Kävin hiljattain keskustelemassa työterveyspsykologin kanssa työpaikkakiusaamisesta. Kävin ensin työterveyslääkärillä, joka tarkisti, että onko työterveyspsykologin palvelut käytettävissä meidän työpaikan työterveyspalvelun kautta. Lääkäri kirjoitti minulle viikon sairasloman ja lähetteen työterveyspsykologille. Ilmeisesti minulla on tarvittaessa mahdollisuus käydä psykologin luona maksimissaan viisi kertaa siten, että työantaja maksaa.
Olen käynyt nyt kerran psykologin juttusilla, ja totesin tämän ekan kerran jälkeen, että käynti todella kannatti! Hänen juttusillaan olisi pitänyt käydä jo aikaisemmin, koska työpaikkahäirintään liittyviin asioihin olrn törmännyt työyhteisössäni jo parin vuoden ajan. On vaikea keskustella työpaikkansa henkilöiden kanssa kiusatuksi tulemisen kokemuksestaan, jos kokee, ettei luota henkilöihin. Itse olen tähän mennessä keskustellut luottamusmiehen ja henkilöstöpäällikön kanssa. Kuitenkin heille maksaa työnantaja palkan, joten heitä ei voi pitää täysin puolueettomina. Muistan sen tilanteen, kun minua vastaan alettiin käyttäytyä epäasiallisesti ensimmäisiä kertoja työpaikalla aloittaessani uudessa työyhteisössä. Meni kauan, kun pystyin puhumaan jollekin ihmiselle tästä työyhteisöni sisällä. Jo tässä tilanteessa minun olisi kannattanut käydä työterveyspsykologin juttusilla.
Työterveyspsykologi on tarvittaessa mukana työpaikan sisällä ulkopuolisena tahona keskusteluissa, kun asiaa köydään läpi. Tähän kuitenkin tarvitaan työnantajan suostumus.
Työterveys psykologi
16
7524
Vastaukset
- ajatelkaa itse
Hyvä, että jollekin on käynyt noin hyvin. Minut työterveyspsykologi oli työntämässä pedon kitaan. Hän määräsi minut harjoittelemaan alaistaitoja esimiespedon kanssa, jonka tuli luoda sille suosiolliset olosuhteet. Arvatkaapa miten luonnehäiriöinen esimies toimii. Olkaa varovaisia noiden työterveyspsykologien kanssa. Tämä tyyppi oli koko uransa ajan nuoleskellut työnantajaansa ja mennyt aina vahvemman puolelle. Tämä selvisi minulle, kun asiaa työpaikalla laajemmalti selvittelin kummasteltuani hänen toimintaansa.
Pelastuin pedon kidalta tuotuani asianajajan työpaikalle selvittelemään asioita ja käynnistettyäni rikosoikeudellisen prosessin joka etenee.
Työterveyspsykologi voi olla korvaamaton apu ja suosittelen, mutta ajattele itse onko hän sinun auttajasi vai aivan jotain muuta.- 78+3
Työpsykologiin turvautuessa on suuri todennäköisyys, että tämä auttaa ensisijassa työnantajaa. Jos esi- ja luottamusmiesten suunnasta tulee viestiä, että kiusatuksi itsensä kokeva on ongelma, työpsykologi toimii saamansa tiedon mukaan. Päätösvalta on käytännössä maksavalla asiakkaalla eli kiusatun työnantajalla.
Tietenkin työpsykologi ensin kuuntelee kiusattua ja tarjoaa tälle sympatiaa. Hän on kiinnostunut asiakkaansa kokemuksista ja ajatuksista. Kiusattu kokee tässä vaiheessa tulevansa kuulluksi ja ehkä uskoo saavansa jatkossa oikeutta. Yllätyskäänne tulee, kun psykologi pian neuvookin etsimään uutta työpaikkaa tai vaihtamaan alaa. Tällöin jo ennästään kovia kokeneelta työpaikkakiusatulta vetäistään taas matto jalkojen alta.
Eräs työterveyshuollon tehtävä on ohjata savustuksen kohteeksi joutuneet ihmiset lopullisesti ulos talosta. Tämä kannattaa muistaa, kun etsii kiusattuna etsii apua.
- Koulutusta tarvitaan
Työterveyslaitoksellakin ehdotetaan "vuoropuhelun aloittamista" kiusaajan kanssa.Kun on ollut jo vaikkapa 10 vuotta rääkättävänä niin suositellaan tätä myrkkyä lisää. Kiusaajallahan on psykopaattisia piirteitä, harhautttavaa kerrontaa, asian vierestä puhumista.patologista valehtelua jne..Vuorovaikutus tällaisen henkilön kanssa on täysin mahdotonta
Ei riitä, että on psykologin koulutus, täytyy olla myös tuntemus psykopatiasta.Sitä koulutusta ei ole psykiatrian eikä psykologian koulutuksessa. Oikeuspsykiatrassa ja oikeuspsykologiassa on koulutusta, mutta siellä potilasaineistona ei ole valkokauluspsykopaatit.
Ttyöpaikkakiusaaminen on vakava ongelma yhteiskunnassa. Ammattilaiset tarvitsevat tähän koulutusta. Kyseessä on piiloutuva häiriö. Jos on itse kokenut niin tunnistaa pedon naamion takaa. Miten sellainen psykologi, joka ei ymmärrä psykopatiaa, voi auttaa kiusattua?- vouhkan armoilla
Kiusaaja ei salli toimivaa vuorovaikutusta. Kiusaaja sanoo ja tekee, mitä ikinä haluaa ja pitää huolen, että kiusattu ei voi edes avata suutaan tulematta rangaistuksi. Kiusaaja sulkee uhrin suun puhumalla itse. Merkillistä, jos Työterveyslaitos ei tätä tiedosta.
Hyviä kommentteja!
Moni ei varmaan tuu edes ajatelleeksi näitä asioita, ei ennenkuin joku tuo ne esiin. Hyvä.- Nähty on
Työterveyspsykologi on työnantajan maksama palvelu, joten en ihan sokeasti luota heihin.
Omista käynneistä kannattaa pyytää kopiot ja usein niitä lukiessa sitten huomaakin, että missään ei sanallakaan mainita työpaikkakiusaamista, varsinkin jos se kiusaaja on esimies.
Noissa palavereissa se psykologi on yleensä hyvin hiljaa, eli ei pahemmin puutu asioihin. Eikä pahemmin puolusta, sama on työterveyslääkärien kanssa.
Kahdenkeskeisillä käynneillä he saattavat antaa itsestään sen kuvan, että ovat kiusatun puolella, mutta kun on palaverin aika, missä on ta läsnä, tilanne kummasti kääntyy.
Monella kiusaajaesimiehellä menee pasmat ihan sekaisin, kun paikalla onkin ulkopuolinen terapeutti tai psykiatri.- varovaisuutta
Miten ulkopuolinen terapeutti tai psykiatri on mahdollista saada paikalle? Meillä on ehdottomasti kielletty viemästä asiaa ulkopuolisille. Kuulemma irtisanotaan, koska silloin työntekijä ei ole ollut lojaali työnantajalleen. Tämä koskee nimenomaan tilannetta, kun kiusaajana on esimies.
Mitä noilla työterveyspsykologeilla sitten ylipäätänsäkään tekee. Hehän ovat vain vahingoksi työntekijöille. - Piparminttu Pipsa
varovaisuutta kirjoitti:
Miten ulkopuolinen terapeutti tai psykiatri on mahdollista saada paikalle? Meillä on ehdottomasti kielletty viemästä asiaa ulkopuolisille. Kuulemma irtisanotaan, koska silloin työntekijä ei ole ollut lojaali työnantajalleen. Tämä koskee nimenomaan tilannetta, kun kiusaajana on esimies.
Mitä noilla työterveyspsykologeilla sitten ylipäätänsäkään tekee. Hehän ovat vain vahingoksi työntekijöille.Edelleen työnantajat uhkailee vaikka laki on tässä työntekijän puolella. Työntekijällä on laillinen oikeus ottaa mihin tahansa häntä koskevaan palaveriin tukihenkilö, eikä sen tarvitse olla luottamusmies tai työpsykologi tm. Työntekijällä on myös laillinen oikeus nauhoittaa palaverit, joissa on mukana.
Ottakaa hyvät ihmiset selvää näistä, ettei työnantajat jyrää teidän/meidän laillisia oikeuksia. - kataro
Piparminttu Pipsa kirjoitti:
Edelleen työnantajat uhkailee vaikka laki on tässä työntekijän puolella. Työntekijällä on laillinen oikeus ottaa mihin tahansa häntä koskevaan palaveriin tukihenkilö, eikä sen tarvitse olla luottamusmies tai työpsykologi tm. Työntekijällä on myös laillinen oikeus nauhoittaa palaverit, joissa on mukana.
Ottakaa hyvät ihmiset selvää näistä, ettei työnantajat jyrää teidän/meidän laillisia oikeuksia.Mä voisin pikkasen tarkentaa tätä:
Jokaisella on oikeus käyttää asiamiestä tai avustajaa -> Avustaja voi olla kuka tahansa oikeustoimikelpoinen henkilö.
Varaudu todistamaan, että avustajallasi on oikeus olla paikanpäällä myöntämällä hänelle avoin asianajovaltakirja.
Vaadi virallinen muistio/pöytäkirja palaverista
Vaadi että joko itse tai asiamies on yksi muistion/pöytäkirjan tarkastaja.
Nauhurin käyttö:
Korkeimman oikeuden päätös R89/330. Nauhuria saa käyttää, koska ollaan yleisessä tilassa ja on itse paikalla.
Työnantaja ei saa uhkailla potkuilla sen takia, että paikalle tuo tukihenkilön.
Itselläni psykologi suostui ilomielin lähtemään kolmikantaneuvotteluun tukihenkilöksi.
- turhia kokouksia
Minkäs teet, kun linjaorganisaatio käskee tukihenkilön poistumaan tai kokousta ei pidetä. Kokouksessa pitäisi käsitellä työpaikkakiusaamista, jossa kiusaajana on esimies eikä esimiehen esimies asiaan puutu.
Minkäs teet, kun muistion kirjoittajaksi ylin johtaja määrää oman sihteerinsä, joka myöhemmin lähettää kirjoittamansa pahasti puutteellisen muistion osallistujille eikä suostu täydentämään sitä. Muistiossa sanotaan vain, että asioista on keskusteltu vilkkaasti ja kaikki ovat saaneet esittää näkemyksensä.
Entäpä sitten, kun määrätään kokoukseen eikä suostuta ilmoittamaan mitä asiaa kokouksessa aiotaan käsitellä. Miten siihen valmistaudut, hankit sopivan tukihenkilön jne?
Kaikki tämä on koettu.- kataro
Ehkäpä kannattaisi ottaa lakimieheen yhteyttä ja pyytää sitä kautta työnantajalle selvennys, jos ei muuten mene lakipykälät perille!
Mistä ihmeestä näitä idiootti työnantajia oikein sikiää, jotka uhkailee tuolla tavalla??? - pedon kynsissä
Työpaikkakiusaamisessa näyttää toistuvan samantyyppiset toimintatavat. Olen itse kaiken kokenut ja samanlaisia ovat olleet kokemukseni. Ihmettelen, että olen jollakin ihmeen tavalla kaiken kestänyt. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin taistella.
Olen puhunut ja puhunut terapiassa ja toisten kiusattujen kanssa. Olen kirjoittanut kokemukseni pienintä yksityiskohtaa myöten.Olen kirjoittanut niin, että kohta minusta tulee kirjailija. Näin olen selviytynyt ja säilynyt hengissä
- kataro
"Entäpä sitten, kun määrätään kokoukseen eikä suostuta ilmoittamaan mitä asiaa kokouksessa aiotaan käsitellä. Miten siihen valmistaudut, hankit sopivan tukihenkilön jne?"
Jos asia koskee sinua ja siitä ei ole etukäteen ilmoitettu, sinä voit pyytää kokouksen lykkäämistä, tähänkin sinulla on LAILLINEN OIKEUS.
Jos on tunne, että tarvitsee sen tukihenkilön, niin aina on oikeus lopettaa kokous kesken ja pyytää, että sovitaan uusi aika asian käsittelylle. - veturi
Tuolla aikaisemmin viitattiin työntekijän lojaalisuusvelvollisuuteen. Siihen on eduskunnan oikeusasiamies Jääskeläinen ottanut kantaa laajassa, 60 sivuisessa päätöksessään, joka koski VTT:n tutkijoiden sananvapautta.
Hän kirjoittaa ko. ratkaisussaan Dnro 3098/2/10 (15.12.2011), että "Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännöstä en ole havainnut sellaisia tapauksia, jotka vastaisivat juuri esillä olevia yksittäisiä tapauksia. Sen sijaan on löydettävissä esimerkiksi sellaisia ratkaisuja, joissa on sananvapauden nimissä sallittu työnantajan hyvinkin pitkälle menevä arvostelu tai muunlainen voimakkaan kritiikin esittäminen työnantajan toimintaa kohtaan, kuten esimerkiksi työyhteisössä ilmenneiden epäkohtien esiin nostaminen julkisuudessa – siitäkin huolimatta, että työntekijällä on nimenomaisesti todettu olevan lojaalisuusvelvollisuus työnantajaansa kohtaan."
Siis, jos mikään muu ei auta, tuon ratkaisun perusteella voi työssä olevat epäkohdat, joita työnantaja ei ole suostunut korjaamaan tuoda vaikka julkisuuteen. Siten on pidettävä selvänä, että esimerkiksi juristin mukaan ottaminen epäkohtia koskevaan palaveriin ei voi olla lojaalisuusvelvollisuuden vastaista. - turhaan
Meillä työterveyspsykologi kirjoittelee kokousmuistiot ja silloin kun on kyse rikosoikeudellisesta asiasta hän aina kirjoittaa tyyliin ´kaikki saivat keskustella asiasta ja keskustelua käytiin vilkkaasti´. Hän ei kirjoita, mitä kokouksessa on tullut julki ja mitä kenenkin näkemykset ovat olleet.
Siis työterveyspsykologi, kokoukset, muistiot ei välttämättä auta yhtään. Ne o ajan hukkaa. Niillä yritetään osoittaa, että epäasialliseen kohteluun on puututtu, kun on kokoustettu. Käytännössä asioille ei tehdä mitään. Sama meno jatkuu. - houh
ei kannata mennä psykologille saapi vaan hullunpaperit ja yhen syyn lisää irtisanoa
tullu huomattua että se joka maksaa laskun on oikeassa ja työterveys hyväksyy savustamisen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722698
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232672Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072322- 341619
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401475- 281270
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181