Miten jatkaa elämää?

nomi.

Olen hiljattain eronnut avoliitosta kolmekymppinen nainen.Miten tottua tähän uuteen arkeen ilman puolisoa? olen jotenkin niin hämmentynyt...toki käyn töissä ja normaalit kotiaskareet, koiranhoito.Eipä ole paljoa ystäviä.Joitain kavereita.Miten alkaa rakentamaan tätä omaa uutta arkea?

11

509

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juse*

      Hei! Itse reilu kolmekymppinen mies, joka kävi tuon saman läpi toista vuotta sitten.
      Pitkän parisuhteen ja yhdessäasumisen jälkeen on ymmärrettävää olla hämmentynyt uudessa tilanteessa. Ei voi sanoa, että olisi vain yksi oikea tapa tottua uuteen arkeen, mutta sen voin sanoa, ettei liiaksi pidä jäädä paikalleen. Tarkoitan sillä vain, että anna itsellesi aikaa keskittyä uuteen elämänmuotoon, tapaa ystäviä ja kavereita, jos olet juuri muuttanut tai muuttamassa uuteen asuntoon, mieti ja suunnittele sen sisustamista juuri itsesi näköiseksi.

      Aloita vaikka jokin uusi harrastus tai jatka olemassaolevaa harrastusta. Kun olet tottunut uuteen arkeen ja se alkaa olemaan se normaali arki tai milloin sinusta siltä tuntuukaan, tapaa rohkeasti uusia ihmisiä, käy treffeillä, hemmottele itseäsi niin kuin haluat...

      Opi arvostamaan omaa aikaa ja nauttimaan vaikkapa siitä, ettei tarvitse tehdä kompromissejä esim. ruuanlaittoon, tv-ohjelmiin tai menoihin liittyvissä asioissa.

      Vähitellen uusi arki alkaa rullaamaan omalla painollaan ja pian huomaat, että hämmentyneisyys vaihtuu varmuuteen kun rakennat uutta minä-kuvaa ja alat nauttia elämästä ja sinkkuuden tuomista mahdollisuuksista täysin rinnoin.

      Tsemppiä uuteen arkeen ja muista hymyillä :)

      • Eteenpäin elämässä

        Hei, kolmekymppinenkin voi osallistua eroseminaariin! Moni seminaarin käynyt on todennut että olisi hyvä käydä seminaari jo ennen ensimmäiseen vakavaan suhteeseen ryhtymistä, niin paljon se antaa työkaluja myös toimivamman parisuhteen rakentamiseen. Seminaarissa ihmiset ovat aitoja ja siellä syntyy usein myös pitkäaikaisia ystävyyssuhteita saman kokeneiden kesken. Seminaarissa voi oppia paljon itsestään ja parisuhteestaan ja eheytyä. Suosittelen seminaaria omasta kokemuksesta. Tutustuaksesi seminaarin sisältöön voit hankkia kirjan Jälleenrakennus - kun suhteesi päättyy, sitä käytetään perusteoksena seminaareissa. Kirja yksinäänkin on hyvä apu erotilanteessa.


      • Eteenpäin elämässä

        Hei, kolmekymppinenkin voi osallistua eroseminaariin! Moni seminaarin käynyt on todennut että olisi hyvä käydä seminaari jo ennen ensimmäiseen vakavaan suhteeseen ryhtymistä, niin paljon se antaa työkaluja myös toimivamman parisuhteen rakentamiseen. Seminaarissa ihmiset ovat aitoja ja siellä syntyy usein myös pitkäaikaisia ystävyyssuhteita saman kokeneiden kesken. Seminaarissa voi oppia paljon itsestään ja parisuhteestaan ja eheytyä. Suosittelen seminaaria omasta kokemuksesta. Tutustuaksesi seminaarin sisältöön voit hankkia kirjan Jälleenrakennus - kun suhteesi päättyy, sitä käytetään perusteoksena seminaareissa. Kirja yksinäänkin on hyvä apu erotilanteessa.


      • Eteenpäin elämässä

        Hei, kolmekymppinenkin voi osallistua eroseminaariin! Moni seminaarin käynyt on todennut että olisi hyvä käydä seminaari jo ennen ensimmäiseen vakavaan suhteeseen ryhtymistä, niin paljon se antaa työkaluja myös toimivamman parisuhteen rakentamiseen. Seminaarissa ihmiset ovat aitoja ja siellä syntyy usein myös pitkäaikaisia ystävyyssuhteita saman kokeneiden kesken. Seminaarissa voi oppia paljon itsestään ja parisuhteestaan ja eheytyä. Suosittelen seminaaria omasta kokemuksesta. Tutustuaksesi seminaarin sisältöön voit hankkia kirjan Jälleenrakennus - kun suhteesi päättyy, sitä käytetään perusteoksena seminaareissa. Kirja yksinäänkin on hyvä apu erotilanteessa.


      • Ongelman nimi on juuri se, kun itsetunto on ajettu maan rakoon ja tuntuu, ettei ole voimia juur mihinkään. Muutto toiselle paikkakunnalle helpotti hiukan, mutta nyt on jo jumalaton tyhjyyden tunne... Välillä hypin riemusta kun saan tehdä JUST niin kuin haluun, mutta... ei osaa edes haluta mitään. hyvä puoli on ainoastaan se ettei tarvii tiskata jos ei haluu....


    • andante2

      Itselläni on 30v poika joka juuri on muuttanut pois naisystävänsä luota. Täytyy sanoa että itse koin aivan samanlaisen shokkivaiheen kuin hän. Nyt mennään reaktiovaihetta. Vaikka kuinka tiedostan että kriisit kuuluvat elämään, on päällimmäisenä ajatus elämän paskamaisuudesta. Miksi miksi ja miksi! En ole puuttunut ko asiaan muuta kuin yrittänyt sanoa pojalleni että koittaa pysyä arjessa eikä jäisi sängyn pohjalle. Työ ja kaverit ovat tärkeitä. Ruoka uni ja liikunta jos jaksaa. Siinä perusasioita hyvään arkeen. Tietysti voimien mukaan!

    • kaks kertaa eronnu

      Tuo totta, ettei jää liiaksi miettimään eroa, ja tekee ne arjen rutiinit. Eikä heti kannata ainakaan mennä uutseen suhteeseen, muuta kuin ystänä keskustelun merkeissä.

      Juomaan ei myös pidä alkaa, sillä se lisää ahdistusta, pieni rentoutus paikallaan välillä ok.

    • Itse panostin eron jälkeen voimakkaasti harrastukseeni. Illat meni ihan huomaamatta, ja pikku hiljaa aloin nauttia siitä että saa tehdä juuri niin kuin itse haluaa. Vuoden päästä sitten aloin jo kaipailla sitä olkapäätä ...

    • mik2

      Onhan sulla koira ihmisen paras ystävä,kuuntelee herkeämättä ottaa vastaan pahaa myös hyvääkin,olen kans harkinnu koiran hankkimista kun erossa meni koira avopuolisolle,tuntuu että mitään ei jaksaisi tehdä.Päivä kerralaan mennään ehkä se onni vielä meitäkin kohtaa.

      • j.hepuli

        Jo noita neuvoja piisaa, oikein oksettaa. Minulle omien tunteiden selvittely on kaiken a ja o. Hyvä kirja kuten"matka minuuteen" - hömppää Joo no anna olla sitten


    • näin se käy

      No silleen että vaihdat duunia ja muutat vaikka Stadiin suoraan Punavuoren sydämeen, ja aloitat elämäsi täysin alusta. Toinen vaihtoehto on opiskelu ja vaikka ulkomaanvaihto, olet vielä nuori joten elä ne hetket tai kadut lopun elämääsi!!!:) Jätä kaikki vanha ja aloita alusta, olet ainakin kokeillut, silti ei tarvitse ajelehtia jos käy töissä.Seuraavaksi jos seurustelet, älä etene liian nopeasti, vaan pidä itsenäisyytesi ja nautit siitä :))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2813
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1954
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1806
    6. 157
      1795
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe