Eräs sairaalahanke on nostanut lahjoitusasiat päivän puheenaiheeksi. Lahjoitatko sinä hyväntekeväisyyteen?
Aloin pohtia suomalaisten lahjoitusasioita, kun sain käsiini erään Suomessa toimivan Israelia tukevan järjestön tlinpäätöksen ja pankin tiliotteita. Summat ovat kertakaikkiaan YLLÄTTÄVÄN suuria.
Ensinnäkin: olen luullut, että suomalaiset lahjoittavat hyväntekeväisyyteen "ropoja". Tyyliin 3 euron tai 5 euron summia. Tiliotteiden mukaan keskimääräinen lahjoitussumma on 50 euroa. Mukana yllättävän paljon yli 100 euron kertalahjoituksia suomalaisilta yksityishenkilöiltä!
Toiseksi: luuleeko joku, että rahat menee perille? Järjestön Suomen osaston tililtä suhahtaa esimerkiksi 100 000 euron ulkomaanmaksu Israeliin. Meneekö se oikeasti "Raamatuntyöhön"? Siis ihan oikeasti? Vai kenelle se raha menee? Tai kuinka paljon 100 000 eurosta menee lopulta Raamatuntyöhön? 20 euroa?
Vai onko nyt niin, että joku asuu Monacossa ja makailee huvipurtensa kannella ja nauraa matkalla pankkiin ja siirtää Israelin pankkitililleen tulevat satojen tuhansien eurojen lahjoitukset Maltan pankkitililleen, ja jatkaa bikinipeppuisten tyttöjen kanssa ilanviettoa...
Lahjoitatko sinä hyväntekeväisyyteen ja mietitkö, minne raha oikeasti menee?
Lahjoitatko hyväntekeväisyyteen?
15
493
Vastaukset
- Hämärän rajoilta
En lahjoita. Ei kyllä ole rahaakaan, mutta tuskin lahjoittaisin, vaikka olisikin.
Hyväntekeväisyydessä nimittäin on tiettyjä periaatteellisia ongelmia. Onhan se ajatuksena ihan kiva, että lastensairaalalle virtaa yksityistä rahaa, mutta tällaiset pitäisi rahoittaa kokonaan julkisin varoin, piste, ja rahat kerätä verojen turvin. Jokainen hyväntekeväisyyslahjoitus nimittäin on samalla allekirjoitus hyvinvointivaltion purkamisen puolesta: jokainen lahjoittaja hyväksyy teollaan rahoitustavan olevan oikea, ja ennen pitkää tällaisesta tuleekin käytäntö.
Käytännöksi muodostumisen ongelma taas on siinä, että vapaaehtoisissa lahjoituksissa kukoistaa silkka populismi. Jos kaikki tällaiset hankkeet hoidetaan hyväntekeväisyyden turvin, meillä on kohta tuhat lastensairaalaa ja söpöjen isosilmäisten eläinten turvakotia, mutta ei yhtäkään alkoholistiparantolaa tai asuntolaa kodittomille.
Siksi en lahjoita, vaan maksan mieluusti veroa... tai maksaisin, jos olisin töissä.- .....
Siis et lahjoita lastensairaalaan, mutta onhan niitä muitakin kohteita. Myös Suomen ulkopuolella.
- Hämärän rajoilta
..... kirjoitti:
Siis et lahjoita lastensairaalaan, mutta onhan niitä muitakin kohteita. Myös Suomen ulkopuolella.
Aika moneen muuhunkin kohteeseen pätee sama seikka: yksityishenkilön hyväntekeväisyys ei saa olla ratkaisu, jos ongelma on rakenteellinen.
Joillekin kapinallisille voisin kuvitella antavani rahaa, jos olisi varmaa, että ne menevät aseisiin.
- ????????????????????
En lahjoita, ellei lasketa kissapukuisia tyttöjä jotka kerää kodittomille kissoille. Sinne laitan aina muutaman euron jos sattuu kohille.
- Just näin
En oo koskaan lahjoittanu enkä aiokkaan. Ei niitä kuitenkaan oikein käytettäis joten ihan sama.
- erkki-täti
Minä lahjoitan yleensä ilman välikäsiä, suoraan tarvitsijalle. Jotain vaatetta ja tavaraa annan toki yhdistyksille tms. eli siinä on mukana välikäsi.
Muuhun hyväntekeväisyyteen suhtaudun skeptisesti. Bisnestähän se suurelta osin on. Hyväntekeväisyyden nimissä tehdään paljon pahaa.
Jossain Afrikassakin olisi varmasti useissa valtioissa terveempi ja demokraattisempi meininki, jos hyväntekeväisyyttä ei olisi ja ihmiset pakotettaisiin etsimään yhteisymmärrystä ja solidaarisuutta keskuudestaan. Nythän hyväntekeväisyys omalta osaltaan edistää nepotismia ja epädemokraattista vallankäyttöä. - lottamari.
Ajattelin tehdä hyväntekeväisyyttä ja lahjoittaa itseni jollekin komistukselle...
- ....................
Olen antanut tavaraa ja huonekaluja kierrätyskeskukseen. Kai sekin lasketaan hyväntekeväisyydeksi? Olisin tietysti voinut ajaa ne kaatiksellekin, mutta kierrätys tuntui paremmalta idealta (voihan olla että ne rojut sinne lopulta päätyivätkin ellei kukaan niitä kohtuullisessa ajassa ostanut).
- .......
Olen Punaisen Ristin kuukausilahjoittaja. On sen verran tunnettu järjestö, että luotan, että rahat menee perille. Suomalaiset elää kuitenkin niin suuren vaurauden keskellä jos vertaa suurinta osaa maailman väestöstä, että ei paljon kirpaise jos muutama euro kuussa menee hyvään tarkoitukseen eikä vain omaan kulutukseen.
- Ikisinkku M
Minusta tässä hyväntekeväisyysasiassa naiset voisivat tehdä helposti enemmän ja tuottaa hyvää monella tasolla koska:
1. On apua tarvitsevia
2. On sinkkumies jolla on rahaa
3. on nainen jolla on jotain mitä mies haluaa
Nainen voisi myydä hyväänsä miehelle miehellä kohtuullista korvausta vastaan, se ei maksaisi hänelle mitään mutta mies maksaisi hänelle mielellään pienen korvauksen jonka nainen voisi suoraan lahjoittaa eteenpäin. Kaikki voittaisivat, apua tarvitsevat saisivat rahaa ja nainen ja mies kumpikin hyvän mielen. Itsekään en tuomitsisi lutkailua hyvän asian puolesta kuten nyt teen kun se tapahtuu vain naisen omien intohimojen tyydyttämiseksi. - otin loparit
Kerran olin töissä yhes hyväntekeväisyys firmassa ja voin kertoo että rahat ei mene aina sinne minne pitäisi. Esim siinä firmassa missä olin niin lahjoitusvaroilla ostettiin auto fiman nais johtajalle ketä pyöritti sitä. Sitä ihmeteltiin työntekijöiden kesken kun 30 tonnia meni autoon.
- ätmiätmiätmiätmiätmi
Yleensä en. Maksan veroja. Se saa toistaiseksi riittää. Jos joskus olen paremmassa taloudellisessa tilanteessa, niin sitten saatan lahjoittaa enemmän. Hyväntekeväisyydessä on toki turhan suuri hukkaprosentti kuten veroissakin.
- anne-maria1
Itse olin etsimässä huivia itselleni ja päädyin nettisivulle www.apuasaatavilla.com ja sain haluamani huivin tuin samalla tärkeää asiaa. ja joskus vuosia takaperin tuin myös jotain punasenristin keräystä :)
- sinkkumies.
En lahjoita koska olin kerran yhdes hyväntekeväisyys firmas töissä ja siellä kerättiin rahaa huono osaisille ja lahjoituksia tuli jotain 150 000 euroa jolla ostettiin firman pomolle uusi auto.
- anonyymi hyväntekijä
Lahjoitin muutaman tonnin viime vuonna. Siitä tiesin tarkalleen ja sentilleen minne meni, kun olin itse viemässä niitä rahoja perille.
Tänä vuonna on mennyt yksi muutama satasen lahjoitus isolle hyväntekeväisyysjärjestölle. Siitä nyt en odota päätyvän perille kuin ehkä puolet summasta. Tarpeeksi paljon välistävetäjiä ja byrokratiaa.
Ehkä lahjoitan lisää rahaa vielä tämän vuoden aikana, ehkä en. Suoraan sanottuna olen nykyään niin kyyninen ihminen että on vaikea uskoa että kannattaisi tehdä ilmaiseksi hyvää kenellekään. En vaan usko että se raha tai muu apu menee sinne minne pitäisi tai että sen saaja edes ansaitsisi sitä.
Melkoisesti joudun kyllä potkimaan itseäni perseelle jos vielä tänä vuonna aion jotain lahjoittaa. Ja viimeaikainen täällä keskusteluissa roikkuminen ei kyllä ole yhtään auttanut asiaa - Päinvastoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1433196EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje403002- 1101463
Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi1451207Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621087Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661057- 601017
Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373979- 41827
Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne23823