En todellakaan tiedä mitä ja miten mun kannattaisi kertoa itsestäni niin että tekisin mahdollisimman suuren vaikutuksen. Jos vain aloitan kertomalla ikäni, luonteenpiirteistäni, harrastuksista jne. Onko se huono? :s
Tarvitsen jotain neuvoja, että miten kannattaisi itsestään kertoa ja mitä missään nimessä ei kannata kertoa.
Itsestään kertominen työhakemuksessa
3
18631
Vastaukset
- työn kannalta.
Mitä kerrot itsestäsi työhakemuksessa?
Ilmeisesti työhakemuksen tarkoitus on myydä sinut johonkin tehtävään. Eli mieti niitä ominaisuuksia, joita kyseinen tehtävä edellyttää tekijältään. Kerro sitten miten sinä nämä ominaisuusedellytykset täytät. Työhakemuksen on siis tarkoitus markkinoida sinua johonkin tehtävään.
Avoin hakemus ilman erityistä tehtävää taustalla, no, siinäkin mieti mitä firmassa tehdään, millaisiin tehtäviin sinä luulisit sijoittuvasi yrityksessä, ja taas sitten siitä lähdet rakentamaan oman henkilökuvasi tarinaa.
Työhakemus on sitä parempi mitä tiiviimmin siinä kerrot ja kerrot nimenomaan sen, mitä firman työnkuva edellyttää. Harrastukset voi mainita lyhyesti esim. cv:ssä, tai no joskus on työ, jossa harrastuksista on etua, niin voithan toki kertoilla harrastuksissasi parhaimmat saavutukset. Sanotaan nyt vaikkapa, jos haet toimistopäällikön tehtävää, ja olet ansioitunut yleisuhreilija, eli kerrot sitten lähinnä urheilusaavutuksistasi, niin ei se nyt sitten ole hyvä työhakemus - en toki oleta että tuollaista hakemuksessasi tekisitkään, karrikoin vain. - sillai.
Voin kertoa sinulle, että itse juuri täytin ties monennettako kertaa erään työnantajan työpaikkahakemuksen netissä, täytin siis lomakkeen. Koska aikaisemmat eivät ole tuottaneet tulosta, niin en enää viitsinyt enemmälti panostaa niihin kuvauksiin omasta persoonastani. Yhdellä lausella laitoin. Hakemuskin meni, koska omatunto ei salli jättää hakematta.
Siis, useasti olen sen jo täyttänyt, tulos nolla. - chaos
"Jos vain aloitan kertomalla ikäni, luonteenpiirteistäni, harrastuksista jne. Onko se huono? :s"
Ikä (syntymävuosi) ja harrastukset löytyy yleensä CV:stä, toiston välttämiseksi en laittaisi niitä enää hakemukseen. Sen sijaan CV:n alkuun voi laittaa jonkin esittelytekstin, ennen kuin alat listata koulu- ja työhistoriaa.
Itsellä CV:ssä on alussa kuva, jonka vieressä 4 riviä napakkaa tekstiä, joka kiteyttää minut. Olen x ammattilainen ja kokemusta x-aloilta. Erityisesti minua kiinnostaa asiat x, x, ja x. Minulla on hyvät vuorovaikutustaidot ja plaa plaa. jne"
Sitten alkaa työhistoria ja koulutus. Voi myös kirjoittaa, että "olen x-vuotias perheellinen mies Lahdesta. Perheeseeni kuuluu vaimo ja 2 lasta. Vapaa-aikana käyn kalastamassa ja pelaamassa salibändyä harrastajajoukkueessa" ym.
Yhtä oikeaa tapaa ei ole.
Itse aloitan hakemuksen pienellä viittauksella nykytilaan (opiskelu juuri päättnyt, nykyinen työnantaja ja rooli siellä tai palaamssa mammalomalta jne). Sitten käyn haetun tehtävän kannalta keskeistä osaamistani läpi CV:tä täydentämään - cv:tä ei kuitenkaan pidä toistaa, vaan täydentää sen tietoja hakemuksessa. Jos kokemusta on vähän, pienikin projektin koordinointi-kokemus voi olla eduksi tai itsenäinen vastuu asiasta x.
Loppukappaleeseen kirjoitan, miten x ja x osaaminen/luonteenpiirre sopii tehtävän x-asian hoitamiseen. Hakemuksessa voi kertoa myös, mitkä on mielestään omia vahvuuksia (organisointikyky, projektinhallinta, asiakaspalvelutilanteet, itsenäinen työkyky, aito kiinnostus tehtävää x tai x-alaa kohtaan ym.)
Loppuun laitan palkkatoiveen ja perustelen toiveen, jos palkkatoivetta on pyydetty. Vaikka palkkatoivetta ei pyydettäisi, se kannattaa miettiä valmiiksi, koska haastattelussa se voi nousta esille. Loppuun en kirjoita koskaan mitään kliseistä fraasia, että "Thank you for consideration" tai " odotan yhteydenottoanne tehtävän tiimoilta".
Pelkkä ystävällisin terveisin ja nimi alla.
Yleisesti ottaen: pidä hakemuksen sävy positiivisena. Jos sinulla ei ole tehtävään vaadittua kokemusta (tai 15 muulla hakijalla on kokemusta sinua enemmän), hakemuksen teksti ei voi tilannetta pelastaa.
Kerro hakemuksessa vain TYÖN kannalta oleellisia asioita, ei esimerkiksi sitä, että tykkäät pelata kavereiden kanssa Grand Tourismoa ja että olet siinä x-hyvä. Jaa, no peliyhtiöt varmaan antaa lisäpisteistä, että pelaaminen kiinnostaa. Mutta muulla alalla se ei siten toimikaan - ellei liity hakemaasi työhön.
Pyri vastaamaan hakuilmoituksen kysymyksiin, jos vaaditaan excelin advanced -työkalujen hallintaa, niin kerrot tietty, että olet käyttänyt exceliä mm. raportoinnin apuna tehden graafeja ja esitysmateriaalia. Jos ruotsin kielen osaaminen on etu, kerro, että ymmärrät kohtalaisen hyvin työtilanteisiin liittyvää ruotsia, mutta et laittaisi pahaksesi oppia lisää. Englanti nyt on jo perusosaamista monessa tehtävässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1113317GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys491213- 831182
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja561147Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351072- 601027
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27930- 67888
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872