Avoerossa puille paljaille

UusiElämä

Olen eronnut yli 25 vuotta kestäneestä avoliitosta omasta tahdostani. Mieheni paras , tärkein ja rakkain asia liitossamme oli alkoholi. Korkki/tölkki aukesHETI kun viikkotöistä (viikot poissa kotoa) kotia pääsi ja kaikki lomat meni tissutteluun. Eli sen mitä oli kotona, niin olut maistui.
Lasten takia itse lopetin sen pienenkin määrän juomisen jo vuosia sitten.. riitti kun yhdelle maistui.
Lopussa asuimme kuin sisko ja sen veli ja puheen aiheetkin hiipui hiipumistaan. Kesällä löysin sitten ihmisen joka välittää, joka näyttää että välittää ja rakastuttiin.
Jätin avopuolisoni melko pienellä varotus ajalla, joka oli hänelle kunnon shokki. Hän joka ei kuukausiin..vuosiin näyttänyt tunteitaan, oli yksi kaksi aivan rikki. Nyt niitä rakkauden tunnustuksia ja älä jätä lauseita satoi sitten roppakaupalla, mutta liian myöhään.
Hoidin lapset ja kodin, kun mies oli viikot työmatkalla ilman minkäänlaista palkkatuloa/avustuksia. Sairauteni vuoksi päätimme aikoinaan, että minä hoidan kodin ja lapset ja mies rahat elämiseen....
Nyt sitten olen tuloton ja elän uudessa suhteessa..
Onko minulla minkäänlaisia oikeuksia vaatia ex avopuolisolta mitään, kun en ole muuta kuin hoitanut lapset ja kodin yli 20 vuotta. Mies siis kustansi kaiken.
Välimme tulehtui, emmekä ole olleet nyt lähtöni jälkeen yhteyksissä. Lapsiin olen yrittänyt olla yhteydessä, mutta he ovat isänsä puolella kaikessa... ja väliimme on tullut kylmä kivimuuri ;(
Onneksi rinnallani on uusi kumppani joka oikeesti välittää ja rakastaa. Raha on tiukassa, mutta rakkaus kukoistaa ja se auttaa jaksamaan.
En ole koskaan tiennyt tälläisen rakkauden olemassa olosta ja tämä mahti ihana tunne tuntuu jatkuvan ja jatkuvan... mutta huonot suhteet varsinkin lapsiin kaivertaa pahoin.
Jos joku kertoisi, mitä oikeuksia minulla on... niin olisin tyytyväinen.
Aika toivon mukaan parantaa välini lapsiin (nuorinkin miltei jo täysi ikäinen) ♥

11

699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hophop22

      Kannattaa ottaa yhteyttä oikeusaputoimistoon. Noin pitkän avoliiton ja yhteisten lasten jälkeen olet oikeutettu saamaan erossa jotakin, riippuu tietenkin onko mitään...

      • UusiElämä

        Ei niinkään pankkitilillä, mutta kaksi omakotitaloa kyllä...


      • Kohtuus tässäkin
        UusiElämä kirjoitti:

        Ei niinkään pankkitilillä, mutta kaksi omakotitaloa kyllä...

        Kaksi taloa? No silloinhan molemmille on omansa. Kyllä sinulle kuuluu yhteisenä aikana hankitusta omaisuudesta osuutesi. Ei kannata uskoa mitä juoppolalli uskottelee


      • UusiElämä
        Kohtuus tässäkin kirjoitti:

        Kaksi taloa? No silloinhan molemmille on omansa. Kyllä sinulle kuuluu yhteisenä aikana hankitusta omaisuudesta osuutesi. Ei kannata uskoa mitä juoppolalli uskottelee

        Juu kaksi... toinen aikanaan rakennuttamamme ja toinen perintönä hänelle jäänyt lapsuudentalo. Mulla vaan sotii periaate vastaan.... kun en ole niihin ite laittanut latin latia... Mutta toisaalta helpottas ihan hitosti nykyst tilannetta ja muutenkin uuden elämän aloittamista...vaikkakin olen se jättänyt osapuoli.


      • mek
        UusiElämä kirjoitti:

        Juu kaksi... toinen aikanaan rakennuttamamme ja toinen perintönä hänelle jäänyt lapsuudentalo. Mulla vaan sotii periaate vastaan.... kun en ole niihin ite laittanut latin latia... Mutta toisaalta helpottas ihan hitosti nykyst tilannetta ja muutenkin uuden elämän aloittamista...vaikkakin olen se jättänyt osapuoli.

        Jos siinä talossa minkä olettte rakentaneet olet omistajna niin saat omasi helposti pois mutta jos nimeä ei löydy omsituspapereista ja toine ei halua maksaa mitään niin oikeuden kautta voit saada jotain hyvitystä ja se siitä.


      • en ymmärrä avoliittoa
        mek kirjoitti:

        Jos siinä talossa minkä olettte rakentaneet olet omistajna niin saat omasi helposti pois mutta jos nimeä ei löydy omsituspapereista ja toine ei halua maksaa mitään niin oikeuden kautta voit saada jotain hyvitystä ja se siitä.

        Kun sun nimeä ei ole missään,olet tosi heikoilla. Miehesihän on siis elättänyt myös sinut 25 vuotta. Olet ollut taloudenhoitajan asemassa,ilman työsopimusta. Kirjoitit sairaudestasi. Voitko ilmoittautua työnhakijaksi,vai mikä on tilanteesi.


      • UusiElämä kirjoitti:

        Juu kaksi... toinen aikanaan rakennuttamamme ja toinen perintönä hänelle jäänyt lapsuudentalo. Mulla vaan sotii periaate vastaan.... kun en ole niihin ite laittanut latin latia... Mutta toisaalta helpottas ihan hitosti nykyst tilannetta ja muutenkin uuden elämän aloittamista...vaikkakin olen se jättänyt osapuoli.

        Tässä laki:
        Laki avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110026
        3 luku
        Hyvitys yhteistalouden hyväksi annetusta panoksesta
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110026#Lid2157531
        8 §
        Hyvityksen edellytykset
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110026#Pid2157541

        Älä piittää mek´in heitoista, hän ei ymmärrä laista hönkäsen pöläystä. Puheet siitä, että kun olet saanut asua maksamatta vuokraa, voisit olla tyytyväinen, ovat hevon pstä.

        Yhteisten lasten ja kodin hoitaminen on sitä em. lain 8 §:ssä tarkoitettua toimintaa, joka avoliiton aikana hankitun omaisuuden kohdalta saattaa hyvinkin oikeuttaa hyvitykseen. Ota yhteys asiantuntijaan.


    • hophop22

      Hoidit kodin ja yhteiset lapset, kyllä se jo aika montaa latia vastaa. Älä lannistu, vaan hae apua!

      • mek

        Lukekaapa se avoliittolaki oikein ajatuksella niin siellä todetaan yksi asia ja se on se että hyvitystä halauvan täytyy todistaa että hänen kustannuksellaan toinen on vaurastunut ja kun ei avokki ole ollut töissä vaan hoitanut lapsia kotona. Oikeus toteaa että se kotona olija on koko elmänsä asunut ilmaiseksi toisen omsitamassa asunnossa ja saanut siitä taloudellista hyötyä kun ei ole tarvinnut vuokraa maksaa ja se siitä. Itsekki olen avolitossa naiseni kanssa mutta asunnot molempien nimissä ja yhteisesti maksettu ja puoliski menee jos ero tulisi ja se siitä. Avoliitossa omaisuus aina molempien nimiin niin ei tartte tapella omaisuudesta ja on jokin turva ero tilanteessa.


      • prkl
        mek kirjoitti:

        Lukekaapa se avoliittolaki oikein ajatuksella niin siellä todetaan yksi asia ja se on se että hyvitystä halauvan täytyy todistaa että hänen kustannuksellaan toinen on vaurastunut ja kun ei avokki ole ollut töissä vaan hoitanut lapsia kotona. Oikeus toteaa että se kotona olija on koko elmänsä asunut ilmaiseksi toisen omsitamassa asunnossa ja saanut siitä taloudellista hyötyä kun ei ole tarvinnut vuokraa maksaa ja se siitä. Itsekki olen avolitossa naiseni kanssa mutta asunnot molempien nimissä ja yhteisesti maksettu ja puoliski menee jos ero tulisi ja se siitä. Avoliitossa omaisuus aina molempien nimiin niin ei tartte tapella omaisuudesta ja on jokin turva ero tilanteessa.

        No ajattelepa jos olisi ollut palkattu kodinhoitaja-lastenhoitaja 20 vuotta miehellä, kyllä on miehellä palvelu pelannut ja nyt maksakoon.
        Usko tai älä, kodin ja lasten hoito on työtä eikä hotellioleskelua-


      • Mek
        prkl kirjoitti:

        No ajattelepa jos olisi ollut palkattu kodinhoitaja-lastenhoitaja 20 vuotta miehellä, kyllä on miehellä palvelu pelannut ja nyt maksakoon.
        Usko tai älä, kodin ja lasten hoito on työtä eikä hotellioleskelua-

        Niihän siät luullaan mutta käykääpä lukemassa näitä oikeuden päätöksiä pitkista avoliitoista niin yleensä se joka vaatii jää nuolemaan näppejään ja avoliitossa kotio jäävä avokki on aika huonossa asemassa vaikka 20v jälkeen kun ei ole eläkekertymää eikä mitään muutakaan ja se siitä . Huolehtikaa ihmiset siitä että olette normaalisti töissä ja avoliitossa kumpikin maksaa puolet yhteisestä omaisuudesta niin ei tartte oikeutta käydä jos ero tulee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      88
      1991
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1709
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1646
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1636
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe