Laihdutusprojektini

sohvantyyny93

Hei. Kerron näin alkuun hieman taustojani miten olen tähän jamaan joutunut.Olen 20v mies ja opiskelen tällähetkelle ammatikoulussa ensimmäistä vuotta. Mittani ovat 178cm/136kg. Olen ollut koulukiusattuna aina ensimmäisestä kouluvuodestani lähtien, osittain varmaan siksi, että minulla ei ole toista korvaa ollenkaan. Kiusaaminen loppui kun aloitin ammattikoulun. Olen aina ollut ujo ja minua ahdistaa todella paljon paikat joissa on tuntemattomia ihmisiä, esim. bussiin meno on ihan mahdotonta, kaupoissa käyn myöhään illalla jotta olisi mahdollisimman vähän ihmisiä. Koulussa käynti oli aluksi täyttä helvettiä kun en tuntenut uudelta paikkakunnalta ja luokalta ketään. Mutta kai tämä nyt kuitenkin riittää niin jää merkkejä itse projektille.

Eli nyt pitäisi kiireesti aloittaa laihduttaminen. Tavoitteeni on 20-30kg heinäkuudun loppuun mennessä eli aikaa olisi hiukan yli ½ vuotta. Ongelma vain on siinä, että miten sen tekisin. Ruoalla on suuri vaikutus onnistuisen kannalta, mutta olen yksin asuvan opiskelija asumis- ja opintotuella jolla pystyn kattamaan vuokran ja laskut. Olen laskenut, että viikossa saisi mennä maksimissaan noin 20€ ruokaan, että riittää säästöt opiskelun ajaksi. Esim. kotimaiset vihannekset ovat todella kalliita ja ulkomaiset taas maistuvat samalta kuin söisi kengänpohjia joten siitä ei ole apua ainakaan. Osaisitteko antaa hyviä ja terveellisiä ruokavinkkejä ja niin, että tuo 20€ riittäisi aina viikon ruokiin. Perunoita saan ilmaiseksi aina kun niitä tarvitsen isovanhemmilta, kesäisin myös mansikoita, kurkkuja ja porkkanoita ja jos on hyvä kesä niin myös vadelmia ja luumuja. Pitää myös sanoa, että olen todella surkea kokki joten ei mitään vaikeita vinkkejä.

Tällä hetkellä ruokavalioni on useimmiten seuraavanlainen:
Aamupalana yleensä leipää jonka päällä Oivariinia, jotain kinkkua ja juustoa jos on. Koulussa en käy syömässä tuon ahdistuksen vuoksi, joten otan yleensä mukaan esim. banaanin, mandariinin tai vastaavia. Kun tulen kotiin syön yleensä pastaa tai riisiä johon heitän sekaan nakin tai makkaranpaloja. Iltapala on sama kuin aamupala. Ruokajuomana on useimmiten mehu tai maito. Mehu on itse tehty marjoista ilman lisättyä sokeria. Maitona toimii kevytmaito.

Seuraavaksi liikuntapuoli. Olen nyt ajatellut, että lähtisin kevyesti liikkeelle noin 3 kertaa viikossa 3km lenkki jaksamisen mukaan ja sitten parin viikon päästä nin, että joka ilta kävisin tuon lenkin. Kuntosalia tai muita vastaavia en ainakaan vielä harkitse koska niinkuin ylempänä jo sanoin niin en vain voi olla yleisillä paikoilla ahdistumatta. Sitten kun paino putoaa niin toivottavasti saisin hieman itseluottamusta ja uskaltautuisin sinne. Näin alkuun kuitenkin ajattelin pärjätä lenkeillä, toki minulla on polkypyöräkin niin sitäkin voi käyttää.

Tässä nyt oli vain rimpula aloituspostaus ja nyt haluaisinkin tänne vinkkejä, omia tarinoita ja vastaavia. Kysykää ihmeessä jos haluatte jotain muuta tietää mitä tekstistä ei selviä, vastaan mielelläni. Tänne olisi myös muutaman kerran viikossa tarkoitus tulla postailemaan ainakin aluksi, mitä on syönyt ja miten liikuntapuoli, että jos niistä löytyy parannettavaa niin saataisiin heti kuntoon.

7

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sohvantyyny93

      Voisinkin tähän nyt heti laittaa pari unohtunutta asiaa. Eli koulumatkat käyn autolla, koska matka yli 10km/suunta. Tosin koulua lähin parkkialue on noin 500m päässä joten siitä tulee päivässä jo 1km kävelyä. Itse koulu on 3 kerroksinen ilman hissejä oppilaiden käytössä, ja usein päivät ovat tyyliä yksi tunti ensimmäisessä kerroksessa, sitten kolmanteen pariksi tunniksi ja takaisin alas. Tästähän tulee ihan mukavasti rappusia käveltyä myös päivän aikana.

      Ruokapuolelta unohdin sanoa, että alkoholia käytän todella harvoin, en polta enkä tule koskaan polttamaankaan, pelkkä turha rahareikä. Kerran kuukaudessa käyn kotiseudulla jossa käyn kaverien kanssa yhdessä pizzalla tai vastaavalla, sellainen mukava illanviettotapa ja samalla pääseen puhumaan kaverien kanssa ihan kasvokkain. Tästäkin voin kyllä luopua tai ainakin muuttaa mitä siellä syön. Vaikka salaatin tai jos otan kebab-annoksen niin voisin pyytää vaikka puolet vähemmän lihaa ja sen tilalle salaattia. Toimisiko tämä hyvin niin, että saisi kuitenkin kerran kuussa myös herkutella?

      • ...

        Pastan sijaan kokojväriisiä ja nakkien/makkaran sijaan vähärasvaista jauhelihaa tai vaikka tonnikalaa. Kebab kannattaa ottaa salaatin kanssa, koska niissä mestoissa se riisi on niin käsiteltyä valkoista hiilarimössöä. Rasvatonta maitorahkaa tai turkkilaista jugurttia saa esim. lidlistä halvalla. Kaurapuuro on ehdoton must aamupalaksi. Pitää nälkää, on teveellistä ja halpaa. Siitä saa maustamalla erilaisilla jutuilla ihan hyvää. Paljon tsemppiä!


      • ...
        ... kirjoitti:

        Pastan sijaan kokojväriisiä ja nakkien/makkaran sijaan vähärasvaista jauhelihaa tai vaikka tonnikalaa. Kebab kannattaa ottaa salaatin kanssa, koska niissä mestoissa se riisi on niin käsiteltyä valkoista hiilarimössöä. Rasvatonta maitorahkaa tai turkkilaista jugurttia saa esim. lidlistä halvalla. Kaurapuuro on ehdoton must aamupalaksi. Pitää nälkää, on teveellistä ja halpaa. Siitä saa maustamalla erilaisilla jutuilla ihan hyvää. Paljon tsemppiä!

        Ai niin ja kananmunat on edullisia ja niistä saa protskua. Hernekeitto halpaa ja hyvää eikä lihota.


    • Vähän neuvoja

      Täällä on nimenomaan miehille ohjeita painonpudotukseen.
      http://www.suomimies.fi/

      Älä tee mitää aikatauluja laihduttamiselle. Kitudieeteillä nopeasti laihduttamalla vaarannat terveytesi, hidastat aineenvaihduntasi ja hävität lihaksesi, joita tarvitset rasvan polttamiseen. Hyvä tahti on 1-2kg/kk, joka putoaa syömällä normaalisti, mutta pienempiä annoksia ja nopeita hiilihydraatteja vähentämällä. Alussa paino putoaa nopeammin.

      Aluksi voi olla hyvä laskea aterioiden kaloreita ja proteiini-rasva-hiilihydraattikoostumusta, jotta opit arvioimaan, mitä syöt. Kiloklubin sivustolla voit rekisteröityneenä ruokaoäiväkirjaa klikkailemalla syömiäsi. Ohjelma laskee ravintotiedot. www.kiloklubi.fi

      Lisää proteiinia ruokavalioosi. Proteiinilähteitä: liha, kala, kana, kalkkuna, kanamunat, raejuusto, rahka, juusto (kohtuudella). Älä missään tapauksessa pyydä kebab-paikassa vähentämään lihaa. Nakit ja makkarat kannattaa korvata muulla proteiinilähteellä. Tarjouksesta saa edullisesti esim. kirjolohta/lohta.

      Leipä ja peruna ovat ne, joita pitäisi vähentää. Ja pizza. Vähennä kaikkien nopeasti imeytyvien hiilihydraattien syöntiä. Niitä ovat jo mainittujen lisäksi esim. riisi, pasta, sipsit, sokeroidut mehut, limsat, makeiset, leivonnaiset, suklaa. Kokojyväriisiä ja -pastaa voi käyttää kohtuudella kuten perunaakiin, ei ranskalaisia. Keitetyt kuoriperunat ovat painonhallinnan kannalta vähemmän haitallisia kuin ranskalaiset tai muusi. Lisää kasviksia ruokavalioon. Pakastevihanneksia saa edullisesti ja ne ei vaadi muuta kokkaamista kuin kypsytys ja maustaminen.

      Proteiinien ja hiilareiden lisäksi tarvitset rasvaa. Laita siis esim. salaattiin öljypohjaista salaattikastiketta.

      Säännöllinen ateriarytmi on tärkeää. Syö joka päivä aamiainen, lounas, päivällinen ja 1-3 välipalaa. Juo myös 2-3 litraa vettä. Yritä tosissasi syldä koulin lounas, sillä ilman sitä sun budjetti ei riitä ja ruoan laatu (makkara riisi tai peruna) jää heikoksi. Osta monivitamiinitabletteja ja d-vitamiinia ja kalaöljykapseleita, jos et syö rasvaista kalaa 3 kertaa viikossa.

      Liikunta on hyvä tuki laihdutukselle, mutta 80% laihdutuksesta on ruokavalion varassa. Aloita liikunta varovaisesti, ettet riko itseäsi. Lisää liikuntaa kunnon kohotessa ja painon vähentyessä.

      Tsemppiä!

      • sohvantyyny93

        Kiitos vastauksesta. Noista linkeistä löytyi hyviä vinkkejä ja reseptejä ja muita ohjeita. Mitä suosittelisit perunan/pastan/riisin tilalle? Ja aikalailla jos esim. rahkaa syö niin saa maustaa marjoilla ja hedelmillä? Onko kananmuna parempi paistettuna vai keitettynä? Sori jos on tyhmiä kysymyksiä.


    • Vähän neuvoja

      Ei ollut tyhmiä kysymyksiä. Kokojyväriisi ja kokojyväpasta ovat ok. Kuoriperunoitakin voit syödä vähän muun ruoan ohella. Tärkeää on pitää annoskoot kurissa, ettei tule hiilarihimoa. Keitetyt vihannekset ovat hyvä korvike tai lisä, joita voi annostella reippammin kuin perunoita yms. Kaali kaikissa muodoissaan on kevyttä syötävää. Samoin vihreät pavut, joita saa pakasteina. Muissa pavuissa on enemmän kaloreita, mutta ne ovat terveellisiä ja suositeltavia perunan korvikkeita. Varo säilykkeitä, jossa pavut lilluu sokerisessa tomaattikastikkeessa. Keitä mieluummin kuivattuja papuja, joita on monia eri lajeja. - Miehen ei kannata syödä paljon soijapapuja niiden sisältämien kasviestrogeenien takia.

      Rahkaa voi maustaa hyvin marjoilla, hedelmillä ja/tai sokerittomalla mehukeitolla.

      Käytä munia vaihtelevilla valmistustavoilla, niin et kyllästy; esim. kovaksi keitettynä, paistettuna, munakkaana, munakokkelina, uppomunana. Munakkaaseen voi hyvin lisätä melkein mitä vaan, vihanneksia, kinkkua, juustoa, sieniä jne., jopa marjoja.

      Munat olivat menneinä vuosina pannassa niiden sisältämän kolesterolin takia. Nyttemmin ne ovat saaneet synninpäästön ja niitä voi syödä keskimäärin 1-2 kpl päivässä.

      Lautasellinen kokojyvä-kaurapuuroa muna on hyvä, halpa aamiainen, vaikka sisältääkin hiilareita, jos se sulla pitää hyvin nälkää. Se on yksilöllistä. Iltapalaksikin puuro käy.

      Tutustu googlaamalla ruoka-aineiden glykeeminen indeksi (GI) käsitteeseen ja luetteloihin. Mitä korkeampi GI ruoka-aineella on, sitä nopeammin se imeytyy ja nostaa verensokeria, ja aiheuttaa makean himoa.

    • sohvantyyny93

      Tuosta sai mukavasti lisätietoa. Kiitos paljon vastauksesta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 129
      3521
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3219
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2388
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe