Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi vuokratyö kannattaa yrityksille?

tarkkailija5

Tällä saitilla on esiintynyt lukuisia avauksia liittyen kysymykseen, miksi yritykset yhä kasvavassa määrin suosivat vuokratyötä. Itse työskentelin vuosia erään pk-yrityksen henkilöstöpuolella ja vuokratyöntekijöiden käyttö tuli vuosien saatossa enemmän kuin tutuksi.

Tässä pari syytä.

1. Helppo irtisanoa nopeasti ja edullisesti. Työntekijän saa tarvittaessa ulos yhdellä puhelinsoitolla, jos työvoiman tarve äkisti vähenee. Jos on tiedossa vaikka vain muutama hiljainen päivä, vuokramiehiä ei tarvitse pitää tyhjän pantiina palkkaa nostamassa vakituisten tavoin vaan heidät saa helposti pois. Ei yt-neuvotteluita eikä luottamusmiesten neuvotteluja. Puhelinsoitto vuokrafirmaan riittää. Irtisanominen on helppoa myös, jos vuokramiehen työn tulos, ahkeruus, naama, muu asennoituminen ja ulkoinen olemus ei miellytä.

2. Työntekijän ahkeruus. Oman nähdyn perusteella on pakko sanoa, että sellainen työntekijä, joka joutuu joka hetki miettimään, jatkuuko soppari ensiviikollakin, on kaikkein ahkerin. Vuokratyöntekijöillä on huomattavasti vähemmän ylipitkiä kahvitaukoja tupakkatauoista nyt puhumattakaan. Vuokratyöntekijöillä on myös vähemmän myöhästymisiä ja sairaslomia. Hurjimmat tulevat sairaanakin töihin. Näin tapahtuu varsinkin, jos vuokratyöntekijöiden keskuuteen lasketaan tieto, että osa heistä ehkä vakinaistetaan tulevaisuudessa. Mitä ei tietenkään tehdä.

Olen sitä mieltä, että tulevaisuudessa yritysten vakihenkilöstö tulee pienentymään entisestään. Vakinaisina pidetään vain ne, joiden työpanos on korvaamaton ja/tai vaikeasti korvattavissa. Tai ne, jotka ovat vakinaisena enemmän tai vähemmän suhteiden kautta. Kuten itse olin. Minun varsin yksinkertainen toimistoduuni henkilöstötoimistossa olisi voitu ihan hyvin teettää vuokratyöntekijällä.

Tulevaisuudessa kaikki ne työtehtävät, joihin lähes kuka tahansa kykenee pienen perehdytyksen jälkeen tullaan antamaan vuokrafirmoille.

Itse olen ihmetellyt miksei kukaan pk-yrittäjä ole keksinyt perustaa omaa vuokratyöfirmaa yrityksensä viereen ja vuokrata sieltä työntekijöitä yritykseensä töihin. Näin tulisi omaan liiviin se vuokratyöfirmallekin menevä siivu. Laitonta tuo ei olisi.

10

482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinhän tuo ikävä kyllä on. Onko tuo ihmisarvoista elämää? Sitä jokainen miettiköön tykönänsä.

    • Smile 2014

      Onhan ravintola-alalla ollut tytär-yhtiöinä henkilöstöpuolen yrityksia jo vuosikausia. Henkilöstöä on vuokrattu yrittäjän ravintoloihin.

    • 16+19

      Moniko on muuten päässyt asiakasfirmaan töihin kun on ensin ollut vuokrayhtiön kautta samassa firmassa?
      Vissiin aika pieni osa pääsee mikä on aika kummallista kun asiaa ajattelee, miksi eivät halua palkata? Tuskin on kyse työntekijöiden huonoudesta..

      • Yksinkertaista

        Koska vuokraorja on aina yksinkertaisempi tapaus, sellaisen pitäminen ei sido työnantajaa mihinkään! Tästä syystä myös vuokraorja tekee työnsä tehokkaammin ja tunnollisemmin, koska elää alituinen pelko ahterissa siitä, ettei huomenna enää tarvi tulla!!!


      • oikeassa olet
        Yksinkertaista kirjoitti:

        Koska vuokraorja on aina yksinkertaisempi tapaus, sellaisen pitäminen ei sido työnantajaa mihinkään! Tästä syystä myös vuokraorja tekee työnsä tehokkaammin ja tunnollisemmin, koska elää alituinen pelko ahterissa siitä, ettei huomenna enää tarvi tulla!!!

        Joo näinhän se on.
        Ihan kiva että vuokrafirmojen kautta saa helposti duunia Mutta itselläkin on nyt sellainen tilanne että kun minua oltiin jo ottamassa suoraan asiakasfirmaan niin tulikin tieto, että se ei onnistu ennen kuin on 4 kuukautta ensin vuokrafirman kautta töissä (pienemmällä palkalla ym)
        Tästä koituu myös juuri tuo mainitsemasi epävarmuus että vaikka olisivat jo ottamassa sua suoraan asiakasfirmaan niin silti täyttä varmuutta asiasta ei ole joten siitä aiheutuu ylitehokkuus- ja tunnollisuus kunnes nimet on paperissa.


      • Muista koeaika!!!
        oikeassa olet kirjoitti:

        Joo näinhän se on.
        Ihan kiva että vuokrafirmojen kautta saa helposti duunia Mutta itselläkin on nyt sellainen tilanne että kun minua oltiin jo ottamassa suoraan asiakasfirmaan niin tulikin tieto, että se ei onnistu ennen kuin on 4 kuukautta ensin vuokrafirman kautta töissä (pienemmällä palkalla ym)
        Tästä koituu myös juuri tuo mainitsemasi epävarmuus että vaikka olisivat jo ottamassa sua suoraan asiakasfirmaan niin silti täyttä varmuutta asiasta ei ole joten siitä aiheutuu ylitehokkuus- ja tunnollisuus kunnes nimet on paperissa.

        Sellanen pikku juttu, että kun teet sopparin sen sun asiakasfirman kans, niin tulee koeaika 4kk, eli edelleen sut voidaan pistää pihalle minä päivänä tahansa.....


      • 10+16
        Muista koeaika!!! kirjoitti:

        Sellanen pikku juttu, että kun teet sopparin sen sun asiakasfirman kans, niin tulee koeaika 4kk, eli edelleen sut voidaan pistää pihalle minä päivänä tahansa.....

        Tuo uuden sopparin koeaika oli kyllä jo tiedossa mutta joo hyvä pointti.


      • ...
        Yksinkertaista kirjoitti:

        Koska vuokraorja on aina yksinkertaisempi tapaus, sellaisen pitäminen ei sido työnantajaa mihinkään! Tästä syystä myös vuokraorja tekee työnsä tehokkaammin ja tunnollisemmin, koska elää alituinen pelko ahterissa siitä, ettei huomenna enää tarvi tulla!!!

        Ei kai ne firmat ilkeyttään työntekijöitä pompota? Oiskohan niin, että firmojenkin on tehtävä _tulosta_. Ja kilpailu projekteista on siellä kovaa näinä päivinä, työntekijän panoksella on merkitystä. Niin se markkinatalous toimii. Onko sulla parempaa systeemiä ehdottaa kenties?


    • ahneusvallalla

      Vuokratyönsuosio kertoo siitä mihin tämä yhteiskunta halutaan rakentaa. Nuorille ei aiotakaan suoda vakituista työtä ja pysyvyyttä. Vallalla on ahneuden ja hyväksikäytön aikakausi ja kaikelta tältä ovat ammattiliitot ummistaneet silmänsä.

    • :((

      vuokratyö kannattaa, kun ei tarvitse maksaa yhtä paljon palkkaa kuin vakituisille. eikä tarvitse antaa tiettyä tuntimäärää. ja sopimus ei veloita mihinkään työnantajaa, mutta työntekijän pitäisi uhrata aikaansa ihan liikaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2288
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1984
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1812
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1542
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1422
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1382
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      40
      1375
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe