Mitä mä teen?

huono ihminen

Olen 20v mies ja en kestä millään tätä paskaa elämää. Tuntuu, ettei mulla ole tulevaisuutta täällä ja koko ajan vituttaa niin helvetisti.

Koko mun lapsuus oli yhtä helvettiä pienessä tuppukylässä. Asukkaat vihasivat mun vanhempia, erityisesti äitiä ja samalla mua. Mua kiusattiin koko peruskoulun ajan rankasti eikä mulla ollut yhtään kaveria. Ysiluokalla muutin eri paikkakunnalle äitini ja veljen kanssa (äiti ja isä ovat vieläkin onnellisesti naimisissa) ja elämä tuntui helpottavan.

Amiksessa mulla oli pari kaveria, mutta tunsin silti oloni yksinäiseksi. Kiusaaminen alkoi taas uudelleen. Työharjoittelupaikoissa pomot saivat mut tuntemaan itseni täydeksi paskaksi ja se murensi itsetuntoni rippeet lopullisesti. Mulle myös luvattiin töitä, mutta se oli paskapuhetta. Mä yritin itsemurhaa kahdesti amiksen aikana ja juopottelin joskus koulupäivän aikana.

Mä valmistuin amiksesta viime keväänä ja olin työttömänä. Mä muutin asumaan takaisin lapsuuden tuppukylään isän luokse. Se tuntui hyvältä idealta ja luulin, että ihmiset olisivat unohtaneet kaiken paskan viidessä vuodessa.

Aluksi nautin siitä, että kaikki paska loppui. Mä keräsin voimani ja kyselin töitä kymmenistä paikoista huonoin tuloksin. Kaikki kaverit menivät inttiin tai töihin ja pistivät välit poikki. Kaikki tuntemani ihmiset täällä tuppukylässä mulkoilevat mua eivätkä sano sanaakaan, kun kysyn mikä sua vaivaa.

Isän talo on korvessa kaukana kyliltä ja kulkeminen on kallista. Mä pääsen vain noin kerran kuussa ihmisten ilmoille, kun mulla ei ole varaa tankata autoa. Äiti ja veli muuttivat pienempään asuntoon, joten mä en voi enää asua siellä. Meidän rahatilanne on koko ajan huonompi ja kohta koko perhe asuu taas täällä korvessa eikä täältä pääse pois ikinä. Mä pelkään että myös pikkuveljeni elämästä tulee samanlaista helvettiä täällä.

Nyt olen pohjalla. Itsetuntoa ei ole enää jäljellä ja tunnen vain vihaa, epätoivoa, katkeruutta ja toivottomuutta. Mikään ei enää tuota mielihyvää enkä jaksa enää yrittää mitään. Koko mun elämä on ollut yhtä helvettiä enkä usko, että se siitä paranee. Mä en usko että saan koskaan töitä, kun olen niin huono ihminen. Mä en halua vanhempien takia tehdä itsaria. kun ne ei kestäisi sitä. Mitä mä teen?

7

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä neuvoja

      Muuta johonkin isompaan kaupunkiin. Sinä olet oikeutettu saamaan kelalta ja myös sossusta rahaa elämiseen, joten kyllä se onnistuu. Isommalla paikkakunnalla myös on paremmat mahdollisuudet työllistyä. Ala harrastaa jotain jossa tapaat ihmisiä, niin voit löytää uusia ystäviä.

    • kyllä pärjäät

      On hyvä että et tee itsaria jo vanhempiesikaan vuoksi. Olen hekilökohtaisesti nähnyt sen tuskan, mitä lapsen itsemurha tekee vanhemmille. Vielä dementikkona he harhoissaan itkevät tuskaansa ja yrittävät saada lapsensa takaisin.

      Sinulla on ollut rankkaa kasvuympäristön vuoksi, mutta silti vaikutat oma-aloitteiselta nuorelta mieheltä. Uskon, että saat kyllä kenkäsi vielä oven rakoon. Tee alussa vaikka hanttihommia ja aputöitä ja sitten voit kouluttautua ammattiin. Et vaikuta mitenkään huonolta ihmiseltä. Tunteet sanovat niin, mutta totuus on ihan muuta.

    • keddu89

      kuka vaan masentuu tuollaisissa olosuhteissa, ja jos vielä oikeasti pääset vaan kerran kuussa kotoota pois?? Sinuna ottaisin elämän seikkailuna ja lähtisin muualle omilleni kokeilemaan omia siipiä. Itsekin olin koulukiusatu monta vuotta, kavereita ei ole ollut 15 v jälkeen, mutta kun muutin vieraaseen kaupunkiin niin sain hyvän kumppanin, sekä ensimmäisen työpaikkani 23 vuotiaana työkkärin palkkatuen avulla. Sinulla siis on kyllä vielä rutkasi aikaa, kjnhan et jää muhimaan kurjuuteen ja itkemään kurjaa merkityksetönä elämää...

      Se on aika todennänöistä, että jumittumalla sinne missä olet, jää sinulla elämä elämättä etkä anna myöhemmin sitä itelles anteeksi kun nuoruus on kuitenkin katoavaista... eikö kannattaisi repäistä laastari ja kokeilla mihin oikeasti pystyt? saatat todella yllättyä siitä mitä kaikkea elämällä on annettavanaan, valmiina se ei kuitenkaan tule isäpapan ovelle kolkuttelemaan.

    • uskova

      Muuta heti kaupunkiin ! Niin minä tein nuorena, muutin pois pohjois suomesta.
      Hae työvoimatoimiston apua käyttäen oppisopimus koulutuspaikkaa.
      Opikelija asuntoja voi kysellä myös työvoimatoimistosta osaavat neuvoa siellä.
      jos veljesi hakee opikelu paikkaa toiselta paikkakunnalta niin opiskelija asuntoja on myöe solu asutoina.se sopii hyvin sisaruksille ja tulee halvemmaksi.
      Opiskelija saa aina kelasta asumistukea ja opinto tukea. ota selvää.
      Kaikki ei ratkea aina heti ,mutta toimi heti , kaikilla on elämässä tarkoitus.
      Minä tulin nuorena uskoon ja se on ollut paras ratkaisu.
      Työnantaja voi luottaa aina uskovaan koska ne ei polta ,ryyppää yms...
      Nuorten suuri virhe työpaikalla on kännykän näprääminen. se ei kuulu työaikaan.
      Ota raamattu ja lue esim. Uusi testamentti.
      Rukoile Jeesusta elämään niin kaikki selviää olen siitä aivan varma.
      Älä enään mainitse sanaa itsemurha. Jumala on sinut luonut ja Rakastaa sinua!

    • sos-kriisikeskus vastaa:

      Hei,

      Hyvä että päätit kirjoittaa tilanteestasi tänne. Joskus jo pelkkä ajatusten kirjoittaminen voi helpottaa oloa. Toivottomalta tuntuvan elämäntilanteen pohtiminen yksin on kuitenkin raskasta. Tällaisessa tilanteessa ulkopuolinen tuki on tärkeä voimavara. Asioista keskusteleminen auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja tarjoaa uusia näkökulmia, mikä usein helpottaa jaksamista.

      Jos haluat keskustella tilanteestasi puhelimitse, voit aina soittaa Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen. Puhelun voi soittaa nimettömänä ja se maksaa operaattorin veloittaman puhelumaksun verran. Valtakunnallisen kriisipuhelimen numero on 010 195 202. Puhelin päivystää arkisin klo 9-06, lauantaisin ja juhlapyhinä 15-06, sunnuntaisin 15-22.

      Jos taas haluat jutella kasvotusten, ympäri Suomea toimii kriisikeskuksia, joihin voit varata ajan ja tulla keskustelemaan paikan päälle. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät osoitteesta:

      http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/kriisikeskusverkosto/alueelliset_kriisikeskukset.
      Käynnit eivät maksa mitään.

      Jos haluat mielummin kertoa ajatuksistasi ja tuntemuksistasi lisää kirjoittamalla, voit ottaa meihin yhteyttä Tukinetin kautta (www.tukinet.net). Tukinetissä pääset keskustelemaan kahdenkesken tukihenkilön kanssa. Tukinet -live päivystää joka arkipäivä 15-19. Tukinetissä on myös foorumeita, joista on mahdollista löytää vertaistukea ihmisiltä, jotka ymmärtävät tilannettasi oman kokemuksensa kautta.

      Kiireellisessä tilanteessa voit ottaa yhteyttä paikkakuntasi psykiatriseen päivystykseen. Lähimmän psykiatrinen poliklinikan yhteystiedot löydät etsimällä netistä hakusanalla "psykiatrinen päivystys paikkakuntasi" tai "psykiatrinen poliklinikka paikkakuntasi".

      Itsemurhayrityksen jälkeen keskustelutukea kannattaa hakea heti.
      SOS-kriisikeskus Helsingissä tarjoaa tukea itsemurhaa yrittäneille selviytymisen tueksi ja uuden itsemurhayrityksen ehkäisemiseksi.
      Keskustelut ovat maksuttomia. Ajan varaaminen LINITY-asiakasvastaanotolle puhelimitse: 0800 98 030 (ma–pe klo 9–17)
      Lisätietoja: www.mielenterveysseura.fi/linity

      t. sos-kriisikeskus / pekka

    • huono ihminen

      Kiitti vastauksista, mutta miten mä muutan mihinkään, kun ei ole yhtään rahaa eikä tämän ikäinen työtön saa vielä mistään edes velkaa, että voisi muuttaa. Sukulaisetkaan ei halua lainata mulle rahaa.

      Ainakaan kotikunnan sossusta ei saa mitään rahaa, vaikka muuttaisin kylille vuokralle omaan asuntoon, kun kiusaajien vanhemmat on siellä töissä.

      Mulla on huonoja kokemuksia psykiatreista ja en mielellään puhuisi yhdellekään kallonkutistajalle. Yläasteen aikana puhuin kiusaamisesta erään psykiatrin kanssa ja hän väitti, että kiusaaminen on mun omaa syytä ja hän myös kertoi luottamuksellisia asioita kaikille, jopa kiusaajilleni.

      • rohkaisen huomiseen

        Tuntuu että mitä varten ihmiset valmistuvat ammatteihin, kun eivät osaa käytännössä mitään. Älä menetä uskoa ihmisyyteen ja toion että saat elämääsi ihmisyyttä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      63
      4810
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      52
      3227
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      145
      2442
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2016
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      80
      1622
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1227
    7. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1145
    8. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1131
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      87
      1118
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1106
    Aihe