Hyvästi selevä päivä!

Kas-kas, jollain silmät pyöristy, että jaa-a , joko se alotti, eipä oo tainnut susmorsian aikoihin ´melskata´palstalla viinan kanssa läträrtessään, korjaan ... läträtessään. No eipä ookaan, joku voi haikeudella muistella menneitä vuosia, kun sus päätään tyhjensi.

Viinasta ja viinan käytöstä syntyy hetimmiten ´ keskustelua´ , harvoin jos koskaan viinan juontiin yllyttävää, sitä enemmän hurskastelua ja paheksuntaa.
Helppo on provosoida tällaista meidän ´vanhempien henkilöiden´ palstaakin alkoholin käytöllä, ei taida aikoihin olla kukaan uskaltanut edes mainita, että - nytpä otan pienen konjamiinipaukun ennen nukkumaanmenoa. Temperamentti ja myrskystä tykkääminen ovat myös kiellettyjä aiheita...no onhan niitä.

Vielä kerkiitte viinakauppaan, jos aiotte sieltä suun kostiketta hankkia. Suosittelen vaikka Napoleon Brandya tai viskiä, ne ovat lempeitä juomia. Stalisnaja Vodkaa ei missään nimessä.
Niissä minunkin viina-jutuissani on totta toinen puoli....kyllä viskasimme Vodka-snapsin otettuamme virolaisen ystäväni Toivon kanssa, rauha hänen sielulleen, lasit nurkkaan, mutta vain yhdet lasit.

24

137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minäpä kerron milloin minä olen viinakaupassa viimeksi käyn ja siitä on nyt 19 v,
      ja sekin käynti oli ruotsin laivalla kun käväsin siellä siskoni luona ja tullessani ostin 2 pulloa Rommia ja tosesta pullosta tarjoilin niin vähän, että se laimentui pullosaan ja jouduin heittämään pois ja se toinen on ollut avaamaton viime syksyyn asti, jolloin avasin ja tarjosin ystävälleni ja senjälkeen en ole sinnekään kurkannut mutta ystäväni sanoi että kyllä siinä oli voimaa vielä.

No nyt voikin toivottaa riemukasta Uutta vuotta !

• Kippis Ja hyvää uuttavuotta kaikille -- selväpäisille vähemmän --kun tuli jo aloitattua --ei vaan Vitsi !

• jjoutava

Ei sentakia, sen viinan. Vaan kun minulla oli asiana käyvä pitkäripasessa, mutta unohin, Iltistä ja sen TV liitettä en uohtanu ne ostin.

Aamulla surhvatessa näin sellaisen kuvan jossa pikkutyttö halasi pehemonallea ja sanoi. "Tykkään sellaisista miehistä jotka ovat tarpeeksi vahvoja olemaan epätäydellisiä."

• sama5

Korjaan se oli; joskus epätäydellisiä.

• Ramoona*

Kävinkin juuri Kahvipirtissä kertomassa, että kuohuviinillä kilistellään tänä iltana, ja kyllä sitä jopa joulurauhan julistuksen aikaan korkattiin. Juhlakahvithan pitää juoda tapaan Cafe Normal, eli konjakin tai brandyn kera. Cafe Brutal on julhakahvi ilman konjakkituikkua. Erittäin arvostettu entinen Lotta ja Martta ja Kirkkokuorolainen anoppini taas nautti Irish coffeeesta hyvän viskin säväyttämänä ja ainahan on kahvipölöröjä tehty kirkkaista viinaksista, kossusta ja votkasta. Sen saa nykyisin kirjoittaa noin t:llä, mutta kyllä se d:n ansaitsee.

Jouluksi tapaan tehdä madeirakakun, alkoholi näes lisää säilyvyyttä ja kastikkeeseen lirautan milloin valkkaria, milloin punkkua.Ai niin, ja Rettigin piparkakkuihin tulee konjakkia. Mieheni sanoo tällaista kylläkin alkoholin väärinkäytöksi, siinä kun kuumennettaessa alkoholi haihtuu. Terästettyjen glögienkin kanssa pitää olla varovainen, ettei liian kuumaksi keitä mehuja.

On noita viime matkoilta tuotuja aineita vielä, saa osan matkakuluista peitettyä kun tuo tuliaisia niistä halvempien hintojen ja jalompien laatujen maista .;)

Onnekasta vuoden vaihtamista ja onnellisia uuden vuoden päiviä tämänkin ketjun lukijoille ja etenkin Aloittajalle !

• Rommi on aika vaarallinen juoma, monikin voi ottaa sitä ´terveydekseen´, jos flunssan oireet yllättää. Niin teki miehenikin, joka ei koskaan sairastanut flunssaa.

• Tuli vaan mieleeni kun Täälä Kaveepirtissä on se Kulmakaappi -- jos tarve tulee kolkutan ovea ja toivotan Hyvää uuttavuotta heillekkin . Jos vaikka sais hyvän konjakki ryypyn -- haistelen ja maistelen sitten sen Kahvin kanssa .

• *Kukkahame*

Harvoin otan viinaksia, mutta tänään on se päivä, vuoden viimeisin.
      Konjakilla juhlistetaan vaikka se pistääkin koville.

Viinaksista sen verran että on kuulema enemmän kuin laki sallii tuossa kaapissa ja kaikki näkyvillä.
      Vanhin esillä oleva on skumppaa 25v takaa, ainakin vielä liikkuu pullossa ;-)) ei ole kuivunut.
      Viimeisin hyllyyn laitettu Larsen V.S.O.P. 2013 /24/12, ranskalainen ja keisarin vihreessä laatikossa.

• Miten lie nyt Viro taas mielessäin, alkoholikulttuuri on niin erilaista joka maassa. Minäkin Haapsalussa kaupoilla käydessäin sieltä Taeblasta, kymmenen kilometriä vain matkaa, kahvilla tietysti kävin, sen kanssa Brandy-lasi maistui hyvältä. Enkä humalaista virolaista liene koskaan nähnytkään, mutta venäläinen temperamentti kyllä tietynikäisissä virolaisissa kyllä.

• ei tuttu nyt

Kippis.
      Kaapeissani on viinaa melkein komppanialliselle porukalle.

Viiniäkin kymmeniä pulloja, ne kyllä toisessa kellarissa, täällä kun ei ole sellaista viileää maakellaria jossa viinit kyljellään säilyvät vuosikausia.

Renault konjakkia, automerkkini mukaan, joskin kuohuvaakin, vuosia sitten lahjaksi saatua, avaamatta on jäänyt, enää ei kannata edes avata, olkoon vain muistona.
      Riika palsamia, rommia, viskiä, vodkaa, liköörejä, en niitä saa ikönäni juotua,mutta itse en osta muuta kuin konjakkia. VSOP, Monette, ja muut pehmeät konjakit suosikkeja.
      Ulkomaan reissulla "Jahtimestari" oli se joka iltainen pieni tuikku ennen nukkumista.
      Tippa vain, ei mitään lotraamista.

Koskaan en ole ollut humalassa!
      Pienet otan, yhden konjakin, oliskohan siitä viimeisimmästä nyt aikaa muutama kuukausi, mutta ehkä tänään, yksi vielä ja sitten petiin.

Eihän alkoholi ole myrkkyä, eikä kiellettyä edes vanhemmalla iällä.
      Siis, otetaan!

• Anteeksi, tuo kaapeissa säilyttäminen ei kohdistunut sinuun. Omalla pojallani on kiinnostuksena, hobbina, ollut kerätä eri maista eri laatuisia, merkkejä eri viina- ja olutpulloja ym. Ammattinsa kun oli käydä eri maissa. Hyllyittäin on hänelläkin harvinaisia alkoholeja, parhaita laatuja alkoholin suhteen.
        Sitähän minä en ymmärrä, miksi tällainen hobby. Se on hänen, ja kavereiden kanssa otetaan nauttien, maistellen, Irlannin parasta whiskya, ei humalan takia.
        Se on varmaan outoa monelle, säilyttää arvokkaita viinoja juomatta niitä.
        Onko se sen kummempaa kuin postimerkkien keräily.

• Se on vaan niin, että jotkut ottaa elämän ´pohojanmaan kautta´ , kaapeissa ei säilytelä elämätöntä elämää.

• Hajatelmia

Monen sairauden yksi oire on kiukkuilu ja yleinen negatiivisuus. Dementia, Parkinson, Alzheimer, kaikkiin niihin kuuluu äksyily.

Jos ei enää jakseta, pidetään vaan hyvällä omallatunnolla etäisyyttä kunnes taas jaksetaan.
      Ei voi antaa itsestäsi enemmän kuin pystyy ammentamaan.

• kurrvaus

Olisit pistänyt reilusti nikkisi!

• Katselin taas tuon "Illallinen yhdelle", on se niin mainio,.. taisi jäädä muutama vuosi väliin katsomatta.

Voi että, kun butleri otti sen viimeisen,--- hedelmävatiko se oli ja vauhti vei puoliväliin portaikkoa :D kyllähän se nauratti.

Minä nautin nyt hiljaisuudesta,- hetkistä ja ajatuksista jotka antaa sisältöä , jota tarvitsen tänä uuden vuoden aattona.

• .
        Niin, nyt on näin, minulla eloisampi hetki, sinulla omasi, kultaseni. Ehkä on ollutkin liikaa ajattelun pakkoa, joten olen tyytyväinen, etten itseeni sulkeudu.
        Raketit paukkuvat täällä, se kuuluu elämään.

• Satuinpa katsomaan sen ´illallisen´. Totta, hauska kuin mikä!
      Kyllä ne napanterit täytyy napata. Pari konjakkipaukkua ei vielä pahaa tee. Ei tarvinnut kaupasta hakea. Isoja varastoja minulla ei kyllä ole, mutta joulun alla avasin putelin. Kyllä pullon lopulla vuosi vaihtuu ja taitaa vielä Vapuksikin jäädä.
      Hyvää vuodenvaihtamista ja jatkoa itsekullekin!

• Kun näin impulsiivinen olen tänään, tuli mieleeni se aloitukseni joskus yhdessä asumisesta, keinoista keksiä yksinelämiseen mahdollisuus toisten kanssa. Mehän keksimme jos mitä silloin, olimme jo miltei Viroon muuttamassa. Olis hauska näitä iealistisia ajatuksia lueskella, voi miten hauskaa meilä oli silloin.
      Jos joku osaa sen löytää, ois kiva näin uuden vuoden alkajaisiksi optimistisuuden lisääjäksi lukea.
      Muistatko um, olimme miltei muuttamassa Viroon..

• Jos joku muistaa, otetaan se ylös, meillä oli hauskaa, mihin ´nuoruutemme´ on hävinnyt.

• Tissuttelu,kassittelu tai mäyrittely,kuinka kukin sen naukkaulun
      haluaa esille tuoda ja pöydän kattaa,aivan sama.
      Minä nautin valkkarista ja kaadan sitä lasiini silloinkuin saan vapautusta hoitotehtävistä.
      Minut on jo juoppoämmäksi tituleerannut entinen murreketjuilija,kun kerroin että avasin korkin ja nautin olostani.
      Tipatonta tammikuuta voi jokainen viettää,aivan silloinkun haluaa.
      Toi elvistely,että enhän minä,vaan toi naapuri.
      Me omat maksakirroosimme sairastamme tai haimasyövät,toi mielistely ei todellakaan pue imagoani,sainpahan sanottua

• Hulppean hauska ketjuhan tää on, Sus seremoniamestarina. Ankee lapsuus minullakin. Varsinkin äitini oli ekä hiukan tapauskovaisuuteen höyrähtänyt.
        Vähälukuisesta kirjahyllystä ei löytynyt muuta kuin uskonnollista kirjallisuutta.

Mut tää Biblia, teos jonka painon alla 20v. myöhemmin parhaat tönkkösuolatut muikut valmistu. oli paikkapaikoin lukukelpoinenkin.
        Tuhannen muijan kuningas Salomokin mainitsi; voi hyvä veikkosein nauti sie hyvillä mielin rössypottusi ja kiljusi, ei taivaan taatto siitä bannia laita.

Näistä romanialaisista kumppajuomistakaan tiedä, millä planeetalla sitä niitä nauttineena seuraavaks aamulla herätään.

• Tuoksuvattu*

Voisihan sitä hauskaa olla.
      Miksei täällä todellakaan ole sellaista huumoria ja huulenheittoa kuin joskus oli?
      Onko ikä se joka painaa ajatukset asiaan ja asian viereen, ei humoristiseen leikinlaskuun jota ammoisina aikoina viljeltiin, silloin joskus 2000 luvun alussa, kun olimme 10 vuotta nuorempia,

Aikanaan lastasimme laivaa, ihan Ameriikkaan olimme menossa, suurella huolella laiva lastattiin ja porúkka oli kuin partiopojat valmiina purjeitakin reivaamaan.

Liekö sen ajan kirjoittajat mukana, ainakin nimet ovat muuttuneet jos ovat, tai sitten sellaista taustavaikuttajan roolia vetävät.

Täällä paukkuu! Joka puolella paukkuu, ja ei tässä ainakaan lapsiapaljon pihoilla ole liikkunut, aikuisten huvia, alkoi jo ennen kuutta.
      Ajattele sitten huumoria tässä paukkeessa.
      Ei tuu mittään!

Ehkä se aamu on viisaampi, ainakin silmät kirkkaammat ja toivottavasti valoakin enemmän, pilvessä se päivä on ollut tänään, luntakin ilmassa, mutta sinne katosi taas suojasäähän.

Parempaa Uutta Vuotta!
      Ps. Kippis. Pieni konjakkitilkka lasin pohjalle ja ääntä kohti!

• paukkuupaukkuu

Kippis, samoin!
        Juuri otettiin illan iloksi ja uuden vuoden kunniaksi konjakkitilkka.
        Niin lämmittää rintaa ja kirvoittaa kieltä.

Kaikille Hyvää Uutta Vuotta, nikillisille ja nikittömille!

• Kiitoa, minulle oli suuri ilo saada kirjoitella näin vapaasti.
      Mitäs osaisn Alkavalle Vuodelle toivotella kuin omaa itseänne!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      208
      7153
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4682
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      43
      4554
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      73
      3312
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1975
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      26
      1727
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      18
      1707
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      41
      1600
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1489
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1257
    Aihe