Saako mies kieltää

I want to break free

Olemme olleet naimisissa lähes 30 vuotta. Hiljalleen on alkanut harmittaa se, että mies määrää, mitä saan tehdä ja mitä en.
Onko mielestänne normaalia, että mies kieltää vaimolta mm. alkoholin juomisen, tanssimisen ja ns tyttöjen illat. En ole alkoholisti tai muu "ongelmainen".
Nuorempana sopeuduin hänen sääntöihinsä, mutta nyt alkaa tuntua, että haluaisin itse päättää omista tekemisistä ja menemisistä. Omia ystäviäkään minulla ei ole, koska se on puolison mielestä sopimatonta. Kaiken pitää olla hänen mielestään yhteistä, niin ystävien kuin mielenpiteidenkin, koska avioliitossa ollaan.

273

8257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiltti mies.

      Ei ole. Miehes on narsisti ja sun kannattais erota koska muuten elämäsi on kurjaa. Mene tanssimaan ja mene drinkille jos haluat. Miehes ei sua omista vaikka oletkin sen kanssa.

      • Rauno1

        Teidän ukko on niin mun akka!


      • näinkäy

        Kuulostaa normaali mieheltä,joka on hyväksi naiselle .Onhan näitä ikäsiäsi yksinäisiä naisia, saavat juoda ,tanssia ja tyttöjeniltoja pitää.Jos järkevä olisit et haluaisi yksinäisten surulliseen elämään , mietippä mitä elämältä haluat .Noin saat surullisen vapauden. ilman ihanaa miestäsi..


      • lässyn,lässyn

        Mikäs kuningas se luulee olevansa??? Mitä ihmettä varten alistut????
        Et ole missään vankilassa, ala hyvä ihminen elää.Ukko pane heti kiertoon , ei tuollainen ole normaalia etenkään nykyaikana.
        TEE MITÄ HALUAT, ÄLÄ ANNA SEN UKON HALLITA.


      • ........
        lässyn,lässyn kirjoitti:

        Mikäs kuningas se luulee olevansa??? Mitä ihmettä varten alistut????
        Et ole missään vankilassa, ala hyvä ihminen elää.Ukko pane heti kiertoon , ei tuollainen ole normaalia etenkään nykyaikana.
        TEE MITÄ HALUAT, ÄLÄ ANNA SEN UKON HALLITA.

        Hmmmm. Olin suvaitsevainen ja annoin vapauksia vaimolle mennä/käydä tansseissa ja tavata ystäviään...
        ... mutta kun rupeis olemaan4/7 "tanssi" päiviä ja kotiin tultiin syötynä ja naituna ja kotityöt oli pelkästään mun harteilla... ...niin ei kiitos ja muija kadulle ja lukot vaihtoon. Avioliitto tuo parisuhteseen joitakin velvollisuuksia joista on hyvä pitää kiinni... ...jos samassa taloudessa olevilla on vain omia menoja jossa ei tarvitse ottaa huomioon kuin oma tahto ja menot niin se on alivuokra suhde ei avo/avioliitto.


      • aurinkonouseelännest
        näinkäy kirjoitti:

        Kuulostaa normaali mieheltä,joka on hyväksi naiselle .Onhan näitä ikäsiäsi yksinäisiä naisia, saavat juoda ,tanssia ja tyttöjeniltoja pitää.Jos järkevä olisit et haluaisi yksinäisten surulliseen elämään , mietippä mitä elämältä haluat .Noin saat surullisen vapauden. ilman ihanaa miestäsi..

        tanssit on tosiaan surullisia ja tyttöjen illat, matkustaminen. mietipppä miten ihanaa on olla kotona, missä pyöritään miehen navan ja sääntöjen ympärillä, vaikka osaat ne jo ulkoa, eikä niissä mitään fiksua ollut ensimmäiselläkään kerralla.

        taivas on keltainen, meri oranssi.


      • itsemääräämisoikeus
        ........ kirjoitti:

        Hmmmm. Olin suvaitsevainen ja annoin vapauksia vaimolle mennä/käydä tansseissa ja tavata ystäviään...
        ... mutta kun rupeis olemaan4/7 "tanssi" päiviä ja kotiin tultiin syötynä ja naituna ja kotityöt oli pelkästään mun harteilla... ...niin ei kiitos ja muija kadulle ja lukot vaihtoon. Avioliitto tuo parisuhteseen joitakin velvollisuuksia joista on hyvä pitää kiinni... ...jos samassa taloudessa olevilla on vain omia menoja jossa ei tarvitse ottaa huomioon kuin oma tahto ja menot niin se on alivuokra suhde ei avo/avioliitto.

        Nyt ei kai ollu kyse 4/7 menoista??? Vaan ihan normaalista esim. sosiaalisten suhteiden vaalimisesta, joka ON JOKAISEN IHMISEN OIKEUS!


      • ........
        itsemääräämisoikeus kirjoitti:

        Nyt ei kai ollu kyse 4/7 menoista??? Vaan ihan normaalista esim. sosiaalisten suhteiden vaalimisesta, joka ON JOKAISEN IHMISEN OIKEUS!

        Niin se aluksi oli normaalia menoa meilläkin... ...siihensaakka kunnes tanssimaan piti päästä useammin ja pitempään aamu yöhon=>aamupäivään saakka kroppa syöyty jokapuolelta( varsinkin reisistä).
        Itse määräämis oikeudesta... ...niin sitä käytetään väärin nykyisessä kertakäyttö elämässä.


    • Snaijaakkonä?

      Hah!
      Ja vasta kolkyt vuotta tuota katsellut! Älä ny hyvä immeinen naurata!

      Siis onko sulla jotenkin toooooooooooodella hidas sytytys?
      Hyvä kun nyt PIKKUHILJAA alat heräillä.
      Ehkä sitten 15 vuoden päästä jaksat jo jotain päätöksiäkin tehdä?

      • Mikä sulla hitaalla?

        Minkä verran sulla on ikää? Kommenttisi on osoitus tietämättömyydestä. Ei siitä ole edes sataa vuotta, kun vaimo on ollut miehensä omaisuutta siinä missä kaikki muukin talon tavara. Äänioikeuden mukana ei tullut tasa-arvoa eikä sitä ole edelleenkään monissa nuoremmissakaan avioliitoissa.

        Nämä ovat raivostuttavan hitaasti kehittyviä asioita ja kaikista hitaimmin muuttuva lenkki aiheessa on mieäs, joka jatkaisi mielellään edelleen ja maailman tappiin asti päällikköyttään edes parisuhteessaan.


      • lvucyvubiujnlk
        Mikä sulla hitaalla? kirjoitti:

        Minkä verran sulla on ikää? Kommenttisi on osoitus tietämättömyydestä. Ei siitä ole edes sataa vuotta, kun vaimo on ollut miehensä omaisuutta siinä missä kaikki muukin talon tavara. Äänioikeuden mukana ei tullut tasa-arvoa eikä sitä ole edelleenkään monissa nuoremmissakaan avioliitoissa.

        Nämä ovat raivostuttavan hitaasti kehittyviä asioita ja kaikista hitaimmin muuttuva lenkki aiheessa on mieäs, joka jatkaisi mielellään edelleen ja maailman tappiin asti päällikköyttään edes parisuhteessaan.

        "kaikista hitaimmin muuttuva lenkki aiheessa on mieäs, joka jatkaisi mielellään edelleen ja maailman tappiin asti päällikköyttään edes parisuhteessaan."

        Ja nainen ei voi itse haluta tuosta tilanteesta ulos, vaan sekin pitäisi mennä miehen kautta?

        Kyllä naisissa on itsessään vikaa jos suostuu tuollaiseen. Se on joillakin ilmeisesti sisäänrakennettu ominaisuus


      • Luki-luki
        lvucyvubiujnlk kirjoitti:

        "kaikista hitaimmin muuttuva lenkki aiheessa on mieäs, joka jatkaisi mielellään edelleen ja maailman tappiin asti päällikköyttään edes parisuhteessaan."

        Ja nainen ei voi itse haluta tuosta tilanteesta ulos, vaan sekin pitäisi mennä miehen kautta?

        Kyllä naisissa on itsessään vikaa jos suostuu tuollaiseen. Se on joillakin ilmeisesti sisäänrakennettu ominaisuus

        Taas putkiaivo. Tutustupa historiaan ja pulise vasta sitten.


      • pelko elää
        Luki-luki kirjoitti:

        Taas putkiaivo. Tutustupa historiaan ja pulise vasta sitten.

        no kyllä meidän maassa naisella on täysin vapaa mahdollisuus ja asema tehdä omat päätöksensä ja mitä haluaa ja köyhissäkin maissa kaikkein vahvimmat ja rohkeimmat naiset nousee toteuttamaan unelmiaan vastustuksesta huolimatta....joten unohdetaan nyt historia. Ja kyllä naisista itsestään on hyvin paljon kiinni tasa-arvo ja itsenäisyys....vaikka äijä valtaisissa yhteiskunnissa vääryyttä voi joutua kokemaankin.


      • huoh, naiset
        lvucyvubiujnlk kirjoitti:

        "kaikista hitaimmin muuttuva lenkki aiheessa on mieäs, joka jatkaisi mielellään edelleen ja maailman tappiin asti päällikköyttään edes parisuhteessaan."

        Ja nainen ei voi itse haluta tuosta tilanteesta ulos, vaan sekin pitäisi mennä miehen kautta?

        Kyllä naisissa on itsessään vikaa jos suostuu tuollaiseen. Se on joillakin ilmeisesti sisäänrakennettu ominaisuus

        Samaa mieltä, vaikka nainen olenkin. Kuka käskee narsistimiestä katsomaan? Ota hyvä ihminen oma elämä haltuun ja päätä itse asioistasi...


      • Poisoppiminen ensin
        pelko elää kirjoitti:

        no kyllä meidän maassa naisella on täysin vapaa mahdollisuus ja asema tehdä omat päätöksensä ja mitä haluaa ja köyhissäkin maissa kaikkein vahvimmat ja rohkeimmat naiset nousee toteuttamaan unelmiaan vastustuksesta huolimatta....joten unohdetaan nyt historia. Ja kyllä naisista itsestään on hyvin paljon kiinni tasa-arvo ja itsenäisyys....vaikka äijä valtaisissa yhteiskunnissa vääryyttä voi joutua kokemaankin.

        Yeap, olet oikeassa. Mutta vuosisatainen koulutus, joka on verrattavissa koiran vastaavaan, on tehnyt tehtävänsä eivätkä kaikki naiset todellakaan osaa eivätkä tiedä, miten ollaan tasa-arvoisia ja eletään itsenäisesti varsinkaan, jos ei halua erota ja lähteä omille teilleen. Tähän pitää oppia eivätkä kaikki ole vieläkään riittävän koulutettuja, tarpeeksi tietoa saaneita ja varsinkaan sisäistäneitä. Sitten puuttuu vielä rohkeus ja näkemys taistella oman asiansa puolesta.

        Sen takia parisuhe on persheestä ja vielä vuonna 2014!, kun siinä ei voi olla kaksi täysin tasavertaista aikuista ihmistä vaan siinä vaaditaan kuuliaisuutta, yhdeksi muuttumista (näin sanoi pappi vielä v. 2010) alamaistelua ja itsensä unohtamista. Ja kun tulee äidiksi, pitää olla myytti - 2014! - ja lakata olemasta nainen, jolla on kaikki naisen tarpeet, halut, toiveet ja unelmat, ja varsinkin ihmisen ääni sisällä.

        Juuri siksi mieäs koettaa yhäkin kahlita; pelko menettämisestä on sairasta ja se tekee toisenkin huonovointiseksi, epävarmaksi ja elämän toivottoman tuntuiseksi ja ilottomaksi kahlaamiseksi avion / parisuhteen suossa.


      • Oletko yksinkertaine
        huoh, naiset kirjoitti:

        Samaa mieltä, vaikka nainen olenkin. Kuka käskee narsistimiestä katsomaan? Ota hyvä ihminen oma elämä haltuun ja päätä itse asioistasi...

        Ainakaan aloittaja ei kerro yhtäkään narsistista piirrettä miehessään.


      • oletko sinä narsisti
        Oletko yksinkertaine kirjoitti:

        Ainakaan aloittaja ei kerro yhtäkään narsistista piirrettä miehessään.

        kyllä mun mielestä aloittaja kuvalee juuri narsistin piirteitä, enkä ole edes "huoh, naiset" otsikolla kirjoittanut.


      • senkin narskut
        oletko sinä narsisti kirjoitti:

        kyllä mun mielestä aloittaja kuvalee juuri narsistin piirteitä, enkä ole edes "huoh, naiset" otsikolla kirjoittanut.

        Kyllä narsisti narsistin tuntee. Se menee niinkuin lapsuudessa sanotaan, joka toista haukkuu se on itse sitä.


      • totta se on
        senkin narskut kirjoitti:

        Kyllä narsisti narsistin tuntee. Se menee niinkuin lapsuudessa sanotaan, joka toista haukkuu se on itse sitä.

        Tuossa oli juuri mainittu narsistin yleisiä piirteitä: omistushalu ja mustasukkaisuus. Terveisin diagnosoidusta narsistista eronnut


      • Tutustukaa paremmin
        totta se on kirjoitti:

        Tuossa oli juuri mainittu narsistin yleisiä piirteitä: omistushalu ja mustasukkaisuus. Terveisin diagnosoidusta narsistista eronnut

        Mutta ne eivät riitä. Narsisti on mustis ja omistaa kaiken, mitä haalittua saa, mutta lisäksi narsisti pahoinpitelee sekä fyysisesti että henkisesti raa'asti, jotta kaikki menee hänen vaatimallaan tavalla. En nyt jaksa etsiä, mutta eikö aloittaja jossain kohdassa kerro, että mies on muuten hyvä ja ahkera. Hän ei puhu väkivallasta.


      • ...
        Tutustukaa paremmin kirjoitti:

        Mutta ne eivät riitä. Narsisti on mustis ja omistaa kaiken, mitä haalittua saa, mutta lisäksi narsisti pahoinpitelee sekä fyysisesti että henkisesti raa'asti, jotta kaikki menee hänen vaatimallaan tavalla. En nyt jaksa etsiä, mutta eikö aloittaja jossain kohdassa kerro, että mies on muuten hyvä ja ahkera. Hän ei puhu väkivallasta.

        Eivät kaikki narsistit väkivaltaisia ole, eivät edes kaikki psykopaatitkaan.


    • Ketjun aloittaja

      Se on helppo huudella tuollaisia kaupungin vuokrayksiöstä. Jos ei ole muuta yhteistä kuin puolitusinaa eriparisia lautasia, niin helppo siitä on lähteä.

      Kun on melko iso yhteinen firma, siitä isot yhteiset velat ja niiden lisäksi yhteiset lapset, ei siitä lähdetä vaan sen takia, että toinen on veemäinen ihminen.
      Sitä purraan hammasta.
      Ja kyllä se avioliittoilupauskin jotakin tarkoittaa...

      • tasa-arvoisia

        Totta että ulkopuolisen on helppo huudella mutta kyllä siinä hieman oli mukana totuuden siementä. Rehellisesti olen sitä mieltä että istutat miehesi pöydän ääreen ja nostat rauhallisesti "kissan pöydälle". Sano selkeästi missä mättää ja ilmoita miehellesi kuinka jatkossa toimitaan. Jos miehesi pullikoi tai on ylimielinen sano varaavasi aika parisuhdeterapeutille. Ei siis ole normaalia eikä tervettä käyttäytyä miehesi lailla.


      • tasaarvo pappa

        meillä tulee ensivuonna 40v,yhteiseloa.vielä ei ole tullut sellaista oloa että vaimo ei saisi mennä.itse jopa kuljetan ja haen pois jos on tarvetta mennä.


      • pussikuski1

        avioliittolupaus ei tarkoita että naisen pitää olla miehen "omaisuutta",ihmistä ei voi omistaa vaikka eläinkuntaan kuulutaankin.


      • Kokemusta on erosta

        Ajattelin kirjoittaa sinulle. Olen eronnut ja kokemuksesta tiedän, kuinka vaikeaa on löytää uutta luotettavaa suhdetta ja ihmistä tilalle. Minun neuvoni on...älä vaan eroa ja hajoita kotiasi. Ero vie ystävät, perhetutut ja kaiken yhteisen....lopulta jäljellä on vaan tyhjät seinät. Yritä keskustella miehesi kanssa, että haluaisit joskus mennä yksin ja tarvitset tällä ikää välillä omaa aikaa. Suhde vaan paranee kun voi hiukan hengähtää!! Nykyajan henki eroa ja hanki uusi elämä...mutta se on täyttä harha kuvitelmaa.


      • ljkhjcghyugihlöjlkbj

        Miksei se firma voisi olla yhteinen edelleenkin vaikka eläisitte eri osoitteissa.

        Tuo avioliittolupaukseen vetoaminen on sitten ihan oma moka. Jos menit siihen lupautumaan ja vielä haluat lupauksesi pitää, olet oman elämäsi marttyyri.

        Jos haluat suostua tuollaiseen kohteluun niin miksi olet naimisissa? Sen vuoksi että teit lupauksen? No sitten pitää vaan purra hammasta, miehesi ei mihinkään tule muuttumaan, tai muuttuu, mutta siinä vaiheessa se ei enää hengitä.


      • ei hyvä suunta tuo
        Kokemusta on erosta kirjoitti:

        Ajattelin kirjoittaa sinulle. Olen eronnut ja kokemuksesta tiedän, kuinka vaikeaa on löytää uutta luotettavaa suhdetta ja ihmistä tilalle. Minun neuvoni on...älä vaan eroa ja hajoita kotiasi. Ero vie ystävät, perhetutut ja kaiken yhteisen....lopulta jäljellä on vaan tyhjät seinät. Yritä keskustella miehesi kanssa, että haluaisit joskus mennä yksin ja tarvitset tällä ikää välillä omaa aikaa. Suhde vaan paranee kun voi hiukan hengähtää!! Nykyajan henki eroa ja hanki uusi elämä...mutta se on täyttä harha kuvitelmaa.

        Kerrankin VIISAS ihminen ja VIISAAT NEUVOT! (kokemusta on erosta -nimimerkki)
        On oikeasti kaikista viisainta pysyä siinä, missä nyt olet. Miehesi, joka ei tahdo päästää Sinua tanssimaan ja juomaan, on todella fiksu mies, jos itsekään ei harrasta tuollaisia! Siitä miehestä kannattaa pitää kiinni! MONI nainen haluaisi heti vaihtaa oman miehensä sellaiseen, joka ei tanssisalonfeissa viihdy!! Miehesi varmastikin rakastaa sinua, eikä halua, että sinä sortuisit ryyppyiltoina vieraisiin ja siten rikkoisit teidän liitonne, jossa ON PALJON HYVÄÄ! En pitäisi pahana miehen suojelevaa tyyliä. Sano kylmästi EI niille haluillesi, jotka vievät sinua VÄÄRÄÄN suuntaan! Kapakka ja tanssipaikka ei ole oikea paikka rakentaa omaa parisuhdetta, jos on halu mennä yksin.


      • Herätys

        ei se lupaus ainakaan alistamista tarkoita....Haloo, Velat tosin voi pitää kiinni vaikka miten ääliössä otuskessa, valitettavasti.


      • voi nyökkiä

        No mitä sä sit itket täällä, jos on noin vaikee lähtee. vai velat ja lapset ja firmat yhdessä pitää. No tosta jo näkee, että raha ym. sua eniten mietityttää. ja ei ne sun lapses enää mitään ihan lapsia ole, jos olette 30v olleet kimpassa. Tää on näitä ikuisia narisijoita, joita moni muukin eukko on.
        Pidä sit se aviolupaukses ja ole kyykyssä loppuikäs, äläkä täältä sääliä hae.


      • Tätä se vaan on

        Totta kai se on helppo huudella, kun ei tiedä kaikka.

        Et sinäkään aloituksessa kertonut, että teillä on iso yhteinen yritys ja siihen isot lainat. Mutta viimekädessä tämäkin asia on järjestettävissä, jos miehesi on hiukankin järkevä ihminen ja ei liian tunteiden vietävissä on tuokin siis todella järjestettävissä. Ne teidän yhteiset lapset eivät varmaankaan oli ihan pieniä vaan aikuisia tai korkeintaan jotain teini-ikäisiä. Kyllä he ymmärtävät onhan ne jo nähnyt sen. että äiti ei käy missään tai ei isä anna lupaa käydä missään.

        Onko teidän avioliitto tasavertainen, eli onko isäntä samanlainen, että ei käy esim. poikien kanssa missään? Jos on niin silloin se on yhteinen päätös, mutta jos se on todellakin niin, että isäntä "hilluu" tuolla poikien kanssa ja vaimo odottaa kotiin teekuppi kädessä keinutuolissa, niin ei tässä teidän avioliitosssa ole tasavertainen. Tosin jos teet tuon omasta tahdosta niin silloin se on tasavertainen.

        Itse ainakin yrittäisin hankkia jonkun uuden harrrastuksen ja siitä pikku hiljaa muuttaa omaa elämääni haluamaani suuntaan, jos se ei todellakaan sovi toiselle ja emme pysty siitä kesustelemaan jä pääse yhteisymmärrykseen alkaiisn miettä, miten tästä eteeenpäin haluanko elää näiin.

        Kukaan ei todellakaan tuo sitä onnea sinulle tai kauniimpia ruusuja tai kukkia haudallesi. Kyllä jokainen on vastuussa omasta onnellisuudesta ja myös siitä mitä haluaa elämältänsä, tosin kyllä siinä täytyy ottaa huomioon myös läheisetkin.


      • KALLE KELLO

        Kyse onkin siis rahasta, turvatusta toimeentulosta, ns "olen kermaa"... En tiedä mitä oikein haet, mutta jos sinulle on raha ja kulissit noin tärkeitä, niin kärsi äläkä valita täällä. Jos et halua elää vaan haluat olla kulisseissa, niin turhaan sinä täällä valitat. Sinä olet tiesi valinnut.


      • KALLE KELLO
        Kokemusta on erosta kirjoitti:

        Ajattelin kirjoittaa sinulle. Olen eronnut ja kokemuksesta tiedän, kuinka vaikeaa on löytää uutta luotettavaa suhdetta ja ihmistä tilalle. Minun neuvoni on...älä vaan eroa ja hajoita kotiasi. Ero vie ystävät, perhetutut ja kaiken yhteisen....lopulta jäljellä on vaan tyhjät seinät. Yritä keskustella miehesi kanssa, että haluaisit joskus mennä yksin ja tarvitset tällä ikää välillä omaa aikaa. Suhde vaan paranee kun voi hiukan hengähtää!! Nykyajan henki eroa ja hanki uusi elämä...mutta se on täyttä harha kuvitelmaa.

        Et ole ainoa, jolla on kokemusta erosta. Miksi pitää heti hakea uutta? Suosittelisin kuitenkin elelemään ensin yksin ja katselemaan maailmaa, olematta kenellekkään tilitysvelvollinen.. Kyllä se uusi sieltä jostain aikanaan vastaan tulee, jos on tullakseen. En suosittele "paikkaamaan" heti vanhaa uudella.. Näitä ikävä kyllä näkee pääsääntöisesti miehissä, ettei se heti ensimmäinen vastaantuleva nainen ja ehkä jo etukäteen valmiiksi hankittu, olekaan sitä mitä pitäisi. Aika moni on katunut sitä vanhan jättämistä.. mutta myöhästähän tuo on rupistelllä, kun housuissa jo on


      • Pitää kysyä.

        Mitä se ukkos tekee jos vain otat ja menet iltaa viettämään?

        Itse en voisi kuvitellakaan ottavani käskyjä joltain kaksilahkeiselta.


      • Kokemusta on erosta
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Kyse onkin siis rahasta, turvatusta toimeentulosta, ns "olen kermaa"... En tiedä mitä oikein haet, mutta jos sinulle on raha ja kulissit noin tärkeitä, niin kärsi äläkä valita täällä. Jos et halua elää vaan haluat olla kulisseissa, niin turhaan sinä täällä valitat. Sinä olet tiesi valinnut.

        Kyllä huomaa, mikä Kalle Kelon älykkyys osamäärä on ongelmissa...tasan nolla!!

        Et sinä tiedä kenenkään yksin vietettyjen vuosien määrää ja sillä perusteella syötät omia mielipiteitäsi täällä ja morkkaat alkuperäistä kirjoittajaa.


      • pysy vahvana!

        "Se on helppo huudella tuollaisia kaupungin vuokrayksiöstä. Jos ei ole muuta yhteistä kuin puolitusinaa eriparisia lautasia, niin helppo siitä on lähteä.".

        Koti se on köyhänkin koti. Köyhälle on muuttaminen ja elämän uudestaan järjestäminen niin hemmetin kallista, että se jää usein vain haaveeksi. Tuossa suhteessa voisit hiukan korjata asennettasi!

        Ja sitten asiaan: tiedät itsekin, että jotakin on pahasti pielessä. Älä anna pompottaa itseäsi, turha aikuisen naisen on olla kenenkään kynnysmattona. Pidä kiinni niistä omista ystävistäsi ja hanki vielä muutama lisää. Saisitko mitenkään ystävällisellä keskustelulla miehesi ajatusmaailmaa raikastumaan? Voisitteko tehdä yhdessä joskus jotain ihan uutta ja kivaa?


      • Tasa-arvoinen gubbe
        tasaarvo pappa kirjoitti:

        meillä tulee ensivuonna 40v,yhteiseloa.vielä ei ole tullut sellaista oloa että vaimo ei saisi mennä.itse jopa kuljetan ja haen pois jos on tarvetta mennä.

        Meillä akka ei anna kuljettaa, koskapa silloin paljastuu, minne kuljetetaan.
        Annan matkaan satasen taksirahaa eikä veneerisiä tauteja ole tullut.
        Olen tyytyväinen tähän järjestelyyn.


      • Pii on 3.0
        ljkhjcghyugihlöjlkbj kirjoitti:

        Miksei se firma voisi olla yhteinen edelleenkin vaikka eläisitte eri osoitteissa.

        Tuo avioliittolupaukseen vetoaminen on sitten ihan oma moka. Jos menit siihen lupautumaan ja vielä haluat lupauksesi pitää, olet oman elämäsi marttyyri.

        Jos haluat suostua tuollaiseen kohteluun niin miksi olet naimisissa? Sen vuoksi että teit lupauksen? No sitten pitää vaan purra hammasta, miehesi ei mihinkään tule muuttumaan, tai muuttuu, mutta siinä vaiheessa se ei enää hengitä.

        Minä en näitä asioita vielä oikein hallitse, kun olen vasta ollut naimisissa vasta-56 vuotta . -
        Joka päivä saan flemmareita , kun muistan nyt edesmenneen vaimoni , -
        me käytiin yhdessä tanssimassa , ja antaisin mitä vain , jos hän tuulisi tuohon minulle hymyämään edes hetkeksi ,
        Mutta mitäs valitan , kun ei ole mitään , minne valittaa ; -
        On , on uusikin tanssiystävä , - mutta se ei ole sitä ,
        Pitäisi vain käydä tansseissa silloin tällöin , pitäisi elää kuin vakiintuneet puolisot , -- silloin tällöin , - mutta ns, yhteen ei kuulemma mennä ,


      • rajoittaa elämältä
        ei hyvä suunta tuo kirjoitti:

        Kerrankin VIISAS ihminen ja VIISAAT NEUVOT! (kokemusta on erosta -nimimerkki)
        On oikeasti kaikista viisainta pysyä siinä, missä nyt olet. Miehesi, joka ei tahdo päästää Sinua tanssimaan ja juomaan, on todella fiksu mies, jos itsekään ei harrasta tuollaisia! Siitä miehestä kannattaa pitää kiinni! MONI nainen haluaisi heti vaihtaa oman miehensä sellaiseen, joka ei tanssisalonfeissa viihdy!! Miehesi varmastikin rakastaa sinua, eikä halua, että sinä sortuisit ryyppyiltoina vieraisiin ja siten rikkoisit teidän liitonne, jossa ON PALJON HYVÄÄ! En pitäisi pahana miehen suojelevaa tyyliä. Sano kylmästi EI niille haluillesi, jotka vievät sinua VÄÄRÄÄN suuntaan! Kapakka ja tanssipaikka ei ole oikea paikka rakentaa omaa parisuhdetta, jos on halu mennä yksin.

        Mistään ei ilmennyt, että suhteessa on paljon hyvää. Ehkä se ei ole aloittajan käsitys suhteestaan.


    • Think!

      Sinä olet aikuinen ihminen, teet itse päätöksesi. Vapaan maan, vapaa kansalainen.
      Olet antanut toiselle vallan hallita itseäsi. Vain sinä itse voit ottaa sen vallan takaisin. Sinä olet oman elämäsi valtiatar.
      Omalla asenteellasi päätät, miten annat muiden kohdella itseäsi.

      Repäise itsesi irti narsistin kahleista ja ala elämään omaa elämääsi. Et saa antaa alistaa itseäsi, vaan ansaitset olla tasavertainen kumppani miehesi kanssa.
      Myös sinun mielipiteilläsi ja toiveillasi on painoarvoa. Hyvään parisuhteeseen kuuluu suvaitsevaisuus, hyväksyntä ja kumppanin kuunteleminen.

      Voimaannu ja vahvistu omasta rohkeudestasi.

      • 19+11

        Ymmärrän sinua täysin. Olet jumissa. Mahdatko edes itse tietää mikä olet? Meilläkin mies määrää kaiken. Minä tottelen. Olen kuin lapsi jota kielletään. Tästä on vaikea lähteä kun ei ole mitään minuutta jonka kanssa lähteä.


      • Think!
        19+11 kirjoitti:

        Ymmärrän sinua täysin. Olet jumissa. Mahdatko edes itse tietää mikä olet? Meilläkin mies määrää kaiken. Minä tottelen. Olen kuin lapsi jota kielletään. Tästä on vaikea lähteä kun ei ole mitään minuutta jonka kanssa lähteä.

        Hei 19 11. Ilmeisesti viestisi oli tarkoitettu ap;lle, eikä minulle?


      • 19+11
        Think! kirjoitti:

        Hei 19 11. Ilmeisesti viestisi oli tarkoitettu ap;lle, eikä minulle?

        Joo


      • Näytön paikka
        19+11 kirjoitti:

        Ymmärrän sinua täysin. Olet jumissa. Mahdatko edes itse tietää mikä olet? Meilläkin mies määrää kaiken. Minä tottelen. Olen kuin lapsi jota kielletään. Tästä on vaikea lähteä kun ei ole mitään minuutta jonka kanssa lähteä.

        Kyllä sulla on ihan oma minuus ja oma sisin, kaiva se vain esille. Eikä sen esille ja julki tuominen tarkoita, että pitäisi johonkin lähteä, naisihmisellä on oikeus olla liitossaan ihan oma oikea itsensä siitä huolimatta, mitä mieltä mieäs siitä on.


      • En suostu enää
        Näytön paikka kirjoitti:

        Kyllä sulla on ihan oma minuus ja oma sisin, kaiva se vain esille. Eikä sen esille ja julki tuominen tarkoita, että pitäisi johonkin lähteä, naisihmisellä on oikeus olla liitossaan ihan oma oikea itsensä siitä huolimatta, mitä mieltä mieäs siitä on.

        Tässä hyvä kommentti!! Miksi kaikki o hjeet ohjavat aina naista lähtemään kun äijä on pimeä. KAutta aikojen onkin ollut kirjoittamaton sääntö että muija ja kainalossa kakarat kirmaavat tietä pitkin tyhjin käsin ja repsottavin taskuin kun hirvio kotona tuhoaa akea!. Se ei olekaan oikein. Hullut pitää saada pihalle ja vaimoille ja lapsille - ja miksei myös niille terveille isille ja lapsille se koti ja hullut tielle!! Alistajatyypeillä yleensä on vain niin taidokkat pelit ja kuviot käsissä, että siinä on kovin heikoilla toinen osapuoli. Alistaja on yleensä aina etukäteen pitänyt huolen että on vahvoilla kun tiukka paikka joskus tulee. Ja onnistuuhan se useimmin näissä jutuissaan. Kun toinen on jo ihan loppu ja ajattelee lapsiakin, mitä toinen ei tee ollenkaan. Silti, Pitäisi keskittää voimavarat ja saada kahjot kuutamolle. Jos siinä sitten menee oomat ja lainatut, menkööt. Mutta eipä jää kahjollekaan.


      • KALLE KELLO
        En suostu enää kirjoitti:

        Tässä hyvä kommentti!! Miksi kaikki o hjeet ohjavat aina naista lähtemään kun äijä on pimeä. KAutta aikojen onkin ollut kirjoittamaton sääntö että muija ja kainalossa kakarat kirmaavat tietä pitkin tyhjin käsin ja repsottavin taskuin kun hirvio kotona tuhoaa akea!. Se ei olekaan oikein. Hullut pitää saada pihalle ja vaimoille ja lapsille - ja miksei myös niille terveille isille ja lapsille se koti ja hullut tielle!! Alistajatyypeillä yleensä on vain niin taidokkat pelit ja kuviot käsissä, että siinä on kovin heikoilla toinen osapuoli. Alistaja on yleensä aina etukäteen pitänyt huolen että on vahvoilla kun tiukka paikka joskus tulee. Ja onnistuuhan se useimmin näissä jutuissaan. Kun toinen on jo ihan loppu ja ajattelee lapsiakin, mitä toinen ei tee ollenkaan. Silti, Pitäisi keskittää voimavarat ja saada kahjot kuutamolle. Jos siinä sitten menee oomat ja lainatut, menkööt. Mutta eipä jää kahjollekaan.

        Niin, kuinkan paljon aloittaja juo alkoholia, kuinkahan monesti viikossa/kuukaudessa viettää tyttöjen iltaa? Jos niitä osuu kuukaudelle useampi kuin yksi, niin mennään sitten aika paljossa ja kun niitä lapsiakin vielä on. Paljonkohan aloittaja juo? Jos vetää lärvit, niin en minäkään taputtaisi.. Yrittäjällä ei minusta ole varaa suurempaan juhlimiseen ja jos toinen juhlii, on toinen kotona lasten kanssa, niin taitaa siinä yritys jäädä vähemmälle. Ehkä rouvalla on jäänyt putki päälle ja ties vaikka löytyisi niitä miehiäkin... En välttämättä usko aloittajan olleen ihan totuudenmukainen. Päätelköön jokainen itse


      • Iäkäs akka

      • Ei h-i !
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Niin, kuinkan paljon aloittaja juo alkoholia, kuinkahan monesti viikossa/kuukaudessa viettää tyttöjen iltaa? Jos niitä osuu kuukaudelle useampi kuin yksi, niin mennään sitten aika paljossa ja kun niitä lapsiakin vielä on. Paljonkohan aloittaja juo? Jos vetää lärvit, niin en minäkään taputtaisi.. Yrittäjällä ei minusta ole varaa suurempaan juhlimiseen ja jos toinen juhlii, on toinen kotona lasten kanssa, niin taitaa siinä yritys jäädä vähemmälle. Ehkä rouvalla on jäänyt putki päälle ja ties vaikka löytyisi niitä miehiäkin... En välttämättä usko aloittajan olleen ihan totuudenmukainen. Päätelköön jokainen itse

        Onko sulla luki- vai joku muu häiriö? Mitä hittoa kyselet selviä asioita, joihin kaikkiin aloittaja on antanut täällä vastauksen! Vastaus: siksi, että niistä paistaa oma ahdas asenteesi; eli ei lupaa!


      • KALLE KELLO
        Ei h-i ! kirjoitti:

        Onko sulla luki- vai joku muu häiriö? Mitä hittoa kyselet selviä asioita, joihin kaikkiin aloittaja on antanut täällä vastauksen! Vastaus: siksi, että niistä paistaa oma ahdas asenteesi; eli ei lupaa!

        Uskoksä kaikki jutut (tämä mukaanlukien), mitä näillä palstoilla aloittajat kertoo?? Jos, niin ei taida oikeasti sullakaan mennä hyvin ja olet suoraan sanottuna kusetettavissa.. Eiköhän tuokin aloittajaämmä kirjoittele asiansa itselleen suotuisaksi, aivan varmasti. Ajatteles nyt mitä aloituskirjoituksia tänne tulee, kaikki aloittajat ovat niin helvetin täydellisiä, että sellaisia ei oikeasti ole oikeassa elämässä. Asioihin tarvitaan aina kaksi. Mieti nyt vähän. Muijalla on alkanut 5-kympin villitys, ottaa kuppia, käy "tansseissa" ja on iso velkainen firma ja palkattuja työntekijöitä xx kpl, joiden työllisyydestä on suuri vastuu.. Mitähän pitäisi tehdä? Sanoisin, että edelleenkin pitää satsata ja käyttää voimavaroja firmaan (varsinkin näinä aikoina), kyllä siinä hummaamiset pitää jäädä toissijaiseksi. Mutta akalla on viidenkympin villitys ja aivan varmasti vieras houkuttelee. En pistäisi kaikkea ukon syyksi, koska ukko ei ole kirjoittelemassa täällä omia tuntojaa. Muija pelaa omaan pussiinsa


    • traviaman

      itse laskisin plussat ja miinukset...paljonko omaisuudesta jäisi velkojen jälkeen uuteen alkuun?
      itse eronnut ja aloittanut reilulla miinuksella,enkä ole katunut ikinä,koska mitään et täältä mukaan saa...etkä koskaan tänne palaa.
      mutta jokainen elää niinkuin haluaa,mutta toivon sinulle todella paljon voimaa,oikeiden päätöksien tekoon.

      • Ksjlksdklsdslk

        Traviaman hyvä vastaus järkevä ja asiallinen. Otan kantaa" toiselta puolen " ehkä minunkin olisi pitänyt lähteä......"määräilen" puolisoani...koska kun hän lähtee tyttöjen iltaa viettämään hän tulee aikaisintaan seuraavana päivänä kotiin ja silloinkin aivan turvat täynnä, hyvä kun pystyy kävelemään taksista sisälle. Lasten kannalta tällaiset "juhlareisut" ovat todella ikäviä, he eivät voi kutsua kavereita kotiin koska vanhempi makaa ja örisee turvat täynnä vessan ja makuuhuoneen väliä. Hyvässä lykyssä oksentaa sänkyyn ym....niinpä olen kieltänyt puolisoani viettämästä tyttöjen iltaa. Lähes poikkeuksetta lopputulos on aina em. Aina menee överiksi. En voi lähteä hänen kanssaan mihinkään, koska hän juo joka juhlissa tai illanistujaisissa itsensä aivan makkuriin tai karkaa salaa kapakkaan.


      • Henk koht ongelma
        Ksjlksdklsdslk kirjoitti:

        Traviaman hyvä vastaus järkevä ja asiallinen. Otan kantaa" toiselta puolen " ehkä minunkin olisi pitänyt lähteä......"määräilen" puolisoani...koska kun hän lähtee tyttöjen iltaa viettämään hän tulee aikaisintaan seuraavana päivänä kotiin ja silloinkin aivan turvat täynnä, hyvä kun pystyy kävelemään taksista sisälle. Lasten kannalta tällaiset "juhlareisut" ovat todella ikäviä, he eivät voi kutsua kavereita kotiin koska vanhempi makaa ja örisee turvat täynnä vessan ja makuuhuoneen väliä. Hyvässä lykyssä oksentaa sänkyyn ym....niinpä olen kieltänyt puolisoani viettämästä tyttöjen iltaa. Lähes poikkeuksetta lopputulos on aina em. Aina menee överiksi. En voi lähteä hänen kanssaan mihinkään, koska hän juo joka juhlissa tai illanistujaisissa itsensä aivan makkuriin tai karkaa salaa kapakkaan.

        Tosi ikävää, mutta ei tarkoita, että kaikki tyttöjeniltoja viettävät käyttäytyisivät samalla tavalla. Kaikilla naisimmeisillä(kään) ei ole alko-ongelmaa.


      • ongelmia on
        Henk koht ongelma kirjoitti:

        Tosi ikävää, mutta ei tarkoita, että kaikki tyttöjeniltoja viettävät käyttäytyisivät samalla tavalla. Kaikilla naisimmeisillä(kään) ei ole alko-ongelmaa.

        Mutta, jospa aloittajalla, menee muisti ja on väkivaltainen ? Sellaisia naisia on yllättävän paljon. Olen itse soittanut n. 40-vuotiaalle naiselle poliisin, kun tappeli ja piti älytöntä meteliä, oli yksin kotona. Ja tunnen erään naisen, joka juo niin että muisti menee on väkivaltainen päihdyttyään, ikää on yli 40.


      • Aloittajatar
        ongelmia on kirjoitti:

        Mutta, jospa aloittajalla, menee muisti ja on väkivaltainen ? Sellaisia naisia on yllättävän paljon. Olen itse soittanut n. 40-vuotiaalle naiselle poliisin, kun tappeli ja piti älytöntä meteliä, oli yksin kotona. Ja tunnen erään naisen, joka juo niin että muisti menee on väkivaltainen päihdyttyään, ikää on yli 40.

        Aloittajalla ei mene juodessa muisti, enkä ole silloin väkivaltainen.
        Enkä roiku nolosti vieraissa miehissä itseäni tyrkyttämässä.
        Eli alko ei ole aloitajalle ongelma.


      • psykomimmin kokenut
        ongelmia on kirjoitti:

        Mutta, jospa aloittajalla, menee muisti ja on väkivaltainen ? Sellaisia naisia on yllättävän paljon. Olen itse soittanut n. 40-vuotiaalle naiselle poliisin, kun tappeli ja piti älytöntä meteliä, oli yksin kotona. Ja tunnen erään naisen, joka juo niin että muisti menee on väkivaltainen päihdyttyään, ikää on yli 40.

        On naisissakin psykopaatteja. Itselläni miniäkokelas on täysiverinen. Ei anna lapsen nähdä isäänsä kun haluaa itselleen kaiken huomion. Tänään istui luistinkentän laidalla vahtimassa kun isä tapasi lasta.Iän inho naista kohtaan on pohjaton ja nainen vain roikkuu kun haluaa kontrolloida. Viis lapsesta tai kenestäkään muusta. NAinenkin osaa.


      • Ongelmia näköjään
        ongelmia on kirjoitti:

        Mutta, jospa aloittajalla, menee muisti ja on väkivaltainen ? Sellaisia naisia on yllättävän paljon. Olen itse soittanut n. 40-vuotiaalle naiselle poliisin, kun tappeli ja piti älytöntä meteliä, oli yksin kotona. Ja tunnen erään naisen, joka juo niin että muisti menee on väkivaltainen päihdyttyään, ikää on yli 40.

        Miks sie vaivasit virkavalttoo, oisit ite pannu akan rauttoihin.


      • KALLE KELLO
        Aloittajatar kirjoitti:

        Aloittajalla ei mene juodessa muisti, enkä ole silloin väkivaltainen.
        Enkä roiku nolosti vieraissa miehissä itseäni tyrkyttämässä.
        Eli alko ei ole aloitajalle ongelma.

        "alko ei ole aloittajalle ongelma"W. Olen nähnyt näitä henkilöitä, joille "alko ei ole ongelma", pikkuhilljaa määrät suurenee, sitä et huomaa itse, sitä ei huomaa muut. Eräänä päivänä se kuppi menee yli. Ja sinulla on jo mennyt, kun selittelet "alko ei ole ongelma". Tuo lausahdus on se ensimmäinen merkki. Selitystä


      • Aloittajatar
        KALLE KELLO kirjoitti:

        "alko ei ole aloittajalle ongelma"W. Olen nähnyt näitä henkilöitä, joille "alko ei ole ongelma", pikkuhilljaa määrät suurenee, sitä et huomaa itse, sitä ei huomaa muut. Eräänä päivänä se kuppi menee yli. Ja sinulla on jo mennyt, kun selittelet "alko ei ole ongelma". Tuo lausahdus on se ensimmäinen merkki. Selitystä

        Kalle, nyt olet aivan väärillä jäljillä.
        Juon alkoholia vain muutaman annoksen vuodessa. Ne ovat yleensä jotain onnittelumaljoja tms.


    • Niinpä niin

      Joku saman mielinen voisi hänen kanssaan jaksaakin ja elää jopa onnellisena. Mutta mutta....jokainen on tietenkin yksilö ja jokaisella on omiakin haluja ja toiveita joita toisen olisi kunnioitettava, ellei ne ole parisuhteen tuhoksi. Pelkääkö miehesi juuri tätä? Sinun menettämistäsi...? Tai elämän hallinnan menettämistä?

    • 70 / 65

      Totta kai saa kieltää! On sinun asiasi miten suhtaudut kieltoon.

      Mitä miehesi tekisi jos toimisit omin päin?
      Jos sinä menettäisit jotain niin säilyisikö miehesi olotila ennallaan vai paranisiko se?

    • Kahden kauppa

      Ota asia rohkeasti esille miehesi kanssa, jos hän rakastaa sinua niin hän muuttuu, ei halua menettää sinua! Jos ei, niin tiedät mitä pitää tehdä.. Eli pistä vähä painetta peppuun..
      Meillä on vain yksi elämä!

      • Aloittajatar

        Kai se pelkää hallinnan menettämistä.
        Sillä on tosi korkeat moraalistandardit, jotka se kohdistaa sekä itseensä että koko perheeseensä. Se on hyvä/paha asia. Raskasta tietenkin omalla tavallaan, mutta samalla turvallista siinä mielessä, että hän on ns. ”hyvä mies”. Ei tarvitse pelätä, että hän ryyppäisi, hakkaisi, kävisi vieraissa tms.
        Eikä hän kuitenkaan ole huumorintajuton kuivakalle, meillä on monta kertaa tosi hauskaa yhdessä.
        Siksi tunnenkin itseni toisaalta tosi pinnalliseksi, kun tässä valitan...
        Joku kysyi mitä se tekisi jos toimisin omin päin. Se tulisi varmaan hulluksi. Karmea mykkäkoulu, huokailu ja mulkoilu seuraa jo nyt, jos häntä uhmaa.
        Nytkin se vaatii tarkat raportit aina jos olen ollut jossakin kodin ulkopuolella.
        Hän haluaa tietää, mitä olen puhunut ja tehnyt, ja kenen kanssa.
        Asutaan pienellä paikkakunnalla, niin se käytännössä tuntee kaikki samat tyypit kuin minäkin. Ainoastaan työn kautta tutustun uusiin tyyppeihin. Jos kerron jostakin miehestä jota hän ei tunne, se selvästi kokee itsensä uhatuksi.
        Kauppareissut tms on ok, ei se niitä kyttää, paitsi jos ne kestävät tunteja kauemmin kuin yleensä. Silloin se soittaa aina perään.
        Kaikenlaisista iltamenoista (kokoukset tms) se odottaa kuulevansa tilitykset. Ellei rupea oma-aloitteisesti kertomaan, se syyttää salailusta. Salaisuudet on sille myrkkyä.


      • sun pöksyissä
        Aloittajatar kirjoitti:

        Kai se pelkää hallinnan menettämistä.
        Sillä on tosi korkeat moraalistandardit, jotka se kohdistaa sekä itseensä että koko perheeseensä. Se on hyvä/paha asia. Raskasta tietenkin omalla tavallaan, mutta samalla turvallista siinä mielessä, että hän on ns. ”hyvä mies”. Ei tarvitse pelätä, että hän ryyppäisi, hakkaisi, kävisi vieraissa tms.
        Eikä hän kuitenkaan ole huumorintajuton kuivakalle, meillä on monta kertaa tosi hauskaa yhdessä.
        Siksi tunnenkin itseni toisaalta tosi pinnalliseksi, kun tässä valitan...
        Joku kysyi mitä se tekisi jos toimisin omin päin. Se tulisi varmaan hulluksi. Karmea mykkäkoulu, huokailu ja mulkoilu seuraa jo nyt, jos häntä uhmaa.
        Nytkin se vaatii tarkat raportit aina jos olen ollut jossakin kodin ulkopuolella.
        Hän haluaa tietää, mitä olen puhunut ja tehnyt, ja kenen kanssa.
        Asutaan pienellä paikkakunnalla, niin se käytännössä tuntee kaikki samat tyypit kuin minäkin. Ainoastaan työn kautta tutustun uusiin tyyppeihin. Jos kerron jostakin miehestä jota hän ei tunne, se selvästi kokee itsensä uhatuksi.
        Kauppareissut tms on ok, ei se niitä kyttää, paitsi jos ne kestävät tunteja kauemmin kuin yleensä. Silloin se soittaa aina perään.
        Kaikenlaisista iltamenoista (kokoukset tms) se odottaa kuulevansa tilitykset. Ellei rupea oma-aloitteisesti kertomaan, se syyttää salailusta. Salaisuudet on sille myrkkyä.

        Onko tuo sun mielestä normaalia käytöstä? Mieshän osoittaa sulle selvästi, ettei luota suhun, on sairaalloisen mustasukkainen. Ja sä kiltisti alistut. Annahan kun arvaan, mies on vanhempi kuin sinä, sä olet ollut nuori tyttö kun yhteen olette menneet. Eli sä et tiedä, millaista on elää suhteessa, jossa vallitsee molemminpuolinen luottamus. Se ei ilmene toisen vahtimisena. Ootahan vaan, kohta se seuraa sua joka paikkaan. Et pääse edes roskista viemään ilman häntä. Vessan oven takanakin sua odottaa, kyselee, mikä kesti, soititko kenelle yms. Pääsetkö sä ikinä esim. työpaikan tilaisuuksiin, jotka järjestetään työajan ulkopuolella? Veikkaan että et.
        Mä olen ollut sun housuissa. Yhtä hölmö kuin sinä. Luulin miehen alkuaikoina mua aidosti rakastavan, koska halusi mun olevan aina kotona hänen seuranaan. Tilanne meni vuosien myötä siihen, että hän koko ajan luuli, että mulla on vieras mies. Raskasta aikaa oli mulle, koska en mitenkään antanut hänelle aihetta epäilyihin. Lopulta en uskaltautunut yksin edes kauppaan.
        Sun miehesi on sairaalloisen mustasukkainen. Mä otin vuosien "vankeuden" jälkeen eron. Oli pakko, että säilyttäisin oman mielenterveyteni.
        Ihan oikeasti, jos toista rakastaa, ei häntä kahlitse.


      • Jos tilanne on
        sun pöksyissä kirjoitti:

        Onko tuo sun mielestä normaalia käytöstä? Mieshän osoittaa sulle selvästi, ettei luota suhun, on sairaalloisen mustasukkainen. Ja sä kiltisti alistut. Annahan kun arvaan, mies on vanhempi kuin sinä, sä olet ollut nuori tyttö kun yhteen olette menneet. Eli sä et tiedä, millaista on elää suhteessa, jossa vallitsee molemminpuolinen luottamus. Se ei ilmene toisen vahtimisena. Ootahan vaan, kohta se seuraa sua joka paikkaan. Et pääse edes roskista viemään ilman häntä. Vessan oven takanakin sua odottaa, kyselee, mikä kesti, soititko kenelle yms. Pääsetkö sä ikinä esim. työpaikan tilaisuuksiin, jotka järjestetään työajan ulkopuolella? Veikkaan että et.
        Mä olen ollut sun housuissa. Yhtä hölmö kuin sinä. Luulin miehen alkuaikoina mua aidosti rakastavan, koska halusi mun olevan aina kotona hänen seuranaan. Tilanne meni vuosien myötä siihen, että hän koko ajan luuli, että mulla on vieras mies. Raskasta aikaa oli mulle, koska en mitenkään antanut hänelle aihetta epäilyihin. Lopulta en uskaltautunut yksin edes kauppaan.
        Sun miehesi on sairaalloisen mustasukkainen. Mä otin vuosien "vankeuden" jälkeen eron. Oli pakko, että säilyttäisin oman mielenterveyteni.
        Ihan oikeasti, jos toista rakastaa, ei häntä kahlitse.

        ollut tuollainen jo viimeiset kolmekymmentä vuotta, niin tuskin kuule ihan huomenna on vielä se päivä että joka paikkaan seuraa ja stalkkaa...

        Mutta minulla on järkevämpi ehdotus kuin mitä varmaan kellään näistä jotka yrittävät sinua nyt avittaa. Kun seuraavan kerran Jehovan todistajat tulevat ovenne taakse, niin pyydä heiltä kirjanen nimeltä "Perheonnen salaisuus". Saatuasi kirjasen, lue se ensin itse, ja jätä myöhemmin sama miehesi luettavaksi sijoittamalla sellaiseen paikkaan josta hän löytää ja josta huomaat kun hän on sitä lukenut. Sen jälkeen on aika kysyä mitä mieltä hän oli ja alkaa kunnioittavasti keskustella hänen kanssaan tilanteen ratkaisemiseksi molempia tyydyttävällä tavalla.

        Tuon kirjan avulla on nimittäin useampikin saanut perhe-elämänsä taas uuteen kukoistukseen. Suosittelen.


      • herää mummeli
        Aloittajatar kirjoitti:

        Kai se pelkää hallinnan menettämistä.
        Sillä on tosi korkeat moraalistandardit, jotka se kohdistaa sekä itseensä että koko perheeseensä. Se on hyvä/paha asia. Raskasta tietenkin omalla tavallaan, mutta samalla turvallista siinä mielessä, että hän on ns. ”hyvä mies”. Ei tarvitse pelätä, että hän ryyppäisi, hakkaisi, kävisi vieraissa tms.
        Eikä hän kuitenkaan ole huumorintajuton kuivakalle, meillä on monta kertaa tosi hauskaa yhdessä.
        Siksi tunnenkin itseni toisaalta tosi pinnalliseksi, kun tässä valitan...
        Joku kysyi mitä se tekisi jos toimisin omin päin. Se tulisi varmaan hulluksi. Karmea mykkäkoulu, huokailu ja mulkoilu seuraa jo nyt, jos häntä uhmaa.
        Nytkin se vaatii tarkat raportit aina jos olen ollut jossakin kodin ulkopuolella.
        Hän haluaa tietää, mitä olen puhunut ja tehnyt, ja kenen kanssa.
        Asutaan pienellä paikkakunnalla, niin se käytännössä tuntee kaikki samat tyypit kuin minäkin. Ainoastaan työn kautta tutustun uusiin tyyppeihin. Jos kerron jostakin miehestä jota hän ei tunne, se selvästi kokee itsensä uhatuksi.
        Kauppareissut tms on ok, ei se niitä kyttää, paitsi jos ne kestävät tunteja kauemmin kuin yleensä. Silloin se soittaa aina perään.
        Kaikenlaisista iltamenoista (kokoukset tms) se odottaa kuulevansa tilitykset. Ellei rupea oma-aloitteisesti kertomaan, se syyttää salailusta. Salaisuudet on sille myrkkyä.

        Haloo !Lähes 30 vuotta olet katellut tuollasta ukkoa.Taitaa sullekkin vaan merkitä omaisuus ja kulissien pitäminen kun et aiemmin ole hilpassut tuosta suhteest.Lähde hyvän sään aikana ja ala elää.


      • älä puolustele
        Aloittajatar kirjoitti:

        Kai se pelkää hallinnan menettämistä.
        Sillä on tosi korkeat moraalistandardit, jotka se kohdistaa sekä itseensä että koko perheeseensä. Se on hyvä/paha asia. Raskasta tietenkin omalla tavallaan, mutta samalla turvallista siinä mielessä, että hän on ns. ”hyvä mies”. Ei tarvitse pelätä, että hän ryyppäisi, hakkaisi, kävisi vieraissa tms.
        Eikä hän kuitenkaan ole huumorintajuton kuivakalle, meillä on monta kertaa tosi hauskaa yhdessä.
        Siksi tunnenkin itseni toisaalta tosi pinnalliseksi, kun tässä valitan...
        Joku kysyi mitä se tekisi jos toimisin omin päin. Se tulisi varmaan hulluksi. Karmea mykkäkoulu, huokailu ja mulkoilu seuraa jo nyt, jos häntä uhmaa.
        Nytkin se vaatii tarkat raportit aina jos olen ollut jossakin kodin ulkopuolella.
        Hän haluaa tietää, mitä olen puhunut ja tehnyt, ja kenen kanssa.
        Asutaan pienellä paikkakunnalla, niin se käytännössä tuntee kaikki samat tyypit kuin minäkin. Ainoastaan työn kautta tutustun uusiin tyyppeihin. Jos kerron jostakin miehestä jota hän ei tunne, se selvästi kokee itsensä uhatuksi.
        Kauppareissut tms on ok, ei se niitä kyttää, paitsi jos ne kestävät tunteja kauemmin kuin yleensä. Silloin se soittaa aina perään.
        Kaikenlaisista iltamenoista (kokoukset tms) se odottaa kuulevansa tilitykset. Ellei rupea oma-aloitteisesti kertomaan, se syyttää salailusta. Salaisuudet on sille myrkkyä.

        Pimeä mies - sairas persoona. Ei muuta kommentoitavaa.


      • Nyt kävi näin.

        Painetta tuli peppuun, kun söin keskenerästä hernekeittoo. Pakkasten tautta ei voi ies tuulettoo tarpeeks. Ukko otti ja lähti kylille ehtimmään painneettomia peppuja.


      • Molemminpuolinen
        sun pöksyissä kirjoitti:

        Onko tuo sun mielestä normaalia käytöstä? Mieshän osoittaa sulle selvästi, ettei luota suhun, on sairaalloisen mustasukkainen. Ja sä kiltisti alistut. Annahan kun arvaan, mies on vanhempi kuin sinä, sä olet ollut nuori tyttö kun yhteen olette menneet. Eli sä et tiedä, millaista on elää suhteessa, jossa vallitsee molemminpuolinen luottamus. Se ei ilmene toisen vahtimisena. Ootahan vaan, kohta se seuraa sua joka paikkaan. Et pääse edes roskista viemään ilman häntä. Vessan oven takanakin sua odottaa, kyselee, mikä kesti, soititko kenelle yms. Pääsetkö sä ikinä esim. työpaikan tilaisuuksiin, jotka järjestetään työajan ulkopuolella? Veikkaan että et.
        Mä olen ollut sun housuissa. Yhtä hölmö kuin sinä. Luulin miehen alkuaikoina mua aidosti rakastavan, koska halusi mun olevan aina kotona hänen seuranaan. Tilanne meni vuosien myötä siihen, että hän koko ajan luuli, että mulla on vieras mies. Raskasta aikaa oli mulle, koska en mitenkään antanut hänelle aihetta epäilyihin. Lopulta en uskaltautunut yksin edes kauppaan.
        Sun miehesi on sairaalloisen mustasukkainen. Mä otin vuosien "vankeuden" jälkeen eron. Oli pakko, että säilyttäisin oman mielenterveyteni.
        Ihan oikeasti, jos toista rakastaa, ei häntä kahlitse.

        Onneks tuo roskiksen vieminen on hänen hommiaan.


      • Mummeli heräs
        herää mummeli kirjoitti:

        Haloo !Lähes 30 vuotta olet katellut tuollasta ukkoa.Taitaa sullekkin vaan merkitä omaisuus ja kulissien pitäminen kun et aiemmin ole hilpassut tuosta suhteest.Lähde hyvän sään aikana ja ala elää.

        Minkäs minä voin sille, että sinun on elettävä kaupungin vuokrakasarmissa.


      • oo hilijaa

        Älä puhu paskaa, että 30v samanlaisena pysynyt ukko muuttuu, just joo.
        täältä nää onnettomat akat sääliä hakee ja palaavat sit ukkonsa ja ukon omaisuuden luo jatkamaan niille ihan sopivaa elämää. Jos on elänyt tolleen 30v. miks sitä vanhana akkana enää muuttamaan. joku vaihevuotisen inisijän aivopieru taas....


      • Jokaisella on oma
        Aloittajatar kirjoitti:

        Kai se pelkää hallinnan menettämistä.
        Sillä on tosi korkeat moraalistandardit, jotka se kohdistaa sekä itseensä että koko perheeseensä. Se on hyvä/paha asia. Raskasta tietenkin omalla tavallaan, mutta samalla turvallista siinä mielessä, että hän on ns. ”hyvä mies”. Ei tarvitse pelätä, että hän ryyppäisi, hakkaisi, kävisi vieraissa tms.
        Eikä hän kuitenkaan ole huumorintajuton kuivakalle, meillä on monta kertaa tosi hauskaa yhdessä.
        Siksi tunnenkin itseni toisaalta tosi pinnalliseksi, kun tässä valitan...
        Joku kysyi mitä se tekisi jos toimisin omin päin. Se tulisi varmaan hulluksi. Karmea mykkäkoulu, huokailu ja mulkoilu seuraa jo nyt, jos häntä uhmaa.
        Nytkin se vaatii tarkat raportit aina jos olen ollut jossakin kodin ulkopuolella.
        Hän haluaa tietää, mitä olen puhunut ja tehnyt, ja kenen kanssa.
        Asutaan pienellä paikkakunnalla, niin se käytännössä tuntee kaikki samat tyypit kuin minäkin. Ainoastaan työn kautta tutustun uusiin tyyppeihin. Jos kerron jostakin miehestä jota hän ei tunne, se selvästi kokee itsensä uhatuksi.
        Kauppareissut tms on ok, ei se niitä kyttää, paitsi jos ne kestävät tunteja kauemmin kuin yleensä. Silloin se soittaa aina perään.
        Kaikenlaisista iltamenoista (kokoukset tms) se odottaa kuulevansa tilitykset. Ellei rupea oma-aloitteisesti kertomaan, se syyttää salailusta. Salaisuudet on sille myrkkyä.

        Tähän on pakko vastata.

        Meillä mieheni ei todellakaan ole sellainen, että tarvitsisi pelätä ryyppäämistä, väkivaltaa tai yms. Eli turvallinen suomalainen keski-ikäinen suomalainen mies.

        Hän ei harrasta mykkäkoulua tai muutenkaan osoita käytöksellä minulle, että olisi mustasukkainen. Eli jos ottaisin ja lähtisin tyttöjen kanssa ulos nopealla aikataululla niin hän kysyisi seuraavalla kerralla oliko hauskaa. Jos lähden ostoksille hän ei soita perääni ja kysy koska olen tulossa kotiin, ainoataan siitten voi soittaa jos olen ollut 5 tuntia liikenteessä ja siksi yleensä soitaa, että kysyy alkaako hän laittaan ruokaa olenko tulossa koska suunnilleen kotiin.

        Minusta mykkäkoulu on henkistä väkivaltaa ja eräänlainen hallinan väline ja se, että soitellaan koko ajan on todella törppöä.

        Joskus jos kerron tavanneeni jokun mielenkiintoisen ihmisen on hän sitten mies tai nainen ei todellakan ala kuulustelu, vaan ihan normaali keskustelu voi syntyä. Eli häntä kiinnostaa kyllä mitä teen mutta ei vahtiiminen.


      • Leppäkeihäs
        Jos tilanne on kirjoitti:

        ollut tuollainen jo viimeiset kolmekymmentä vuotta, niin tuskin kuule ihan huomenna on vielä se päivä että joka paikkaan seuraa ja stalkkaa...

        Mutta minulla on järkevämpi ehdotus kuin mitä varmaan kellään näistä jotka yrittävät sinua nyt avittaa. Kun seuraavan kerran Jehovan todistajat tulevat ovenne taakse, niin pyydä heiltä kirjanen nimeltä "Perheonnen salaisuus". Saatuasi kirjasen, lue se ensin itse, ja jätä myöhemmin sama miehesi luettavaksi sijoittamalla sellaiseen paikkaan josta hän löytää ja josta huomaat kun hän on sitä lukenut. Sen jälkeen on aika kysyä mitä mieltä hän oli ja alkaa kunnioittavasti keskustella hänen kanssaan tilanteen ratkaisemiseksi molempia tyydyttävällä tavalla.

        Tuon kirjan avulla on nimittäin useampikin saanut perhe-elämänsä taas uuteen kukoistukseen. Suosittelen.

        Hårran pieksut , -
        Vai että Jt- kirjallisuutta , ei sen pahempaa kontrollifriikkiä uskontoa ole olemassakaan , -
        Avaapas siellä suusi ja sano , ettet luota niiden opinselitykseen , niin koko yhdistys ja kaikki siihen kuuluva sukusi alkaa käsitellä sinua kuten oksennusta , - tai esitäpäs - vaimona , ettet usko miehesi Johtajuuteen , niin lennät kuin leppäkeihäs Yhdistyksestäsi.
        Siiä sekin seurakunta on vain uskonnollinen yhdistys , vähän niinkuin urheiluseura , mutta ei näy pitävän missään arvossa kunkaan valtion lakeja , -.
        päätellen mm, kiukuttelusta tietosuojavaltuutetun kanssa .Äläkä sano , etten tuntisi asiaa ,


    • toki saa

      Saahan se kieltää, mutta sulla ei ole mitään velvollisuutta noudattaa hänen käskyjään. Sä olet aikuinen ihminen joka ihan itse vastaa teoistaan.

      • matkaanlähden

        Jos olet kolmenkymmenen vuoden ajan ollut tässä yrittäjyys-suhteessa ja nytkin on suuret velat, niin.. Vanha viisaus on että jos mies ei kolmikymppiseksi tultuaan jo ole varakas, ei taida hän koskaan vaurastuakaan eikä menestyä.
        Firma myyntiin ja pakkaa laukut.


      • Mene jo
        matkaanlähden kirjoitti:

        Jos olet kolmenkymmenen vuoden ajan ollut tässä yrittäjyys-suhteessa ja nytkin on suuret velat, niin.. Vanha viisaus on että jos mies ei kolmikymppiseksi tultuaan jo ole varakas, ei taida hän koskaan vaurastuakaan eikä menestyä.
        Firma myyntiin ja pakkaa laukut.

        Haista kuule pitkä pashka viisauksiesi kanssa. Iästäsi huolimatta ollet jo vanha, mutta elämässä ovat oikeat viisaudet viistäneet sinusta ohi .


    • kehnoa

      Avaus kuuluu jälleen sarjaan Suomi24:n ylläpitäjien pläjäykset....
      Hohhoijaa...

      • yksinkertainenko?

        eh...miksei tää vois olla totta? vai luuletko että kaikki on niinkuin sinä? :D


    • Aikuinen_päättää

      Tuo käytös viittaa melkoiseen mustasukkaisuuteen. Vaikea arvuutella mikä sen mustasukkaisuuden on synnyttänyt, mutta hyvä asia se ei ole. Omassa suhteessani - toki vain 13 vuotta on alusta lähtien ollut lupa mennä ihan normaalisti. Toki välillä joutunut sovittelemaan lasten sairastelun tms. vuoksi, mutta se on aivan eri asia. Kumpikaan ei myöskään ole sen kummemmin tivannut, mitä toiseile on reissussa tapahtunut. Meille toimiva malli, en ole kokenut mustasukkaisuutta, vaikka välillä on ollut ikäväkin.

    • takkiin tulee

      Jos ootte jo 30v olleet yhdessä, niin veikkaan, että sulla on ikää jo yli 50v. Miten sä jaksat kiinnostua jostain tanssiin menosta ja ravintolassa käynnistä, tai ees viittit valittaa täällä tommosista asioista? Taitaa olla 50-kympin villitys menossa, jos niinkuin rehellisiä ollaan. Eiköhän pitäis tässä vaiheessa olla jo henkisemmät asiat etusijalla.

      • rau-mat1

        50 vuotijaat on paremmassa kunnossa kun te nuoremmat peleillä pelailijat ei henkisemmät asiat. kun on vanhempi on monet monet harrastukset tanseista alkaen.


    • baradis

      Siellä on taas yksi sovinisti-ukko, ota kuule hatkat aikoinaan, eikai se ukko sua määrää, tehän olette eri ruumiissakin, sinä olet sinä, et mikään toisen orja tai omistuskappake puhumattakaan tavara. Ollaan jo niin pitkällä sivistyksessä, että ukolla ei ole mitään syytä evätä sinulta minkäänlaisia iloja ystävystyä ja mennä vapaasti. Tottakai se ukko tietää sinut, ettei sulla ole aikomusta jättää vaikka vapauden saatkin, mutta jos ei päästä minnekään niin eiköhän se ole avioliitto siinä. On meillä ukkoja, voi hyvät sylvit, miten ne kehtaa ottaa toisen elämän sehän on yhtä kuin asuisit kellarissa elämäs, yksin.

    • KuilGGe

      "Onko mielestänne normaalia, että mies kieltää vaimolta mm. alkoholin juomisen, tanssimisen ja ns tyttöjen illat"


      On.

      • 44+

        ei ole...aikuinen vastaa itse teoistaan...lapsia voi kieltää mutta ei puolisoa


      • Ollet yksinkertainen

        Mihin aikuinen ihminen tarvitsee luvan? Ja keneltä?


      • Vaimo 37 vuotta

        Hei!
        Ei toinen voi toista omistaa se on vangitsemista. Ei ole oikeaa rakkautta se. Vaikka ukko olisi kuinka ihana. Ei sitä kauaa jaksa. Täytyy olla muitakin ystäviä kun aviomies. Entä jos miehesi sairastuu ja joutuu sänkypotilaaksi vaikka halvaantuu, miten hän sinua määräilee sitten? Mitä järkeä on...? Elämää ei omisteta eikä toista ihmistä. Sano se miehellesi. Etkä ole häntä jättämässäkään, että parasta uskoa se.
        Yhteiselämä vaikka avioliitossa perustuu vapaaehtoisuuteen. Ei se kahlehtimalla onnistu. Miehesi pitää alkaa asiaa miettimään.


    • Alistettu

      Harmillisen osuva aihe.. Itsellä melkein sama tilanne.. Me ollaan tosin oltu yhdessä n.12 vuotta, siitä n. 6 vuotta naimisissa. Kolme pientä, alle 5 vuotiasta lasta ja mies alkanut kahta kauheammin kontrolloida menojani.. Hän itse kyllä saa mennä kavereitten kanssa ulos ja viettää viikonloput kätkien kanssa, mutta jos minulla olisi jokin meno(joita ei usein ole), vetää hän mistä kummallisimmista asoista riidan että minulla olisi paha mieli kun lähden. Kotiäitinä ei minulla liikaa ole omaa aikaa.. Vaikka itsellä on todella paha olo ja kärsin tilanteesta, ei lähteminen ole niin helppoa kun on pieniä lapsia. Riitoja kun on melkein joka päivä mitä kummallisimmista jutuista, ns.pikkujutuista, alkaa vesilasi läikkyä yli, kun niitä on paljon. Välillä mietin että tämä ei ole sitä mitä haluan lasten oppivan yhteiselosta ja avioliitosta; ainaisia riitoja, ja lasten kannalta varmasti olisi joissain tilanteissa parempi että eroaisimme..Mutta mutta... helppoa ratkaisua tuskin näissä tilanteissa on.. Meillä helvetti alkoi siitä kun en enää suostunut olemaan se maahan poljettava, vaan olen myös minä itse, en vain vaimo ja äiti joka tekee kaiken mitä pyydetään!

      • maikkiujk

        Lue Päivi Alasalmen kirja Loistava yksinhuoltajuus.


    • Tyranni.

      Kyllä miehellä on oikeus määrätä vaimonsa asioista. Hyvää hän tarkoittaa, koska rakastaa sinua.

      • Domina!

        Turpa kiinni SIKA! Sinun mielipiteelläsi ei ole mitään arvoa. Häivy!


      • pussikuski1

        kirjoitappa "tyranni" googleen sika ja simpanssi,näet mistä ihminen on kehittynyt ja käy korkeasaaressa tuokio apinahäkin vieressä.


      • Etkö usko?

        Juuri näin.
        Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.


      • Töminä
        Domina! kirjoitti:

        Turpa kiinni SIKA! Sinun mielipiteelläsi ei ole mitään arvoa. Häivy!

        Relaa, baby, please!
        Asenteesi nostaa verenpainetta, mikä on jo kansanterveydellisestikin ajataltuna paha juttu.


      • pussikalja
        pussikuski1 kirjoitti:

        kirjoitappa "tyranni" googleen sika ja simpanssi,näet mistä ihminen on kehittynyt ja käy korkeasaaressa tuokio apinahäkin vieressä.

        Oon käynä ja haju oli paha.


    • menoksi vain

      taitaa oikein narsisti olevan ukkosi mutta älä anna pompotella ei muuta kuin mene ja tapaile muitakin ja älä alistu tuomoiseen pompotteluihin ja määrää itse mitä haluat ja ketä tapailet ..muuta kuin menoksi vain ja pidä hauskaa nämä eivät ole mustalla listalla.

      • Aloittajatar

        Mielenkiintoisia vastauksia kyllä on tullut...
        Arvailijoille tiedoksi, tämä ei ole ylläpidon provo, vaan ihan oikea keissi mun elämästä. Meikäläisellä on ikää 46 vuotta, ja tämä ei ole mikään uusi tilanne, eli tuskin on viidenkympin villitystä...
        Nyt vaan lapset alkaa olla sen verran isoja, että ne lentävät pesästä lähivuosina. En halunnut rikkoa heidän lapsuudenkotiaan, kun he olivat pieniä.
        Ja ukkoni ei ole ulkomaalainen.


      • totuusesiin
        Aloittajatar kirjoitti:

        Mielenkiintoisia vastauksia kyllä on tullut...
        Arvailijoille tiedoksi, tämä ei ole ylläpidon provo, vaan ihan oikea keissi mun elämästä. Meikäläisellä on ikää 46 vuotta, ja tämä ei ole mikään uusi tilanne, eli tuskin on viidenkympin villitystä...
        Nyt vaan lapset alkaa olla sen verran isoja, että ne lentävät pesästä lähivuosina. En halunnut rikkoa heidän lapsuudenkotiaan, kun he olivat pieniä.
        Ja ukkoni ei ole ulkomaalainen.

        Tuttu tilanne, mutta se koti on kyllä ollu jo aikamlisen rikki ilman erojakin. Lapsesi kuluttavat takuulla psykologin ja muiden terapueuttien penkkejä omassa aikuisuudessaan ja ihmissuhteissaan tuossa piiloväkivallassa kasvettuaan.
        Ei kannata hyvvytellä tai jätä kirjoittamatta palstoille.....


    • virtasen pena

      Johan se nyt Raamatussakin sanotaan, että mies on naisen pää ja vaimon tulee olla miehelleen alamainen. Joten sinällään miehelläsi on kyllä oikeus viime kädessä päättää sinun menemisistäsi.Tottakai voit tehdä hänelle ehdotuksia omista menoistasi ja perustella ne hyvin, mutta jos siitä huolimattamiehesi sanoo ei niin kyllä se sitten on ei. Niin se vaan on ja niin sen kuuluu olla.

      Ei nyt tietenkään jokaiseen pikku asiaan tarvitse lupaa pyytää, vaan maalaisjärjen käyttö on sallittua. Raha-asioista puhuttaessa olisi hyvä sopia, mikä on se raja, minkä alittavista hankinnoista ym sinä saat itse päättää. Joku 50 euroa voisi olla sopiva raja.

      • kunnioita vaimoasi

        Vaikka raamatussa sanotaan, että mies on vaimon pää, se ei suinkaan tarkoita, että miehellä on oikeus kaikessa määrätä vaimoaan. Jeesushan opetti, että joka teidän keskuudessanne tahtoo olla suurin se olkoon kaikkien palvelija. Hyvä pää on se joka kunnioittaa toisenkin mielipidettä ja luopuu omastaan toisen hyväksi. Avioliitossa ei suinkaan pomotella. Ymmärrä sinäkin Pena se. Älä ota raamattua virheellisen diktatoorisen toimintasi tueksi.


      • Tuuletin

        Sä olet todella hauska! Joo, alle 50e onkin oikein järkevä summa mistä saa ihan itse jopa nainen päättää. :-D Kaupasta tarttee soittaa miehelle, että tuonko ostokset kotiin vai jätänkö kassalle. Vaateostoksille mies mukaan (reps) ja vuokranmaksuunkin antaa mies luvan. Missä kolossa tuollaiset miehet elää?!


      • virtasen pena
        Tuuletin kirjoitti:

        Sä olet todella hauska! Joo, alle 50e onkin oikein järkevä summa mistä saa ihan itse jopa nainen päättää. :-D Kaupasta tarttee soittaa miehelle, että tuonko ostokset kotiin vai jätänkö kassalle. Vaateostoksille mies mukaan (reps) ja vuokranmaksuunkin antaa mies luvan. Missä kolossa tuollaiset miehet elää?!

        Vähän luetun ymmärtämistä peliin, jos saan pyytää, päätöksestä oli kysymys. Jos mies on päättänyt, että vaimo saa käydä ostamassa itselleen vaikkapa satasen maksavan palttoon, niin toki hän sen saa sen kassalla maksaa vaikka mies ei olisikaan mukana. Ei pitäisi olla liian vaikea ymmärtää...


      • virtasen pena
        kunnioita vaimoasi kirjoitti:

        Vaikka raamatussa sanotaan, että mies on vaimon pää, se ei suinkaan tarkoita, että miehellä on oikeus kaikessa määrätä vaimoaan. Jeesushan opetti, että joka teidän keskuudessanne tahtoo olla suurin se olkoon kaikkien palvelija. Hyvä pää on se joka kunnioittaa toisenkin mielipidettä ja luopuu omastaan toisen hyväksi. Avioliitossa ei suinkaan pomotella. Ymmärrä sinäkin Pena se. Älä ota raamattua virheellisen diktatoorisen toimintasi tueksi.

        Samaa mieltä olen jokseenkin kaikesta mitä kirjoitit. Riippuen vähän siitä, mitä tarkoitat pomottamisella, se kun kuulostaa vähän turhan negatiivissävyiseltä. Mutta jos ja kun kaksi ihmistä asustaa yhdessä, ja toisen mielestä pitäisi remontoida keittiö ja toisen mielestä vaihtaa auto, ja vain toiseen on varaa, niin jommalla kummalla on silloin oltava päätösvalta ja se on siis miehellä. Jos se on pomottamista niin sitten on. Eli keittiö uusitaan ja vaimo saa ajaa vanhalla autolla toistaiseksi ;-)


      • teretulemast 2000-lu

        "Johan se nyt Raamatussakin sanotaan, että mies on naisen pää ja vaimon tulee olla miehelleen alamainen."

        Me elämme 2000-luvun Suomessa, jossa ei millään harrypotter... siis raamatuilla ole mitään valtaa ihmisten elämiin. Nainen on ihan yhtälailla itsenäinen ihminen kuin mieskin ja päättää ihan itse omasta elämästään. Vaimo ei ole miehensä holhouksen alainen (enää tänäpäivänä, onneksi).

        "Raha-asioista puhuttaessa olisi hyvä sopia, mikä on se raja"

        Tästä olen samaa mieltä, mikäli rahojen on sovittu olevan yhteisiä. Toki tämä tarkoittaa sitä, että myös mies on velvollinen konsultoimaan vaimoaan, jos on jotain arvokkaampaa hankkimassa eikä niin, että mies saa mielivaltaisesti tuhlata, mutta vaimon pitää kysyä lupa esim. uusien lenkkarien ostamiseen. Se, mikä tuo raja on, on ihan kiinni perheen varallisuudesta, 50e voisi olla hyvä raja melko vähävaraisessa perheessä.


      • Tuuletin
        virtasen pena kirjoitti:

        Vähän luetun ymmärtämistä peliin, jos saan pyytää, päätöksestä oli kysymys. Jos mies on päättänyt, että vaimo saa käydä ostamassa itselleen vaikkapa satasen maksavan palttoon, niin toki hän sen saa sen kassalla maksaa vaikka mies ei olisikaan mukana. Ei pitäisi olla liian vaikea ymmärtää...

        Heh, sä tosiaan olet hauska! :-D


      • pussikuski1

        raamattu on miesten kirjoittama satukirja.


      • Pikapano+++
        virtasen pena kirjoitti:

        Vähän luetun ymmärtämistä peliin, jos saan pyytää, päätöksestä oli kysymys. Jos mies on päättänyt, että vaimo saa käydä ostamassa itselleen vaikkapa satasen maksavan palttoon, niin toki hän sen saa sen kassalla maksaa vaikka mies ei olisikaan mukana. Ei pitäisi olla liian vaikea ymmärtää...

        Juuri näin. Minä käyn usein kaupassa ilman miestäni ja maksan ihan ite palttooni ja muut vermeet.
        Monesti tuon jopa ukollenikin esim. sukkia, kalsareita ja paitoja. Takit saa kyllä issekseen hakea.
        Joskus koiruuksissani jopa laitan rahaa miehen tilille ja mukaan viestin: Hyvät panot, kiiiitos!


      • äkänen akka

        Miehellä ei ole sen suurempaa oikeutta päättää vaimonsa menemisistä kuin vaimolla miehensä! On sanottava minne menee ja sovittava asioista keskenään. Siinä se vapauden raja!
        Avioerot johtuvat juuri siitä, että tullaan ja mennään miten sattuu.Jos pitää tanssia ja drikkejä naukkailla ,niin tehkää se sitten yhdessä, niin ei tarvitse mitään "ajatella"!
        Mitä ekonomiaan tulee;jos vaimo on kotona ja hoitaa sen ja pitää huolta lapsista, on hän palkkansa ansainnut! Talousrahat ja vaate muut tarvittavat varat käteen tilipäivänä, niin ettei tarvitse joka penniä ruinata ja siitä selostusta antaa. Kotona olevan työ on kotona ja se ei rajoitu 8:aan tuntiin, vaan on ympärivuorokautinen!
        Kun mies tulee "palkkatyöstään" odottaa kotona makoisa päivällinen ja kahvit! Sen laittaja tiskaa ja siivoaa keittiön. Itse oikaiset sohvalle ja kohta kuuluu kuorsaus! Tai pistäydyt kylän kaljakellarissa "katsomassa", onko naapurin ukko paikalla!
        Kunnon miehelle kyllä mielellään yhtä ja toista vapautta sallii!
        Jeesus muuten asetti miehelle aikamoisen velvoitteen:"Mies RAKASTAKOON (käsky) vaimoaan ,niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ANTAEN HENKENSÄ SEN EDESTÄ!".
        Olettekos valmiita kuolemaan tämän heikomman (?) astian puolesta?


    • Jsk1234

      Ei ole normaalia.

      • usko1

        Onko tollasia Penoja ihan oikeesti vielä olemassa? HUH!


      • Namusetä***
        usko1 kirjoitti:

        Onko tollasia Penoja ihan oikeesti vielä olemassa? HUH!

        Sinä se uskot kaikkeen höpinään. Jos tänne olisi rekisteröidyttävä pankkitunnuksilla, olisi meno ihan toisenlainen.
        Nyt täällä temmeltävät satutädit ja -sedät.


      • odotellessa
        usko1 kirjoitti:

        Onko tollasia Penoja ihan oikeesti vielä olemassa? HUH!

        ON niitä ,täytyy ollakkin,oikeita miehiä .On nähty tilanteita ,nainen kantaa itsensä ja perheen varallisuutta sinne tanssi juttuihin.Siis mies olisi tyhmä jos antaisi naisen pilata perheen maineen, nainen ulos, ja miehelle kunniallinen vaimo ,kunolliselle tulijoita on. ELI NYT KIIRUUSTI TANSSIMAAN ja naisteniltaan ja juokkin kunnolla, pian on vapaa yksi kunnonmies, niitä kaivataankin.


      • foliohattu pois!
        Namusetä*** kirjoitti:

        Sinä se uskot kaikkeen höpinään. Jos tänne olisi rekisteröidyttävä pankkitunnuksilla, olisi meno ihan toisenlainen.
        Nyt täällä temmeltävät satutädit ja -sedät.

        Namusetäkö uskoo, ettei tuollaisia penoja ole oikeasti??? Nyt hei silmät auki, ei tämä Suomikaan mikään pilvilinna ole, missä asiat ovat niin hyvin ettei paremmasta väliä.


    • otan osaa kohtaloosi! Mä oon kattellut tollasta koko lapsuuteni isäni oli tollanen mustasukkanen narsisti joka ei laskenut vaimoaan edes kauppaan.
      Äiti kävi töissä opena ala-asteella ja isä oli opena viereisessä luokkahuoneessa joten pysty vahtimaan äitiä koko päivän ei äiti saanut mennä etes opettajanhuoneeseen kahville piti pysyy luokassa koska opettajanhuoneessa oli miesopeja joita äiti vikitteli isän mielestä vaikka niin ei koskaan käynyt.
      Kun me lapset oltiin pieniä isä harrasti kaikenlaista mutta äiti ei saanut poistua kotoa.
      Isän ollessa omilla teillä meillä oli aina joku vahtimassa äitiä eikä meitä,
      Äiti ei saanut harrastaa mitään eikä ostaa vaatteitakaan vaan joutui tyytymään siihen mitä isä sattui joskus tuomaan jos muisti!
      Vaikeaahan se eroajatus on mutta omasta kokemuksesta miehesi ei muutu eikä arvosta sinua vaan haluaa kahlita sinut hellan ja nyrkin väliin ja se ei mielestäni ole oikein.
      Sinulla on oikeus elää omaa elämääsi niinkuin parhaaksi näet eikä kenenkään kuulu kahlita sinua milläänlailla.
      Jos miehesi ei hyväksy sinua sellaisena kuin olet kaikkine haluinesi harkitsisin omaan asuntoon muuttamista edes väliaikaisesti kunnes tunteesi varmistuvat haluatko jatkaa vahdittana olemisena vai voitko paremmin omassa asunnossa jossa kukaan ei vahdi sinua kuin pientä lastaa.
      Kaikkea hyvää sinulle teit sitten millaisen päätöksen hyvänsä.T: vapaa kuin taivaan lintu

      • Pii on 3.0

        UUsimman tutkimuksen mukaan ihmisten keskimääräinen yhden liiton kestoaika on 2 vuotta , 2 kk ja 14 päivää .
        eli sen pitempään ei yhtä avioliittoa ole tarkoitettukaan ,- luonnonvalinnassa ,-
        Ja se oman tekemisen hinku ei ole siinä , että toinen ei päästä , vaan siinä ,että se perimmäinen syy siihen poltteluun , että pitäisi päästä tanssimaan , on jokaisella siellä jalkojen välissä .
        ei sitä kukaan tansseihin mene, ei varsinkaan yksin , muuta kuin leviäluonteisemman seuran toivossa .
        Kyllä minä tiedän , olen varsinaisen kilpatanssiseuran jäsen .


    • aina on vaikeuksia

      Kyllä nyt kuitenkin kannattaa miehesi kanssa keskustella asiasta. Kyllähän se alkoholin käyttö voi hyvinkin johtaa ikäviin seurauksiin. Saattaisi olla, että tapaat jonkun ihanan miehen ja sitten vuoden kuluttua todetan hänen olevan pelkkä paskaläjä ja elämäsi tuhoaja. Harkitse tarkoin, että et tee tyhmyyksiä.

      • Toisinan ei ole

        "Saattaisi olla, että tapaat jonkun ihanan miehen ja sitten vuoden kuluttua todetan hänen olevan pelkkä paskaläjä ja elämäsi tuhoaja."
        Semmosenhan se on jo löytäny! Nyt vois olla parempi säkä ja löytyis joku joka olis ihana vielä myöhemminkin!


      • Pii on 3.0
        Toisinan ei ole kirjoitti:

        "Saattaisi olla, että tapaat jonkun ihanan miehen ja sitten vuoden kuluttua todetan hänen olevan pelkkä paskaläjä ja elämäsi tuhoaja."
        Semmosenhan se on jo löytäny! Nyt vois olla parempi säkä ja löytyis joku joka olis ihana vielä myöhemminkin!

        Joo , että löytyskin sellanen iiihana renttu !
        Mikä säkä !


    • Yari14

      Oletko 30-vuotta elänyt noin huh huh ????? Otan osaa

    • älä antaudu

      Elääkö hän, kuten opettaa vai onko hänellä omia ystäviä, tanssi-iltoja kaverien kanssa jne.? Taitaa pelätä, että teet samaa kuin hän itsekin, jos on.
      No mielestäni sinun kannattaisi nyt pitää pieni puhuttelu. Kerro, että olet tyytymätön ja haluat omia ystäviä joita tapaat silloin kun se sinulle sopii. Jos hän alkaa vetoamaan avioliittoonne, niin voit muistuttaa että olet siinä vapaasta tahdostasi ja haluat käyttää sitä myös elämäsi elämiseen. Meillä kaikilla on vain yksi mahdollisuus ja jos sinä tarvitset jotakin, se pitää ottaa. Ehkä teillä on asumusero edessä vaikkapa toistaiseksi, jos mies ei ymmärrä antaa enemmän ohjia.

    • vapaaksi.

      Aikuisena ihmisenä määräät kaiken itse elämässäsi. Alkoa ei tarvii juoda liikaa, riittää yks annos tai kaksi. Tyttöjen illat ovat sallittuja, mutta mitä niissä tapahtuu? Ja missä ne ovat? Eikö mies voisi tanssia kanssasi? Miten kieltää tanssimisen, siis minkälaisen? Päätä toki omista tekemisistä täysin. Ei kukaan kiellä. Mutta alkoa ei ole pakko kiskoa, tanssia vieraiden miesten kanssa ja mennä laivalle tyttöjen kanssa. Ettei loukkaa. Mitä mies itse tekee?

      • vapaaksi.

        Tai jos kontrolloi ja määrää liikaa, ootko oikean kanssa? Vai onko se ihan muunlaista.


    • jdkfjasd

      Toi on ihan OK jos elät kivikaudella. Mutta mikäli tapaat vahvemman uroksen saat lähteä myös sen mukaan koska se suojelee sinun laumaasi paremmin

    • tyhymät

      MIkä tässä oikein mättää? Akan on toteltava ja tehtävä mitä mies viisaampana määrää. yksinkertaista.

      • Ollet yksinkertainen

        Sekä aloittajan mieäs että sinä ette aivoitustenne perusteella ole viisaampia.


      • hynynenä

        Nuih un ja sitä ränthyä esiin sillo ku käsketää


    • Reasonable!

      Ei ole normaalia, , , liiankin tavallista, ehkä!
      Turha tähän on mitään narsismi, tms, diagnoosia vetää.
      Alat yksinkertaisesti uhmaamaan tuollaisia sääntelyjä vastaan. Toteat vain, että hallitset omaa elämääsi. Ihminen kun vain on useasti sellainen, että "ottaa köyttä" niin paljon kuin sitä annetaan, joten alapa vetämään sitä köyttä omaan suuntaan! Mutta ole sinä viisaampi ja edellytä saavasi valtaa omiin ja tietysti yhteisiinkin juttuihin järkevässä määrin.

    • Ansku1:)

      Siul on oikeus siun omiin tunteisiin :)

      • Antsku =)

        Mie romahan :)


      • Tolokun mies
        Antsku =) kirjoitti:

        Mie romahan :)

        Minnuu pierettää ;)


    • tintde

      Voi hyvänen aika mihin olet itsesi antanut laittaa. Sulla on oikeus tehdä elämällesi mitä haluat, ei aikuinen ihminen tarvitse lupaa omiin ystäviin tai tekemisiinsä keneltäkään. Onpa miehesi sinua alistanut. Pistä piste tuohon hommaan ja ala elää elämääsi. Keksiköön miehesi itselleen omat viihdykkeensä.

      • Voi hyvänen aika

        Kyl luppoo on kysyttävä ja näihä se on nähtävä.
        Mie kyselen aina mieheltä onko sillä rahhoo jos mään vaikka paikallisseen....
        Aina oun suana vastaukssen.


    • Perheen pää

      Naisen paikka on nyrkin ja hellan välissä ellei satu olemaan duunissa!

    • Tremu

      Niin ja jos akka tulee nalkuttamaan olohuoneeseen kun mies katsoo esim urheilua telkkarista niin mies on siinä tehnyt pahan virheen. Nimittäin se kettinki on liian pitkä jos akka hellan äärestä ylettää olkkariin. Kyllä miehen sana on laki! Ja ei akalla oo mitään oikeuksia lähtee kylille kannikkaa jakamaan.

      • Sohvafilosofi

        Kyllä moni mies ei muista, että lieka on oltava passelinpituinen, ei lyhyt eikä pitkä.


    • 30 vuotta

      Aloittaja, mitä tapahtuisi jos vain menisit tanssimaan, tyttöjen kanssa ulos ja muuten tapaisit omia ystäviäsi. Jos vain riitaa niin sitten riitelette ja sanot oman mielipiteesi. Itse tein niin, kesti noin viisi vuotta ja mies huomasi, etten sitä pahemmaksi muutu vaikka menen, päinvastoin.

      Jos mies lyö tai pitää letistä kiinni niin sitten en tiedä. Muutenkin on kyllä omituisia neuvojia. Minusta neuvoa voi vain se joka on samantyypisen elämän kokenut. Ei kukaan muu.

      • Kapsee

        Mitä hiivatin tyttöjä ne vanahat akat ouvatten, kapsuja kai...


    • nykyinen sinkku...

      Niinpä...tutulta kuulostaa ja itselläni paloi lopulta pinna ja muutin pois...
      ei se ole ihmisarvoista elämää...
      Itsekin yritin miellyttää ja toimia miehen mielen mukaan...mutta vaatimukset vaan kasvoivat, jos yritin "kapinoida" tuli vaan huutoa kiittämättömyydestä...

      Ihmettelijöille tiedoksi...tuollainen tilanne kehittyy pikkuhiljaa eikä sitä edes huomaa ennenkuin sattuu jotain mikä "herättää"

      ja kuten aloittaja totesi toisessa kirjoituksessa...yhteinen koti, lapset ja velat yms painaa myöskin vaakakupissa jonkin verran...ihan heppoisin perustein ei liitosta lähdetä...

      • Aviomies

        "Itsekin yritin miellyttää ja toimia miehen mielen mukaan", , , , MIKSI??


      • Siksi
        Aviomies kirjoitti:

        "Itsekin yritin miellyttää ja toimia miehen mielen mukaan", , , , MIKSI??

        Onpa tyhmä kysymys. Niinhän ihminen tekee, jos 'rakastaa' ja naiset valitettavasti tekevät niin siihen tiettyyn pisteeseen asti. Siinä pisteessä tapahtuu tuon "nykyisen sinkun" tarkoittama herääminen.


      • Aviomies
        Siksi kirjoitti:

        Onpa tyhmä kysymys. Niinhän ihminen tekee, jos 'rakastaa' ja naiset valitettavasti tekevät niin siihen tiettyyn pisteeseen asti. Siinä pisteessä tapahtuu tuon "nykyisen sinkun" tarkoittama herääminen.

        Perustelepas, miten tuo oli tyhmä kysymys, tai miten niin "naiset valitettavasti tekevät niin, , ,"
        Mitenkäs miehen mielen mukaisesti toimiminen liittyy rakkauteen, tai 'rakastamiseen'?? Ripustautumiseen ehkä kyllä.


      • -Saara_
        Aviomies kirjoitti:

        "Itsekin yritin miellyttää ja toimia miehen mielen mukaan", , , , MIKSI??

        Minäkin toimin ja hyvin pelittää: mulkeroakin saan metreittäin eli mikä mättää?


      • Homma on saletti.
        Aviomies kirjoitti:

        "Itsekin yritin miellyttää ja toimia miehen mielen mukaan", , , , MIKSI??

        Tyhjän saa pyytämättäkin.


    • eki erkinpoika

      Rouvalla tekee vierasta munaa mieli. Mutta anna sen mennä, jos siltä tuntuu. Katuen hän tulee sieltä vierailta retkiltään sun kainaloosi kyllänsä saaneena.

      • Routaa porsaan kotii

        Katuen tulee kyrp ää saaneena ja voipipa tuliaisina olla vaikka satinkaiset.


      • Pitkäaikaistyötön

        Mulukut oli männäviikolla tarjouksessakin.


      • Kiguli
        Pitkäaikaistyötön kirjoitti:

        Mulukut oli männäviikolla tarjouksessakin.

        Mulukkuja suap nyttii halavalla.


    • Onnen taikaa

      Kyllä se miehen on päätökset tehtävä ja naisen toteltava, näin biologia määrää ja parisuhde säilyy onnellisena!

      • Kokemus puhuu

        Ja jotkut todelliset kana-ämmät raahaa vielä turkista ja muista
        muslimimaista tuhat kertaa pahempia kotiterroristeja kuin suomi jukolan
        jussit ikinä!!!Turpiin tulee koko ajan ja liikut kiinni!Siis näiden mutiaisten kaa!


      • tyhymätrolli

        Sulla on kyllä astetta erikoisemmat bilsankirjat selvästi olleet. Ps. Henry Laasanen ei ole biologi!


      • Onnentaika

        Näinikkään. Mitä sitä turhaan monimutkaistaa itsestäänselviä asioita.


    • Äippä elää

      Ota irtiotto toviksi ja vaihda Irakin, tahi Turkin suklaasilmään.
      Saat nauttia vapaudestasi ja naiseudestasi ...ja rahoistasi.

      Eikä tarvitse olla suomijuntin alistamana.
      (. Kokemusta jo kohta kuukauden ajalta ja ihanan kansainvälinen fiilis ! )

      • Made in Finland

        Kyllä turkkilaiset ja muut ählämit saavat puolestani olla rauhassa.


      • suolinkainen

        (. Kokemusta jo kohta kuukauden ajalta ja ihanan kansainvälinen fiilis ! )

        Salli mun nauraa ja pierrä samanaikaisesti!

        Ota ja avioidu Turkkiin niin et vuoden päästä enää nettiin kirjoittele etkä valittele kurjuuttasi suoli24 palstalla.


      • junttiakka

        Minä puolestani suosin vain ja ainoastaan suomijuntteja.


    • huuuuuuuuuuuuuuuuuuu

      Helppo tämä tilanne ei varmasti ole. Pistä plussat ja miinukset papaerille. Ero voi olla ainoa järkevä ratkaisu. Saat vapauden hengittää ja voit löytää viellä uuden onnen! Ihmettelen kovasti että olet jaksanut elää narsistin kanssa näin kauan. Jos pelkäät jääväsi ihan yksin rahattomana ja velat niskassa jossain vuokra asunnossa silloin on toki kärsittävä ja jatkettava kuten tähän asti. Käy kysymässä neuvoa vaikka oikeusavustajalta omaisuuden ja velkojen suhteen.

      Mustasukkaisuus on sairaus joka ei parane!!!!!!!!!!!!!!
      34

    • morjens1

      Ennenhän nainen oli miehen omaisuutta, taitaa suomessa vieläkin olla päällä tuo että mies on perheen pää. Hyväksy tosiasiat.

      • huhuuuuuu

        Meillä mies on useimmiten päällä ja se passaa mulle oikein hyvin: hän on köykäinen ja minä painava.


      • kumi-Roope
        huhuuuuuu kirjoitti:

        Meillä mies on useimmiten päällä ja se passaa mulle oikein hyvin: hän on köykäinen ja minä painava.

        Kyllä miehen paikka on naisen päällä aina.


    • itsekin jo 30v avios

      Hei!,luin noita kirjoituksia ja tulin siihen tulokseen että täällä on näitä viisaita jotka osaavat neuvoa toisia vaikka oma elämä olisi päin H-tiä.
      täytyisi tuntea ihmisiä aika perusteellisesti ennenkuin rupeaa neuvomaan täytyisi tietää miten esim.seksi tuossa suhteessa toimii ym....ym..
      Itse en tulisi täältä kysymään neuvoa kun tietää millaisia ohjeita saa joku sanoi tuossa että kyllähän se "avioliittolupauskin jotain sanoo" ja sen kyllä uskon minäkin .
      Koettakaa hyvät ihmiset päästä yhteisymmärrykseen kun olette jo niinkin kauan tehneet yhteistä taivalta,ei se avioero ole mikään ratkaisu, pitäisin eroa enemmän pakoonjuoksuna ja tekona ettei kuuntele toista osapuolta lainkaan.

      • Tässä on

        harvinaisen järkevä kannanotto sekä tästä keskustelusäikeestä sekä myös aloittajan ongelmaan.


    • Oman onnensa seppä

      Kysyjälle:
      Tekstissäsi jo itse vastaatkin omaan kysymykseesi. Jo nimimerkkisi kertoo, mitä haluat - päästä vapaaksi! Olet jo huomannut, että et halua enää sopeutua miehesi sanelemiin sääntöihin ja haluat itse päättää omista tekemisistäsi.

      Jokaisen meistä onnellisuutesi on omissa käsissäsämme. ja vastaamme siitä itse itsellemme.

      Katkeruus kuultaa jo läpi kertumuksestasi, se ei tee hyvää sinulle, suhteellesi mieheesi eikä mahdollisille lapsillesikaan.Toivottavasti löydät sopivan tavan päästä siihen, mitä loppuelämältäsi toivot!

    • järki käteen

      Kyllä mun täytyy todeta,että narsismista ja mustasukkaisuudesta tuossa on kyse.Miksi huomasit tilanteen vasta nyt,30 vuoden jälkeen? Pitäisi hälytyskellojen soida jo paljon aikaisemmin.Tee nyt asialle jotain,että ei mene vielä pahemmaksi.Pelasta itsesi ja lähde pois,ei tuollainen ole enää normaalia avioliittoa.

      • Järjen hiven

        Aloittaja ei kerro yhtään sellaista esimerkkiä, että voisi sanoa kyseessä olevan narsismin. Ihmisillä on muitakin persoonallisuus- ja luonnehäiriöitä ja narsismin tunnusmerkit ovat erilaiset. - Tosin kaikissa meissä asuu pieni narsissi ja on olemassa myös tervettä narsismia.


      • naiselle juoksu
        Järjen hiven kirjoitti:

        Aloittaja ei kerro yhtään sellaista esimerkkiä, että voisi sanoa kyseessä olevan narsismin. Ihmisillä on muitakin persoonallisuus- ja luonnehäiriöitä ja narsismin tunnusmerkit ovat erilaiset. - Tosin kaikissa meissä asuu pieni narsissi ja on olemassa myös tervettä narsismia.

        Niinpä voihan olla luonnehäiriö naisella ja miehelläkin, tekee mieli pilata hyvä suhde, ja häväistä lapset ja puoliso. Milläs eniten nauretaan kun juoksuhaluisella puolisolla.Kauttaaikojen on työkaverit ilkkuneet humalassa hilluja perheen häpäisijällä, olipa mies tai nainen. Monika haluis olla naimisissa tai samankaton alla jolla kylä nauraa, ja mies tässäkin tapauksessa saisi ilkkumisen osakseen.Vai ollaanko nykyaikana kaukana sivistyksestä.Ihmekumma kun mun piireissä on moraalinen elämä perheillä,ja kukaan ei häpäise puolisoaan tai itseään.


      • Mitä muuta hukassa?
        naiselle juoksu kirjoitti:

        Niinpä voihan olla luonnehäiriö naisella ja miehelläkin, tekee mieli pilata hyvä suhde, ja häväistä lapset ja puoliso. Milläs eniten nauretaan kun juoksuhaluisella puolisolla.Kauttaaikojen on työkaverit ilkkuneet humalassa hilluja perheen häpäisijällä, olipa mies tai nainen. Monika haluis olla naimisissa tai samankaton alla jolla kylä nauraa, ja mies tässäkin tapauksessa saisi ilkkumisen osakseen.Vai ollaanko nykyaikana kaukana sivistyksestä.Ihmekumma kun mun piireissä on moraalinen elämä perheillä,ja kukaan ei häpäise puolisoaan tai itseään.

        Sulla on nyt menneet puurot ja vellit sekaisin. Sivistynyt ihminen ei ilku kenenkään yksityiselämän asioita missään eikä kenellekään, koska ne eivät kuulu muille kuin asianosaisille ja oikeasti sivistynyt, sydämen sivistynyt tietää tämän, muut eivät.

        Eikä sivistynyt ihminen myöskään välitä pätkän vertaa siitä, mitä kylä tai työpaikka selän takana ilkkuu. Arvaas mix? Koska selän takana puhuminen on typeryyden ensimmäinen merkki ja typerällä tuskin on moraaliakaan.


    • Minua ei omisteta

      Woihan hittolainen, että tämä ketju oli ikävää luettavaa; vuosi on 2014 ja asenteet kuin pimeältä keskiajalta. Surullista, ettei ihminen kehity lainkaan, vaikka tekniikka harppaa huimia loikkia koko ajan.

      Tiedän täydellisesti mistä aloittaja kertoo, täälläkin menettämistä pelkäävä mustispipi, keskenkasvuinen aikuinen koetti rajoittaa toisen elämän oman napansa ympärille. Jooo-jooo, oma syyni, mutta se ei ole, miten tyttölapset historian havinassa ovat kasvatetut.

      Nykyvaiheessa en voi kuin kiittää Luojaani, että sain jostain taistelutahdon ja -voimat riuhtaista itseni kahleista irti. Eronnut en, kuin monet täällä kertovat, minä vain päättäväisesti näytin, että kuljen oman tieni, omat polkuni, omat menoni enkä mihinkään niistä tarvitse lupaa. Eiväthän aikuiset lapsemmekaan enää kysele lupia, miksi mun pitäisi.

      Loputtomiin, sanattomiin mykkäkausiin aloin suhtautua välinpitämättömästi. Jos aikuinen ihminen tekee niin, hän voi tehdä niin hamaan hautaansa asti eikä sille kukaan muu mitään mahda. Paras osoitus siitä, että oikea aikuisuus ei ole vielä edes aloittanut taivaltaan ihmisen pään sisällä - eikä varsinkaan syrämessä - kummassakin paikassa on ahdasta, pimeää ja tunkkaista.

      • ugifyudtysrtdytfuygi

        Kiva että olet selvinnyt tilanteesta. Noita perhemurhiahan tapahtui muutama vuosi sitten sangen paljon, tapahtunee edelleenkin.

        Kysymys noissa on aikalailla varmasti ollut siitä, että perheen äiti, vaimo, nainen on alkanut elää omaa elämäänsä ja mies on menettänyt järkensä.


      • Vapaa silti
        ugifyudtysrtdytfuygi kirjoitti:

        Kiva että olet selvinnyt tilanteesta. Noita perhemurhiahan tapahtui muutama vuosi sitten sangen paljon, tapahtunee edelleenkin.

        Kysymys noissa on aikalailla varmasti ollut siitä, että perheen äiti, vaimo, nainen on alkanut elää omaa elämäänsä ja mies on menettänyt järkensä.

        Olen kanssasi samoilla linjoilla. Joka tragedian kuultuani olen pysähtynyt; taas? Piti ruveta funtsimaan, mikä niissä seisauttaa sisimpäni ja sieltä unohduksen suosta se nousi; kahleen nimi oli pelko, pysyin paikoillani pelottelulla enkä uskaltanut kunnon riuhtaisua irti ottaa. Tein sen sitten toisella tavalla, ehkä nätimmin ja väsyttämällä, juurikin kai siksi, että toinen sai säilyttää kasvonja ja pitää järkensä.


    • Oma tahto

      Ihmisellä pitää olla oma tahto!

      • VAPAA-vapaaN

        Kylläpä on kuin elämääni aloittaja kertoisi mulle vaan riitti otin eron..ensin muutin omaan asuntoon...tapasin työkavereita joista monesta tuli ystäviä ja jopa auttajia siinä tilanteessa yksin en olis jaksanut....MIes äityi lopulta niin mustasukkaiseksi.että löi..oli mustaa silmää hiuksistakin repi,kun en enää lupaa kysellyt.Oli sitten helpompi lähteä...nuolla haavojaan.Entä se uusiomakoti talo auto...ne jäi enkä ole katunut niitä asuisin vaikka mummon mökissä ajattelin ..NIINPÄ kaksi tervettä kättä oli ja mienterveys EI ihan nollassa vielä...ja sen takia just lähdin en vaan jaksanut enää..Poikani ovat aikuisina kiiteleet .Äitini itki sitä että menetin niin paljon....no maalista sanoin minä en niitä hautaani vie...ne jää lapsille..ja äiti on myöhemmin sanonu minulle sinulta ei mitään puutu on kaunis maksettu osake uusi oma auto pihalla..Kävin siis eroni jälkeen ammattiin joka oli unelma sinnekään ei mies päästäny hakemaan ei yliopistoon ei mihinkään ..ja kun opiskelusta alkoi uusi elämäni..voin sanoa VAPAA OON en huoli ketään komentamaan..SINKKU on hyvä olla ..jotenki kai siitä jäi mielen sopukoihin pelko tästä..Olen tavannut kivoja miehiä mutta he ovat ystäviä en laske suhdetta pidemmälle...en halua jakaa elämääni...minulla on ihanat lapset..Odotankin että joku päivä isoäiti olla saisin...se on unelma .Raha vastaan Vapaus....minä VOITIN !


    • Nyt lentoon

      Yksinkertaista: Joko päätät tehdä asialle jotain tai sitten et tee! Muutosta haluavan on aina tehtävä sille asialle itse jotain, eikä odottaa ihmeitä tapahtuvaksi!
      Sitä saa aina tyytyä siihen, mihin antaa itsensä tyytyä! Miehelläsi on huono itsetunto ja pönkittää sitä tuolla tavalla... Harmittavaista, että olet alkanut vasta näin myöhään kapinoida, joten tuosta irtiotosta voi tulla vaikea...mutta hyvä, että tässäkin vaiheessa olet havahtunut!! Sulla elämää vielä paljon edessä, sillä parhaassa iässä olet. Mieti. Yksi elämä meillä on ja siitä pitää tehdä hyvä ja elämisen arvoinen retki! Tämä elämä mikään miesten yksinoikeus ole, hyvä ja onnellinen elämä. Kaikille se kuuluu ja vapaus olla sellainen kuin on! Avioliittoon ei pitäs mennä vissiin kenenkään, jos on tollanen vankila toiselle...alkaa näyttää siltä hyvin monilla... Tsemppiä aloittajalle!!

    • aijaaa

      En ole puolesta enkä vastaan pikemminkin päinvastoin!

    • omega3

      hmm. mun mielestä parisuhteen rajojapitää kokeilla- kunnioituksen rajoissa KUITENKIN. mene baarin,PIDÄ HAUSKAA, tule humalassa kotiin, ja vaähän myöhässä, kja kato, mitä äijä sanoo. kato suoraan silmiin äläkä sano mittään, jos se seuraavana päivänä naputtaa vielä niin JÄTÄ. Tai sitten parisuhteenne saa uutta piristystä, ukko huomaa virheensä ja ihastuu, kun akka ei olekaan tossun alla.
      lopputuylos saattaa ny olla muutakinn, mut nää on melko todnäk Vain Kokeilemalla se selviää!
      Kokeilkaa parisuhteen rajoja, jos ette uskalla, se on erittäin huono merkki!!
      sillon puuttuu paljon :(

    • Karu totuus

      Olen elämäni varrella sivusta seurannut muutamia vastaavia tapauksia, jossa naisen menemistä on pyritty rajoittamaan, mutta ei ole onnistunut. Jokaisessa tapauksessa tilanteesta on seurannut ero. Tilanteita oli kolme kappaletta ja yksi niistä erittäin läheinen minulle. Mielenkiintoisinta on tulkinnallinen ero: Naisen mielestä kyseessä oli mustasukkainen, kontrolloiva ja sietämätön mies. Kun taas miehen näkökulmasta nainen alkoi huoraamaan. Hirvittävintä asiassa on se totuus, että molemmat osapuolet olivat oikeassa eron koittaessa. Mustasukkainen mies pyrki näissä suhteissa rajoittamaan naisen liikkumisen, ettei se sortuisi. Toisin kuitenkin kävi. Yhdestä illanvietosta seurasi toinen illanvietto, bileviikonlopun jälkeen seuraava bileviikonloppu ja sitten em. asiat.

      Ei sille voi mitään, että naisilla on aina vientiä, ja humalassa se ulkopuolinen taluttaja löytyy aina ja satavarmasti siitäkin huolimatta, että nainen on rehellinen. Pieni irrottelu, ja käsipuolessa käveleminen ei ole pahasta, mutta eroon sekin johtaa. Mies pyrkii tämän estämään ja käyttäytyy sitten huonosti määräilemällä ja kontrolloimalla. Molemmat ovat syyllisiä, mutta ero siitä aina tulee. Joko alistut kotiisi tai sitten menet ja eroat jonkin ajan kuluttua.

      • Ei h-i !

        Ei edes totuus. Yksinkertaisuuden ylistys kylläkin.


      • lkytycduyiguohiluyiu

        Nainen on heikko kun on halukas, mutta mies on suorastaan peto vastaavassa tilanteessa?

        Sulla on noi käsitykset jostakin kultaiselta 60-luvulta.

        Nainen lähtee baariin sen vuoksi että sillä on tylsää, se on sama homma kuin että avioliitto on ohitse. Voit sanoa sitä huoraamiseksi tai miksi haluat, mutta naisellakin on oikeus elää.

        Miehen siis tekee siveäksi se, että se ei niin helpolla löydä baarista seuraa. Koomista.


      • Ei tule mitään
        lkytycduyiguohiluyiu kirjoitti:

        Nainen on heikko kun on halukas, mutta mies on suorastaan peto vastaavassa tilanteessa?

        Sulla on noi käsitykset jostakin kultaiselta 60-luvulta.

        Nainen lähtee baariin sen vuoksi että sillä on tylsää, se on sama homma kuin että avioliitto on ohitse. Voit sanoa sitä huoraamiseksi tai miksi haluat, mutta naisellakin on oikeus elää.

        Miehen siis tekee siveäksi se, että se ei niin helpolla löydä baarista seuraa. Koomista.

        Tässä oli kyse suhteista, joissa oli mustasukkainen mies ja menoja kaipaava sekä myöskin menoja toteuttava nainen. Ja pointti oli se, että yhtälöt eivät toimineet, ja näistä tilanteista seurasi ero. Siksi en usko, että tällaisessa suhteessa muuta seuraa kuin ero, jos naista vakoillaan jo muutenkin. Se oli jutun ydin, jonka olen joutunut toteamaan monta kertaa ollessani ihmisten kanssa tekemisissä. Omalle kohdalle ei ole sattunut, mutta olen joutunut pakosta sivusta seuraamaan ja ennenkaikkea kuuntelemaan niitä vuodatuksia.

        Sen tiedän myös, että mustasukkainen on monesti itsekin epärehellinen. Vaikka sille löytyisikin helposti seuraa niin se ei muuta tilannetta. Eikä tässä mistään siveysasioista, eikä "oikeudesta elää" ollut puhe vaan yhtälön toimimattomuudesta.


      • Pii on 3.0
        lkytycduyiguohiluyiu kirjoitti:

        Nainen on heikko kun on halukas, mutta mies on suorastaan peto vastaavassa tilanteessa?

        Sulla on noi käsitykset jostakin kultaiselta 60-luvulta.

        Nainen lähtee baariin sen vuoksi että sillä on tylsää, se on sama homma kuin että avioliitto on ohitse. Voit sanoa sitä huoraamiseksi tai miksi haluat, mutta naisellakin on oikeus elää.

        Miehen siis tekee siveäksi se, että se ei niin helpolla löydä baarista seuraa. Koomista.

        Minulla on nyt "Ystävänä juuri tällainen " vapaa "nainen , joka heitti edellisensä ulos kun ei saanut mennä , - kuulemma
        En ole sanonut sanan sanaa , mutta jätän hänet , kun en siedä sellaista kontrollifriikkiä , joka julistaa omaa vapauttaan , mutta ja eriasunnoissa ollaan ja toisen pitäisi olla heti käytettävissä kun rouva niin haluaa , -
        - Ja kun pitäisi mennä , mutta ei yhteen


    • aitanna1

      Tuollaisiahan miehet tuppaa olemaan. Ala kouluttaa häntä. Sano, että tämä on mun mielipide ja se on yhtä hyvä kuin kenen muun tahansa. Pyydä hantä perustelemaan miksi jokin on sopimatonta, äläkä hyväksy mitä tahansa vastausta. Sinulla on täysi oikeus mennä ja tulla niinkuin haluat, kunhan se ei loukkaa ketään. Aikansa mies murisee, mutta lopulta hyväksyy, vaikka yrittääkin panna kovan kovaa vastaan.

      • Aviomies

        " Ala kouluttaa häntä. Sano, että tämä on mun mielipide ja se on yhtä hyvä kuin kenen muun tahansa"
        Niinpä, joskin tuolisi ollut hyvä tehdä jo yhteiselon alkumetreillä ja molemminpuolin.

        "Pyydä hantä perustelemaan miksi jokin on sopimatonta, äläkä hyväksy mitä tahansa vastausta"
        Juuri näin!!

        "Sinulla on täysi oikeus mennä ja tulla niinkuin haluat, kunhan se ei loukkaa ketään"
        Tarkotit ehkäpä juuri samaa, eli ei nyt ihan niin kuin itse haluat milloinkin, vaan siten ettei noiden menemisten ja tekemisten etu mene parisuhteen edun edelle..

        Jos kummaltakin puolisolta järkevää joustoa löytyy, ei parisuhde kahlitse kumpaakaan.


      • itsekin kokenut

        En usko koulutuksen voimaan. Jos j oku toista vuosia alistaa, on ollut aikaa oppia ja tajuta ihan ilman kouluttajaakin jotain elämästä. VAikeuksia vain tulee. PArempi viskata roskiin koko kuvitus ja alkaa elämään!


    • ainok.

      Voi hyvä aika.Mies vaikea luonne ja se vain pahenee.Ota itsestä kiinni jua ala elämään omaa elämää...35V.minä samassa tilanteessa sitten lähdin ja näin onnellinen en ole ollut koskaan,kukaan ei vahdi käske eikä piinaa..Tee samoin.

    • höh

      ihan taitaa olla omassa päässä vika

      • Neilikka 6

        Helpoin tapa kun antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos
        meillä toimii ainakin 28v jälkeen.


      • jo kuoltu
        Neilikka 6 kirjoitti:

        Helpoin tapa kun antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos
        meillä toimii ainakin 28v jälkeen.

        Iletkohan elossa enää???Kauheaa...


    • bibbix

      Moni suomalainen nainen on samassa tilanteessa eli myynyt vapautensa halvalla
      Kannattaako sitä nyt enää ruveta haahuilee.

      • VAPAA-vapaaN

        Periaate tässä se että olet miehelle omaisuus...ja koko ajan kovenee vaatimukset...niin meilläkin katselin alle 20v ja sitten lähdin 38v ikäisenä....Lapset jo lähes aikuisiksi saatiin..Niin tein päätöksen josta olen itseäni kiitellyt..VAPAANA saan olla iso vuosien taakka putosi...ei osaa sanoin kertoa miten hyvälle tuntuu...ja tästä aikaa jo saman verran kohta kuin avioliitto vuosia...kun katsoo taakse päin kiitollinen olen vain kivoista pojistani...he aina ymmärtäneet mikä isä on...vaikka koskaan en heille ole valitellut suhdettamme,enkä moittinut isää,kun ISÄ on kuitenki isä .Aikuisina ymmärtävät kyllä.VANHEMPIEN SUHDE on RAKKAUS kunnoittaa toista mutta yksipuolisesti se on mahdotonta.Tämä kaiken pohdita sai minut kouluttautumaan ammattiin ihmistyöhön auttamaan muita kohdallani se oli siunaus...toivon aloittajalle samaa vertaa mikä painaa vaakakupissasi raha vai vapaus itsemääräämis oikeus..Alkuun on vaikeaa mutta pärjäät selviät....otappa selvää oikeuksistasi.Kaikkea hyvää matkallesi mitä teetkin!


      • Aloittajatar
        VAPAA-vapaaN kirjoitti:

        Periaate tässä se että olet miehelle omaisuus...ja koko ajan kovenee vaatimukset...niin meilläkin katselin alle 20v ja sitten lähdin 38v ikäisenä....Lapset jo lähes aikuisiksi saatiin..Niin tein päätöksen josta olen itseäni kiitellyt..VAPAANA saan olla iso vuosien taakka putosi...ei osaa sanoin kertoa miten hyvälle tuntuu...ja tästä aikaa jo saman verran kohta kuin avioliitto vuosia...kun katsoo taakse päin kiitollinen olen vain kivoista pojistani...he aina ymmärtäneet mikä isä on...vaikka koskaan en heille ole valitellut suhdettamme,enkä moittinut isää,kun ISÄ on kuitenki isä .Aikuisina ymmärtävät kyllä.VANHEMPIEN SUHDE on RAKKAUS kunnoittaa toista mutta yksipuolisesti se on mahdotonta.Tämä kaiken pohdita sai minut kouluttautumaan ammattiin ihmistyöhön auttamaan muita kohdallani se oli siunaus...toivon aloittajalle samaa vertaa mikä painaa vaakakupissasi raha vai vapaus itsemääräämis oikeus..Alkuun on vaikeaa mutta pärjäät selviät....otappa selvää oikeuksistasi.Kaikkea hyvää matkallesi mitä teetkin!

        Kiitos lämpimästä kirjoituksestasi


    • Antero P.

      Vähän niinkuin mein muija!

    • mies = parempi

      Naisen aina toteltava mitä mies sano! Koska mies on paljon viisampi kuin nainen.Ja mies suurempi arvoinen.

      • tasa-arvo

        et sentään sano että suurempi aivoinen! Oletko muslimi?


      • Hast pee. Miehellä voi olla suurempi aivo mut se erotus keskittyy alapäähän


      • äkänen akka

        Ole hupattamatta!


    • Ilmojen valtias

      Jätä se omistushaluinen mustasukka.

    • dasaarvo

      Tämä on sitä tasa-arvoa; sinä määräsit ekat kolkyt vuotta nytmäärää ukkos.vuorostaan.

    • nykyään onnellinen29

      ota itseäsi niskasta kiinni ja hanki oma elämä niin minä tein 27 vuotta aviossa oltuani isäntä huomasi että olen olemassa mutta se oli jo myöhäistä. en ollut tilivelvollinen kun itselleni hieno tunne =)

    • ei ole todellista

      Huh huh, ei ole todellista!! Jo se, että puolison mielestä ei saa olla ystäviä on aivan sairasta!! Käännä uusi lehti elämässäsi ja tee juuri niinkuin itse haluat, se on sinun oikeutesi ja jos miehesi ei sitä kestä, hän ei ole sinun arvoisesi.

    • vapaa poika

      Ota vaan ero, minäkin otin kun muija rupes puuttuman liika menoihin, taitaa kummalakin puolella olla samaa vikaa, naiset vaan tekee "kyttäyksen" hienovaraisesti ja ovelasti, ei pidä tuomita kumpakaa osapulta, parempi kääntää kengät eri suunti ja lähteä vapaille markkinoille. Huom. sitten ei pidä uikuttaa yksinäisyyttä, miehillä on paremmat "markkinat" vapaana. ?..?

    • Oletteko tosissanne?

      Ja minkähän takia alunperinkään solmitte avioliittoja ihmisen kanssa, joka katsoo oikeudeksensa kieltää itsemääräämisoikeutenne?

      Jotenkin tuntuu, että jatkuvasti nuristaan omasta puolisosta; jos puolisossa on vikaa, niin miksi sen kanssa sitten ollaan? Ei täydellistä ihmistä olekaan, mutta noilla vioilla tarkoitan todellisia vikoja suhteessa.

      Kuulostaa todella sairaalta suhteelta, en katsoisi päivääkään jos mieheni alkaisi ladella, mitä saan tehdä, mitä en. Muun elämän kieltäminen puolisolta on henkistä väkivaltaa. Se ei ole yhtään sen parempaa kuin fyysinenkään, itse asiassa mielestäni pahempaa tuollainen, että tapetaan toisen oma elämä kokonaan kieltämällä menot, ystävät jne.

    • minä

      Mies pelkää - ajattelin itse niin.
      . Kun hän itse otti ja eli niinkuin halusi, tuli lopullinen loppu. Ero. 40 avioliittovuoden jälkeen vasta.
      Osaanko enää olla minä ja elää niinkuin tahdon?
      Sitä helvettiä elän nyt.

      • Uiguuri

        Sittenpä kannattaa ottaa takaisin se junttura, jos elämä alkaa olla helevettiä...


    • Sisäinen onnellisuus

      Hei sinä ketjun aloittaja. Kuten ketjussa on muutaman kerran sanottu istuta miehesi pöydän ääreen ja koita puhua. Voi olla ettei miehesi heti ymmärrä sinua mutta älä anna periksi. Tuo keskustellen näkökantasi esiin että tarvitset tilaa hengittää ympärillesi. Aloita jostain normaalista päiväaikana. Jumpat, teatterit jne. Eikö miehelläsi ole myös kavereita? Eli on yhteiset harrastukset ja kummankin nk oma päivä ja mahdollisesti joku oma ilta.
      Jos sinua kiinnostaa teatteri ja miestäsi ei niin ei se tarkoita sitä että sinun pitää luopua kaikesta siitä mistä itse pidät.
      Minulla on kokemusta itsellä avioliitosta 30 vuotta ja katselin omia vanhempiani, jotka kulkivat yhteistä taivalta 65 vuotta ja he halusivat olla melkein aina yhdessä minne sitten menivätkin. Me kaikki emme ole samanlaisia.
      Etäisyys ja oma aika, on myös aikaa hengähtää arjesta ja palata takaisin kotiin onnellisena takaisin todeten aikun kiva tulla kotiin kun tein sitä tai tätä.
      Moni ajattelee heti mennään jonnekin vieraaseen sänkyyn tai jotain muuta hullua tehdään.
      Onnellisuus koostuu meistä itsestämme, yhteisestä ajasta puolison kanssa, mutta siihen kuuluu myös oman itsensä etsiminen ja löytäminen ja uudet ajatukset miten jaksamme eteenpäin.
      Täällä puhuttiin myös avioerosta ja sen tuomasta yksinäisyydestä, kaverien häviämisestä.
      Yhteinen tie on ammentamista ja uudistumista sekä henkisellä tasolla että ruumiillisesti. Se voi tarkoittaa tanssia liikuntana. Pääasia että elämä on harmoonista ja tasapainoista. Me itse vaikutamme siihen. Toivottavasti asianne selkiää parhainpäin.

    • nainen isolla

      voi pyhä sylvi,en ymmärrä tuollaisia naisia jotka elää miesten komennuksessa,et ole miehen omaisuutta.Olet yksilö ja saat elää aivan omaa elämääsi,jos ei ukolle sovi Jätä se!

    • kovapaikka, miehelle

      Siis, saako mies kieltää vaimolta oman elämän?

      Saa, mutta vaimon ei tarvitse totella.

      Tämä nyt varmaan on ollut täällä monta kertaa, en viitsinyt lukea,
      mutta erotakaan ei tarvitse, kerrot vain miehelle mitä mieltä olet,
      ja hänen suhtautumisensa jälkeen päätät mitä haluat.

    • Hyvä ihme. Olet oma itsenäinen aikuinen. Älä ihmeessä anna miehesi määrätä elämääsi. En päivääkään suostuisi tuohon mukaan. Eletään kerran, muista tämä. Ei se ole ilkeyttä kun elää kuten tykkää.

    • Betra

      Tääl on nyt tajuttu, että omien ystävät tietäisivät avioeroa???? Eihän siitä ollut kyse, vaan että on oikeutettu omaan aikaan, kun lapset ovat jo isoja, firma ei tarvitse ja mieskin pärjää! Vaimo on varmasti kortensa kekoon kantanut ja siltä pohjalta asian voi nostaa ihan rauhallisesti keskusteluun.
      Parempi mennä ja elää nyt kuin katkeroitua. Tiedä, vaikka jossain vaiheessa se ukkokultakin lämpenee jollekin yhteiselle harrastukselle ja parisuhde herää uuteen kukoistukseen, vaikka tekstisi antoikin kuvan varsin omistushaluisesta kumppanista.... Jos hän on todella sellainen, oman ajan saaminen voi olla vaikeaa ja johtaa omiin osoitteisiin.... Mutta silti kannattaa elää, kun kerran täällä vain ollaan. Olen itsekin joutunut päättämään 2 pitkää parisuhdetta, mutta uskomatonta 3:nnen kanssa ollaan kuljettu pian 10 vuotta ja on ollut hyvää aikaa! Minä olen saanut olla minä, vaikka vieläkin se ajoittain on vaikeaa, kun huonoissa parisuhteissa oli pakko esittää sitä roolia, mitä odotettiin. Tai turpaan tuli. Sinulla on Elämä, vain sinä päätät, mitä elämälläsi teet!

    • Anna mennä

      Kuulostaa ihan naiselta ja naisen laatimilta säännöiltä.

      Hommatkaa nyt ihan ensin omat tilit ja yksi yhteinen tili laskuja varten. Sen jälkeen, kun laskutilille on kumpikin laittanut tarpeellisen kuukausisumman, on loppuraha käytettävissä kummallakin siten, kuin haluaa.

      Yllytä myös miestä menemään omiin harrastuksiinsa. Jos ei mene, oma vikansa.

    • NormaaliSuomalainenm

      No kysytäämpä näin: Jos miehesi olisi suhteenne ja avioliittonne alusta asti ollut ns. oikea ja normaali mies, joka antaa vaimonsa tavata ystäviään, käydä joskus ulkona ( ei jatkuvaa ravaamista tietenkään), käydä naistentansseissa, syömässä ym. Olisitko sinä naisena elänyt hänen kanssa noinkin pitkään? On vaan yksinkertaisesti niin, että tavallinen naista kunnioittava, arvostava ja hellä mies ei kiinnosta kaikkia naisia. Kaikilla nais-immeisillä on oma tahto luonnostaan, mutta silti osa heistä haluaa miehen joka määrää. Sitten saatetaan yhtäkkiä vuosien päästä ruveta miettimään, että miksi näin on ollut. Mutta miksi sinä olet antanut kohdella itseäsi näin? Miksi et ole ottanut asiaa aiemmin esille. 30 vuotta on pitkä aika. Ehkä kuitenkin pohjimmiltasi olet arka, muiden riepoteltavissa ja alistettavissa oleva ihminen. Tällaiset naiset on helppoja uhreja ja hyviä aviovaimoehdokkaita miehelle, jolla on huono itsetunto ja jota voi pönkittää alistamalla ns. heikompaa. Itse olet roolisi suhteessa valinnut. Jos oikeasti et halua olla tuossa roolissa, sinun pitää repiä itsesi irti. Miehesi tai kukaan muu ei voi sinua siinä auttaa.

      • Aloittajatar

        Suhteemme alussa olin juuri 18-vuotta täyttänyt lukiolainen. Ekasta poikaystävästä tuli myös aviomieheni.
        Hänellekin olin ensimmäinen "varsinainen" tyttöystävä, vaikka hän olikin jokusen vuoden minua vanhempi.
        Olemme molemmat kasvaneet ja muuttuneet aika paljon noista ajoista... Molemmilla oli huono itsetunto silloin nuorena.
        Ainakin meikäläinen oli ihan lapsi, kun yhteen mentiin.
        Oma isäni on voimakastahtoinen henkilö, ja hän vihasi tätä poikaystävääni ja yritti pakottaa mut jättämään tämän epätoivotun poikaystävän. Olin itsepäinen, enkä suostunut isän vaatimuksiin.


    • Rakkautta piisaa

      Voi olla niinkin että kun tapaa elämänsä miehen ei enää tyttöjen kanssa tanssiin lähtö (=muiden miehien kanssa tanssiminen) niin kauheasti kiinnosta, voi tavata muissakin merkeissä. Ystävät ovat ystäviä aina.
      Meillä synkkaa hyvin vuosienkin jälkeen, on yhteisiä harrastuksia jne.
      Meillä menee ihan hyvin ilman muitakin "iltaharrasteita".
      Jos näin ei olisi ei oltaisi varmaan yhdessä.

    • RouvaK

      Meillä mies yritti pari kertaa olla kukkona tunkiolla, mutta sitten huomasi itsekin, että puhumalla ja yhdessä päättämällä kaikki menee sujuvammin. En kyllä olisi 30-vuotta odotellut...

      Puhut asiasta ja jos ei auta, lähde menemään.

    • Hei! Ei sun tarvii hyväksyä kaikkee,asumme suomessa. olen samaa mieltä et mies on narsisti! Olen myös ollut kiltti ja elän yksin. En kestä määräilevää miestä!

    • Psykon uhrista eloon

      Herätys!1Itse olen 32 vuott SIETÄNYT ALISTAVAA NARISTIST PUOLISOA. mINUN JOS KENEN OLISI PITÄNYT HERÄTÄ, MUTTA PAREMPI MYÖHÄÄN. Menneinä vuosina m enin päivittäin mutkasta toiselle pitääkseni rauhan talossa. Lasten ja oma mielenterveyteni on ollut kovilla alistavan, huutavan ja kontrolloivan hullun kanssa eläessä. Kun lopulta otin yli 30 vuoden kuluttua ja lähdin asumaan lapsen kanssa muualle pakkotilanteessa ja jo lapsen vatimuskestakin, oli se miehelle vain yllyke entistä kovemaan toimintaan. Hän alki ampua täysillä. Sai kaikki ihmissuhteet tuhoutumaan, valehteli kaikesta ja kaikille, ihmiset uskovat tätä huijaria ja hän on se hyvä mies aina ja kaikkialla. Muut eivät tiedä totuutta. Toivon että sinä uskallat irrottautua,aikka vaikeaa tulee varmasti olemaan. Miksipä suostuisikan miehesi suosiolla, kun on noin kauan saanut mitä on vaatinut. Tuo ei ole ihmisarvoista elämää vaan vankeutta. Toivon sinulle onnea - itse tarvitsen sitä myös1

      • nars nars

        Täällä oikein saattanan kyökkipsykologit kalkattaa narsisti ukoistaan. Joka toisella näköjään sama tauti.
        Vitttu teitä ämmiä !


      • pirpaan tusto
        nars nars kirjoitti:

        Täällä oikein saattanan kyökkipsykologit kalkattaa narsisti ukoistaan. Joka toisella näköjään sama tauti.
        Vitttu teitä ämmiä !

        Eli olet itse pelleukko, tulenko vetämään turpaan heti.

        Edellinen kertoo mielenkiintoista asiaa siitä kuinka pahasti ulkonäkö pettää.


    • oha tuo ny iha järetöntä et puolisolta kieltää menot...minen aikanaan kieltäny naiseni menoja eikä sekään sanonu ku menin ite...mut..no mun vanhemmat iskä on aina et pitää vuos ennen kirjallinen anomus ku äiti menee jonnekkin about ja ukko menee mite huvittaa...

    • EHDOTTOMASTI MIEHESI TEKEE VÄÄRIN SINUA KOHTAAN!!!!
      PUOLISOILLA PITÄÄ SAADA OLLA OMAT YSTÄVÄT JA HEIDÄN KANSSANSA TAPAAMISET!!!!!!!!

      • Kyökkipiika

        KAPSLOKKI poi päältä!


    • Kuuliainen vaimo

      Kyllä vaimo on opettava tottelevaiseksi. Opettaminen on samantyyppistä kuin koiralla: joku tarvitsee ankarampaa otetta, toinen taas lempeämpää kättä.
      Harjoitus tekee mestarin.

      • Tuo on vitsi

        Suoli24 valioyksilö puhuu. xD Naista saanut mistään, niin piti tulla tänne vinkumaan, taaaaaas.


    • isoiso1

      Pitäisi sinun itsekin tajuta, etteivät "tyttöjen illat", tanssiminen tai alkoholi sovi, kun avioliitossa ollaan - ja jos miestäsi rakastat. Mutta eri asia on, että mies ei toki saa määrätä ystävistäsi. Ystäviä saa ja täytyykin olla. Eikä mielikpiteistäsi; ne ovat joka tapauksessa omiasi. Olet vain ehkä antanut ajan kulua liian kauan esittääksesi nyt omia mielipiteitäsi, jos et ole niitä esittänyt jo alusta lähtien.

      • "Pitäisi sinun itsekin tajuta, etteivät "tyttöjen illat", tanssiminen tai alkoholi sovi, kun avioliitossa ollaan - ja jos miestäsi rakastat."

        Ei tämä voi olla totta...


    • Sanna 77

      Suomessa on tasa-arvo sukupuolten kanssa.
      Avioliitossa tai avoliitossa pitää neuvotella
      säännöt. Ei mieskään saa juosta ja matkustaa
      miten huvittaa. Täällä yksi feministi.
      Kiitos mukavista viesteistä.

      • 19+15

        Paperilla Suomi on myös hyvinvointivaltio ja Harry Potterkin osaa taikoa.


    • mies57xxx

      Totta kai mies saa määrätä onhan hän perheen pää. Vaikka nykyisin on tasaarvo, mutta kuitenkin. Muuten käy niin, että mies jää tossunalle.

      • Paree kui taivasalla

        Jos on nyhverö ja nössykkä, tohveli ja tollo, kuuluukin tossun alle.


    • 14+14

      Ihmisen ajatusmaailma perustuu tällä hetkellä vallan idealle, eli pakottamiselle ja alistamiselle, ja se näkyy kaikessa, ei pelkästään parisuhteissa. Kannattaa kysyä itseltään, että onko alistaminen tai alistuminen sitä mitä todella odotti tai halusi tehdä elämässään? Jos ei, niin asialle voi tehdä jotakin. Käykää tutustumassa Alkuajatukseen, siitä on toimiva väline sisäisen vapauden saavuttamiseen. Löytyy googlaamalla.

    • voimia

      Hei! Paljon vastauksia tullut sulle täällä, valitettavasti miehesi kuulostaa narsistilta, mutta tällä tiedoilla ei voi varmaksi sanoa. Suosittelen kanssa keskustelemaan miehesi kanssa näistä asioista, mutta muutos tosiaan alkaa ainoastaan sinusta itsestäsi. Kirjoita paperille mitä haluat elämältä ja tavoittele niitä yksi asia kerrallaan. 30 vuotta avioliitossa ja miehesi on saanut ohjailla sinua omanmielensä mukaan, uskon että sinulla itselläänkin on erittäin vaikeaa vastustaa ja parantaa omaa elämänlaatuasi. On aivan normaalia että on ystäviä ja haluat päästä tuulettumaan välillä ja näitä asioita ei saisi viedä sinulta pois. Tosiasia on että aivan samassa tilanteessa olevat ovat eronneet ja selvinneet, siksi suosittelen aina kirjoittamaan itselleen tavoitteet, toiveet ja haluamiset ylös, on helpompi pitää niistä kiinni. Tässä on erittäin hyvä artikkeli narsismin tunnistamisesta: http://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/oletko-narsistin-hovissa--tunnista-merkit--/134184 Mutta voihan olla kyse vain elämän tavasta joka on opetettu jo nuorena. Kirjoita helpot tavoitteesi ylös ja aloita parempi elämä joko miehesi kanssa yhdessä tai tarvittaessa erikseen. Tämä ei tule olemaan helppo tehtävä ja siksi suosittelen tuota paperille kirjoittamista, muuten helposti unohdat tavoitteesi ja elämääsi ei tule muutoksia. Toivottavasti onnistut, ystävät ovat erittäin tärkeitä, joten toivottavasti löydät erittäin hyvän ystävän joka tukee sinua itsenäisemmäksi naiseksi. Voimia. Et ole yksin tälläisen asian kanssa.

      • "Suosittelen kanssa keskustelemaan miehesi kanssa näistä asioista..."

        Miten tällaisen "miehen" kanssa voi mitenkään keskustella?


    • KALLE KELLO

      Kyllä tuo 30 v. on sellainen rajapyykki, että on parempi lyödä kantapäät vastakkain. Nuorena olette hynttyyt lyönyt yhteen ja tässä on se tavallisin tulos. Paljon jäänyt nuorena kokematta ja nyt se senaikainen kokemattomuus iski.. Aina olen sanonut, että menkää ja tehkää nuorena. Se menokenkä alkaa vipattamaan muuten myöhemmin .

    • ,,,,,,

      Kaiken pitää olla hänen mielestään yhteistä, niin ystävien kuin mielenpiteidenkin, koska avioliitossa ollaan.

    • elämäonihanaa

      Turhan pitkät piuhat sinulla. Nyt on myöhäistä muutta



      miestäsi, muuta itsesi ja ota elämäsi omiin käsiisi.
      Onnea elämääsi!

    • itsenäinen 38 paris

      Ei ole normaalia. Aikuinen ihminen voi itse päättää mitä tekee ja milloin. Kysyykö mies sulta luvan tavatakseen kavereitaan? Tuskin. Ole itsenäinen ja rohkea ja elä omaa elämää vaikka liitossa olettekin. Kaiken ei tarvitse todellakaan olla yhteistä. Se on liikaa vaadittu.
      Rohkeutta, kyllä voit tuoda asian miehelles tiedoksi. Ja hän ei siitä voi suuttua. Et ole hänen orja etkä alainen. Olet oma itsesi ja yksilö.

    • 19999999

      Eihän tuomonen suhde toimi.Vapaus täytyy olla molemilla.Vaikka avio-liitossa on.Sulla on musta sukkainen mies.Mikä tarvii apua..Ym...

      • "Eihän tuomonen suhde toimi."

        Näkyy toimivan joidenkin kohdalla 30 vuotta.


    • mek

      Annna miehen kieltää ihan vpaasti mutta aikuisen henkilön ja varsinkaan vaimon ei tarvitse totella ja otappa se omakin elämä haltuun ja rupeat tekemään niinkuin haluat niin hyvä tulee. Miehelläsi ei ole mtiään oikeutta kieltää sinulta mitään ja sinä itse päätät miten toimit ja se siitä.

    • ...

      Eipä tuo baareilu ole suositeltava harraste kummallekaan sukupuolelle. Tyrannisoimisesta sinänsä: mitä ajattelet / olet havainnut tapahtuvan, jos uhmaat sanoin näitä käskyjä? Entä jos olet mahdollisesti sanomisesi jälkeen toteuttanut aikeesi? Pelkäätkö syyttelyä, mykkäkoulua vai ruumiillista väkivaltaa? Voithan kirjoittaa paperille kaikki manipulaatiokonstit, joita miehesi käyttää saadakseen pääsi kääntymään, ja sitten kertoa meillekin. Joukossa ei liene yhtään, jota ei olisi jo satojatuhansia kertoja aiemmin käytetty. Ne voit ohittaa olankohautuksella. Jos kimppuun käy, niin siinähän on heti raja. Yksi lyönti/kuristus tms. riittää eikä suhdetta useimmiten kannata jatkaa. Tee vain, älä selitä äläkä puolustele, älä jatka keskustelua. Jos sinua ei häneen enää rakkaus sido, niin mitäpä noilla hänen sanoillaan ja ajatuksilaan on väliä? Ne kertovat vain hänestä itsestään.

    • vangittu N

      En jaksanut lukea koko ketjua mutta kylläpä jo otsikko oli tuttua.Juuri näin oli meilläkin aikoinaan,mut yksityiselämä loppui kuin naulan kantaan,mitään huvia ei saanut olla,ystävien soitotkin ärsytti miestä,hänen ystävät piti hyväksyä,mun ei jne.

      Arvostelua ja alistamista joka puolelta.Sotahan siitä syttyi kun sanoin että miehet ei mua määräile! Se oli herralle punanen vaate,niinkuin härälle.

      Siksipä tiemme johti eri suuntiin 12 v jälkeen,vieläkin tulee tilanteita jossa näen "sormen pystyssä" ajatellen exääni,mitä sanois tässäkin tilanteessa.Narsisti mikä narsisti,jälkeenpäin vasta on silmät auenneet,mistä kenkä puristi.Vapautta ei ollut muilla kuin hänellä,itse olin suurennuslasin alla koko ajan.
      Ihanaa et se loppui,vaikka erot ei kokonaisuudessaan ole helppoja milloinkaan.

      Monesti pettyy myös itseensä ja siihen tunteeseen ettei kelpaa sellaisena kuin on,vaan toisen pitää yrittää muuttaa koko ajan.Sehän ei onnistu.

    • itsemääräämisoikeus

      Ei saa määrätä ainakaan minun mielestä. Itsellä samansuuntaisia kokemuksia
      ja pitää sanoa että ukolla oli ensin kyllä haavi auki kun alaoin sanoa että teen niin täi näin...löi hanttiin minkä kerkisi mutta pidin oman pääni ja kyllä hän nyttemmin siihen ihan hyvin sopeutunut =))

    • äkänen akka

      Avioliitossa täytyy kummallakin olla tietty vapaus. Kunhan muistaa, että on avioliitossa!
      Meidän liitossamme salamoi ja jyrisee. Kestänyt se silti on!

    • Tasa-arvoa, naiset

      Ei saa mies määrätä.

      Muista kuitenkin, ettet sinäkään saa määrätä yhtään enempää. Jos mies haluaa lähteä vetämään lärvit, se ei sinulle kuulu. Jos mies haluaa "tanssimaan" (iskemään naisia) tai käydä huarissa, ei sekään kuulu sinulle.

      Jos mies haluaa viettää poikien viikon Thaimaassa, niin sehän sopii.

      • Vanaha pari

        Meillä miäs kävi Thaimaassa huarissa ja ny on kipiä: moon sitä hoitanu eikä se ketuta ensinkään. Nuan siinä käy, ku viaraaseen avantoon eksyy. Inhimillistä!


    • sam tuli mieleen että naristin olet nainnut,,,ei normi ihminen kiellä toiselta omaa elmää

      • Elvi-täti

        Nainnut vai tainnut, kuka tietää, ei taida edes kirjuuttaja tietää...ei hällä oo elmää.


    • Tarvitseeko tuollaista edes kysyä. Mies voi määräillä miten lystää, mutta SINÄ päätät mikä sinulle sopii ja mihinkä alistut. Neuvottelutaidot olis nyt poikaa.On ihan tervettä , että molemmilla on myös jotain ihan omaa .
      Toivottavasti huominen on parempi!

    • "Hiljalleen on alkanut harmittaa se, että mies määrää, mitä saan tehdä ja mitä en."

      Hiljalleen 30 vuoden aikana? No et harmituksen suhteen turhaa kiirettä ole pitänyt.

      "Onko mielestänne normaalia, että mies kieltää vaimolta mm. alkoholin juomisen, tanssimisen ja ns tyttöjen illat."

      Ei hel.vetti sentään... Ei todellakaan ole. Mitä tähän enempää voisi sanoa?

      "Nuorempana sopeuduin hänen sääntöihinsä, mutta nyt alkaa tuntua, että haluaisin itse päättää omista tekemisistä ja menemisistä."

      Ei tätä kohtaa voi kommentoida.

      "Omia ystäviäkään minulla ei ole, koska se on puolison mielestä sopimatonta."

      Voiko tämä olla totta?

      "Kaiken pitää olla hänen mielestään yhteistä, niin ystävien kuin mielenpiteidenkin, koska avioliitossa ollaan."

      Mutta tämä ei nähtästi kuitenkaan koske ongelmia?

    • Niinpä tietenkin! Kaikki täytyy olla yhteistä.... Kyllä mies tietää mitä sinun on tehtävä, miten oltava!!!
      Jos tämä oikea kysymys?
      Vastaus on yksinkertainen!
      Pane ukkosi kuriin! Uhkaa, lähdet ja lähde jos ei tokene.. Ukkosi epäilee sinua syyttä! Syy hänessä! Vilkuilee vieraita, on mustasukkainen. kai pettääkin! Vapaus aina!!

    • oma tahto

      Narsistin piirteitä. Pidä varasi.

    • Kyseenalaistaja

      Uskomatonta että tällaista joutuu lukemaankaan. Miehelläsi on ihan keskiaikaiset käsitykset.
      Paha juttu, että olet totuttanut hänet siihen, että tottelet. Sitä on vaikea muuttaa näin pitkän ajan päästä. Miksi alunperinkään suostuit siihen? Miksi menit naimisiin tuollaisen miehen kanssa?
      Tietenkään mies ei saa määrätä sinua sen enempää kuin sinä häntä. Nyt alat tehdä mitä haluat, eikä sinun tarvitse pyytää häneltä lupaa mihinkään. Miksi pitäisi?
      Kun olet lähdössä tyttöjen iltaan ja hän kysyy, että mihinkäs sinä olet menossa, niin on tietysti ihan korrektia sanoa, että tyttöjen iltaan. Jos hän kieltää sinua menemästä, ilmoitat että ei hän siitä määrää. Ja menet.
      Jos siitä seuraa sota tai vallankumous, niin sitten seuraa.
      Tekeekö hän itse mitä huvittaa? On täysin sopivaa mennä viettämään poikien iltaa?
      Narisisti ihan selvästi.
      Kyllä sinulla on oikeus omiin mielipiteisiin, ystäviin ja aikaan. Saat myös äänestää itse valitsemaasi ehdokasta. Ei avioliitto sentään mikään orjasopimus ole.
      Olen luultavasti suunnilleen sinun ikäisesi, avioliittovuosista päätellen, mutta en ole koskaan ajatellut noin vanhanaikaisesti kuin miehesi.
      Vai onko tämä joku provo? Toivottavasti on. Kamalaa jos tämä on ihan tosi juttu.

      • Onnea etsimässä

        "Uskomatonta että tällaista joutuu lukemaankaan. Miehelläsi on ihan keskiaikaiset käsitykset."

        Minustakin on uskomatonta, että tällaista joutuu lukemaan. Kuinka nainen, jonka miehellä on "keskiaikaiset käsitykset", yleensä alkaa kirjoittamaan tällaista.

        Toisaalta satun tietämään, että jos kokematon nainen on humalassa yksin tai tyttöporukassa jossain, niin on olemassa mieslaji, joka tavalla tai toisella kellistää untuvikon vuoteeseensa... Manipuloinnin ja naisteniskennän mestareita...

        Miksi pitäisi mennä juuri ravintolaan ja käyttää alkoholia? Miksi ei harrasta mitään muuta? Ja vielä ei ole ystäviäkään kuin yhteisiä, niin heikoilla ollaan. Elämänkokemusta ja vapautta kannattaisi tuossa iässä alkaa hakemaan muilla keinoin. Ja jos vielä sitten haluaa mennä ravintolaan ja pitää hauskaa ilman miestään, niin sitten voisi mennä... Ehkä on suunta siinä jo selvillä sitten.

        Mitä siellä ravintoloissa muuten niin ihmeellistä on? Minusta ei mitään erityistä, olen käynyt aikoinani paljonkin.


      • Aloittajatar

        Kiitos vastauksestasi.
        Valitettavasti tämä ei ole provo, vaan mun elämää...
        Ei se aina kurjaa ole, matkustelemme ja elämme periaatteessa ihan hyvää elämää. Nämä muutamat kipukohdat vaan hiertää...
        Puoliso ei käy "poikien illoissa", koska hän on absolutisti. Häntä ei rellestäminen tms kiinnosta.
        Sitä samaa absolutismia hän sitten vaatii minultakin.
        Menimme naimisiin, koska se oli tapana tehdä siinä vaiheessa, kun oli jo asuttu pari vuotta yhdessä. Meillä oli jo yhteinen firmakin siinä vaiheessa, eli naimisiin meno ei periaatteessa muuttanut enää mitään.


      • Kyseenalaistaja
        Aloittajatar kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.
        Valitettavasti tämä ei ole provo, vaan mun elämää...
        Ei se aina kurjaa ole, matkustelemme ja elämme periaatteessa ihan hyvää elämää. Nämä muutamat kipukohdat vaan hiertää...
        Puoliso ei käy "poikien illoissa", koska hän on absolutisti. Häntä ei rellestäminen tms kiinnosta.
        Sitä samaa absolutismia hän sitten vaatii minultakin.
        Menimme naimisiin, koska se oli tapana tehdä siinä vaiheessa, kun oli jo asuttu pari vuotta yhdessä. Meillä oli jo yhteinen firmakin siinä vaiheessa, eli naimisiin meno ei periaatteessa muuttanut enää mitään.

        En tarkoittanut "poikien illoilla" ryyppäämistä, vaan mitä kukakin kavereittensa kanssa tekee, saunoo tai muuta. Kai hän tapaa ystäviään?
        "On tapana" orjuuttaa ja on kautta aikojen orjuuttanut ihmisiä enemmän kuin mitkään lait. Kenenkään ei pitäisi tehdä mitään vain siksi että se "on tapana": mennä naimisiin, saada lapsia.
        Teettekö koskaan niillä matkoillanne mitään mitä sinä haluat vai mennäänkö sielläkin aina miehen mielen mukaan?
        Ihan liian usein vaimo ja lapsetkin joutuvat olemaan miehen jatkeita. Ennen tytöt kasvatettiin tottelemaan, passaamaan ja miellyttämään miestään ja "tukemaan" miehen uraa. Miehet "ottivat" vaimon siksi etteivät itse osanneet tehdä ns. naisten töitä, laittaa ruokaa tai huoltaa kotia ja vaatteita. Ensin heistä huolehti äiti, sitten vaimo. Naisen tehtävä oli olla kuin koira joka tulee ovelle vastaan heiluttaen iloisesti häntäänsä, kun isäntä tulee töistä väsyneenä kotiin. 50-luvun hyvän vaimon opaskirjoissa tuollaisia juttuja on ihan tosissaan.
        Miehelläsi on huono itsetunto ja hän on etsinyt jonkun vielä huonoitsetuntoisemman pönkittääkseen omaansa.
        Ei se ole mitään rakkautta. Rakkaus on sitä että joku tekee jotain ihan vapaaehtoisesti omasta halustaan ilahduttaakseen toista eikä siksi että joku vaatii tai odottaa.


    • ehdollinen

      minä kestin 9 vuotta ,,,en enää jaksanut ,erosin vei tavarat ja mukulat mennessäni ,,,,,et silleen

    • ehdollinen

      minä kestin 9 vuotta ,,,en enää jaksanut ,erosin vei tavarat ja mukulat mennessäni ,,,,,et silleen

    • ei normaalia

      "Olemme olleet naimisissa lähes 30 vuotta"

      Menikö sinulta todellakin 30 vuotta ennenkuin huomasit millaisen tupajäärän kanssa olet ollu naimisissa?

    • Eikös tuo ole...

      jo vähän myöhäistä, kun 30 vuotta olet jo tuohon menoon suostunut. Anna mennä loppuun asti vaan, sillä jos nyt alat muuttamaan itseäsi, niin se olisi valtava isku miehellesi. Et kai halua, että hän kärsii?

      • Ei koskaan !

        Koskaan ei ole liian myöhäistä. Ei koskaan, koska muutoksessa on voimaa ja se kasvattaa, kehittää ja opettaa enemmän kuin paikalleen jämähtäminen. Kaiken ikäisenä. Jos mieäs kärsii siitä, se on mieähen oma moka eikä lainkaan naisen vastuulla.


      • Kyseenalaistaja

        Viitsitkin pottuilla tuollaisessa tilanteessa olevalle, jolla on kovaa muutenkin. Ei saa olla liian epäitsekäs, varsinkaan jo sen seurauksena itse kärsii enemmän. Ei aloittaja ole itse tietoisesti valinnut osaansa, vaan ajautunut siihen erilaisten sattumien kautta.
        Vai oletko sitä mieltä, että jos on vaikka ryypännyt 30 vuotta, ei kannata lopettaa, kun on kuitenkin jo aiheuttanut niin paljon tuhoa terveydelleen? Eikä kannata enää mennä mihinkään hoitoon kun on sairastanut 30 vuotta ja kestänyt kärsiä siihenkin asti?
        Valtava isku sille ukolle tuossa vaiheessa on ihan oikein. Just sen se ansaitseekin. Mitäs on kohdellut vaimoaan niin.
        On mahdollista löytää uusi parempi suhde vaikka 70-vuotiaana. Mikään ei koskaan ole liian myöhäistä ja kaikki on mahdollista niin kauan kuin on elämää. Ihmiset usein alistuvat ja luovuttavat liian helposti.


    • Onnea etsimässä

      En ole ihan varma, saako mies kieltää vaimoaan käymästä ulkona tyttöjen kanssa.

      Mietinnän alla on lähinnä naisen kykenevyys itse hallita ja hillitä itseään sekä olla vastuussa omista asioistaan. Pelottavalta tuntuu, että joku tuossa iässä kyselee tällaista.

      Tiedän yhdenkin avioparin, jossa mies määrää, valvoo, kuuntelee... Mies on ihan hyvä mies ja on ottanut melkoisen taakan harteilleen, kun on aikoinaan tehnyt päätöksen kyseisen naisen naimisesta. Kunnioitan hänen jaksamistaan ja uutteruuttaan. Kunnioitan hänen kykyään tehdä tuo kaikki siten, että vaimo ei ymmärrä edes olevansa ohjauksessa... Niin, miten hän voisikaan ymmärtää.

      Mielle kaikille ei ole annettu samalla mitalla ja toisille on saatettu antaa vain paksut hiukset ja levoton mieli... Näin menee.

      Pelottavaa on myös, miten näin suuri määrä vastaajia ei ymmärrä, että kaikki eivät kykene vastaamaan itsestään ihan täysillä. Joillekin on onni, jos joku heidän peräänsä vähän jaksaa katsella. Puuttuu oma tahto... omaa kieltään puhuu tuo lähes 30 vuotta aviossa ja nyt vasta tulee mieleen, että olisiko mahdollista löytää omia ystäviä, joiden kanssa voisi vähän irroitella...

      Kukaan aikuinen järkevä ihminen ei voi kysellä tuollaisia.

    • Onko pakkoa

      Onko pakko hakata omaa päätään päin mäntyä kun joku käskee?
      Ei, ihan vapaa ehtoista sen olla pitää.

    • Pieliskä

      Hmm.Onhan se tanssiminenkin kivaa kun siinä välttynee turhilta puhumisilta ja juopottelu se vasta kivaa onkin kun ei tarvitse surra sitäkään mitä on toiselle puhunut seuraavana päivänä mutta nuo tyttöjen tuppervaara illat niihin miehellä kuin miehellä paljon oikoisempaakin tekemistä kuin katsella mitä hienompia ja jaloimpia muovisia viikkovatia sanomaton tyhjyys silmissään.

      • koettua elämää

        Jokainen meistä kokee parisuhteen eri tavalla. Meilläkin puolison mielestä kaikki tehdään yhdessä, mutta minä olen levittänyt reviiriäni muuallekin. Aikani olin onneton, kun kaikki tekemäni reissut tuntuivat loukkaavan puolisoani. Mutta jos en saanut tavata muitakin ihmisiä, minusta tuli puhumaton.
        Vaati muutaman irtioton, ulkomaan matkan ja muutama lyhyempikin reissu, joista tiesin etteivät ne käyneet puolisolle. Kyllähän niistä tuli pahaa mieltä, mutta jotenkin on selvitty. Raha-asiat olivat samalla tolalla, vaadin itselleni omat säännölliset rahat omalle tilille. Sitäkään ei tarvitse enää kontrolloida. Ennen ei olisi saanut mitään hankkia. Meilläkinyhteinen velkainen yritys. 30 vuotinen liitto. Huono itsetunto miehellä. Uskovainen, ankara, osin rakkaudeton. Miehen pelko yksin jääminen, siksi kontrollointia esiintyi. Mutta jokunen irtiotto kyllä selvittää, oletko niin tärkeä, että voi hyväksyä myös sinun tarpeesi.
        Ei ero ole ainoa vaihtoehto, mutta kyllä tuossa vaiheessa pitää jo väliin suhdetta ravistella, jos se ei tee onnelliseksi. Sitten voi katsoa, asettuvatko palaset uuteen asentoon. Jotkut ihmiset voivat olla jopa kehityskelpoisia. Ja eihän mikään estä ottamasta sitä miestä mukaan niille reissuille. Voipi käydä niin etyä mies onkin pian innokkaampi lähtemään ystäviä tapaamaan. Jokainen vastaa itse omasta onnestaan.


    • yksin onnellinen

      Miehesi on narsisti pahemmasta päästä. Jokaisella saa olla omat ystävät joidenkanssa viettää aikaa. Mutta myös yhteisiä ystäviä.

      Harrastaa voi juuri sitä mikä kiinnostaa siihen ei miehesi tulisi puuttua. En jaksaisi tuollaisessa liitossa. Se syö itsetuntoa ja pahasti.

      Siksipä olen valinnut sinkkuelämän, ei tarvitse olla tilivelvollinen kenellekkään menoistaan. Eikä kukaan minua aikatauluta.

      Ole rohkea vaan ja vietä tyttöjen iltaa ja mene harrastuksiin sieltä saat elämääsi sisältöä. Älä kuuntele miehesi motkotuksia.

    • tyhmä äijä

      Olen sitä mieltä, että ei toista voi omistaa milloinkaan...voihan asioita ehdottaa toiselle, mutta ei toista voi silti pakottaa omiin mielipiteisiin sopivaksi.

    • Wiiiwi

      Onko tää edes todellista?
      Tuli vaan mieleen noi ihmisoikeudet ja mietin voiko joku toiselta ne viedä?
      Ei voi josset itse provosoi tilannetta juurikin toivoen tuollasta holhousta.
      Ehkä sulle ne täydelliset kahvikalustot on tärkeempiä kun oma vapaus ja elämä.
      Todellisuudessa ne kahvikuppien parit ja firman velat ja omaisuus on täysin
      tekosyy olla flekmaattisesti tekemättä mitään.
      Helppoa elämää pysyä kiltisti omalla kotipihalla talutusnuora kaulassa.

    • vikkeliini

      päätös valta menoistasi ja tuloistasi on yksin sinulla, ei miehellä.
      olit sitten naimissa,avoliitossa sai saurustelu suhteessa.
      kukaan kun ei voi toisen asioita päättää eikä pitää vankinaan.

    • erth§

      näin on kyllä kummallakin pitää olla oikeus viettää iltoja,mutta se pitää tehdä yhdessä ja ystävien kesken,jos yksin kuljet alkavat puhumaan paskaa mutta jos ukko kulkee ei mitään.onko tämä oikein .voi vittu kyllä kateelliset löytää aina jotakin puhetta ,että välit menisi poikki.osaksi suku on pahin sen olen huommannut .

    • intelligentti

      Ihminen on evoluution tulos. Ihmisen geeniperimään on jäänyt sellainen ominaisuus, että mies on perheen pää ja vaimon on toteltava miestään. Se taas johtuu siitä, että mies on kautta aikain pitänyt perheen elannosta huolen ja vaimon tehtävä on ollut hoitaa jälkikasvua. Moni muukin asia on kivikautista perua kuten esimerkiksi adrenaliinin eritys stressitilanteissa jne... Vasta noin viimeisen sadan vuoden aikana naisetkin ovat päässeet ansiotyöhön ja siten itsenäistymään. Geeniperimä on kuitenkin jäänyt eikä se miksikään ehdi muuttua sadassa vuodessa. Nainen pärjää usein oveluudella, kun mies haluaa määräillä, koska on oppinut siihenkin vuosituhansien aikana. Ainakin meillä minä määrään, mutta huomaan useasti, että silti asiat tehdään vaimon tahdon mukaan :) Aloittajan mies on selvästi mustasukkainen ja se taas on sairaus, joka pahenee vaan ihmisen vanhetessa, niin nurinkuriselta kuin se tuntuukin! Näyttäisi olevan kysyjän mies ehkä hieman yksinkertaista laatua ja sille hän ei voi mitään, mutta ehkä häntä on hieman helpompi jujuttaa!

      • Tietäjätär

        Ei tuo ole mikään geenijuttu vaan kulttuurikysymys. Muinaisissa metsästäjä-keräilijä-kulttuureissa naiset olivat tasa-arvoisia, vaikka jonkinlainen työnjako olikin. On myös ollut matriarkaalisia kulttuureita joissa miehet toimivat lähinnä hedelmöittäjinä. Muurahais- ja mehiläisyhteiskunnissa miehen rooli on sellainen ja voisi hyvin olla ihmisyhteiskunnissakin. Elämän tarkoitus on lajinsäilyminen ja kaikki muu palvelee sitä. Muuten laji kuolee sukupuuttoon ja se tarkoitus lakkaa olemasta. Meilläkin nainen tekee lopullisen valinnan siitä, miltä mieheltä ottaa lastensa toisen geenipuoliskon, suostuuko tarjokkaalle miehelle vai ei. Valinta tapahtuu alitajuisesti, siihen vaikuttaa tuoksu, feromonit, ihotuntuma, ääni, kasvonpiirteet ja vielä toistaiseksi tuntemattomat tekijät. Nainen pyrkii saamaan jälkeläisilleen mahdollisimman hyvän perimän ja etsii geenejä jotka tuottavat sellaisia ominaisuuksia, jotka hänellä itsellään ovat heikompia. Tämä tapahtuu siis tiedostamatta. "Rakastuminen" on kemiaa.


    • miksi en olis eronnu

      30 vuotta AVIOSSA ja erosin, mutta en ilman syytä.Miehellä oli vuosia ollut suhde toiseen naiseen, oli muka ylitöissä ja halus aina yksin matkustella.
      Sain kuulla olevani sairas, ja hoidon tarpeessa kun epäilin.

      En vaan antanut anteeksi, minusta hän oli suuri valehtelija!

    • hiivasieni1

      Nyt se on auki nyt se on kiinni,tilulilulii...

    • peräproffa

      Saa jos nainen on tyhmä ja vailla itsetuntoa.

    • Naimaton

      Ihan normaalia käytäntöä minun mielestäni,noin se menee useissa muissakin perheissä mitä olen elämän varrella nähnyt/kuullut ja kohdannut..

      • naimaton

        Jatkoa edelliseen että myös meneviä naikkosia,sitä en ymmärrä että miksi juuri nyt pitäisi päästä menemään..on vaihdevuodet alkaneet ja pikku housut kostumaan ja muutekin hirvittävä kutina pimpissä alkanut,sano miehellesi suoraan että naitattaa jos ei auta niin osta jos ei ole teko penis mielelään niin iso ettei seuraavana päivänä pääse kävelemään..


    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      1
      1100
    Aihe