Itäautot paremmuusjärjestykseen

Skodalla menee hyvin

Mun mielestä vielä valmistuksessa olevista merkeistä paremmuusjärjestys on

1. Skoda
2. Dacia
3. Fso/Fsm Fiat
4. Lada

96

1828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja höpsis

      Aitona itäautona noista ei valmisteta enään mitään, ellei Ladaa valmisteta alkuperäisellä konseptilla Toljatissa. Kyllä aidot itäautot ovat harrastelijoiden talleissa lähes museoikäisinä kaikki.

      Daciaa et ole todennäköisesti edes nähnyt alkuperäisenä romanialaisena itä-bogin versiona Renaulta 12 autosta. Niitä tuotiin Suomeen aikoinaan Renaulti 12 rinnalla sen kummempaa meteliä pitämättä, konetilassa olevasta tyyppikilvestä eroitti nämä romanialaiset serkut.

      Jos listasi oli tarkoitus olla joku TODELLINEN itäautolista, unohdit Jugoslaviassa valmistetut Zastavat, jotka olivat osin yhteneväisiä Fiat 600 ja 128 mallien kanssa, niitäkin myytiin varsin runsaasti maassamme http://worldcarslist.com/page/zastava-750/default.html ja http://www.autoblog.com/2008/03/24/2008-belgrade-auto-show-zastava-skala-55/ myöhemmin valmistettiin merkillä Yugo

      Itäautona Skodan(kin) valmistus loppui Favorit malliin 1990-luvun alussa. http://www.ajovalo.net/Historia/skoda_favorit.htm

      • noss1

        1. Skoda
        2. Dacia
        3. Polski Fiatit
        4. Lada
        5. Zastava

        Mutta jos hinta otetaan huomioon niin hinta/laatusuhteeltaan järjestys olisi:
        1. Dacia
        2. Polski Fiat
        3. Skoda
        4. Lada
        5. Zastava


      • Skodalla menee hyvin
        noss1 kirjoitti:

        1. Skoda
        2. Dacia
        3. Polski Fiatit
        4. Lada
        5. Zastava

        Mutta jos hinta otetaan huomioon niin hinta/laatusuhteeltaan järjestys olisi:
        1. Dacia
        2. Polski Fiat
        3. Skoda
        4. Lada
        5. Zastava

        Kummelissakin oli palkintona Zastavan kardaani ja muutama kilo paskaa päälle :D


      • Kaksi Zastavaa om.
        Skodalla menee hyvin kirjoitti:

        Kummelissakin oli palkintona Zastavan kardaani ja muutama kilo paskaa päälle :D

        Zastavassa ei ollut kardaania... On vain vetoakselit!


      • 1000xx

        Kyllä täytyy sanoa että kuinka noin tietämättömät kaverit voi tulla tänne kirjoittelemaan etes viittii tulla.Ensinnäkin Skoda on nykyisi Wolkkari sillä se on saman virman omistama ja toiseksi jos verrataan näitä vanhan ajan autoja niin onhan Lada numero 1 ja sitten pitkä matka näihin toisiin111Puhun kokemuksesta koska olen ajanut useita satojatuhansia km noillakin autoilla.TUTTUJA ON myös japsit volvot,fortit ja ooppelit.Kaikkiaan 13 autoa yli miljoona kilometriä


      • Autowiki
        Kaksi Zastavaa om. kirjoitti:

        Zastavassa ei ollut kardaania... On vain vetoakselit!

        Zastava 1300/1500 mallissa on etumoottori ja kardaanilla siirretään veto takapyörille


      • saskalla_ajanut
        Autowiki kirjoitti:

        Zastava 1300/1500 mallissa on etumoottori ja kardaanilla siirretään veto takapyörille

        Suomeen ei tietääkseni tuota noita Zastava 1300/1500 malleja (Fiat 1500), joissa oli kardaani. Kyllä ne oli vetoakselimalleja ne Zastava 750 ja Zastava 1100, joita tänne tuotiin, jotka olivat Fiat 600 ja Fiat 128 malleihin perustuvia lisenssituotteita Sarajevosta.
        Minullakin ehti olemaan omistuksessani parikin Zastavaa, jotka olivat Fiat 128 lisenssi tuotteita.


      • Zastavakuski
        Autowiki kirjoitti:

        Zastava 1300/1500 mallissa on etumoottori ja kardaanilla siirretään veto takapyörille

        Oletko edes ajanut moisella Zastavalla, jossa on ollut kardaani?
        Minullakin on ollut Zastava 1100, jossa oli vetoakselit ja etuvetoinen auto oli, kuten Fiat 128 ja takapää oli erilainen. Tuossa Zastava 1100 mainos v. 1977 http://aijaa.com/5iII1e huomatkaa, että roiskeläpissä lukee Fiat, näitä myytiin "fiiatteina" aika surutta.


      • Itäautojaharrastava
        Zastavakuski kirjoitti:

        Oletko edes ajanut moisella Zastavalla, jossa on ollut kardaani?
        Minullakin on ollut Zastava 1100, jossa oli vetoakselit ja etuvetoinen auto oli, kuten Fiat 128 ja takapää oli erilainen. Tuossa Zastava 1100 mainos v. 1977 http://aijaa.com/5iII1e huomatkaa, että roiskeläpissä lukee Fiat, näitä myytiin "fiiatteina" aika surutta.

        Hienoa, että palstalla on oikeitakin itäautoista kirjoittajia, eikä vaan noita trollaajia.


    • Samaralla

      1. Skoda
      2. Lada
      3. Dacia
      4. Puolan Fiatit
      5. Zastava

      Jos hinta otetaan huomioon niin Lada tippuu Dacian jälkeen. Esim Ranskassa Skoda Rapid maksaa 9900€, mutta Lada Granta melkein 11000€

    • Skodalla menee hyvin

      Skoda vie kaikkien mielestä selvän voiton riippumatta otetaanko hinta huomioon tai ei. Tästä ei liene mitään epäselvyyttä.

      • Skoda oli surkkis

        Kyllähän tosiasia on, että Skodalla ei juuri tehnyt Ladaan verraten mitään. Skodan moottori oli niin surkea työntötankokone ja takamoottorisena olivat lisäksi jäähdytysongelmat, jos jäähdytysjärjestelmää ei osannut ilmata. Monet saivat varsin nopeasti Skodasta tarpeekseen. Skoda Favorit korjasi hieman tilanetta tullessaan markkinoille, mutta moottori oli edelleen se sama työntötankokone helistimenä keulalla, joka ei juuri mainetta parantanut.

        Dacia (Renault 12) puolestaan oli niin huonossa huudossa, että niitä ostivat vain sattumalta tietämättömät ja vaihdossa Dacia oli täysin "ruplan rahaa" jota ei vapaasti vaihdettukaan, nokkelat auton ostajat kurkistivat heti Renault 12 konepellin alle ja löysivät rintapellistä Dacian lätkän, niin kaupanteko loppui siihen.

        Puolan Fiatit olivat käytännössä Ladan väärttejä Polski Fiat varsinkin, tekniikka tuttua Fiatin tekniikkaa. Polonez ei sitten yltänyt samaan ja jäi melkoiseksi flopiksi. Muita puolalaisia Fiat autojahan meille ei tuotukaan suuremmin. Yksityiset ovat tuoneet joitakin Fiat 126 yksilöitä Puolasta, määrä lienee marginaalinen.

        Zastava oli lähes Fiatin väärtti ja varsin suosittukin, olihan se Fiat 128 lailla tilava ja iso takaluukku helpotti lastausta. Meikäläiselläkin ehti olemaan kaksi Zastavaa ennen itä-blogin sortumista.

        Itäautoja ei ole koskaan hinnoiteltu uutena euroissa! Eikä varsinkaan Skoda Rapid mallia, jota tuolloin ole tuolloin ollut olemassakaan.


      • ValinnanPaikka

        Nyt puhutaan uusista malleista: granta, kalina, Fabia , octavia jne..

        Mielestäni Skoda on ohittanut laadussaan muut itäautot - ja eihän niitä enää montaa olekaan. Ei ole mossea, ei Fso:ta eikä edes Volgaa, joka nyt olikin paremman luokan auto. Muistan vieläkin yhden vaaleansinisen yksilön, olikohan siinä peräti kutoskone? No onhan siitä aikaa...

        Onkohan TM vertaillut Granta vs Octavia? Siinä voisi olla sellainen kaksikko joiden välillä moni miettii että kumpikohan pitäisi laittaa? Kyllä Lada on nyt haastajan asemassa ja Skodan ykkössija itäautona on uhattuna.

        Manse-motors on uusi maahantuoja.


    • Dacia voittaa

      Uskomaton tuo Lada Grantan hinta Ranskassa. Ei ihme, että ei tuoda Suomeen, hinta olisi varmaan 16000€. Itäautojen paremmuudesta kilpailevat vain Dacia ja Skoda!

      Dacia taitaa viedä voiton. Esim. Dacia Logan MCV 14800€, Skoda Rapid 16900€

      • Et sitten oikein..

        ..näytä ymmärtävän, että olet väärällä palstalla


      • Dacia voittaa
        Et sitten oikein.. kirjoitti:

        ..näytä ymmärtävän, että olet väärällä palstalla

        Höh, viestiketjun aloittajahan kysyi nk. Itäautojen nykyisten mallien paremmuusjärjestystä. Suurin osa kirjoittajista on nähdäkseni ymmärtänyt yskän. Ei tällaista kyselyä voisi kyseisten automerkkien ketjuihin viedä. Nehän saisivat p@skahalvauksen !


      • Ja höh
        Dacia voittaa kirjoitti:

        Höh, viestiketjun aloittajahan kysyi nk. Itäautojen nykyisten mallien paremmuusjärjestystä. Suurin osa kirjoittajista on nähdäkseni ymmärtänyt yskän. Ei tällaista kyselyä voisi kyseisten automerkkien ketjuihin viedä. Nehän saisivat p@skahalvauksen !

        Missä sitten listalla mm. Wartburg? Ooppeliahan tehdään juuri noilla entisillä Wartburgin tehtailla ja Ooppeli Agilia tehdään Puolassa.. Toyota tekee pienempää malliaan Tsekissä ja samalta linjalta tulee Citikkaa ja Pösöä. Ford Focus taas tulee Turkista (siis meille tänne Suomeen). Kia tehdään Tsekissä, ei tuoda Koreasta asti meille, eli ei niinkään idästä.
        Tässä nyt muutamia "itäautoja" Autonvalmistajilla on tehtaita ja alihankintaa ympäri maailmaa, on ollut ja tulee olemaan. Turkissa tehdään yllättävän paljon eri merkkisiä autoja ja muutakin teollisuuden tuotetta (itsekin ajan kahdella turkkilaisella valmisteella) ja entisen Jugoslavian alueella tehdään edelleen Suomeenkin tuotavia ajoneuvoja. Jugoslaviastahan tuotiin vanhaan itäautojen aikaan Zastavan lisäksi myös Volkswagenia, jotka oli siellä tehtyjä. Moni ajeli aikoinaan Volkswagenilla tietämättä, että ajeli OIKEALLA itäautolla..
        Vaan näistä nykyisistä "itäautoista" en olisi niin huolissani, mutta lännestä tulevista sen sijaan olisin, jotkut muistanevat aikoinaan Ford Escort LX mallit, joita tuotiin Brasiliasta ja jotka olivat Renaultin moottorilla, varsinaisia laitteita olivatkin... Surkuhupaisia olivat myös amerikkalaisen autoteollisuuden tuotteet, joita valmistettiin Israelissa aikoinaan ja niitä tuotiin tänne meillekin, aivan uskomattomia!
        Entä sitten ne tehtaat, jotka suoltivat markkinoille melkoista ongelmatavaraa Englannista aikoinaan, autoja joilla ei sitten oikein tehnyt mitään, ruostuivat ja oikuttelivat, että mitä niillä tehtailla sitten tehdään? No niiltä tehtailta tulee japanilaisia laatuautoja meidän EU:n markkinoille. A-Mersuhan tehdään nyt Uudessakaupungissa, mutta eipä ole ainut paikka, missä Mersua tehdään. Espanjassa on mm. Mersulla tehtaat.
        Auton valmistus on ollut kautta aikojen niin suhdanteista ja työvoimasta riippuvasta, että valmistusta on viety sinne ja tänne. Venäjällä valmistetaan yllättävän montaa merkkiä kotimarkkinoille ja on valmistettu vuosikymmeniä. Neuvostoliiton aikana tehtiin siellä jopa Fordin traktoreitakin, tosin varsin huonolla menestyksellä. Volgassa oli Fordin kanssa yhteneväisiä osia varsin pitkään, koska Gorgin autotehdas valmisti Fordin autoja lisenssillä.


    • mbman

      Tällä hetkellä Venäjällä tehdään ainakin Fordia, Bemaria ja Chevroletia, eli ne voidaan varmaankin luokitella itäautoiksi.

      • Dacia voittaa

        Ei voida, itäautoksi luetaan ne merkit jotka suunniteltiin ja valmistettiin JONAKIN ajanjaksona yksinomaan itä-Euroopan sosialistisissa suunnitelmatalouksissa jättäen näihin pysyvän leiman. Yleisimmät merkit ovat: Lada. Moskvitsh, Zapororzets, Pobeda, Wartburg, Trabant, Skoda, Tatra, Warzawa, Zastava jne


      • Volga Mosse Jalta
        Dacia voittaa kirjoitti:

        Ei voida, itäautoksi luetaan ne merkit jotka suunniteltiin ja valmistettiin JONAKIN ajanjaksona yksinomaan itä-Euroopan sosialistisissa suunnitelmatalouksissa jättäen näihin pysyvän leiman. Yleisimmät merkit ovat: Lada. Moskvitsh, Zapororzets, Pobeda, Wartburg, Trabant, Skoda, Tatra, Warzawa, Zastava jne

        Tuotiinko meille yhtään tuota Zapororzets (Jalta) uudempaa versiota Zas 968, vai jäikö tuo meillä Jaltana markkinoitu Zas 965 ainoaksi malliksi markkinoillamme?

        http://en.wikipedia.org/wiki/Zaporozhets


      • Skodalla menee hyvin
        Volga Mosse Jalta kirjoitti:

        Tuotiinko meille yhtään tuota Zapororzets (Jalta) uudempaa versiota Zas 968, vai jäikö tuo meillä Jaltana markkinoitu Zas 965 ainoaksi malliksi markkinoillamme?

        http://en.wikipedia.org/wiki/Zaporozhets

        Vain yksittäiskappaleita ja osa uustuontina Virosta tuli noita NSU Prinzin näköisiä pirssejä. Vanhempaa pikku-fiiatin näköistä maahantuotiin tositarkoituksella.


      • Joskus ajanut
        Skodalla menee hyvin kirjoitti:

        Vain yksittäiskappaleita ja osa uustuontina Virosta tuli noita NSU Prinzin näköisiä pirssejä. Vanhempaa pikku-fiiatin näköistä maahantuotiin tositarkoituksella.

        Pari kertaa olen ajanut tuollaisella Zas 968 autolla, aika erikoinen peli. Hyvin NSU Prinzin näköinen, moottori vain se v-mallinen ilmajäähdytteinen räpätti ja vaihdekaavio nurinperin. Lämmityslaite oli bensalämppäri, joku "webasto" oli etutavaratilassa.
        Zas 968 kuulemasti kilpaili huonoimman auton tittelistä Trabantin kanssa.


      • Zappipaska
        Joskus ajanut kirjoitti:

        Pari kertaa olen ajanut tuollaisella Zas 968 autolla, aika erikoinen peli. Hyvin NSU Prinzin näköinen, moottori vain se v-mallinen ilmajäähdytteinen räpätti ja vaihdekaavio nurinperin. Lämmityslaite oli bensalämppäri, joku "webasto" oli etutavaratilassa.
        Zas 968 kuulemasti kilpaili huonoimman auton tittelistä Trabantin kanssa.

        Oli se aivan kauhea auto ZAZ968, onneksi Konela ei tuonnut niitä tänne Suomeen.
        https://www.youtube.com/watch?v=GTymnQ3Rr1w


    • näppylät

      1. Skoda
      2. Dacia
      3.Lada
      4. Zastava
      5. FSO/FSM Fiatit (mikäli vielä tekevät)

      Skoda ja Dacia aivan länsiautojen veroisia, Lada jäänyt vähän jälkeen, Zastava ja Puolan Fiat henkitoreissaan

    • iäautoetelästä

      Hei, toi oli uutta, että jugoslaviassa tehtiin vw niin missä päin ja mitä mallia ja koska? ja onko siis tänä päivänä vielä. Noi Zastavat kyllä muistan tosiaan eikös se ollu fiiu kans? mutta eikös tämä tehas nykyään kokonaan fiatin??

      Mutta oletteko huomanneet tai ainakin omasta mielestäni tuntuu, että FIAT on se joka "loi" itäautot?(jos ei laske warree,skodaa,dacia yms,neukku virityksiä) ....., jos ajattelee kuinka paljon niitä lisenssejä oli, no olihan niitä myös muuallakin kuin idässä...

      • Joo Volkkaria tehtii

        Volkkaria tehtiin aikoinaan monessa paikassa, jopa pieni sarja kupla-Volkkaria tehtiin Suomessakin Heinolassa Hevossaaressa Wihurin tehtailla. Autot tulivat liian kalliiksi valmistaa Suomessa ja niitä ei sitten muuta valmistettukaan. Jokusia on vielä jäljellä keräilijöillä näitä Heinolan-Volkkareita.
        Jugoslaviassa tehtyjä Volkkareita myytiin sen kummempaa meteliä pitämättä, Suomeen tuotiin muistaakesi VW Caddy avolavaa melko yleisesti. Joitakin viimeisimpiä kupla-Volkkareita tuotiin myös, alla renkaatkin Sawa merkkiä ja ovien saumat irvisteli miten sattuu. http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=de&u=http://de.wikipedia.org/wiki/Tvornica_Automobila_Sarajevo&prev=/search?q=volkswagen jugoslawien&espv=210&es_sm=93&biw=1745&bih=890
        Fiat jakeli toki lisenssejään aika huoletomasti, mutta niin teki jo ennen Fiatia Ford aikaa sitten. Fordia tosin tehtiin Gorkin autotehtaalla omille markkinoille ja tulihan niitä sitten Suomeenkin runsaasti sotasaaliina "Moloina" noita kuorma-autoja...http://fi.wikipedia.org/wiki/GAZ Traktori kokeilu tehdä Venäjällä Fordsonia epäonnistui, määrä jäi muistini mukaan n. 800kpl, eli aika vaatimaton määrä puna-fordsonia valmistui.
        Pobedahaan perustui Fordin vanhaan tekniikkaan ja muistuttikin paljolti vanhaa mallistoa. Samaista autoa tehtiin myös Puolassa Warzava M-20, myöhemmin samaisella tehtaalla tehtiin Polski-Fiatia. http://fi.wikipedia.org/wiki/FSO_Warszawa


      • Joo Volkkaria tehtii

        Vielä näihin itäautoihin, siis aito itäautohan on joko Neuvostoliitossa taikka sen sateliittimaassa eli itäblogissa tehty. Itäautot ovat siten käytännössä historiaa ja nuorimmatkin alkavat olla museoikäisiä. Tietysti tällä palstalla monet heittää näistä nykyisistä autoistakin täällä tarinaa, lähinnä pottuillakseen.

        Monet itäautot olivat jonkun länsiauton klooneja taikka lisenssillä tehty luvan kanssa taikka jollain hataralla sopimuksella. Wartburg ja Trabant olivat aika lailla harppi-Saksan omaa tuotantoa, joskin taustalla oli kuitenkin ennen toista maailmansotaa edeltäneitä autonvalmistuksia. Wartburgin edeltäjiä olivat DDR:n autoteollisuudessa Ifa ja Zwickau, jotka pohjautuivat DKW ja Audi autoihin http://fi.wikipedia.org/wiki/Industrieverband_Fahrzeugbau. Trabant tehtiin Ifan tehtailla http://fi.wikipedia.org/wiki/Trabant

        Dacia autoja tehtiin Romaniassa Renaultin lisenssillä vuodesta 1968 ja Suomeenkin tuotiin Renault 12 mallin lisenssi versiota, joskin ostajat alkoivat varsin nopeasti karsastaa niitä ja varsinkin autokauppiaat osasivat olla varovaisia niiden suhteen vaihtoautona niitä tarjotessa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Dacia_(auto) autona niitä ei juuri liikenteessä eroittanut toisistaan, ainoastaan konetilassa rintapellissä tyyppikilpi paljasti valmistajan http://en.wikipedia.org/wiki/Dacia_1300. Suomeen ei tiettävästi tuotu Renault 8 lisenssillä tehtyä Dacia 1100 autoa http://ro.wikipedia.org/wiki/Dacia_1100

        Eli myös muitakin autonvalmistajia on ollut, kuin Fiat, joiden autoja on lisenssillä tehty itäautona.


      • Unohtui Tatraplan
        Joo Volkkaria tehtii kirjoitti:

        Vielä näihin itäautoihin, siis aito itäautohan on joko Neuvostoliitossa taikka sen sateliittimaassa eli itäblogissa tehty. Itäautot ovat siten käytännössä historiaa ja nuorimmatkin alkavat olla museoikäisiä. Tietysti tällä palstalla monet heittää näistä nykyisistä autoistakin täällä tarinaa, lähinnä pottuillakseen.

        Monet itäautot olivat jonkun länsiauton klooneja taikka lisenssillä tehty luvan kanssa taikka jollain hataralla sopimuksella. Wartburg ja Trabant olivat aika lailla harppi-Saksan omaa tuotantoa, joskin taustalla oli kuitenkin ennen toista maailmansotaa edeltäneitä autonvalmistuksia. Wartburgin edeltäjiä olivat DDR:n autoteollisuudessa Ifa ja Zwickau, jotka pohjautuivat DKW ja Audi autoihin http://fi.wikipedia.org/wiki/Industrieverband_Fahrzeugbau. Trabant tehtiin Ifan tehtailla http://fi.wikipedia.org/wiki/Trabant

        Dacia autoja tehtiin Romaniassa Renaultin lisenssillä vuodesta 1968 ja Suomeenkin tuotiin Renault 12 mallin lisenssi versiota, joskin ostajat alkoivat varsin nopeasti karsastaa niitä ja varsinkin autokauppiaat osasivat olla varovaisia niiden suhteen vaihtoautona niitä tarjotessa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Dacia_(auto) autona niitä ei juuri liikenteessä eroittanut toisistaan, ainoastaan konetilassa rintapellissä tyyppikilpi paljasti valmistajan http://en.wikipedia.org/wiki/Dacia_1300. Suomeen ei tiettävästi tuotu Renault 8 lisenssillä tehtyä Dacia 1100 autoa http://ro.wikipedia.org/wiki/Dacia_1100

        Eli myös muitakin autonvalmistajia on ollut, kuin Fiat, joiden autoja on lisenssillä tehty itäautona.

        Vaan yksi itäauto on unohtunut tyystin tästä keskustelusta, nimittäin Tatraplan. Suomeenkin tätä Tatraplan autoa tuotiin jopa 248kpl, joista yksi oli naapurillamme.
        Naapurimme oli jo auton hankkiessaan vanha mies, eikä enään itse pystynyt ajamaan autollaan, mutta häntä huomattavasti nuorempi vaimo ajeli sillä, sen minkä moottoriongelmien vuoksi pystyi. http://fi.wikipedia.org/wiki/Tatraplan
        Tatraplan olisi oivallinen kohde jollekin mobilistille.


    • fiatistaitään

      Hienoa historin tietämystä Kiitos teille:)
      Tälläisiä viestäjä voisi enenmänkin lukea täältä.

      • 34592

        1.gaz 2. Avtovaz 3. Wartburg 4. Lada 5.Skoda 6.yugo 7. Zasatava . Itselle kelpaisi yugo Florida noita ku ei oo paljolti. Eikö toi oo Fiat lisenssi toi Florida yugo


    • Rambler

      Tarpeeksi, kun mennään itään, niin tuleehan se USA vastaan!

    • lada niva

      Vielä kun se NIVA, löytyis olis ykkönen.
      Kellä sellainen löytyy ...............................on kallis peli pihassa.
      Nuorisolle nykyään haluttua kamaa.

    • kokemusta löytyy

      Ladan laatu on paskaa ja muutenkin aivan paska rottelo

    • Krapulainen

      1. Skoda
      2. Dacia
      3. Lada
      4. KamAz
      5. UAZ
      6. KrAZ

      Skodalla (TSHekki) on laaja mallisto ja se on kaikkein levinnein itäautomerkki.
      Dacia (Romania) vähän suppeanpi mallisto. Plussana edullinen oiva maasturi Duster.
      Lada (Venäjä) uudistaa mallistoaan Renaultin avustuksella. Hyvin suosittu Venäjällä.
      KamAz (Venäjä) laaja mallisto kuljetuskykyisiä ajoneuvoja.
      UAZ (Venäjä) erittäin maastokykyinen Hunter ja sivistyneenpi city-maasturi Patriot.
      KrAZ (Ukraina) tosi järeitä pomminkestäviä ajoneuvoja lähinnä Venäjän armeijalle.

      • RomanianRenault

        Laittaisin Dacian ykköseksi, muutoin jokseenkin samaa mieltä


      • itäautothistoriaa
        RomanianRenault kirjoitti:

        Laittaisin Dacian ykköseksi, muutoin jokseenkin samaa mieltä

        Siis, hei hoopo! Vastasit yli vuoden takaiseen typeryyteen??? miksiköhän???
        Jos et kerran tiedä mitään itä-autoista, miksi edes halusit tuoda typeryyttäsi esiin, kyllähän tuo itä-länsijako on tullut selväksi JOKAISELLE täysijärkiselle palstan lukijalle. Jos olisit jaksanut edes selata alemmas, olisit saanut ihan oikeaakin tietoa, typerähtäiminen palstalla ei tosiakaan ketään kiinnosta.


    • venakkoskoda

      Skoda on myös venäläinen.

      • exitäautoilija

        Ite oot venäläinen?
        Aloittajalla oli pasmat pahasti sekaisin, kuten suurimmalla osalla hänen tyhmään aloitukseensa vastanneillakin. Valmistuksessa ei siis ole yhtäkään itäautoa, ei siis yhtään merkkiä, joten miten nollan voi pistää paremmuusjärjestykseen?
        Kuten jokainen normaali ihminen tietää, itäautokausi jäi sinne itäblokin hajoamiseen, siis kohta kolmenkymmenenvuoden päähän. Koko itä-länsijako johtui vain suomalaisesta sodanjälkeisestä kauppapolitiikasta, kuten jokainen asioista vähääkään perillä oleva jo tietääkin. Miksihän tämäkin kahden vuoden takainen tyhmyys piti taas nostaa esiin?


      • PetrKlima

        Miksi noita ei voisi vertailla? Voihan verrata esim. entisten varsovanliiton maitten ja alueiden nykyistä elintasoa tai työttömyysprosentteja.


      • itautoillakinajanut
        exitäautoilija kirjoitti:

        Ite oot venäläinen?
        Aloittajalla oli pasmat pahasti sekaisin, kuten suurimmalla osalla hänen tyhmään aloitukseensa vastanneillakin. Valmistuksessa ei siis ole yhtäkään itäautoa, ei siis yhtään merkkiä, joten miten nollan voi pistää paremmuusjärjestykseen?
        Kuten jokainen normaali ihminen tietää, itäautokausi jäi sinne itäblokin hajoamiseen, siis kohta kolmenkymmenenvuoden päähän. Koko itä-länsijako johtui vain suomalaisesta sodanjälkeisestä kauppapolitiikasta, kuten jokainen asioista vähääkään perillä oleva jo tietääkin. Miksihän tämäkin kahden vuoden takainen tyhmyys piti taas nostaa esiin?

        Täällä ei varmaan ole montaa meitä todellisilla itäautoilla ajaneita, jotka olemme ajaneet noilla itä-blogin vimputtimilla, kun Varsovan liitto oli voimissaan ja Berliinin muuri oli tiukasti vielä pystyssä, noina clearing-kaupan kultaisina vuosina https://fi.wikipedia.org/wiki/Clearing-kauppa.
        Omat kokemukseni olivat tuon ajan (itä-)autoista, että Lada oli paras, sitten oli Polski Fiat, sen jälkeen tuli Zastava, seuraavia tiloja voi jo hieman arpoa, mutta Skoda oli ehkä seuraava, sitten Wartburg ja Trabant. Mossekin sijoittui aivan häntäpäähän... Volgalla oli omat kannattajat ja jonkinlaisen suosion sai Belgiassa dieselöidyt (Indenor diesel moottori, sama moottori oli mm. Peugeot 504 autoissa) ja sisustetut Volgat, joita monet taksiyrittäjät varsinkin maaseudulla hankkivat.
        Daciaa meille tuotiin Renault 12 tarroilla ja merkeillä, jonka ostajat tuskin edes tiesivät ostaneensa Dacian ja karmea tosi asia paljastui viimeistään autoa myytäessä, Renault-Dacia oli kuin rupla, ei se väärää rahaa ollut, mutta ei sitä vapaasti vaihdettu. Autokauppiaat olivat todella valppaina, etteivät saanneet riveihinsä käytettyä Renault-Daciaa, heti ensimmäisenä kurkistettiin konepellin alle rintapeltiin ja jos sieltä löytyi Dacian kilpi, kaupanteko tyssäsi siihen käytännössä.
        Jalta oli synkkä luku Konelan historiassa, jota eivät edes Konelan vanhat automyyjät halua muistella, niin huono auto oli Jalta (ZAZ-965), jota myös maailman huonoimmaksi autoksi tituleerattiin.


    • Pohdintaa

      merkillistä että itä-saksalaiset automerkit kuolivat. Wartburg sentään yritti Volkswagenin moottoreilla ja kehitystyöllä, Trabant taisi heittää pyyhkeen kehään heti.

      Tsekkiläinen kansallisylpeys piti hengissä Skodan. Daciat ja Zastavat kituivat henkitoreissaan, kunnes Renault puhalsi Dacian hiilloksiin.

      Lada voi hyvin ja uusia malleja tulee säännöllisesti. Moskvitsh ja Volga tuskin enää nousevat, vaikka ei siitäkään voi varma olla?!

      • lisääpohdintaa

        Kyllähän se Trabantkin yritti. Kotipaikkakunnallani ajelee kesäisin Trabant 110 jossa on Polon 1,1l nelitahtimoottori. Tuokin on omaatuontia, ei kai maahantuoja noita tuonut ja valmistuskin taisi jäädä kovin lyhytaikaiseksi, mutta kuitenkin, hieno harrastepeli.


      • itäautoilla_ajanut

      • Trabantmainos
        lisääpohdintaa kirjoitti:

        Kyllähän se Trabantkin yritti. Kotipaikkakunnallani ajelee kesäisin Trabant 110 jossa on Polon 1,1l nelitahtimoottori. Tuokin on omaatuontia, ei kai maahantuoja noita tuonut ja valmistuskin taisi jäädä kovin lyhytaikaiseksi, mutta kuitenkin, hieno harrastepeli.

        Vanha Trabantin mainos vuodelta 1960 TM nro 4
        http://aijaa.com/MT6zHl


    • minäkinite

      toyota
      honda
      mazda
      nissan
      kia

    • Pohdiskelevainen

      Näitten päästöhuijausten vuoksi tarvitsee laittaa:

      1. Dacia
      2. Lada
      3. KrAZ
      4. KaMaz
      5. UAZ
      6. Škoda

    • TSIKULII

      LADA NUMERO UNO!
      MUUT HALPOJA KOPIOITA!

    • erichhonecker

      sääli et volgan valmistus ehti Loppua. dacia ja wartburg on omia unelmaitäautoja. varsinki 353 wartburg joka on mielestäni ddrän fiat

    • ITÄFAM

      ois upeeta omistaa joskus 353 wartburg. skoda 120ls ja skoda 110 ja Lada 1500s 2103. lada 1200 2101. lada 1300 21011

    • TERPPA-

      SKEIDALLE MUN ÄÄNI. T. TERO

    • minäkinite

      Toyota
      Honda
      Nissan
      Mazda
      Kia

    • O-nkku

      Jaa, vielä valmistettavat; kyllä skooda on ainoa ja oikea vastaus!

    • jaskanpaska
    • daciaruulxz

      Nykyinen Dacia menee hinta/laatusuhteellaan Skodan ohi. Ladan tuonti Suomeen on vähän niin ja näin niin siitä en osaa vielä sanoa mitään.

      • olitkoedessyntynytsillo

        Nykyisellä Dacialla ole mitään tekemistä itäautojen kanssa. Se oli Dacia silloin itäauto, kun Romania oli vielä Neuvostoliiton sateliitti ja Nicolae Ceaușescu oli Romanian kommunistisen puolueen pääsihteeri, siitäkin on kohta 27 vuotta.


      • skoda.on.itäauto
        olitkoedessyntynytsillo kirjoitti:

        Nykyisellä Dacialla ole mitään tekemistä itäautojen kanssa. Se oli Dacia silloin itäauto, kun Romania oli vielä Neuvostoliiton sateliitti ja Nicolae Ceaușescu oli Romanian kommunistisen puolueen pääsihteeri, siitäkin on kohta 27 vuotta.

        Romania on nykyään kiistatta länsimaa.

        Skodan valmistusmaat Venäjä ja Tsekki taas eivät ole. Jälkimmäisessä laaditaan EU-euroa samalla kun presidentti kaveeraa Moskovan kanssa. NATO-ero järjestyy varmasti.


      • pal-secam
        skoda.on.itäauto kirjoitti:

        Romania on nykyään kiistatta länsimaa.

        Skodan valmistusmaat Venäjä ja Tsekki taas eivät ole. Jälkimmäisessä laaditaan EU-euroa samalla kun presidentti kaveeraa Moskovan kanssa. NATO-ero järjestyy varmasti.

        No johan on taas mossotusta tampiolla ;D Neuvostoliitto ja Tsekkoslovakia pitää olla maat, kun itäautoista keskustellaan ja Skodaa ei koskaan edes tehty Neuvostoliitossa!
        Neuvostoliitto sateliitteineen hävisi jo aikaa sitten... Itäautot oli sitä itäblogin aikaa


      • jorma-s

        Mun ääni skoodalle, nykyisistä itäblokin autoista paras!!!


      • itäautojenhistoriaa
        pal-secam kirjoitti:

        No johan on taas mossotusta tampiolla ;D Neuvostoliitto ja Tsekkoslovakia pitää olla maat, kun itäautoista keskustellaan ja Skodaa ei koskaan edes tehty Neuvostoliitossa!
        Neuvostoliitto sateliitteineen hävisi jo aikaa sitten... Itäautot oli sitä itäblogin aikaa

        Tämän palsta lukijoilla suurimmalla osalla ei taida olla mitään käsitystä Neuvostoliitosta ja siihen liittyvästä itä-blogista kaikkine "hauskuuksineen" ja kurjuuksineen. Itäauto oli tosiaan sen ajan käsite; Dacia, Gaz, FSO, Ifa, Jalta, Lada, Moskvist, Pobeda, Raf, Skoda, Syrena, Tatra, Tauria, Trabant, UAZ, Volga, Wartbug, Zaika, Zastava, ZAZ, Zwickau jne. Osaa noista merkeistä ei tuotu Suomeen paljoakaan ja osaa eivät maahantuojat suostuneet enään tuomaan niiden huonon laadun vuoksi mm. Konela sai niin synkkää palautetta Jalta (ZAZ-965) auton kohdalta, että se ei enään ottanut myöhempää ZAZ-968 (NSU Prinz näköistä) autoa edes myyntiin. https://en.wikipedia.org/wiki/ZAZ_Zaporozhets
        ZAZ-968 autoa pidettiin kilpailijana maailman huonoimman auton tittelistä yhdessä Trabantin kanssa, kumpi sitten oli huonompi... Minun mielestäni ZAZ-968 vei voiton tässä kilpailussa, oli se niin huono, kun omia kokemuksia vertaa.
        Sen sijaan puolalainen Syrena olisi voinnut olla toimiva auto maassamme aikanaan, sitä ei kuitenkaan tiettävästi tuotu maahamme. FSO Polski-Fiat ja Polonez autoja sen sijaan tuotiin kohtalaisia määriä ja myytiinkin. FSO Warszawa ei ollut mitenkään onnistunut, tuo Pobedan lisenssi auto, Pobedan laatukaan ei ollut mikään huikaiseva, mutta sillä sentään taksimiehet vielä pärjäsivät, mutta FSO Warszawalla loppui monelta taksimieheltä turnauskestävyys.

        Tämän päivän nuoriso ei voi kuvitellakaan, että millaista oli ajaa TODELLISELLA itäautolla. Jaltalla se merkitsi, että koskaan et voinnut olla varma perille pääsystä. Sivuventtiilimoottoreilla varustetuilla Moskvist ja Pobeda (FSO Warszawa) autoilla et voinnut ajaa juuri 70km kovempaa, jos et halunnut tehdä venttiiliremonttia. Pahimmat mäet noustiin Mossella pakittamalla. Oma lukunsa oli itäautojen haju, se oli omituinen, eikä lähtenyt tuulettamalla. Ifat ja Zwickaut olivat melkoisia pikkuvikoineen, eivät aina käynnistyneet jne. ikuisia vitsien aiheita. Omassa kotipihassani eräskin insinööri purki Ifan lähes alkutekijöihinsä vikaa etsiessään. Poliisitkin ajoivat Mossella, toinen vaihtoehto olisi ollut polkea polkupyörällä pyykkipojat housunlahkeissa. Mainittakoon vielä, että poliisit ajoivat OMALLA autolla, valtiolla ei ollut varaa poliisiautoihin!! Niitä poliisiautojakin kerättiin kansalaiskeräyksellä! http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tarvajarvi-masinoi-poliisille-kansalaiskerayksen-vuonna-1967-uudelle-olisi-tilausta/4541860

        Itäautoissa oli vain yksi hyvä puoli, niitä sai heti! Länsiautoja sai jonottaa vuosia, ellei ollut sellaisessa ammatissa, missä tarvittiin välttämättä autoa, siltikään ei ollut itsestään selvää, että sait ostaa haluamasi Volkswagenin. Saatoit silti joutua ostamaan länsiautosi pimeiltä markkinoilta lähes tuplahinnalla ns. merimiesautona. Joten moni päätyi ihan käytännön syistä hankkimaan itäauton, koska sellaisen sai heti ja vieläpä varsin edullisin maksuehdoin.


      • nykyitäautoilija
        itäautojenhistoriaa kirjoitti:

        Tämän palsta lukijoilla suurimmalla osalla ei taida olla mitään käsitystä Neuvostoliitosta ja siihen liittyvästä itä-blogista kaikkine "hauskuuksineen" ja kurjuuksineen. Itäauto oli tosiaan sen ajan käsite; Dacia, Gaz, FSO, Ifa, Jalta, Lada, Moskvist, Pobeda, Raf, Skoda, Syrena, Tatra, Tauria, Trabant, UAZ, Volga, Wartbug, Zaika, Zastava, ZAZ, Zwickau jne. Osaa noista merkeistä ei tuotu Suomeen paljoakaan ja osaa eivät maahantuojat suostuneet enään tuomaan niiden huonon laadun vuoksi mm. Konela sai niin synkkää palautetta Jalta (ZAZ-965) auton kohdalta, että se ei enään ottanut myöhempää ZAZ-968 (NSU Prinz näköistä) autoa edes myyntiin. https://en.wikipedia.org/wiki/ZAZ_Zaporozhets
        ZAZ-968 autoa pidettiin kilpailijana maailman huonoimman auton tittelistä yhdessä Trabantin kanssa, kumpi sitten oli huonompi... Minun mielestäni ZAZ-968 vei voiton tässä kilpailussa, oli se niin huono, kun omia kokemuksia vertaa.
        Sen sijaan puolalainen Syrena olisi voinnut olla toimiva auto maassamme aikanaan, sitä ei kuitenkaan tiettävästi tuotu maahamme. FSO Polski-Fiat ja Polonez autoja sen sijaan tuotiin kohtalaisia määriä ja myytiinkin. FSO Warszawa ei ollut mitenkään onnistunut, tuo Pobedan lisenssi auto, Pobedan laatukaan ei ollut mikään huikaiseva, mutta sillä sentään taksimiehet vielä pärjäsivät, mutta FSO Warszawalla loppui monelta taksimieheltä turnauskestävyys.

        Tämän päivän nuoriso ei voi kuvitellakaan, että millaista oli ajaa TODELLISELLA itäautolla. Jaltalla se merkitsi, että koskaan et voinnut olla varma perille pääsystä. Sivuventtiilimoottoreilla varustetuilla Moskvist ja Pobeda (FSO Warszawa) autoilla et voinnut ajaa juuri 70km kovempaa, jos et halunnut tehdä venttiiliremonttia. Pahimmat mäet noustiin Mossella pakittamalla. Oma lukunsa oli itäautojen haju, se oli omituinen, eikä lähtenyt tuulettamalla. Ifat ja Zwickaut olivat melkoisia pikkuvikoineen, eivät aina käynnistyneet jne. ikuisia vitsien aiheita. Omassa kotipihassani eräskin insinööri purki Ifan lähes alkutekijöihinsä vikaa etsiessään. Poliisitkin ajoivat Mossella, toinen vaihtoehto olisi ollut polkea polkupyörällä pyykkipojat housunlahkeissa. Mainittakoon vielä, että poliisit ajoivat OMALLA autolla, valtiolla ei ollut varaa poliisiautoihin!! Niitä poliisiautojakin kerättiin kansalaiskeräyksellä! http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tarvajarvi-masinoi-poliisille-kansalaiskerayksen-vuonna-1967-uudelle-olisi-tilausta/4541860

        Itäautoissa oli vain yksi hyvä puoli, niitä sai heti! Länsiautoja sai jonottaa vuosia, ellei ollut sellaisessa ammatissa, missä tarvittiin välttämättä autoa, siltikään ei ollut itsestään selvää, että sait ostaa haluamasi Volkswagenin. Saatoit silti joutua ostamaan länsiautosi pimeiltä markkinoilta lähes tuplahinnalla ns. merimiesautona. Joten moni päätyi ihan käytännön syistä hankkimaan itäauton, koska sellaisen sai heti ja vieläpä varsin edullisin maksuehdoin.

        Sama laulu aina vaan tällä Skoda-fanboylla. Vai muka Skoda 160-vuotias. Skoda perustettiin 120-vuotta sitten polkupyöräkorjaamoksi, ja perustajilla ei ollut silloin hajuakaan autoista tai niiden tekniikasta. Koko Skodan itsenäisestä historiasta merkittävin osa on juuri itäblokin ajalta, ja siksi siitä tulikin oikeutetusti itäautomerkki.

        Siitä olen samaa mieltä kylläkin ettei Skodaa hävetä tarvitse vaikka se itäauto onkin. Kukin olkoon tyytyväinen valintaansa ja pitäköön lippua (myös itäblokin rautaesirippua ;-)) korkealla!!


    • itäautoilija

      Komppaan. Ääni myös täältä Skodalle. Nykyinen Superb on ehkä jopa kaikkien aikojen paras itäauto. Ainakin toistaiseksi noin on.

    • Ventti-p

      Skooda saa myös mun äänen. Aito itäblokin kulkuväline vielä nykyäänkin! Tuo uusi Karok kiinnostaa.

      • tyhmämikätyhmä

        Ventti-p on täysi tampio, ei ymmärrä, että itäautot ei ole tätä päivää.


    • JK-tre-

      Toyota,nissan,mazda,skoda(volkkari),kia,ja sitten vasta muut itäautot,itäautot on tarkoitettu köyhälle kansalle. Kuka nyt kehtaa itäautolla ajaa,muut kuin työläiset. Saksalainen ja amerikkalainen tekee raudasta ja pellistä vielä auton,muut sulatetusta romusta ja muovista. Volkkareita tehdään muistaakseni tsekissä,jolloin sama tekniikka ja korimalli vain muuttuu skodaksi ja yhtä hyvä auto.

    • Enveri

      Täältä myös ääni Skoodalle. Taitaa muuten olla nykyisin ainoa, aito itäblokin auto.

      • siitäkohta30vuotta

      • Skodallakin_pärjää

        Itäblokkia ei ole, mutta ne senaikaiset itäautomerkit elävät. Esim Skoda, Lada ja Dacia. Suosittelen koeajoa kyseisillä merkeillä: ihan eriluokkaa kuin ennen. Renault on syytänyt rahoja Ladaan ja Daciaan ja Volkswagen Skodaan. Ei näitä merkkejä enää kannata hävetä!


      • exitäautoilija
        Skodallakin_pärjää kirjoitti:

        Itäblokkia ei ole, mutta ne senaikaiset itäautomerkit elävät. Esim Skoda, Lada ja Dacia. Suosittelen koeajoa kyseisillä merkeillä: ihan eriluokkaa kuin ennen. Renault on syytänyt rahoja Ladaan ja Daciaan ja Volkswagen Skodaan. Ei näitä merkkejä enää kannata hävetä!

        Eihän ne itäautomerkit voi "elää" kun itäautokausi on loppunut!
        Mainitsit ensimmäisenä Skodan? Kai tiedät että Skodan yli satakuusikymmen(160!) vuotisen historian aikana se on ollut itäautomerkki reilusti vähemmän aikaa kuin automerkki! En tarkoituksella käytä termiä "länsiautomerkki" koska se oli kytköksissä itäautoihin joita ei tunnetusti ja todistetusti enää ole.
        Dasiasta ja Ladasta taas voisi kirjoittaa paljonkin, molemmat olivat länsimerkkien lisenssituotteita, OikeitaItäautoja on kovin vähän, Neuvostoliitossa ja muuallakin itäblokissa mieluummin kopioitiin kun suunniteltiin.
        En ymmärrä miksi jotain automerkkiä pitäisi "hävetä"?


      • nykyitäautoilija
        exitäautoilija kirjoitti:

        Eihän ne itäautomerkit voi "elää" kun itäautokausi on loppunut!
        Mainitsit ensimmäisenä Skodan? Kai tiedät että Skodan yli satakuusikymmen(160!) vuotisen historian aikana se on ollut itäautomerkki reilusti vähemmän aikaa kuin automerkki! En tarkoituksella käytä termiä "länsiautomerkki" koska se oli kytköksissä itäautoihin joita ei tunnetusti ja todistetusti enää ole.
        Dasiasta ja Ladasta taas voisi kirjoittaa paljonkin, molemmat olivat länsimerkkien lisenssituotteita, OikeitaItäautoja on kovin vähän, Neuvostoliitossa ja muuallakin itäblokissa mieluummin kopioitiin kun suunniteltiin.
        En ymmärrä miksi jotain automerkkiä pitäisi "hävetä"?

        Sama laulu aina vaan tällä Skoda-fanboylla. Vai muka Skoda 160-vuotias. Skoda perustettiin 120-vuotta sitten polkupyöräkorjaamoksi, ja perustajilla ei ollut silloin hajuakaan autoista tai niiden tekniikasta. Koko Skodan itsenäisestä historiasta merkittävin osa on juuri itäblokin ajalta, ja siksi siitä tulikin oikeutetusti itäautomerkki.

        Siitä olen samaa mieltä kylläkin ettei Skodaa hävetä tarvitse vaikka se itäauto onkin. Kukin olkoon tyytyväinen valintaansa ja pitäköön lippua (myös itäblokin rautaesirippua ;-)) korkealla!!


      • exitäautoilija
        nykyitäautoilija kirjoitti:

        Sama laulu aina vaan tällä Skoda-fanboylla. Vai muka Skoda 160-vuotias. Skoda perustettiin 120-vuotta sitten polkupyöräkorjaamoksi, ja perustajilla ei ollut silloin hajuakaan autoista tai niiden tekniikasta. Koko Skodan itsenäisestä historiasta merkittävin osa on juuri itäblokin ajalta, ja siksi siitä tulikin oikeutetusti itäautomerkki.

        Siitä olen samaa mieltä kylläkin ettei Skodaa hävetä tarvitse vaikka se itäauto onkin. Kukin olkoon tyytyväinen valintaansa ja pitäköön lippua (myös itäblokin rautaesirippua ;-)) korkealla!!

        Katohan vaikka wikipediasta kuinka asiat on aikuisten oikeesti.

        ps. ei minulla ole mitöään tarvetta fanittaa mitään automekkiä, kaikkein vähiten Skodaa jollaista en ole edes koskaan omistanut. harmitta vain kun tietämättömät lässyttävät typeryyksiä.


      • nykyitäautoilija
        exitäautoilija kirjoitti:

        Katohan vaikka wikipediasta kuinka asiat on aikuisten oikeesti.

        ps. ei minulla ole mitöään tarvetta fanittaa mitään automekkiä, kaikkein vähiten Skodaa jollaista en ole edes koskaan omistanut. harmitta vain kun tietämättömät lässyttävät typeryyksiä.

        Kiitos kysymästä, aina saa kysyä ja kysymys ei tietenkään koskaan ole väärä!!! Alla faktoja:

        Skoda Auto perustettiin 1890-luvun puolivälissä mutta keskittyi polkupyöriin eikä auto-osaamista tosiaankaan ollut. Ensimmäinen auto kyhättiin 1905. Toisen maailmansodan takia tuo firma oli käytännössä operatiivinen autovalmistaja noin 35 vuotta, sitten oli sota-aika Saksan miehityksineen ja sotatuotantona, sodan jälkeistä itäblokin autohistoriaa on taas ollut selvästi yli 40 vuotta eli suurin osa. Itäblokin hajoamisen jälkeinen aika oli surkeaa, josta ei paljon kannata puhua. Ensihätään jatkettiin samojen itäblokin autojen valmistusta ja sitten uudetkaan mallit eivät olleet kilpailukykyisiä joten Volkkari armahti Skodaa ja osti pois ettei lapuska kaatuisi.

        PS. Skodan olen omistanutkin.

        PPS. Saa tarkistaa Skodan sivuilta, autohistoriikeista tai vaikkapa wikipediasta, kuka siihen luottaakin.


      • exitäautoilija
        nykyitäautoilija kirjoitti:

        Kiitos kysymästä, aina saa kysyä ja kysymys ei tietenkään koskaan ole väärä!!! Alla faktoja:

        Skoda Auto perustettiin 1890-luvun puolivälissä mutta keskittyi polkupyöriin eikä auto-osaamista tosiaankaan ollut. Ensimmäinen auto kyhättiin 1905. Toisen maailmansodan takia tuo firma oli käytännössä operatiivinen autovalmistaja noin 35 vuotta, sitten oli sota-aika Saksan miehityksineen ja sotatuotantona, sodan jälkeistä itäblokin autohistoriaa on taas ollut selvästi yli 40 vuotta eli suurin osa. Itäblokin hajoamisen jälkeinen aika oli surkeaa, josta ei paljon kannata puhua. Ensihätään jatkettiin samojen itäblokin autojen valmistusta ja sitten uudetkaan mallit eivät olleet kilpailukykyisiä joten Volkkari armahti Skodaa ja osti pois ettei lapuska kaatuisi.

        PS. Skodan olen omistanutkin.

        PPS. Saa tarkistaa Skodan sivuilta, autohistoriikeista tai vaikkapa wikipediasta, kuka siihen luottaakin.

        Miksi kiittelet, enhän kysynyt sinulta yhtään mitään?
        Tarkistin myös Skodan sivuilta, autohistoriikeistä ja Wikipediasta, ja huomasin että Sinun "faktasi" eivät pitäneet alkuunkaan paikkaansa, kaikki olivat väärin!
        Ilmeisesti Sinäkin olit tarkistanut asian kun noita lähteitä esiin toit, mikä siis saa jonkun noin tökerösti ja törkeästi valehtelemaan asioista jotka nykyisn on niinkin helppo tarkistaa, ei sitä tavallinen ihminen voi ymmärtää.


    • Mosseenitenlevinnyt
      • mossejees

        Tuohan ei ole ikinä ollut Mossen mainos, joku irvileuka kuvittelee olevansa viksu.


    • jari-k-

      Toyota, nissan, skoda,mazda, lada, kia, mitsubishi, dacia, hunday, Siinä itäautojen paremmuusjärjestys.

      • Wemmelo

        Jaa, jaa mutta sitten, kun puhutaan ihan oikeista itäblokin autoista, skooda on ehdoton ykkönen.


      • exitäautoilija
        Wemmelo kirjoitti:

        Jaa, jaa mutta sitten, kun puhutaan ihan oikeista itäblokin autoista, skooda on ehdoton ykkönen.

        Ihan samaa mieltä, siihen asti kun Kremlistä määrättiin että Skodan moottori on oltava takana.
        Siitä se alamäki alkoi ja arvostus romahti


      • a-utoilija

        Mutta nykyisin näissä itä-blokki Skoidissa on motti edessä. Ja suosio on taattu.


      • exitäautoilija
        a-utoilija kirjoitti:

        Mutta nykyisin näissä itä-blokki Skoidissa on motti edessä. Ja suosio on taattu.

        Voi rassukkaa ,eikö Sinulla todellakaan ole mitään elämää, kun jaksat aina vaan tuollaisia älyttömmyyksiä tuottaa?


    • rehellinenitäautoilija

      Skoda. Ehdottomasti, da-da. Johan tuo on tälläkin palstalla jo lukuisia kertoja todistettu vankaksi itäautoksi, jonka kova itäautomaine on todellakin ansaittu sillä että Skoda Auton historiasta suurin aikajakso oli itäblokin aikana.
      Miksi Skoda-fanboy sen haluaa kiistää on outoa . Kuka vaan voi faktat tarkistaa helposti. Kotonako ongelmia, jotka pitää purkaa täällä?

      • ikäautoilija

        "Skoda Auton historiasta suurin aikajakso oli itäblokin aikana".
        Skoda perustettiin 1859, ja autojen valmistus alkoi yrityskaupan kautta 1905 Itävalta-Unkarin - aikana.
        Tsekkoslovakia kuului itäblokkiin kylmän sodan aikana 1947-1991, eli noin 44 vuotta.
        Syntyi Tsekki ja Slovakia, jotka molemmat maat nykyisin katsotaan kuuluvaksi Keski-Eurooppaan, kuten esim. myös Saksa.
        Nyt vuonna 2018 on Skoda-merkkisiä autoja tehty 113 vuotta, josta 44 vuotta itäblokin aikana.
        Muutenkin on vanhanaikaista puhua uusista itä-autoista, kun kun se käsite nimenomaan tarkoitti itäblokin tuotantoa, ja itäblokki lakkasi olemasta lähes 30 vuotta sitten.


      • itäautoilija
        ikäautoilija kirjoitti:

        "Skoda Auton historiasta suurin aikajakso oli itäblokin aikana".
        Skoda perustettiin 1859, ja autojen valmistus alkoi yrityskaupan kautta 1905 Itävalta-Unkarin - aikana.
        Tsekkoslovakia kuului itäblokkiin kylmän sodan aikana 1947-1991, eli noin 44 vuotta.
        Syntyi Tsekki ja Slovakia, jotka molemmat maat nykyisin katsotaan kuuluvaksi Keski-Eurooppaan, kuten esim. myös Saksa.
        Nyt vuonna 2018 on Skoda-merkkisiä autoja tehty 113 vuotta, josta 44 vuotta itäblokin aikana.
        Muutenkin on vanhanaikaista puhua uusista itä-autoista, kun kun se käsite nimenomaan tarkoitti itäblokin tuotantoa, ja itäblokki lakkasi olemasta lähes 30 vuotta sitten.

        Vihdoinkin yritystä edes keskustella asiasta Eli Skodan itäautomaineeseen johtaineesta historiasta.
        Skoda Auto perustettiin 1890-luvulla. Sitä edeltävästä teollisesta toiminnasta on aivan turha puhua kun ei ole mitään tekemistä autojen kanssa. Kuitenkin ensimmäinen auto valmistui vasta 1905, joten Skodan autohistoria alkaa siitä. Alla yhteenveto:
        1905-1939 Itsenäisenä autovalmistajana eli 34 vuotta
        1939-1945 Saksan hajottama ja miehittämä Tsekkoslovakia ja Skoda tuotti Saksan sotatarpeisiin Eli 6 vuotta
        1945-1948 Sodan jälkeen maa ja Skoda olivat raunioina Eli 3 vuotta
        1948-1991 itäblokin tuotantoa Eli 43 VUOTTA!
        1991-2000 itäblokin perillisten tuotantoa yksityisenä yrityksenä Eli 9 vuotta
        2000- nykyaika VW Groupin omistuksessa eli ei enää luomassa omaa mainetta ja perinnettä
        Suurin yksittäinen ajanjakso (43 vuotta) siis itäblokin tuotantoa josta maine tuli ja pysyy itäautona. VW konsernin omistus ei enää muuta sitä mitä Skodan maine on.
        M.o.t.


      • exitäautoilija
        itäautoilija kirjoitti:

        Vihdoinkin yritystä edes keskustella asiasta Eli Skodan itäautomaineeseen johtaineesta historiasta.
        Skoda Auto perustettiin 1890-luvulla. Sitä edeltävästä teollisesta toiminnasta on aivan turha puhua kun ei ole mitään tekemistä autojen kanssa. Kuitenkin ensimmäinen auto valmistui vasta 1905, joten Skodan autohistoria alkaa siitä. Alla yhteenveto:
        1905-1939 Itsenäisenä autovalmistajana eli 34 vuotta
        1939-1945 Saksan hajottama ja miehittämä Tsekkoslovakia ja Skoda tuotti Saksan sotatarpeisiin Eli 6 vuotta
        1945-1948 Sodan jälkeen maa ja Skoda olivat raunioina Eli 3 vuotta
        1948-1991 itäblokin tuotantoa Eli 43 VUOTTA!
        1991-2000 itäblokin perillisten tuotantoa yksityisenä yrityksenä Eli 9 vuotta
        2000- nykyaika VW Groupin omistuksessa eli ei enää luomassa omaa mainetta ja perinnettä
        Suurin yksittäinen ajanjakso (43 vuotta) siis itäblokin tuotantoa josta maine tuli ja pysyy itäautona. VW konsernin omistus ei enää muuta sitä mitä Skodan maine on.
        M.o.t.

        Eihän sinulla rassukalla ole edes yritystä, senkun heittelet merkkejä ja vuosilukuja ihan omasta päästä! Esim Skoda Autoa EI perustettu 1890-luvulla, vaan koska?, se on sinun yhtä helppo tarkistaa kuin minunkin. Myös ensimäisen auton valmistumisajankohta on väärä, kuten tietosi koko Skoda-konsernin historiasta, se ei todellakaan ollut noin yksioikoinen.
        Suurin valheesi on että suurin yksittäinen ajanjakso olisi itäblokin tuotantoa, ei tuollaista matematiikkaa voi kukaan ymmärtää.

        Se mitä väität itäauton maineeksi on vain sinun henkilökohtainen mielipiteesi, tuon ajatuksesi kanssa olet kovinkin yksin.
        Sinulle on monta kertaa kerrottu, mitä itäautot aikoinaan olivat, en nyt mainitse yhtä merkkiä koska niitä oli kymmeniä, voisi pikkuhiljaa uskoa.


    • Itsiloh

      Minun mielestä itäautojen järjestys on. 1. Daihatsu 2. Toyota 3.. Lepsus.

    • huristelija

      Kyllä itäauto järjestys on: 1 Toyota, 2. Subaru, 3. Mitsubishi, 4. Nissan, 5. Honda. Näin se menee.

    • NimeiMat

      Skooda on ihan ehdoton ykkönen. Muille sijat ynnämuuta...

    • realiteettiä

      Samara on kulkimista luotettavin . Vikavalojen nollausvaatimusten puute on ykkösjuttu .

    • Tzee

      1.Garok 2. Rabid 3. Godiag eli tässä teille täyskäsi. Taitaa oll aika paha pistää paremmäksi.

    • Harmihaitta

      1. Škoda
      2. Lada
      3. Dacia

    • Elämäni-itäautot

      Kaikki itäautot vetoaa nykypäivänä nostalgiaan. Kun isällä tai isoisällä oil Lada tai Mosse, poika tai pojanpoika valitsee isän jalanjäljissä uuden Skodan. Makuasia mikä paras. Minusta joku katumaasturi kuten karoq tai kodiak on nykypäivää ja siksi suosikkini parhaaksi itäautoksi.

    • Psykologi

      Skoda. Perustelut: Kun tätäkin palstaa seuraa huomaa kuinka rakas perheenjäsen monelle Skoda on. Moni tosin vieläkin häpeää, että Skoda on itäauto ja haluaa piilottaa totuuden. Pää pystyyn skodistit, olkaa ylpeitä Skodistanne, joilla upea itäautoperinne ja vieläkin hienompi itäautotulevaisuus.

      • itäautoharrastaja

        Joo, ehkäpä sokota useimpien mielestä on se paras itäauto. Mutta kyllä riippuu mitä verrataan. Lada käynnistyy talvella pomminvarmasti ja on muutenkin luotettavampi peli. Dacia taas on paremmalla hinta-laatu-suhteella.
        Että joo sanoisin sokotan voittavan yleisen itäautosarjan, mutta monessa kategoriassa on muitakin voittajia. Sokotista ehkä uusi ocu edustaa parhaiten itäautoperinteitä nykyaikana.


    • ado

      Skooda on itäblokin autojen ykkönen, ehdottomasti.

    • sASas

      Skodaa en laskisi itäautoksi, käytännössä se on VW:n yksi brändi kuten mm. Audi

    • AlttiAP

      Kyllähän nyt on niin että skooda on paras itäauto ikinä, edelleen nykyisinkin. Oletteko edes kokeilleet uutta Garoggia? Mahtava vehje!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe