Kuinka täältä sängyn pohjalta pääsee ylös sitä vaan tässä mietin. En halua enää nousta ollenkaan ja ajattelin jäädä koko päiväksi ja ehkä huomiseksikin. Ei vaan pääse ylös :(
Eilen tullut ero.
25
1653
Vastaukset
- ex-risukasa
ole siinä jonkin aikaa, mutta välillä keitä kahvit tai syö jotain, anna itsellesi aikaa toipua..aurinko paistaa vielä...
- Exmies.
No olen itse eronnut n. kuukausi sitten ja huonosti sieltä sängystä pääsee ylös edelleen.
Mieluummin laittaisi vaan silmät kiinni ja nukkuisi, paitsi ettei pysty nukkumaan. - keijo83kl
Suullinen avioero tapahtu 2 viikkoo sitten eikä vielläkään tunnu löytävän niskaa mistä ottaa kiinni, Avioero on kyl tietynlainen kuolema jonka surutyö kestää aikansa.
- Samoilla poluilla
Puoli vuottahan tässä on oltu samassa tilanteessa ja eipä ole vieläkään helpottunut..Ikävä on kova!
- tainäin
Jaa-a. Tasan ei käy onnen lahjat. Kun minä kauan sitten erosin, olin onnellinen sinä iltana, kun olin juuri eronnut ja sain mennä nukkumaan kaikessa rauhassa ja tiesin saavani nukkua aamuun asti ilman, että kukaan herättää keskellä yötä ja haukkuu ja rähjää ja rojahtaa lopulta sänkyyn vaatteet päällä.
Ei tullut koskaan ikävä. Mieluummin yksin kuin kurjan puolison kanssa. Löysin sitten kyllä toisen, hän on todella hyvä, kultainen mies minulle ja huolehtiva isä lapsille. - Brilli
tainäin kirjoitti:
Jaa-a. Tasan ei käy onnen lahjat. Kun minä kauan sitten erosin, olin onnellinen sinä iltana, kun olin juuri eronnut ja sain mennä nukkumaan kaikessa rauhassa ja tiesin saavani nukkua aamuun asti ilman, että kukaan herättää keskellä yötä ja haukkuu ja rähjää ja rojahtaa lopulta sänkyyn vaatteet päällä.
Ei tullut koskaan ikävä. Mieluummin yksin kuin kurjan puolison kanssa. Löysin sitten kyllä toisen, hän on todella hyvä, kultainen mies minulle ja huolehtiva isä lapsille.Mulla on vähän samat fiilikset nyt. Mies petti, otti ja lähti kun käskin häipyä. Tämä tapahtui 3päivää sitten. Fiilikset on aika sekavat, toisaalta suututtaa sikana mutta toisaalta olo on huojentunut eikä ole tappelua kotona. Itkenyt en ole kuin kerran ja sekin silloin kun lapset itkivät. Tottakai sattuu mutta mietin että näinkö helpolla se menee? Naimisissa olemme olleet 14 vuotta, yhdessä 18 joten aika kauan tässä on yhdessä tallusteltu. Nyt vaan tuli mittani täyteen....
- Uusi elämä odottaa!
Neljä kuukautta sitten eronneena (jätettynä) omalta osaltani voin sanoa, että pari kolme kuukautta menee itkeskellessä ja samoja kysymyksiä itseltään kysyessä. Sitten pikkuhiljaa alkaa helpottamaan ja nyt on olo jo tosi hyvä ja uusin silmin katson tulevaisuuteen.
Kun näin jälkikäteen ajattelen 25 vuoden avioliittoani, viimeiset pari vuotta olivat kaikkea muuta kuin onnellisia. Olen helpottunut, että enää ei tarvitse "kerjätä" rakkautta ja hellyyttä, olen onnellinen itsekseni ja luotto tulevaisuuteen on kova.
Kaikki, jotka haluavat, löytävät vielä uuden onnen ja se voi olla monin verroin parempaa kuin edellinen. Tsemppiä sulle!- Hae apua
Puhu tilanteestasi jollekin, ystävälle, terveydenhoitajalle. Itse hakeuduin kriisiterapiaan vastaavassa tilanteessa, kävin muutaman kerran kunnallisessa pari- ja perheasiantoimiston psykologilla. Seuraavaksi suosittelen hankkimaan vaikka netistä kirjan Jälleenrakennus -kun suhteesi päättyy. Kirjaa käytetään perusteoksena eroseminaareissa. Kirja yksinäänkin voi toimia "pelastusrenkaana", mutta voit toki osallistua myös eroseminaariin, jos sellaisia järjestetään kohtuullisen matkan päässä. Itse kävin aikanaan seminaarin, ja siitä tuli suorastaan käännekohta silloisessa elämäntilanteessani. Oli hyvä oppia ymmärtämään itseään ja parisuhdettaan, oppia uusia rakentavampia toimintatapoja ja saada loukattu itsetunto eheytymään. Kun sain itseni jaloilleni, pystyin myös tukemaan lapsiani oikealla tavalla. Olen pystynyt jättämään menneisyyden taakseni ja nautin elämästä. Voimia sinulle!
- karvajal
En käsitä, miksi ero ottaa niin koville, kun 15 v on kuunneellut uhkauksia erosta ja ahdistunut toisen henkisestä väkivallasta äärimmilleen. Vasta kuukausi sitten kävelin pakkasyössä 8 km lenkin kun en kestänyt puolison monotonista, taukoamatonta haukkumista samasta asiasta( hän itse piti sitä "keskusteluna") josta minä "pakenin".
Kun hän nyt lopulta - n. 200 vakavan erouhkauksen jälkeen lähtee parempaa etsimään, minun kai pitäisi olla helpottunut?
Mutta viikon olen kulkenut hämärää mielen kaivantoa näkemättä edessä valoa... En tajunnut kuinka olin hänessä kiinni. Hyviäkin hetkiä meillä oli, paljon.
Kuvittelin, että hän ei jätä minua, koska tarvitsee minua? Luulin omahyväisesti, että minä olen se jota hän vaikeaan luontoonsa tarvitsee?
Ja nyt olen täysin tarpeeton. Turha mies.
Kai tähän ajan mittaan saa etäisyyttä ja asiat alkavat mielessä löytää paikkansa, mutta nyt ei ole voimia oikein mihinkään. - Jätetty
Kuukausi erosta ja kahdesta ekasta viikosta en muista mitään. Pari päivää näkyi hyvin vähän auringon valoa, mutta enää ei näy. Itkettää ja ikävä on kova, mitään ei huvita tehdä ja sängystä ylös nousu aivan hemmetin vaikeaa.
Tekisi mieli vain nukkua, mutta ei nukuta, eikä missään ole hyvä olla.
Koko ajan vain odottaa, että toinen tulisi takaisin kotiin.- voimahali
Päivä kerrallaan, hetki kerrallaan.. Oikeastaan vasta sitten helpottaa, kun pystyy päästämään irti odotuksesta, että toinen palaisi. Alkaa hyväksyä tosiasiat, ja suuntaa katseen toiveikkaana tulevaan.
Se on se hylätyksi tulemisen tunne, ettei kelpaakaan ja mikä minussa on vikana, mitä tein väärin.. itsesääli ja kurjuutensa surkuttelu pitää alamaissa.
Itsensä voi nostaa takaisin valoon rohkaisevilla sanoilla, kuten "olen arvokas tällaisena ja rakastettava omana itsenäni".
Kaikki tuntemani jätetyt ovat selvinneet upottavasta suosta takaisin elämäniloisiin tunnelmiin. Minut on petetty ja jätetty useita kertoja, tiedän tunteesi. Näin jälkikäteen olen toki kiitollinen elämänopeista kohtaamilleni ihmisille, mutta vielä iloisempi, kun en ole yhdenkään kanssa enää. Aina on eteeni tullut jotain minulle sopivampaa, kuin mitä edellinen oli. Usko vaan, sinua rakastavia ihmisiä on maailma pullollaan, ja sinäkin tulet vielä rakastamaan..
- Sievänen
Luin koko ketjun ja samanlaisia tunteita on kovin monella kuin itsellänikin. Mies laittoi avioeron vireille. Kun vielä rakastaa toista, se tuntuu kuin sydän revittäisiin rinnasta irti ja itkusta ei tule loppua. Koko ajan on möykky rinnassa. Ikävä on suunnaton ja odottaa toisen paluuta vaikkei pitäisi. Silti tiedän että jaksan eteenpäin jotenkin. Päivä kerrallaan! Ja nautitaan elämän pienistä iloista! Tsemppiä kaikille kohtalontovereille!
- heikitty
Olen 1,5 kk rypenyt ja taas on perjantai ja ryven... Mä en selviä tästä.
- heikkita
Kuin omat sanat.
- Murskattu & tallattu
Kuinka masentunut1 jakselee...?
Itselläni mies hyppäs toisen matkaan, räväytti eropaperit pöytään ennen kuin myönsi. Tämän jälkeen väänsi puukkoa sydämessäni laittelemalla itseänsä vihellellen deittikuntoon edessäni tekstaillen. En päässyt sängystä kunnolla neljään viikkoon, hakeuduin silti lääkäriin ja saan edelleen purkaa itseäni keskusteluterapiassa. Niihinkin puolitajuttomana raahautunut. Nukkumisesta ei tule yhtään mitään.
Rumasti jätti kertaheitolla minut kolmen lapsemme kanssa pärjäilemään, en muista minäkään oikeastaan mitään koko ensimmäisestä kuukaudesta, vaan että kyllä lapset saivat nähdä äidin itkevän. Itkin missä vain kuljin ja varsinkin kun joku puhui minulle. Ja että joulu meni ohi.
Vähän päälle 2 kk:tta kulunut enkä voi vieläkään ymmärtää kuinka kaiken voi vaan jättää. Heti 8v-hääpäivämme jälkeisenä iltana alkoi ilta-/yöjuoksentelut ja nyt on kokonaan poissa. Itselleni jäi kaikki järjestettäväksi.
Olen NIIN väsynyt, nyt vasta olen alkanut saamaan unen päästä kiinni, hetkittäin, mutta kamalien painajaisten seurassa. Toivon että ne hikiset painajaiset auttavat työstämään tätä. Vielä en ole nähnyt sitä valon pilkahdusta, tai saanut voimaa mihinkään arjen asiaan, kaiken teen väkisin, en voi pettää lapsiani.- voimahali
Sinähän olet vain onnekas, kun pääsit tuollaisesta ketaleesta kertaheitolla eroon. Naiset eivät oikeasti tarvitse miehiä kotona mihinkään. Lapset ja koti tulevat hoidettua paljon paremmin ja tehokkaammin, kun ei ole miestä paapottavana. Rakastaja on paljon kätevämpi..
Alappa onnittelemaan itseäsi, äläkä anna miehen voittaa. Hänhän halusi tehdä olosi kurjaksi, joten pää pystyyn ja hymy vaikka väkisin kasvoille, tuommoinen mies ei ole ansainnut nähdä, että hän on saanut haluamansa, eli sinut masennuksiin.
Tulee ihan varmasti se päivä, kun mies katuu tekoaan ja kinuaa takaisin, mutta sinullapa on siinä vaiheessa jo uusi ihana ja rakastava mies ;D
- Murskattu & tallattu
Ottaa varmaan oman aikansa ensin todellakin hyväksyä tilanne. Vieläkin kaipaan miestäni mutta samaahan en takaisin saa. Haluan päästä yli tän kaipuun mikä vie aivan turhaa energiaa. Mut minkäs teet ihmisen luonnolle. Hän romahdutti maailmani.
Teimme paljon asioita yhdessä, olimme samaa mieltä monista asioista ja teimme yhteisiä päätöksiä, hän vain oli se mun toinen puoliskoni. Yllättäen kun jätetään, jää kyllä vatvomaan tätä kun ei saanut mahdollisuutta edes keskustella YHDESSÄ erosta, jo ennen kuin toinen olisi hankkinut itelleen pakopaikan.
Samalla on opittava tekemään kaiken yksin, olimme niin tiiviitä lasten syntymienkin jälkeen, ollaan, ainakin omasta mielestäni, oltu unelmaperhe mut nähtävästi ei miehen näkökulmasta. Mua varmaan helpottaisi jos saisin selvittää mikä meni väärin. En syytä itseäni, jotain vain ei sit yksinkertaisesti klikannut. - eräsex
Hei ap. Minut jätettiin kuus vuotta sitten. Kertomasi tunteet heti eron jälkeen ovat tuttuja minullekin.
Itsellä pahin aika kesti ehkä puoli vuotta, en nähnyt mitään kivaa missään, en edes muista mitä kaikkea tein. Montaa tyhmää asiaakin, kirjoitin hänelle ja ykköstyneelle kirjeitä tuntemuksistai. Niin ei ehkä olisi saanut tehdä. Sain siitä vain harmia.
Viimein päätin kuitenkin hakea apua, menin terapiaan. Aloin liikkun, löysin uusia harrastuksia. Kiitos sen sain elämästäni kiinni uudestaan.
Sain oppia, että asioista ja tunteista kirjoittaminen ei ole ollenkaan huono juttu, mutta niitä ei kannata lähettää kelleen.
Eron jälkeen kaikken tärkeintä on saada oma mieli kuntoon, löytää ilo uudestaan elämään. Sen jälkeen voi alkaa puhtaalta pöydältä jotain uutta.
Tapasin kaksi vuotta eron jälkeen ihmisen joka edelleenkin on rinnallani. Elämä on kivaa ja näen jokainen päivä auringon. Pilvisinäkin päivinä tiedän ,että se paistaa kun pilvet väistyy.
Vomia sinulle ja kaikille toisillekin tässä ketjussa kirjoittaneille jätetyille. Aurinko nousee, se on vain hetken piilossa. Siihen voi luottaa. - neuvoa kokeillut
ei muutakun ylös sängystä ja karvarajan sheivausta päälle ja sitten ravintellin vähän tunnelmaa päälle ja imetään vaikkua korvasta tanssien hitaita ja sitten itlavilakalla kättä housuun kyl se siit lähtee taas
- karvajal
Tuomiopäivästä eli eroilmoituksesta on nyt 41 päivää, ja olo on jo erilainen kuin kaksi tai neljä viikkoa sitten. Ei mene hyvin ei, mutta muutosta mielessä ja sydämessä tapahtuu jo. Toissa päivänä ostin ulkofilettä ja söin ensimmäisen lämpimän aterian yli kuukauteen... Laihtuminen taitaa loppua? Nukun jo monta tuntia yössä.
Olen alkanut hyväksyä ajatuksen, että me emme koskaan palaa yhteen. Siinä auttaa mm. kiukku siitä miten hän kohteli minua suhteessa sekä jättämällä minut silloin, kun hyvin tiesi miten heikoilla olin. Jos hän ei rakastanut, miksi minun pitäisi?
Paljon pitää vielä puhua ystäville, paljon laittaa asioita paperille.
En vielä pystyisi lähestymään uutta naista tässä kunnossa, mutta jo haaveilu antaa toivoa: en ole loputtomiin kiinni hänessä.
Te, joille ero on juuri nyt tapahtunut: voimia kärsimykseenne, kärsimys on rankkaa työtä, joka on jonain päivänä takana. Ja sitten elämä saa tilaisuuden tuoda jotain uutta? - Ero ei aina huono
Mitä turvaa vanhuudessa on huonosta puolisosta joka kohtelee kaltoin, eli ei pitkä koko iän parisuhde ole hyväksi ollenkaan jos joutuu kärsimään.
Kuka taas haluaa hoivata kaltoinkohtelijaansa?,jos kävis toisinpäin. - saknar livo
keijo83kl: Hyvin kirjoitettu.
Itsellä tulee erosta kohta kaksi ja puoli vuotta. Ero tuli täysin yllätyksenä yhtenä päivänä palatessani maailmalta reissutöistä.
Luulin kaiken olevan hyvin, sitten kävikin näin.
Nyt kun on tullut vettä hieman lisää kölin alle, voi tarkastella asiaa jälkeen päin. Täytyy sanoa, että ensimmäinen vuosi meni täydessä sumussa ja pimeydessä. Ensimmäinen puoli vuotta oli vaikeinta. Samanlaista surutyön tekemistä, kuin muissakin elämän suurissa kriiseissä. Tuntui että autopilotti oli päällä, en ollut enää läsnä missään itse. Homman työstöön tietenkin lisänä koko totuuden selviäminen, eli kauan jatkunut pettäminen selkäni takana. Pistetään kaupan päälle vielä, että lähes koko erosta tuntui kaadettavan syy minun niskaan. -Ja uuden suhteen lapsi, joka syntyi kun tuskin muste oli kuivunut eropapereissa. Tämä toisen syyttäminen on ilmeisesti tyypillistä naisilla, mikäli he itse tietävät olevansa se väärin tekevä osapuoli. Ei silti, oli minussakin vikaa. Mutta en ollut ikinä häippäsevä, pelihimoinen, väkivaltainen tai (liian) alkkis. Joskus olin myös liian laiska. Tästä syystä ja ehkä siitäkin ettei exä oikeasti rakastanut, sain kuulla hieman liian usein arvostelua ja jouduin kestämään nurkkaan ajoa. Rakastin exää silti täysin.
Nyt tuntuu jo hieman paremmalta, mutta uuteen suhteeseen alkaminen on vaikeaa. Olen yrittänyt kyllä. Vierastan ihmisiä sellaisella tasolla, mitä vakava seurusteleminen on. Että vaikka elänkin, mikä ei ole itsestään selvyys sekään, olen edelleen jokseenkin romuna.
Välit ovat olleet katkaistut toimestani jo eron alkumetreiltä lähtien. Mulle ei ole ikinä kukaan tehnyt noin julmaa temppua. Ja surullista on, että ikävöin joka päivä entistä elämääni ja ihmistä. Hyviä aikoja kuitenkin. Kaikesta huolimatta.
Koskaan ei tiedä mitä huominen tuo, en ole menettänyt uskoani ihmisiin. Yritän vain, mutta pitää katsoa kuinka kauan tässä jaksaa.
Niistä ensimmäisistä kuukausista eron jälkeen, muistan kuinka pakottauduin ylös sängystä, vaikka toivoinkin joka aamu etten enää heräisi ollenkaan. Keittelemään kahvia ja keksimään jotain tekemistä. Siitä se selviytyminen kait sitten lähtee. Vaikka alussa tapahtui taajaan henkisiä romahtamisia missä tahansa. Joskus jouduin poistumaan kaupasta kesken ostoksien, jotta pääsisin autoon itkemään ja huutamaan. Sekin loppui sitten aikanaan.
Myötätuntoni on kaikkien teidän juuri eronneiden puolella. Valitse itse joku klisee tähän loppuun. - Tässä junassa
Olen itse joutunut 2 kuukautta sitten avioerokriisin koitteluksiin. Vaimoni ilmoitti tammikuun alkupäivinä, että rakkaus on loppu ja hän haluaa avioeron liitostamme, jota on kestänyt lähes 27 vuotta. Tämä eroilmoitus oli minulle täysin käsittämätön, Kuvittelin eläneeni hyvässä suhteessa nämä vuodet ja luottanut vaimooni 100 % prosenttisesti. Pian selvisi, että vaimolla on ollut suhde toiseen eronneeseen mieheen ilmeisesti jo useamman kuukauden ajan.
Ensimmäiset päivät ja viikot menivät kuin sumussa, mutta vaikeeta on edelleen kun ei ymmärrä kaikkia niitä tapahtumia jotka tähän ovat johtaneet. Olen käynyt lääkärissä ja psykologilla, josta olen saanut akuuttia apua. Lohtua ovat tuoneet myös ystävät joiden kanssa olen voinut keskustella asiasta.
Totta on, vaikka vaimoni on tehnyt minua kohtaan hemmetin väärin pettämällä toisen kanssa, mutta olen sielussani edelleen jossain määrin kiinni hänessä. Sanotaanko sitä sitten läheisriippuvaisuudeksi vai miksi niin todella vaikeaa on menneita yhteistä vuosia pyyhkiä pois mielestä.
Olen yrittänyt asennoitua realistisesti tulevaan sillä vaimoni on kohta muuttamassa pois. Uutta suhdetta en tällä hetkellä pysty kuvittelemaan, eikä laastarisuhteet mitää lohtua tuo. Tarkotus olisi mennä eroterapiaan nyt keväällä jos se antaisi eväitä käsittelemään tätä eroa ja eväitä myös tulevaisuudelle.
Raskasta on edelleen, mutta ehkä se tästä ja tsemppiä kohtalotoverille, meitä on nähtävästi useampia samassa tilanteessa. - Uusi elämä
Tsemppiä " tässä junassa" olevalle ja kokemuksen kautta voin sanoa, että kyllä se aurinko paistaa risukasaankin. Avioeron toinen vaihe eli varsinainen ero on tämän kuun lopussa ja siihen loppuu 25 vuoden avioliitto.
Tämä puoli vuotta on ollut epätoivoa ja odotusta - olin lähes varma että mieheni haluaa palata takaisin, mutta nyt se on todettava hänen sanoin " tää voi olla hyvä juttu", alan pikkuhiljaa kodin remontoinnin kautta saada hänet ulos talosta ja sydämmestäni.
Kevät ja aurinko auttavat asiaa ja myönteinen mieli pikku flirttailuineen muiden kanssa auttavat kummasti omaa olotilaa - vaikkakin se entinen elämä on aika usein mielessä.
Kesä ja kärpäset - sekä uudet sulhaset vain odottavat....
Uskon saavani tähän elämään vielä suuren rakkauden ja mukavan vanhuuden:)- Tässä junassa
Toivotaan, että se aurinko jossain vaiheessa valaisi tätäkin mielentilaa vaikka juuri nyt vaikealta tuntuukin. Ajan kanssa asiat varmasti selkenevät, toivon näin ja toivon myös, että se uusi rakkaus voisi minullekkin vielä löytyä vaikka nyt en tunne olevani siihen valmis. Onneksi todellakin mennään kesää kohden ja ehkä se lämmin aurinko keventää mieltä,enkä pistäisi pahaksi jos se kesäheilakin löytyisi, jonka kanssa voisi rakentaa tulevaisuutta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla602836Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "422469SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero
Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past952032Anita ei saanut Heikkiä pihalle
Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.851335Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!
Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,301179Emotionalisuuden puute.
Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o155861Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m80794Ei ole vaikea päättää kumpi
Hän on vaimomateriaalia. Sinä olet vain tuollainen pieni kiusankappale.. Revi siitä.52716Ymmärrätkö jo nyt, että
Vetäytyminen ei kannattanut? Asioista pitäis puhua rauhassa hyvässä hengessä eikä lakasta maton alle. Yhdeltä ihanalt44682- 43675