Ystävien suuri arvo

harmaa_lumi

Heippa!

Ajattelin kirjoittaa vaihteeksi jotain myönteistä ikisinkun elämästä. Joulun jälkeen olin muutaman päivän inhottavassa flunssassa. Sairastaminen on niitä asioita, jolloin kaikkein vähiten haluaisi olla yksin. Kun on oikein huono olo, toisi pelkkä toisen ihmisen läsnäolo turvallisuutta.

Ystäväni aviomiehensä kanssa sattui olemaan samoihin aikoihin palaamassa joulumatkaltaan. Hän soitti ja kysyi, voisimmeko tavata. Kerroin tilanteen ja pahoittelin, että ei se taida nyt onnistua.

Mutta mitä tekee ystävä? Tai siis Ystävä. Hän kysyy, tarvitsenko jotain kaupasta tai apteekista tai jotain muuta apua. Olen aika huono pyytämään apua muilta, mutta flunssalääke alkoi olla lopussa. Mieleni teki jaffaakin. Kun sain asian kerrotuksi, ei mennyt varmasti puoltakaan tuntia, kun hyvä haltiatar prinsseineen oli ovellani mukanaan kassillinen sitä jaffaa, mehua, hedelmiä, lääkkeet ja vaikka mitä. Itku oli tulla jo siinä vaiheessa.

Lempeästi mutta tomerasti Ystäväni komensi minut takaisin pitkälleni. Tiesin kyllä, että näytin siinä vaiheessa tautia aika surkealta. Hän kysyi, haluaisinko että he tuulettaisivat parvekkeella hieman petivaatteitani. Yritin tietysti estellä, mutta hän vakuutteli minut suostumaan ajatukseen ja ohjasi sohvalle. Sitten tapahtui jotain, jonka jälkeen en enää pystynyt pidättelemään itkua. Ystäväni ihana mies huomasi lämpöisen viltin työpöytäni tuolilta ja peitteli minut sillä. Eihän minua ollut koskaan kukaan mies peitellyt, paitsi tietysti isä lapsena ollessani.

Peittelijäni tietysti pelästyi alkeellista reaktiotani, mutta Ystäväni pelasti hänet lähettämällä petivaatteiden tuuletukseen. Pitkän tovin Ystäväni vain piti kädestäni ja silitteli hiuksiani käyden välillä hakemassa lääkkeen ja lämmintä mehua.

Vielä ennen lähtöään tämä ihana pariskunta teki minulle termospulloon lisää lämmintä juotavaa. Hyvästiksi Ystäväni painoi otsalleni suukon toivottaen pikaista paranemista. Hänen miehensä, joka jo oli toipunut itkukohtauksestani, oli taas oma humoristinen itsensä ja lähetti lentosuukon samoin toivotuksin. Ystäväni otti hänen kädestään kiinni ja ohjasi sen koskettamaan otsaani.

Se oli, kuten asianosaisille sittemmin kerroin, ensimmäinen mieheltä koskaan saamani suukko. Niin välillinen ja vailla aistillisia piirteitä kuin se olikin, oli se sitäkin arvokkaampi.

Miksi tällainen vuodatus? Ainakin siksi, että meidän itse kunkin ikisinkun kannattaa miettiä ystävien valtavaa arvoa. Jos emme saa parisuhdetta, meidän kannattaisi yrittää löytää ainakin hyvä ystävä. En usko, että heitä tarvitaan montaa; ei ainakaan minulla ole koskaan ollut kuin yksi sydänystävä kerrallaan. Mutta kuitenkin on, ja olen Luojalle todella kiitollinen, että heitä on ollut.

Omalta kohdaltani olen ajatellut myös, että ystävät voivat korvata paljon siitä, mikä parisuhteen puutteen puolesta jää kokematta. Esimerkiksi minä tunnustan olevani hyvin hellyydenkipeä, enkä nyt tarkoita hellyydellä mitään seksiin liittyvää. Ystävältäni, tai siis pariskunnan molemmilta, sain hellyyttä juuri kun sitä eniten tarvitsin. Ja sain sen kaiken, vaikka niin ulkoisesti kuin sisäisestikin olin melkeinpä heikoimmillani. Uskaltaisinko edes kuvitella saavani samankaltaisia hellyydenosoituksia ihmissuhteessa, joka tavalla tai toisella pohjautuisi seksiin?

14

162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ujo mies.

Kaunis tarina ystävyydestä! Olet kyllä palstan suosikki-ihmiseni edelleen ja edelleen olen sinuun ujosti ihastunut

• Ei ole tuollaista olemassa..

• dädmi

Tästäkin taas näkee, että naiset eivät kykene tasa-arvoiseen parisuhteeseen vaan etsivät uutta isää.

• kiltti mies.

Ei minulla vaan ole tuollaisia ystäviä. Kyllä itse pitää lähteä apteekkiin jos on vaikka kovasssa kuumeessa. Eikä edes veljeni toisi minulle buranaa jos pyytäisin vaikka veli asuu 7 kilsan päässä.

Veljeni on siis tosi laiska ja jos vaikka veljeni on kipee niin se ei itse lähde apteekkiin vaan pyytää minua tuomaan lääkkeitä. Ja jos en suostu niin se maksaa vaikka 50 euroa jotta toisin ja itse sen ei tarvitsis lähteä.

Olenkin ostanut lääkkeitä kaappiin varalle jos tulee kipeeksi niin ei sitten tarvii lähteä itse.Onneksi en kuitenkaan ole kovin usein kipee kuitenkaan.

• Jos seurustelisi veljesi kaltaisen miehen kanssa, niin eipä varmasti apua heltiäisi, vaikka olisi itsellä pää kainalossa….

• stellaria81

Aloituksesta ymmärsin, ettei tuota olis tapahtunut ilman sitä onnellista sattumaa, että ystävä sattuu soittamaan juuri oikealla hetkellä jolloin avuntarvettaan voi ikään kuin vihjailla hienovaraisesti sitä kuitenkaan varsinaisesti pyytämättä. Itselläni on kyllä kavereita jonkin verran, mutta minäkään kehtaisi mennä keneltäkään tuollaisia palveluksia pyytämään. Ihan itse olen kauppaan saanut raahautua, oli kunto mikä tahansa. Kerran piti ottaa taksikin kauppakassiksi, kun oli luita poikki enkä olisi painavaa ruokakassia mitenkään saanut omin avuin kotiin.

• Ikisinkku M

Me sinkut ollaan sitkeitä eikä apua pyydellä, itse kerran asuntoa remontoidessa puotsin selälleni kun tuoli kaatui alta ja makasin sitten 3 päivää sängyssä, kolmantena päivänä oli pakko lähteä ruokakauppaan, kymmenen sentin askelilla kepin kanssa pääsi töpöttelemään autolle ja sillä kauppaan, ihmiset antoi hienosti tietä invalidille :)

• Ikisinkku M

Hieno tarina ja niin totta, Epätoivoista parinhakua varmaan siivittäisi jos ei olisi ystäviä, minulla on muutama sekä sinkkuja että perheellisiä ja kyllä ne sen verrran soittelee ja pitää yhteyttä että joskus melkein kokee häiritsevänä mutta aina vastaan ihan siksikin että hyvä niitä on olla. Se on muuten jännä juttu että sitten jos on väliaikaisesti suhteessa ei ne niin paljon sitten ota yhteyttä kun varmaan kokevat häiritsevänsä, ihan samoin itse ei viitsi parisuhteellisille juuri soitella kun ajattelee ettei ole hyvä hetki ja odottaa mieluummin että kontakti tulee heiltä päin.

• ---

Ihana tarina. Minullakin ystäviä jotka auttavat tarvittaessa tai ovat ainakin lupautuneet auttamaan. Viimeisen asti pärjäilen omillani mutta on kiva tietää että voi apuakin kysellä tarvittaessa. Olen tietysti itsekin valmis auttamaan ystäviäni ja perheenjäseniäni.

• WankBot

Är uu än koo!
      R U N K.
      Runk runk runk!
      Runk runk runk runk!

• Menit sitten itsekkyyttäsi pilaamaan tämän ketjun.

• Trollmaster
        femnerd kirjoitti:

Menit sitten itsekkyyttäsi pilaamaan tämän ketjun.

En ymmärrä miten yksi taideperformanssi voi muka pilata koko ketjun?!

• Ihana ystävä sinulla on! Olet todella onnekas. Ja ystävälläsi on ihana mies.

Tuo esittämäsi kysymys viestisi lopussa. Uskon, että se on mahdollista jos parisuhteessa ollaan myös toisen paras ystävä.

• ätmi

Minullekin on jopa kerran käynyt vähän vastaavasti. Olin sairastunut enkä oikein jaksanut tai viitsinyt liikkua minnekään. Jostain syystä tuolloin - syy on jo vuosien saatossa minulta unohtunut - eräs tuttu tyttö sai asiasta kuulla, ja kysyikin kaipaisinko jotain kaupasta, hän voisi tuoda. Myöhemmin hän saapui muutaman ostoksen kanssa, eikä edes halunnut ottaa kolikoitani pöydältä. Se teki minuun suuren vaikutuksen.

Mutta sitä en kyllä allekirjoita yhtään että ystävä tai edes ystävät korvaisivat parisuhdetta. Päin vastoin tuonkin tytön auttavaisuus vain ahdistaa minua muistona näin myöhemmin, koska sain häneltä loppujen lopuksi ja luonnollisesti pakit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      69
      7334
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      42
      5043
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      92
      3203
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      46
      2239
    5. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      20
      2091
    6. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      34
      2023
    7. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      17
      1787
    8. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1671
    9. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      14
      1643
    10. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      36
      1490
    Aihe