa seuraavaa lomalentoa, samalla kun saattelee edellistä kotikoneeseen....

      • Vain yksi ei petä

        Totta kai kaikki on naisten syytä: ensin äiti, jonka virheet ovat kaikkien juoppojen tiedossa, sitten inhat naiset, osa menee vihille asti, mutta osa hylkää ilkeyttään jo ennen papin aamenta, ja sitten ne vihityt vaimotkin heittäytyvät hankaliksi tuota pikaa, tekevät lapsia ja rähjäävät ruokarahoista.
        Ilman naisia elämä olisi ja on paljon helpompaa.

        Avovaimot ovat vielä ailahtelevampia, jolleivat itsekin viihdy pubissa. Taipaleelle vaan, kun tulee erimielisyyksiä.


    • puliukko....

      vaikka juoki niin muista että oot silti sille se kaikista tärkein ihminen vaikka ei varmasti sitä myönnä

    • onnellinen1

      Heitä pois ja ota uusi! ei sitä kannata jäädä murehtimaan!!! 15 vuotta!?? herrantähen, kuka sellaista jaksaa? ihmiset ei muutu, eikä heitä varsinkaan pysty kukaan muu muuttamaan! kyllä oisi jo heittäny jos ois ite halunnu!!! nuoresta iästäni huolimatta olen ollut jo kahden tällaisen miehen kanssa eivätkä he oe yrityksistä ja rukoiluista huolimatta muuttaneet tapojansa joten olen rohkeasti nostanut kytkintä!! nyt olen suhteessa jossa rakkautta piisaa mutta alkoholia ei oikeastaan yhtään !!

      NOSTA KYTKINTÄ

    • Mies kärsijä

      Olen samassa jamassa kun minun avopuolisoni juo kaljaa joka ilta ja itse en ota se haittaa meidän yhdessä oloa en tiedä kauanko tätä jaksaa.Kalja ei sovi edes naisille saati sitten miehille.

    • tää on suomi 2014

      Jos ei juo niin ei saa naista. Naiset haluaa että mies juo ja riehuu ja käy baareissa. Naiset haluaa palvella miehiä kun miehet vaan juo.

      Rehellinen mies joka ei juo harvoin niin on tylsä ja sellasesta naiset ei kiinnostu

    • Eipä ihme

      Että ihan lonkerotölkki tai kaksi rankan työpäivän jälkeen? No huh huh!

      Eihän siitä nyt humallu, mutta rentoutuupa sen verran, että elämä on edes pikkuisen siedettävämpää kun rinnalla on siippa, joka nähtävästi katsoo asiakseen kytätä ja etsiä jotain huomauttamista kaikista toisen tekemisistä tai tekemättä jättämisistä.

    • Muna, kana?

      Akka naputtaa, kun ukko tissuttelee. Ukko tissuttelee, kun akka naputtaa.

      Kumpi ensin?

    • PENAMUNTTERI

      "AIKUISTUUKO TÄMÄN TYYPPISET KOSKAAN"


      EI VARMASTI

    • wew

      ukot narsistia jo syntyesään,eivätkä aikuistu ollenkaan,luulevat itsestään liikoja ja humalassa kaikki tulee esille se on nähty.

    • juoppo123

      se tuo viina homma vasta onkin kinkkinen juttu sitä ei nimittäin muut pysty estämään tai kieltämään jos toinen tykkää ryypätä. eikä kukaan lopeta varsinkaan jos toinen jäkättää vieressä. itse ryyppäsin nuoruuteni maailmalla ja nyt vasta tajusin kuinka turhaa ja kallista se on. tosin pääkoppa on vieläkin sekasin vaikka kuukaus vasta selvänä :D harhat ja pelkotilat ihan pahimpia

      • Realistiset neuvot

        Oireista päätellen hän on alkoholisti. Alkoholismi ei parane millään. Jos juominen jatkuu mitään eläkeikää ei tule, todennäköisesti hän menehtyy johonkin alkoholin aiheuttamaan sairauteen tai tapaturmaisesti ennen eläkeikää.
        Alkoholisti pelkää raittiutta enemmän kuin kuolemaa, siksi johonkin AA-ryhmään meno pelottaa aivan suunnattomasti kun siellä voi raitistua. Hyvin harva alkoholisti uskaltaa olla juomatta alkoholia ja pystyy elämään sairautensa kanssa.

        Sanotaan niin että jätä moinen rasite, se on ainoa joka varmasti parantaa sinun elämäsi laatua. Ainakaan jos hän ei välittömäsati mene AA-ryhmään , ota valvotusti anttabusta.

        Tilannetta pahentaa huomattavasti se että alkoholistia ei voi neuvoa mitenkään. Siinnä suhteessa hän poikkeaa täysin terveestä ihmisestä.Raitistuminen alkaa sisältä päin jos alkaa. Yleensä alkaa vasta sitten kun aivot ovat jo osittain tuhoutuneet.


      • Realistiset neuvot kirjoitti:

        Oireista päätellen hän on alkoholisti. Alkoholismi ei parane millään. Jos juominen jatkuu mitään eläkeikää ei tule, todennäköisesti hän menehtyy johonkin alkoholin aiheuttamaan sairauteen tai tapaturmaisesti ennen eläkeikää.
        Alkoholisti pelkää raittiutta enemmän kuin kuolemaa, siksi johonkin AA-ryhmään meno pelottaa aivan suunnattomasti kun siellä voi raitistua. Hyvin harva alkoholisti uskaltaa olla juomatta alkoholia ja pystyy elämään sairautensa kanssa.

        Sanotaan niin että jätä moinen rasite, se on ainoa joka varmasti parantaa sinun elämäsi laatua. Ainakaan jos hän ei välittömäsati mene AA-ryhmään , ota valvotusti anttabusta.

        Tilannetta pahentaa huomattavasti se että alkoholistia ei voi neuvoa mitenkään. Siinnä suhteessa hän poikkeaa täysin terveestä ihmisestä.Raitistuminen alkaa sisältä päin jos alkaa. Yleensä alkaa vasta sitten kun aivot ovat jo osittain tuhoutuneet.

        Tajuatko edes, millaista yleistävää mustavalkoista sontaa kirjoitat??

        Itse lopetin juomisen "kerralla naps" ja aiemmat määrät oli yli 2x sen mitä AP:n mies vetää.

        "Alkoholismi ei parane millään"... blablabla... "alkoholisti pelkää raittiutta".... blabla... No, varmaan joku vuosia 150 annosta viikossa vetänyt deeku ei parane, mutta voin sanoa ettei alko mitenkään himoita tai tärisytä nykyään. No, en oikeastaan ikinä ollut kaatokännissä tai muisti mennyt... olin enemmänkin salonkihumalassa päivittäin. Kun henkilö oikeasti päättää, että hän ei juo alkoholia niin hän ei todellakaan juo alkoholia.

        Voi herranjestas sentään sun juttujasi... OMG, anna mulle panotauko!!


    • Elämääää

      Melkosta skeidaa ..
      Onko tämä provo vai mikä itku iines siellä uikuttaa ?
      Ja onko tässä joku ahdasmielinen joukko suurimmalta osin ollut kommentoimassa tähän.. jätä se juoppo... summattuna .. Ei ole elämää?

      Muutamia viestejä lukenut ja aivan samaa mieltä et eihän 2-3 lonkkuu ole mitään ryyppäämistä...

      Jos ottaa otantaa omista kavereista/työkavereista (n.30 ihmistä ketkä tunnen niin hyvin että voin sanoa. Ikähaarukka 25-60-v suurinosa 40 molemmin puolin.) nii jokainen vetää sen 2-3 lärvit vähintään kuukaudessa.
      Paljon on myös pitkiä viikonloppuja eli juodaan 3 päivää putkeen. ja pidetään pari viikkoa sitten taukoa.
      Useimmat heistä juo sen lisäksi n.2-3kertaa/viikossa ne saunakaljat 4-7kpl eli 16-30kpl/kk.
      Itse en ylensä ns. tissuttele vaan humallun mielummin kunnolla. Kotona joko vaimon kanssa tai yksin, Ulkona käydään yhdessä ja erikseen, mutta melko vähän.
      Terassilla tulee käytyä joitakin kertoja kuukaudessa ottamassa 3-4 tuoppii, jos ilmat sallii ja muutaman kerran talvikaudella baarissa.

      Jos meille sattuu yhteinen vapaapäivä seuraavaksi päiväksi useasti otamme yhdessä.Kyllä meillä vaimon kanssa parasta rentoutusta on ottaa yhdessä, hissukseen humaltua ja meillä riittää silloin keskusteltavaa aamuun asti ja seksi on mitä mahtavinta... Aivan kuin suhteen alussa.. erittäin aistikasta..
      Harvoin enää selvinpäin sitä harrastammekaan..
      Silloin se on vaan molemmille sellanen orkku nukkumaan meininkiä ja se siinä ei leikkejä vaan ajatukset jo seuraavassa työpäivässä.
      Yhdessä juomme n.3-5krt/kk Itse juon muutaman kerran yksin kotona kalsari kännit siihen päälle.
      Kuten lääkärini on sanonut paras kipulääke on pullo votkaa.. Vanhat urheiluvammat ovat sen verran jatkuvien kolotusten takia kipeitä on hetki olla ilman kipuilua...
      Emäntä jos yksin ottaa niin vain sen 3-4 olutta tai pullon viiniä.
      Molemmilla ehdoton ei on ettei oteta tippaakaan jos seuraavana päivänä on työpäivä.
      Ilmeiseti ne työt siksi niin paljon rasittaakin :)

      Itse ollut maajoukkue leirillä -90 luvulla ja kaikkiahan siellä viikon dogas..

      Herää .. Tää on vaan elämää ja osalle se alko kuuluu kuin joillekkin joku suklaa tai tupakka.. Itse en käytä kumpaakaan ja jos joku tykkää antaa mennä vaa..

      Onhan ihmisiä joille alkoholi ei sovi niitten luonne muuttuu tosi paljon ja pahempaan suuntaa rupeevat räyhää jää työt/muut velvollisuudet hoitamatta yms.. Niitten pitäisi tajuta olla ottamatta
      Jja esim. tollasta en sulata että hävitään jonnekkin yöksi eikä saada kii puhelimella... Kyllä se pitää tulla yöksi kotiin baarista jos ei olla poikien kaa kalareissussa, laivalla.. Mut aina saa minut puhelimella kiinni.. (jos kenttää)
      Välillä voi mennä känni yli ja pitkä sylki lentää ei siinä mitää... Mut tollanen häviäminen on omituinen juttu..
      Oma vaimo useasti sanoo ota vähän.. Kysyn miksi olen kuulemma rento, hauska ja mukava kun olen ottanut, muuten työt kiristää särkee paikkoja enkä osaa rentoutuu.. se on sellasta pyörimistä ja kokoajan jotakin syömässä.

      Its tosta iästä olen sitä mieltä että alle 20-v ei pitäs juoda ollenkaan.. sit pikkuhiljaa iän karttussa kiihdyttä juomista kuten itse olen tehnyt..

      ILO ILMAN VIINAA ON TEESKENTELYY !!

      • Jatkoa.

        Tuolla ylhäällä on pari tyypillistä juovan alkoholistin juttua joihin hän kuvittelee toisten uskovan. Alussa alkoholin sietokyky nousee ja sitten kun aivosolut ja maksa ovat osittain tuhoutuneet tapahtuu sietokyvyn lasku. Alkoholistille itseleen on todella kova paikka myöntää olevansa alkoholisti. Tuo että pääsee edes siihen vaiheeseen että lopettaa täysin on yksi voitto. Mutta edessä on suuri työ isensä kanssa että rakentaa iselleen elämän ilman viinaa. On mm. Kova paikka häätää ryyppykaverit elämästään ja hankkia juomattomat tilalle. AA-ryhmistä niitä voi saada. Tuolla joku kirjoittaa että vaimo sanoo "ota nyt pari kaljaa jotta tulet rennommaksi". Siinnäkin oma elämä pitää asettaa vaimon edelle ja olla ottamatta. Vaimoja menee ja tulee mutta elämiä on tasan yksi.


      • Jatkoa.

        Tuolla ylhäällä on pari tyypillistä juovan alkoholistin juttua joihin hän kuvittelee toisten uskovan. Alussa alkoholin sietokyky nousee ja sitten kun aivosolut ja maksa ovat osittain tuhoutuneet tapahtuu sietokyvyn lasku. Alkoholistille itseleen on todella kova paikka myöntää olevansa alkoholisti. Tuo että pääsee edes siihen vaiheeseen että lopettaa täysin on yksi voitto. Mutta edessä on suuri työ isensä kanssa että rakentaa iselleen elämän ilman viinaa. On mm. Kova paikka häätää ryyppykaverit elämästään ja hankkia juomattomat tilalle. AA-ryhmistä niitä voi saada. Tuolla joku kirjoittaa että vaimo sanoo "ota nyt pari kaljaa jotta tulet rennommaksi". Siinnäkin oma elämä pitää asettaa vaimon edelle ja olla ottamatta. Vaimoja menee ja tulee mutta elämiä on tasan yksi.


      • Jatkoa. kirjoitti:

        Tuolla ylhäällä on pari tyypillistä juovan alkoholistin juttua joihin hän kuvittelee toisten uskovan. Alussa alkoholin sietokyky nousee ja sitten kun aivosolut ja maksa ovat osittain tuhoutuneet tapahtuu sietokyvyn lasku. Alkoholistille itseleen on todella kova paikka myöntää olevansa alkoholisti. Tuo että pääsee edes siihen vaiheeseen että lopettaa täysin on yksi voitto. Mutta edessä on suuri työ isensä kanssa että rakentaa iselleen elämän ilman viinaa. On mm. Kova paikka häätää ryyppykaverit elämästään ja hankkia juomattomat tilalle. AA-ryhmistä niitä voi saada. Tuolla joku kirjoittaa että vaimo sanoo "ota nyt pari kaljaa jotta tulet rennommaksi". Siinnäkin oma elämä pitää asettaa vaimon edelle ja olla ottamatta. Vaimoja menee ja tulee mutta elämiä on tasan yksi.

        "Tuo että pääsee edes siihen vaiheeseen että lopettaa täysin on yksi voitto"

        Tarkennatko tyhmälle, että mitä muita voittoja juomisen kokonaan lopettamiseen tarvitaan kuin kokonaan lopettaminen ??

        Tämä maa on puolillaan työssäkäyviä ihmisiä jotka juovat yksinään kotona... välttämättä edes tiedostamatta, että juominen uhkaa kaikkea mikä heille on tärkeää. Tuossa kiteytyy niin monen perheen ongelma, joka ei näy ulospäin.

        Juomisen määristä niin joo, 2-3 isoa illassa ei tunnu isolta määrältä. Se on 20 isoa eli 30 annosta viikossa mikä on aika älytön määrä eli 1000 tuoppia vuodessa. Sille selvälle puolisolle kaikki, mikä menee yli yhden keskioluen tarkoittaa kännistä puolisoa... ja se yksikin haisee pahalle.

        Ei tästä silti pidä uskontoa tehdä.


      • 17+19

        Huh. 2-3 kännäysiltaa kuukaudessa eli 2-3 kuukauden neljästä viikonlopusta krapulassa? PLUS saunakaljat 8 - 21 kpl viikossa? "Pitkät viikonloput" tarkoittavat täällä pitkiä vapaita (vuorotyöläisillä), eivät ryyppyputkia. Olen nainen, mainitsemassasi ikähaarukassa. En ikinä katselisi tuollaista viinan suurkulutusta - onneksi olet löytänyt sellaisen, joka siihen suostuu, minulla on omani.

        Tuntemistani naisista ja miehistä tuossa ikähaarukassa ei kukaan juo tuollaisia määriä. Tai ehkä vain liikumme eri piireissä, tunnen pääasiasiassa ns. tavallisia ihmisiä?


      • HUhuhuhuuu 34
        17+19 kirjoitti:

        Huh. 2-3 kännäysiltaa kuukaudessa eli 2-3 kuukauden neljästä viikonlopusta krapulassa? PLUS saunakaljat 8 - 21 kpl viikossa? "Pitkät viikonloput" tarkoittavat täällä pitkiä vapaita (vuorotyöläisillä), eivät ryyppyputkia. Olen nainen, mainitsemassasi ikähaarukassa. En ikinä katselisi tuollaista viinan suurkulutusta - onneksi olet löytänyt sellaisen, joka siihen suostuu, minulla on omani.

        Tuntemistani naisista ja miehistä tuossa ikähaarukassa ei kukaan juo tuollaisia määriä. Tai ehkä vain liikumme eri piireissä, tunnen pääasiasiassa ns. tavallisia ihmisiä?

        Joku friikki ? Melkosen luuseri porukkaa on se "tuttava"piirisi..

        Melkosen normaalia, että porukka juhlii...

        No joillakin elämä on vaan tylsää.. Otan osaa.

        Jos pitäs lopettaa kokonaan juominen nii ei elämässä olisi mitään järkeä...

        HUOM ! Kaikille ei tule krapulaa...

        Voin lähtee vaikka mettää raivaamaan heti aamu kuudelta vaikka olen vetänyt pullon viinaa illalla.. Ja varmasti teen enemmän kuin sinun snobi ystäväsi.


      • Meillä näin

        Totta seksistä tulee mahtavaa, kun ollaan otoksissa.

        Meillä otetaan n.1-2 viikonloppuna/kk. Ja silloinkin yleensä yhtenä päivänä.
        eli voisin sanoa juovani 1-4 päivänä kuukaudessa alkoholia.
        Lomakaudet ja pitkät pyhät eivät ole näissä laskuissa silloin otto päivät tuplaantuvat.
        Olemme arkena töissä ja emme ota silloin, kuin joskus harvoin esim. työpaikan juhla tms.
        Eikä meidän meininki mitääni pämppäämistä ole.
        Päivällisellä aloitellaan viinillä .. Loppukiihdytykset kun lapset menevät nukkumaan.

        Tuttava perheissä osalla on suht samanlainen juomis kulttuuri.Mutta on myös melkoisen reippaasti ottavia perheitä.


      • 70 / 65
        Meillä näin kirjoitti:

        Totta seksistä tulee mahtavaa, kun ollaan otoksissa.

        Meillä otetaan n.1-2 viikonloppuna/kk. Ja silloinkin yleensä yhtenä päivänä.
        eli voisin sanoa juovani 1-4 päivänä kuukaudessa alkoholia.
        Lomakaudet ja pitkät pyhät eivät ole näissä laskuissa silloin otto päivät tuplaantuvat.
        Olemme arkena töissä ja emme ota silloin, kuin joskus harvoin esim. työpaikan juhla tms.
        Eikä meidän meininki mitääni pämppäämistä ole.
        Päivällisellä aloitellaan viinillä .. Loppukiihdytykset kun lapset menevät nukkumaan.

        Tuttava perheissä osalla on suht samanlainen juomis kulttuuri.Mutta on myös melkoisen reippaasti ottavia perheitä.

        Seksi alkoi hiipumaan kun olin otoksissa.
        Jäätyäni kotiin 57-vuotisena liuin muutamassa kuukaudessa päivittäiseen höpöstelyyn.
        Olutta puolen päivän tienoilla ja siitä päivän mittaan viinipuolelle ja myöhemmin illalla muutama terävä.

        Ennen 60v havaitsin miekuntoni alkavan heikkenemään ja se oli ainoa peruste kotiolojen raitistumiselle.
        Eikä 6krt/viikko puntti- / kuntoslilla kaljoittelua sallikkaan jos aikomus on todella kuntoilla.

        Puolessa vuodessa pääsin parempaan kuntoon kuin olin 50 ikäisenä.
        Paitsi se, että voin luopua verenpainelääkityksestä niin tuo pahin painajaiseni oli vain ikävä muisto.

        Matkoilla, n. 12 - 14 viikkoa/vuosi nautin etupäässä mietoja juomia ja niitäkin hyvin kohtuullusesti.
        Sekin käyttö haittaa "seurustelua" 65:n vaimoni kanssa mutta ei sentään estä sitä.

        Siis, jos otan niin en nai, kun aion naida niin en ota. Ikärillä vaihtoehdot vähenevät.
        Toivon toisille parempaa!


      • vvvvttttttt
        70 / 65 kirjoitti:

        Seksi alkoi hiipumaan kun olin otoksissa.
        Jäätyäni kotiin 57-vuotisena liuin muutamassa kuukaudessa päivittäiseen höpöstelyyn.
        Olutta puolen päivän tienoilla ja siitä päivän mittaan viinipuolelle ja myöhemmin illalla muutama terävä.

        Ennen 60v havaitsin miekuntoni alkavan heikkenemään ja se oli ainoa peruste kotiolojen raitistumiselle.
        Eikä 6krt/viikko puntti- / kuntoslilla kaljoittelua sallikkaan jos aikomus on todella kuntoilla.

        Puolessa vuodessa pääsin parempaan kuntoon kuin olin 50 ikäisenä.
        Paitsi se, että voin luopua verenpainelääkityksestä niin tuo pahin painajaiseni oli vain ikävä muisto.

        Matkoilla, n. 12 - 14 viikkoa/vuosi nautin etupäässä mietoja juomia ja niitäkin hyvin kohtuullusesti.
        Sekin käyttö haittaa "seurustelua" 65:n vaimoni kanssa mutta ei sentään estä sitä.

        Siis, jos otan niin en nai, kun aion naida niin en ota. Ikärillä vaihtoehdot vähenevät.
        Toivon toisille parempaa!

        Viagraa...
        Itse en ole kokeillut karvan yli 40 on ikää, mutta kaverit sitä vetelee (omani ikäiset)..

        Syyksi sanoovat et kun on uusi kaato niin antaa lähtemättömän vaikutuksen kun hyppää 12 tunnin aikana viidesti pukille... Tiedä sit..

        Itse teen sitä muutenkin... Vielä..

        Mikään ei voita krapula panon mahti haluja ja panoja.. Kiima on todella kova.

        Itse jos elän tonne 60 korville niin meinaan kyllä napsia viagraa jos ei pelitä alkoa en lopeta ja sen kanssa naimista..


        Kun on oma vaki muija niin ei oikein seksi selvinpäin edes kiinnosta meitä kumpaakaan kauheasti.. kännissä ja krapulassa naidaan kuin kanit..... Tosin taitaa olla tunne monella muullakin parilla samantapainen.

        Työelämä mennyt niin kovaksi ettei siintä pääse eroon kuin viinalla ...
        Kun sitä ollaan 24/7 tulosvastuullisia ja aina pitää olla tavoitettavissa...


      • 17+19
        HUhuhuhuuu 34 kirjoitti:

        Joku friikki ? Melkosen luuseri porukkaa on se "tuttava"piirisi..

        Melkosen normaalia, että porukka juhlii...

        No joillakin elämä on vaan tylsää.. Otan osaa.

        Jos pitäs lopettaa kokonaan juominen nii ei elämässä olisi mitään järkeä...

        HUOM ! Kaikille ei tule krapulaa...

        Voin lähtee vaikka mettää raivaamaan heti aamu kuudelta vaikka olen vetänyt pullon viinaa illalla.. Ja varmasti teen enemmän kuin sinun snobi ystäväsi.

        No, duunaritaustaisena korkeakoulutettuna perheenäitinä taidan olla friikki. Elämä ei ole okskaan ollut niin tylsää, että olisi tarvinnut käyttää pulloa pakokeinona tai mielen virkistyksenä - otan osaa. Absolutisteja en silti tunne. Porukan "juhliminen" tässä 30-50 välissä vaan on muuttunut pois viinanhuuruisesta mukakivasta, työt ja perheet tuntuvat olevan ykkössijalla muillakin (jopa niillä vähemmän "snobeilla" autonkuljettajilla ja hissinkorjaajilla), mikä kyllä on ihan tervettä tässä iässä. Läträys jäi teini-ikään, paitsi alkoholisteilla.

        Terveydenhoitoalalla kehotetaan kuulemma edelleen kiinnittämään huomiota juomiseen, jos ei kärsi krapulasta - se kun on merkki siitä, että elimistö on sopeutunut myrkynkäsittelyyn. Sitähän se etanoli on ja siitähän se kännikin tulee. Juhliminen on eri asia kuin ryyppääminen. Jossain kohtaa pitää miehistyäkin.


      • 70 / 65
        vvvvttttttt kirjoitti:

        Viagraa...
        Itse en ole kokeillut karvan yli 40 on ikää, mutta kaverit sitä vetelee (omani ikäiset)..

        Syyksi sanoovat et kun on uusi kaato niin antaa lähtemättömän vaikutuksen kun hyppää 12 tunnin aikana viidesti pukille... Tiedä sit..

        Itse teen sitä muutenkin... Vielä..

        Mikään ei voita krapula panon mahti haluja ja panoja.. Kiima on todella kova.

        Itse jos elän tonne 60 korville niin meinaan kyllä napsia viagraa jos ei pelitä alkoa en lopeta ja sen kanssa naimista..


        Kun on oma vaki muija niin ei oikein seksi selvinpäin edes kiinnosta meitä kumpaakaan kauheasti.. kännissä ja krapulassa naidaan kuin kanit..... Tosin taitaa olla tunne monella muullakin parilla samantapainen.

        Työelämä mennyt niin kovaksi ettei siintä pääse eroon kuin viinalla ...
        Kun sitä ollaan 24/7 tulosvastuullisia ja aina pitää olla tavoitettavissa...

        Kun sitä pääsi irti tulosvastuullisuudesta 57-vuotisena niin kytkin kokoaika vapaalle.

        Mieskunnon alettua hiipumaan veltosta elämästä ja a-tuotteista johtuen valitsin Viagran asemesta pitempiaikaiset alkoholittomat jaksot yhdistettynä kuntoiluun.

        Toivottavasti elät sinne 60 korville. Silloinhan voit arvioida mikä kannattaa ja miellyttää.
        Minua kiinnostaa seksi oman muijan ( 65v ) kanssa mutta vain selvin päin.
        Kysyin viimeeksi tänään vaihtoehtoja, pitempi alkoholiavusteinen "rauhoitusaika" vai nykyinen olotila. Kyllä tuo vielä oli nykytilanteen kannalla.

        Kadun ainoastaan noita itsetuhon vuosia. Olisivat saaneet jäädä viettämättä.


    • eiTippaTapa

      Aloittajalle, jätä se mies äkkiä! Mies on harrastelijaryyppääjä, mutta kerkeää vielä iloita elmämästä, ku sen äkkiä jätät.

      • Lisää täsmennystä

        Kertoisin kun tietäisin. Minulla kun sattuu olemaan sellinen fysiikka että kehitän mielihyvän aineet omassa kehossani. Minä olen alkoholistille ihan ufo-mies hengitän typpeä syön pistorasiasta. Minun neuvoista ei ole sinulle apua.

        Mutta minun paras kaverini kerran soitti minulle ja kysyi mitä hän voi tehdä. Olin kuulluut attä jotain AA-ryhmiä on olemassa ja toisella kädellä etsin jo kun numeron luettelosta.
        Kaveri kertoi että ensin hän ajatteli että ei ikinä. Mutta oli kuitenkin soittanut. Kaveri alkoi käydä ryhmässä ja muutaman retkahduksen jälkeen on toistaiseksi mennyt hyvin.Minä olin jo niin toivoton että laskin sen varaan että kaveri on menetetty. Pidetään peukkuja kaverille.
        Kaverita minä olen kuullut vasta miten nuo ryhmät toimivat. Niitä on joka puolella maata.
        Niissä uskotaan selliseen ihmistä korkeampaan voimaan. Olen sitä mieltä että tuollisista voimien olemassaolosta ei kannata alkaa kinaamaan silloin kun koko elämämä on vaakalaudalla. Pitää vain ajatella että hyvä on kun kerran toimii.
        Niitä on joku toinenkin vastaava sellaisille lasista juoville mutta siitä en tiedä sen enempää.

        Minä nostan kaverille hattua kun hän on ollut juomatta. Ei kuulemma tunnu vaiketa mutta tiedän että se on erittäin vaikeaa. Harva pystyy.
        Noissa ryhmissä on ihmisiä jotka tietävät tällaisista asioista aivan kaiken. Kaveri joskus
        sanoo että eihän sinun sitä tarvitsekkaan tietä se on heidän ongelmansa. Noissa ryhmissä on myös sellainen tapa että asioista ei ulkopuolisille pahemmin kerrota.


      • ent läträäjä
        Lisää täsmennystä kirjoitti:

        Kertoisin kun tietäisin. Minulla kun sattuu olemaan sellinen fysiikka että kehitän mielihyvän aineet omassa kehossani. Minä olen alkoholistille ihan ufo-mies hengitän typpeä syön pistorasiasta. Minun neuvoista ei ole sinulle apua.

        Mutta minun paras kaverini kerran soitti minulle ja kysyi mitä hän voi tehdä. Olin kuulluut attä jotain AA-ryhmiä on olemassa ja toisella kädellä etsin jo kun numeron luettelosta.
        Kaveri kertoi että ensin hän ajatteli että ei ikinä. Mutta oli kuitenkin soittanut. Kaveri alkoi käydä ryhmässä ja muutaman retkahduksen jälkeen on toistaiseksi mennyt hyvin.Minä olin jo niin toivoton että laskin sen varaan että kaveri on menetetty. Pidetään peukkuja kaverille.
        Kaverita minä olen kuullut vasta miten nuo ryhmät toimivat. Niitä on joka puolella maata.
        Niissä uskotaan selliseen ihmistä korkeampaan voimaan. Olen sitä mieltä että tuollisista voimien olemassaolosta ei kannata alkaa kinaamaan silloin kun koko elämämä on vaakalaudalla. Pitää vain ajatella että hyvä on kun kerran toimii.
        Niitä on joku toinenkin vastaava sellaisille lasista juoville mutta siitä en tiedä sen enempää.

        Minä nostan kaverille hattua kun hän on ollut juomatta. Ei kuulemma tunnu vaiketa mutta tiedän että se on erittäin vaikeaa. Harva pystyy.
        Noissa ryhmissä on ihmisiä jotka tietävät tällaisista asioista aivan kaiken. Kaveri joskus
        sanoo että eihän sinun sitä tarvitsekkaan tietä se on heidän ongelmansa. Noissa ryhmissä on myös sellainen tapa että asioista ei ulkopuolisille pahemmin kerrota.

        Tärkeintä ihmiselle on edes yksi kaveri tai ystävä, nimitettäköön miten vaan. Monelle miehelle se kaveri tai ystävä pitäisikin olla vaimo tai se nainen kenen kanssa elää, on elänyt jo vuosia. Mutta miksi ei ole. Miksi se nainen onkin pahin vihollinen. Se joka syyllistää, moittii, paheksuu.

        Olen nainen joten sanani kuulostavat oudoilta mutta ymmärrän niitä miehiä jotka alistuvat kohtaloonsa. Koska miehet ovat yleensä kilttejä. Kenenkään ei tarvitse mennä AA-kerhoon. Jos on alkoholisti eikä pääse viinasta muuten eroon vaikka haluaisi niin sitten kyllä. Siihenkin tarvitaan jonkun läheisen tukea. Mutta, se alkaa siitä että ihminen itse haluaa eikä siitä että vaimo haluaa. Eli haluaako aloittajan mies lopettaa tissuttelunsa ja örveltämisensä. Vaimohan voi laittaa sen seinää vasten ota tai jätä, mutta onko sellainen ihminen kaveri tai ystävä joka laittaa valitsemaan, laittaa ystävyyden ehdoksi raittiuden.

        Pääsin eroon miehestä joka sen teki, ja jälkeenkin päin ajateltuna, ei hän ollut ystäväni eikä enää edes kaverini. Olin hänelle alun perinkin vain status, edustusvaimo, koska sellainen kuului asiaan. Olihan meillä kivaa - aluksi. Mutta kun olisin halunnut jotain arvostusta, tukea ja huomiota itsekin niin sitä ei sopinut antaa. Ei kiinnostanut. Olin omillani. Entiset kaverit oli jo hiukan jääneet, koska ylenkatsoivat suotuisaa avioliittoani. Ehkä ne näki millanen mulvisti mieheni oli. Huomasin että tilkka alkoholia lievitti yksinäisyyttäni ja jaksoin taas hymyillä ja sietää. Tissuttelin pian tämän tästä ja sitä mies ei sietänyt. Edustin kuitenkin tyylikkäästi joten hän oli puun ja kuoren välissä, uhkasinhan erota.

        Viiminen niitti tuli kun hain opiskelemaan ja jouduin jättämään pari edustustilaisuutta sen takia väliin, mies suuttui. Se oli ihan pieni naksahdus kun tein päätöksen muuttaa pois ja hakea eroa. Raskasta, mutta onnistuin. Siihen loppui tissuttelukin. Ei tarvittu AA:ta. Entisiä ystäviäni en enää tapaa, pärjäilen näinkin. Jopa vahevampana kuin ennen.


    • oma elämä

      Miksi mies ei usko, että meitä ei enää ole. Kaks viikkoa eropäätöksestäni ja nyt on alkanut pommittaan minua puhelinsoitoilla ja tekstareilla.
      Kertoilee ajatuksistaan suunnitelmistaan/suunnitelmistamme.
      Sanoin hänelle eilen, että en halua puhua kanssaan, en usko enää hänen lupauksiaan.(oli humalasa nytkin) Sujin puhelimen, mutta sain heti tekstiviestin perään jossa vannoi rakkauttaan. VAstasin kyllä, että hän ei rakasta edes itseään vaan hänen rakkauden kohde on alkoholi, että olen aivan turhaan yrittänyt tukkia siihen väliin, mutta en yritä enää. Hänen mielestään minun elämä on tylsää mutta antakoon hän mulle rauhan elää tylsää elämääni ja jatkakoon hän erinomaisena ihmisenä elämistään hänen erinomaista elämäänsä.
      En halua kuulua siihen.
      Sitten ei enää tullut uusia viestejä, mutta olen kokenut tämän jo niin monta kertaa, että alkaa jo kyllästyttään. Hän osaa kuitenkin vetää oikeista naruista joilla saa minulle huonon omantunnon kun yritän jättää niin erinomaisen ja kiltin ihmisen mitä hän on. Olen niin monta kertaa perunut päätökseni ja hän kai luulee, että perun nytkin. Hän ei eds häpeä ilkeita arvostelujaan minusta.
      Eikä häntä myöskään vaivaa minun kärkevät vastaukset hänelle. On kuin hän ei käsittäisi mitään. Vai mitä tämä on. Mielestäni ei rakkautta vaan halua hallita minua.

    • kiltti mies.

      Kiltillä miehellä ei tee mitään. Meet kohta takas miehes luokse kuten naiset yleensä tekee. Meillä kunnollisilla miehillä on tosi vaikeaa koska emme kelpaa naisille koska emme juo joka viikko. Huomenna menee aamulla taas yksin salille mutta olis se huomattavasti mukavampaa kuntoilla naisen kanssa mutta meikä saa vaan haaveilla sellsesta.

      • Yks vaa

        Tuo kertoo jo paljon .. kiltti mies salilla. sali on niiiin out.... Hoh hoijaa booring.. Yksi elämä mitä sitä nysvää.. Vähän äksönii ja jännitystä..

        Tuosta kumpuaa juuri tuo putki aivoisuus mitä ite inhoon...

        Elämässä pitää olla muuttuvia tilanteita ja sydämmen tykytystä ja pientä seikkailua että saadaan elämästä elämisen arvoista.

        Tuo juoko vai ei on ihan täyttä skeidaa.. Joillekki se kerta viikkoo käy paremmin kun jollekkin kerran elämässä, kelle alkoholi ei sovi.

        Jotkut ihmiset nautiskelevat alkosta eivät örvellä tms. rupea riehumaan.

        Itsellänikin oli alkoholisti äiti.
        Eli geenit olisi kyllä lähteä samalle polulle ja viina maistuu, sekä kuulun siihen ihmisryhmään jota kaikki missä on vaaraa ja äksönii kiehtoo ja monta kertaa miettynyt tätä, mutta olen liian perso rahalle.

        Olen sitä mieltä että rahan himolla on kovempi vaikutus kuin perhellä Oman äitini käytöksestä sen huomasin. Eli tässä rahan paikalla oli viina..

        Olen oppinut tuntemaan ne tyypit joilla viina vie ja se on surullista.
        Yleensä naiset ovat heikompia tässä asiassa ja kannatankin naisten varovaisuutta alkoholin käyttöön. Juhliminen eriksen, mutta tissutteluun ei kannata ryhtyä se helposti vie ihmisryhmän kellä ei ole kunnianhimoa menestyä.
        Voi kuulostaa pikkasen karulta tekstiltä, mutta hieman karrikoin.

        Omat arvot menevät perhe työ menestyminen rahanteko.. Sitten vapaa-ajalla tulee iso osa juhlintaa ja hauskanpitoa ja tapahtumia.... mistä lapset tykkää lastenjuhlien kanssa ei alkoa.. Sitten on aikuisten juhlat/tapahtumat joissa alko kuuluu olennaisena osana tapahtumaan, kavereitten kanssa...
        Ja paljon tilaisuuksia joissa sivistyneesti otetaan alkoa joissa lapset ovat mukana, kuten lomareissuilla tietynlaisissa perhejuhlissa ja välillä kiva vetää pienet kalsarikännit kotona.

        Joitakin tekstejä tässä matkan varrella lueskelin niin tuli vaan mieleen ...
        Onko ihmiset oikeesti näin tynnyriin kasvaneita ??

        Mennään periaatteella et kaikkea kokeillaan ollaan avoimia.. Hoidetaan omat velvollisuudet, joissa keskeisinä asioina on perhe ja työ.. Muistetaan käytöstavat ja toisten kunnioitus..
        Voin sanoa että moni ihminen käyttäytyy paljon paremmin melkosessa änkyrä kännissä kun suurinosa selvinpäin.


      • Yks vaa kirjoitti:

        Tuo kertoo jo paljon .. kiltti mies salilla. sali on niiiin out.... Hoh hoijaa booring.. Yksi elämä mitä sitä nysvää.. Vähän äksönii ja jännitystä..

        Tuosta kumpuaa juuri tuo putki aivoisuus mitä ite inhoon...

        Elämässä pitää olla muuttuvia tilanteita ja sydämmen tykytystä ja pientä seikkailua että saadaan elämästä elämisen arvoista.

        Tuo juoko vai ei on ihan täyttä skeidaa.. Joillekki se kerta viikkoo käy paremmin kun jollekkin kerran elämässä, kelle alkoholi ei sovi.

        Jotkut ihmiset nautiskelevat alkosta eivät örvellä tms. rupea riehumaan.

        Itsellänikin oli alkoholisti äiti.
        Eli geenit olisi kyllä lähteä samalle polulle ja viina maistuu, sekä kuulun siihen ihmisryhmään jota kaikki missä on vaaraa ja äksönii kiehtoo ja monta kertaa miettynyt tätä, mutta olen liian perso rahalle.

        Olen sitä mieltä että rahan himolla on kovempi vaikutus kuin perhellä Oman äitini käytöksestä sen huomasin. Eli tässä rahan paikalla oli viina..

        Olen oppinut tuntemaan ne tyypit joilla viina vie ja se on surullista.
        Yleensä naiset ovat heikompia tässä asiassa ja kannatankin naisten varovaisuutta alkoholin käyttöön. Juhliminen eriksen, mutta tissutteluun ei kannata ryhtyä se helposti vie ihmisryhmän kellä ei ole kunnianhimoa menestyä.
        Voi kuulostaa pikkasen karulta tekstiltä, mutta hieman karrikoin.

        Omat arvot menevät perhe työ menestyminen rahanteko.. Sitten vapaa-ajalla tulee iso osa juhlintaa ja hauskanpitoa ja tapahtumia.... mistä lapset tykkää lastenjuhlien kanssa ei alkoa.. Sitten on aikuisten juhlat/tapahtumat joissa alko kuuluu olennaisena osana tapahtumaan, kavereitten kanssa...
        Ja paljon tilaisuuksia joissa sivistyneesti otetaan alkoa joissa lapset ovat mukana, kuten lomareissuilla tietynlaisissa perhejuhlissa ja välillä kiva vetää pienet kalsarikännit kotona.

        Joitakin tekstejä tässä matkan varrella lueskelin niin tuli vaan mieleen ...
        Onko ihmiset oikeesti näin tynnyriin kasvaneita ??

        Mennään periaatteella et kaikkea kokeillaan ollaan avoimia.. Hoidetaan omat velvollisuudet, joissa keskeisinä asioina on perhe ja työ.. Muistetaan käytöstavat ja toisten kunnioitus..
        Voin sanoa että moni ihminen käyttäytyy paljon paremmin melkosessa änkyrä kännissä kun suurinosa selvinpäin.

        Viimeinen lause kalskahtaa - ei ole kiva, kun ukkeli on koko ajan pienessä tuiskeessa. Ei ole silloin a) läsnä b) itsensä. Mielummin valitsen sen huonon käytöksen ja selväpäisyyden kuin tämä äinikuinen änkyrä-kalja-luonne.


      • kiltti mies.
        Yks vaa kirjoitti:

        Tuo kertoo jo paljon .. kiltti mies salilla. sali on niiiin out.... Hoh hoijaa booring.. Yksi elämä mitä sitä nysvää.. Vähän äksönii ja jännitystä..

        Tuosta kumpuaa juuri tuo putki aivoisuus mitä ite inhoon...

        Elämässä pitää olla muuttuvia tilanteita ja sydämmen tykytystä ja pientä seikkailua että saadaan elämästä elämisen arvoista.

        Tuo juoko vai ei on ihan täyttä skeidaa.. Joillekki se kerta viikkoo käy paremmin kun jollekkin kerran elämässä, kelle alkoholi ei sovi.

        Jotkut ihmiset nautiskelevat alkosta eivät örvellä tms. rupea riehumaan.

        Itsellänikin oli alkoholisti äiti.
        Eli geenit olisi kyllä lähteä samalle polulle ja viina maistuu, sekä kuulun siihen ihmisryhmään jota kaikki missä on vaaraa ja äksönii kiehtoo ja monta kertaa miettynyt tätä, mutta olen liian perso rahalle.

        Olen sitä mieltä että rahan himolla on kovempi vaikutus kuin perhellä Oman äitini käytöksestä sen huomasin. Eli tässä rahan paikalla oli viina..

        Olen oppinut tuntemaan ne tyypit joilla viina vie ja se on surullista.
        Yleensä naiset ovat heikompia tässä asiassa ja kannatankin naisten varovaisuutta alkoholin käyttöön. Juhliminen eriksen, mutta tissutteluun ei kannata ryhtyä se helposti vie ihmisryhmän kellä ei ole kunnianhimoa menestyä.
        Voi kuulostaa pikkasen karulta tekstiltä, mutta hieman karrikoin.

        Omat arvot menevät perhe työ menestyminen rahanteko.. Sitten vapaa-ajalla tulee iso osa juhlintaa ja hauskanpitoa ja tapahtumia.... mistä lapset tykkää lastenjuhlien kanssa ei alkoa.. Sitten on aikuisten juhlat/tapahtumat joissa alko kuuluu olennaisena osana tapahtumaan, kavereitten kanssa...
        Ja paljon tilaisuuksia joissa sivistyneesti otetaan alkoa joissa lapset ovat mukana, kuten lomareissuilla tietynlaisissa perhejuhlissa ja välillä kiva vetää pienet kalsarikännit kotona.

        Joitakin tekstejä tässä matkan varrella lueskelin niin tuli vaan mieleen ...
        Onko ihmiset oikeesti näin tynnyriin kasvaneita ??

        Mennään periaatteella et kaikkea kokeillaan ollaan avoimia.. Hoidetaan omat velvollisuudet, joissa keskeisinä asioina on perhe ja työ.. Muistetaan käytöstavat ja toisten kunnioitus..
        Voin sanoa että moni ihminen käyttäytyy paljon paremmin melkosessa änkyrä kännissä kun suurinosa selvinpäin.

        Tuossahan on naisen elämästä kyse että aikooko katsoa koko elämää kun mies juo kaljaa joka ilta. Joko sitä katsoo tai ei katso, turha valittaa mitäänja kysyä muilta neuvoa koska itse sen päätöksen tekee. Sellanen joka ei tykkää usein juoda niin ei se ole mitään herkkua seurustella semmosen kanssa joka on aina kännissä.

        Aloittajalla ja sen miehellä on ihan erilaiset arvot elämässä ja ihmettelen että miksi edes tuo nainen on tuon miehen kanssa koska olisi varmaan sellaisia miehiäkin jotka ei juo joka ilta eikä edes joka viikko, kuten minä. Naiset vaan katsoo ja yrittää saada miestä muutumaan mutta se juominen on osa miehen persoonaa ja se ei siitä muutu.

        Minun oma äiti ja sen poikaystävä joivat kun olin lapsi ja se ei ollut mitään hääviä elämää silloin. Just ja just selvisin henkissä siitä touhusta. Ne joivat joka ilta useita viikkoja ja vuosia putkeen. Kaupasta piti varastaa ruokaa koska äitini joi kaikki rahat ja koulunkäynnistä ei tullut mitään. Hyvä kun selvisin luokalta, monesti oli silleen että äiti oli parikin viikkoa jossain ryyppäämässä ja minä olin kaksistaan veljeni kanssa kotona.

        Onneksi oli avulias naapuri joka sentään pesi meidän vaatteet, kouluakin piti käydä siinä samalla ja miettiä että mistä sitä ruokaa sais kun äitiä ei näkynyt viikkoihin. Tulipas taas turhan pitä selostus...


    • Minä täällä funtsin ihan samaa ja inhottaa se kaljan tissuttelu, valehtelu ja peittely. Rakkauskin alkaa pikkuhiljaa rapisemaan.

    • 70 / 65

      Kommentoijien vallitseva käsitys.

      Alkoholia ainakin useammin nauttiva mies valehtelee, peittelee, rähjää, on paikalla vaan ei läsnä, kuluttaa rahaa jne ja kaiken lisäksi rakkauskin rapistuu.

      On ymmärrettävää, että tänne kirjoittavat edellä kuvatun kokeneita mutta se ei ole kokonaiskuva.
      Väitän, että valtaosalla tiheämpikään alkoholin käyttö ei aiheuta mitään noista ilmiöistä!

      Alkoholi houkuttelee esiin sivistyksen pintakiillon alla muhivia ominaisuuksia ja haluja.

      Käyttäytymisen syy ei ole alkoholissa vaan syyt ovat ko. henkilön perusluonteessa!

    • .fghj

      Hj

      • Vaimoke..

        Jos mieheni nauttisi lonkeron tai pari/ilta en näkisi sitä ongelmana tai huomauttaisi siitä.
        Moni käy saunassa päivittäin juoden tuon määrän.


    • Otan osaa! Haave maailmassa tässä elämässä tai uuden suhteen kanssa; on vaikea antaa oikeaa vastausta kun, ei tunne teistä kumpaakaan? "(Mä luulen tyyliin) ei täällä olevilla yleisillä vastauksilla takuuta", varsinkaan näiden lauseiden sisällön perusteella.

    • zaswer444444444

      luin:" Onko miehet naukkailua kestävät" Meinasin lähettää korjaus viestin "Tarkoitat kai : Onko miehet naukkailun kestäviä"

    • onglm

      Minä erosin viikonloppujuoposta 7 vuotta sitten. Mikä ihana helpotus, ei enää aamuöisiä kolisteluja, ei enää"valitsemaanne puhelinnumeroon ei juuri nyt saada yhteyttä", ei enää pelkoa että tuleeko se tänään kotiin vai jääkö "palaveriin". Ei enää jokasunnuntaisia vannomisia ja lupauksia "en enää ikinä juo, menen varmasti AAhan kunhan et jätä minua".

      En enää mistään hinnasta katselisi tuollaista.

    • kysyn vain

      Luettuani tämän ketjun, en voi olla ihmettelemättä, että miten voi jotkut syyttää puolisoaan omasta alkoholismistaan? Aivan kuin joillakin pettureilla ja jopa heidän kakkosillaan on otsaa syyttää petettyä tämän petetyksi tulemisesta.
      Onko maailma niin sairas, että aina löydetään syy ihmisestä joka on lähellä, ja joka kokoajan toivoo asioiden muuttuvan.

      • sairas maaaailma

        On maailma sairas, niin sairas että pettämisestäkin syytetään kakkosta, häntä joka on suhteen ulkopuolinen...


    • Rento Reino

      Akat ovat vitun tiukkapiposia pihtareita ja sit vaan valittavat. Vois ottaa vähän rennommin, vink, vink....Pari ölsää itekkin ja persettä pystyyn :-P

    • Miamaikku

      Jännä keskustelu. Paljon aika lapsellisia "ei tippa tapa" juttuja, todella asiallisia miettiviä esimerkkejä kuten perheenisan ja tähän se johtaa:n jutut tuolla puolivälissä ja sitten on näitä jätä se heti, pelasta itsesi juttuja.

      Ei tähän silti ole yhtä ainoaa totuutta. Yksi selviää päättämällä lopettaa ja tekee sen päivässä kun taas toinen voi käydä terapiassa vuosi ja silti kuolla viinaan.

    • Missä syy

      Mä tykkään suklaasta, mutta voisin varmaan olla syömättä sitä jos haluaisin. Tykkään urheilusta, voisin varmaan olla urheilematta, jos haluaisin, mutta kun en halua. En vaikka puoliso ei tykkää siitä, että urheilen. Ehkä joku vois jättää ne pari juomatta, jos haluaisi. Ei ole kyse siitä ettei pysty ja on alkoholisti vaan, että ei halua. Mieluummin antaa vaikka sen marmattavan absolutisti puolison lähteä ja hommaa uuden jolle ei ole ongelma, että otan pari saunaolutta silloin tällöin. Ehkä ei kyse ole edes siitä juomasta vaan jostain muusta.

    • yksineläjä

      Kyllä minä ainakin riipasen kerran viikossa kännin, että jaksaa taas sitten viikolla juosta noissa työhaastatteluissa ym muissa paikoissa, jossa pakollista käydä.

      • totuus..

        Ilmankos et töitä saa. Ei kukaan palkkaa vanhalta viinalta haisevaa ihmistä töihin. Itse et ehkä sitä haista, mutta muut haistavat varmasti.


    • ent läträäjä

      Et siis hyväksy miestäsi sellaisena kuin hän on? Ei se ole miehen syy. Sinä voit joko hyväksyä hänet sellaisena kuin on, tai sitten hakeudut hänestä eroon. Siinä välissä voit tietenkin keskustella 8suotavaaoliskin) hänen kanssaan mutta todennäköisesti mies vain alkaa juoda enemmän, koska kokee sen nalkutuksena.

      Oletko itse täydellinen? Oletko varma, ettei miestäsi ärsytä sinuun tapasi pukeutua, meikata tai olla meikkaamatta, hajusteesi tai hajustamattomuutesi, tapasi kontrolloida miestä ja talouttanne, jne. Ettei niistä löydy syy miehen käytökseen? Vaikka pidätkin niitä tekosyinä.

      Miehillä (ei kaikilla mutta yleensä) on tapana sopeutua olosuhteisiin, epämiellytäviinkin. Alkoholin käytölle voi lyötyä syy myös siitä että sen avulla mies sopeutuu paremmin, vaikkakin itse alkoholi aiheuttaisi napinaa. Mies tai nainenkin voi käyttää alkoholia muistakin syistä. Siksi että elimistö tarvitsee, siksi että tykkää, tai joku muu mikä tahansa syy.

      Mieti itseksesi ennen kuin puhut miehelle, että oletko itse valmis muuttumaan miehesi toiveiden mukaiseksi jos mies lopettaa naukkailun. Tärkeintä joka tapauksessa että puhutte asiasta rakentavasti ilman että sinäkään häntä syyllistät ja häntä moitit yksipuolisesti ja sanelet miten pitää jatkaa. Entä jos mies ei naukkailua lopeta, voisitko opetella sietämään sitä. Ja etenkin MIKSI se niin hirveästi sinua ärsyttää. Miksi ylipäätään toiset ihmiset aiheuttavat ärtymystä. Eikö heitä voi hyväksyä sellaisina kuin on. MIksi rakastuit mieheen ainoinaan ja miten päädyitte naimisiin, mikä silloin oli toisin? (ei tarvitse tänne plastalle vastata, ne ovat teidän asioita)

      Hyväksymättömyyden ja riittämättömyyden tunne voi olla herkkä laukaisemaan alkoholin käytön. Vaikka et tietoisesti ja tahalleen niitä miehelle aiheuta, niin paheksuntasi kyllä näkyy mieheen päin.

      Jostain syystä tunnen empatiaa vaikka olen nainen. Koska olen elänyt minua paheksuvan miehen kanssa jonkin aikaa ja aloin käyttää alkoholia, en tosin tiedostanut sitä. Sitten alkoholista tuli se syy miksi mies paheksui. Vasta kun älysin erota loppui alkoholin läträäminenkin. Ilahduin, en siis olekaan alkoholisti. En ole ollut moneen vuoteen vaikka tilaisuuksissa, ruuan kanssa joskus, tai lasillisen viiniä (harvoin) sitä käytän kuten muutkin, ja sivistyneessä määrin. En dokaa enkä vedä lärvejä. Ei tarvitse enkä halua.

    • Nuonoi

      Jos on itse absolutisti tai omat vanhemmat, puolison vanhemmat, sisarus, ex-puoliso tms. on alkoholisti sitä suhtautuu alkoholiin erilailla. Helpommin pelkää, että mitä jos puolisostanikin tulee alkkis. Jos joku ottaa vaikka yhden saunaoluen tai ruoan kanssa viinilasillisen niin sekin ahistaa. Esim. yksi alkoholisti, joka ei ollut juonut 20 vuoteen kertoi kuinka joku sukulaismies oli ottanut oluen saunasta tultuaan. Kertoi sen paheksuen niin kuin mies olisi ottanut kunnon kännit.

      Oli mies alkkis tai ei sun pitää nyt miettiä, että hyväksytkö miehen juomisen ja jos et niin onko miehelle ok muuttua takiasi ja vaikka ryhtyä ihan kokonaan absolutistiksi. Jos ette pääse sopuratkaisuun niin ei auta muuta kuin erota. Voit kääntyä myös jonkun asiantuntijan puoleen, jos miehesi juominen huolestuttaa. Täältä saat vaan sekalaisia vastauksia, että miehesi on alkoholisti tai, että miehesi juo ihan normaalisti ja nipotat turhista.

    • adss432

      www.weddingdressesmore.com Fiestasta olen ite muutaman kerran tilannu, sekä tytölleni että itselleni, ihan suht edullisia on ja tosi kauniita, kauniimpia vielä luonnossa kuin kuvissa. Tässä niiden nettisivut: www.weddingdressesmore.com

    • ukkomies

      Millä saa loppumaan kiristämisen?

      Puolisoni vaatii tuomaan hänelle viiniä kesken mun työpäivän (iltavuoro).
      En voi eikä ole mahdollisuuttakaan toteuttaa kyseistä unelmaa. Alkaa uhkailu vetää lääkkeet naamaan...

      Tämä on tuttu juttu. Kerran sain jo rajamailta takaisin kun silloin olin hiukan myöhässä.

      Miten kauan toisen ihmisen saa pysymään hengissä, jos hän ei sitä itse halua?

      • eronnut

        Hei

        Kun ihminen on itsetuhoinen, on hänet mahdollista saada pakkohoitoon.
        Raju ratkaisu, mutta ehkä ainoa keino pysäyttää. Uskoisin, ettei muutosta tule
        ilman ulkopuolista apua.

        Toivotan onnea ja jaksamista


    • Kaappijuopon vaimo?

      Voi käydä myös niin, että kun valitat asiasta niin mies alkaa salaa juoda. Ryhtyy ns. kaappijuopoksi. Itse aloin epäilemään, että puolisoni on alkanut juomaan salaa. Alkuun pullo oli näkyvästi pöydällä ja joi lasista. Sitten alkoi naukkailemaan niin, että käväis baarikaapista naukkaamassa vähän väliä huikan suoraan pullosta. Ei varsinaisesti salaa, mutta sillä tavalla puolihuomaamattomasti. Ei niin avoimesti kuin ennen. Sitten pullo löytyi keittiön kaapista, josta kävi naukkailemassa. Mutta nyt yksi päivä mies näytti olevan humalassa. Tunnistan aina miehen käytöksestä ja naamasta (varsinkin silmistä), että on juonut. Mutta nyt mietin, että kuvittelinko vain. Mies ei ole ennen keskellä kirkasta päivää juonut, juo vain iltaisin. Oli edellisenä päivänä ollut viihteellä ja tuli yöllä kotiin. Olisiko voinut vielä olla siitä humalassa. Tuoksahti alkoholille, ja tuoksu ei mielestäni ollut sellaisen vanhan viinan. Mietin, että missä ihmeen välissä olisi juonut ja missä pullo on piilossa. Pitä varmaan kääntää autotalli ja kaikki ympäri. Mies ei tunnustanut mitään kun kysyin. Mutta ei vaikuttanut mitenkään hämmästyneeltäkään epäilystäni.

      Vähän pelästytti, että onko mies jo mennyt niin pitkälle juomisessa.

      • Kaappijuopon vaimo

        Pari krt mies on ottanut kun on jäänyt lapsen vahdiksi (n. 30 min ajaksi). Toisella kertaa väitti, että otti vain kaksi ja ne vain kihahti nuppiin, kun ei ollut syönyt mitään koko päivänä. Toisella kertaa kuulin pullon korkin äänen, kun olin ulko-ovella lähdössä. Vannotin, että mies ei juo, mutta joi kuitenkin. En enää uskalla jättää lasta miehen hoitoon? Jollaista tilannetta, en olisi uskonut koskaan tulevan. Mies ei ikinä jättäisi lastaan humalaisen hoidettavaksi. Miten hän voi omaa lastaan hoitaa ottaneena. Sanoo, että otin vain pari, tiedän kyllä koska olen humalassa, koska en. Mutta miksi ei voi sitä muutamaa kymmentä minuuttia tai muutamaa tuntia olla ottamatta, miksi ottaa edes yksi tai kaksi?


    • neverendingstory^#

      Pitkä ketju myös ajallisesti, kertokaapas nyt tänne kirjoittaneet, kuinka moni on jo tämänkin ketjun aikana ottanut juopon takaisin. Tuli taas ja nyt lupasi olla juomatta...kunnes sitten taas sortuu.

      • second best ;)

        never... onhan juoppo parempi kuin ei mitään jos ei muuta enää saa..pakko tyytyy


      • oma elämä

        Toivottavasti tuo uhkakuva ei kohdallani toteudu. Nautin omasta elämästä.


      • sillätavalla
        second best ;) kirjoitti:

        never... onhan juoppo parempi kuin ei mitään jos ei muuta enää saa..pakko tyytyy

        second best. Ihmisenä arvostan rehellistä juoppoa paljon enämpi kuin kieroa pettäjää jonka hyvän päivän toivotuskin pitää tarkistaa.
        Kumpikaan ei kuitenkaan minun elämää.


      • roikkua
        second best ;) kirjoitti:

        never... onhan juoppo parempi kuin ei mitään jos ei muuta enää saa..pakko tyytyy

        Riippuja, roikkuja tyytyy vaikka juoppoon.


    • näenon

      Naisilla ei tule ikinä mieleen että se mies ei saa sanottua naiselle kuinka heidän käytös vituttaa ja asia vain pahenee..???

      • Snaijaatko ?

        Just. Olen kuullut sellaisenkin version, että iäkäs anoppi syytti miniää siitä, että poikansa joi. 'Toden totta', en kehdannut huomauttaa, että miniähän oikein kaatoi juomaa omin käsin mieähen kurkusta alas.


    • 70 / 65

      Lyhyt vastaus. Loppuun saakka!

    • mikään ei auta

      entisenä alkoholistin vaimona voin sanoa että se päätös lopettamisesta on tultava mieheltä itseltään - sinä et siihen voi vaikuttaa. Lupauksia lupauksien perään, vuodesta toiseen pettymystä kunnes ei enää jaksa sitä. No, meidän erosta oli se hyvä puoli että mies tosissaan ymmärsi että on sairas. Hakeutui lopulta hoitoon vuosien päästä ja on nyt kuivilla. Ja pystyi raitistuttuaan myös kertomaan että olin hyvä vaimo, niin hyvä ettei ikinä saa samanlaista (on edelleen yksin 5 vuoden jälkeen). Sääliksi häntä käy mutta sitä saa mitä tilaa :(

      • iltarusko1

        Juuri näin. Päätös juomisen lopettamisesta täytyy lähteä alkoholistilta itseltään. Ensimmäinen askel on myöntää, että juominen ei ole enää hallinnassa. Oli kamalaa katsottavaa kun ihmiseltä meni kontrolli kokonaan omaan kehoonsa juomisen loppupuolella. Viimmeisillä voimillaan täytyi lähteä etsimään viinaa. Ei haitannut vaikka hyvät ja pahat oli housuissa, oksenukset ryntäillä jne. En todellakaan toivo ketjun aloittajalle ,enkä kenellekkään muulle sitä helvettiä. Tee ajoissa ratkaisusi haluatko elää juovan puolison kanssa . Omalla kohdallani puolisoni kuoli. Jätti jälkensä minuun. En uskalla rakentaa uutta suhdetta, epäilys joko taas sattuu samanlainen kohdalle.


    • Absolutisti

      ei ole pakko kestää, jätä sellainen känniääliö !

    • kuultua

      Naiset, jotka eivät saa muita, ottavat alkiksen, parempi kuin ei mitään...

      • Eiks vaan

        "Naiset, jotka eivät saa muita, ottavat alkiksen, parempi kuin ei mitään" Kuulehan kuultua noinko sinulle kävi? Säälin sinua. Eihän kukaan tietentahtoen ota narsistiakaan ja kuitenkin sellaisen vierestä herää jokainen aamu.
        Jokainen olemme paremman arvoisia.


    • hitsit

      Huomenia, no kuinkas moni heräsi aamulla sen "juopon" kainalosta jota ei aikonut ikinäkuunapäivänä enää uskoa ? :(

      Miksi ihminen on niin heikko...

    • oma elämä

      hitsit, iltaapa iltaa. En ole päätökseni jälkeen herännyt yhtään aamua alkoholistin kainalosta.

    • ei päätöstä

      viikonloppu taas edessä...pullot ja tölkit kolisee :(
      miten teillä ?

      • oma elämä

        ei kolise.


    • Anonyymi

      Oma kokemus,ei muuttunut, lisääntyy vaan ryyppääminen ja vahvempini on juomiin siirtyi. Haimatulehdus aika pahana tuli, tuskin juomista hidastaa. Ja en jää katsomaan,kuinka tuhoon kaiken. Lupaukset jääneet puhe tasolle,suoritus nolla. Elämä pyörii hänen ongelman ympärillä,itsekästä toimintaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe