Vapaapäivä

Mikä on mielestänne vapaapäivä? Onko se vapaata työstä, opiskelusta, ihmissuhteista, harrasteista vai vapautumista jostakin muusta olemassaolevasta?

Onko vapaata sellainen, että haalitaan sen mahdolliset ilmatäytteiset rakoset tekemättömillä tehtävillä ja sosiaalisilla suhteilla, joihin ei muu aika tunnu riittävän? Järjestätkö vapaapäivän kokonaan itsellesi - vai vaihtoehtoisesti - lahjoitako sen muille?

Minulla ei ole tänään poplaulajan vapaapäivää, jolloin omistaisin kumppanille vuorokauden. Tarkemmin ajatellen edes yhtä yhteistä vapaapäivää ei ole ennen seuraavaa kuukautta. Koska takanani on liki viisikymmentä työtuntia minulla ei tänään ole myöskään sellaista vapaapäivää, että hoitaisin sosiaaliset suhteeni kuntoon, käyttäisin aikani vapaaehtoistyöhän, tai auttaisin läheisiäni. En aio kirjoittaa kirjoittamattomia kirjeitä, viestejä tai vastata sähköposteihini. En aio myöskään siivota vaatehuonetta tai paistella piirakoita. Enkä missään nimessä aio suunnitella tulevien vapaideni yksityiskohtia erilaisilla tekemättömillä töillä - koska niin usein teen sitä muutenkin.

Jostain kumman syystä läheisilläkin ihmisillä on edelleen se harhainen käsitys, että viikonloput ja juhlapyhät ovat kaikille vapaata aluetta, jolloin voidaan järjestellä mitä parhaimpaa yhteistä laatuaikaa tai järjestää sitä heidän ehdottamallaan tavalla. Minulle tämä ei aikoihin ole edustanut sitä: vietän ns juhlapäivää vaikka maanantaipäivänä, juhannusta lokakuussa, pikkujouluja helmikuussa ja vastaavasti nuo muiden nauttimat vapaat teen aivan muuta.

Eräs haaveeni on kesäisen kaunis vapaa juhannusaatto koivujen varjostaman järven rannalla, yhden ihmisen seurassa, ilman tunkkaista ihmismäärää tai monen päivän painajaisia sosiaalisine velvotteineen. Se voi jäädä haaveeksi tänäkin vuonna. Siksi nämä vapaa-aikani ovat toisinaan pienuudessakin suuria asioita.

Mikä sinun mielestäsi on ansaittu vapaa tai millainen on haaveittesi vapaapäivä?

74

338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No ensinnäkään mielestäni ilman työtä tai muita velvollisuuksia ei voi olla vapaatakaan. Esimerkiksi: Ei minulla mielestäni työttömänä ollessani ollut vapaapäiviä vaan jokainen päivä oli vapaapäivä. Vaikka toki rytmitin viikkoni kuten töissä ollessanikin. Enkä miellä, että alle kouluikäisillä lapsilla tai eläkeläisillä olisi vapaapäiviä.

      Avainsana on vissiin "pakko", mitä kukakin sillä sitten tarkoittaa. Minulle se tarkoittaa esimerkiksi täysipäiväistä opiskelua tai työntekoa. Ja eräs lähes varma vapaapäivän merkki on, ettei kello herätä aamulla. Siitä pidän kiinni itsekkyyteen asti, ellen ole lomamatkalle lähdössä.

      • Millainen on mielestäsi hyvä vapaapäivä? Tai mitä et missään nimessä vapaapäivänäsi tekisi?


      • elisakettu kirjoitti:

        Millainen on mielestäsi hyvä vapaapäivä? Tai mitä et missään nimessä vapaapäivänäsi tekisi?

        No ensin on tärkeää tietysti se mainitsemani nukkuminen, koska töihin täytyy raahautua niin aikaisin enkä ole aamuihminen.

        Hyvään vapaapäivään kuuluu esimerkiksi ulkoilua, seksiä, saunomista, hyvää (=normaalia epäterveellisempää) ruokaa, virvokkeiden nauttimista ja hyvää seuraa. Viihteelläkin on mukavaa käydä, vaikkei se kuulemma enää kuulu tämän ikäisen elämään. Vaan kun minä pidän keikoista ja bilettämisestä.


      • Ratikkakuski kirjoitti:

        No ensin on tärkeää tietysti se mainitsemani nukkuminen, koska töihin täytyy raahautua niin aikaisin enkä ole aamuihminen.

        Hyvään vapaapäivään kuuluu esimerkiksi ulkoilua, seksiä, saunomista, hyvää (=normaalia epäterveellisempää) ruokaa, virvokkeiden nauttimista ja hyvää seuraa. Viihteelläkin on mukavaa käydä, vaikkei se kuulemma enää kuulu tämän ikäisen elämään. Vaan kun minä pidän keikoista ja bilettämisestä.

        Keikat, bilettäminen ja viihdyttäminen kuuluu kaikenikäisten elämään! Yleensäkin nauttiminen elämästä mitä se nyt kenellekin merkitsee. Tunnen kaikenikäisiä ihmisiä enkä voi käsittää noita ikärasistisia kommentteja, miten kenenkin kuuluu missäkin iässä olla. Eräs yhteisöni patriarkka osti tyylikkäät punaiset korkokengät - tanssikengiksi (vaikka kursailee sen tanssimisen kanssa, pelkää jonkin auervaaran vielä sitovan itsensä). Ja mimmi täyttää 85 tulevana kesänä. Mielestäni hän edustaa Asennetta, johon monella olisi pyrkimistä.


    • Vapaapäivä on sellainen missä mikään aikataulu ei paina niskaan. Herätyskello ei herätä aamulla mihinkään ei tarvitse kiirehtiä.

      • Muistelen sinun maininneen tekevän pidempiä työjaksoja. Maltatko vapaalla olla tekemättä töitä tai suunnitteletko silti työkuvioita?


      • elisakettu kirjoitti:

        Muistelen sinun maininneen tekevän pidempiä työjaksoja. Maltatko vapaalla olla tekemättä töitä tai suunnitteletko silti työkuvioita?

        Kyllähän ne työkuviot voivat tulla mieleen. Omalla kekseliäisyydellä kun tässä ainakin jossain määrin sitä myyntimiehen leipää tienataan.

        Jos keksii jonkun myyntikoukun niin kyllä sitä alkaa mielessän työstämään vaikka sitten olisi pubissa katsomassa matsia.


    • Hyvä kysymys. Sai miettimään ja muistelemaan.

      Mulle vapaapäivä on merkinnyt aika eri asioita,eri elämän vaiheissa. Kun olin nuori aikuinen, se merkitsi viikonloppuja, kun ei ole töitä tai kun viikolla oli vapaapäiviä. Niin simppeliä, saattoi nukkua pitkään ja puuhailla omia puuhia tai jos seurusteli, sen kumppanin kanssa mahdollisesti yhdessä.

      Kun olin vauvan ja/tai taaperon vanhempi ja kotona lasten kanssa, se tarkoitti myös usein viikonloppua; toinen vanhempi oli mukana auttamassa lasten hoidossa ja saattoi käydä vaikka yksinään nopsaan lenkillä tai saunassa ja mentiin yhdessä isovanhempien luo tai jonnekin muualle vaikka "valmiiseen pöytään". Kaikki sukujuhlat, häät, kaverikyläilyt puolin ja toisin ym. olivat tervetullutta vaihtelua tasaiseen arkeen, jota rytmittivät arkena perhekerhot ja -kahvilat, puistokäynnit ja neuvolat. Oli mukavaa nähdä muitakin ihmisiä, kuin pikkulasten äitejä ja lapsia. Se oli tavallaan sitä lomaa omasta arjesta:) Silloin ei matkusteltu.

      Kun lapset olivat päiväkoti- , eskari-iässä, tein arkena sillä aikaa töitä, mutta silloin kahvitauot, kun lapset eivät olleet hihasta vetämässä olivat arkena sitä lyhyttä vapaa-aikaa. Samoin viikonloput edelleen, kun kumppani oli apuna ja seurana.

      Nykyään, kun lapset ovat kouluikäisiä, lomaa on viikonloput edelleen. Etenkin silloin kun on ei-aikataulutettu viikonloppu, eli ei lapsien harrastuksiin kuskaamista tms. Eli saa nukkua jopa kymmeneen koko perhe ja puuhastella mitä mieleen tulee. Mutta kaikkein parasta vapaa-aikaa minusta on ulkomaan (tai kotimaan)reissut. Lomareissulla ei tarvitse huolehtia kotitöistä, aikatauluista, ruuan laitosta, puhelinkin on usein kiinni ja netti kaukana. Voi ajella mahdollisesti (vuokra)autolla ympäri lomapaikkaa, tutustua paikkoihin, käydä ravintolassa syömässä, uida, lueskella, ihmetellä erilaista kulttuuria. Pystyy keskittymään vain siihen oleiluun ja yhdessä olemiseen. Tämmöinen on edessä kuukauden päästä :))

      Astetta pidemmälle vapaalla olemista on sitten vaikka viikonloppu-loma kaksistaan kumppanin kanssa, kun lapset on hoidossa. Vielä ei ole lapset siinä iässä, että sentään kaksistaan ulkomailla ollaan oltu, mutta poissa kotoa kumminkin, vaikka Helsingissä tai Tampereella. Tällainen vapaa on nykyään yleensä 1-3 krt/vuosi.

      Vielä pidemmälle mennään, kun vietän ihan yksinään päivän, esim. taidegallerioita kouluten, tai vaikka shoppaillen tai lukien. Tällainen päivä mulla on keskimäärin kerran kolmessa vuodessa :) Samalla idealla ei-perhettä-mukana-vapaita on myös ne kaveri-illat pari, kolme kertaa vuodessa, jolloin käyn omien kavereideni kanssa jossain viihteellä.

      • Heh, tulipa pitkä sepustus.. Sitä se mieluinen aihe teettää :D


      • ;-)
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Heh, tulipa pitkä sepustus.. Sitä se mieluinen aihe teettää :D

        Koska olet viimeksi kokenut olevasi todella vapaalla, yb-Antsku?


      • ;-) kirjoitti:

        Koska olet viimeksi kokenut olevasi todella vapaalla, yb-Antsku?

        Sait mut hymyilemään tolla Antskulla :) Nyt tajuan, miksi tykkään siitä hahmosta..


        Onhan tässä nyt ollut kaikenlaisia vapaita, mutta ekana tulee mieleen, että viimeksi oikein sellaista onnen huumaa oli Ruisrockissa viime kesänä. Lähdin itsekseni liikenteeseen. Treffasin siellä vanhan tutun, jota en ole nähnyt muutamaan vuoteen (oltiin sovittu miitti r-rockiin) ja hänen miehensä. Sitten pogoiltiin loppupäivä ihanassa säässä, välillä syötiin ja juotiin, musiikki oli hyvää ja fiilis vielä parempi.. Illalla kaupunkiin ja vielä yhden baarin kautta kotiin, taksilla. Sitä ennen oli yks hyvä vapaa eräs viikonoppu-vapaa kumppanin kanssa.
        Toi nyt oli tommonen rokki-vapaa :) Mukavia perhevapaita ja-lomia toki senkin jälkeen ollut useita.
        Mutta rela on tossa alla oikeassa. Vapaus on vähän utopistinen käsite.


    • 16+7

      mitä ikäluokkaa kettu on? se vaikuttaa paljon asiaan.

      • Ikä voi vaikuttaa, mutta ennenkaikkea elämäntilanne. Siitä iästä on jo joku maininnut täälläkin - viitteellinen mutta sinnepäin kuitenkin. Olen kuitenkin saanut ensimmäisen perheen nuorena ja viettänyt jo sen ajanjakson mitä esim yb ja oasis käy nyt läpi; sen jälkeen on tapahtunut paljon muutakin. Sosiaaliset suhteet ja työ ja miten ne kuluttaa vaikuttaa suurelta osin tuohon vapaa-ajan käyttöön. Se on hyvin vaihtelevaa ottaen huomioon yhteisömme koon ja erilaiset tarpeet. Puhumattakaan vuodenajoista ja kulkemisen määrästä.


    • Mun mielestä vapaus on eskapismia arkitodellisuudesta ja jos olis melko amerikkaa jos kerran elämässään yhden kokonaisen päivän ilman alkoholia tai muita huumaavia aineita voisi viettää.

      Vapaapäivän sijasta vois käyttää ennemmin sanaa vapaa hetki.

      • .........

        Eiköhän se joltain raittiilta sinkku-ihmiseltä joskus onnistu?


      • ....
        ......... kirjoitti:

        Eiköhän se joltain raittiilta sinkku-ihmiseltä joskus onnistu?

        Ainakin lapsettomalta sinkulta?


      • .... kirjoitti:

        Ainakin lapsettomalta sinkulta?

        Mutta, onhan lapsettomalla sinkullakin se oma arkensa, samoin kuin työttömällä, syrjäytyneellä, taiteilijalla.... tai nojoo, jätetään taiteilijat pois tästä, mut siis en mä usko, että työtönkään pääsee sitä omaa arkitodellisuuttaan kokonaiseksi päiväksi karkuun.

        Tai, ehkä pääsee, mutta minä en pysty kuvitella sellaista kun en oo koskaan päässyt. Tiedä sitten, että olenko osannut niin yrittääkään.


      • relaxed_eyes kirjoitti:

        Mutta, onhan lapsettomalla sinkullakin se oma arkensa, samoin kuin työttömällä, syrjäytyneellä, taiteilijalla.... tai nojoo, jätetään taiteilijat pois tästä, mut siis en mä usko, että työtönkään pääsee sitä omaa arkitodellisuuttaan kokonaiseksi päiväksi karkuun.

        Tai, ehkä pääsee, mutta minä en pysty kuvitella sellaista kun en oo koskaan päässyt. Tiedä sitten, että olenko osannut niin yrittääkään.

        Arkitodellisuudesta karkuun pääseminen on yhtä tärkeää kaikille. Liikaa väheksytään ei-työssäolevaa vapaa-ajan tarpeesta. Joillekin se kallis vapaapäivä, -hetki saattaa edustaa kaivattua omaa rauhaa, ihmisten tapaamista, päivää ilman tuskaa ja kipuja, päivää ilman omaishoitoa, päivää ilman eläinten hoitoa, huolia taloustilanteesta tai yrityksen murheita jne.

        Olen joskus kokenut paitsiota vapaasta. Pakko oli kehittää myönteistä ajattelua: okei, mulla on tänään vaikka vapaapäivä kotitöistä, perheestä, työstä, sosiaalisista suhteista tai mistä tahansa - ei kaikesta mutta jostain kuitenkin. Helpotus sekin. Murheitaan ja velvoitteitaan ei pääse pakoon, mutta ajattelua siinäkin voi tietoisesti kehittää: tänään en pohdi epävarmaa tulevaisuutta tai jossittele sillätälläjatuolla. Silloin on hyvä hetki opetella tekemään tai ainakin kokeilemaan uusia asioita.


    • Kuten yb:kin mainitsi, vapaapäivän merkitys on vaihdellut elämäntilanteen muuttuessa. Nykyään vapaalla olo tarkoittaa minulle vapaata töistä eli viikonloppuja ja muita yleisiä lomapäiviä. Arkivapaita minulla ei juurikaan ole.

      Täydellinen vapaapäivä on sellainen, jolloin kello ei herätä, saa heräillä hitaasti sängyssä pitkään köllötellen, nauttia aamiaisen pitkän kaavan mukaan, tiedossa on jotain mielekästä tekemistä mielellään rakkaiden ihmisten kanssa eikä kotityöt paina päälle. Käytännössä kuitenkin usein vapaapäivinä teen kotitöitä tai hoitelen muita asioita. Äärimmäisen harvoin nykyään on sellaisia päiviä kun en tekisi yhtään mitään "tuottavaa". Jonkinlainen omatunto kolkuttelee aika herkästi, jollen mitään saa aikaiseksi ja pyykkivuori vaan kasvaa.

      Tällä hetkellä olen pitkästä joululomasta huolimatta pitemmän loman tarpeessa. Sellaisen loman, jossa pääsee aidosti irti arjen tohinoista. Eli käytännössä se tarkoittaa matkaa, mutta joutunen odottelemaan vielä hetken pidemmän matkan toteutumista...

      • Vapaapäivä tai -hetki on ansaittua (jostakin). Oasis, miksi täytyy syyllistyä tekemättömistä töistä? Voisiko sen ajan lahjoittaa itselle tuntematta huonoa omaatuntoa?

        Muistin kommentistasi miten perheellinen tarvitsisi kipeästi niitä lomamatkoja. Mutta harvemmin saa. Silloin on keksittävä muita keinoja. Itselleni korpiseudut on edustaneet tätä vaihtoehtoa. Kun viettää aikaa yksinkertaisissa ja vaatimattomissa olosuhteissa, jää turhaksi myös moni kotityöhön rinnastettava velvoite.


      • Pikällä lomalla ja pyykkivuorella on yksi merkittävä ero. Loma on pelkkä kangastus, mutta pyykkivuori on oikea vuori :>


      • elisakettu kirjoitti:

        Vapaapäivä tai -hetki on ansaittua (jostakin). Oasis, miksi täytyy syyllistyä tekemättömistä töistä? Voisiko sen ajan lahjoittaa itselle tuntematta huonoa omaatuntoa?

        Muistin kommentistasi miten perheellinen tarvitsisi kipeästi niitä lomamatkoja. Mutta harvemmin saa. Silloin on keksittävä muita keinoja. Itselleni korpiseudut on edustaneet tätä vaihtoehtoa. Kun viettää aikaa yksinkertaisissa ja vaatimattomissa olosuhteissa, jää turhaksi myös moni kotityöhön rinnastettava velvoite.

        Olen kyllä yrittänyt päästä eroon tuosta syyllistymisen tunteesta. Osittain se on kai luonnekysymys, oma aikaansaamattomuus ahdistaa, osittain vuosien saatossa omaksuttua käyttäytymistä. Nykyään on paremmin kun voin jättää asioita tekemättä ilman, että siitä tarvitsee keneltäkään moitteita kuunnella...

        Luonto tarjoaa kieltämättä oivan vaihtoehdon arjesta irti pääsemiseen. Jonkin verran käyn patikoimassa, viihdyn kesäisin veden äärellä, käydään muksun kanssa piknikillä tms. Pieniä hetkiä, mutta antaa paljon,


      • bravo.bravi kirjoitti:

        Pikällä lomalla ja pyykkivuorella on yksi merkittävä ero. Loma on pelkkä kangastus, mutta pyykkivuori on oikea vuori :>

        Joo pyykkivuori ei silmiä siristämällä katoa :) Nimim. Pesukone parhaillaan päällä...

        Loma on viime aikoina kieltämättä tuntunut kaikkoavan kangastuksen lailla; mitä enemmän sitä kohti kurkottaa, sitä kauemmas se tuntuu siirtyvän :)


    • Vapaapäivä on ajanjakso, jolloin ei ole kellosta riippuvainen. Tai jos on, perustuu se omaan vapaaseen tahtoon olla. Vapaapäivänä en tee muuta kuin mikä itseäni huvittaa. Perehdyn torkkulogiaan ja tapaan kavereita. Näitä puhdasoppisia vapaita on hyvin harvoin. Useimmin vapaapäivä tarkoittaa päivää, jolloin ei ole palkkatöitä, mutta muuta ohjelmaa esimerkiksi lasten harrastusten parissa.

    • anonyymi nyt

      Vapaa vuorokausi ilman akan mäkätystä joka on taukoamatonta.Ei ole kiva katsella sen alati turpoavaa vartaloa ja naamaa...(Lihoaa) Hänen alati hapan ilme kruunaa kärsimykseni.

      • Totta tuokin että tarvitsee vapaata kumppanista. Ominaisuudet saattaa tupata huononemaan, mitä enempi omaa aikaa alkaa tarvita.


    • Nukuin joskus 23 tuntia, muutaman kerran heräilin saniteettitiloissa käyden ja jatkoin nukkumistä. Sitä sanoisin hyvin käytetyksi vapaapäiväksi.

      • Huomenna on hyvä työpäivä, menen kahteen eri paikkaan ja kummassakin tarjotaan lämmin ateria.


      • 23 h on jo melkoista nukkumisen nautiskelua. Viime lomalla taisi pyörähtää joku 12 h ja päikkärit päälle. Omalla kohdallani se on ollut nukkumaan opettelua. Vuosikaudet on tullut enempi valvottua ja katkonainen unirytmi jää päälle.


    • Mulle se on vapaata töistä ja silloin voi olla tekemättä tai tehdä sellaista, mitä on töiden vuoksi joutunut siirtämään vapaampiin hetkiin. Vapaalla saa voimia jaksaakseen töitä viikosta toiseen. Aika usein vapaapäivinä tekee niitä juttuja, mitä ei arkena muilta jutuilta ehdi, viitsi tai ei voi. Vapaata kohtaan on niin nälkä, ettei sen syvällisemmin sitä osaa miettiä.

      Mulla on hyvin rajallisesti sitä vapaata, siksi se on niin jumalattoman tärkeää ja liian arvokasta tuhlattavaksi. Krapulapäiviäkin kyllä tykkään aika ajoin pitää, silloin rentoutuu ihan toisella tavalla kuin joinakin touhukkaina vapaapäivinä. Saattaa joskus nukkuakin aika paljon, eikä se ole olleenkaan huono juttu.

      Nostan hattua epäsäännöllistä työaikaa tekeville ja vuorotyöläisille, miten jakavat työt ja vapaat ja pyörittävät kaikkea arkea ympärillään, itse en jaksaisi. Viihdyn suht säännöllisen työajan ja viikonloppujen kanssa parhaiten. Projektihommissa ja urakoissa viihtyvä tietysti antaa kaikkensa ja vetää sitten henkeä vähän sitkeämmin ja pidempään, mutta mulla ne ekat vapaahetket menisi urakan jälkeen puolikuolleena selviytyessä.

      Vapaalla ollessa ehtii ja jaksaa suunnitella ja antaa mielen vaellella. Tekee todella hyvää.

      • ????

        Oletko tuo elisakettu? Miksi vastaat itsellesi?


      • ???? kirjoitti:

        Oletko tuo elisakettu? Miksi vastaat itsellesi?

        En ole?


      • ????
        Cinnamon.Girl kirjoitti:

        En ole?

        Et tiedä, oletko?

        Genio ainakin pitää Elisakettua sinuna.


      • ???? kirjoitti:

        Et tiedä, oletko?

        Genio ainakin pitää Elisakettua sinuna.

        Tiedän, etten ole, mutta onko sinulla asiassa jotakin epäselvää? kysyttävää, turhia toiveita? : )


      • Cinnamon.Girl kirjoitti:

        Tiedän, etten ole, mutta onko sinulla asiassa jotakin epäselvää? kysyttävää, turhia toiveita? : )

        Pssst.. Tuohon kuuluu vastata, että a:) aivan sama b:) yks hailee C:) no comments


      • ViilisNiiIis
        ???? kirjoitti:

        Et tiedä, oletko?

        Genio ainakin pitää Elisakettua sinuna.

        Genio nyt muutenkin on harhainen


      • ???? kirjoitti:

        Et tiedä, oletko?

        Genio ainakin pitää Elisakettua sinuna.

        Heh, en muuten pidä...

        Nää on taas näitä The Palstan tulkintoja...


      • 1 kyssä
        Cinnamon.Girl kirjoitti:

        Tiedän, etten ole, mutta onko sinulla asiassa jotakin epäselvää? kysyttävää, turhia toiveita? : )

        Miten siedät gempsua vaikka hän palstalla avautuu sovinistisella tavalla naisistaan? Oletko elämään pitkästynyt takertuja jolle kelpaa retkun huomio?


      • Almiksen mies
        1 kyssä kirjoitti:

        Miten siedät gempsua vaikka hän palstalla avautuu sovinistisella tavalla naisistaan? Oletko elämään pitkästynyt takertuja jolle kelpaa retkun huomio?

        Almis tykkää itsekeskeisistä narskuista ;-)


      • 2 kyssä
        Almiksen mies kirjoitti:

        Almis tykkää itsekeskeisistä narskuista ;-)

        Kysymys oli Cinnamonille ei almikselle. Almishan ei selvästi ole pitäny Geniosta vuosiin.


      • ???? kirjoitti:

        Et tiedä, oletko?

        Genio ainakin pitää Elisakettua sinuna.

        Iih, kadonnut kaksoseni :)


      • niin???

    • Miten kukaan ihminen voi ylipäätään lohkoa arkeensa vapaa-aikaa??? Varsinkaan, jos sillä hamuaa pääsyä pois siitä, missä elää tässä ja nyt.

      *Vapaa on vain umpihanki*

      • Erilainen näkökulma ja hyvä kysymys. Itse ainakin katson, että en halua syödä samoja aterioita päivästä toiseen - kaipaa vaihtelua ja hengähdystaukoja eri jutuista. Mutta se on vain hetkellistä. Tuskin sitä arkeakaan kaikkineen antaisi pois. tai niitä muitakaan juttuja.


    • Vapaapäivä on mulle sellainen että saa sulkea kännykän, tietokoneen, ja olla vaan.
      Tänään mulla oli vapaata, sain olla yksin mutten voinut sulkea kännykkää.
      Keittelin aamukahvit, ja vetäydyin takas lämpöisten vällyjen väliin, juuri kun olin vaipumassa uneen joku puhelinmyyjä soitti.
      Ajattelin, että todellinen vapaus on kun saa senkin sulkea.

      Vietin vapaapäiväni käymällä ostoskekuksessa, ostin ihan pientä vaan ( nuorille 3 pipoa )
      Kävelin koirien kanssa metsässä ja kun tulin kotiin söin, ja tunsin että olen sielultani levännyt.

      Jokainen vapaapäivä on erilainen minulle.

    • Se on ihan riittävä kriteeri vapaapäiväksi minulle kun ei tarvitse herätä herätyskelloon.

      • Mikä siitä tekee vapaapäivän, jos ei tarvii herätä?


      • almameedio kirjoitti:

        Mikä siitä tekee vapaapäivän, jos ei tarvii herätä?

        Kyllähän sitä herätä tarviii. Ei vaan tarvi herätä herätyskelloon ja on vapaa tekemään mitä haluaa ja olla tekemättä mitä ei halua tehdä.


      • Genio.Mente kirjoitti:

        Kyllähän sitä herätä tarviii. Ei vaan tarvi herätä herätyskelloon ja on vapaa tekemään mitä haluaa ja olla tekemättä mitä ei halua tehdä.

        Kokonainen päivä vapaata? Ihan kuin orjan päiväkirjasta..

        Noin äkkiseltäänhän ihmisen ei ikinä tarvitse olla kellon orja, joten mietihän uudestaan vapaapäiväsi;)

        Ainiin, hymiöt on täällä kumajaisia, joten perumus..


      • almameedio kirjoitti:

        Kokonainen päivä vapaata? Ihan kuin orjan päiväkirjasta..

        Noin äkkiseltäänhän ihmisen ei ikinä tarvitse olla kellon orja, joten mietihän uudestaan vapaapäiväsi;)

        Ainiin, hymiöt on täällä kumajaisia, joten perumus..

        Tässä maassa on aika monta orjaa, jotka herää arkisin herätyskellon herättämänä duuniin. Ainakin vielä, tulevaisuudesta ei tietoa.

        Mutta viikonloput on sitten niitä vapaapäiviä. Ei ole herätyskello herättämässä, ei ole puhekyvyttömiä kakaroita vinkumassa paskasia vaippoja ja nälkää tai muita vaivoja. Voi ihan rauhassa nukkua niin pitkään kuin nukuttaa, lipitellä punkkua, kuunnella musaa, soitella sitä, käydä baarikierroksella tai sitten olla tekemättä yhtään mitään. Heh, ei vaan ole pakko. Ei edes niitä kotiaskareita, jos ei huvita. Katsos kun ei ole eukkoa vikisemässä niistäkään...

        Mulla on oikeastaan aika hyvä elämä. En valita. Mitä nyt duunissa välillä vituttaa, mut ei se niin paha lopulta ole. Niistäkin pääsee aika helposti eroon ja sitten taas takaisin. Joten...


      • Kyrpiö
        Genio.Mente kirjoitti:

        Tässä maassa on aika monta orjaa, jotka herää arkisin herätyskellon herättämänä duuniin. Ainakin vielä, tulevaisuudesta ei tietoa.

        Mutta viikonloput on sitten niitä vapaapäiviä. Ei ole herätyskello herättämässä, ei ole puhekyvyttömiä kakaroita vinkumassa paskasia vaippoja ja nälkää tai muita vaivoja. Voi ihan rauhassa nukkua niin pitkään kuin nukuttaa, lipitellä punkkua, kuunnella musaa, soitella sitä, käydä baarikierroksella tai sitten olla tekemättä yhtään mitään. Heh, ei vaan ole pakko. Ei edes niitä kotiaskareita, jos ei huvita. Katsos kun ei ole eukkoa vikisemässä niistäkään...

        Mulla on oikeastaan aika hyvä elämä. En valita. Mitä nyt duunissa välillä vituttaa, mut ei se niin paha lopulta ole. Niistäkin pääsee aika helposti eroon ja sitten taas takaisin. Joten...

        nytkö se on jättänyt sinut? Kauan jaksoikin ..


      • Kyrpiö kirjoitti:

        nytkö se on jättänyt sinut? Kauan jaksoikin ..

        Miten niin jätti? Kuka tässä jättämisestä on mitään puhunut?


      • Edell.
        Genio.Mente kirjoitti:

        Miten niin jätti? Kuka tässä jättämisestä on mitään puhunut?

        Naisystäväsi joSta olet kertonut palstalla. Mitta tuli täyteen?


      • Edell. kirjoitti:

        Naisystäväsi joSta olet kertonut palstalla. Mitta tuli täyteen?

        Ootsä hassu...

        Olen kertonut myös sen, etten tule enää ikinä asumaan samassa taloudessa yhdenkään naisen kanssa. Ja se tarkoitti sinun mielestä mitä?

        Mä en ole tätä naista ennen ollut ikinä saman naisen kanssa yhtä pitkään kuin nykyisen. Siihen on syykin miksi tää juttu toimii paremmin kuin kaikki edelliset...

        Mut jos se on mut lempannut, ei ole ainakaan vielä kertonut minulle...


      • Genio.Mente kirjoitti:

        Tässä maassa on aika monta orjaa, jotka herää arkisin herätyskellon herättämänä duuniin. Ainakin vielä, tulevaisuudesta ei tietoa.

        Mutta viikonloput on sitten niitä vapaapäiviä. Ei ole herätyskello herättämässä, ei ole puhekyvyttömiä kakaroita vinkumassa paskasia vaippoja ja nälkää tai muita vaivoja. Voi ihan rauhassa nukkua niin pitkään kuin nukuttaa, lipitellä punkkua, kuunnella musaa, soitella sitä, käydä baarikierroksella tai sitten olla tekemättä yhtään mitään. Heh, ei vaan ole pakko. Ei edes niitä kotiaskareita, jos ei huvita. Katsos kun ei ole eukkoa vikisemässä niistäkään...

        Mulla on oikeastaan aika hyvä elämä. En valita. Mitä nyt duunissa välillä vituttaa, mut ei se niin paha lopulta ole. Niistäkin pääsee aika helposti eroon ja sitten taas takaisin. Joten...

        Toi sun teoria vikisevistä eukoista ja kakaroista ei todellakaan kuulosta vapaapäivälle.

        Näin ohimennen täällä toivon sulle hyvää tätä vuotta:D Ja lisään kommentin: Tee se.


      • määmy
        Edell. kirjoitti:

        Naisystäväsi joSta olet kertonut palstalla. Mitta tuli täyteen?

        Ihmetteletkö aidosti? Ketä ei gemsuun kyllästyisi. Avautunut koko elämänsä minäminäminä.


      • määmy kirjoitti:

        Ihmetteletkö aidosti? Ketä ei gemsuun kyllästyisi. Avautunut koko elämänsä minäminäminä.

        No sinä et ainakaan vielä ole... :D


      • edell.
        almameedio kirjoitti:

        Toi sun teoria vikisevistä eukoista ja kakaroista ei todellakaan kuulosta vapaapäivälle.

        Näin ohimennen täällä toivon sulle hyvää tätä vuotta:D Ja lisään kommentin: Tee se.

        selvisi sekin miksi gempsun akasta tuli yh..isänrakkaus kaukana.


      • almameedio kirjoitti:

        Toi sun teoria vikisevistä eukoista ja kakaroista ei todellakaan kuulosta vapaapäivälle.

        Näin ohimennen täällä toivon sulle hyvää tätä vuotta:D Ja lisään kommentin: Tee se.

        Nämä vikisevät eukot ja kakarat on jo nähty. Menneisyydessä parasta on juuri se, että se on menneisyyttä. En kaipaa sitä, en tosin kadukaan. Nyt on hyvä.

        Mutta kyllä ne kakaroiden vikinät on aika nopsaan ohi, vaikka alussa voi tuntuakin loputtomalta. Ja onhan se rasittavaa ja uuvuttavaa. Ei se ole aina sellaista autuutta, mitä jotkut voivat mahdollisesti luulla sen olevan. Mutta siitä huolimatta soisin jokaiselle selle sen uuden elämän maailmaan syntymisen ihmeen kokemisen. Sen syntymisen ja kasvamisen. Se on nimittäin aika opettavaista ja kasvattavaista, ainakin minulle on ollut...


      • edell. kirjoitti:

        selvisi sekin miksi gempsun akasta tuli yh..isänrakkaus kaukana.

        Mulle ainakin selvisi sinun kokemattomuutesi ihmissuhteista...


      • jantsukka....
        Genio.Mente kirjoitti:

        Nämä vikisevät eukot ja kakarat on jo nähty. Menneisyydessä parasta on juuri se, että se on menneisyyttä. En kaipaa sitä, en tosin kadukaan. Nyt on hyvä.

        Mutta kyllä ne kakaroiden vikinät on aika nopsaan ohi, vaikka alussa voi tuntuakin loputtomalta. Ja onhan se rasittavaa ja uuvuttavaa. Ei se ole aina sellaista autuutta, mitä jotkut voivat mahdollisesti luulla sen olevan. Mutta siitä huolimatta soisin jokaiselle selle sen uuden elämän maailmaan syntymisen ihmeen kokemisen. Sen syntymisen ja kasvamisen. Se on nimittäin aika opettavaista ja kasvattavaista, ainakin minulle on ollut...

        Sulle en saisi kommentoida (teen poikkeuksen pitkiin aikoihin) mutta totta se on. Kaikesta satunnaisesta rasittumisesta huolimati, se kaikki on vaivan ja kokemisen arvoista. Tosissaan kasvattavaakin joo.


      • caII911
        Genio.Mente kirjoitti:

        Nämä vikisevät eukot ja kakarat on jo nähty. Menneisyydessä parasta on juuri se, että se on menneisyyttä. En kaipaa sitä, en tosin kadukaan. Nyt on hyvä.

        Mutta kyllä ne kakaroiden vikinät on aika nopsaan ohi, vaikka alussa voi tuntuakin loputtomalta. Ja onhan se rasittavaa ja uuvuttavaa. Ei se ole aina sellaista autuutta, mitä jotkut voivat mahdollisesti luulla sen olevan. Mutta siitä huolimatta soisin jokaiselle selle sen uuden elämän maailmaan syntymisen ihmeen kokemisen. Sen syntymisen ja kasvamisen. Se on nimittäin aika opettavaista ja kasvattavaista, ainakin minulle on ollut...

        sädekehä unohtui päänpäältä :-P


      • Oletteko joskus
        Genio.Mente kirjoitti:

        Nämä vikisevät eukot ja kakarat on jo nähty. Menneisyydessä parasta on juuri se, että se on menneisyyttä. En kaipaa sitä, en tosin kadukaan. Nyt on hyvä.

        Mutta kyllä ne kakaroiden vikinät on aika nopsaan ohi, vaikka alussa voi tuntuakin loputtomalta. Ja onhan se rasittavaa ja uuvuttavaa. Ei se ole aina sellaista autuutta, mitä jotkut voivat mahdollisesti luulla sen olevan. Mutta siitä huolimatta soisin jokaiselle selle sen uuden elämän maailmaan syntymisen ihmeen kokemisen. Sen syntymisen ja kasvamisen. Se on nimittäin aika opettavaista ja kasvattavaista, ainakin minulle on ollut...

        nähneet genio ja almameedio?


      • edell. kirjoitti:

        selvisi sekin miksi gempsun akasta tuli yh..isänrakkaus kaukana.

        Mistä sä nimimerkki "edell." voit noin vaan analysoida kenenkään isyyden? Isällisyyden?


      • Seur.
        almameedio kirjoitti:

        Mistä sä nimimerkki "edell." voit noin vaan analysoida kenenkään isyyden? Isällisyyden?

        eikö ois aikamoinen ylläri jos kassialma keenio ois ees siedettävä isä?


      • mitä miehesi
        almameedio kirjoitti:

        Mistä sä nimimerkki "edell." voit noin vaan analysoida kenenkään isyyden? Isällisyyden?

        sanoo kaikesta tästä?


      • täh??
        mitä miehesi kirjoitti:

        sanoo kaikesta tästä?

        Mistä kaikesta?


    • jantsukka....

      Se kun saapi itse valkata mitä ja millonka. Taikka kun joku keventää arkirutiinien satunnaista taakkaa auttamalla. Joskus suihku silloin kun itte haluaa (ei sillon kun ehtii) tuntuu vartin kylpylälomalta. :-)

    • ***

      Minulle olennaista unelmien vapaapäivässä on se, että kaikista velvoitteista vapaata on silloin useampana päivänä peräkkäin. Yksi tai kaksi "vapaapäivää", esim. viikonloppu, ei vielä rentouta, kuten vapaapäivän kuuluu rentouttaa. – Eli siis unelmieni vapaapäivää edeltävä päivä on ollut vapaa ja vapaapäivää edeltävänä yönä saa nukkua kauan, kenties jopa 9-10 tuntia. – Vapaapäivän aamuna minun ei tarvitse laittaa kenellekään aamupalaa, vain pukea päälleni ja siirtyä valmiiseen pöytään. – Aamiaisen jälkeen voin vapaasti valita menenkö kuntosalille, ulkoilemaan, uimaan tai miltä tuntuu, fiiliksen mukaan. – Rennon liikkumisen jälkeen minua odottaa nautinnolliset päiväkahvit hyvässä seurassa :) Kahvittelun jälkeen kenties lisää rentoa liikuntaa. Valmis päivällispöytä kuuluu tietenkin vapaapäivään ja lopuksi mukavaa löhöilyä hyvän kirjan parissa tai kaukosäätimen herrana. Vapaapäivänä nukkumaan mennään vielä saman vuorokauden puolella kuin on herättykin ja seuraavana aamunakaan ei ole tiedossa mitään stressaavaa eikä etenkään aikaista herätystä. – Tällaista kutsuisin unelmien vapaapäiväksi!
      Ja vietin sellaista viimeksi joulun ja uudenvuoden välipäivinä :)

      • Osaat vaatia ja myös ottaa itsellesi, sen minkä tiedät ansainneesi.


      • olis kettua mieles
        elisakettu kirjoitti:

        Osaat vaatia ja myös ottaa itsellesi, sen minkä tiedät ansainneesi.

        Mennään Elsa picnicille mehtään, Nappat pupjussin paistixi ja minä tuon viinipotun
        ja filtin, jonka päällä saisin ensimmäisen kettuun yhtymiskokemukseni

        Kutittako siinä puuhassa tuuhea häntä nenää?


      • olis kettua mieles kirjoitti:

        Mennään Elsa picnicille mehtään, Nappat pupjussin paistixi ja minä tuon viinipotun
        ja filtin, jonka päällä saisin ensimmäisen kettuun yhtymiskokemukseni

        Kutittako siinä puuhassa tuuhea häntä nenää?

        Ensinnäkin kiitos kaikille ketjuun osallistuneille. Pienen pieni otos elämästä mutta kuvaa kuinka erilaisia tarpeemme ovat.

        Yli 70 vastausta ketjussa, mutta edellä oleva kommentti oli Ainoa viesti, jossa haaveiltiin romanttisesta vapaahetkestä. Seksi mainittiin kerran, mutta ei elementtejä sen ympärillä.

        Minulle se herättää kysymyksen miksi? Mihin olemme kadottaneet romantiikan kaipuun elämästämme? Onko vapaastakin tullut arkitodellisuuteen rinnastettavaa puurtamista, jossa kaikki tekemiseksi luokiteltavaa ovat suoritteita, myös sukupuolisuuden osalta?


    • määmy

      Mus o hiukka duuninarkkarin vikaa. Jos saan päivän duunit tehtyy ennen kolmee, meen a. puolison firmaan jelppii, b. äidin firmaan jelppii.

      Tietty joskus lepo tekee hyvää. Mukava kirja "laiskanlinnaan" ja kadota kirjan maailmaan :). Ruuaks kevyttä, esim. lohisalaattii.

      • Leonid Tyrä

        Olisvirolaiset tehdä muut, kun karmeata tiltata työnarkoosiin. Ei me vironpojat
        tehda muit, kuin harmaan tajouden duuneja


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1663
    2. 44
      1003
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      62
      958
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      929
    5. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      60
      898
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      879
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      840
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      785
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      768
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      752
    Aihe